Lapsiperheet ovat itsekkäitä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapseton ei-sinkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja N11NU:
:laugh: Mua vaan nauratti koko ketju. Voi jestas. Anteeksi nyt mutta kuulut varmaan niihin ihmisiin, jotka eivät missään nimessä nosta lastenvaunuja bussiin :laugh:

Muuten tuo olisi hauskaa, jos tuollaisia ih misiä olisi vähemmistö, vaan kun ovat enemmistö nykyään. Kaikki haluavat itse olla lapsia.

tohon on pakko kommentoida, kun sanottiin ettei perheellinen pysty tekemään ns. "pitkää päivää töissä". Myönnän että oon joutunu näitä tarjouksia perumaan, MUTTA, kuka hakee lapsen hoidosta jos ei esim. isovanhemmat pysty auttamaan, mihinkäs sen lapsen siis tungen jos päiväkoti menee kiinni klo.17.. ??? :headwall:

Minulla ei ole lapsia, ainakaan vielä kahteen viikkoon..
Mutta minula on ollut perhe 10 vuotta. Näistä kymmenestä vuodesta 7 olemme molemmat olleet työelämässä. Kyllä ne itsekkäitten ihmisten kullanmussukat on menneet aina edelle. Miehen työpaikka on kiinni heinäkuun, joten hänen pidettävä lomansa silloin. Minäkin olen onnistunut samaan aikaan olemaan lomalla kerran, jopa kokonaiset kaksi viikkoa. 7 vuodessa kaksi yhteistä kesälomaviikkoa on minusta aika vähän.

Mutta eihän sillä väliä, niinhän ne lapselliset sanoo, että ilman lasta ei ole perhettä. Vai miksiköhän olen mahani kanssa saanut onnitteluja siitä kuinka minäkin vihdoin saan perheen?

Todellakin aion olla seuraavat 18 vuotta kaikki heinäkuut lomalla. Tehkööt ne muut lapselliset mitä tykkää, ei kiinnosta pätkän vertaa.

Paras vitsi ketjussa oli, että lapselliset on epäitsekkäitä, koska elää lapsensa mukaan.
hyvät naurut sai, kyllä se lapsi on vain _teko_syy. Todella suurella osalla päiväkoti on auki myös heinäkuussa, vielä suuremmalla osalla, eikö muka kaikilla? on tarjolla varahoitopaikka. Tässä vedotaan sitten turvallisuudentunteeseen. Niin kaatuhan sen pienen lapsen maailma, jos se joutuu sinne varahoitopaikkaan. Kyllä pienikin lapsi tottuu parissa viikoossa ja seuraavana kesänä homma on jo tuttu. ei mikään ihme että koulun vaihto murrosiässä on maailman mullistava asia kun lapsuus on vietetty sametin sisällä.

Ja sitäkin ihmettelen, että tuskin ne työkaverieni lapset nyt 7 vuoden jälkeen on edelleen niitä 1 vuotiaita joille se varahoitopaikka olisi maatamullistava. Silti pitää edelleen olla se heinäkuun lomalla.

ihmiset vaan ei halua tunnistaa toimivansa samallalailla.
Erään esittämä kyläilyesimerkki oli minullekin ihan tuttu, deja-vu, vaikka täälläkään kukaan ei muka tunnustanut käyttäytyneensä niin. veikkaisin että esikoisensa kanssa eenempi kui puolet on käyttäytynyt juuri vastaavasti.

Mulle oli lapsettomana aivan sama milloin vietin lomaa.
Ei tullut edes mieleen millaista sumplimista lapsiperheen elämä on ihan oikeasti!
Itsellä 3 lasta,eskarilaisen päivähoito-oikeus loppuu heinäkuun loppuun mennessä,eli toisen meistä on pakko pitää lomaa elokuun 2 ekaa viikkoa.Kuopuksen päiväkoti on heinäkuun kiinni,enkä todellakaan halua laittaa lastani vieraaseen päiväkotiin vieraitten hoitajien kanssa.Sitten meillä on vielä koululainen joka menee tokalle luokalle.Tukiverkostoa ei ole,jos olisi niin tämä kuvio olisi paljon yksinkertaisempi.Mun mielestä on ihan normaalia (ja tervettä) että perheellisellä saattaa olla toivomuksia loman ajankohdasta.

Pienelle lapselle todellakin on iso asia kun menee vieraaseen paikkaan, vieraiden aikuisten pariin. Eikä se rutiini pysy muistissa seuraavaan kesään. Tiedät sitten kun sinulla on se lapsi. Koulun vaihto murrosiässä ei ole verrattavissa pienen lapsen elämään, jonka perustukset ovat tuttuus, turva ja rutiinit.

Kaverilla oli lapset kunnan tarjoamassa varahoitopaikassa, siis päiväkodissa, joka on heinäkuun auki. Mennessään hakemaan kyseli miten päivä on mennyt ja vastus oli, että kukas se näistä lapsista nyt olikaan ja sitten lähdettiin etsimään. En tod. jättäisi lastani tällaiseen paikkaan hoitoon, onnea vaan vanhemmuuden uralle jos itse pystyt.

Sitä en ymmärrä jos vielä kouluiässäkin vaaditaan lapsiin vedoten heinäkuuta vapaaksi. Mutta itse en kyllä tuollaiseen työpaikkaan jäisikään, josta lomista saa tapella verissäpäin joka vuosi.

Kyllä näistä kaikista teksteistä huokuu se fakta, mikä aiemmin jo tuli esille. Ihminen on itsekäs riiippumatta jälkikasvun olemassaolosta tai olemattomuudesta. Meitä ei olisi olemassakaan jos olisi toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jessepesse:
Mun mielestä lapsiperheet on joskus vähän itsekkäitä. Ja sanon tämän, kun yksi sellainen lähti juuri viikonloppukylästä.

Oikeastaan olisi ollut ihan yks hailee olisinko ollut edes paikalla muuta kun laittamassa ruokaa, petaamassa sänkyä ja kattamassa pöytää. Iskä ja äiskä touhottaa lapsosensa kanssa ("Oi MITÄ Jesse löysi? MISSÄ Jesse istuu? Onko Jesse nyt sohvalla? Kuka on sohvalla, kuka? Voi kuka nyt tulee pois sohvalta! Kyllä meidän Jesse on niin taitava kiipeämään sohvalta!")

Sisään tultua pyyhällettiin tyynesit ohi keittiöön laittamaan lapsoselle syömistä. Sitten hervoton show lapsosen syömisistä ("Oisko nyt hyvä tässä syöttää vaikko tuossa? Eikö ois mitään korkeempaa tuolia? Tää lusikka ei oo nyt hyvä. Nytpä iskä hakee sen toisen ruokalapun, ei tämä ole hyvä.") Syönnin jälkeen tietysti pesulla käyntiä, vaatteet ja vaipat vaihtoon, sitten tietysti stimuloivia leikkihetkiä ja lauluja tunnin verran. Varovasti koitin kysellä josko voitaisiin ne kahvit juoda, kun olin jo pyödänkin siinä paria tuntia aiemmin kattanut. ("No jos tässä samalla nyt jotain voi vähän syödä, tuo tänne mukit tänne olkkariin kun Jesse haluaa nyt lukea kirjaa! OI mikä kirja! OI miten Jesse lukee!")

Sitten olikin jo aika ruveta kovalla tohinalla rakentelemaan matkasänkyä ("No ei nyt tässä huoneessa! Mikäs tuo huone on, katsotaas sinne. Eikös tehdä niin että te nukutte olkkarissa, ja siirretään tuo sohva sinne niin Jesse voi mammittaa täällä?") Sitten hirvittävä nukutushulabaloo, unilauluja ja iltasatuja ja unimaitoja ja lisää unilauluja ja sitä ja tätä ja tuota. Ipanan nukahdettua vanhemmille iski tyhjä katse silmiin, mitäs tässä nyt. Hetken aikaa kiusaantunutta keskustelua maustettuna tarkistureissuilla makkariin ja keskustelun katkaisevilla kuuntelutuokioilla ("HYS! Ynähtikö Jesse? Pitäiskö mennä katsomaan?"), ja eiköhän mennä nukkumaan kaikki, kello on jo yhdeksän.

Aamulla istuttiin kuiskaillen odottamassa että Jesse herää ("Älä nyt sitä kahvinkeitintä! Jesse NUKKUU!). Ja helvetillinen sirkus käyntiin heti kun ensimmäinen ynähdys kuului. ("UI kuka on herännyt? Onko Jesse herännyt? Voi toista kun toinen on juuri herännyt! Nyt lauletaankin aamulaulu!"). Aamupalashown, aamupesushown, leikkituokioshown ja lelujenpakkausshown jälkeen perhe häipyikin ovesta ulos.

Oikeasti, porukka ei koko reissun aikana puhunut mulle mitään muuta kun vastauksia suoriin kysymyksiin. ("Otatteko kahvia? Onko teillä pyyhkeet"). Kertaakaan ei varmasti ottaneet katsekontaktia, kun piti ihastella ihanaa ipanaa. Ne lyhyet hetket kun ei juonnettu ipanan tekemisiä tai sanomisia, kertoiltiin taukoamatta neuvolakuulumisia ja viime päivien kakan koostumusta.

Menen vaikka valalle, ettei kumpikaan pystyisi sanomaan viikonloppureissunsa jäljiltä mitä mulla oli päällä, mitä mulle kuuluu tai olinko oikeastaan edes koko aikaa paikalla. Kesken leikki- ja laulutuokion kävinkin terassilla itsekseni istuskelemassa puolisen tuntia, kun en jaksanut norsulaulua ja taputusleikkejä.

No mutta eihän se ole itsekästä käyttäytyä kylässä noin, eihän?

:D Tämä pisti väkisinkin hymyilyttämään..

*otan osaa* :hug:

Varmasti jokainen ihminen on jollain lailla itsekäs ja ilman tervettä itsekkyyttä on täällä vaikea pärjätä, puolensa on pystyttävä pitämään kovassa maailmassa.

Mutta rajansa kaikella. Tottakai lapsiperheitä löytyy laidasta laitaan. Jollekin puoliensa pitäminen on niin vaikeaa että jää aina alakynteen kun taas jotkut käyttävät ihan törkeästi kyynärpäätaktiikkaa lastensa avulla. Jäimpä kerrankin lähes suu auki katsomaan kun töissä puhuttiin ei-mieluisista tehtävästä johon piti muutama ihminen määrätä eikä kukaan ollut vapaaehtoinen. Yksi äiti siinä totesi että hänelle yksi ja sama, jos hänet tuohon laitetaan niin hänellä on sitten lapsi sairaana sen päivän. Myöhemmin sain sitten muutamaltakin kuullasamaa linjaa kun jättivät loma-anomuksia myöhässä, eli ellei noita lomapäiviä myönnetä niin pitävät sitten sairaanlapsen hoitopäivinä ne. :|

Kaiketi on luonnollista, että samassa elämäntilanteessa olevat ihmiset ymmärtävät toisiaan parhaiten. Oikeudenmukaisuuden esim. lomien suhteen tulisi kuitenkin toteutua perhetaustasta riippumatta. En itse monta vuotta sitten lapsettomana jaksanut innostua muiden lapsista kovinkaan paljon( en tosin vieläkään), mutta nyt lapsellisena on ymmärrys laajentunut. Lapsettomissa ystävissä on eroja, osasta huomaa, että ovat aina vain ajatelleet itseään, toisilla riittää huomiokykyä laajemmin lapsiperheenkin suuntaan. Mutta mukavaa on, että on erilaisia ystäviä.

Narsissi, sähän pääset pian sitten korjaamaan kaikki kokemasi vääryydet. Ja tosiaan, mulle mun lasten hyvinvointi tulee ennen työkaverin hyvinvointia. Minä olen vastuussa omista lapsistani ja työkaveri omistaan. Ja jos työkaverilla ei ole lapsia niin ei sekään mun vastuullani ole.

Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Todella suurella osalla päiväkoti on auki myös heinäkuussa, vielä suuremmalla osalla, eikö muka kaikilla? on tarjolla varahoitopaikka. Tässä vedotaan sitten turvallisuudentunteeseen. Niin kaatuhan sen pienen lapsen maailma, jos se joutuu sinne varahoitopaikkaan. Kyllä pienikin lapsi tottuu parissa viikoossa ja seuraavana kesänä homma on jo tuttu. ei mikään ihme että koulun vaihto murrosiässä on maailman mullistava asia kun lapsuus on vietetty sametin sisällä.

No oman lapsesi kanssa sitten näet, miten asiat ovat käytännössä. Kun keskimmäiseni aloitti päivähoidossa, kesti 3 kuukautta ennen kuin tämä söi siellä, ja saman ajan tätä pelotti nukahtaa illalla. Niin ihanko totta tämä parissa viikossa sopeutuu vieraaseen hoitopaikkaan? Katsos lapset ovat erilaisia, minun keskimmäiseni sattuu olemaan sorttia, jolle rutiinit ovat tärkeät, hänen maailmansa romahtaa, jos joku ilta mennään nukkumaan ilman iltasatua. Hänelle todellakin on tärkeää se, että on tuttu ja turvallinen hoitopaikka. Kaikista, muutoksista, jopa lomareissuista, pitää puhua viikko kaupalla etukäteen. Nyt lapsi jo niistä nauttiikin, mutta pienempänä ehdottomasti paras paikka oli aina koti! Ja kyllä jopa muuttaminen, ja vanhasta kodista luopuminen oli hänelle vaikeaa!

Ja miksei koulunvaihto saisi olla vaikea asia, kun meille aikuisillekin jopa työpaikan vaihto on vaikea asia?

Lapset ovat monissa asioissa herkempiä kuin me aikuiset, ja useinkaan heihin kohdistuvissa muutoksissa, me aikuiset emme kysy heidän mielipidettään, he eivät saa vaikuttaa asioihin, ja monesti lasta ei edes valmistella muutokseen.

Kuitenkin esimerkiksi muuttaminen on stressitekijälistalla (aikuisten sellaisella) melkoisen korkealla sijalla.

Poikia3, siksi lapsen tarpeet ei ole niin tärkeitä kun eihän lapsi oikeastaan ole edes ihminen. Tähän päätelmään olen tullut teinin tasolle jääneiden aikuisten keskellä. Jos ajattelee lasta ihmisenä, nää loma- ja päivähoitoasiatkin on aika selviä. Aikuisten ei tarvitse näistä edes kiistellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Narsissi, sähän pääset pian sitten korjaamaan kaikki kokemasi vääryydet. Ja tosiaan, mulle mun lasten hyvinvointi tulee ennen työkaverin hyvinvointia. Minä olen vastuussa omista lapsistani ja työkaveri omistaan. Ja jos työkaverilla ei ole lapsia niin ei sekään mun vastuullani ole.

Toki sinä olet vastuussa omista lapsistasi, mutta miksi työkaverin täytyy myös vastata sinun lapsistasi, sitä en ymmärrä. :/

En minäkään ole vastuussa muiden työkavereideni lapsista, minulle riittää omani.

"Mun mielestä on ihan normaalia (ja tervettä että perheellisellä saattaa olla toivomuksia loman ajankohdasta." Niinpä, niinhän meillä onkin niinkuin kirjoitin, meillä on ihan oikea PERHE. mutta kun vain niillä saa olla toiveita joilla on lapsia.

Satun vain olemaan töissä paikassa, jonne tulee heinäkuussa useita lapsia "varahoitopaikkaan". Ja eipä se asia mene lainkaan noin. Kyllähän ne äidit itkee, mutta tosiaan heinäkuun toisella viikolla on asiat jälleen jo arkirutiinia.

Tottahan ne lapset, jotka ei ikinä muutoksille alttiiksi joudu, on ikuisesti äidin helmassa ja pelästyy pelkästä tunnin muutoksesta päivärutiinissa.

ja kuten edellisessäkin tekstissäni kirjoitin, kummallista, että ne samat lapset on 7 vuoden jälkeen edelleen muutoksille liian herkkiä...

Vaikka olette vastuussa vain omista lapsista, niin muiden ihmisten kanssa eläessä yleensä täytyy ottaa muutkin ihmiset huomioon, ainakin itse otan työkaverini ajatukset ja toiveet parhaani mukaan ja tosiaan sellaiseksi haluan lapsenikin kasvattaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Toki sinä olet vastuussa omista lapsistasi, mutta miksi työkaverin täytyy myös vastata sinun lapsistasi, sitä en ymmärrä. :/

En minäkään ole vastuussa muiden työkavereideni lapsista, minulle riittää omani.

Miten olen pyytänyt työkaveria vastaamaan lapsistani? Kun heidän hoitajansa ovat lomalla, olen minäkin lomalla hoitamassa lapsiani.

Vai ajatteleeko se työkaverini jotenkin minun lapsiani? Ehei, kyllä se on jokaiselle oma napa lähin. Mutta aina on mukava syyttää itsekkyydstä jotakuta muuta. Peiliin katsominen ei ole niin kivaa...

Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
"Mun mielestä on ihan normaalia (ja tervettä että perheellisellä saattaa olla toivomuksia loman ajankohdasta." Niinpä, niinhän meillä onkin niinkuin kirjoitin, meillä on ihan oikea PERHE. mutta kun vain niillä saa olla toiveita joilla on lapsia.

Satun vain olemaan töissä paikassa, jonne tulee heinäkuussa useita lapsia "varahoitopaikkaan". Ja eipä se asia mene lainkaan noin. Kyllähän ne äidit itkee, mutta tosiaan heinäkuun toisella viikolla on asiat jälleen jo arkirutiinia.

Tottahan ne lapset, jotka ei ikinä muutoksille alttiiksi joudu, on ikuisesti äidin helmassa ja pelästyy pelkästä tunnin muutoksesta päivärutiinissa.

ja kuten edellisessäkin tekstissäni kirjoitin, kummallista, että ne samat lapset on 7 vuoden jälkeen edelleen muutoksille liian herkkiä...

Vaikka olette vastuussa vain omista lapsista, niin muiden ihmisten kanssa eläessä yleensä täytyy ottaa muutkin ihmiset huomioon, ainakin itse otan työkaverini ajatukset ja toiveet parhaani mukaan ja tosiaan sellaiseksi haluan lapsenikin kasvattaa.

Niin. Sinä näet sen hoitopäivän. Entäs kotona? Vai eikö lapset voi oireilla hoitopaikan turvattomuutta kotona?

Ap:n esimerkeistä ottaen en ole itsekäs eikä ole mieskään.
Lomat on silloin kun työpaikalla määrätään ja vaihtelevasti sen mukaan miten edellisenä vuotena muilla ollut.
Ylitöitä jne tehdään ihan tarpeen mukaan,mutta tietenkin vuorotellen.
Pyhistä ei ole kiukuteltu,ne nyt on molempien aloilla vapaat joka tapauksessa.
Meillä sinkut kiukuttelee enemmän milloin lomansa haluavat jne.

Alkuperäinen kirjoittaja lapseton ei-sinkku:
Taas joku marmattaa, kuinka SINKKU ja LAPSETON ystävä on itsekäs! Minusta lapsiperheet ovat itsekkäitä. Tässä esimerkkejä:
Lapsiperheiden vanhemmat vaativat joulunpyhät vapaaksi vetoamalla lapsiin ja lasten joulun pilalle menoon. Ikään kuin lapsettomat eivät haluaisi viettää joulua. Jopa lapsettomilla voi olla heille tärkeitä ja läheisiä ihmisiä, joiden kanssa juhlia! Onko oikein, että lapsettomat joutuisivat olemaan aina juhlapyhät töissä? Ja turha vedota siihen, että laspettomat voisivat sitten ottaa vapaaksi biletyspyhtä kuten uudenvuoden, vapun, juhannuksen jne. Lapsiperheelliset eivät koskaan tarjoudu tällaisiin vaihtokauppoihin vaan onhan se vappu lastenkin juhla ja mökillä on niin mukavaa koko perheen ja suvun voimin.
Työasioissa muutenkin pienten lasten vanhemmat, erityisesti isät, luistavat ikävistä hommista lapsiinsa vetoamalla. Heille eivät käy lyhyellä tai pidemmälläkään varoitusajalla tulevat ekstratyöt vaan joku LAPSETON ja ehkä joku SINKKU joutuu ne tekemään. Kun ne jonkun on tehtävä.
Lomat pitää tietysti saada pitää silloin kuin lapsiperheen vanhempi haluaa eli heinäkuussa. Syyski käy vaikkapa tarhojen kiinniolo. On niitä aukiolevia tarhoja heinäkuussakin. Miksi lapseton ei saisi joskus pitää lomaansa silloin kuin haluaa, joskus jopa heinäkuussa?
Myös perhepiirissä lapset ovat oiva tekosyy kieltäytyä tekemästä kaikenlaista. Vanhempien talkoot, sukulaisten muu auttaminen jne.
Erityisesti äidit eivät osaa enää lapsen saatuaan puhua muusta kuin lapsestaan. Ihmetellään sitten, miksi välit huonenevat vanhoihin, LAPSETTOMIIN, ystäviin. Olisi edes joskus kiva kuulla, kun kysyttäisiin MITÄ SINULLE KUULUU.
Okei, olen katkera. Olen menettänyt useamman ystävän perhe-elämälle, joutunut tappelemaan työpaikallani oikeuksistani ja saanut katsoa turhan monta vuotta vuotta, kuinka siskoni perhe vie vanhempieni huomion ja rahat. Lapsiperheet vievät tuhkatkin pesästä!

Kuule! Tee sinäkin lapsia niin helpottaa se elämä jos se noin koville ottaa ;)

Olen täysin samaa mieltä ketjun aloittajan kanssa. Lapsiperheet ovat hyvin usein uskomattoman itsekkäitä ja ajattelemattomia. Miehelläni on kolme sisarusta joilla kaikilla on lapsia. Kaikki yhteiset tapahtumat menevät aina näiden lapsellisten ehdoilla vaikka olisi aivan sama vaikkeivat tulisi paikalle ollenkaan sillä lepertelevät vain omille lapsilleen eivätkä käytännössä kommunikoi lainkaan muiden perheiden kanssa, eivät ainakaan mitään älyllistä. Lähinnä just tuota voi kun meidän millamaria on ihana ja sanoi viime viikolla niin söpösti...
Tietävät että olemme olleet rankoissa lapsettomuushoidoissa vuosia. Kertaakaan viiteen vuoteen kukaan ei ole kysynyt mitä kuuluu tai ottanut yhteyttä muuten kuin silloin kun haluavat lapsilleen lahjoja. Ja samanlaisia löytyy työelämästä. Ystäväpiiristä on karsittu pois.

Muistakaapa lapsiperhete että vastentahtoinen lapsettomuus on yllättävän yleistä ja os usein niin kipeä asia ettei siitä halua puhua. Uskoisin että elämämme on aikalailla rankempaa pistoksineen punkitioineen ja pettymyksineen kuin teidän omien lastenne palvonta.