Nyytikki, olen saman ikäinen kuin sinä, ja halusin tulla kertomaan sulle jotain. Olen kokenut samanlaisen gyne käynnin kuin sinä. Mulla todettiin pco -tyyppiset munasarjat, ja tämä juurikin tarkoittaa sitä monirakkulaisuutta, mikä todennäköisesti on myös sinulla. Ihmittelen kuitenkin suuresti, että miten tämä lääkäri jonka kanssa puhuit puhelimessa, voisi sanoa puhelimitse näkemättä ja ultraamatta sinua, ettei kyseessä ole kystat? En todellakaan halua pelotella ja todella toivon että ne eivät olisi kystia, mutta eihän se lääkäri pelkän puhelinkeskustelun perusteella voi kumota toisen lääkärin tekemää diagnoosia. Odota rauhassa että saat toisen lääkärin mielipiteen, pidän kuitenkin peukkuja että kaikki menee parhain päin!
Mutta VAIKKA kyse olisikin kystista, niin ei se lapsen tekeminen siihen kaadu! Mulla on molemmat munasarjat pco -tyyppiset, alussa riesana olivat myös ohuehko limakalvo, hyvin pitkät kuukautiskierrot, runsas ylipaino, ovuloimattomuus.. Ja mahdollisesti vasen munajohdin vaurioitunut kohdun ulkoisen raskauden seurauksena. Mulle määrättiin kolmet eri lääkkeet avuksi, nyt kierrot ovat säännölliset, limakalvokin on jo ihan ok, ja ovuloimattomuuskin alkaa olemaan takana päin, nimittäin tänään ultrassa löytyi 2 puhkeamaisillaan olevaa johto folliikkelia OIKEALTA PUOLELTA (vasenhan oli vaurioitunut, eli vaikka sitä kautta voin kyllä myös ovuloida, niin käytännössä kaikki ne kierrot joissa ovuloin vasemmalta menevät hukkaan, koska vaikka munasolu hedelmöittyisi, niin se ei välttämättä pääse kiinnittymään kohtuun.). Mulla on siis mahdollisuus onnistua kaikista niistä kierroista joissa ovuloin oikealta. Viimeiset 5 kiertoa olen ovuloinut vasemmalta, ja nyt VIIMEIN sieltä oikealta puolelta!
Eli älä sie hätäile, ihan varmasti onnistutte, meillä suomessa on niin hyvät lääkkeet käytettävissä lääkäreiden määräyksestä, kaikki on siis täysin mahdollista. Olet nuori kuten minäkin, ja ovuloimattomuus on sulla varmaan isompi ongelma kuin nuo munasarjat (kuten mullakin oli) kun ilman ovulaatiota ei voi raskautua. Mutta ovuloimattomuus on täysin hoidettavissa, mulla Clomifen on toiminut ja sen avulla ovuloin, usein puhkeaa kaksikin follia yhtäaikaa, jolloin mahdollisuus jopa tupla raskauteen!
Kaikkea hyvää sinulle ja miehellesi ja ihanaa raskauden odotusta, kyllä se sieltä tulee, pysy positiivisena! <3