Lapsiperheet ovat itsekkäitä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapseton ei-sinkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän työpaikalla se kaikista joustamattomin on se pirun reilu 20 vuotias sinkku neiti. "Mä en halua tehdä sitä, en tätä enkä muuten ihan varmasti totakaan juhlapyhää. En voi kuolaksenikaan vaihtaa vuoroa mutta vedän palot nokkaan jos et vaihda kun minä haluan jonku toisen" Ja sitten perään maristaan ku minä halusin olla jouluaaton illan lasten kanssa. Kaikki muut pyhät viime vuoden maaliskuusta olin töissä, ja en valita. Mutta arvatkaa mikä natina meidän neidillä oli ku joutu joulusta olemaan aatto illan töissä? "miksi perheellisillä on muka aina etuoikeus pitää vapaata" :headwall: :headwall:
Perheelliset joustamattomia ja itsekkäitä. Pyh, kaikki me ollaan, luonteesta riippuen toiset enemmän ja toiset vähemmän.

Sekin aika koittaa, kun lapset kasvavat ja vanhemmat voivat taas "joustaa" työ- ja loma-ajoissa. Kiertokulkuahan tämä elämä on, aikansa kutakin. Isovanhmepien suhtautumiseen voi vaikuttaa, vaikka olemalla ystävällinen heille. Sen saa takaisin mitä antaa.

Voi. Heräsipä monenlaisia ajatuksia tästä ketjusta.

Ensinnäkin. Mä olen ap:n kanssa samaa mieltä siitä, että esim. loma-aikoja ja juhlapyhäisin työskentelyä pitää voida kierrättää, ei ole perheellisten etuoikeus olla aina parhaaseen aikaan kotona ja teettää työt lapsettomilla.

Toiseksi. Tuo ylityöasia ei tosiaan ihan pidä paikkaansa, sillä ainakin pienten lasten isät tekevät tosiaan tutkimusten mukaan kaikkein eniten ylitöitä. Ja nimenomaan siksi, kun on se perhe elätettävänä. Mutta jäin miettimään myös sitä, että miten ap kuvittelee perheellisen ihmisen asiat hootavan äkillisessä ylityötilanteessa: tarha menee viideltä kiinni, ja siihen mennessä lapsi on haettava, olipa tilanne mikä hyvänsä? Vaihtoehtoja ei ole - ja veikkaanpa monen vanhemman kokevan tästä huonoa omaatuntoa, kun tietää asian aiheuttavan työpaikalla närää. Perheelliset ihmiset ovat varmastikin valmiita joustamaan, mutta kovin nopeasti perheen kokoinen laiva ei käänny.

Kolmanneksi minua kipaisi perheellisten kommentit tässä ketjussa. "Sano sitten, kun sen lapsen saat, sitten tiedät paremmin." Joopa joo. Onkohan väki kuullut vapaaehtoisesta lapsettomuudesta? Meistä kukaan ei tiedä ap:n tilannetta, joten tuollaiset kommentit voisi jättää väliin.

Kiitos ja anteeksi.

On kyllä surullinen tämä maailma suomessa lapsille, kun kaikki haluavat olla lapsia. Muualla vanhemmat ihmiset huomaavat lapset ja passaavat iloissaan.

Suomessa kaikki kadehtivat lapsia. IHmellistä. Ehkä suomessa ei kukaan saa tarpeeksi rakkautta ja välittämistä lapsena, kun kaikki ovat vain oman uran perässä.

minä en periaatteista halua laittaa lapsiani heinäkuussa päiväkotiin johon "joutuvat" kaikki keräilyerät joilla ei ole mahdollisuutta lomailla,meillä järjestetään asiat niin että lapset saavat olla aina ainakin heinäkuun lomalla,ellei jopa koko kesänkin.Nyt lapset ovat voineet olla jo lomalla 2kuukautta ja saavat olla vielä elokuun loppuun,hoitoon palaavat vasta syyskuun alussa.Emme ole opiskelijoita vaan työssä käyviä aikuisia ihmisiä,lapsia 3kpl.meistä on mukavaa kun lapset saavat kiertää lomilla mökeillä/maalla myös isovanhempiensa kanssa,kun meillä lomat niin olemme sitten yhdessä.Tiedän että kaikilla ei ole tällaiseen mahdollisuutta,siinä mielessä olemme onnellisessa tilanteessa.itse olen kyllä valmis myös työskentelemään pyhinä,niin kuin myös miehenikin(joka tekee paljon muutenkin n.12tunnin päiviä ja jopa viikonloppuja,urakoita).

Alkuperäinen kirjoittaja Hoitaja:
Onhan vaihtoehtoja lapsiperheille; ympärivuorokautiset päiväkodit, auPair, kotiapu kotiin, lastenhoitaja kotiin jne. Ihan samanlailla lastenhoito palveluja saa kuin mitä tahansa muutakin palvelua.Mutta nämä vanhemmat ei vaan halua maksaa mistään!!!

No voihan härän pylly sentään! Aika lailla sama kuin ehdottaa tolle ap:lle, että hoidattaa parisuhteensa jollain maksullisella ja palkkaa itselleen sijaisen perhejuhliin yms.

KUKAAN ei voi maksaa minulle tarpeeksi, jotta jäisin ylitöihin ja menettäisin vapaa-aikani lapseni seurassa. Ja onneksi en ole työpaikassa, jossa noita ylitöitä edes edellytettäisiin tehtävän.

Alkuperäinen kirjoittaja vastausta:
minä en periaatteista halua laittaa lapsiani heinäkuussa päiväkotiin johon "joutuvat" kaikki keräilyerät joilla ei ole mahdollisuutta lomailla,meillä järjestetään asiat niin että lapset saavat olla aina ainakin heinäkuun lomalla,ellei jopa koko kesänkin.Nyt lapset ovat voineet olla jo lomalla 2kuukautta ja saavat olla vielä elokuun loppuun,hoitoon palaavat vasta syyskuun alussa.Emme ole opiskelijoita vaan työssä käyviä aikuisia ihmisiä,lapsia 3kpl.meistä on mukavaa kun lapset saavat kiertää lomilla mökeillä/maalla myös isovanhempiensa kanssa,kun meillä lomat niin olemme sitten yhdessä.Tiedän että kaikilla ei ole tällaiseen mahdollisuutta,siinä mielessä olemme onnellisessa tilanteessa.itse olen kyllä valmis myös työskentelemään pyhinä,niin kuin myös miehenikin(joka tekee paljon muutenkin n.12tunnin päiviä ja jopa viikonloppuja,urakoita).

Vai keräilyerä? Haista perse!
Kaikilla ei kuule ole mahdollisuutta lomaille ollenkaan, jos on vaikka vaihtanu työpaikkaa tms.
Keräilyerä, just. Sun lapset on varmaan jotain helvetin laatutavaraa!

No mä en ole pitänyt lomaa heinäkuussa mutta lapsetkaan eivät ole ajautuneet keräilyeräksi päivystävään päiväkotiin. Me olemme pitäneet miehen kanssa lomaa.

tietty tähän sitten vastataan, että "minä vaan haluan lomailla miehen kanssa yhtäaikaa". No - jos vaan haluaa lomailla aina pelkästään heinäkuussa ja vaan miehen kanssa yhtäaikaa jne. niin tuskin silloin voi itseään kovin joustavaksi yrittääkään väittää. Jos "minä vaan haluan" niin silloin todellakin on itsekäs, koska moni muukin varmasti haluaisi, mutta on silti valmis joustamaan ja etsimään vaihtoehtoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei vittu:
Alkuperäinen kirjoittaja vastausta:

Vai keräilyerä? Haista perse!
Kaikilla ei kuule ole mahdollisuutta lomaille ollenkaan, jos on vaikka vaihtanu työpaikkaa tms.
Keräilyerä, just. Sun lapset on varmaan jotain helvetin laatutavaraa!

Mahdettiinko tossa nyt juuri sun lapsiasi sen huonommaksi haukkua? Perseestä lapsen kannalta on se, että yhdeksi kuukaudeksi viedäänkin ehkä ihan vieraaseen päiväkotiin, täysin vieraiden lasten ja hoitajien keskelle. Ei se kovin herkkua lapselle ole vaikka kuinka olisi pakkko.

Meidän lapset ei ole koskaan päiväkotien loma- ja päivystysaikoina hoidossa. Pidämme lomat miehen kanssa eri aikaan, toinen voi olla jokaisen loma-ajan kotona. Mun työpaikalla me sovimme lomat työntekijöiden kesken ihan keskenämme. Onneksi mun työkaverit ymmärtävät myös kolikon toisen puolen, lapsia ei voi hoidottakaan jättää. Enkä tiedä moniko aikuinen haluaa olla esim. vkon 8 talvella lomalla, kun kaikki paikat on täynnä lapsiperheitä :D. En mä ainakaan halunnut lapsettomana sitä. Ja vieläkin välttäisin, mutta kun päiväkodissa loma-ajat seuraavat koulun loma-aikoja.

Onhan vaihtoehtoja lapsiperheille; ympärivuorokautiset päiväkodit, auPair, kotiapu kotiin, lastenhoitaja kotiin jne. Ihan samanlailla lastenhoito palveluja saa kuin mitä tahansa muutakin palvelua.Mutta nämä vanhemmat ei vaan halua maksaa mistään!!!

Nämä on oikeasti hyvin harvoin mahdollisia lapsiperheille

:(

Juu ja hyvä on toi kesälomien kierrätys eli jokainen saa halutessaan vuorotellen ne parhaat loma-ajat. Mutta mielestäni pientenkoululaisten vanhemmille pitäisi olla (kuten monesti onkin) ensisijainen oikeus pitää talvilomansa syys- ja hiihtolomien aikana.

Kyllä, loma-ajat kiertoon työpaikoilla, siitä olen ihan samaa mieltä. Mitä itsekkyyteen tulee, niin sehän on hyvä asia (sopivissa määrin) ja toivottavasti sitä löytyy sekä lapsellisista että lapsettomista, sillä omia oikeuksiaan pitää puolustaa.

Mitä taas tulee siihen, että omilta vanhemmilta joku sisaruksista saa enemmän rahaa kuin toinen, niin tällaisesta valittaminen kuulostaa jo katkeruudelta. Minä en loukkaannu, jos sisareni saa vanhemmiltamme enemmän rahaa, sillä en katso, että minulla on mitään oikeuksia heidän rahoihinsa! Samasta syystä en myöskään ymmärrä perintöriitoja, mikä oikeus minulla muka on kenekään muun omaisuuteen? Otan mitä annetaan, mutta en kyllä lähde syynäämään, josko joku sai enemmän...

No mihin sinä sinkkuna vanhempiesi rahaa ja huomiota tarvit? Luulisi, että niitä riittää, kun ei ole pakollisia vaippa- yms. menoja.

Lasten myötä elämä saa ihan uuden tarkoituksen.

no joulut ja muut juhlapyhät vuorottelulla ainakin meidän työpaikalla, mutta kaihan ymmärrät sen ettei lapsellinen ihminen voi jäädä ylitöihin koska tarhat menevät tiettynä kellonaikana kiinni, täytyyhän ne tarhantäditkin huomioida, ei heidän päiväänsä voi pitkittää tahallaan kovinkaan usein.
Ja mitä tulee vanhempiesi rahanmenoon sisaresi perheelle niin miksi olet kade? ehkä sitten kun itselläsi on lapsia he auttavat myös rahallisesti teitä ja hemmottelevat lapsianne.
Olet ehkä kuullut tämän useampaan kertaan, mutta tiedät sitten mistä on kyse kun itse teet lapsia, lapset todellakin vievät suurimman osan vanhempien ajasta ja rahasta.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:

juu kukaanhan ei voi rikkaaksi muutttua niin halutessaan. lapsiperheessä yleensä eletään kädestä suuhun. asunnossakin tarvitsee olla neliöitä enemmän kuin esim. kahden ihmisen perheessä, ruokaan menee tuplaten rahaa, samoiten vaatteisiin(lapset kun kasvavat koko ajan), monellakaan duunari perheellä ei jää mitään ylimääräisiä rahoja. sitäpaitsi ainakaan meidän kunnassa ei lapset pääse vuoropäiväkotiin ellei molemmat vanhemmat ole selkeästi vuorotöissä, ei siihen vaikuta satunnaiset ylityöt, ylitöistä on kieltäydyttävä mikäli lasta ei saa sukulaisiin hoitoon. ja kuka idiootti tekee ylitöitä että saa maksettua neylityökorvaukset kalliille kotihoitajalle?? ei varmaankaan lapseton ihminenkään tekisi ylitöitä ilmaiseksi. vai mitä?

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:

Meidän perheeseen hankittiin auPair joka "avustaa" meitä,jos tiukka paikka töissä.Ja lapset saa olla kotona hoitajan kanssa.Ei aamu herätyksiä tarhaan tms.

En kommentoi muuten kunettä ; jos nykyisen työpaikkasi "kirjoittamattomat säännöt" yms. ei sovi sinulle tai sieltä ei löydy ymmärrystä tai joustoa sinun tarpeisiin niin kannattaa varmaan etsiä työpaikka jossa arvot ovat sellaiset jossa voit elää ilman jatkuvaa kot-työ ristiriita.

Voi jeesus mitä tekstiä lapsellisilta! Tosiaan tämä ketju todistaa kuinka itsekkäitä valittajia olette ja että jokunen vielä saa avustustakin vanhemmiltaan!Saameri kuka oikeesti kehtaa ottaa rahaa porukoiltaan!SIIS PEESAAN TÄYSIN AAAPEEETA!! JA KYLLÄ!minulla on lapsia!

Alkuperäinen kirjoittaja pinkkiperse:
Voi jeesus mitä tekstiä lapsellisilta! Tosiaan tämä ketju todistaa kuinka itsekkäitä valittajia olette ja että jokunen vielä saa avustustakin vanhemmiltaan!Saameri kuka oikeesti kehtaa ottaa rahaa porukoiltaan!SIIS PEESAAN TÄYSIN AAAPEEETA!! JA KYLLÄ!minulla on lapsia!

Tyhmä se, joka ei ota rahaa ja omaisuutta vanhemmiltaan. Auto, osakkeita, sohvakalusto, keittiö, pesutorni, toimintatonneja... jees pliis, ja kiitos kovasti, kyllä kelpaa!

Mieluummin näin, kun se, että 10 vuoden päästä maksetaan perintöveroja noidenkin arvosta! Kyllä se valtio omansa ottaa, ja jos jotain välistä vähän lirahtaa, niin hyvä niin.

Joskus omituinen ylpeys on tyhmyyttä! Fiksu ajattelee...

Meidän työpaikalla onneksi kaikkien juhlapyhien teko menee vapaaehtoispohjalta, ja kukaan ei valita. Ylläripylläri, kyllä ne meillä enimmäkseen on sinkkuja ketkä haluaa joulut, juhannukset ym olla töissä. Vaan oon minäkin perheellinen ämmä tehnyt tänä vuonna jo pääsiäisen, vapun ja juhannuksen. Ja aion tehdä myös joulun.

Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
avatkoot työpaikalla sanaisen arkkunsa eikä itkis täällä hitto aikuinen ihminen

Näinpä!
Meillä kesälomat (vaikka itse en kesälomaa pidä ) menee suunnilleen vuorotellen,esim jos sulla on nyt heinäkuussa kesäloma,ens vuonna se on elokuussa.