***LOKAMASSUJEN ELOKUU***

topsylle taas iso kiitos neuvoista! :flower: nyt alkaa tuntua hiljalleen siltä että tästä touhusta vois jopa tullakin jotain :D noita kuoria mulla tosiaan on joitain ihan NB ja S koon joten niitä aion kokeilla ja sitten muutamat villiksen ajattelin huuto.netistä vielä hommata. mulla on joitain 80-luvun erittäin pehmosia harsoja itellä valmiina ja sitten ajattelin vielä hommata ton MAM-harsopaketin. jotain imuja on myös kertyny (niitten pyyhkeitten lisäks) tähän sitten vielä muutama esim.bambuimun lisäks. enköhän sitten pääse alkuun tässä hommassa. niin ja muutamia noita tsi-sisätäyttiksiä on kaapissa kans valmiina, nekin NB.
pitää sitten kattella vauvan kanssa että mitkä toimii parhaiten ja hommailla lisää isompia kokoja. jees...vihdoin tuntuu että voisin jopa selvitä, ainakin jotenki!!! ja tosiaan aion käyttää alussa ihan suosiolla myös kertiksiä jos välillä alkaa liikaa stressaamaan ja yökestoilua en aio ihan alussa edes kokeilla. sitten kun alkaa tuo vaipatus sujumaan ja oppii tuntemaan oman vauvan pissa/kakka rytmit ja määrät niin eiköhän se siitä ala paremmin sutjaantumaan.

täällä kotona vietän aikaa, mies on töissä. piti mennä käymään yhellä kaverilla kyllässä ja samalla ostaa heidän vanhat vaunut, mutta sille tulikin äkillinen työkiire, joten mennään sitten miehen kanssa illalla vaan ostaan ne vaunut ja kyläilen joku toinen kerta paremmalla ajalla.
sain onneks tehtyä jotain hyödyllistäkin, kävin pesutuvassa pesemässä meidän ison päiväpeiton ja vein ulos kuivumaan, on näköjään nätti päivä tulossa! (toivottavasti vaan ei liian kuuma)
siivouskomeron kaappi kaipais pesua ja järjestämistä, alkaiskohan sen kimppuun seuraavaks. nyt kyllä ollu tämä mun pesänrakennusvietti vähän hiljasella volyymillä parisen viikkoa ja kovasti ootan kunnon innostusta!
onko muilla sama homma että tavallaan säästää osan vauvan tavaroitten järjestelystä myöhempään, ettei sitten alkais harmittaan muutaman viikon päästä että kaikki on jo tehty ja tuo pesänrakennusvietti oiskin suurimmillaan? ihan hullulta tuntuu, mutta ite oon huomannu tahallani lykkääväni noita siivouksia ym. jottei vaan lopu kesken liian aikasin...oonkohan menny jotenki sekasin?!? :LOL: niin ja mitä jos sitä SUURTA INNOSTUSTA ei sitten tuliskaan ja vauva syntyski etuajassa- siinä sitä sitte taas oltais... :whistle:

t.tiipii ja "väiski" rv31+1 :heart:
 
oon muuten miettiny vielä semmosta että ei mene välttämättä enää montaa viikkoa kun ensimmäinen meistä synnyttää! ainakin teillä jotka olette lokakuun alun odottajia alkaa muutamien viikkojen kuluttua olla viikkoja mukavasti ja turvallisesti kasassa! toivottavasti nyt malttavat vauvat vielä hetken pysytellä masun turvissa, mutta tosiaan ei tässä välttämättä kauaa enää mene. kukahan on ensimmäinen? minä oon varmaan se viimenen... :/
 
Moi ,

syökö muut ?
mä muistin eilen käydä ostamassa ja alan nyt napsimaan niitä. Lisännevät vastustuskykyä yms - ostin semmoisen 7 eriä maitohappobakteeria sisältävän , jossa hinta/laatu/pitoisuus kai paras . Gefilukset ja Relat on kai kalliihkoja, ja niis on vaan yhtä sorttia bktria...
Vaikka en kyllä täysin ymmärrä mitä niistä maitohapoista se vauva tarvitsee ? :)

Mä aattelin, että äikkärillä ehtii pyykkäillä sitten - pesen mä kumminkin ne vaatteet ... ainakin sisävaatteet.

- papu
 
Helleterkkuja!

Vähän on huonosti tullut nukuttua pari viime yötä, on vaan niin pirun kuuma! Yritän silti olla valittamatta, kohta on taas kylmä ja monta kuukautta putkeen.

Huomenna ois se äippäpoli reissu...saas nähdä miten eukon käy :snotty: Vauvan kokoahan ne haluaa tiirailla ja tietty noita sokereita sekä viimeksi keksimäänsä verenpainetta. Hitto, kun ei tarviis mennä!

Käytiin kolmen lapsuudenystävän kanssa kaffeella, meillä kaikilla lasketut ajat syys-lokakuussa. Huvittavan näköistä varmaan neljä eukkoa mahat pystyssä :LOL:

Mä päätin etten ala pesemään noita pakkauksen vaatteita enkä muitakaan. Kaverilta saadut vaatteet on pesun jäljiltä ja kait ne pakkauksen vaatteetkin puhtaita on? Isompi ongelma on että mihin hittoon noi kaikki saa mahtumaan!

Täytyy ruveta lähtemään valmennukseen..aiheena tänään vauvan hoito ja ruokailu.

Palaan sitten kertomaan millä tällä kertaa äippäpolilla uhkailivat... :p

Voikaahan hyvin helteistä huolimatta!

Kiisumirri ja kirppu 31+4 :wave:
 
äippäpolilla käytiin tänään!
sydänkäyrässä kaikki ok.
olipas ihana kuunnella pitemmän aikaa pikkuisen sydämmenlyöntejä :heart:
meinas pikkunen riehaantua ku oli se "vyö" mahan ympärillä...
ei meinannu kunnolla saada käyrää otettua :)
ultrasivat taas,painoarvio oli nyt 1644g.
ei ollut noussut ku 100g viime viikolta...meinasin säikähtää(sanoinkin että eikös se pitäis kasvaa n.250g/vko)
se koko vastas viikkoa pienempää vauvaa.
lääkäri sanoi sitten että napanuorassa kaikki hyvin ja pääasia että vauva on kasvanut.
no,nehän vaan arvioita...eiköhän se pikkunen kasva siellä :heart:
kaikesta säikkyy niin helposti!!!
niin ja lepoa edelleen...mutta tuntojen mukaan voi onneksi edes jotain tehdä!
ajattelin huomenna käydä ostelemassa vauvan tarvikkeita :)
pääsis niitä laittamaan.
ja pesua odottelee isot kasat vaatetta!
viikonloppuna haetaan miehen sukulaiselta kaikkea mahdollista vauvan tavaraa...malttais nyt odottaa pari päivää :LOL:
täällä olikin kirjoteltu että kohtapuolin jotkut lokamassuista jo synnyttää!
ajatella...niin se aika vierähtää!!
vastahan me plussattiin!
minäpä tästä lähden syömään suklaata :p
voikaa hyvin :wave:
-milla31+3
 
kävin hellettä uhmaten puolen tunnin kävelyllä koiran kanssa..ja kyllä oli tuskien taival..alakertaan kyllä nyt tosiaankin kävi kävely,tuntu että vihloo ja viileksii,ja painon tunnettakin oli..eilen just sanoin miehelle että ihme ettei vielä ole mitään liitoskipuja ym ollut.kun nuorimman tytön ootosaikana,oli kamalat kivut..hyvä jos pääsi tuolilta tai sängystä ylös.

no helpotti kun pääsin kotiin ja sohvalle pitkälleen...toivottavasti nyt ei ala riesaksi asti nuo kivut.

ihan samaa on täälläkin mietitty,että ei voi montaa viikkoa enää mennä kun joku ilmottaa vauvan syntyneen..mulla on kyllä meinannut pienoinen panikki iskeä kun mietin että nyt 33.vko menossa ja jos ne vaikka viikkoa aikasemmin leikkaavat niin eihän sinne ole enää kun 6vkoa... :eek:
kuitenkin sitä syys-lokakuun vaihetta oottaa kun kuuta nousevaa,mutta kuitenkin se pelotta aikas paljon..osaanko mie enää hoitaakkaan sellasta pientä nyyttiä :/ ja tuleeko maitoa,ja miten kamalan kipeet rinnat sitten onkaan..oikeastaan kaikista suurin pelko on tuo imetys,kun se ei sen kivun takia onnistunut aikasemmiltakaan,niin voiko se onnistua nyttenkään.. :ashamed:
mutta mies on lohduttanut että jos et siedä imettää niin,et sitten imetä. ovathan nuo isot tytöt kasvanu vaikka ovat saaneet pullosta.niin kyllä se vunttunen kasvaa ilman tissiäkin,eikä maailma siihen kaadu.jos nyt pullosta saa.
mutta nyt tosiaan olen tota imetys asiaa miettinyt niin ei kyllä silloin vuonna 92 ja 94 ollut mitään rintakumeja tai rasvoja sairaalassa tarjolla,enkä kyllä mitään sen kummempia imetys neuvojakaan saanut..
en sairaalasta enkä neuvolastakaan..kaipa sitten ite olis pitänyt älytä apua hakea :| ja kysyä asiasta
no kaipa tuokin asia ajallaan selviää.mutta kuitenkin sellanen pelon poikanen tuolla takaraivossa on,että imetys ei onnistu sen kamalan koskemisen vuoksi..

yodottaja ite olen gefilus tuotteita nauttinut koko raskauden ajan,ja olen aikonut vauvallekkin jotakin gefilus /maitohappojuttua aloittaa heti kotiuduttua sairaalasta.
siskoni kehui noita maitohappobakteereja hyväksi.oli antanut ihan kotiutumisesta lähtien omalle lapselleen.ei ole kuulemma ollut mitään ongelmia vatsan kanssa.

vanhempi tyttö kävi paistamaan kauralastuja..pitää lähteä kattomaan että minkalainen sotku tuolla keittiössä vallitsee..

niinukka ja vunttunen
 
Tänhään oli neuvola ja kaikki oli kunnossa.Hb oli noussu ja oli nyt 132.
Painoa oli tullu 900g/viikko verenpaine 110/55.Poika oli rt asenossa ja syke oli 150.Elikkä kaikki oli ihan hyvin.Supistuksia ja liikkeitä pitää vain seurata.
Nyt lähen saunaan. :wave:
Mie ja poika 30+4
 
hui kamala ku on huono olo...
oksentelin tuossa :x
sitä tulinkin teiltä utelemaan että onkos muilla ollut tätä "pöntön halailua"?
ei oikein muuta tee mieli syödäkkään ku mehujäätä yms...
ehkä nää kuumat päivät vaikuttaa??
joo,no mut minäpä painun tästä sänkyyn jos sais unen ja olo ois aamulla parempi!
hyvät yöt :wave:
 
mä olin tänään siellä pelkopolilla. mul on uusi aika 4 viikon päästä. jotenkin jäi sellanen olo et ei mua otettu hirveen tosissaan. tai siis lääkäri oli ihan asiallinen, mut se kätilö oli vaan tyyliin... et aina on toinen synnytys helpompi...
varmaan joo on useilla, mut ei voi sanoa et se sääntö olisi.
en pelkää avautumiskipua tai kipua ylipäätä. vaan viimeksi ei ponnistaminen onnistunut, kun oli puol tuntia ennen laitettu kohdunkaulanpuudutus. eli veti sit täysin tunnottomaksi, vaikea se on sitten ponnistaa. kolme kätilöä ja yksi lääkäri oli sit auttamassa neitiä ulos. ponnistusvaihe kesti melkein tunnin ja sitten painoivat ulos.
no katellaan.
mites se sektio? onko teille joilla on kokemusta jäännyt millanen arpi? miten olette toipunut leikkauksesta?
pikku-herran paino arvio oli 1600g. perätilassa oleili.
viimepäivien ennakoivat supistelut lyhentäneet ja pehmantäneet kohdunkaulaa. eli lepoa määräsivät, ja käskivät tulla takasin jolleivat rauhotu.
 
Minä ajattelin tehdä itse vauvakirjan tälle pienelle. Olen tällainen askarteluun hurahtanut äiti ja isosiskot varmasti auttavat mielellään. Näin kirjasta tulee omannäköinen ja voi jättää "tyhmät" sivut pois. Meillä ainakin molemmilta aikaisemmilta lapsilta jäänyt täyttämättä esim sivu, johon voi laittaa saadut rokotukset yms.

Voi että täällä suututti eilen illalla. Päivällä olivat Iskusta soittaneet miehelle, että tilaamamme huonekalu (8v tytölle lipasto siis kyseessä) on saapunut. Innoissamme lähdimme sitä sitten hakemaan kun minä kotiuduin töistä. Varastolla setä sit sanoi, että ei se lipasto olekaan tullut vaan tuosta teidän tilaamasta kirjoituspöydästä on tullut osa (jalat ja kansi). Eli ajoimme 30 km suuntaansa peräkärryn kanssa käytännöllisesti katsoen turhaan :eek: Eikä se muuten, mutta siinä kului aikaa hukkaan ihan tuhottomasti |O

Muuten täällä kaikki ok. Ainakin itsellä tuntuu siltä, nla vasta ensi viikolla. Vauva liikkuu kovasti ja nyt ehkä masukin alkanut kasvaa kunnolla. Eilen ostin apteekista sitä "rautamehua" ja oli kyllä melko häijyn makuista. Oletteko ottaneet sitä joka päivä?

Kestoista vielä jatkaisin: entäs se pesupuoli? Millä aineella? Voiko kaikki pestä samalla aineella (ei tietty villiksiä) ja mikä hyvä lämpötila? Pesettekö vaippakoneellisen erikseen? Missä vaipat odottavat pesua? Minulle kaikki siis uutta ja outoa :ashamed: Jatkan vielä vähän: Mistä saan noita parempia harsoja? Entäs se fleece? Onko se ihan kangaskaupan fleeceä? Enempää en viitsi nyt laittaa, kun nolottaa jo tämä kysymysten määrä.

Minulla ystävä sai eilen vauvan ja kovasti odotan, että pääsen heitä katsomaan. Ajatella, pian meidänkin pienet alkaa putkahtelemaan :whistle: Eiks ne noin vaan sieltä tulla putkahda. Minua jo välillä hirvittää lähestyvä synnytys. Edellinen syntyi todella nopeaa ja nyt pelkään, etten ehdi sairaalaan, kun asutaan kauempana. Neuvolassa sanoivat vaan, että kyllä sen ambulanssin voi tilata, jos alkaa siltä tuntua.

Nyt minun pitää valmistautua töihin. Vielä olisi tämä ja ensi viikko töitä ja sit alkaa ä-loma. Joskin ajattelin silloin suorittaa yhden rästitentin pois. Katotaan nyt, mikä on vointi. Mukavaa päivää kaikille!!!
 
Eevin äiti: Onni syntyi sektiolla perätilan vuoksi. Hyvin toipui, vajaa viikon päästä tein ekan vaunulenkin. Ekat päivät oli kyllä aika kivuliaita, mutta pian se paranee, yllättävän pian. Arpi on jossain masumakkaroitten alla, en oo kauheesti nähny =) Ei haittaa mua, on niin alhaallakin.

Onko kukaan muu joutunut insuliinille?? Te siis, joilla rasituksessa ollut arvo(t) koholla? Mulla eka viikko menossa insuliinilla, ja silti heittelee tosi paljon veren sokrut. Ens viikolla lääkäri soittelee ja sovitaan, miten jatketaan. Ultraankin pääsen ens viikolla.

Meillä alkoi arki, miehen lomat lusittu ja Onni alotti SRK:n kerhon. Avoin päiväkotikin aukesi tiistaina ja on oltu joka päivä sielä. Saa ukko unirauhan aamusta.

Tosiaan, ekat alkaa kohta puoliin ilmotteleen vauvauutisia!! Mullakin edessä aikasemmin käynnistys tai sektio, joten semmonen 6-7 viikkoa tässä enää taitaa olla jäljellä. Sitten on mun kohdalta raskaudet ohi ja koitan saada pojista kelpo kansalaiset kasvatettua :whistle:

Ps. Hämeenlinnassa ilmaiset ELOMESSUT
Tervetuloa kaikki kynnelle kykenevät!! Ainakin www.hameenlinna.fi sivuilta löytyy infoa tapahtumasta.
 
löytyy ainakin mun varusteista. Eka raskaudessa en osannut siihen varautua ja yhden yön kärvistelin kivuissa ennenkuin apteekki aamulla aukesi. Käsin lypsy ei onnistunut ja rinnat oli jo niin pakkautuneet, ettei vauvakaan saanut mitään irti. Lopulta rinnat oli jo niin kipeät, että tarvitsi kuumia pyyhkeitä ja varovaista hierontaa, että sain rintapumpullakaan mitään aikaiseksi. Toinen, mitä kaapista löytyy, ennenkuin kotiudun sairaalasta, on Tutteli ja vino pino tuttipulloja. Jokainen tyttö on kotiin tullessaan joutunut pulloon turvautumaan, kun minulta ei maitoa ole riittänyt. Sairaalassakin antavat niin onnettomia tiroja lisämaitoa, ettei meidän suursyömärit ole niihin tyytyneet.
Yksikään tytöistä ei ole ollut täysimetyksellä. Vaikka tuota rintavarustusta löytyy, niin imetyskykyä ei. Kokeilin kerran lääkitystäkin, mutta ei onnistunut silti. Hyvin nuo ovat kasvaneet silti, eikä varmaankaan suuria traumoja ole jäänyt. Pulloilussa on tietenkin myös se hyvä puoli, että isäkin voi heräillä yösyöttöihin, eikä kuorsata vieressä tyytyväisenä kun äiti valvoo. Eikä äiti ole niin kiinni vauvassa, vaan pääsee välillä jopa käymään jossain ettei pää räjähdä. Toki yritän tätä vitosta imettää ja olen tyytyväinen, jos nyt onnistuu, mutta jos ei, niin ei stressiä.

Mileko + "riiviö"tyttö 31+3
 
Huomenta päivää! :)

Kohta on minullakin lähtö pelkopolille ja äippäpolille, saas nähdä miten käy... Vauva on ainakin mahassa muuttunut yli-yliaktiiviseksi! Saattaa tunninkin potkia ja myllätä mahassa niin että ihan välillä pahaa tekee! Onko teillä muilla muuttunut vauva aktiivisemmaksi tässä vaiheessa? Välillä jo tuntuu että onkai tuolla jo jokin hätänä kun noin heiluu ja potkii!

Alkuperäinen kirjoittaja Liplatus:
Kestoista vielä jatkaisin: entäs se pesupuoli? Millä aineella?Voiko kaikki pestä samalla aineella (ei tietty villiksiä) ja mikä hyvä lämpötila?
Voi pestä kaikki vaipat ja perheen vaatteetkin samalla aineella, jos valitsee oikean aineen! Eli kaikki pesuaineet eivät käy vaipoille. Itse käytän nestemäistä Erisania, joka sopii sekä vaipoille että meidän vaatteillekin. Kestovaippainfon sivuilla on mainio pesuainetietokanta, jossa voi katsoa, sopiiko oma suosikkipesuaine vaipoille:
http://www.kestovaippainfo.fi/tietokannat/index.php?action=pesuaineet

Pesettekö vaippakoneellisen erikseen?
Pesen jos vaippoja on tarpeeksi. Puolittaisia koneellisia en pese, vaan silloin laitan mukaan muutakin pyykkiä.
Missä vaipat odottavat pesua?
Minä kuivasäilytän vaipat. Kyllähän ne vähän haiskahtaa, mutta kannella senkin saa estettyä. Sitten vaan äkkiä kippaa vaipat koneeseen ja kone päälle :) Kesällä pidän vaipat ulkona, meillä on pesukone kodinhoitohuoneessa, josta on ovi takaterassille jossa on katos. Pidän vaippoja siinä ovensuulla ulkona, kun ei tuota ulkokäyntiä käytetä kuin pyykkien ripustamiseen ulos.
Mistä saan noita parempia harsoja?
Parhaiten tilaamalla uutena netistä. Laitat vaan googleen hakusanaksi esim. "Popolini harso" tai "MAM harso" niin johan löytyy. Käytettynäkin niitä saa, esim. kestovaippainfon tai babyidean kirppiksiltä, mutta tosi harvoin ja menevätkin samantien.
Entäs se fleece? Onko se ihan kangaskaupan fleeceä?
On kyllä. Kangaskauppaan vaan pyydät microfleeceä ja sit valitset jonkin nätin kuosin :)
Enempää en viitsi nyt laittaa, kun nolottaa jo tämä kysymysten määrä.
Ihan samoja kysymyksiä ovat kuin itselläkin alussa, joten turha nolostella =)

Pumpusta ja maidonkerääjästä: Itse kuulun niihin äiteihin joilla maito ei koskaan kunnolla noussut :( Esikoisen aikaan minulla oli vain käsikäyttöinen rintapumppu, enkä saanut sillä oikein pumppausta toimimaan vaikka olisi ollut vähän enemmänkin maitoa rinnoissa. Silloin päätin että toiselle hankin kunnon koneen. Ostinkin Instrun myymän sähköisen rintapumpun jossa on kaksoispumppausmahdollisuus ("sisältää kaksoislypsysarjan" lukee paketissa, arvatkaa onko miehellä ollut hauskaa :whistle: ). Kallis oli kuin mikä, mutta kovasti kaikki kehuvat, että säästyy ainakin jännetuppitulehdukselta kun ei tarvitse käsin pumppailla. Maidonkerääjässä on varmaan sama juttu. Jotkut tarvii jotkut ei. Jos tulee paljon maitoa ja kun vauva syö vain toista rintaa, hukkaanhan ne toisesta valuu jos ei ole kerääjä paikallaan. Eli hankkisin kyllä varalta. Pumpun kanssa tekisin niin että hankkisin käsikäyttöisen ja jos sillä ei lähde sujumaan, mies kauppaan ostamaan sähköistä myöhemmin :)

Myöhemmin sitten lisää äippäpolikäynnistä :wave:

Topsy 30+2
 
Voi mikä yö takanpäin! Kuumuus ja masuasukki ei antanut nukkua moneen tuntiin iltayöstä. On mulla kyllä mahassa itsepäinen kaveri. Neuvolassa kun käytiin viime viikolla, terkkari tunnusteli mahaa ja sanoin vauvan näköjään viihtyvän enemmän oikealla puolella jostain syystä. Niin se sitten on mennyt enenmmän ja enemmän. Mulle jää siis yksi kylki millä nukkua Jee! Viime yönä makasin vasemmalla niin kaikki ok, kunnes puuduin täysin ja käänsin kylkeä, kyllä alkoi hetken kuluttua semmoset protesti melskaukset mahassa. Eikä niille tuulut loppua ennenkun olin pois isstä asennosta. Muutenkin sen jälkeen pidettiin äitiä hereillä ainakin 2 tuntia. Aamuyöstä oli vauvakin ilmeisesti nukahtanut kun uskalsin silleen varovasti kääntyä oikealle kyljelle. Ja kyllä tunsin, että hän oli hieman siirtynyt. No, onneksi olen saikkarilla nin saa nukkua univelat pois aamulla. Joten kyllä, minustakin vauva on aktiivisempi, varsinkin yöaikaan!

Rintapumppua minakin olen miettinyt. Kaverilla oli jo laitoksella pumpattu, kun rinnat niin kipeät ja täynnä maitoa. Ajattelin, että kai semmonen pitää hankkia, kun kaverin puheista päätellen se kipu on jotain aivan järkyttävää. Mutta sitten toisaalta toinen kaveri sanoi, ettei pumppua tarvinnut, koska imetti niin usein. Se tietenkin johtuu vauvasta, kuinka usein haluaa syödä. Niin ja sitten tietty on se vaihtoehtokin ettei tule maitoa. Omasta mielestäni rintani ei ole raskauden aikana kauheasti kasvaneet, alkuraskaudesta ne turposivat hieman, mutta siihen se jäi. Eikä ole vielä tullut maitotippojakaan. Saas nähdä nyt sitten....

Nyt lähden syömään aamupalaa, kauhea nälkä!
Hyvää päivää kaikille ja jaksamisia! :wave:
 
Onpas taas tullut tekstiä monenlaista...

Marzyciel kyseli vauvakirjasta... Minä en löytänyt mistään mitään mieleistä, joten päätin tehdä itse. Tiimarista sai sellaisen kansion, johon saa ostaa lisää sivuja. Lisäksi siihen on siellä paljon kaikenlaisia sivuja jne. Tuleepahan omanlainen ja luultavasti hienompi kuin kaupan valmis. Kunhan vain jaksaa itse tehdä sitä sitten.
:whistle:
Onneksi siihen saa itse päättää mitä sitten laitetaan ja mitä ei. Tähän mennessä olen laittanut muumikankaasta siihen sellaisen hienon kannen, kuvia hänen tulevasta perheestä ja odotusajasta vähän jotain kivaa. Tarkoitus olisi vielä käydä ottamassa pieni kuva tästä talosta. Joten jos joskus muutetaan, niin on sitten kuva ensimmäisestä talosta. Onpahan sitten hänelle isompana ihmettelemistä. Silloin siitä voi tehdä jonkun minä-kirjan eikä pelkästään vauvakirjaa. Ajattelin jatkaa niin kauan kun jaksan vain... olkoon sitten vaikka rippijuhliin tai ensimmäiseen valmistumiseen saakka :p

Mulla on pelkopolille aika nyt sitten 5.9. Saa nähdä miten siellä menee... Onnistuuko käynti laisinkaan. Onneksi edellisenä keskiviikkona me mennään tutustumaan sinne Tammisaareen, joten tietää sitten ainakin mihin on menossa. Tai jos sitten kuitenkin vaihdan mielipidettä vielä synnäristä.... No en tosiaankaan...

Maitohappobakteereista on täällä ollut juttua. Olen syönyt niitä koko raskauden ajan, enkä sinänsä ole huomannut mitään hyötyä niistä. Söin niitä jo ennen raskautta lähinnä mahataudin yhteydessä tms. Olen kuullut, että niistä olis hyötyä vauvalle tulevaisuudessa, kun syö raskauden aikana, mutta mene ja tiedä... Katotaan sitten jatkanko vauvalle antamista...

Meillä pinnasänky on valmistunut. On se hieno (varsinkin kun tietää, että olen siinä itsekin nukkunut). Jotenkin haikea olo, kun meidän vauva käyttää samaa sänkyä kuin minä. Hoitopöydästä en ole kuullut viime aikoina mitään, mutta kaipa se ukki sen saa valmiiksi ajoissa...

Mutta nyt täytyy jatkaa kouluhommeleiden tekoa, että saan kaikki tehtävät pois ennen synnytystä... Jos se onnistuu, niin valmistun sitten vielä ennen joulua. Voi pitää valmistujaiset ristiäisten yhteydessä... :p
Selviää yksillä bileillä....

LillaStina ja Nyytti 33+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja milla-maria:
hui kamala ku on huono olo...
oksentelin tuossa :x
sitä tulinkin teiltä utelemaan että onkos muilla ollut tätä "pöntön halailua"?
ei oikein muuta tee mieli syödäkkään ku mehujäätä yms...
ehkä nää kuumat päivät vaikuttaa??
joo,no mut minäpä painun tästä sänkyyn jos sais unen ja olo ois aamulla parempi!
hyvät yöt :wave:

Mulla tuota pahoinvointia ja oksentelua on taas pari viikkoa. Luulen että nämä helteet on tosi suuri syy siihen.

 
maitohappobkteereista: Olen syönyt koko raskauden ajan, kun jossain tutkimuksessa on todettu maitohappobakterien vähentävän korvakierteitä ja yleensäkin antibioottikuureja. Mieheni oli lapseni korvalapsi samoin minnun sisarukseni, joten pelaan lähinnä varman päälle...

Omaan massuun: Olin eilen sitten lääkärillä. Viimeiset 12 viikkoa on käsketty ottamaan rauhallisesti ja leväten eli jalat kohti kaakkoa, ettei vaan syntyisi ennenaikaisena. Eilen sitten lääkäri totesi iloisena kohdun kanavan olevan täysin ennallaan ja kiinteä. Ei minkään näköisiä viitteitä, että olis lähdössä tulemaan. Kovasti mulla kyllä suppareita on ollut, mutta eivät ilmeisesti vaikuta. Toivottavasti ei ole piiiiiiitkä synnytys edessä :headwall: Alkoi pelottamaan...

Nyt sitten olen nauttinut liikkumisluvista ja paljon pirteämmältä olo tuntuu heti!

Toinen hieman pelästyttänyt asia oli vauvan painoarvio. Nyt painaa sellaiset 2100g - 2300g. Jos vekara syntyy laskettuna päivänä, niin painoarvio 3900g. Jos menee yli 4500g. Aikamoinen jättiläinen tulossa... Miten se ikinä mahtuu ulos?? En itse ole kovinkaan iso...

Sf mitta oli 32. Ja muuten kaikki oli siis kunnossa. Taisi alkaa tuo synnytys hieman pelottamaan...

Tänään tuli äitiyspakkaus. Aivan ihania vaatteita!

Toppapuvuista monet kirjoittavat ostaneensa pienempiä. Mulle neuvottiin vaan kuminauhalla tai nauhalla "lyhentämään" hihoja tai lahkeita. Toimii kuulema hyvin. Toisaalta samalla lailla makuupusseistakin tehdään sopivia.

Sellaisia helleterveisiä täältä.

Nökö ja vekara 32+1
 
tosiaankin eilen illalla alkoi kuvottava olotila :eek:
just samanlainen kun alkuraskaudessa..epäilin että saunasta olis johtunut,mutta kun jatkuu vieläkin niin kyllä varmaan sitten johtuu jostakin muusta..mutta mistä?
ei kuitenkaan vaikuta miltään vatsataudilta..
jos huomenna vielä niin täytyy puhua neuvolassa,kun sekin on huomenna.
mietin että oiskohan tää kaikki nyt näiden helteiden syytä,ja kuitenkin ilmankin kosteus on aika suuri..mut mene ja tiedä :/

mamma3 siintä minun imetyksestäni,olen miettinyt että jos en kärsi imettää,niin annan pullosta,niinkuin tein isommiltakin tytöiltä..enkä silloin niin ottanut paineita koko imetyksestä..mutta nykysin kun tuntuu että joka paikassa toitotetaan sitä imetystä,ja sen hyvyyttä,niin kyllä se laittaa miettimään..meillä ei lapset yhtän sen kipeempiä,tai allergisempia olleet vaikka saivat pullosta.
minulla koski niiiin kamalasti koko rintaan,kun vauva imi..välillä tuntui että koko tissi lähtee juurineen päivineen irti.
kun muutenkin olen hirmu arka rinnoista,en siedä jos mieskin tulee varottamatta rintoihin kiinni :eek: (mutta onneksi ei enää silleen tee)
olen sen pakkauksen imetysoppaan lukenu,ja ihan hyvää tietoa siinä oli.
mutta ei murehdita siitä imetyksestä nyt,se on sitten sen ajan murhe kun vauva syntyy.
olen unissanikin imettänyt jo,ja siinä se onnistui hyvin,jopa vauva tuli kylläiseksi..sekä oon kissanpentujakin unissanikin imettäny..et pikkusen nää jutut jo uniin menee :LOL:

virittelin tuonne pinnasänkyyn sen katos systeemin..ja totesin että en taida laittaa ollenkaan pinnojen suojuksia,minun kun pitää nähdä vauva kun se nukkuu,ja aina saapi sitten sitä pinnasuojusta riipiä alaspäin..
kissat nyt ovat vallanneet vauvan sängyn,jos vaan ovi on auki ja silmä välttää,niin jo jompikumpi katti siellä on nukkumassa..ovat kyllä saaneet lentävän lähdön vauvan sängystä..

nyt likat tuli koulusta,pitää lähtee kyselemään miten koulu meni.

niinukka ja vunttunen 32+5
 
Olipa mukava lukea pohdintoja, missä vaatteissa tuotte vauvan kotiin! Mäkin oon vähän miettiny että mitkä vaatteet sitä pitäis sitten ottaa mukaan. Sairaalakassinkin ajattelin pakata tossa parin viikon päästä jo hyvissä ajoin!:)

Onko muita ruvennu jo synnytys mietityttämään kovasti? Mulla on selkeesti ruvennu pyörimään mielessä... Ja pohdituttaa että mitenhän kova se kipu oikein on ja miten sen mahtaa hallita, meneekö ihan paniikkiin jne. Kun ei tota aiempaakaan kokemusta ole. Kivunlievitystäkin oon pohtinu ja ainakin epiduraalin aion pyytää, muista en vielä oikein osaa sanoa.. Ehkä ilokaasua, mut akvarakkuloista oon kuullu pelkkää huonoa palautetta, ni en edes moisia harkitse.

Missä teille kaikille oikein tehdään noita vauvan painoarvioita?! Käyttekö ultrassa jossain yksityisellä vai miten, kun ei meillä neuvolassa ainakaan mitään muuta tehdä kun mitataan vaan kohdunpohjan korkeus? Ois ihan kiva tietää itekin! Mulla lääkäri vasta syyskuun lopussa, joten siihen asti kai on odotettava painoarvioo sit...Plääh!

Hyviä vointeja kaikille!

LaSposa & Nyytti rv 29+3 :heart:
 
Äippäpoli kuulumisia!

Kaikki oli suht ok! Sydänkäyrän ottivat ja hyvältä näytti. Vauvan paino oli 1,6 kg eli hyvällä mallilla käyrällä sekin. Sillä käyrällä se nyt pitäis saada pysymään. On sitten tullut syötyä liikaa leipää ja hedelmiä vieläkin, kun noottia tuli aamupaasto lukemista.

Jotenkin vaikea ajatella, että liika leivän ja hedelmien syönti on pahasta. Uskottava se kuitenkin on! Viinirypäleet ois suurta herkkua ja niistä siellä olikin puhetta kuinka tykkään syödä niitä. Lääkäri tokas, että kiroat vielä niitä rypäleitä työntäessäs isoa vaavia ulos :LOL:

Insuliinistä eikä muista pelottelujutuista ollut puhetta, syöminen vaan vaatii entistä tiukempaa linjaa. Banaaniakaan ei sais vetästä kerralla kokonaisena vaan puolitettuna. Voi hyvä ihme sentään! Ja mä oon aina luullut että hedelmät on hyvä asia.

Niin sitä ihminen oppii :)

Kiisumirri ja (vielä) kirppu 31+5 :wave:
 
Heissan :wave:
Eilen kirjottelin pitkän sepustuksen ja se meni taivaan tuuliin :kieh:

Eli noista kestoista, kiitos Topsylle noista vinkeistä =)
Täällä kanssa yksi joka vähän innostunut, mutta ei ihan varma viitsiikö/jaksaako alkaa pelaamaan niiden kanssa.
Ostin noille meidän 2v neideille popoliinin sellaset all-in-one vai mitä ne nyt oli..no kuitenkin semmoset vaipat.Mutta ei olla edes kokeiltu vielä.
Mä kun olen vähän tyhmä näissä jutuissa, niin mites pitääkö se liottaa jossain ennen kuin sen viskaa pyykkikoneeseen?Kun ei kuitenkaan varmaan ihan heti aina voi laittaa konettakaan pyörimään..

Ja sitten neuvolakuulumisia.
RR 115/75
HB 112, nyt käskettiin ottaa rautaa purkista
painoa 750g/viikko :ashamed: eli yhteensä nyt jo 12kg
SF-mitta 29,5
vauva rt
syke 140-150

Uuden ajan sain elokuun lopulle, se onkin sitte jo se viimenen lääkärin tarkastus ja "synnytys tapa arvio".Hui, ihan vallan käy jänskättämään kun synnytys ihan oikeesti alkaa lähestymään.
Vaikka tyttöjen syntymä olikin sillon 2v sitten sellanen rytinä ja räiskis niin aika luottavaisin mielin mä nyt tätä kolmosta meen tekemään.Ainut mikä pelottaa on se, että jos kaikki ei menekkää taaskaan hyvin vaan ihan pieleen ja sit joudutaan menemään vauhdilla sektioon..taas:(

Mulla on yhä edelleen noi vauva kamppeet hiukan "kesken", vaunut on tossa eteisessä oottamassa ja vaatteet kyllä kaapissa..tosin ne pitää vielä pestä ja silittää,valkkasin vaan tuolta tyttösten vanhoista ne joita haluan pitää tälläkin.
Mutta turvakaukalo pitäs vielä kysyä yheltä kaverilta tai sit ostaa jos ei kaverin vauva vielä vaihtamassa.
Ja pinnasängynkin saan siirrettyä vasta syyskuun puolen välin jälkeen mein makkariin.Tytöt saa silloin "isojen" sängyt.Saas nähä kuin vaihto sujuu..

Juu mutta nyt lakkaan tarinoimasta, jos tän lähetys ei onnistukkaan niin ei mee sit taas kaikki ihan turhaan!!
 
Täältä lokamassujen taustailijoista väillä kommenttia :)

Lillastinalla oli aika ihana idea koskien tuota vauvakirjaa! Tulisi ainakin persoonallinen opus, kun monesti valmiit vauvakirjat on aika tylsiä... Väliin laittaa niitä kuvataskusivuja, sitten tekstisivuja, leikkeitä ja piirustuksia vauvalta :)

Kisumirrilläkin aika mielenkiintoista uutista! Miekin kun vetelen aikalailla leipää ja hedelmiä :/ Ompas kyllä aika oudon kuuloista, luulis tosiaan että hedelmien syönti olisi vain hyväksi vauvalle kuin itsellekin (kevyttä ) ja muutenkin kiva iltapalaksi tai aamupalaksi vetää ruikkaria :p
Hö, sanon minä!

Diu rv32
 
Hei,

Maitohappo bakteerien syönnistä odotuksen aikana minäkin olen kuullut yhdeltä äiti ystävältä positiivista palautetta. Meillä on kotona purkki sitruunan makuisia rela tabletteja, mutta enpä ole itse saanut aikaiseksi niitä popsia. Meidän neiti kyllä napsii niitä päivittäin kun tykkää niiden hyvästä mausta, mutta ei kai niistä luulisi haittaakaan olevan. Lääkäri määräsikin ne hänelle aikoinaan lääkekuurin ajaksi syötäväksi, mutta kai niitä saa syödä muutenkin.

Minulla on sähkö käyttöinen rintapumppu ja ainakin esikoisen imetyksen aikaan sitä tuli käytettyä aika paljonkin. Lypsin silloin jos minulla oli käyntiä asioilla ja jätin vauvan hoitoon muutamaksi tunniksi tai sitten jos tuntui että rintoihin jäi vielä imemisen jälkeenkin lypsettävää, sen maidon pakastin. Isot rinnat ei ole minullakaan, mutta kyllä niistä maitoa silti tuli vauvan tarpeisiin. Tässä odotuksessa minulla ei ole tihkunut vielä ollenkaan maitoa eikä varmaan tulekaan ennen synnytystä. Tai ainakaan esikoisen odotuksen aikaan ei tihkunut ollenkaan ja siksi ajattelin ettei sitä varmaan nytkään tule ennen kuin vauva on olemassa. Mulla oli silloin aikoinaan laitoksella vaikeuksia päästä tuossa imetyksessä alkuun, mutta kyllä se sitten onnisti kun jaksoin olla tiukkana ja pyytää apua kätilöiltä, mutta hermot meinasi kyllä mennä moneen kertaan kun ei se vaan luonnistunut. :|

Ei minullakaan ole minkäänlaista tietoa oman vauvan painoarviosta. Eilen illalla luin sitä äidille kirjasta ja siellä oli vauvan paino arvio näille viikoille 1350g.

Mukavaa torstaita

Katja ja vauva 30+2

 

Yhteistyössä