Lokakuun lutuset *Syyskuussa*

:heart: Ihanat!! :heart: Voi kun saisi pian jo sen oman murunkin nähdä! Tosin mulla viikkoja viel niin vähän, et saisi kyllä vielä kasvaa masussa... Mut loppujen lopuksihan tuo on maillä kaikilla suht lähellä jo =)
 
Voi kiesus mitä ihanuuksia <3
Ninni onnea vielä, tehän pääsette heti jo käyttämään pinnejä ja pampuloita :)
Ei malttaisi enään omaa odottaa <3
Noh terkka sitten soitti tänään todetakseen että olin oikeassa tuon streptokokin suhteen... Kätilöopistolla on tällä hetkellä tutkimus menossa jossa kaikki synnyttämään tulevat testataan. Ei ole muuten vielä tuo testaus automaatio käytäntö Uudenmaan sairaanhoitopiirissä. Noh osaapa nyt sitten jatkossa vastata muille.
Kysyin vielä tuosta vauvan asennosta ja kun kysyin että otatko vastuun siitä että sinun mielestä pitäisi olla pää alaspäin ja ehkä kiinnittynyt, varasi ajan lääkärille ja ultraan. Meillä kun on tuossa neuvolassa vielä ultrakin käytössä, ettei varmistaminen nyt niin vaikeaa ole...
Mun oikea terkkahan on hyvä mutta hän on nyt polvileikkauksessa ja siksi ollut viime kerrat tämä "loistava" sijainen.
Täälläkin kaikki tehty, kassikin pakattu ja hyvä niin, energia tuntuu yhtäkkiä loppuneen täysin..
 
Voi ihania!!! Paljon onnea Malttamaton ja Ninni!<3

Mulla todettiin juurikin tuo streptokokkibakteeri, eli vähän lisää jännitystä elämään! Ilmeisesti synnytykseen laitetaan sitten antibiootit suonensisäisesti ja toivotaan ettei vauveli infektoidu! Täällä seulotaan kaikki raskaana olevat viikolla 36 ite otettavalla näytteellä.
 
Ninni Onnea!

Viikonloppuna ostimme kauppareissulta vaippoja, kosteuspyyhkeitä yms ja puuttumaan jääneet jutut pitäisi ostaa lähipäivinä. Meiltä vielä puuttuu myös vauvan sängyn patja, muuten alkaa olla kaikki kasassa ja turvaistuimen pehmusteet yms pestynä. Laskettuaika on jotenkin niin kaukana, mutta kuitenkin niin lähellä. Enää yksi päivä töitä ja sitten alkaa äitiysloma.
 
Hitsi ku havahduin tänää et kaks viikkoo enää nii vauveli on sylissä. Mihis tää aika menikään taas, muuhun ku ei sanan hokemiseen, rennien syömiseen ja apteekissa juoksemiseen et saa lisää renniee et voi elää taas vähä aikaa... Syvältä tämmönen. Onneks on pian ohi. Meinaan siis mennä sillä sektiolla. Tällä viikolla olis poli käynti missä ne varmaan taas itkettää mua ja saa mut nii sekasin et en tiijä mitä haluun tehä. Pitäs ottaa ukko mukaan et se olis tukena mut ei viitti ajaa 40kilsaa siksi et saa esikon hoitoon sen käynnin ajaksi. Vaikka kyllä mua edelleen hirvittää se leikkaaminenki.. Oon täs huomannu et toivon joskus et tää tulis ennen sitä.. En siis oo millää muotoo selvillä vesillä sen kans mitä haluan..

Täällä kans sairaalakassi itelle pakattu, muutama juttu uupuu ja sit on jees. Kotiin tulo kassin tein erikseen minkä mies tuo sairaalaan et päästään kotiin lähteen. Kengät pitäs päättää, viimeks vedin ugeilla, mietin meniskö samalla linjalla nytki vai kuis.. Ne on nii helpot ja menee sit heöpommin jalkaanki ku lenkkarit.'vaikeita päätöksiä :D kumisaappaat taitaa olla mun juttu kumminki..

Addo ja snadi 37+3
 
Mä en pysty gavisconeja syömään, tulee oksennus, mutta sellanen nieltävä nimeltään Ranixal on auttanut paremmin kun rennie. Renniet alko myös meinaan tökkiä, kun niitä on syönyt niin paljon. Pari kertaa päivässä tota Ranixalia, niin on helpottanut ainakin vähän. Neuvolalääkäri siis mulla suositteli tota, kun kysyin jotain muuta rennien tilalle.
 
Onnea Ninnille!

Jännää, kenen vuoro seuraavaksi. Laskennallisesti meitä taisi olla ainakin sunniva, senya, marieh, ruumää, addoda ja minä, joilla kuun vaihteen tienoilla LA. Addodalla oli sektiopäivä jo kalenterissa ja ruumäälla käynnistys (ensi viikolla jo?), jos ei aiemmin ala tapahtua... Minä käyn huomenna toisen kerran kokoarviossa, saa nähdä laitetaanko joku määräpäivä kalenteriin. Yhtään ei itsestä tunnu, että olisi mitään synnytyksen enteitä. Laps on ollut pää alaspäin jo iät ja ajat, mutta ei ole kunnolla laskeutunut eikä kiinnittynyt. Omat ajatuksetkin on vielä vähän työasioissa. Pitäisi se vauvan sänky ainakin valmiiksi vielä laittaa. Ja sairaalakassi pakata...

37+6
 
Onnea paljon Ninnille! !

Mulla supistelee aika paljon ja kipeestikin välillä. Selässä ja alavatsalla tuntuu kuin menkat alkaisi. Valkovuoto on lisääntynyt paljon ja sen seassa on jotakin sitkeetä kirkasta limaa, yök! En tiedä onko se limatulpasta jotakin osia, en ole koskaan ennen koko tulppaa nähnyt aikaisemmissa raskauksissa. Alapääkin on välillä kipee ja vauva on tosi alhaalla ollut jo pitkään.

Meiltä on matkaa sairaalaan 4o min. kivaa tämä arvuuttelu, pitääkö lähteä vai ei. Mulla on kuitenkin ennen laskettua aikaa syntyneet aina mutta vesien menolla on käynnistynyt.

Tämä on nyt vaan tätä odottelua... Kaikki olisi valmiina kotona.

Onko teistä kukaan ajatellut vastasyntyneen valokuvausta ottaa tai onko ottanut? Me on n. 2kk ikäisinä kuvautettu studiolla tytöt vauvoina, mutta nyt ajattelin ottaisko kuvan jo ihan pienenä. Ihania kuvia on kun vaikka googlettaa vastayntyneen vauvakuvaus. Samalla saisi kuvan sitten vaikka ristiäiskutsuun. Kaikkee tulee mietittyä kun on aikaa:D
 
Onnea Ninnille! =)

Minulla oli eilen käynti äitipolilla ja tänään neuvolassa. Täällä streptokokki otetaan kaikilta odottajilta viikolla 36 joko neuvolassa tai äitipolilla. Minulta näyte otettiin tänään neuvolassa. Äitipolilla oli lääkärin mukana ulkomaalainen lääkäriharjoittelija mies, joten minusta oli kivempi että näyte otettiin tänään neuvolassa vaikka polillakin sitä mahdollisuutta tarjottiin :D Synnytyksessä tuskin voin valita onko alapään kimpussa mies vai nais-lääkäri/hoitaja joten kun vielä voin asiaan vaikuttaa niin mukavampi että hoitaja/lääkäri on nainen.

Vauvan painoarvio oli 3200g ja viikkoja tasan 36. Eli aika painava muksu näyttäis olevan tulossa. Onneksi ainakin teillä muilla lokakuisilla on tainnut painoarvio olla vähän yläkantissa, joten toivon että meilläkin se "valehtelisi" vaikka 200g ja vauva ei olisi vielä ihan noin iso. Seuraava käynti onkin kolmen viikon päästä rv 39 jolloin varaudutaan myös synnytyksen käynnistykseen mikäli vauvan kasvu jatkuu samanlaisena. Kätilö kehotti kotona liikkumaan aktiivisesti ja harrastamaan paljon seksiä että synnytys käynnistyisi mahdollisesti aikaisemmin kuin tuolloin rv 39. Kivat ohjeet, mikäpäs siinä :D Vähän vaan ärsyttää kun omasta mielestä minulla ei ole ollut mitään harjoitussuppareihin viittaavaakaan, joten eika epätodennäköistä taitaa olla että synnytys käynnistyy ennen laskettua aikaa. Kaiken lisäksi äidilläni kaikki 5 raskautta ovat menneet yliajalle, joten perimäkin puhuu jo puolestaan tuon aikaisen synnytyksen osalta.

Äitipolilla ultrassa vauva teki hengitysharjoituksia ja liikkui ahkerasti. Tällä kertaa ultraaminen teki vähän kipeää varsinkin alavatsalta. Oli kyllä harmittavan kovakourainen lääkärikin kysessä. Ensimmäinen kerta minun kohdalla. Äitipolikäynneissä on myös se vähän ärsyttävä juttu, että joka kerta lääkäri on eri ja joka kerta saan samat saarnat ylipainosta ja varmasta sairastumisesta 2.tyypin diapetekseen 50 v. iässä. Varsinkin eilinen lääkäri oli sitä mieltä että tulen sairastumaan vanhempana diapetekseen. Neuvolassa on onneksi vähän mukavampi meininki, terveydenhoitaja tsemppaa pysymään dieetissä vielä raskauden loppuajan ja kehuu miten hyvin painon nousu on pysynyt kurissa, tähän mennessä tullut + 5kg painoon lisää, mistä olen itsekin ylpeä. Dieetti ja syömisien tarkka seuraaminen on tuottanut tulosta. Eilen tuli pitkästä aikaa vähän paska fiilis tuolla äitipolilla, mutta tästä suosta taas on noustava. Insuliinia menee nyt 8 yksikköä ja toivon että aamun paastot pysyisivät tuolla annoksella kurissa.

Ja ehkäpä meilläkin on 3 viikon päästä h-hetki käsillä tai ohitse :heart:
Tosi kiva lukea täältä syntyneistä ja tsemppiä teille kellä h-hetki on ihan käsillä!

Ankkurinappi ja pikkunappi rv36+1
 
Toive<3: tuollalailla mullakin sitä limatulppaa tuli. Vain esikoisen kanssa on tullut ns kokonaisena limaveritulppana sairaalassa, sen jälkeen muissa just tuollaisena ovisliman oloisena vuotona, jossa mukana ruskeaa/punaista vähän. Ja alaselkä oli menkkajomotuksessa pari pvä ennen ja 3 edellistä synnytystä käynnistyi supistuksilla, mutta tämä vesien menolla eli eroja voi olla raskauksissa.

Ankkurinappi: ei mullakaan ennen esikoisen synnytystä ollut mitään supistuksia ym vaan ihan yllärinä käynnistyi laskettuna päivänä.
 
  • Tykkää
Reactions: Ankkurinappi
Mulle tuli lauantai-iltana sellanen outo tunne ja aikani kuluksi googletin alkavan synnytyksen oireita. Mitään oireita ei sillai ollu, lisääntynyr valkovuoto ainoastaan. Esikoisesta tuli tosiaan ne kipeät harjotussupistukset 5vrk ja vasta sitten olin 3cm auki ja limatulppa. Tässä toisessa meni aivan yllättäen vedet sunnuntaiaamuna. Kipeästi supisteli yhden yön ja ne ainoastaan lyhensi kanavaa 3cm-1cm. Eli molemmat alkaneet aivan eri tavalla..
 
(.) Meinasin jo huolissaan olla ku pari päivää vatsassa ollu aika rauhallista. Toki se 10 liikettä tunnissa tuli, kun niitä aloin oikein kuulostella, mutta kun on ollu niin tosi kova liikkumaan tämä meidän yksilö =) Nyt onkin sitten eilisillasta ollu kauhee meno päällä taas. Eilen aattelin, et oli varmaan poikittain siellä, kun muksauksia tuli molempiin sivuihin ja vatsakin oli jotenkin leveän tuntuinen. Aamuyöllä sit kauhea myllerrys ja vatsa oli taas tosi kapea tötterö :LOL: Se on siis sellanen, et yhtään ei näy takaapäin, et ois raskaana, vyötärön kohta on kapeampi, mut sit sivulta kun katsoo, niin mahtavan kokoinen eteenpäin :D

Vois kai sitä sairaalakassia jo harkita laittaa, kun mieskin vihjaili, et voisit sen pakata. Sellasia minisiä supistuksia tulee iltaisin. Mä en kyllä enää yhtään usko, et tää etuajassa syntyisi.

Turvakaukalo on meillä ollu kaapin päällä katon rajassa odottamassa ja nyt aattelin, et tsekkaan sen ja pesen tarvittaessa ne kankaat, ku kissat siellä kaaapin päällä kiipeilee ja varmana olleet makoilemassa siellä kaukalossa. No justiinsa juu, sinnehän oli kustu!!!!! MRR. Mukavaa näiden eläinten kanssa välillä. No onneksi siinä oli sellanen muovikassi päällä ja pissi sen päällä, mut pehmusteessa vähän hajua myös kuitenkin. Pesen nyt sitten ja katon lähteekö haju. Ei kyl mitään tyypillistä tuollanen ollenkaan meidän elukoille, mut noita kissoja on kolme ja kolli ja kaks narttua välillä aina ottaa yhteen, et täs on varmaan ollu joku kiista niillä...

Elli ja Nilleliini 34+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut ihanista rinsessoista!

Vihdoin oli lääkärineuvola eilen. Lääkärikin ihmetteli, että eipä ole montaa merkintää kortissa, joten on tainnut odotus sujua hyvin. :)

No onhan se ja poitsulla oli myös kaikki hyvin. Kokoarvio nyt n. 3 kg, joka tietäisi laskettuna aikana n. 3,8 kg... Isoveljet olivat syntyessään 4010 g ja 4365 g, eli ei hullumpi juttu ollenkaan. :D

Edelleen olo melko hyvä, mutta joidenkin mainitsemat liitoskivut ovat kyllä täälläkin tulleet tutuiksi, samoin kaikki yleinen kankeus ja närästys.

Loppuaika kuluu kuitenkin varmasti yhdessä vilauksessa ja ihana tässä odotellessa jännittää teidän muiden mukana ja katsella kuvia jo syntyneistä lutusista!

Bola74 ja poitsu 35+4
 
Tänään päästiin neuvolalääkärille tarkistamaan vauvan asento.
Pää alaspäin onneksi on, erittäin alhaalla häpyluun alla joten näppituntumaa ei tosiaan päähän enään saa. Hitus vielä liikkumavaraa eli nyt saatiin käsky ottaa todella iisisti koska kaveri on kova liikkumaan ja pyörimään ettei nyt viime metreillä pyörähdä. Itsehän olen sen tehnyt eli vesien jälkeen pyörähtänyt perätulaan ja tullut ulos niin päin napanuoraan sorkeutuneena, myös kerran kaulan ympäri :( Mutta kaikki meni hyvin.
Supistukset edelleen napakoituneet ja iltaa kohden aina lisääntyvät.
Huomenna tulee sitten 37 täyteen :)
 
Ihania kuvia täällä! Onnittelut Ninni, ja Willarose, ihana viltti. Kiva kuulla teidän synnytystarinoita ja juuri noita ensioireita joilla teillä muilla on synnytys alkanut. Nyt odotellaan sitten seuraavaa! :) Ja kertokaa jo kotiutuneet miten on alkanut/jatkunut vauva-arki. Näitä on kiva lueskella.

Täällä ei mitään muutoksia olossa eikä "viitteitä" synnytyksestä. Edellisviikon lääkärikäynnillä vauvan asento oli pääalaspäin, mutta nyt olen ihmetellyt kun potkut tuntuu kyllä ylävatsalla vasemmalla samalla kun joku terävä työntyy oikeaan kylkeen. Eli en oikein ymmärrä missä asennossa siellä oikein ollaan jos pää kuitenkin pitäisi olla alaspäin. Huomenna neuvola, joten täytyy kysyä.

37+2
 
Cubula: meidän vauva-arki on tasaista nukkumista ja syömistä n 4-5h tunnin välein. Syö tissin, vaihdetaan vaippa ja pysyy hereillä max 15min, syö toisen tissin ja nukahtaa. Öisin vaan erona ettei jää hereille ;-) eli superhelppoa meillä, mutta vaikka syö harvoin niin paino oli jo 3250g eli reippaasti yli syntymäpainon mihin pyritään 2 vkon kuluessa. Ihanaa arkea <3
 
  • Tykkää
Reactions: lullaby89
Ihanat pörröpää rinsessat Ninnillä ja malttamattomalla <3

Malttamattoman vauva-arki kuulostaa ihanan helpolle, saa nähä mitä se itsellään on :)

Willarose: mielettömän kaunis peitto, vitsi kun itsekin osaisi!

Oon ollu tosi huonotuulinen muutaman päivän ja äkäilly vaan miehelle. Lisäks semmonen vähän flunssanen olo, toivottavasti ei iske mikään lenssu nyt..

Tänään oli taas neuvolakäynti ja onneksi pissatulehdus on nyt selätetty! Muutenkin kaikki ok, streptokokki negatiivinen, verenpaine 101/67, rf 30 cm (alakäyrää mennään). Paino ei ollu noussut yhtään, tosi niukasti kyllä tullut painoa koko raskausaikana (n. 7,5 kiloa), hirvittää miten miinuksille mennään kun imetys alkaa..

Harjotussupparit jatkuu ja tänään oli tuntevinani vähän menkkamaista jomotusta. Ehkä jotain tapahtuu tai sit vaan kuvittelen, kun en malttais odotella :D Noh, sunnuntaina tulee viikko 37 täyteen ja sit sen jälkeen saa tulla millon vaan.
 
Viimeksi muokattu:
ONNEA Ninni! Teillä on kyllä Malttamattoman kanssa niiin ihanat pikkuprinsessat! Vielä kovemmalla innolla odotan oman vauvelin näkemistä, nyt kun teidän vauveleita olen ihaillut! :) Ja todella luksukselta kuulostaa tuo Malttamattoman vauva-arki, toivottavasti sellaista tulee olemaan täälläkin sitten! ;)

Elli, mikä epäonni turvakaukalon kanssa. Kokeile laittaa kangas likomaan yön yli veteen johon on sekoitettu etikkaa, ja sitten pesuun. Etikka on tosi tehokas hajunpoistaja. Äläkä säikähdä vaikka etikkaa haisee pahalle, se haju häviää nopeasti. En ole kokeillut miten toimii juuri tuohon ongelmaan, mutta moneen muuhun hajuun toimii todella hyvin. Etikkaa voi myös laittaa pesukoneeseen mukaan tai sitten laittaa koko turvakaukalo isoon jätesäkkiin ja lasillinen etikkaa seisomaan pohjalle, jos ei pysyt kaikkia osia pesemään. Toivottavasti haju lähtee!

Itsellä on ollut aika paljon harjoitussupistuksia, varsinkin iltaisin. Tuollaista menkkakipua oli myös viime viikolla, mutta tuntuu kyllä että synnytystä saan vielä odottaa. Olo on ihan hyvä ja välillä mietin miten voin olla jo näin loppuvaiheessa, eikä kummemmin tunnu missään. Yöt ovat ainoat jolloin tuntuu pahalta ja olo on tosi kömpelö. Nyt on flunssa iskenyt tännekin, pitää kaikin tavoin yrittää ettei puhkea pahemmin. Synnytystä olen yhtäkkiä alkanut jännittämään todella paljon, aikaisemmin on ollut tosi rauhallinen olo. Mutta ehkä ihan normaalia?! Tänään siis 38+0! En tiedä kuinka monta kertaa olen tarkistanut että todellakin ollaan jo noilla viikoilla - uskomatonta!!!

Sain eilen valmiiksi "vauvan pesän" (babynest). Jos on aikaa ja voimia ommella suosittelen todellakin, kivaa näpertelemistä! Ei tarvitse olla kovin taitava ompelemaan (itse käytän ompelukonetta 1-2 kertaa vuodessa), kunhan tykkää näperrellä! :) Tässä löysin suomenkieliset ohjeet: Me, Myself & I: Babynest, pesä vauvalle.
(Itse käytin tätä ohjetta: Pyssel & Inspiration: Sy babynest till bebisen)
 
Viimeksi muokattu:
Ninni, toivotaan että sydänäänet ok jatkotutkimuksissa. Malttamaton: kuulostaa leppoisalta vauva-arjelta. Toivotaan että itselläkin menisi noin helposti. Neljän tunnin ruokailuväli kuulostaa aivan ranskalaiskasvatukselta :) Nimittäin juuri luin kirjan Miten kasvattaa beb, jossa kerrottiin ranskalaisten tavasta opettaa lapsi jo pienestä pitäen neljän tunnin ruokailurytmiin :) Mukavaa viihdettä, jota ei kannata ottaa liian tosissaan. Ehkä moni onkin tämän lukenut. Mutta kyllä siinä oli ihan järkeviä ajatuksia. Onko teillä antaa kirjasuosituksia, ei mitään varsinaisia kasvatusoppaita, mutta jotain saman tyylisiä?

Elli: eläinkaupassa kuulemma myydään jotain pesuainetta, joka on juuri tarkoitettu hajunpoistoon. En ole itse kokeillut, mutta olen kuullut suosituksia.

Mulla alkoi eilen alapään kivut, tai toisinsanoen sellainen paineen tunne tuolla alapäässä niin, että sängyssä kääntyminenkin tuntui ja kävelyssä juilii inhottavasti. Onkohan tuo oire vauvan laskeutumisesta vai vaihtoiko vaan asentoa niin että painaa sopivasti kohdunkaulaa? Mä jo mietin ja odottelin supisteluja kun pyörin yöllä sängyssä, mutta ei vielä mitään sen kummempaa.
 
Cubula, eikö olekin ihana! Vielä en osaa sanoa miten tulen sitä käyttämään, toivotaan että vauva viihtyisi siinä! :) Mutta kavereilta olen kuullut kehuja babynestin käytöstä ja yksi sanoi että tämä oli ehdottomasti paras "vauvantarvike" heidän vauvalleen. Sitä voi siis käyttää vauvansängyssä, lattialla, sohvalla, vaunuissa, vanhempien sängyssä jne. Itse jännitän sitä miten osaamme nukkua jos vauva on meidän välissä, mutta babynest ehkä suojaa vähän. Ja vauva on helppo siirtää omaan sänkyyn, kun voi nostaa koko pesän (näin olen ainakin kuullut ;) )

Tässä meidän vauvan babynest:
babynest

(Kiitos vinkistä miten laittaa tänne kuvia!)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä