Lapsille jouluruokaa ideoita???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en myöskään erityisemmin pidä joululaatikoista, joten olen tehnyt muutamana vuonna ihan sellaisen juureslaatikon, jossa juurekset ovat siis lohkoja tai suikaleita. Joskus myös uunijuureksia pellillä. Syövätkö kinkkua? Mä teen kalkkunaa (rulla), joka kääritään tuoreeseen salviaan ja ilmakuivattuun kinkkuun, ja se on aina maistunut. Sit muuta tilpehööriä, lohta jne.

Meillä lapset saivat itse valita mitä tahtovat syödä jouluna. Ja tälläistä tulossa (jouluruokien lisäksi siis): broilerpasta, perunamuussi +lihapullat ja kanaa :) Jokainen lapsista sai siis sanoa yhden mitä tahtoo.

Me kysyttiin myös tänä vuonna, että mitä lapset haluaa syödä. Tavallisten jouluruokien lisäksi meidän pöydästä löytyy nuudeleita, kanansiipiä, perunoita ja jauhelihakastiketta, nakkeja. Kaikki lapsemme ovat ruoka-allergikkoja, joten senkin takia tarttee keksiä jotain omaa ruokaa heille. Sitten on sellaista ruokaa, mitä jokainen syö! :D

meillä on lapset opetettu jo yksivuotiaasta lähtien syömään laatikoita. Porkkanalaatikosta aloitettiin.
Nyt innolla odottavat joulua.
Meillä halutaan pitää perinteet kunniassa.

[QUOTE="äiti";25252883]meillä on lapset opetettu jo yksivuotiaasta lähtien syömään laatikoita. Porkkanalaatikosta aloitettiin.
Meillä halutaan pitää perinteet kunniassa.[/QUOTE]

No meilläkin on kyllä yritetty pienestä pitäen mutta kun eivät vaan totu makuun niin ei voi pakottaakaan, ja ihan itse teen laatikot.
Perinteitä minäkin vaalin, mutta ei mun joulu siittä pilalle mene jos joulupöytään pitää ideoida lapsillekin jotain mahan täytettä!:)

Meillä kaikkiin uppoaa karjalanpiirakat, niitä löytyy aina meidän joulupöydästä. Yksi syö sen lisäksi lähinnä lihahyytelöä ja punajuurisalaattia. Toiseen uppoaa karjalanpaisti ja yksi laatikoista. Kolmas saattaa maistella vähän jotain, mutta pääasiassa pysyy karjalanpiirakkalinjalla.

Makeat jouluherkut sitten kyllä kelpaavat kaikille, paitsi tuo kolmas ei syö mitään, missä on kermavaahtoa.

[QUOTE="aapee";25252885]Kiitos ideoista taidan tehdä itse tehtyjä lihapullia,lohta, uunijuureksia, kalkkunaa ilmakuivatullakinkulla, joku bataattivuoka tms voisi olla vielä ihan ok?[/QUOTE]

Kiva juttu, että vinkit kelpasivat!

Mä onnistuin löytämään sen kalkkunan reseptinkin. Mulla on siitä tuloste, ja tein sitä ekan kerran vuonna 2005, mutta näköjään se löytyi netistä vielä.

Salviakalkkuna ja appelsiinikastike | Pirkka

Se kastikekin on älyttömän hyvää.

Bataattivuokaa olen myös tehnyt yhtenä vuonna.

Iloa jouluruoan laittoon!

[QUOTE="äiti";25252883]meillä on lapset opetettu jo yksivuotiaasta lähtien syömään laatikoita. Porkkanalaatikosta aloitettiin.
Meillä halutaan pitää perinteet kunniassa.[/QUOTE]

Näin!
Odottavat varsinkin perunalaatikkoa, ei minun vaan äitini tekemää.

Me teemme lasten kanssa yhdessä joululistan. Tänä vuonna listaa uudistettiin ja sieltä jäi paljon ruokia pois ja tilalle kokeillaan uutta.
Esimerkiksi lihamureke tulee karjalanpaistin tilalle. Meiltä jäi myös kermaperunat ja keitetyt perunat pois mutta jäljelle jäi kasvisgratiini. Kasvislaatikkokin olisi aika hyvä vaihtoehto kuten bataattilaatikko.

Meillä on ihan perinteenä makaronilaatikko joulupöydässä, tällä versiolla. Lapset kyllä syövät kaikkia joululaatikoita, lisäks karjalanpaisti ja lihapullat pöydässä ja tietty kinkku ja kalkkuna.

http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/kuluttajat/reseptit/joulu/vanhanajan_makaronilaatikko/ (juuston olen jättänyt pois, kypsennyksen loppuvaiheilla olen laittanut vain voinokareita)

Itse en antais vaihtoehtoja. Jouluna syödään jouluruokaa, myös lapset. Siinä sitä on niin montaa sorttia että pitää olla sairaalloinen narisija jos mikään ei kelpaa. :)

[QUOTE="Terhikki";25253172]Itse en antais vaihtoehtoja. Jouluna syödään jouluruokaa, myös lapset. Siinä sitä on niin montaa sorttia että pitää olla sairaalloinen narisija jos mikään ei kelpaa. :)[/QUOTE]

Samoilla linjoilla! Tarjolla on mm. laatikoiden lisäksi keitettyä perunaa, se yleensä maistuu. Rosolli tarjoillaan raitoina eli kukin maku erikseen, jolloin on helppo ottaa sitä mistä tykkää ja jättää vaikka sipulit pois.

[QUOTE="vieras";25252903]Meillä kaikkiin uppoaa karjalanpiirakat, niitä löytyy aina meidän joulupöydästä. Yksi syö sen lisäksi lähinnä lihahyytelöä ja punajuurisalaattia. Toiseen uppoaa karjalanpaisti ja yksi laatikoista. Kolmas saattaa maistella vähän jotain, mutta pääasiassa pysyy karjalanpiirakkalinjalla.

Makeat jouluherkut sitten kyllä kelpaavat kaikille, paitsi tuo kolmas ei syö mitään, missä on kermavaahtoa.[/QUOTE]
Hui, aika yksipuolinen on lasten ruoka jouluna kyllä tässä tapauksessa. Ehkä kannattaisi laittaa jotain mistä kaikki tykkäävät että saavat vatsansa täyteen lämmintä ruokaa.

En todellakaan ala kokata lapselle eri ruokia jouluna, vaan syö samaa mitä me. Jos ei halua laatikoita syödä, niin onhan siinä kinkkua, perunaa, salaatteja, kalaa jnejne, joista saa vatsan täyteen. Ihan hullua alkaa tehdä jotain pastaa joulupöytään, jos se ei muuten siihen kuuluis, vain sen takia että lapsi syö! En muinakaan päivinä kokkaa vain sitä lasten lempiruokaa, miksi tekisin sitten jouluna niin?

Mikäpä tuossa, olin vasta 19 kun pystyin syömään mitään laatikoita yökkimättä.
Kinkku, sienisalaatti ja rosolli ei ollut mieleen, joten hyvin moni joulu meni perunoita ja italiansalaattia popsien. Arvatkaa vain menikö sitten suklaata ja piparkakkuja nälkään illalla ja sitten oli huono olo. Kannatan kyllä että lapsille jotain perunaa ravitsevampaa pöperöä pöytään jottei nälissään tarvi olla.

Nykyisin omasta pöydästä löytyy kalkkuna, uunivihanneksia, bataattivuoka, sienisalaatti ja miehen mieliksi noita perinteisempiä jouluruokia. Mutta joo, en ole koskaan oppinut tykkäämään laatikoista vaikka nykyisin alas menee jos on pakko.

Yhteistyössä