Lokakuun lutuset *Syyskuussa*

Ihana toi babynest. Ite en osaa ommella ollenkaan :(. Kaveri kyllä osais siltä vois kysyä :).

Oli pakko tulla kysäseen, että onko muilla kirvelyä alapäässä? Se on vähän niinkun ois virtsatietulehdus, mutta ei kuitenkaan oo. Esiintyy ainakin välillä kun toi asukki kääntelee päätään tuolla alhaalla, niin sen jälkeen kihelmöi.
 
Ai vitsi, mäkin haluan tehdä tuollaisen vaikka vauva jo maailmassa. Sängyssä mä olen taitellut tuollaisen pesän peitosta ja muuten sohvalla pidän vauvaa imetystyynyn keskelle muodostuvassa kolossa, joka vähän vastaava ja toimii hienosti luoden vauvalle vähän ahtaamman ns kohtumaisen fiiliksen.
 
  • Tykkää
Reactions: marieh
Marieh, ihana tuo pesä. Mä ompelisin mutta ei ole konetta. Kovasti ollut harkinnassa että hankittaisiin...
Täällä odottelu senkun jatkuu.. Viime viikonloppusen limatulpan osittainen irtoaminen ja jo joka pvä olevat kipeätkin supparit enteilee mutta katsotaan, toiveessa on hyvä elää josko ei ainakaan yli menis :)
Tänään siirryttiin rv38 ja sen kunniaksi taas masukuva. Katsotaan montako saa vielä laittaa :)
Ajattelin muuten hankkia tuon imetystyynyn, onko kokemuksia siitä mikä on paras ja miksi. Olen miettinyt sitä Doomoon pienempää...?
Viikonloppuja ja vointeja kaikille
CB ja Hippunen 37+0
 
Minullakaan ei ole omaa konetta, mutta sain lainata kaverilta. Rohkeasti kannustan kaikkia kokeilemaan ompelemaan oman vauvan pesän! :) Ja saahan niitä myös ostaa uutena. Jos ostaa kaikki materiaalit niin ei sitä hinnassa säästä kun itse tekee.

Täälläkin liitoskipuja ja inhottavalta tuntuu kun vauva liikuttaa päätään, pää on tosi alhaalla. Häpyluun kohdalla, alapäässä ja nivusissa vihloo välillä kovasti, mutta sanoisin että enemmän vihloo kuin kirvelee. Tänä aamuna oli vaikeata käydä vessassa kun vihloi ja jotenkin "jumitti" nivusissa ja alapäässä. Toivottavasti on vaan hyvä merkki siitä, että alapää valmistautuu siihen, että vauva mahtuu hyvin ulos! :)

Minä ostin kirpparilta Rätt Start Tummen-imetystyynyn (lähes käyttämätön ja sekä tyynyn että päällisen sai pestyä). Siskoni kokeili sitä kesällä kun oli kylässä ja oli sitä mieltä että tuki hyvin imettäessä. Minulle on sanottu, että liian "löllöä" ei kannata ostaa, silloin voi yhtä hyvin käyttää tavallisia tyynyjä tukena.
 
Ihana pesä marieh! =) Heti aloin suunnitella tuollasen tekemistä =) Tosiaan tuo ompelu on nykyään sellaista, että monesti paljon halvemmalla pääsee, kun ostaa kaupasta valmiit tuotteet, kankaat ja tarvikkeet on niin kalliita. Mä oon yhdeltä ammatiltani ompelija, mut kauhean vähän on tullu sitten lapsillekaan mitään ommeltua. Neulonut olen enemmänkin, vaikka siinä hyötysuhde on varmaan vielä huonompi :D Virosta saisi halpoja kankaita ja lankoja... Ja tiettyhän niitä tarjouksia kangaskaupoissakin on välillä. Mulla on tosi paljon noita vauan lakanoita ja pussilakanoita (yli tarpeen), niistä vois tietenkin käyttää tohon pesään.... On meinaan muutamia sellasia aika vahvastakin puuvillasta tehtyjä pussilakanoita. Pesä ois aika ihana varmasti just käyttää vaikka sohvalla ja sit tuolla meidän sängyssä, kun varmasti tulee välissä nukkumaan jonin verran. Ja varmaan toimisi siinä omaan sänkyyn siirtämisessäkin =)

Kiitos vinkeistä kissanpissanhajun häivyttämiseen! Ehdin ennen noita vinkkejä jo laittaa kaikki kangasosat pesukoneeseen normi pesuaineen kanssa (sellainen hajustettu aika isolla annoksella) ja extrahuuhtelut sitten päälle. Lähti kyllä ihan kokonaan haju pois, eikä pesuaineen hajuakaan jääny. Ei onneksi sitä pissaa siinä paljoa ollut, kuin joitain tippoja ja leikattu kollihan tuo on, et ei niin vahva aromi oo siinä virtsassa ku sellasella leikkaamattomalla kollilla.

Mulla on liitoskivut edelleen ihan pieniä. Ihmetelly olen tuota kovin, kun edellisessä raskaudessa oli tosi kovat liitoskivut. No vielä toki ehtii tulla...

ChocolateBox soma pallomasu sulla! =)

Elli
 
Viimeksi muokattu:
Kiva Elli että hajut lähtivät! :D
Tosiaan voi pesän täytteenä käyttää vaikka (vanhan) peiton tai tyynyn täytteet. Omassa valkoinen kangas on mummon vanhaa lakanaa, ja "stopperin" olen joskus säästänyt poisheitettävästä takista - eli ei tarvitse kaikkea ostaa uutena! :)
Kiva että moni innostui tuosta vauvan pesästä! Mukavaa lauantaita teille kaikille! :flower:
 
Viimeksi muokattu:
Mä pistin siskolle viestillä linkin tuohon babynestiin ja väritoivomuksen, hyödyllinen vauvalahja kerrankin :) oli just kysynyt mitä tarvittaisiin. On niin söpö, mutta mulla virkkuu projekti kesken. Teen vauvan sängyn yläpuolelle musta-valkoista viiriketjua koristeeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Olen ihan kateellinen teille ompelijoille ja neulojille, mä olen ihan onneton niissä töissä.

Chocolatebox: ihana masu sulla!

Elli: hyvä, että hajut lähtivät. Meillä on samaa ongelmaa välillä, tosin koirien kanssa.

Olisiko jollain vinkkejä imetyksen onnistumiseen? Voiko siihen valmistautua etukäteen jollain tavalla? Esikon kanssa se meni ihan mönkään, tehtiin ite sen kanssa monta virhettä eikä saatu oikein tukea mistään. Toivottavasti nyt "viisaampana" se onnistuisi, eikä tartteisi ruveta siihen pullorumbaan.

Mukavaa viikonloppua kaikille! Nautitaan vielä auringosta ja suht lämpimistä ilmoista!

Tuulia84 ja rv 36+0
 
Täällä toinen kenen imetys meni esikoisen kanssa aivan mönkään. Tällä kertaa sujunut paremmin. Laitoksella autettiin todella hyvin tällä kertaa, mulla lli ihana kätilö :) yöllä pyysin uhan huoletta lisämaitoa kun tajusin ettei neiti saa multa vielä tarpeeksi. Kätilö neuvoi että jos puolen tunnin imetyksen jälkeen ei nukahda niin sitten vaan lisäruokaa vähän päälle, kunnes mulla alkaa tulemaan maitoa tarpeeksi. Eli älä väsytä itseäsi turhaan vaan pyydä apua, juo todella runsaasti, kokeile imetystä eri asennoissa jos kivuilta mahdollista. Tällä kertaa auttoi myös sairaalan muuttuneet kiinteät vierailuajat että sai rauhassa olla ja harjoitella. Ja tärkeää on myös muistaa oma lepo :)
 
korventyttö, mulla myös noita kirveltäviä tuntemuksia. Aika inhottavia. Mä luulen, että ne ei ole liitoskipuja koska tuntuvat erilaisilta ja tuntuvat selkeästi tuolla kohdunkaulalla. Enteilevät kohdunkaulan muutoksia. Kävin perjantaina neuvolassa ja kerroin kivuista kohdunkaulalla ja neuvolantäti kertoi, että kohdunkaulan lyheneminen voi aiheuttaa erilaisia kipuiluja. Vauva oli jo siis näiden seurauksena laskeutunut lähtökuoppiin :) Eli ei tiedä koska tulee lähtö.

Imetystyynyistä: mä sain kaverilta tuon doomoon ison tyynyn, joten se odottaa kaapissa. On kuin uusi, päälliset kun sai pestyä.
 
Viimeksi muokattu:
Ihana tuo vauvan pesä. Pitää lähteä äidin luo tutkimaan löytyiskö sieltä tarvikkeet tähän valmiina kun hänen varastot ihan pohjattomat. Itselläni ei ole ompelukonetta. En ole aiemmin tällaista nähnyt. Unipusseja olen esikoisella käyttänyt ettei siirtymä tissiltä nukkumaan kylmään omaan sänkyyn ole niin suuri.

ChocolateBox Ostin sen doomoon pienemmän tyynyn, mutta voin vain toivoa sen olevan hyvä. Esikoisen kanssa lainassa oli kaverin tyyny ja se oli ihan liian pehmeä. Toki imetystyynyn tai minkä tahansa tavallisen tyynyn varaamisessa imetykseen on se ettei tule sohvaa, tuolia tms sotkettua niin paljon siihen maitoon kun tyynyt saa suurimmat osumat.

Imetykseen en oikein osaa muuta vinkkiä sanoa kuin sen, että itse pitää luottaa siihen et homma lopulta onnistuu. Esikoisen kanssa mulla oli viikkoja tissit ihan rikki ja imetys sattui ihan sikana. Käytössä oli myös rintakumi ja aluksi jouduin antamaan myös lisämaitoa. Lopulta mulla oli sellainen tissihiiri ettei pullo kelvannut ollenkaan, maitoa riitti ja imetin 1v 4kk. Nyt olen ehkä paremmin varautunut vaikeaan alkuun ja ostin esim. hitaan virtauksen tuttipulloja jemmaan. Tavallisesta pullosta sitä maitoa tulee niin paljon et vauva voi tottua liian helppoon tai ainakin saada mahan kipeäksi.

Ja voi ei, tajusin juuri ettei minusta ole edelleenkään yhtään masukuvaa. Tämä tilanne on korjattava heti huomenna. Jotain kuvia on kesän aikana otettu, mutta istun niissä kaikissa.
 
Malttamaton, aivan ihanan vauvan pesän siskosi teki! Tekikö hän sen siis TÄMÄN PÄIVÄN AIKANA?! On sinulla kyllä taitava ja tehokas sisko! Voin sanoa että minulla meni vähän kauemmin ja ensimmäisen kankaan leikkasin liian lyhyeksi (unohdin laskea "läpät" mukaan), mutta onneksi löytyi varakangaspala! :D Ehkä siskosi alkaa tekee näitä myös myyntiin kun noin nopea on tekemään, täältä voisi löytyä muutama tilaaja?! ;)

Te joilla on ollut vaikeuksia imetyksen kanssa, saako kysyä, onko ollut kyseessä maidon tulon puute, vauvan imutekniikka, rikkinäiset ja kipeät nännit, kaikkea tuota, vai jotain ihan muuta? Minua jännittää ehkä enemmän tuo imetys kuin synnytys, toivon niin että imetys onnistuisi hyvin! Minulla on melkein koko raskauden ollut herkät tai jopa kipeät rinnat, ja nyt on taas muutaman viikon ollut nännit tosi herkkinä. Onko ihan normaalia "valmistelua", vai voiko tarkoittaa että vaikeuttaa imetystä? Lansinohlilla olen voidellut päivittäin viimeiset viikot, jos siitä voisi olla apua. Mamma teetä (pitäisi edesauttaa maidontuotantoa) olen myös ostanut, mutta en ole vielä alkanut juomaan. Ja rintoja kannattaa kuulemma myös raskauden loppuaikoina muistaa pitää lämpimänä. Yritän siis valmistautua parhaani mukaan :D
 
Viimeksi muokattu:
Imetyksestä: Mulla on onnistunu hyvin imetys kahden ekan lapsen kanssa, mut sitten kolmannen kanssa ei niin hyvin. Kolmonen oli alkuun lastenosastolla ja ite kotiuduin ennen vauvaa, käyden sairaalassa päivät hoitelemassa. Ressiä pukkas siinä, kun vauvalla oli kaikkee, niin siitä enimmäkseen vaikeudet ja tuo, kun oli siellä sairaalassa hoitajien hoideltavana osin, niin tottui sitten pulloon. Osittain imetin tätä kolmostakin sitten 6kk kuitenkin.
Mulla on tullu aina sitä maitoa niin kovasti, että se on ollu hiukan hankalaa ja alussa esikon kanssa ihmettelin sitä, kuinka sotkuista touhua koko imetys on :D Sitten kun oli tilanteita, että ois pitäny pulloa antaa, niin vauva hermostui siihen pulloon, kun ei sieltä tullukaan sitä maitoa yhtä vauhdilla kuin äipän tisusta :D Mitään kipuja mulla ei koskaan oo imetykseen liittyny (teräsnännit :LOL:), paitsi tietenkin alussa niitä jälkisupistuksia...
Turhapa tuota imetystä on etukäteen on murehtia, kun ei tiedä yhtään kuinka se itellä sit menee. Ja joo, rinnat ja nännit etenkin on raskausajan aika arkana ollu aina mullakin, kuuluu asiaan. Mulla on useamman päivän kestänyt aina ennen kuin maito on kunnolla noussu, lisämaitoa on vauvat kaikki saaneet sairaalassa. Mahdollisimman paljon vaan sitä rinnalla oloa ja rauhaa ja ressittömyyttä ois mun resepti sille onnistuneelle imetykselle. Tietenkin, jos tekee kipeää, niin sekin voi häiritä maidoneritystä...
Itekin mietin, kuinka imetys tällä kertaa menee, toivottavasti onnistuu hyvin. Kun vain vauva voisi hyvin ja saisin itse hoitaa ja pitää mahdollisimman lähellä heti synnytyksen jälkeen.

Elli
 
Onpas ihana idea tuo vauvan pesä :) itse en ole kyllä yhtään käsityöihminen eikä oikein lähipiirissäkään ole. Muuten kyllä tekisin tai pyytäisin varmasti jotain tekemään. Aivan ihana idea :)

Kukahan täällä mahtaa olla seuraavana vuorossa saada oma pienokainen syliin... Kenelläkään minkäänlaisia "ehkä voisi kohta olla tulossa"-oloja?
 
cubula mä myös luulen että ne ei oo liitoskipuja, koska niitäkin löytyy ja ovat erilaisia. Jospa ne sit tekis tosiaan valmisteluja tuolla alapäässä. Onha mulla jo paikat kuulemma pehmenneet.
Eilinen ilta oli kyllä hyvin erikoinen. Oltiin koko päivä liikenteessä ja nukuin sitten alkuillasta päikkärit. No illalla kun oltiin saatu lapset nukkuun niin alko olotilat. Oli suorastaan tuskanen olla. Välillä piti nousta seisoon ja itteensä heilutteleen. Alapäätä vihlo ja vattaa kovotteli, eli jos oikein oon ymmärtänyt niin luultavasti supisteli :D Sitä jatku jonkun aikaa, vajaa tunti sitten helpotti. Vauva piti kauheet möyrinnät sen jälkeen. No sit tuli samanlaisia tuntemuksia, mutta olivat lievempiä, pitkin iltaa. Yön jälkeen vatta on hellänä. No enpä oo ennen tällastakaan kokenu :D
Minä toivon kanssa että imetys onnistuis.....mutta siitähän ei koskaan tiedä enkä kyllä aatellu että jaksan ressata asiasta.
 
marieh: sisko on tosi näppärä ja luonteeltaan niin perfektionisti, että tekee asiat aina just eikä melkein. Kankaatkin osasi valita paremmin kuin minä itse, koska en olisi itse tajunnut tuota kääntö mahdollisuutta eli molemmilla puolilla eri kuosit. Voi sitten pitää mitenpäin haluaa. Ja kun vauvalla ei ole enää tarvetta, niin meillä on noi 3 chihua, jotka saavat tuosta sitten pedin :)

Eikö joku nyt voisi lähteä synnyttämään? Mulla ja Ninni12345 oli viikon väli, joten nyt olisi jo seuraavan vuoro? raskauskiloista piti lisätä, että niitä on jäljellä ehkä n 4kg. Mulle tuli tässä raskaudessa ehkä n 14kg ja ke kun käytiin neuvolassa, niin paino oli 65kg ja siitä varmaan kilo taas tippunut. Kävin viikko sitten kehonkoostumusmittauksessa eli 5 pvä synnytyksen jälkeen ja sain erinomaiset tulokset, ainoa mistä tuli sanktiota, niin nestettä oli kuulemma kehossa, yllätys muutama päivä synnytyksen jälkeen?! :D Nyt täytyisi ottaa itseään niskasta kiinni ja jättää karkit niin olisi nopeasti omissa kiloissa, mutta eilen tuli taas nautittua raskauden aikana kiellyttyjä herkkuja: juustoja, keksejä ym nam! Mutta ma alkaen palataan ns normi elämään ja syömiseen ennen raskautta eli 1krt/vko herkkuja.
 
En oikeen tiedä paljonko kiloja tuli, koska viimenen punnitus on ollut neuvolakortin mukaan viikolla 32 ja mulla ois ollu äitipoli 36+1 mutta neitihän syntyi sitä ennen. Veikkaisin että joku 10-13kg joista nyt alle viikossa on lähtenyt 6kg. Olin kyllä ylipainoinen ennen raskauttakin. En ole miettinyt asiaa, sektion takia kuntoilu ei ole ajankohtaista ihan heti. Eilen käytiin ensimmäisen kerran vaunakävelyllä ja matka lähipuistoon 500m oli just hyvä. Tällä kertaa imetys sujuu vähän paremmin vaikka tyttö saa myös korvikettakin, toivottavasti se myös auttaa painonpudotuksessa. Kädet on ainakin ihan turvonneet, eli nesteitä vielä on.
 
Mitähän mahtaa kuulua uusiäipälle ja pojille !?
Kyllä sitä aina tulee kurkkimaan tänne ja aattelee, että oisko nyt joku synnyttäny =)

Imetystä aatellenhan on hyvä, jos synnytyksen jälkeen on muutama kilo "ylimääräistä", kun siinä kuitenkin tuppaa laihtumaan. Itellä on ainakin imetys vieny kilot hurjaa vauhtia alaspäin, vaikka kuinka ois syöny ja herkutellukin. No tuon kolmosen kanssa kun ei se imetys niin hyvin sujunu, niin kilotkin lähti hitaammin, mut laihdutella ei oo koskaan tarvinnu. Mulla on aina tullu aika paljon kiloja, 15-20 kg. Nyt on kiloja tullu varsinaisesti vähemmän raskauden aikana, mut jostain syystä keräsin siinä just ennen raskaaksi tulemista (ja heti plussan jälkeen) muutaman kilon, niin ite aattelen nekin raskauskiloina :D

Tänään sain houkuteltua miehen koiralenkille ja yhessä sit käveltiin joku 5 kilsaa. Hyvälle tuntuu tuo kävely, vaikka pikkuisen painetta alapäässä aina jossain kohdin lenkkiä. Toivoisin niin, että vauva laskeutuisi jo alemmas ja pää kiinnittyisi, niin ei tarvitsis sitten ressata, jos vaikka vedet menis....
Mies lopetti eilen tupakoinnin. Toivottavasti linja nyt pitäisi. Takana on vuosikymmenien tupakointi, eli aika vahvassa on tapariippuvuus. Nikotiinipurkkaa ja sähkötupakkaa on nyt sitten korvikkeena.

Elli ja Nilleliini 34+3
 
Tämä viikko mennnyt flunssassa. Enpä tahtoisi tällaisessa räkätaudissa synnyttää. Ei voimia, henki ei kulje, päätä särkee... Flunssan takia toivon, ettei vielä käynnistyisi, ja vauvan koon takia taas toivon, että pääsisi synnyttämään mieluummin enemmin kuin myöhemmin.

Aiemmin tällä viikolla oli uusi kokoarvio. Edellisviikkoon nähden oli vauvalle tullut 100g painoa lisää, oma painoni taas oli tippunut puolisen kiloa. Jos kasvutahti pysyisi tuollaisena ja arvio pitäisi paikkansa, vauva olisi laskettuna aikana vielä alle 4 kg. Lasketun ajan tienoolla kuulemma katsotaan, aletaanko käynnistelemään. Riippuu sitten raskausdiabeteksen tilanteesta, istukan virtauksista, vauvan voinnista ja koosta...
 

Yhteistyössä