***LOKAMASSUT 2008 Maaliskuussa***

Alkuperäinen kirjoittaja mimmali:
Alkuperäinen kirjoittaja pumppernikkeli:
No nuo ehdottomat ei ruoat siis ilmeisesti vaihtelee. Meidän ohjeissa kahvia saa juoda kolme kuppia päivässä kaikkia pastoröituja maitotuotteita saa syödä ja listeriahan kuolee alle sadassa asteessa joten kaikki keitetty ja paistettu juustot on ok
Makeutus aineista sakariini ja syklamaattia rajoitettava muille ei käyttö esteitä
Sakariini? :eek:
Aspartaamihan se on ollut viimeiset 10 vuotta joka on hermomyrkky,siksi on kielletty tavan kansalaisiakin olemaan syömättä paljon kevytvalmisteita kun se on vahva hermomyrkky.Huh huh kun on eri tietoja joka tuutista.En sitä tarkoita että väärässä olisit mutta kuinka ne nyt noin eri voi olla. :|
Kyllä ekalla neuvola käynnillä saatu lappu raskauden aikana vältettävät ruoat makeutus aineiden kohdalla rajoita sakariini ja syklamaattin käyttö enimmäismäärään muilla ei erityis rajoituksia
Ohje päivätty 31.3. 2006 ja uusi lista päivitetään kuulemma parin vuoden välein.
Eli tosiaan on eri ohjeet

 
Mulla on päivitetty neuvolasta saatu lappu joka on 15.8-2007
-Kahvi ja muut kofeinipitoiset juomat n.3kuppia pv.ssä.
Sakariinin ja syklamaattien käyttöä ei suositella raskauden aikana.
pellavan siemenet ja pellavarouhe niiden käyttöä ei suositella.
Maksaruokia ei suositella.
Liha tulee kypsentää yli 70asteessa.Tartar pihvejä ei suositella raskauden aikana.
Huom. suomessa maito pastöroidaan lakisääteisesti.
Ja juustoista mun lapussani sen verran on että esim homejuusto ja tuorejuustot niin käyttöä ei suositella kuumentamattomana.

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;10170;10190
 
mimmali Fetaa ei saakaan syödä, mutta tämä mukafeta (pastöroituun lehmän maitoon tehty), mikä jostain syystä sillä nimellä kulkee, ei ole oikeaa fetaa. Se kielto on aika ehdoton minunkin listassa, mutta siinä ei ole tätä tarkennusta. Aito kreikkalainen feta ei edes maistu samalta.
 
Kahvista sen verran että sanottiin että tän vuoden puolella kuulemma tullu uus juttu että yksikin kuppi kahvia päivässä saattaa aiheuttaa jotain kehitys-vai hermostojuttuja,en muista.Itse vetelen kofeiinitonta teetä. :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja mimmali:
Kahvista sen verran että sanottiin että tän vuoden puolella kuulemma tullu uus juttu että yksikin kuppi kahvia päivässä saattaa aiheuttaa jotain kehitys-vai hermostojuttuja,en muista.Itse vetelen kofeiinitonta teetä. :p
Mun täytyy oikein kysyä tuosta neuvolassa ja lääkärillä kun mulle ei ole mistään tuollasesta puhuttu ja mitä googletin tuossa noita kaikki ns.kiellettyjä juttuja niin ei sielläkään mainita tälläsestä.
Mutta hyvä kun tuli esiin,niin saan tietoa hiukan itsekkin asiasta.
Minä en juo kahvia enkä teetä,voisi kuvitellakkaan saavani alas sellasta... ;)
 
Ihana kuulla iloisia ultra kuulumisia teiltä. Omaa tässä jännityksellä odotan. :)
Sitä ihmettelin kun joku/jotkut sanoivat että np-ultran jälkeen ovat käyneet siinä veriseulassa. Minä kävin neuvola tätin neuvosta jo viime viikolla siinä verikokeessa ja ultra on vasta kahden viikon päästä. Erikseen vielä soitin neuvolaan että haittaako tuo kun on niin monta viikkoa välissä ja sanoi että ei... Kummallista..

Kovasti tosiaan tuntuu nuo kielletyt ruuat listat olevan erilaisia. Minulle ei fetasta sanottu mitään ja olen kyllä ihan surutta tietämättömänä syöny fetaa. Täytyy kait sekin sitten lopettaa. Minulle on kahvista sanottu että mielellään max 3kuppia päivässä. Itselle se ei ole ongelma kun meinaa aina närästämään ruveta tuo kahvi, mutta vierailulla voin kupin kyllä sillon tällön juoda, ei se varmaan hallaa tee.

Muita kuulumisia. Olen eilen aloittanut työharjoittelun vanhainkodissa. Ei vaan ole minun hommaa. 23 päivää vielä jäljellä eikä tiedä kuinka päin se kestäisi parhaiten. Hajut meinaa väkisinkin etoa ja tekisi mieli sanoa että mitä hommia voisin välttää, mutta luulen että kattoisivat pahalla jos sanoisin että josko voisin ne kakkapeput ym jättää pesemättä. Onneksi ei vielä ole tarvinnut kuin sivusta kattella sitä hommaa mutta kai se jossakin vaiheessa vielä eteen tulee.

Väsymyskin alkaa hiljalleen helpottaa kun alkaa nuo aamut olemaan valosampia ja muutenkin olo rupee olemaan pirteempi. Työ toki väsyttää, illalla sitä vaan menee sänkyyn ja nukahtaa lähes saman tien mutta nyt ei ole enää vaikeutta pysyä päivällä hereillä :LOL: Mahaa nipistelee iltaisin enemmän, johtuen varmasti siitä kun koko päivän on liikkeessä eikä levätä paljoa ehdi. Nipistelyt on alkaneet tuntua vähän navan alapuolella. korkeammalle vain nousee, ehkä se kertoo että kohtu kovaa kasvaa. :) Painoa tuntuu tulevan tasaiseen tahtiin, vaikka yrittää vähän kattoa ettei nyt joka päivä herkuttele, ja mahakin kasvaa samaa vauhtia. Jännityksellä odotan mahdunko omiin hoitovaatteisiin koko tämän harjoittelun ajan. :p

Nyt odottamaan miestä kotiin ja sitten nukkumaan jotta jaksaa taas aamuvuoroon nousta. Johan sitä tuli kirjoitettua.

Piristynyt tuleva äitee ja kirppu 11+2
 
Ihanaa lukea teidän iloisia ultrakuulumisia :)
Itellä seuraava neuvolakäynti olis 7.4 ja kovasti jo odotan, että pääsis sydänääniä kuuntelemaan. On ollut viimeaikoina niin oireetonta. Ainut on väsymys, jonka luulin jo jossain vaiheessa hellittävän, mutta ei sittenkään. Tänäänkin sammuin sänkyyn viiden aikaan ja nukuin muutaman tunnin. Ja edelleen vaan väsyttää. Pitää varmaan kohta raahautua niille yöunillekin. Onneksi huomenna on iltavuoro ja kuopuskin menee vasta kymmeneen kouluun, niin saa nukkua pitkään.

Mä olen niin vastuuton äiti-ihminen, etten ole edes lukenut neuvolasta saamaani kiellettyjen ruokien listaa :whistle: :ashamed:
Käytiinhän ne ekalla neuvolakäynnillä läpi ja sen mukaan olen sitten mennyt. Kahvia en käytä muutoinkaan ja lightjuomat ja kaikki "muovin makuinen" keinotekoinen on jäänyt ihan luonnostaankin pois, kun ei vaan tee mieli. Fetasalaattia olen minäkin tehnyt ns. fetasta usein ruuan kanssa.

Mielitekoja on kaikki kotiruoka, erityisesti jauheliha ruuat. Aamupalaksi on ihan pakko saada cornflakeseja piimän kanssa. Ja ruokajuomana maito. Sitten on sellaisia satunnaisia pakkosaada- mielitekoja, kuten tänä iltana punainen mehu. Ja pakkohan sitä oli kauppaan raahautua sitä hakemaan :D

13+0
 
Annu82: Täällä Tampereella on sama "kiellettyjen" ruokien lista käytössä kun teilläkin. Näyttäis olevan lähteenä: Lapsi, perhe ja ruoka: imeväis- ja leikki-ikäisten lasten, odottavien ja imettävien äitien ravitsemussuositus, Sosiaali- ja terveysministeriö =) Mielestäni luotettavan olonen lähde.

Itse luin kyllä lapun läpi ja jossain määrin sitä noudatan, mut kuten mäkin älkää ny koko raskautta stressatko mitä tuli laitettua suuhun. Ite otan sen riskin, et jos joskus tekee mieli syödä maksaruokaa tai homejuustoa niin myös syön. Maalaisjärjen käyttö sallittu :D

Aspartaamista: sitä voi turvallisesti saada päivässä 40mg/painokiloa kohti eli 60kg henkilö voi juoda esim 4 litraa aspartaamilla makeutettuja juomia. Sen ei ole todettu olevan yhteydessä syöpään. Mielestäni turhaa hysteriaa väittää, että on vaarallista. Ennemmin hampaat kärsii happamista juomista, kun saat jotain tauteja ;)

Kahvista: meidän lapussa lukee, et kofeiinin saanti ei saa ylittää 300mg vuorokaudessa, sisältäen kola-ja energiajuomat kahvin ja teen lisäks eli 3 kuppia kahvia päivässä on sallittu. Tuohon tietoon luotan =)

Kuten sanottu jokainen tekee omat valintansa mitä suustaan alas pistää, mut ei myöskään kannata stressata liikkaa ;)

"Tekofetasta" taidetaan käyttää nykyään nimitystä "salaattijuusto".

Olikin taas paljon mukavia ultrakuulumisia. Hyvä, et kaikilla oli asiat kunnossa.
Itse oottelen perjantain lääkärineuvolaa jos sais kuunneltua sydänääniä. On niin pitkä aika jo ultrasta, et haluais varmistuksen asukin hyvinvoinnista. No, ens viikolla on sit se seuraava ultra, et viimeistään silloin näkee asukkaan. Odottavan aika on taas pitkä... :whistle:

jasmara ja masuasukki 12+4 (ultran mukaan vielä 11+5)
 
toiveikasodottaja, käsitin oman neuvolatädin puheista, että vasta eteläisessä Suomessa on alettu nyt yhdistää nt-ultraan veriseerumiseulaa. Eli ilmeisesti sulta on otettu se ihan tavallinen alkuraskauden verikoe, joka monissa kunnissa otetaan neuvolassa ja lähetetään sieltä eteenpäin.

Samat vältettävät ruoka-aineet on edelleen kuin vuonna 2005-2006 kun odotin esikkoa. Eli aspartaamia saa käyttää, mutta makeutusaineista syklamaatti ja sakariini vissiin oli kiellettyjä. Laskin huvikseen tuon aspartaamin turvarajat raskaana oleville, ja jos esim. light cokista litkimällä meinaa saada nuo turvarajat rikki, niin aika paljon saapi juoda... En ole myöskään kuullut että kahvi ja tee pitäisi kokonaan jättää pois, tai että kokonaan kofeiinittomia tuotteita juoda. Kofeiininkin suhteen löytyy varmaan Elintarvikeviraston sivuilta suositeltavat määrät mitä ei tulisi ylittää. Tuo kolmisen kuppia päivässä lukee minunkin saamassa neuvolan lapussa. Suomen marketeissa käteen tarttuva feta on juurikin yleensä sitä "ei-aitoa", elikkäs tehty pastoroituun lehmänmaitoon. Rennosti vaan, ei tuo kiellettyjen lista nyt niin vaikeasti noudatettava ole. Varmasti kertovat neuvolasta lisää, jos on epäselvää. Ja googlettamalla tosiaan löytyy useamman kaupungin ohjeet raskausajan vältettäville ruuille. Kauniita unia kaikille :wave: !

Muoks.... olitkin jasmara kerinnyt laittaa samanlaista tietoa sisältävän viestin :wave:
 
Mielenkiintoista keskustelua kielletyistä ruoista... Meidän neuvolan mukaan lista on seuraavanlainen: maksamakkara ja maksaruoat, alkoholi, hauki, itämeren isot silakat tai lohi, korvasienet, pellavansiemenet, merilevävalmisteet, yrttiteejuomat, luontaistuotteet, tartarpihvit, tyhjiöpakatut ja graavisuolatut kalatuotteet, pateet, mäti, pästöröimätön maito, tuorejuustot, homejuusto, feta, valmisruoat ja pakastevihannekset kuumennettava väh. 72 asteeseen.

Toisaalta neuvola ei tuntunut olevan edes perillä uudesta suosituksesta koskien maksamakkaraa. Jyrkkä ei tuli, kun kysyin eikö sitä tosiaan voi syödä, kun olin näkevinäni uutisista... no ei voi kuulemma ei. Otin kumminkin selvää, että ne uudet suositukset ovat korkeintaan jos syö kerralla 100g niin se olisi viikon annos maksamakkaraa tai jos syö eri päivinä niin olikos se nyt että sitten viikkoannos voi maksamakkaraa olla 200g.
No eihän tossa maksamakkarassa ole edes maksaa kun joku 15%! :whistle:

Monet ovat käyneet ultrassa ja saaneet kivoja uutisia! :flower:
Itse kävin viikko sitten myös np-ultrassa, kaikki ok. Verikokeeseen en mene, en ole käynyt ennenkään ja tuntuu mun mielestä alkaa menemään jo yli nää kaikki kokeet jossa seulotaan poikkeavuuksia.

Joku mietiskeli np ultraa ja niiden "vääriä hälyytyksiä" tai sitä, kun ei kerrota mitä jos ei tähän ultraan mene. No, aikalailla yhtä tyhjän kanssa toi np ultra on, kyllä se on loppujenlopuksi niin pieni prosentti kun jotain on jos sitä turvotusta on. Jos sitä löytyy niin todennäköisesti ei ole mitään. Mietin hirveesti tälläkertaa menenkö vai en, mutta kun olen sen kummassakin aiemmassa raskaudessa käynyt niin tuntui, että siellä piti käydä nytkin. Neuvola ei joo hirveästi ohjeista siinä, että mitä jos siihen ei mene, että pääseekö sitten ollenkaan ultraan. Täällä meilläpäin ei pääse. Minä koen sen painostuksena. Monia on varmasti niitä jotka haluaisivat tarkistaa la:n ja sikiöiden lukumäärän, mutta ei mittauttaa niskaturvoturvotusta, yksityiselle voi toki mennä, mutta se maksaa joten monet varmaan ikäänkuin taipuu sitten siihen niskaturvotuksen mittaukseen. Minusta siihen pitäisi tulla muutos... :whistle:

Jenni rv 11+5
 
Voihan sanonko mikä!!!!!! Piitkän tekstin tänne kirjottelin ja sitte se katos!!!! Argh, nyt hieman kiehututtaa. No mutta lyhennetään vähän. Minulta otettiin se veriseula ekalla neuvolakäynnillä ja siitä pari kolme viikkoa meni että oli ultra. Sain sillon ennen neuvolaa lippusia ja lappusia kotiin ja sain niistä ihan sen kuvan että jos veriseulqaan ei lähde ei saa ultrakaan joten meillä oli aika selvä että otetaan testit koska haluttiin päästä näkemään pikkusta. (Joo on vähän väärä peruste tiedän :ashamed: , mutta yksityisellä se olis maksanu tosissaan niin paljo enemmän ettei olis ollu varaa välttämättä.)

Noista ruoka-aineista oon saanu kyllä samanmoisen listan ku suurin osa täällä. ja tuolla helistimen sivuilla on minusta tosi hyvä juttu noista vielä http://www.helistin.fi/?page=3105479&id=8360715 .Toivottavasti linkki toimii.

Nanna + Pippunen rv 13+1
 
Itse myös pohdin tuota np-ultraa ja itseäni ei se niskapoimu kiinnosta yhtään, muiden neljän kanssa en edes np-ultrassa ole käynyt mutta meidän typerä kunta on just tämän vuoden alusta vaihtanut noita ultria eli eivät tarjoa kuin tämän np-ultran ennen tarjosivat vain rakenneultran. Ja henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että tuo rakenneultra olis paljon parempi.
Tuosta veriseulasta joku kyseli niin Oulussa otetaan myös np-ultran yhteydessä jos haluaa. itse jätin tuon veriseulen pois ja menen vain ultraan ja siihenkin sen takia että haluan nähdä vauvelin. Ja tosiaan noista seulonnoista ei paljon kysellä minunkin kohdalla neuvolan terveydenhoitaja oli kirjoittanut veriseula lähetteen valmiiksi ja kun sanoin että en mene katsoi pitkän tovin pääkallellaan ja sanoi sitten että no hän repii tämän lähetteen sitten. Eli ei ilmeisesti ole hirveän tleistä että äiti kieltäytyy jostain seulasta ainakin näin päättelin terveydenhoitajan ilmeestä. :whistle:
No tänään vielä täytyy mennä klo 12 yhteen opiskelijan näyttötutkinnon hyväksymis keskusteluun ja ultra olis klo 14 joten kiirettä pitää vaikka lupasivat päästää minut ajoissa lähtemään
pumppernikkeli ja niilo 13+1
 
pumppernikkeli jännä miten erilaisia juttuja vaiks asutaan täs Oulun lähikunnassa. Elikkäs täällä edelleen tarjotaan rakenneultra uudistuksesta huolimatta ja nyt ens viikolla neuvolas ultrataan jo toisen kerran ja nyt siis lääkäri. Toisekseen minäkään en veriseulaan menny ja täti otti asian aika kannustavasti et jos meistä tuntuu ettei tarvita, niin sillon ei tarvi mennä. Siis tosi mukava täti ja ilonen osaa olla varsinkin ku edellisen kerran olin Oulus aika veemäisellä tätsyllä.. mut jännä juttu miten eri käytännöt ja väliä se joku 30 kilsaa eli pitäs mennä samanlailla periaattees mutten pahaksenikaan pistä.. ;)
 
Heipsan,

Mulla oli eilen eka neuvolakäynti, ihan mukava hoitaja oli ja sen kans paljon juteltiin kaikesta ja sit tietty se otti kaikki kokeet, painot ym. Ja paljon sai lukemista kotiin :) Sydänääniä yritettiin kuunnella mut eivät vielä kuuluneet :(

Vitsi, mulla menee hermot. Meillä on täs talossa remontti meneillään ja joka arkiaamu klo 7 alkaa kauhee poraaminen ja rappukäytävässä juokseminen. Ja viimeistään kahdeksan aikaan on joku raksamiehistä soittelemassa ovikelloa.
Tänäänkin ne tuli tuos kahdeksan jälkeen, suojasivat vähä vessaa ja nyt on sit vessan seinässä ylhäällä kaks reikää joista näkyy tuohon käytävään. Eli se siitä yksityisyydestä. :eek:
Eipä paljon uskalla vessaan mennä, kun mun tuurilla ne on heti taas oven takana kun mie kerkeen pöntölle istahtaa. :kieh:

Juups, mut mie alan loihtimaan mulle ja ukolle jotain sapuskaa:)
 
ihanaa huomenta kaikille...

Mä yritän täällä selvitä aamun ällötysolosta,aika hyvin viinirypäleet auttaa.
Eilen illalla just ja just jaksoin katsoa subbarin leffan ja sitten nukahinkin kuin tukki,aamusta sitten olenkin jo saannut kiskasta vanhimman tytön etuhampaan irti,reippaana tyttö oli ja ylpeä nyt harvasta rivistään :D

Porvoossa ainakin mielestäni taisi olla just tämä np-ultra mihin olenkin menossa 10.4 ja sitten on rakenneultra ja taitaa olla vielä loppuvaiheessakin ultraus myös sekä kun sairastan valmiiksi niin ainakin edellisissä raskauksissa mulla on ultrattu vielä viikoilla 24-27,mutta en tiedä miten tämän kanssa menee sitten.Seulontahan alkoi Porvoossa juuri sillä viikolla kun minä menin neuvolaan ja sieltä sain lappuset mukaan asiasta ja sitä pohdin kyllä pitkään mutta mietin etten ole edellistenkään kanssa niin en myöskään tämän kanssakkaan.

Jasmara - Juu samapa meillä taitaa kyllä olla.
Tosiaan maalaisjärjellä pääsee pitkälle kyllä noiden syönti touhujen kanssa,liiallisuuksiin ei pidä mennä,esim yksipuolinen ruokakaan ei ole hyvästä kuitenkaan. :D

Nanna - Kuin teillä noin jos ei ota seulaa ei pääse np-ultraankaan ? Porvoossa on niin että se aika täytyy soittaa ajoissa ja sitten saa valita ottaakos perus np-ultran ihan yksinään vai liitetäänkö siihen seulonta sitten vielä.Kyllä mielestäni virallisesti ne kaksi ultraa kuuluisi pakettiin ainakin.. tai ainakin tosiaan itse olen tottunut Porvoossa...

Siis onko joissain neuvoloissa tämä seulonta juttu myös vai olen ihan ymmärtänyt väärin,meillä neuvolassa otetaan verikokeet myöskin ekalla kerralla mutta siis ihan nää perus jutut mitä nyt on ja tää seulonta verikoe taas tapahtuu niin että ensin ultra jonka jälkeen mennään labraan antamaan verinäyte.

Annu & Masu-asukki 9+6
 
Moikka :wave:
En ole pitkään aikaan kirjoitellut, enemmän hiljaiseloa pitänyt :ashamed: Yritin selata taaksepäin lukien kaikkien kuulumisia, mutta olette saaneet niin paljon tekstiä aikaiseksi että huh huh :D

Mutta ekaks onnittelut ainenkin FPI:lle, Empulle ja Naurukohtaukselle hyvistä ultrakuulumisista!! :flower:

Naurukohtaus Pääasia on että loppujen lopuksi lääkäri totesi että vauvalla kaikki hyvin :hug: Tiedän tasan miltä tuo epävarmuus tuntui, koska koin itse saman tiistaina.

Memmy hienoa että osui mukava th teille!! Noista sydänäänistä, niin mulle th sanoi ettei edes kuunnella ennen rv 12 ettei mieli pahoitu. Sanoin että oon kyllä ultrassa nähnyt sykkeen joten voitaisiinko kuunnella, mutta kieltäytyi siitä :eek: Eli ajattelin soitella että jokohan niitä voitais kuunnella :LOL:

Paljon olette keskustelleet np-tuloksista, mulle lääkäri sanoi että 4:ssä tapauksessa 5:desta tulos on "väärä hälyytys" eli mahd. että jokin olisi huonosti on vain 1/5:teen.

(.) Mutta itsekin siis tiistaina kävin np-ultrassa keskussairaalassa. Alkuun vauva oli kanssa paikallaan, ei paljoa liikkunut. Kätilö sanoi heti että sydänkaiku on joten ei mitään hätää. Sitten tökki aikansa sillä ultrakepillä ja paineli masun päältä niin johan saatiin kaveriin eloa :LOL: Sitten alkoikin nyrkit ja jalat mennä siihen tahtiin että taitaa olla nyrkkeilijä tulossa :D
Pää-perämitta 55,3 mm eli todella hyvässä kasvuvaihdissa ollaan. Niskaturvotusta ei ollut nimeksikään, joten senkin puolesta voi huokaista jo!
KYSYMYS Kun kätilö ultrasi myös muuten rakenteita läpi (kätilö sanoi kyllä että ei tämän kokoisesta vielä voi mitään tarkkaa sanoa), niin vatsalaukun musta-aukko näkyi, muttei virtsarakkoa. Näkyikö teillä muilla jo?? Kallon rakenteet näytti kanssa hyviltä vaikka kasvokuvasta hieman humanoidilta vaikuttaakin :D
Mutta tuloksena oli, että vauva voi hyvin ja mitään huolenaihetta ei ole :heart: Seuraavaksi on huhtikuun lopussa terveydenhoitaja.

Noista käytännön eroista eri paikkakunnilla, niin meillä Lahden lähellä ei kunta tarjoa muuta kuin np-ultran eli rakenneultraan mennään sitten oman lopakon voimin yksityiselle. Sieltä saa kuulemma sen ultran dvd:nä mukaan eli voi sitten kotonakin katsella pikkuista :)

Nyt ei muuta kuin masua kasvattelemaan, jotain "ylimääräistä" pyöreyttä on jo havaittavissa omien pehmusteiden ja turvotuksen lisäksi :heart:

T. Miikkis ja mussukka 12+3
 
Annu: En tiedä oliko se pakollinen. Kaikki oli niin uutta ja jännittävää etten mie tajunnu sillon alkaa kyselemään sen kummemmin. Sen kuvan sain sillon terkkarilta kun tultiin siihen haastatteluun että nyt otetaan näyte ja sitte saa ajan np-ultraan. No samapas se kyllä näin jälkikäteen on =) .

Memmyllähän on mielenkiintonen vessa tällä hetkellä :D . Mie en ujon rakkoni kanssa varmaan pystyis käymään sielä niin kauan kuin on pienintäkään reikää missään kohti seiniä :D .

*muoks* Miikkis onnea ultrakuulumisista myös sinulle! Nyt tosissaan sitte vain vatsaa kasvattelemaan =) .
 
Juu enpä tiä sitten. :eek:
Mutta luin juuri ihana odotus-kirjastakin että kahvia odotusaikana juovilla naisilla kohtukuolemien/keskenmenojen riski kasvaa 80%:lla. :/
Itse en halua ruveta riskeeraamaan vauvan vointia niin en kyllä juo nyt yhtään energiajuomia tai kahvia enkä syö maksaruokia jos kerran noin kamalat vaikutukset olisi.
:$
Kauhee kun ei meinaa mitään saada syödä..Kaupassa katson kaikki tuoteselosteet aina läpi ja syön melkein pelkkää näkkileipää,omenaa,vettä ja perunaa. B)
 
Mimmali - Syö nyt hiukan monipuolisemmin,kyllä sitä saa syyä hiukan paremmin,esim tummaleipäkään ei ole pahasta,hemppa sulla alkaa tippumaan kamalaa tahtia jos noin yksipuolisesti syöt.Keskenmenot myös yleensäkkin on luonnollinen tapahtuma,ei äiti sitä itse pysty aiheuttamaan,muuta kuin alkoholilla,huumeilla tms.
Ymmärrän että olet todella huolissasi mutta monipuolinen ruoka on kaiken A ja O.
 
lueskelin tuota ekan sivun listausta, ja totesin, et on vielä meikäläisestä vähän puutteelliset tiedot, elikkäs TAYS olis nyt sitten kolmannellakin kerralla synnytyspaikkana.

täällä harmittelen, et miks kaikilla muilla tuntuu olevan toi np-ultra niin aikasin, kun mulla on vasta 14.4 elikkäs sillon on jo 12+5. bläähh.. sinne on vielä niin hirveen pitkä matka. ja täällä muuten oli kans niin, et ultraa ei kuulemma tehdä ilman niskapoimumittausta. valitettavasti.
 
Jospas sitä nyt uskaltais itekin kirjoitella tänne jotain. Olen aikasemmin käynyt lukemassa teidän muiden uutisia ja yhdessä vaiheessa tuli aika paljon ikäviä sellasia. Siinä itekin alko miettiin, että mitä jos kaikki ei olekaan hyvin. Toista vaavia siis odottelen ja jotenkin on ollut sellanen olo, ettei oo uskaltanut ilouutista kertoa kellekään eikä muutenkaan iloita asiasta. Nyt on np-ultrassa käyty ja kaikki tuntui olevan kunnossa. Oli uskomaton helpotus nähdä kuin pikkunen pomppi ja heilui siellä. Meillä tarjotaan np- ja rakenne ultra molemmat (vapaaehtoisia ovat molemmat). Ensimmäisessä raskaudessa kävin myös veriseulassa, vaikka kaikki olikin ok. Tällä kertaa mulle ei ole edes tarjottu sitä mahdollisuutta, mutta ei se oikeastaan haittaa. Jotenkin tuntuu hassulta kuinka arkoja ihmiset on tuon ruuan kans. Maalaisjärjen käyttö on sallittua ja kuten Annu82 totes, niin monipuolinen ruoka on kaiken A ja O. Se että jos kaikkea välttää eikä oikein mitään uskalla syödä, niin mun mielestä siittä on enemmän haittaa kuin että joskus vähän jotain "kiellettyä" maistaa. Onnea kaikille hyviä ultra kuulumisia saaneille, kuten myös kaikille muillekin odottajille!!

Ai niin, LA olis 2.10 :)
 
FPI
Moi!

Ja onnea ultrakuulumisista! :heart:

Niin siis se alkuraskauden veriseula on eri juttu, kun se nt-ultran veriseula, jolla tutkitaan kohonnut riski 21-trisomiaan eli Downin sydroomaan, sitä ei voi tehdä kuin rv 10-12+6 ja esim ESpoossa se on tullut mahdolliseksi vasta tämän vuoden alussa, ei siis ole mikään normi juttu.

Ruuista, yksityisellä gynekologi sanoi, että älä syö maksaa ja homejuustoja ja hyvin menee, hän on kuitenkin gynekologian ja naistentautien erikoislääkäri, luulisi tietävän, mutta näyttäähän noita listoja olevan joka lähtöön. Espoosta sai just ton listan mistä esim jasmara kirjoitti. Ja jos ajatellaan, että tuskin meidän äideille annettiin mitää listoja vaan iloisesti söivät, mitä tarjolla oli ja hengissä ollaan. Oon sitä mieltä, että kun ei käytä alkoholia, huumeita tai polta tupakkaa, niin eiköhän se siitä.

Tsemppiä ultriin ja odotukseen yleensä meille kaikille! :heart:

FPI+pikku-pepe rv 13+3
 

Yhteistyössä