LOKAKUUN ÄIDIT 40

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnea Craviz ja mies! Kunnon kokonen neiti.....meidän pojat on "vasta" kolme ja puolikilosia, tuon teijän neitin kokosia ehkä 2 kk iässä jos sittenkään :)
Ehkä ihan hyvä että kerrot sen synnytystarinan joskus sitten...mun synnytyspelon yksi syy on mun kaverin yksityiskohtainen kertomus siitä kuinka saadaan nelikiloinen vauva maailmaan :/

Orvokki, tsemiä sinne teillekkin esikoisen uhman kanssa. Me ollaan kohta ihan neuvottomia tuon meidän jääräpään kanssa. Joka ikiseen asiaan pitää olla vastahankaan ja järjestää asiasta kuin asiasta elämää suurempi draama!

Pinni: hui tuo kapalointijuttu! Onkohan siinä perää? Noi kun viihtyy niin siinä kapalossa...ei ne oo siinä kyllä ku öisin. Oottekste muut kuullu samaa?

Me tultiin just mökiltä saunareissulta koko kööri, räntä/lumisateessa kesärenkailla. Niin siis eihän nuo vauvat vielä saunassa ollu, jos sitten vasta jouluna veis :)

Hei vaan täältäkin vauva-arjen keskeltä!

Hyvin menee, en vain ole osannut löytää aikaa palstalle, vaikkakin joka päivä tänne kirjoittelua olenkin suunnitellut.

Meidän prinsessa on rauhallinen ja hyväuninen tyyppi. Ihan isäänsä tullut, myös ulkonäöltäänkin! En löydä vauvasta mitään piirteitä itsestäni. Niin on isän näköinen: tumma tukka, otsalta hieman harventunut :) Toivottavsti se kasvaa...

Syöttövälit 3-4 tuntia. Yöllä pidämme kellon soimassa, ettei tyttö nuku liian kauan ja pitkitä syöntiä liian pitkäksi. Painoa pitäisi saada reilusti lisää. Oli ekaan neuvolakäyntiin tullut vain 45g!

Maitoa tulee kiitettävästi. Käytän rintakumia, sillä sitä suositeltiin jo Jorvissa. Nännit ei ulkone tarpeeksi imemisen alussa. Nyt olen kokeillut siten, että tyttö syö hetken kumin kanssa ja kun rinnanpää on noussut kunnolla niin otan pois. Olisihan se hyvä opetella syöttämään ilman kumia.

Oma vointi on parantunut huomattavasti. Mulla kipeytyi häntäluu ja jumiutti koko lantion ihan täysin. Söin tuhteja särkylääkkeitä, mutta nyt ok. Täytyy sanoa, että lantion lihakset on vielä hakusessa. Niitä voi pikkuhiljaa ruveta voimistelemaan. Vinkkinä synnyttäneille voisin kertoa, että liukuvoidetta kannattaa käyttää välilihassa ja häpyhuulissa. Mulla ainakin hiertyi kun joutuu käyttämään siteitä. Vähän edes vähentää tuskia.

Orvokki: taisit olla samaan aikaan Jorvissa? Oliko se 6. päivä kun synnytit? Minä tulin silloin sunnuntai-aamuna sisään ja N6 osastolle iltapäivällä. Mietin silloin olisitko ollut samaan aikaan. Toisaalta sitä makasi vain sängyssä ekat kolme päivää ennen kuin uskalsi lähteä edes päivähuoneessa käymään.

Suosittelen perhehuonetta. Itse olin kuitenkin niin toipilas, että tarvitsin apua. Oli kiva saada se mieheltäni eikä hoitajilta. Ja toisaankin minäkin vaihdoin elämäni ensimmäisen vaipan omalle tytölleni vasta parin päivän päästä. Isä hoiti kaiken paitsi imetyksen.

Kauheesti kaikkea on tapahtunut täälläkin palstalla. Onnea minultakin kaikille synnyttäneille! Ja tsempit odottaville!

Minnekkä palstalle ollaan siirtymässä? Onko jotain jo kirjoiteltu?

Mulla on kaamea dementia iskenyt: en muista mitä kaksi minuuttia sitten mieheni on minulle sanonut, muistin oman ikäni väärin (vuoden yläkanttiin) ja olen todella hajamielinen. Onko muita vai onko teillä äly terästynyt? Minä vaan olen jotenkin tyhmentynyt...

Kirjoittelemisiin. On ollut palstaa jo ihan ikävä. Nyt koetan terästäytyä ja vierailla päivittäin. Onhan tässä jo kysymyksiäkin tullut liittyen vauvan hoitoon.

T:Manna ja tyttö 2vkoa

No, nyt ei tule illallakaan uni. Muistelen kätkytkuolemien eipäillyn johtuvan mm. liian kuumasta. Joten olisiko neuvolan täti tarkoittanut Michelin ukoksi pakkaamisella ennemmin sitä, että vauvalle tulee liian kuuma kuin sitä, ettei pysty liikkumaan. Ja jollei kapalosta tee kuitenkaan aivan tiukkaa pötkylää.

kotona ollaan tultiin eilen... pitää vain jysäistä nopeasti että mitäå muuta piti tehdä kuin tyhjentää rinnat ja levätä jos nousee kova kuume? nousi yöllä tyhjensin rinnat ja otin buranan, vähän on jo helpottanut... minulla tulee maitoa aivan yli tuotannolla, ja olen siksi koittanut muuten vähän vältellä lypsämistä että rauhoittuisi.

onnea kotiin palanneille.

tulen myöhemmin kertomaan synnytyksestä tarkemmin, nyt vain se että oli minulle mukava kokemus, pärjäsin ilman epiduraalia ja kohdunkaulan puudutusta. väliliha leikattiin ja tuli n.8 tikkiä... selvisin lämpimällä vedellä ja ja ilokaasulla. ja oli tosiaan kaikinpuolin ihan mukava kokemus... nyt vain harmittaa nämä rinnat, joten neuvoja otetaan vastaan.

Hilti: yks vinkkin minkä sain sairaalasta tohon rintojen arkuuteen. Keitä kestovaippaa kattilassa ja laita se sitten kipeille rinnoille.. kuulemma auttaa ja on hyvän mallinen. Lämmin suihku myös auttaa.

Onnittelut cravizille. Jään oikein uteliaana odottamaan synnytyskertomustasi. Melkoisen urotyön olet kyllä tehnyt! Kyllä ne kivut siitä varmaan vähän unohtuu ajan myötä..eikös sulla ollut ajatus 4 lapsesta..? Vieläkö samaa mieltä?

Fantti: On se kyllä kumma jos uudet autot alkaa renaamaan noin lyhyen käytön jälkeen. Meilläkin kesällä ostettua uto ja jotain pientä vikaa ollut että on jo huollossa käytetty, mutta ei kyllä mitään noin suurta. Anna laulaa vaan niille autokauppiaille!

Kiva kuulla muidenkin vauvakuulumisia. Täällä eilisilta meni aika hyvin ja suhteellisen vähillä huudoilla. Ekaks retuutin vauvaa kantoliinassa (haluaa iltaisin olla sylissä koko ajan) sitten syötön ja tanssin vuorottelua. Se poika oikeasti hiljeneeja alkaa nukkua kun se on sylissä ja äiti hyppii jenkan askelia...taitaa tulla joku häiriintynyt tapaus.. Tai ehkä se selittyy kun on koko alku raskauden ajan ollut äitin mukana jumpassa jne. Ekaks nukuttiin 22-02.30 sit oltiin hereillä 1,5h ja lopuks nukuttiin 3h.

Taika: Meillä kanssa kovin miehiset tavat pojalla. Piereskelee ja röyhtäilee jatkuvasti ja vielä oikein vääntyämällä vääntää ja örisee kun tekee kakkaa tai pierua. Aika huvittavaa.

Airi ja poika 3 vko ja 2 pv

Onnittelut Cravizille!
Meän pieni napittaa nätisti sitterissä tuossa vieressä niin äitiki saa aikaa tulla käymään koneella. Eilinen meni hulluna siivotessa ja paikkojen järjestelyssä. Mies sano, että olen kontrollifriikki. Totta turisi.

Tänään meille tulee käymään ekat parit vieraat, ihan kiva ku ovat lähisukua. Eilen oli eka kylpypäivä ja isän kans yhessä opeteltiin. Vauvaki tykkäs, eikä huutanu vaikka sitä pelkäsin.

Pinni, Lalaa ja Lisko: Tällä palstalla oli aiemmin keskustelua siitä kuinka synnytys lähtee käynnistymään ku mies lähtee saunailtaan tai baariin. Otin sen ihan todesta ja kassi oli viimestelyjä vaille pakattuna lauantaiksi. 00:00 aikoihin yöllä luin sängyssä lehteä, kuulu kova pamahus ja ku nousin ylös alko vedet valua. Sitte soitin miehelle ja oli jo tulossa kotia, ku seuraavana päivänä töitä. No, kuski sai sitte tehä ylimääräsen reissun Hyvinkäälle, ku nappasivat minut mukaan!

Tuttikeskusteluun: En eka uskonu sen voimaan eikä ollu tarkotus ottaa heti käyttöön, mutta nyt olen todennu sen tosi helpottavaksi. Parina viime yönä ku poika on alkanu useammin kinuamaan tissiä, olen ottanu viekkuun nukkumaan ja tutti suuhun.

Lähen viemään vauvan kehtoon..

Ihan välikysymyksenä synnyttäneille: kävikö teillä paljon vieraita jo synnytyslaitoksella?

Mun sukulaisten suunnitelmien perusteella meille on tulossa synnärille oikea kansanvaellus heti kun vauva näkee päivänvalon (muuten eivät raskauden aikana ole paljoa pitäneet yhteyttä). Isänikin tuskaili että vauva syntyy varmaan JUST ens viikon lauantaina kun hänellä on sovittu menoa. Sanoin sille että synnytykseen otetaan mukaan lapsen isä, ei synnyttäjän isä, joten kyllä isäni voi ihan huoletta menoja sopia. PItää varmaan napata vieraskirja mukaan synnärille että muistaa jälkeenpäin ketkä kävi. Säälin mahdollista huonetoveriani jo etukäteen.

Nyt aamupalalle. Aion muuten ruveta karkkilakkoon joko aloittaen tänään tai sitten kun vaava on syntynyt. Hirveää mässäilyä olleet nämä lähiajat.

Kiva Manna ja Hilti kuulla teidänkin kuulumisia. Akiram taisi kadota palstalta täysin sen jälkeen kun vauva syntyi...

ONNEA KAIKILLE SYNNYTTÄNEILLE OIKEIN PALJON!! Kiva kun tulee paljon hyviä uutisia!!

Lalaa: meillä täällä pohjoisessa ei osastolle saa tulla vierailulle kuin isä ja vauvan sisarukset sekä kerran os. olo aikana isovanhemmat. Eli kovin suurta kansanvaellusta ei pääse syntymään (paitsi jos tulevat kaikki yhtäaikaa).

Eilen olin yksin poikien kanssa ja täytyy sanoa että kädet loppuivat kesken. Esikoinenkin kaipaa huomiota niin paljon, että äiti paran syli ei taida olla riittävän iso. Olen ajatellut hommata myös kantoliinan, että jäisi kädet enemmän vapaaksi myös esikoisen kanssa touhuiluun.

Huomenna alkaa arki kun mies lähtee töihin... =( Noh, päivä kerrallaan mennään!
Ulkona sataa lunta...ihanaa...odotan jo hullunlailla joulua...Miten muut? tykkäättekö jouluajasta vai onko se rasittavaa aikaa?

Ihanaa, vauva osasi kuin osasikin nukahtaa tähän kantokieppiin! Tuhisee tuossa rinnalla ja voin tehdä mitä lystään - jee! Ehkä lystään kohta imuroida, eli villiä on meno täällä Helsingissä :)

Meidän vauvalla on ihan outoa uniääntelyä: päivisin nukuu kuin enkeli hiljaa tuhisten, mutta yöllä pitää sellaista röhinää ja ähinää että en saa nukuttua. Eikä silläkään ole merkitystä että onko pinniksessä vai vieressä. Onko muilla samanlaista? Röhiseminen alkaa yleensä ekan syötön jälkeen ja jatkuu aamuun saakka.

Maidon tulo on täälläkin vuolasta: vauva yskii ja pärskii välillä syödessään niin että ihan säälittää. Tekee myös sellaista, että irrottaa välillä otteensa rinnasta, ja vähän hengähdettyään jatkaa taas.

Lalaalle: mun luona synnärillä kävi tosi paljon vieraita... oli aika rasittavaa, varsinkin kun vauva valvoi ja söi yöt, niin päivällä piti jaksaa seurustella vieraiden kanssa, nukkumiset jäi siis minimiin. Sama rumba jatkui ekat viikot kotonakin. Näin jälkiviisaana olis kyl kannattanut vähän rajoittaa vieraita. Mut ei musta olis kyl ollut sanomaan ettei saa tulla. Nyt saa jo onneks olla suht rauhassa : )

Täällä on jo (onneks) havaittavissa jonkinmoista rytmiä. Muutama yö on jo mennyt tosi mukavasti. Eilen käytiin ekaa kertaa saunassakin koko perhe : ) Tosin neiti ei löylyssä käynyt, mut nautti suunnattomasti lillua kylvyssä, kun äiti ja isä kävivät vuorotellen löylyssä.

Annettelle: meilläkään ei aluks paino noussu ja sit määrättiin, ett pitää syöttää kahden tunnin välein. Rintamaitoo kyl riittää, mut neiti oli niin pieni, ettei oikein jaksanut imeä niin kauaa/voimakkaasti. Nyt syö jo hyvin. Synnärillä kätilö sanoi, että maidon heruminen on suurimmillaan yöllä, joten siksi myös vauvat haluavat silloin syödä enemmän.

Tulipas sekava viesti, sori. Oli kyllä ihana pitkästä aikaa lukee viestit ja kirjoitella, kun mies meni vaunulenkille, ni sai vähän omaa aikaa. Pitäis kyl siivota, ku mummu tulee tänään käymään Espanjasta (Taikako se oli, joka sanoi vaarilan olevan Espanjassa?) Meilläkin olis suunnitelmissa keväinen Espanjan reissu : )

T: Johku ja Aino (melkein 1 kk)

Onnea Kaneli ja Craviz: nostan sinulle hattua huippusuorituksesta. Terve tyttö siitä maailmaan syntyi, joten lepäile ja nauti äitiydestä. Kannattaa muistaa, että seuraavilla kerroilla synnytys on yleensä helpompi. Synnytyspelon perusteella saa vielä nykyäänkin sektion ennen laskettua aikaa. Esikoisen 24 tunnin synnytyksen jälkeen vannotin, että seuraava(t) syntyvät sektiolla, mutta nopeasti asia unohtuu.

Hilti: minä soittaisin synnytyssairaalaan. Kuulostaa rintatulehdukselta. Rinnat pitää saada tyhjennettyä tasaisin välein ja ainakin tämän ohjeen mukaan käytettäisiin viileitä kääreitä imetyksen välillä:

http://www.pkshp.fi/syn/imetys,%20rintojen%20hoito.htm#Rintatulehdus

Imettävien kannattaa pitää rinnat tasaisen lämpiminä, varsinkin ilmojen viiletessä. Kylmettyminen voi altistaa tulehdukselle. Rintasuojukset ja esimerkiksi villainen kudottu tai virkattu läpyskä rintaliiveissä olivat mielestäni pakkasella hyvä pitää.

Fantti, olisi hauskaa olla kärpäsenä katossa kuulemassa, mitä korjaamossa tapahtuu, kun annat miehille ansaittua kyytiä.

Omat kuulumiset tällä kertaa mitättömät. Tylsän harmaa viikonloppu. Perjantaina sentään tapahtui, koska tästä lähettyviltä kulki saattueita EU-kokoukseen, ja sai jännätä ikkunan takana pöristelevää helikopteria. Eilen satoi ensimmäisen kerran tänä syksynä lunta, joka muuttui rännäksi ja vesisateeksi.

Mansikki 39+0.

Aloitetaanko tänne vielä uusi ketju? Mun puolesta voidaan odottaa kaikkia, kohtapa tämä lokakuukin jo loppuu.

Heräsin justiinsa päiväunilta, nyt on kaikki kolme miestä nukkumassa, ihana rauha, ainakin hetken. Nessu, meillä tosiaan esikoisen meno on aikamoista, ollaan myös välillä lähes neuvottomia. Ehkäpä tämä tästä rauhoittuu, kun huomaa, ettei äiti ja isi häntä ole hylänneetkään. Tällä hetkellä vaan huomion tarve on niin valtava, että tekee kaikki temput, nin hyvät kuin huonotkin saadakseen sitä. Että ei tämä 3 vuoden ikäero sisaruksilla ainakaan alkuun ole mikään unelma ollut, vaikka muuten lienee helpompaa kun on jo omatoiminen monissa jutuissa.

Manna, mekin katseltiin Tirppanan kanssa ruokakärryn nimilappuja, josko löytyisit sieltä, tosin ei edes muistettu sun oikeeta nimeä, mutta ajateltiin valaistuksen koittavan, kun oikea nimi löytyisi! Mä lähdin justiinsa silloin sunnuntaina ennen puolta päivää pois osastolta, mutta Tippana jäi sinne maanantaihin. Ollaan kuitenkin oltu samaan aikaan Jorvissa!

HIlti, kuullostaa rintatulehdukselta, kannattaa mennä heti lääkäriin, saat mahd. antibiootit. Rinnat tosiaan täytyy pitää lämpimänä, kylmä käy tosi herkästi rintoihin ja ne kyllä pasahtaa hetkessä. Mulla on ollut kaksi tiehyttukosta ja kamalaa oli! SIlloin ainut pelastava keino oli valkokaalin lehdet, joita vähän murskasin ja laitoin rintaa vasten. Tämä tehosi heti!

Kapalosta vielä. Tosiaan liian kuuman nukkumislämpötilan on todettu lisäävän kätkytkuoleman riskiä, joten liian kuumaksi ei kannata vauvaa pakata. Muutoin muistakseni kapalointi vähentää tuota riskiä, korjatkaa jos olen väärässä.

Ensi viikolla onkin sukuramppausviikko. Ovat kaikki siellä maalla syyslomalla, joten suuntaavat tänne etelään ;). Kivaa, mutta toivottavasti jaksan. Viime yönä oli taas sama juttu, nukkui tosi hyvin alkuyön, mutta klo 4-5 oli pirteä kuin peipponen, ei olis nukuttanut yhtään! Vauva älähti, pitää mennä!

Nimiäiset ohi! Vauvan nimeksi tuli Edvin, täällä lisää kuulumisia ja kuvia: http://www.johde.net.

Manna: me oltiin molemmat eka viikko niin sekopäisiä, että ei muistettu yhtään mitään! Kirjotettiin ylös kaikki syötöt ja vaipanvaihdot (tyyliin: klo 18.45; vaipat, söi molemmista rinnoista), koska hetken päästä ei enää muistanut, että milloinkas me ne vaipat vaihdettiinkaan... Nyt alkaa jo helpottaa.

Taika: Edvin röhisi kanssa silloin tällöin öisin, ihmettelin oikein että miten noin pienestä ihmisestä lähtee niin kova ääni :) Jossain vaiheessa ajattelin, että johtuu siitä, että on niin maha täynnä, en sitten tiedä.

Kivaa sunnuntaita ja alkavaa viikkoa!

Onnea kaikille jakaantuneille, näin on tapahtunut myös meillä :)

Poika syntyi perjantaiaamuna klo 8.50; painoa 3340 g, pituutta 51 cm ja hattu 37,5 cm. 16 tuntia piti kärvistellä kotona viiden minuutin välein tulevia tosi kivuliaita suppareita, ennen kuin lapsivesi poksahti ja päästiin synnärille. Nuo 16 etukäteistuntia pistivät jo koville ja kyllä siinä meinasi usko loppua, olin sen jälkeen niukasti kahdelle sormelle auki ja kanava "paksu". Mutta sitten lapsiveden meno pisti vauhtia ja eka tunti mentiin kävellen, toinen suihkussa ja kolmas ilokaasun voimalla. Sitten olinkin jo kuolla ja kätilön kysyttyä, haluanko epiduraalin, otin sen mielihyvin vastaan. Ilokaasu laittoi mut aivan liian pökkyrään, epiduraali onnistuttiin laittamaan juuri oikeaan aikaan ja se oli tosi mahtava juttu. Mähän olin epäilevällä kannalla sen suhteen.

Mutta sitten sydänäänet alkoivat aina laskea suppareiden aikana, että vauhdittivat hommaa imukupilla ja väliliha tietenkin leikattiin sen vuoksi. Mutta ihana poju syntyi, eikä tuo väliliha kipeä ole, enemmän haittaa nuo synnyttämäni peräpukamat.

Tänään kotiuduttiin ja opetellaan taas uutta arkea. Ihan myytynä me täällä olemme tuohon meidän sammakkopoikaan, hällä on ihan tajuttoman pitkät sormet ja varpaat :)

Lotta

Teitä on nii-in monta, ettei äkkiä muista laittaa kaikkien nimiä. Terveiset myös Ruotsin risteilyltä. Hyvin meni "Dubain Harkkarit". Vain Käsi-Desi unohtui.

Todella uskomatonta, mitä kiinnostusta kaksoset herättävät. Tuntui olo jo välillä vaivautuneelta. Paljon oli myös itse kaksosia ja kaksosten vanhempia, jotka luonnollisesti utelivat asioita...