"Lievästi kuumeilevat" eli hieman yleisempää keskustelua vauvakuumeesta.

Nyytikki Itsekkin täytin kalenterini bodypumpilla ja lenkeillä. Se on kyl tehokas tapa unohtaa edes hetkeksi.

Muutenkin ois kiva saada muutema kilo pois ja muuttaa elämäntavat terveellisemmäksi ennen raskaaksi tulemista. Ettei raskauden aikana söis pelkkää herkkuja ja palautuiskin paremmin raskaudesta.
 
Niinpä sama tavoite mullakin.. Olen lihonut tässä (erään lääkkeen myötä) vajaassa vuodessa yli 15kg :( Tai siis bmi:n mukaan olen lievän ylipainon rajalla mutta oma kroppa näyttää niin oudolta ja erilaiselta kuin ennen.. Toivottavasti pian sais nää kilot kyytiä (..niin vois sit raskausaikana masistella tulleita kiloja :D )
 
Nyytikki Mä lihoin seurustelun ensimmäisen 1,5v aikana 10-12kg :| :(
Nyt kevään aikana oon pudottanut 7,5kg ja oon jo ihan normaali painoinen.
Pelkään vaan että jos tuun raskaaksi tuleeko mulle helposti paino takas kun tuli seurustelun alettuakin. Nyt on hyvä aika elämäntapa remontille :) Vauvakuume ja mahdollinen yrityksen aloittaminen on ollut kyllä paras motivaattori.
 
Aijaa voi ei, sitä se seurustelu monille teettää! :D Hyvin oot jo painoa saanut pois :) Mulla tää painon nousu on tullut aika yllätyksenä kun olen aina ollut tosi hoikka enkä lihonut vaikka mitä söin ja (varoituksista huolimatta) aloitin ton lääkkeen syönnin ja ajattelin et pyh en minä liho vaikka mitä söisin.. No toisin kävi. :D Mutta joo ihan hyvä et on muutakin ajateltavaa nyt kun vauvat :)
 
Noniin täällä ollaan gynekäynti takana eikä oo kyllä hyviä uutisia nyt ollenkaan :(


Gyne oli tosi mukava ja sanoi, että mulla saattaa olla yhdestä lääkkeestä johtuen se maitohormonitaso korkea. Lisäksi katsoi kohdun, limakalvo 6,7cm eli ihan ok ja muutenkin kohtu ok. Sitten katsottiin vielä toinen munasarja joka oli täynnä pieniä kystia kuten toinenkin munasarja :'( Eli en todellakaan ole ovuloinut pitkiin aikoihin. Kysyin onko tämä niinkun pco mutta siinä kuulemma ne rakkulat on jotenkin helminauhamaisesti, mulla oli molemmat munasarjat ihan totaalisen täynnä.

Gyne sanoi, että hoidot yksityisellä maksaa tosi paljon niin oli tosi kiltti ja laittoi mulle lähetteen lapsettomuuspolille..

Että semmoisia uutisia.. :'( En tiedä mitä pitäisi ajatella. Ei tuu meille vauvaa vähään aikaan jos ikinä. Voipi olla etten täällä enää niin pyöri, mutta kovasti tsemppejä kaikille piinailijoille.
 
Voi ei Nyytikkii ! :hug:
Eikö sulla olis sitte jotain vakuutusta joka ne hoidot korvais? Hyvä kumminki että ongelma löyty näin ajoissa, niin on paremmat mahdollisuudet tehdä jotain asialle! Kertoiko se mitenkä tätä vaivaa hoidetaan? Tai mistä johtuu? Voimia paljon :heart:
 
Kiitos haleista. Mulla on kyllä vakuutus mutta en jotenkin tajunnut siinä tilanteessa sanoa siitä kun olin ihan ymmälläni :/ Ehkä soittelen huomenna sinne naistenklinikalle ja kysyn paljon jonoja on tai jotain, tällä hetkellä ei oikein ajatus kulje kun on niin sekava olo :( Gyne sanoi jostain hormonihoidosta ja ei sanonut mistä johtuu, eikai sille mitään syytä oikein ole. Toivon vain, että olisi hyvänlaatuisia ne kasvaimet ja et ne saatais nopeasti pois :/
 
Toivotaan :( Mies on huolissaan ja toivoo että ei oo mitään mun hengelle vaarallista..

Kyllä mä täällä foorumilla pysyn kurkkimassa ainakin ja voin vaikka tähänkin keskusteluun ilmoitella sit miten sujuu =)

Mutta mitäs sulle kuuluu? Oon täällä itkenyt jo niin paljon ettei huvita enää miettiä tätä :D
 
Kyllä mulla on sellanen fiilis, että asia saadaan vielä hoidettua, ja vielä joskus saatte oman nyytin :heart: Ihanaa että sulla on tommonen mies joka huolehtii <3
Mulle ei kuulu sitte yhtään mitään uutta :D onneks töissä on niin paljo mietittävää ja huolehdittavaa, että saa ajatukset edes jotenki pois tästä vauvahommasta. (Silti mä tälläkin hetkellä töissä tänne kirjottelen :D)
Sain taas vaihteeksi hyväksyvän vastauksen vauvan yrittämiselle, mutta en edes jaksa enää innostua :( käytiin toissapäivänä pitkä keskustelu siitä, että mikä sitä miestä tässä asiassa mietityttää ja huolestuttaa. Kun ihan selvästi haluaa, mutta joku pelottaa ja mietityttää. Koitin rohkaista ja olla painostamatta liikaa. Kaikki pelot ja huolenaiheet hänellä oli sellaisia, jotka ei häviä, vaikka kuinka kauan odottaisi ja miettisi. Pikemminkin vaan kasvaa. Mutta saas nyt nähdä. Tuntemusten perusteella ovis on tänään, tai huomenna (puhelimen sovelluksen mukaan tänään), katsotaan saanko illalla sen peittojen alle, vai kattooko telkkaria niin kauan että nukahdan :D Kun ei osaa kunnolla vastata ja sanoa mielipiteitään :D mutta eikös ne pohjalaiset miehet sellasia ihan normaalisti oo :D
 
Voi ei ymmärrän :( Noh, ehkä ajan kanssa..

Ja joo kyllä mäkin uskon että tästä vielä selvitään! Onneksi olen vielä nuori ja hyvässä kunnossa muuten ja asutaan suomessa missä lääkärit osaa hommansa :) Soittelen huomenna sinne lapsettomuuspolille ja kysyn että osaako ne arvioida et kauan joudutaan jonottaa vai harkitsenko sitä yksityistä.
 
Tsemppiä :heart:
Jos on liian pitkät jonot, niin onneksi on vakuutus! Ja toisaalta hyvä, että ongelma selvis nyt, eikä vasta monen vuoden päästä. Nyt ainakin tutkitaan kunnolla, eikä jätetä vaan huomiotta, vedoten nuoreen ikään!
Mitkä sulla tänään on fiilikset? :)
 
Tänään on ihan ok olo asiasta :) Luin eilen paljon noista kystista ja joillain ne kuulemma tulee ja menee välillä itsestäänkin pois. Sain sille gynelle tänään soittoajan kun on niin paljon kysymyksiä enkä eilen jotenkin tajunnut kysellä oikein mitään kun olin niin järkyttynyt..

Oon niin iloinen et kuuntelin itteeni ja menin sinne vaikka neuvolasta sanottiin et odota vuosi.
 
Nyt on iloisia uutisia! :)

Soitin vakuutusyhtiöön ja sieltä korvataan mulle yksityisellä tulevat käynnit tähän asiaan liittyen. Sain soittopyynnön terveystalon gynelle ja hän soitti (oli tosi mukava nainen, eri gyne kuin eilen). Sanoi, että ne mitä munasarjoista löytyi ei ole todellakaan kystia! Ne on folliikkeleita joita kaikilla on mutta mulla varmaan nuoresta iästä johtuen niitä on paljon. Ovulaatiota ei tapahdu yhden mun syömän lääkkeen vuoksi ja siihen pitäisi saada joku hormonihoito. Sanoin, että voin tulla mielelläni terveystalolle siihen hormonihoitoon mutta tää gyne sanoi, että Fertinovalla (entinen in-tiimi?) on hormoniasioihin perehtyneitä lääkäreitä ja että siellä varmaan osataan paremmin viedä asiaa eteenpäin (ettei nykyinen lääkitys mene sekaisin hormonien vuoksi ja saatais ovis ja kierto taas kuntoon)

Soitin sinne Fertinovalle ja sain puolentoista viikon päähän tiistaille jo ajan!!


Jeeee oon niin onnellinen! En ymmärrä miksi se gyne puhui kokajan kystista vaikka ne ei todellakaan oo sellaisia! Ihanaaaaa huhh mikä helpotus! :) <3
 
Nyytikki, olen saman ikäinen kuin sinä, ja halusin tulla kertomaan sulle jotain. Olen kokenut samanlaisen gyne käynnin kuin sinä. Mulla todettiin pco -tyyppiset munasarjat, ja tämä juurikin tarkoittaa sitä monirakkulaisuutta, mikä todennäköisesti on myös sinulla. Ihmittelen kuitenkin suuresti, että miten tämä lääkäri jonka kanssa puhuit puhelimessa, voisi sanoa puhelimitse näkemättä ja ultraamatta sinua, ettei kyseessä ole kystat? En todellakaan halua pelotella ja todella toivon että ne eivät olisi kystia, mutta eihän se lääkäri pelkän puhelinkeskustelun perusteella voi kumota toisen lääkärin tekemää diagnoosia. Odota rauhassa että saat toisen lääkärin mielipiteen, pidän kuitenkin peukkuja että kaikki menee parhain päin!

Mutta VAIKKA kyse olisikin kystista, niin ei se lapsen tekeminen siihen kaadu! Mulla on molemmat munasarjat pco -tyyppiset, alussa riesana olivat myös ohuehko limakalvo, hyvin pitkät kuukautiskierrot, runsas ylipaino, ovuloimattomuus.. Ja mahdollisesti vasen munajohdin vaurioitunut kohdun ulkoisen raskauden seurauksena. Mulle määrättiin kolmet eri lääkkeet avuksi, nyt kierrot ovat säännölliset, limakalvokin on jo ihan ok, ja ovuloimattomuuskin alkaa olemaan takana päin, nimittäin tänään ultrassa löytyi 2 puhkeamaisillaan olevaa johto folliikkelia OIKEALTA PUOLELTA (vasenhan oli vaurioitunut, eli vaikka sitä kautta voin kyllä myös ovuloida, niin käytännössä kaikki ne kierrot joissa ovuloin vasemmalta menevät hukkaan, koska vaikka munasolu hedelmöittyisi, niin se ei välttämättä pääse kiinnittymään kohtuun.). Mulla on siis mahdollisuus onnistua kaikista niistä kierroista joissa ovuloin oikealta. Viimeiset 5 kiertoa olen ovuloinut vasemmalta, ja nyt VIIMEIN sieltä oikealta puolelta!

Eli älä sie hätäile, ihan varmasti onnistutte, meillä suomessa on niin hyvät lääkkeet käytettävissä lääkäreiden määräyksestä, kaikki on siis täysin mahdollista. Olet nuori kuten minäkin, ja ovuloimattomuus on sulla varmaan isompi ongelma kuin nuo munasarjat (kuten mullakin oli) kun ilman ovulaatiota ei voi raskautua. Mutta ovuloimattomuus on täysin hoidettavissa, mulla Clomifen on toiminut ja sen avulla ovuloin, usein puhkeaa kaksikin follia yhtäaikaa, jolloin mahdollisuus jopa tupla raskauteen!

Kaikkea hyvää sinulle ja miehellesi ja ihanaa raskauden odotusta, kyllä se sieltä tulee, pysy positiivisena! <3
 
Seawind kiitos viestistäsi :) Mulle sanoi jo se ultran tehnyt gyne, että kyse ei ole pcosta koska kuulemma ne follit tai mitä olivatkaan eivät olleet pcotyyppisesti. En tiedä sanoiko aikaisempi gyne väärin, toinen gyne oli katsonut ultrakuvaa ja sen perusteella ja tutkimuksen tehneen gynen kirjoitusten perusteella hän mulle nämä asiat kertoi. Itselläni ei ole mitään tutkimuksen tiedoista kirjallisena niin vaikea itse sanoa mitään.

Tää gyne joka soitti kertoi, että mun kohdalla nää rakkulat ei ole yhtään kystien näköisiä mutta vähän poikkeavan näköisesti ja poikkeavassa muodostelmassa olevia kuitenkin.

Ärsyttävää kun tulee eri lääkäreiltä noin eriävä mielipide mutta onneksi pian asia selviää!

Toivottavasti teilläkin pian tärppää! :)
 
Mitä tänne kuuluu? =)

Oltiin eilen miehen kanssa vähän juotu ja luulin oviksen jo menneen. (Käytetään keskeytettyä ja oviksen aikaan kumia) siinä kävi sitten niin että harrastettiin seksiä ilman kumia ja mies keskeytti juuri kun oli tulossa...en nyt ole todellakaan varma keskeyttikö hän ajoissa . Nyt ovislimoja tulee vielä ja kohdunnapukka on pehmentynyt ja enemmän auki kuin eilen. (On myös todennäköistä ettei mieheni voi saada luomusti lapsia. Siitä ei nyt enempää). Mies haluu lapsia mutta vasta noin 8 vuoden kuluttua. En tiedä miten kertoa jos tuosta nyt raskaaksi tulisin. Itse olisin erittäin onnellinen. Laskeskelen ja tarkkailee ovulaation ajankohdan joten olen vastuussa. Pelkään miehen syytöksiä ja sitä riitaa mikä ehkä voisi syntyä :( . Äää on hirveän huono omatunto. Tyhmä olo.
 
Tanja12 mulle kuuluu ihan hyvää! Kovasti ootan että viikon päästä jo pääsisin sinne lääkäriin, en malta oottaa :D (enpä muista et olisin koskaan lääkärikäyntiä oottanut näin..)

Mutta älä todellakaan syytä itseäsi tuosta, ei ole sun suu mies on itse vastuussa siitä käyttääkö kumia tai milloin lopettaa keskeytetyn yhdynnän.. Ja kuulostaa vähän siltä, ettei se miehellesikään niin hirveä asia olisi jos lapsi tulisi jos kerran jätti kortsun pois itse. Mutta miksi ihmeessä miehesi haluaa noin kauan odottaa, jos kerran hänen on luultavasti vaikea saada muutenkaan luomuna lapsia? :eek: Tai siis hedelmällisyyshän kuitenkin laskee varsinkin naisilla paljon kun ikää tulee.. Oletteko keskustelleet siitä?
 
Nyytikkii pidän peukkuja ja toivottavasti ei nyt oo mitään vakavaa <3

Joo ollaan keskusteltu. Mies vaan ahdistuu tosi nopeesti. Sain puhuttua et se kävis nyt lähiaikoina testeissä että saatais tietää onko jotain häikkää :) . Joskus kun lähisukulaisia menehtyi ja luulin olevani raskaana, mies sano että olishan se kiva saada joku hyväkin iso uutinen. En kyllä osaa ottaa selkoa mitä hän ajattelee. Ei oikeen ole edes mitään hyvää syytä odottaa noin kauaa. Hän luultavasti tuntee itsensä liian nuoreksi jne. Mutta jos "vahinko" kävis niin uskoisin että olis onnellinen kun on hetken asiaa sulatellu. ;) . Itselleni olis kyllä maailman ihanin uutinen jos nyt tärppäisi <3
 
Ai okei, no hyvähän se olisi selvittää jo näin ajoissa että mikä on miehen simppojen laita niin tietää sitten varautua jos tuomio olisikin ikävä..

Mutta joo tiedän ton tunteen, meilläkin mies oli vielä joskus viime kesänä tosi ahdistunut tästä ja sanoi että viiden vuoden päästä ehkä sitten voidaan yrittää esikoista. Nyt on ihan mukana tässä kuumeilussa mun kanssa :)

Jotenkin ärsyttää tää oma tilanne.. Tuntuu niin tyhmältä olla näin nuori ja jotenkin "viallinen" kun ei lapsen saaminen onnistu näköjään ihan luomusti.. Tai siis todennäköisestihän mulle viikon päästä jotkut hormonit määrätään ja se tuntuu tyhmältä, kun ei oma keho onnistu maailman luonnollisimmassa asiassa itse. Vaikka yleensä yritän ajatella, että "kaikella on tarkoitus" niin en kyllä voi käsittää miksi jotkut narkkarit saa lapsia jotka sitten otetaan huostaan mutta ne jotka oikeasti haluaisi raskaaksi enemmän kuin mitään muuta, ei onnistu siinä.. Mulla on ollut aika rankka elämä muutenkin niin tuntuu jotenkin niin typerältä että tällainenkin juttu tuli tähän.

Ja joo ei sais valittaa, ei olla pitkään yritetty eikä meistä luultavasti tule mitään lapsettomia tai etten ikinä vauvaa saisi mutta kyllä tällaiset yllätykset tuntuu ikäviltä kun tulee puun takaa noin vain. Muutenkin oon aina elänyt uskossa, et jos on nuori, terve ja elämäntavat on hyvät niin tulee raskaaksi sormia napsauttamalla. Eipä näköjään mene ihan niin.
 
Muakin pelottaa ettei luomuna saatais :( . Haluisin niin kovasti ilman mitään hoitoja. Ja se on kyllä niin väärin, että semmoset ihmiset jotka ei todellakaan haluu lasta/ei pysty semmosesta ottaa vastuuta ja huolehtimaan, tulee raskaaks ja sit tekee abortin!
 

Yhteistyössä