***LOKAMASSUJEN ELOKUU***

Elikkä neuvolakuulumisia täältäkin päin

RR 100/61
HB 111
paino +700/vko
SF 27,5
ja poikittain se sie myllersi :D
puhuttiin myös näist mun lonkkakivuista,mut ei niil niihin mitään helpotusta oo :(
viikol 35-36 olis sit se kokoarvio...ja jos vaikuttaa yhtä isolta ku esikoinen,niin joudun varmaan TAYS:iin synnytystapa arviointiin.....
esikoinen ku oli 3850g vko:40+0 ja tuli maailmaan imukupin avulla ja neljän ihmisen painelemana...

Kellään muulla näin pientä vauvaa?
painoarvio n. 1000 gr ja la 21.10 :/ Huolestuttaa, vaikkei lääkäri ollut huolissaan...
millä viikolla toi arvio on tehty???
mul oli viikol 28+4 arvio 1124g
ja voihan se ottaa muut kii sit loppuvaiheessa :D

rintapumpuist ollu puhetta.....ite en olis ilman sitä kyl pärjänny....piti öisin aina tyhjentää ku oli niin kipeet,ettei nukkumisesta tullu mitään....ja rintakumin sain jo sairaalassa,ku maito nousi jotenki hassusti myös nännipihan alle ja rinnat oli niin turvoksissa ja kipeet,et ei siit imetyksest muuten olis mitään tullu........ja 11kk käytin kumeja :)

henkka ja "veeti" 30+5
 
taitaapa olla ensimmäinen kesä kun minä pysyttelen poissa auringosta, tulee niin ellostava olo... :x no, kohtahan nämä helpottaa! lääkärikäynti takana ja saikulla jatkan äippäloman alkuun, suppareita tulee aika tiuhaan ottipa rennosti tai ei. tulehdusnäytteet otettiin aikasemmin, oli puhtaat, mut nyt lääkäri sano et voitas ottaa vaikka uudet näytteet jos haluan. vielä pari viikkoo sit oli kuitenki paikat tiukasti kiinni että ei kai tässä hätää! :/
on muuten meidän pino piristyny, sitäkö se lähestyvä la saa aikaan? ihana kun on aina jotain uutta luettavaa :flower: ja tosiaan, kyllähän se synnytys jo on ruennut pyörimään mielessä paljonkin, jänskättää ihanasti :heart: :heart: :heart:
painoarviosta: ei mullakaan mitään hajua vauvan koosta, seuraava lääkäri taitaa olla rv36, sillon kai se käsikopelolla heittää jonkun tuulestatemmatun arvion mitä sieltä tulee :D sf mulla oli 30+4 32cm,eli yläkäyrän yläpuolella huiteloopi,jos siitä nyt mitään voi päätellä! olipa mitä oli, uloshan se on sieltä pungerrettava! :D painoa on itelle kertyny melkein 15kg (että älkää hyvät tyttöset olko huolissanne omista lukemista ;) ), joten laihduttamista piisaa sit aikanaan... :ashamed: mutta myöntää täytyy etten pääse peilin ohi ihastelematta omaa peilikuvaa,masu on niin ihana!!! saattaapi mieli muuttua kun vauva on syntynyt, mutta nautin nyt tästä olotilasta, salaa tunnen itseni kauniimmaksi kuin koskaan!...ihan hupsua...
tilda+tiitiäinen31+4 :heart:
 
Keiju07
Olittepas taas saaneet tekstiä aikaiseksi, melkein tunnin ajan luin juttuja, kun on kahden päivän tauko ollut. Tosi mielenkiintoista ja hyödyllistä.

Topsylle erityiskiitos noista kestoilutiedoista. Minäkin aion sinnikkäästi yrittää kestoilla ja oon etukäteen "valinnut" taskuvaipat. Saa sitten nähdä, miten käytännössä toimivat ja mitä muita systeemejä kokeilen, mutta tällä hetkellä nuo tuntuvat helpoimmalta vaihtoehdolta. Myös ihan tulevaa isääkin ajatellen. Vaikka meillä mieskin on innoissaan kestoilusta, niin silti koen, että on parempi tutustuttaa hänet johonkin yksinkertaiseen systeemiin ennen harsoja ja villiksiä tms. Jos niihin nyt koskaan siirrynkään. En oikeastaan ajattele tätä oman kukkaron kannalta, vaan ihan ekologisesti... Nyt pitäisi vaan noita imuja ostella tai mahdollisesti tehdä. Itse vaipoista raaskin kyllä maksaa (käytettyjä olen pääasiallisesti ostanut), mutta imuista pyydetään kovaa hintaa. Pitää kai alkaa ompelemaan, vaikka mikään käsityöihminen en ole.

Sain tänään vihdoin äitiyspakkauksen. Tasan 60 päivää meni siitä, kun postitin paperit Kelalle... hoh hoijaa. Mukavahan niitä juttuja oli hypistellä ja lueskella, hiukan värikkäämpiä olisivat vaatteet tosin saaneet olla. Olen väri-ihminen, meillä ei kotoakaan montaa valkoista seinää löydy. Joten nuo beessit ja persikat on minusta aika pliisuja. Niistä vihertävistä kyllä tykkäsin. Ruokalappu oli tosin omituinen kuosiltaan...

Huomasiko joku muu muuten Hesarista uuden suosituksen raskaanaolevien ravinnosta, jonka Evira siis antanut? Voi olla, että uutisoitiin muissakin isoissa lehdissä. Eli tästä lähtien maksamakkaran syönti on sallittua (pari viipaletta päivässä, max 200 g viikossa). Maksaa muussa muodossa tulisi edelleen välttää (pihvit, laatikot jne.), kuten myös A-vitskulisiä. Se, mikä mua oikeistaan yllätti, oli sivumennen mainittu kalanmaksaöljyn välttämiskehoitus. Eikös omega3:set ole hyviä sikiön kannalta? Olen ainakin tähän asti vedellyt koko raskauden ajan lähes päivittäin sellaista omega3-valmistetta. Uskoakseni siinä on siis kalanmaksaöljyä (metallinen purkki, sini-kelt. etiketti, saa marketeista, en juuri nyt muista nimeä). Eli pitäisiköhän lopettaa niiden napsiminen... No vahinko on jo tehty...

Hauskaa loppuviikkoa kaikille!

Keiju ja tytskä 30+2 (katjannan kanssa näytetään menevän samaa tahtia :) )
 
Tämä on kyllä ihana Lokakuisten odotusketju, kun niin aktiivista kirjoittelua ja niin paljon juttua että ei ehdi pysymään matkassa :D

En ole vielä miettinyt sairaalavaatteita, lähden ostoksille kuun lopussa =)

tänään rv 29+3 ja neuvola oli aamusta klo9. Sain käydä kesken viimeisen työpäivän kun neuvola samassa talossa.
Tällaisia kuulumisia sieltä:
Paino 55,7 painonmuutos +821/viikko :ashamed: Turvotuksiakaan ei ole, ainakaan tuntuvia.
RR122/76
sf 31cm ja vatsanympärys 90cm
Perätila
mutta..mutta... syke oli epäsäännöllinen 130-170 ja passitus tuli Jorviin samantien. Lähdin kesken päivän ja itkuhan siinä tuli.

Jorvissa otettiin käyrää ja ultraa. Lisälyöntejä tosiaan oli silloin tällöin, mutta ei mitenkään liian usein ja on kuulemma mahdollista tullakin näillä viikoilla. Ei hätää siis tämän suhteen, eikä tarvitse uusintakäyntiä. Vauva voi hyvin ja teki hienoja hengitysharjoitusliikkeitä. Painoarviokin otettiin ja pään mittä oli 2viikkoa edellä, reisiluun mitta myös 2viikkoa edellä ja vatsanympärys viikon edellä viikkoihin verrattuna. Arvioksi saatiin 1600g ja onneksi ei ihan 4,5kg ole tulossa. n.3,8-4kg arveltiin ja tietenkin riippuu ihan siitä miten vauva nyt kasvaa. =) Kuukaudessa oli lisännyt painoaan 800g.
Mitenkäs paljon sitä painoa pitäisi tulla vauvalle viimeisen 10viikon aikana? Joku 200-250g/viikko?

Kaiken kaikkiaan kyllä pelästytti tuo reissu, mutta oli helpotus nähdä vauvelin voivan hyvin =)

Voikaa hyvin! =)
 
keijulle: kalanmaksaöljyssä on superisti a-vitamiinia, siksi ei suositella! että popsi vaan hyviä rasvahappoja hyvillä mielin! tai tarkista käyttämäsi tuotteen a-vit.pitoisuus ni ei tuu ainaskaa liikoja! :flower:
 
Heissan taasen!

Miä tääl kärvistelen ihmeellisen alavatsa kivun kanssa. Vasemmalla puolella vihloo aika ajoin, välillä hiljempaa ja välillä tosi kipeesti. Niitä kipeitä seuraa sitten supistus joka kyllä on kivuton. Äsken alaselkä tuli "väsyneen" tuntuiseksi vähän vastaava kuin menkkojen aikaan ja häntäluu "kipeytyi". Mitähän tää taas tietää? :/ Pieni on kyllä vetänyt tänään mieletöntä rumbaa, minkä lie jumppatunnin on siellä pitänyt :)

Äsken nappasin pari panadolia kun päätäkin tuppaa jyskyttämään... Täytyy varmaan viel vähän seurailla ja jos ei helpota niin soitella äippäpolille. Kyllä nuo vihlasut saa vedet välillä silmiin, muutenkin oon ollut tänään ollut jotenkin itkuisempi. Ja syytäkään ei oikein edes ole...

Pitää mennä takasin vaakatasoon jos vaikka helpottais yhtään :wave:

tuutilulla rv 33+5
 
minäkin huomasin lehdestä että maksamakkaraa saa syödä 30g päivää kohden,eli kaksi viipaletta..nam :p
olen kyllä koko raskauden ajan silloin tällöin leivälle sipassu maksamakkaraa kun tytöt tykkää meillä sitä syödä..ei kai tuo nyt sitten pahasta ole ollut..maksalaatikoita ym en ole syönyt..maksalaatikoa kun en muutenkaan söis :x

toivottavasti tuutilulla nuo alamahan vihlomiset ei mitään vakavaa ole..minäkin tänään aika paljon vaakatasossa ollut..jotenkin vetämätön olotila..ja se öllötyskin vaivaa :x

nyt lähen iltapalaa ettimään..kamala nälkä on taas..onko kenelläkään muulla koko ajan nälkä?
minulla nyt viikon verran ollut karsee nälkä koko ajan,menee esim.lounaasta kaks tuntia niin maha huutaa ja kurisee..ja yölläkin välillä kurisee,ja kurnuttelee..pakko silloin käydä juomassa vettä tai vissyä..en kyllä yöllä rupea syömään mitään..vaikka mies sitä ehottelikin :eek:
aamulla sitten kiire jotakin suuhunsa saada,niin on nälkä..

kiisumirri et sitten leivän tilalla tykkää puuroa syödä?
niissä viinirypäleissä on kyllä aika tavalla sokeria,ja bananissakin on energiaa..mutta omena,marjat,vesimeloni ym..varsin hyviä vaihtoehtoja olis.
mutta kyllä tosiaan taitaa joutua miettimään että mitä pistät suuhusi..on se kyllä itelläänikin ainaista pähkäilemistä mitä syöt,ettei nyt olis paino noussu huimia lukemia..vaikka olen ottanut sen linjan että syödä pitää kunnolla,mutta jättää välipalat ja naposteltavat pois.

mutta nyt tosiaan lähen ettimään jotakin evästä..maha huutaa jo siihen malliin.

niinukka ja vunttunen
 
Hei taas,

Turhaan minäkin sitten kärvistelin omantunnon tuskissa ton maksamakkaran suhteen. Lähetin miehen heti maksamakkaran ostoon :p Täälläkin neuvolareissu takana. Olipa mukava kun oma terkkari oli palannut lomalta. Mukavia toki muutkin mutta jokaisen kanssa pitää tavallaan aloittaa alusta. Kaikki luvut oli ok. Sf mitta 29. Painon lisäys 513g/viikko. Raivotarjonnassa poitsu oli edelleen.

LaSposa: Kyselit tuosta painoarviosta. Minä kävin saikulle jäädessäni lääkärissä, joka ultran yhteydessä teki painoarvion. Lääkäri kyllä sanoi että hän tekee sen vain vanhasta tottumuksesta. Eivät sit varmaan kaikki lekurit katso sitä tässä vaiheessa tarpeelliseksi. Niin se arvio tosiaan oli 1540g rv 29+5.

Kiva idea tehdä vauvakirja itse. Saa ainakin persoonallisen ja ihanan muiston. Hieman paineita vaan tehdä kaikille jos sisaruksia siunaantuu enemmän =) Minä laiskana ostin sellaisen Kulta Pieni-Kirjan.

Lähdenkin tästä tekemään niitä maksamakkaraleipiä ja valtaamaan sohvan nurkkaa.


- Susa ja Ukko 32+1
 
Iltaa!

niinukka kyseli näläntunteesta. mulla ainakin tuntuu olevan jatkuva nälkä, aina tekis mieli poiketa jääkaapilla, tosin oon kyllä aina ollu aikamoinen herkkusuu, mutta nyt on ainakin hyvä laittaa raskauden piikkiin ;)

oon täällä tehny taas uusia hankintoja vauvaa varten. huuto.netistä oon yrittäny kattella sitteriä oulun alueelta (ei tarvis postin kautta lähettää) mutta ei vaan tuntunu löytyvän. sitten sattumoisin poikkesin eilen illalla vauva-nettisivuilla ja sielä oli just sopivan tuntonen ilmotus. pistin myyjälle postia ja sovittiin kaupoista. käytiin tänään miehen kanssa se hakemassa ja tosi hyvän näkönen/kuntonen on ja edullinenkin vielä! ihanaa kun nyt on pinnis, vaunut, sitteri ja turvakaukalo hankittuna. vielähän sitä on tavaroita ostettavana, mutta ainakin tommoset isommat on on nyt hommattu.

tuutilullalle parempia vointeja! :hug:
 
Milli78 kirjoitteli reissustaan ä.polilla sydänäänien takia. Itellä samanlainen kokemus muutaman viikon takaa. Neuvolassa todettiin sydännääniä kuunnellessa epäsäännöllisyyttä, seurattiin seuraavaan viikkoon, jolloin sain lähetteen ä.polille, koska tilanne äänien suhteen ennallaan. Lääkäri tutki ja syynäsi kunnolla ja sanoi, että koska mitään rakenteellista poikkeamaa ei todeta, epäsäännöllisyys liittyy sikiön kehitysasteeseen. Eli sydämen johtoradat ovat edelleen vajaasti kehittyneet ja tulevat mitä luultavimmin normalisoitumaan ennen vauvan syntymää. Ehdin jo muutamat itkut siinä odotellessa tirauttaa ym. Mutta siis klääkärin mukaan vastaavanlaisia tapauksia tulee Tyksiin useita/vko ja vauvoilla ei useastikaan mitään vikaa ole vaan kehitysasteeseen liittyen noita sydänääniongelmia esiintyy!
 
Oletteko te muut jo kovinkin tavaroita valmiiksi laitelleet? Minä en ole vielä mitään etsinyt valmiiksi :whistle: Onhan ne toki noilta aikaisemmilta lapsukaisilta valmiina varastossa mutta sisälle asti en ole niitä vielä jaksanut tuoda :D
Pojat ovat syntyneet meillä viikoilla 37+5 ja 37+1, nyt viikkoja 33+2... ei vain ole tullut sellaista "tunnetta" että nyt pitää laittaa vaikka tohtorit sitä mieltä ovatkin että ehkä tämäkin on tulossa noilla viikoilla tai 38 viikolla mahd. käynnistetään ahtaanlantion vuoksi. Edelliseltä vauvaltamme tuo "tunne" tuli viikkoa ennen synnytystä jolloin rupesin tavaroita esille laittamaan.
Muistan kun torstai iltana mieheni lähti yövuoroon töihin. Ennen hänen lähtöään silitin lakanat vauvan sänkyyn ja mietin mielessäni, että nyt kaikki valmiina, saa alkaa vaikka syntyä... ja niinhän sitä lähettiin kyseisenä yönä... poikamme syntyi kiireellisellä sektiolla perjantaina aamuyöllä klo 03.32 :heart: joten sitä "tunnetta" täällä vain odotellaan :wave: ja jos lähtö äkkiä tulee osaa se mieskin vauvan tavarat jo kolmannen kohdalla esille laittaa :D

Muuten täällä voidaan todella paksusti... Masuasukki laskeutunut ja henkikin jo kulkee.. On vain tuo masu jo kovin vastuksina noita isompia hoitaessa |O Aika on mennyt tosi nopeasti. 29+2 raskausviikolla jäin sairaslomalle töistä... tästä siis 4 viikkoa aikaa... nyt kun miettii että tähän 4 viikkoa lisää, joka siis mennyt aivan extra nopeasti niin ollaankin jo viikolla 37 jolloin aikaisemmát poikamme syntyneet... Aika menee aivan siivillä :saint: Kohta me lokamammatkin pääsemme "tositoimiin"

T: viinika ja ötö 33+2
 
Juu siis kuulemma tuollon eka lokapoika pujahtanu maailmaan viikoilla 31+4. Painoa ollut 1600g,41cm pitkä...Kuulemma hyvin lähteny käyntiin,hengittelee ihan ite ja mahollisesti jo enskuun alussa pääsee kotiin :heart:

Ajatelkaas kohta se poksuminen tosiaan alkaa meidänki pinossa :) Itse juhlistin eilen syntymäpäiviä ja vieraita pukkas liikaakin,siinä sitte kellon ympäri istuin kahvipöydässä vaikka selkää särki minkä kerkes |O Hohhoijaa..kivat oli kemut vaan eilisestä asti tullu tavallista enemmän supistuksia joista osa on hieman kirpassutkin.

Joku kirjotteli vasemman puolen mahakivuista,itellä oli sama vaiva pari viikkoa sitten,kävin ultrassa ja kaikki ok,kuulemma just siellä menee joku kannatin mikä oli vissiin rasittunut liikaa. Se kipu oli aivan kamala,veti ihan lyttyyn ja tuntu pitkään :(

Tänään kävin taas Pilateksessa pitkästä aikaa =) meinaan alottaa uudelleen rauhallisen lihashuollon jotta sitten ku muksu pihalla ois jonkulainen pohja alotella taas reenaamaan :D Tosi mukava ja venyttävä tunti oli, tietenkään en mahani kanssa voi ihan kaikkia esim vatsallaan tehtäviä liikkeitä tehdä mutta ohjaaja näytti mulle masun kans tehtäviä liikkeitä niiden tilalta :saint: Neuvolassa sanoivat että äärettömän hyvää tekee ajatellen tulevaa synnytystä käydä vähän rentouttamassa ja venyttämässä paikkoja,suosittelen siis =)

Kestoilusta ollut myös paljon puhetta,mäkin olen ajatellut kokeilla kestoilua,muutamia NB kokoisia imuja ja kuoria olen jo hankkinutkin,vielä pitäs tilata niitä kunnon harsoja ja katella huuto.netistä vaikka parit villahousut. Tänään kävin kangaskaupassa enkä vieläkään saanut sitä fleeceä ostettua. katotaan nyt sitten miten lähtee sujumaan,eniten itseäni mietityttää juuri tuo likasten kakkavaippojen säilytys pesuun asti :whistle: vois ostaa valmiiksi jo vaikka semmosia pesupusseja mihin lastais ja sen nakkais sitte vaan koneeseen... Mutta tosiaan kertakäyttösiä vaippoja aion myös ostaa,ja pikkuhiljaa siirtyä enempi kestoiluun jos rahkeet riittävät :kieh:

Pari päivää sitten oli neuvola,painoa oli tullu huimat 880g viikossa,nyt yht 8kg,hb114,paineet 106/69,sf 29cm ja vauvan syke 140 ja rt :heart:
Tulipas pitkä sepustus ku en ole pariin päivään jaksanu koneella istua tän selän takia,ilmeisesti helpotti tuo venyttely ku nyt oon istunu jo pari tuntia :D
Vointeja kaikille!!!

Diipeli ja jesperi 30+5
 
Kaikilla ollut neuvoloita ja kuulostaa enimmäkseen olevan pullat hyvin uunissa :)
Ja vauvat kasvaa... (en minäkään tarkkaa painoa tiedä ...)
Apuuuva - oikeesti, jokunen on mennyt jo syntymäänkin !!! Onnea !!! :heart: :heart:

Ja nyt alan minäkin fysiikkaa valitella - levottomien jalkojen tapaisia on vähän yöllä, samoin vauveli varmaan vetää poikittain tai potkii selkään - jolloin selkä on enempi väsynyt ja tunkkainen. Pitää alkaa pitämään sitä tukivyöviritystä - se kun vaan on niin kuuma ... Kaikki on .
Ja eilen iski ilalla kunnon närästys , pitää luovuttaa ja hakea apreekista Rennietä, vaikka olin aatellut sinnitellä. Söin ehkä rasvaisemmat pullat kylässä yms - voi tulla siitäkin.
Vai että puolikas banaani ?
Ankarat on ohjeet - onks kuitenkin se ohje muutoin jotain 8 krt suuhunpantavaa päivässä ?
Minähän läpäisin sen sokrutestin, ja ainakaan SF-käyrän mukaan ei olisi huolta isokokoisuudesta .

Sittten diudiulle toinen puoli - ja muille iloisia uutisia : joskus lapsenlapsi/serkku ennakkoilmoitus ei olekaan 'tuppaamista' tai suru. Vaan se on näemmä ilo. Mun vauvan 2 tulevan serkun äidin kans puhuin (ilmeni työkamun miehen harrastetutuksi) - ja tää ihana nainen oli iloinen puhelustani ja ilmaisi voimakkaasti haluavansa lapsillaan olevan serkkuja ! Mun viikon pelastus ! Nääs lapset alle 4 v molemmat, naisella ei sisaruksia (kuollut) , eikä lapsille tiedossa muita serkkuja.
Katsotaan nyt.
Isäkandista tämä käly vahvisti samat, jotka jo tiedän. ja muukin lähipiiri on vahvistanut ukit ja kamut - ei oo miehestä isäksi. Sinällään loogista.
Ja sain tietää että jos tulossa olisi poikavauva, suvun heput jättejä syntyessään , voisin varautua min 4,5 kiloiseen, apuuuva.

Varustehankinnat etenee täälläkin - ostin kamulta babysitterin ja jumppalelun - jotain helyhelyjä roikkuu ... Lypsykoneet vielä puuttuu :)

Imetystyynyn tapaiseksi ostin kans alle 5 ecee 60*80 normityynyn , vaaleanpunaisen - aattelin että eikös se käy ?

Ällötyksille ja öllötyksille manataan menoja - Tuutilulla, Diipelille jne parempaa vointia. Mä mietin myös, että tuntuuko nuo maitohappobakteerit masussa , ainakin vatsa toimii reippaammin ja kipristelee. Vai onks se vauva kun nipistää - eikö noilla tuol kohta ole jo kynnetkin joilla nipistellä :) ???

Mukavaa menoa ja viikonlopun alkua kaikille mammoille,

papu & viola auroora RV 32+2
 
YOodottaja, ompas kiva että serkkuja löytyy lapsoselle :)

juu öllötys olo on tullut vissiin jäädäkseen...
:x
mejujäätä ja omenaa onneksi saa alas!
liekö johtuu selällään olosta vai ilmasta?!?tai mistä lie!
ja en pysty oleen kyljellään,hassua!!
vauva rupeaa melskaa ihan hirveenä....
ihanaa viikonloppu lähenee ja me päästään kattelee niitä vauva tavaroita
:heart:
mutta nyt aamutoimiin :wave:
voikaahan hyvin!!
-milla31+5
 
Huomenta! =)
Eilen käytiin siellä pelkopolilla, oli todella mukava ja asiantunteva kätilö! Siskoni on myös kätilönä OYS:ssa ja sanoikin että tämä kätilö on ihanimpia ihmisiä OYS:ssa :) Lupasi että on töissä silloin kun tulen synnyttämään ja hoitaa synnytykseni. Ai että tuli turvallinen olo. Mies oli myös mukana ja mukavasti otti hänetkin mukaan keskusteluun. Yli tunti siellä lätistiin, lähinnä käytiin esikoisen synnytystä läpi (2 tuntia ponnistusvaihe, kokonaisuudessaan synnytys vain 7 tuntia ja yhtään supistusväliä en tuntenut, vain kipua kokoajan) ja sitä miten haluaisin tämän toisen kohdalla synnytyksen menevän. Kipulääkkeistä puhuimme myös, oli kyllä avartavaa! Keskustelu oli synnytysosastolla, käytiin salissa missä esikoinen syntyi, miehen kanssa oli mukava muistella sitä päivää :)
Lääkärikin oli todella mukava ja ammattitaitoinen, ultrasi tosi kauan ja katseltiin paljon vauvaa. Saatiin ihana profiilikuvakin mukaan :) Vauvalla oli kaikki hyvin, teki hengitysharjoituksia (mikä on aina hyvä merkki ja tarkoittaa että kaikki on hyvin, jos kuulemma ei tee niin silloin joutuu keskittymään johonkin toiseen asiaan-> ei hyvä ) ja kokoa oli nyt 1600 g, lääkäri arvioi että n. 3,5 kg vauva on tulossa. Esikoinen oli 3,3 kg eli samaan suuntaan mennään. Antoi ehdottomasti luvan alatiesynnytykseen, kuulemma lantio on oikein sopiva siihen. Ihana juttu! En leikkausta toivonutkaan.

Pissassa oli vähän sokeria ja hieman jäi miettimään lääkäri oliko lapsivettä himpun verran vähän, mutta näitä voidaan seurata neuvolassakin. Mitäs tuo lapsiveden vähyys muuten tarkoittaa? Tai siis mitä haittaa siitä on?

Eli reissu oli todella hyvä ja helpottava ja innolla nyt odotamme vain synnytystä! :)

Topsy 30+3
 
Huomenta, täälläkin närästellään...

YOdottaja, saat hyvinkin kuulostamaan sille, että sinun tapauksessa teit todellakin oikean päätöksen olla yhteydessä miehen sukuun. Kuulostaa hyvälle! Tulevan isän kuva ei todellakaan tunnu mairittelevalta, kerta sukukin on samaa mieltä :(
No asioilla on kaksi puolta, sinulle tuntuu käyvän hyvin. Tsemppiä loppumetreille =)

Jotenkin se tuntuu jännälle, että eka lokavauvakin on jo syntynyt! Taas alkaa miettimään kuinka likellä tässä kaikki ollaan jo...
Pian saa hyvinkin alkaa laittaa tavaroita esille varastoista ja pyykätä vaatteita, itse olen kokoajan vain odottanut töiden loppumista, että sitten kerkeää. Vielä pari viikkoa loppurutistusta, sitten äippälomalle.

Lokamasuissa tuntuu olevan muutama oululainenkin, muutenkin tuntuu, että aika moni tutun tutun tutuista lähtien on synnyttämässä tässä syys-loka-marras vaihteessa. On ollut melkoinen vuodenvaihde tänä vuonna meneilläänkun lapsia alkaa poksua loppuvuodesta :D
 
Kiitoksia taas kaikille :hug: Kyllä on ihana kun on joku väylä minne voi valittaa oloaan ja jakaa muutenkin asioita. Kaikkea ei viittisi tai voi kotiväen/ystävien niskaan kaataa.

Mulla se mahakipu iltasella sitten helpotti hiukkasen. Äitini kanssa pähkäiltiin että liittyy varmaan just diipeli kertomaan vaivaan. Kyllä tuo pieni nimittäin eilen melskaskin tuolla masussa ihan mielettömästi. Kukahan hälle kertois että ainakin jossain luki vauvojen näillä viikoilla nukkuvan paljon? Tää asukki on tainut ymmärtää sen toisin päin :whistle: Supparit kyllä iltasella jatkuivat aina vähänkin liikkuessa mutta yöllä rauhottuivat.

Miäkin olen tossa kotiutumisvaatteita katsellut. Mitään en ole vielä nippuun laittanut. Kuopus syntyi lokakuussa 04 ja hällä oli päällä: body, pitkähihainen koko potkupuku ja mummin neuloma nuttupuku myssyineen ja tuppuineen, tossuja unohtamatta. Ai niin ja pitihän se röyhelöhattukin olla :D Täytyy laittaa varmaan parit vaatteet valmiiksi ja kirjoittaa päälle miehelle lappu: Jos mittari näyttää plussaa niin ja niin paljon, tuo tämä. Ja toiseen taas toinen vaihtoehto :D

Rintapumpustakin on ollut puhetta. Mulla on ihan perus käsikäyttöinen pumppu. On ollut hyvä käytössä kun jouduin aina tyhjentämään ensin vähän koska maitoa tuli yli liikaa ja vauva ei saanut imettyä vaan meinasi tukehtua siihen. Joka puolella vain suihkusi. En tiijä miten tuo imetys nyt sujuu. Kuopusta syötin paljon pullosta pumpatulla maidolla. Miä vaan jotenkin inhoan sitä imettämistä :ashamed: Tokkopa tuo mieli on nyt neljännen kohdallakaan muuttunut. Kyllä sitä aion taas kokeilla mutta jos se on yhtä vastenmielistä kuin ennenkin niin syötän pullosta sen pumpatun maidon. Se on jännä tuo korvien väli, itteä ihmetyttää se et mikä siintä tekee niin ällöttävää, luonnollisesta asiasta :/

Ai että ensimmäinen lokakuinen on syntynyt. Onnea onnellisille vanhemmille :flower: Kyllä itekin tuosta kuvusta jo haluaisi eroon mutta parempi pienen kasvaa vielä hiukan. Mutta toivottavaa olisi että tulisi ennemmin ennen la:ta kuin jälkeen :D

YOdottaja hienoa että jotain mukavaakin on tullut esiin :) Taitaa miehen sukulaisilta sitä älliä ja tunteita löytyä vaikka miehelle niitä ei näytä pahemmin kukaan suoneen :D

tuutilulla rv 33+6
 
lhs
Moikka piitkästä aikaa täältäkin :wave: ! Minä olen taas vaan taustalla ahkerasti lukenut teidän kirjoituksia, ja on kyllä kiva, että on paikka jossa on muita ihan samojen juttujen pähkäilijöitä. Monesti on tehnyt mieli kommentoida ja kirjoittaa, mutta sitten en ole saanutkaan aikaan :ashamed: . Huomasin muuten, että olen ollut nin huomaamaton, etten ole ilmoittautunut edes la listalle, vieläkö ehtii? La on siis 13.10, mutta luultavasti mennään yli, ja reippaasti, kuten edellisilläkin kerroilla, plääh!

Minulla on noita supistuksia riittänyt, ja hissukseen on pitänyt elellä jo pidemmän aikaa, sehän onnistuukin oikein mainiosti kahden vilkkaan pojan kanssa :LOL: , no mutta onneksi leikkivät kyllä tosi hienosti keskenään, kunhan vaan vahtii päältä ja toimii erotuomarina säännöllisin väliajoin :)
Selkä on myös vihoitellut ja hartiat on niin jumissa, että tuntuu ettei happi kulje, sen siitä saa, kun asennot joissa on edes kohtuullinen olo, on kyljellään makuu..ja toisella kyljellä makuu!

Vauvan tavaroita en kyllä ole saanut laitettua käytännössä mitään, hoitotaso on ainoa jonka tuossa sain viriteltyä paikalleen, senkin lähinnä vaan siksi, kun se pyöri muuton jäljiltä autotallissa, oli pakko pelastaa se, ennenkuin nuhjaantuu. Vaatteet odottaa vintillä, samoin sitteri, kaukalo, hoitoalustat jne..Toisaalta, helppohan ne on sieltä ottaa, pitäisi vaan alkaa kohta pestä ja huoltaa noita, samoin kuin yhdistelmiä, jotka on meillä edelleen rattaina käytössä, minulla tämä tekeminen on niin hidasta supisteluiden takia, että voipi tovin kestää ennenkuin kaikki on valmista, ja olisi kiva, että kaikki on valmiina kun tulee kotiin.

Rintapumpusta on ollut puhetta, minulla on vaan tuo käsikäyttöinen, mutta olen kyllä harkinnut parempaa versiota. Toisaalta olen kyllä tottunut lypsämään käsinkin, ja se on toiminut paremmin kuin tuo pumppu, tosin se voi kyllä johtua ihan siitä, että pumppu on aika huono. Minä olen tuota lypsämistä joutunut harrastamaan lähinnä siksi, että maitoa on tullut suihkuna, ja vauva on menettänyt hermonsa heti kättelyssä, kun ei saa rauhassa imeä, vaan maito suihkuaa suoraan kurkkuun. Pumpattua ylimääräistä maitoa on sitten voinut hörppyyttää tai antaa pehmeänokkaisella nokkamukilla isikin, jos tarve on vaatinut. Minä en pulloa ole jostain syystä osannut kummallekkaan tarjota, vaan tississä on vauvat tehokkaasti roikkuneet, minulla tuo imetys on aina sujunut heti alusta asti hyvin, ja kumpainenkin on ollut täysimetyksellä pitkään, kuopus reilun 6kk, yli vuoden on kumpainenkin sitten imenyt. Toivon, että tälläkin kertaa imetys onnistuu samalla tavalla.

Synnytystä en ole liiemmin miettinyt, pientä paniikkia meinasin jo kehitellä, kun vauva viihtyi parätilassa, mutta oli nyt kääntynyt pääalaspäin, toivottavasti pysyykin kiltisti oikein päin.

Huh, nyt taitaa juttu venyä vähän turhankin pitkäksi, näin siinä sitten käy, kun erittäin harvoin saa aikaan niin paljon, että kirjoittaa :ashamed:

Mukavaa viikonloppua kaikille lokamassuille :)
 
Ihanaa, vihdoinkin hieman raikkaampi ilma! Oli ihana mennä aamulla hakemaan lehti postilaatikosta kun tuuli ja ilma tuoksu hyvälle, eikä ollut painostavaa. Vaikka kyllä tuli hikoiltua viime yönä. Sisällä on niin lämmin vielä. Viime yö tuli nukuttua paremmin, Jermu ei melskannut niin paljon, mutta paikat kyllä puutui. Seitsemältä olin jo aivan pirteä ja kyljet jomottivat.

Hankintoista on ollut puhetta. Mulla on hoitopöytä ollut kasattuna jo kauan ja vähän vaatteita, lakanoita ja pyyheliinoja olen pessyt. Äippäpakkausta edelleen odottelen. Soitin siitä jo Kelaan, sanoivat, että kestää vielä pari viikkoa, koska näin kesäaikaan heillä kestää pitempään resurssipulan takia. Vaunut on tullut hankittua jo alkukesästä ja kaukalon ostin kaverilta viikko sitten. Sänky on kasattu ja Etolasta haettiin patja, sieltä sai kyllä hyvää palvelua. Tänään pitäisi lähteä kangaskauppaan ostamaan kangasta patjan päälle. Sitten sekin alkaa olemaan valmista. Itkuhälyttimiä olen katsonut...ne on aika hintavia, täytyy varmaan ostaa käytettynä...
Kyllä tää saikkarilla olo on jotenkin hämmentävää, mutta ihan tarpeen se tuli. Kävin töissä tässä ykls päivä , kun olin luvannut tulla yhteen palaveriin, niin huomasin miten stressikäyrä oli koholla sen reissun jälkeen...En todella jaksaisi paahtaa siellä enää 8 tuntia päivässä.

Omaan masuun kuuluu hyvää, ensi viikolla olis taas neuvola. Jermu on aktiivinen ja hänellä pienellä on hikka lähes päivittäin, voi raasua.

Nyt täytyy mennä suihkuun ja lähteä kangaskaupoille!

Ai nin onnea ekalle lokaäidille ja vauvalle... :flower: !

Elza ja Jermu 33+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja henkka81:
Kellään muulla näin pientä vauvaa?
painoarvio n. 1000 gr ja la 21.10 :/ Huolestuttaa, vaikkei lääkäri ollut huolissaan...
millä viikolla toi arvio on tehty???
mul oli viikol 28+4 arvio 1124g
ja voihan se ottaa muut kii sit loppuvaiheessa :D

henkka ja "veeti" 30+5
Painoarvio tehty viikolla 30...
:/ Esikoinen oli syntyessään 3430 gr ja lääkäri arvioi, että samansuuruinen tulee tästäkin. Ihmettelen vaan, kuinka pystyisi triplaamaan painonsa kymmenessä viikossa. Murehdin varmaan turhaan, kaippa lääkäri olisi laittanut lisätutkimuksiin jos olisi syytä huoleen.

Montako ultraa tehdään teidän kaupungeissa/kunnissa?
Meillä tehdään 4, lääkäri tekee kaikki.

Terveisin Sini ja vaavi RV 30 + 6
 
Moi!!!

Ton ekan lokavauvan äippä ei taida täällä kaksplussalla kirjotella,itse olen kirjautunut myös vauvat.nettiin ja siellä siis kyseinen onnellinen äippä kirjoittelee.En tiedä sen enempää koska itse en ole osallistunut heidän keskusteluihinsa,aina välillä vaan vilkassu sitä ketjua samalla ku luen muita vauvajuttuja =)

Kyllä tää meidän ketju on ehdottomasti mahtavaa seuraa,siitä on oikeen tullu tapa että pitää jokapäivä lukasta teidän kuulumiset.

Huhuh ulkona sataa kaatamalla vettä!!!!Toisaalta ihanaa välillä mutta mä tykkään lökötellä myös rannalla ja tänäkesänä on tullu biitsiäkin pelattua,kyllähän nuo ihmiset vähän naureskelee ku tämmösen mahan kans pomppii,mutta kun itsestä ei tunnu pahalta ni hyvä niin =)

Gwendolyne kyseli ultrajuttuja,täällä Oulussa tarjotaan vain rakenneultra :/

Diipeli ja masujesperi 30+6
 
Moi

Neuvolakuulumisia, mullahan oli viime viikon neuvolassa paino pudonnut, sf-mitta ei ollut kasvanut, ja hb ja RR tosi alhaalla, ja siksi oli jo tänään kontrolli.
No, tänään sitten kaikki olikin tosi hyvin, painoa oli tullut jopa 500 gr viime viikosta, ja Hb oli 122. Sain luvan lopettaa rautalääkkeet, ne kun saa minut voimaan TOSI huonosti.(en niitä tottapuhuen ole tuon oksentelun vuoksi enää syönytkään).
RR oli nyt 122/70, eli sekin oli mitä loistavin tulos.
Sf-mitta oli kasvanut viime viikosta jopa 4 cm,eli taas mennään reippaasti yläkäyrillä. Oli neuvolan täti sitä mieltä että viime viikolla oli vauva niin hassussa asennossa, että mittaustulos ei ollut ihan oikea.
Eli kaikki hienosti, tuli kyllä hyvä mieli.

Poika oli kauniisti pää alaspäin edelleen, toivon että ei enää keikautakkaan itseään jalat alaspäin, se on NIIN epämukavaa kun tuonne alas oikein innostuu potkimaan.

Tänään olisi vika lomapäivä, maanantaina taas töihin. Sitä pitäisi sitten 3 viikkoa jaksaa, ennen äitiyslomaa. Saa nähdä miten jaksaa, mulla se pitkään istuminen saa aikaan niitä supistuksia, ja toimistotyössä kun sitä istumista ei voi oikein välttää..

Nyt lähden jututtamaan tuota minun pientä ekaluokkalaista, eka kouluviikko hällä takana:)

Ihanaa viikonloppua kaikille!
 
Painoarviosta: Olen käynyt koko raskauden ajan yksityisellä. Tämä siksi, että suvussani on ollut plajon kaiken näköisiä ongelmia ja minullakin takana yksi keskenmeno ja clomit ennen kuin tämä vekara saatiin alulle. Lääkärikäynnin yhteydessä sitten kysyin minkä kokoiseksi hän arvioi lapsen. UÄ:n mukaan lapsen pään ympärys vastasi viikkoja 36, vatsan ympärys ja oliko se nyt sääriluun pituus viikkoja 32+2. eli isopäinen kaveri. Aivojen rakenne oli kuitenkin lääkärin mukaan normaali. Näiden mittojen mukaan kone arvioi vauvan kooksi nyt (rv32+0 silloin) 2100g. Käsikopelolla hän veikkasi vaavelin parisataa grammaa isommaksi. siitä sitten laskien, älkää kysykö miten, täysaikaisen painoksi tuli 3,9kg.

Täällä vaan hellettä piisaa. Voikun kohta helpottaisi. Onneksi nyt ei ole enää pakko maata vaan saa vapaasti liikkua. Ilmoitinkin jo mehelle, että kun päästään viikolla 36 alkaa portaiden ravaaminen, koko kerrostalon ikkunoiden peseminen :p ja seksi. Tuosta viimeisestä mies ei ainakaan ollut pahoillaan, vaan ilmoitti, että sitä voitasiin toki kokeilla jo aikaisemmminkin. ;)

Minäkin olen pättänyt kestoilua kokeilla ja kävin eilen ostamassa teevaippoja. Mietin vain, että kun muuten ajattelin pienellä käyttää sideharsoja, niin laitetaanko teevaippa sideharson päälle vai alle? Voipi olla hölmö kysymys, mutta antakaa ensikertalaiselle anteeksi...

Nyt kotihommi tekemään, ettei vallan laiskistu!!

Nökö ja Vekara 32+2
 

Yhteistyössä