Lokakuiset 2020

Jos ketään korona ajatusten kanssa kamppailevia lohduttaa, niin täällä ainakin oireilut on siis todella minimaalisia tällähetkellä. Että ei se kaikille onneksi tule tuollaisena että joutuu kuolemanvaraan teholle. Toivotaan että pysyykin tällaisena oireet, koronapositiivinen tulos tuli nimittäin mutta voidaan erinomaisesti. Pienenpieni kurkkukipu, jota en ilman korona tilannetta edes olisi noteerannut.


Muutoinkin olen esikoisen odottajana varmaan vähän naiivisti suhtautunut tähän raskauteen, etten ole vielä ”osannut” alussa pelätä juurikaan, eli koen kyllä nauttineeni. Olen ollut myös tosi hyvävointinen eli käynyt kyllä ihan tosi hyvä tuuri, tuo nt vähän jäi viimeksi mietityttämään mutta nyt sekin huoli aikalailla haihtunut. Jotenkin tuntuu että kun en itse voi asioihin vaikuttaa, niin se on pitänyt hyvää fiilistä yllä.

Syön sellasta raskausvitamiinia missä on tuota foolihappoa ja ajattelin syödä sitä koko raskauden ja imetyksenkin

Haluan myös uskoa että lokakuussa pääsisi tukihenkilö jo synnytykseen mukaan, eiköhän näitä suurimpia rajoituskeinoja aleta nyt purkaa ja koronapiikki vastaanottamaan
Lohduttaa vähän, kiitos kun jaoit. Mua kiinnostaisi myös tietää miten herkästi tuon tartunnan saa eli vaatiiko minkälaista kontaktia jo-sairastuneeseen että se hyppää ihmisestä toiseen. Tiedät siis mistä sait sen?
 
Joko ootte pystyny hieman "rentoutumaan" ja nauttimaan raskaudesta, nyt kun riskiviikot on takanapäin?
Nyt kun olen jo viikolla 16 niin vähän alkaa mieli rentoutua ja uskoa siihen että kyllä tässä nyt loppuun asti mennään ja saadaan vauva syliin silloin lokakuussa. Neuvolassa oli kiva taas kuulla sydänääniä, ne jotenkin antaa sitä vahvistusta kun liikkeitä ei vielä itse tunne. Ilmeisesti pitäisi liikkeet alkaa tuntua vkoilla 18-20 eli sitä odotellessa! Vai onko joku jo tuntenut vauvan liikkeitä?
 
Elinanen
Lohduttaa vähän, kiitos kun jaoit. Mua kiinnostaisi myös tietää miten herkästi tuon tartunnan saa eli vaatiiko minkälaista kontaktia jo-sairastuneeseen että se hyppää ihmisestä toiseen. Tiedät siis mistä sait sen?
Noh, me asumme väliaikaisesti nyt vuokra-asunnossa kun talomme valmistuu marras-joulukuussa. Ja tätä vuokra asuntoamme nyt maalattiin ja vähän remontoitiin, joten olen asunut viikon päivät vanhempieni kotona evakossa. Sain tartunnan äidiltäni, joka on sairaalassa töissä (ei korona osastoa siellä) mutta kuitenkin. Ja tämän vuoksi hänet myös testattiin, koska ei voi mennä töihin jos on riskiä koronasta.

Oireista, minulla oli siis karvan verran kurkku kipeä, samoin äidilläni sekä äidilläni oli hieman sellainen olo yksi ilta että nousisi kuumetta. Hän on todella harvoin kipeänä ja sanoikin että "normaalissa" tilanteessa olisi tuskin havainnut edes oireita ja minulla oikeastaan sama. Äitini kävi myös 20 km juoksulenkillä samana päivänä kun nämä " oireet" ilmeni, eli keuhkoissa ei tuntunut vielä juuri mitään. Kurkussani tuntui kahtena päivänä sellainen tunne että olisi puhunut liikaa, tai että kurkkua kuivasi, yhtenä päivänä tuli sellainen olo että joku olisi lyönyt nyrkillä rintaan mutta tunne oli tosi kummallinen. Ei niinkun kipua esim hengittäessä vaan enemmänkin kuvaisin vaikka mustelmaksi keuhkoissa :D Mutta tämäkin sitten hävisi seuraavaan aamuun menenssä. Mutta tosiaan, nyt ollaan molemmat käytännössä oireettomia, isälläni ei ole mitään oireita. Turhauttavaa toki nyt mädäntyä täysin neljän seinän sisällä kun emme ole yhtään kipeitä mutta näin nyt tottakai toimitaan :)

Toki ymmärrän että toisille tauti tulee tosi kovana, eikä pidä vähätellä asiaa, mutta että ei se kaikille tappava ole. :) Myös testauskeskuksesta kun lääkäri soitti, hän sanoi että on mahdotonta arvioida kuinka laajalti nyt tauti on jo sairastettu koska nämä lähikuukauden lukemathan sairastuneista on vain "ääritapauksista". Puolisoni mahdollisesti sairasti taudin heti kun suomessa raportoitiin asiasta, koska hän oli itävallassa. Aluksi en ymmärtänyt kun hän sanoi ettei osaa sanoa onko kipeä, koska oireet oli niin minimaalisia mutta nyt epäilemme että heidän koko porukka taudin sairasti, sillä oireet oli täysin samanlaisia. Hienonhienoa kurkkukipua. Heitä ei testattu, koska silloin testattiin vain riskiryhmät.
 
  • Tykkää
Reactions: mincha
Nyt kun olen jo viikolla 16 niin vähän alkaa mieli rentoutua ja uskoa siihen että kyllä tässä nyt loppuun asti mennään ja saadaan vauva syliin silloin lokakuussa. Neuvolassa oli kiva taas kuulla sydänääniä, ne jotenkin antaa sitä vahvistusta kun liikkeitä ei vielä itse tunne. Ilmeisesti pitäisi liikkeet alkaa tuntua vkoilla 18-20 eli sitä odotellessa! Vai onko joku jo tuntenut vauvan liikkeitä?
Mulla on nyt rv 15+4 ja oon jo pari kertaa tuntenut selviä potkuja. Esikoisesta tunsin joskus viikoilla 16-17. Neuvolatäti sitä viime viikolla jo kysyi, että onko tuntunut (kerroin että on) ja että uudelleensynnyttäjät usein tuntee aikasemmin kun tietää mitä kuulostella. Sanoi myös että ei mitään hätää vaikkei vielä olisikaan tuntunut. Istukka on kai taas takana niinkuin viimeksikin niin se kans vaikuttaa.
 
Minäkin tykkään äitiyspakkauksesta, aion ottaa kyllä.

Syön itse Natalben-merkkistä vitamiinilisää. Siinä on foolihapot, yms. Mutta myös öljyjä, kun on omegat. Omegalisiä ei suositella ennen leikkausta, koska verenvuotoriski kasvaa.


Sen vuoksi lopetan tuon syömisen viimeistään kesällä. Mitä merkkiä te syötte, suosittelette?
 
Kauhee väsymys koko ajan. En tiedä onko henkistä väsymystä mukana myös. Yöt on aika levottomia ja heräilen koko ajan. Herään myös aamuisin jo ennen taaperoa klo 6, koska on niin valoisaa. Oi voi, on tää kyllä aikaa.

Tänään rv 16+0
 
Kauhee väsymys koko ajan. En tiedä onko henkistä väsymystä mukana myös. Yöt on aika levottomia ja heräilen koko ajan. Herään myös aamuisin jo ennen taaperoa klo 6, koska on niin valoisaa. Oi voi, on tää kyllä aikaa.

Tänään rv 16+0
Mulla oli tota valvomista tossa pari viikkoa. Ja sitte sitä olisi tiedossa loppuraskaudessa myöskin, hohhoijaa. Väsyttää jo valmiiksi
 
  • Tykkää
Reactions: Fiksulikka
Hei te ketä olette käyneet sokerirasituksessa, soittiko neuvola teille tulokset vai tuliko ne omakantaan vai miten?
Samana iltapäivänä näkyi omakannassa niin osasin heti lukea et noni, taas se paasto pompahti. Mulle sanottiin siellä labrassa et neuvolasta saa tulokset ja mulla olikin sopivasti seuraavana päivänä sillon neuvola.

Mutta toisin kun viimeks, en saanu mitään mittaria vielä vaan annettiin siitä kolmen viikon päähän aika radihoitajalle. Eli eivät mitään kiirettä pitäneet. Ens viikolla olis siis neuvolalääkäri ja seuraavana päivänä toi hoitaja aika.
 
elinanen
Ok! Kiitti vastauksista:) ei näy vieläkään omakannassa, vaikka tiistaina jo kävin. Sanoivat kyllä että torstaina viimeistään näkyisi. Olisi kiva tietää saako vappuna syöpötellä herkkuja :D
 
  • Tykkää
Reactions: Mirppis
Moikka! Voi miten kiva löytää tällainen lokakuisten ryhmä Minulla LA 4.10. Odotan itsellisenä naisena joten IVF takana. Mielenkiinnolla luin koronaan liittyvän viestin, kun pikkuisen se hirvittää. Kaikkia näitä en malttanut lukea, mutta jos tästä eteenpäin sitten. Pääkaupunkiseudulta kirjoittelen.
Tervetuloa joukkoon! Meillä on myös salainen fb ryhmä, sinne pääsee kun laittaa mulle yvnä säpöosoitteen niin laitan kutsua tulemaan.
 

Yhteistyössä