~ Lokakuun lapsoset toukokuussa ~

Jännää, miten vaihtelee nuo kaikki kunnittain - sokerirasitukset yms.

Mulla on taas kysymys! ;) Tällä kertaa liittyen nukkumiseen... Elikä ainakin mulla jo nyt on vaikeuksia löytää hyvää uniasentoa. Jostain luin, että on olemassa sellaisia tukityynyjä, joihin voi jotenkin "kietoutua" ja sitä kautta tukevat selkääkin. Onko kellään kokemusta sellaisesta? Ja mistäköhän niitä voi löytää? Jotenkin huonosti on netissäkin, lähinnä vain imetystyynyjä! Se saa mut taas pohtimaan, että onkohan sellainen sitten tarpeellinen....?

Tällaisia pähkin tällä kertaa....:)
 
Marianne olen ottanut sellaisen paksumman ihan tavallisen tyynyn, ja laittanut sen yöllä tuohon polvien väliin. Kun kyljellään pystyy enää nukkumaan... se on auttanut lantion oikeaan asentoon. Ja peittoa olen mytännyt selän taakse, siitä on tullut sellainen kiva pötkö, jonka päälle pystyy helposti kallistumaan vähäsen. Kylkeä pitää tosin herätä kääntämään, mutta lantio- ja selkäongelmia on helpottanut kovasti :)
 
RR
Oih, jotkut on jo käyneet rakenneultrassa! Mulla vielä vajaa viikko piinaa.
Mieskin eilen sanoi, että odottaa jo tosi paljon, että näkee taas meidän pienen :heart: Sydänääniä ollaan kyllä kuunneltu ahkerasti kotona.

Mä olen vähän ylipainoinen, mutta ei kukaan ole mistään sokerirasituksista puhunut, ainakaan toistaiseksi. Ei kyllä ole sukurasitteenkaan. Kai ne täällä stadissa säästää siinäkin, kun tuntuu, että kaikesta nipistetään: /

Tää mun flunssa tuntuu vaan kestävän ja kestävän, eilen illalla oli vielä lämpöä, tänään en ole mitännut ja olenkin kahden vaiheilla, että varaanko huomiseksi uuden lääkärin ja haen lisää sairauslomaa? Toisaalta, yhden päivän joutuisin vaan olemaan töissä ja sitten ois viikonloppu taas vapaata...

Supisteluja on täällä melkein joka päivä, heti jos rehkii vähänkin. Esim. imuroi rajusti, nostelee asioita tai kantaa kauppakasseja. Ei noi kipeitä ole, mutta inhottavia siltikin. Mulla tulee myös töissä istumisesta, neuvolassa arvelivat, että jännitän vatsalihaksia, joka stimuloi kohtua supistumaan.

Kummit on jo tälle tulokkaalle valmiina. Toisena kummina on mun paras ystävä, jonka tyttären sylikummi olen myös, ja toiseksi kummiksi tulee miehen paras ystävä :)

RR ja Pähkinä 19+1
 
Kiitos, Branwen - vinkistä! En tosiaan tiedä, onko järkeä maksaa maltaita jostain erikoistyynystä... Tuo peiton myttääminen on hiukka hankalaa, kun meillä yhteinen peitto miehen kanssa (mulla ei ollu kokemusta aiemmin sellaisesta ja vaati kyllä totuttelua!). Nyt on siihen jo tottunut, mutta ehkä siirryn kohta omaan peittoon, että voin "kietoutua" siihen....

RR: mäkin olen Helsingistä, vaihtelisiko sitten kaupunginosittain? Onko sulla ikää 25 v? Mulla on (reippaasti :), joten sekin vaikuttaa varmaan asiaan...

Flunssa on vaivannut täälläkin jo yli viikon! Viime viikolla olin kunnon räkätaudissa ja nyt on sitten "kaktus kurkussa" ja yskä vaivaa sekä keuhkoihin sattuu. Olo muuten suht hyvä kuitenkin. Tilasin kuitenkin just varmuuden vuoksi lääkärin huomiselle, saa kuunnella keuhkot, ettei ole mitään piilevää.... Parantumisia muille nuhanenille!!!
 
Marianne
Mä nukun kolmen tyynyn kanssa, yks pään alla, yks polvien välissä ja yks "sylissä" Tosin mä nukun niin muutenkin :D Mut esikoisesta otin myöhemmillä viikoilla käyttöön vielä neljännen tyynyn jonka sullon selän taakse.
Mä löysin kirpparilta 10e:lla käyttämättömän alvi-merkkisen tukityynyn jota voi käyttää imettäessäki. Ainaki lastentarvikeliike myy noita ja hintaa uutena jotain 60e.
Jos tavallinen tyyny tai muu viritys ei pelitä niin kannattaa kattella tommosta käytettynä :)

Kysyn vielä täälläkin että kuinka paljon maksasitte pari vuotta vanhoista (tarkempaan ikää en vielä tiiä) emmaljungan tuplista?
Jalkapeite tulee mukaan ja on hyvässä kunnossa.


Kuorsaatteko? :D
Mulla oli tää sama vaiva esikoista oottaessakin. Ukolla on puhelimess todistusaineistoo ku mä nukun, aivan kauhee korina :LOL:


Talvicci ja Torsti rv.20+6 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Nukkumisasennosta: imetystyyny (jos sellaisen sattuu jo omistamaan) on just loistava jalkojen väliin, mä olen ainakin sen kanssa onnistunut saamaan hyvän asennon edellisissä raskauksissa. Vielä ei ole ollut tarvetta vaan olen mytännyt peiton jalkojen väliin.

Neuvolassa tuli käytyä. Paino oli laskenut 100 g ekasta käynnistä (herkuttelusta huolimatta), verenpaine hieman alhainen (yläpaine 108) ja hemoglobiini laskenut alle 120:n. Sain ohjeeksi ottaa yhden Obsidanin joka toinen päivä kun en syö mitään raskausajan vitamiinivalmistetta. Vauvan sydänääniä kuultiin ja hieno jumputus olikin. Seuraava neuvola sitten vasta juhannusviikolla.

Ksylofoni rv16+4
 
Heippa,
täällä yksi lokakuinen esikoisen odottaja ilmoittautuu mukaan. Ikää 36 (ei ole ollut helppo tie...), la 9.10., synnäri TYKS ja ihan poikaolo. Viikon päästä on rakenneultra ja toiveissa olisi nähdä myös, olenko oikeassa oloni suhteen vai prinsessaanko saadaan valmistautua ;-)

Olen jo jonkinaikaa seurannut taustalta keskusteluanne, mutta vasta nyt, kun törmäsin supistelukeskusteluun oli pakko itsekin avata sanainen arkku. Mulla on tässä pari päivää ollut melko tukala olo ja vatsakin pinkeä kuin ilmapallo. Eilen illalla orastavaa päänsärkyä, mikä tuntuu jatkuvan myös tänään - tosin heikkona. Äsken vessassa käydessä myös tuolla alavatsassa ihan kuin kouristeli hetken. Kipuja ei ole. Sanokaas nyt kokeneemmat, että oliskohan mulla supistuksia, ja pitäiskö olla yhteydessä neuvolaan? Ja ei kai tää nyt mihinkään r-myrkytykseen vielä voi viitata, kun viikkojakin 'vasta' :))) 18+4? Turvotusta mulla ei ole...

:confused: F :confused:
 
Taas on täällä sitten kamala päänsärkykohtaus menossa.... Kaks pvää on mennyt sohvalla toimintakyvyttömänä. Silmäpolilla ja yleislääkärillä on tullut käytyä,nyt odotellaan neurologille aikaa. Neuvolasta sanottiin että voin hermoilematta ottaa buranaa kun eivät noi panadolit enään auta. Kolme vkoa särky pysyikin poissa..No,vaavilla kun on kaikki hyvin niin kestän kyllä tämän.
T: Osmiina ja Osteri-Ossi
 
Tervetuloa uusille! :flower:

Nukkumisasentoa täälläkin pitää etsiä jo joka ilta. Oon aina nukkunu mahallani, ja nyt se tuntuu ilkeelle ja ajattelen että litistän vauvan, heh :D Aika pitkään saa pyöriä, että oikee asento löytyy. Kaipailisin kanssa jonkunlaista pötkylätyynyä tms. mihin pystyis nojailemaan. Kuorsaa en onneksi!

Ompas monella supistuksia. Mulla ei onneks ole ollut kuin yhtenä iltana töissä. Sen jälkeen ei oo kuulunut. Koittakaahan jaksaa niiden kanssa!

Sokerirastitukseen joudun ilmeisesti ylipainon takia, ei kyllä vielä ole neuvolatäti mitään asiasta puhunut. Jospa se unohtas :D

Ihanaa, osa jo päässyt rakenneultraan! Onnea hyvistä uutisista :heart:

Osmiina jaksuja, toivottavasti päänsärkyyn löytyy syy/apu :hug:

( . ) Mulla on ultra vasta rv 20+6, eli 9. kesäkuuta. Tuntuu, että sinne on ikuisuus! Välillä iskee epätoivo, kun ihme jomotuksia ollut masussa, että ollaanko siellä edes hengissä. Liian pitkä aika tässä neuvolan ja ultran välillä. Jos iskee isompi paniikki, pitänee soittaa neuvolaan, ja kysäistä kerkeiskö kuunnella sydänääniä.

En voi mitään, mutta vieläkin kummasten sitä riskilukua :( se vaan pyörii mielessä, kun ei siitä edes juteltu neuvolassa. En vaan ymmärrä mistä se tulee, kun tuntuu että kaikilla muilla on kymmeniä tuhansia. Ja kun oon alle 25v, nii oon ymmärtäny, ettei siihen ikäkään lisää riskiä yhtään? Huoh, miks pitää tämmösiä edes miettiä!

Alaselkä sanoo kohta sopimuksen irti lopullisesti, vähän kun vaan kotona yrittää tehdä jotain, palkkana on ihan armoton särky alaselässä. Siihen ei auta mikään. Nyt oonkin ollut viimesen 3vk:n aikana vähän väliä pois töistä. Ärsyttää, kun oon sitä mieltä, ettei raskaus ole sairaus, ja nyt oon niin rampa, etten mitenkään voi edes yrittää sinnetellä töissä : /
Onko muilla nimenomaan alaselässä häikkää? Lääkärit vaan sanoo, että kuuluu asiaan, eikä sille voi mitään. Luin netistä, että ne voisi olla hormonaalisia liitoskipuja lantioliitoksessa...

Mutta ihanat ilmat sentään, kesä tulee, ihanaa :heart:
Niiskuneiti ja 16+6
 
Supistuksista: Miulla ei varmaankaan oo niitä kertaakaan ollu, luulisin et tietäsin varmaan jos ois ollut...?

Nukkuminen: Joo, nukkuma-asentoa etsiskellään joka ilta nukkumaan käydessä ja sitten yöllä herään melkein joka yö ku tuntuu että on jo kaikki asennot käyty läpi ja sit vihloo ja on epämukava olo :( Tyynyjä on apuna ollu, mut jos jollain tosiaan löytys muita vinkkejä niin mielelläni minäkin vastaan ottaisin :)

Alaselkä: minähän oon ollu sairaslomalla nyt kuukauden tuon pahoinvoinnin takia, joten en oo hirmusesti mitään hommia tehny, mutta nyt viime viikonloppuna tein jonkin aikaa pihatöitä ja kun kykin kukkapenkissä, niin sen jälkeen kyllä tiesin töitä tehneeni. Alaselkä ja oikea lonkka oli superkipeät! Tosin kesti vain sen illan, mutta taitaapi tuo selkä tosiaan ruveta vihoitttelemaan... Lantion seutu on nimenomaan se joka vihleksii + sit aina välillä myös kohdun molemmin puolin äkillisissä liikkeissä. Liitoskivuiksi sanoivat näitä...Tukivyötä ohjailivat neuvolasta hakemaan, mutta minua ahdistaa ajatus, että vatsan ympärille joku tukivyö tulisi, kun nyt tuntuu että mikään ei vatsaa saisi painaa, tai muuten on taas pahoinvointia..

Niiskuneiti: Rakenneultra meillä onkin samana päivänä :) Tosiaan pitkältä tuntuu odotus, miulla sillon 21+2, mut miulla on kyl taas neuvola ennen sitä, eli 26.5.

Mimmu ja pikku-apina 17+2
 
Tervetuloa joukkoon Frangipani! :wave:

niiskuneiti: mulla kanssa alaselkä vaivaa. On kuulemma ihan normaalia ja sanoivat neuvolasta, että pahenee loppua kohden. :kieh: Mun hieroja selitti sitä sillä, ku ton "extrapainon" takia selkä menee normaalia enempi notkolle ja se asennon muutos aiheuttaa särkyä. Sanoi vaan, et sellanen tukivyö kannattaa hankkia, siitä voi olla apua. :)

Oi että oli mahtava ukkonen eilen, harmi vaan ettei näkynyt yhtään salamoita. Mut hienosti jyrähteli. Vesisadekki oli jees, eipä enää tarvi tukehtua katupölyyn ja siitepölyyn. :)

pipituuna & tipi 20+1 :heart:
 
supistuksista Siis miltä ne tuntuu? :D Mäkin olen ihan äimänä että niin monet puhuu nyt jo supistuksista, en mä edes tienny et niitä vois jo tulla! Mulla tulee sellasta menkkamaista alavatsakipua yleensä pari kertaa päivässä, ja välillä niitä vihlomisia.

selkä ym.vaivoista Mulla ei vielä ole mitään, mutta olen kyllä aikaisessa vaiheessakin vielä raskausviikkojen suhteen. Liikun yhä paljon ja käyn salilla, ja toisaalta mulla on aina ollut notkoselkä ja se on kyllä tuottanut jo muutenkin salitreenin yhteydessä ongelmia jos tekee isoilla painoilla, joten uskon että selkä tulee kyllä oikuttelemaan jossain vaiheessa oikein kunnolla. Sitä odotellessa!

Rakenneultra on mulla vasta 7.6. ja en millään malttaisi odottaa. Ja haluaisin KAUHEASTI kuulla sitte sukupuolen, ja apua jos on kuule. Kai mun sitte pitää mennä johonkin sikahintaseen 4d-ultraan :D Mä olen niin kärsimätön ihminen, ja jo nimen keksimisen kannalta haluaisin ehdottomasti tietää kumpi tulee. Ja myös siksi, että olen saamassa käytettyjä vaatteita muilta ni vois sitte suoraan osan jättää pois. Lähinnä ne kai on pinkit, jotka vois jäädä käyttämättömäksi. Punainen menee kyllä pojalle ja siniset tytölle!

Kenzie 17+1
 
Kun nukkumisen kautta on ollut imetystyynystä puhetta, niin kysäisempä, että onko teillä ollut iloa sellaisesta imettäessä? Esikoisen kanssa mentiin ihan vaan tarvittaessa sohvatyynyillä, mutta mietin silloinkin jo kovasti… ei tullut hankittua. Tuppaavat olemaan kuitenkin ihan hyvän hintaisia, niin turhaan ei viitsisi ostaa, jos jääkin käyttämättä… tai jos tekisi itse, siitä kellään kokemusta?

Frangipani tervetuloa, lisäsin listalle :wave: Kyllä nuo minusta supistuksilta kuulostavat ja hyvin voi jo noilla viikoilla olla. Ihan ovat tässä vaiheessa normaaleja, niin kauan kun eivät kivuliaiksi äidy. Tuntuvat tosi epämukavilta kyllä. Kannattaa toki soitella terkkarille, jos epäilyttää, niin voi tarvittaessa kurkata kohdunsuun ja –kaulan tilanteen :)

Niiskuneiti Siki potilaana - Raskauskalenteri - Aydin Tekay - Ikriski Tuolla on se ikäriskilaskuri, eli minkä luvun saa iän perustella. http://huslab.fi/ohjekirjan_liitteet/seulonta_alkuraskaudessa.pdf Tuolla taas todetaan, että riskiluku on negatiivinen, kun riski on alle 1:250. Eli älä turhia huoli :hug:

Alaselkä ei toistaiseksi ole vihoitellut, takalantio kyllä senkin edestä ja lähes päivittäin… kivuton päivä on plussaa : / Toistaiseksi on kuitenkin ihan hyvin pystynyt toimimaan.

Kenzie supistukset tuntuvat siltä, kun olisi pallo mahassa :D Sellainen epämiellyttävä, vähän ahdistava olo, ja kun alavatsaa kokeilee, niin se on ihan kivikova. Välillä kun tulee esim. kävellessä, niin tuntuu, kun tuossa edessä olisi alavatsalla jotain ylimääräistä, joka kiristää liikkuessa.

Branwen ja sissi 20+1
 
Imetystyynystä...
Mullakaan ei semmosta esikoista imettäessä ollu ja olisin kyllä kaivannu!
Varsinki alussa kun hyvän imetysasennon löytäminen oli vaikeeta kun istuakkaan ei voinu kunnolla epparista johtuen ekaan 1½kuukauteen. Miksiköhän ei tullu sillon hankittua :confused:
Noh mut nyt löysin imetys/tukityynyn kirpparilta 10e:lla. Alvi-merkkisen ja hintaa uutena jotain 60e lastentarvikkeessa ja tuo tuo tyyny oli käyttämätön! :D Kannattaa katella käytettynä noita tyynyjä ja itekihän niitä voi tehä :wave:


Mä oon täällä kattellu tuplarattaita... Miten noistakin osais valita ne oikeet...
Hämmästyin itekki ku hoksin et nyt mennään taas viikkoa lähempänä syyskuuta :)
Pikkusella vau.fi:n mukaan painoa jo 400g ja pituutta 26cm
22. raskausviikko

Talvicci ja Torsti rv.21+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Noista vaunuista tuli vielä mieleen, että meillä tulee sen verran ikäeroa (2v9kk) ja esikoinen on kova kävelijä, että ei varmaan tuplia osteta. Tarvittaessa sitten esikoinen vaunuihin ja kuopus manducaan. Mutta sellainen seisomalauta aiotaan hankkia vaunuihin. Onko niistä kokemuksia? Mitä niissä kannattaisi huomioida?
 
Supistuksia on täälläkin jo tuntunut, siivotessa huomasin ja jos välillä ei ehdi vessaan lähteä ja pidättelee kauemmin, niin kun viimein pääsee pissalle niin supistaa. Seksin jälkeen tuli myös supistus. Mutta ei ne vielä kipeitä ole, tuntuu kyllä vähän ikävälle kun kiristelee mahaa.

Selkäkipuja ei vielä ole ollut, mutta ensi viikolla alkaa ne työt ja vähän veikkaan että selkä kipeytyy siitä. Täytyy varmaan miettiä tukivyötä, täällä ei kai saa sitä lainaan ilmaiseksi.

Imetystyynyä vähän mietin hommaisinko. Viimeksi ei imetys oikein sujunut, minun oli vaikea löytää hyvää asentoa ja istualleen en millään löytänyt hyvää asentoa. Ja tytöpllä ei ollut oikeaa imuotetta. Täytyy miettiä ostaako, kun jos ei imetys tälläkään kertaa suju.

Uusille tervetuloa ja onnea toisille puolivälin saavuttaneille myös! :flower:

Seisomalaudasta meinasin myös hankkia sellaisen esikoiselle. Vielä talvella tyttö tykkäsi istua rattaissa ja vähän harkittiin tuplia, mutta nytpä ei enää istukaan rattaissa kuin ihan harvoin. Uutena meinasin ostaa sen. Kokemusta ei ole, joten mielellään kuulisin myös niitä, jos jollakin on seisomalauta ollut.

Pitäisi mennä pakkailee tavaroita viikonloppua varten, huomenna on veljenpojan ristiäiset ja lähdetään tänään iltapäivällä minun vanhemmille. Hyvää viikonloppua kaikille!

Nessu ja pieni 20+1
 
Mimmu mulla piti olla se rakenneultra vasta 10. päivä, mutta postissa tuli kirje, että henkilökuntatilanteen takia piti vaihtaa. En kyllä yhtään pahakseni pistäny, pääsee aikasemmin kurkkimaan asukkia :) Mulla on neuvola vasta viikko siitä ultrasta. Tuntuu ikuisuudelta.

Pipituuna Oon käynyt jo kolmella eri lääkärillä plus neuvolassa, ja kukaan ei oo ehottanutkaan koko tukivyötä. Ilmeisesti sitä ei sitten meidän kunnasta ole mahdollista saada. Ei sillä, en kyllä osais ajatella, että joku puristais mahanympärillä/alla, kun kaikki sellanen tuntuu pahalta.

Olkaa onnellisia, jotka ette kärsi selkävaivoista vielä.. Arvatkaa miten pahat ne on meillä loppuajasta, jotka nyt jo kärsitään :D no, se on sen ajan murhe sitten.

Branwen Kiitos linkeistä! Kummallista miten tuo ikä antaa noin "suuria" riskijä. Tietysti tiiän että oon ihan pöhkö, kun huolehin. Onhan moni saanut myös paaaljon pienemmän luvun. Miun yks kaveri oli saanut neuvolakorttiin kaksi eri riskilukua, toinen oli kymmeniä tuhansia ja toisessa luki että ikään perustuva 1:1500, niinkun mullakin. Mutta mulla on vaan se yksi luku siinä. No pääasia, että sleltä sitten syksyllä tulisi terve lapsi =) pitää yrittää nyt unohtaa koko luku.

Imetystyynyn meinaan kyllä ostaa. Aika kalliita vaan tosiaan on. Pitänee kirppareita kierrellä.

Ihanan aurinkoinen päivä taas!
Voikaa hyvin!
Niiskuneiti ja 17+0 pokspoks! :kiss:
 
Imetystyyny ostin sellaisen paikalliselta kirpparilta, on kierrätyskeskuksen ompelema jostain kierrätyskankaasta ja maksoi 12 e. Esikoisella käytin sohvatyynyjä.

Supistuksista mulla supistelee useimmiten silloin, kun menen illalla sänkyyn pitkäkseen. Rasituksesta en ole huomannut tulevan supistuksia. Oon tehny n. 6 kilsan lenkkejä ripeellä vauhdilla ja pihahommia, eikä niiden suhteen ole mitään ongelmaa. Yks ilta revin kiviä maasta pitkään ja sen jälkeen oli kyllä toinen nivunen vähän kipeä Töissä, jos on rankkka vuoro sisältäen paljon paarien työntämistä ja potilaiden nostamista, alkaa alaselkä kipeytyä. En usko, että pystyn olemaan töissä ihan loppuun saakka, on niinn fyysisesti raskasta hommaa, toivottavasti kuitenkin mahdollisimman pitkään.

(.) Ärsyttää, kun paino vaan nousee. Oon tehny niitä lenkkejä paljon ja liikkunut muutenkin ja syönyt todella terveelisesti. Mutta taas oli tullut kahdessa viikossa kilo lisää. Mua ottaa niin paljon päähän, tuntuu ihan turhalta edes yrittää, kun se paino nousee tota tahtia kauheasta yrittämisestä huolimatta. Onneksi sentään siitä on hyvä mieli, että on ainakin sikiölle hyväksi, kun syö terveellisesti. Ärsyttää ihan joka gramma..

Lissa ja Ilona 19+3
 
Kylläpäs aika kuluu nopeasti, taas huomaan että siitä on pieni ikuisuus kun olen viimeksi kirjoitanut tänne.

Tervetuloa uusille palstailijoille! Onnittelut hyvistä rakenneultrakuulumisista kaikille, kenellä niitä jo on!

Supistuksista on ollut paljon puhetta, ja minä kanssa kuulun niihin, jotka ihmettelee, kun niitä tuntuu olevan niin monilla. Esikoisesta en huomannut, että olisi ollut yhtäkään ennen synnytys käynnistyi, nyt oeln yhden kerran miettinyt, että voisiko tämä olla supistua, kun maha tuntui jotenkin oudolta ja kovalta.

Liikkeitä olen tuntenut jo jonkin aikaa, mutta en vieläkään välttämättä joka päivä. Esikoisesta tunsin liikkeet joskus viikolla 21 tai 22, eli en ole vielä huolissani siitä, etten niitä hirveästi tunne.

Tukivyö minulla oli käytössä ekassa raskaudessa, ja auttoi selkä- ja lonkkakipuihin tosin hyvin. Nyt en ole sitä vielä esiin kaivanut, kun ei ole noita kipuja ollut, mutta eiköhän se jossain vaiheessa tule käyttöön.

Seisomalautaa ollaan myös me harkittu, mutta ostetaan vasta syksyllä, jos tuntuu että oikeasti tarvitaan. Meidän neiti on ollut aika laiska kävelijä, vaikka ikää on jo yli kolme vuotta, mutta nyt on kyllä innostunut siitä ihan uudella tavalla, eli voi olla että syksyllä jo kävelee pitkiäkin matkoja. Jos ostetaan, niin halutaan sellainen, jota voi vaihdella vaunujen ja rattaiden välillä. Mikäli muilla on sama tilanne, niin kannattaa varmistaa, että ostaa sellaisen, jonka kanssa tuo onnistuu. Monesti seisomalaudan voi asentaa melkein mihin tahansa vaunuihin/rattaisiin, mutta sitten adapteri jää niihin kiinni ja tarvitaan ainakin useampi adapteri. Joitain sellaisiakin malleja on, joissa koko systeemi lähtee irti ja on helposti siirrettävissä. Ja toinen mitä mulle liikkeessä sanottiin oli, että kannattaa kokeilla itse omien vaunujen kanssa tuntuuko hyvältä eikä välttämättä luottaa siihen, että paketissa lukee, että sopii kyseisiin vaunuihin. Tämä tietysti riippuu liikkeestä, että antavatko kokeilla.

Nukkuminen on mullekin ongelma. Nukahdan ihan hyvin illalla ja asentokin tuntuu ihan hyvältä, mutta sit herään keskellä yötä ja unen saaminen uudestaan on tosi vaikeeta. Onneksi saan osittain tehdä töitä kotona, niin sit voi ottaa päivätorkut jos väsyttää kovasti :)

(.) Odotan jo ihan hirveesti ensi torstaina olevaa neuvolaa, että pääsee taas kuuntelemaan sydänääniä. Miehenkin piti tulla tällä kertaa mukaan, mutta sille tulikin työreissu just sille päivälle eli ei nyt sitten pääsekään :( Rakenneultra meillä on 30.5. eli siihen on vielä melkein kaks ja puoli viikkoa odotettavaa, mutta kait sen kestää. Maha tuntuu kasvavan ihan hirveesti, varsinkin verrattuna esikoiseen, jonka kanssa mulla ei tässä vaiheessa ollut mahaa juuri laisinkaan, ja rupesin käyttään äitiysvaatteita vasta rakenneultran jälkeen. Nyt ei olis enää mitään toivoakaan mahtua omiin housuihin. Paino ei oo onneksi noussut hirveesti, vaikka tuntuu etten todellakaan syö terveellisesti, kun kaikki epäterveellinen maistuu paljon paremmin, ja suklaaseen on ihan hirvee himo.

Kisulinen ja masu 18+0

 
Viimeksi muokattu:
Meillä oli kuopuksen syntyessä tuplarattaat vaikka ikäeroa oli 3 v. Oli helpompi kulkea pitempiäkin matkoja kun esikoinen ei kovin ahkera kävelijä ollut. Ostin käytettynä ja ihan hintansa väärti oli. Mulla on ne nyt myynnissä, joten yksäriä saa laittaa, jos kiinnostaa. Ne on siistit Emmaljungan vierekkäinistuttavat tuplat, erilliset säädöt molemmilla puolilla niin vauvan sai oikein hyvin niihin pehmeässä kantokopassa. Rattaat ovat Uudellamaalla.

Omaa kasvavaa napaa: kävin tänään ostamassa läjän vaatteita kasvavaa masua ajatellen. Mun vaatevarasto on kovin tummasävyistä, joten ostin pari toppia ja yhden mekon. Kaikki trikoota normaalimallistosta, isompaa kokoa vaan niin maha mahtuu kasvamaan. Housut vielä pitäisi jostain keksiä, mutta joudun tilaamaan ne netistä, kun en ole löytänyt täältä sopivia hyvään hintaan. Jos vaikka sitten viikonloppuna jaksaisi nettiä selata... Mulla on belly belt eli se kuminauhaviritelmä farkuissa, mutta tänäänkin se on auennut vähän turhan monta kertaa niin saa koko ajan pelätä, milloin housut tippuu :ashamed: Varmaan masutuubi auttaisi tuohon, sellainenkin kaapista löytyy mutta en ole vielä ottanut käyttöön.
 
Rakenneultrasta: Mulla se on 1.6 ja sillon on viikkoja jo 22+1! Tuntuu vielä niin pitkältä ajalta, kun monilla on jo ennen puoliväliikin tai just siinä puolen välin kieppeillä! :D No paras sitten näkyä kaikki oikeen hyvin! :D

Nukkumisesta: Mäkin oon aina ennen raskautta nukkunu mahallani paljon, ollu ihan mun lemppari asento. Mutta nyt sitten siinä ei oo hetkeen pystyny nukkuu. Vaikka masua ei vielä ihan hirveesti näy, niin silti se tuntuu häjyltä :D Mutta mua väsyttää koko aika!! nyt pitäs muka olla niin virkee, mut oon ihan hullun väsyny ja pakko vetää aina päikkärit. Viikko sit ainakin hemppa oli vielä hyvä, tiedä sit johtusko siitä et olis ny laskenu.

Liikkeitä en tunne vieläkään!! :( Haluisin jo niin kovasti tuntee, et vois huokasta että kaikki on kunnossa.No ehkä ne pian!

Mulla oli keskiviikkona luokanope-koulutuksen ja yleisen kasvatustieteen pääsykokeet! Ihanaa kun nyt ei tarvii enää stressata niistä lukemisista! :D Nyt vaaan tuloksia ootellessa, pääseekö toiseen vaiheeseen.

Tänään meen siskolle yöks, katellaan Suomen pelii herkkujen kera. Ihanaa! :D
Hauskaa viikonloppuu kaikille :heart:

Cinderella ja Nuutti 19+3 :heart:
 
lisse työskenteletkö ambulanssissa? Itse sitä työtä tehneenä voin vain todeta ettei se kyllä ole paras mahdollinen työ raskaana olevalle. Työ sisältää niin paljon nostamista, kyykistelyä ym ym jotta varmasti joutuu kroppa koville..
Työskentelen nyt pitkäaikaisosastolla jossa monisairaita ja kovinkin hyvinkin raskaita potilaita. Onneksi työkaverit on ihania ja ymmärtäväisiä ja ovat auttamassa niin ettei minun tarvitse tehdä niitä raskaimpia siirtoja. Hyvin olen kyllä toistaiseksi pärjännyt, harjoitussupistuksia tulee toisinaan muttei koskaan työn teon yhteydessä.

minimuu ja pikkuruinen 19+3
 

Yhteistyössä