Onko ketään muuta, joka ei vietä perinnejoulua eikä syö jouluruokia eikä tee "pakollisia" jouluasioita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jjjjjjjj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jjjjjjjj

Vieras
Meillä syödään jouluna mitä halutaan. Ei mennä joulusaunaan. Ei etsitä mantelia puurosta, ei edes syödä puuroa. Ei kuunnella jouluhartauksia tms. Kuusi on, ja lahjoja, ruokaakin tietysti on (se ei vaan ole perinteistä jouluruokaa). Yhdessä oloa läheisten kanssa ja mukava tunnelma. Tehdään sitä, mitä halutaan, ei mitään mikä olisi "pakko" perinnesyistä tehdä.

No musta tuo kuulostaa aika perinteiseltä joululta vaikka ei joka ainoaa mahdollista perinnettä toteuttaisikaan. Mulla oli monta vuotta tapana lähteä matkoille jouluksi, mutta viime jouluna ja tänä vuonna vietän iolla perinteistä joulua, ihanaa saada laittaa kaikkea jouluista ja juhlistaa! :)

Minustakin tuo kuulosti perinteiseltä joululta. Minä olen jouluihminen, mutta ei meilläkään mennä joulusaunaan, ei etsitä mantelia puurosta, eikä kuunnella jouluhartauksia tai evankeliumia.

Suurimmalle osalle tärkeintä joulussa on juuri hyvästä ruoasta nauttiminen ja läheisten kanssa yhdessäolo.

Okei, ehkä mä sitten vaan olen käsittänyt väärin, koska useimmilla joulu tuntuu olevan sitä pakollista laatikoiden vääntämistä, kinkun sulattamista, joulusiivousta ym. Meillä ei erityisesti siivota jouluks, ei ole kinkkua, ei laatikoita eikä mitään näistä yleisimmistä jouluhässäköistä. Mutta siinä kyllä meidänki joulu tosiaan on perinteinen, että yhdessä ollaan ja syödään ja on mukavaa :-)

[QUOTE="vieras";25273636]No musta tuo kuulostaa aika perinteiseltä joululta vaikka ei joka ainoaa mahdollista perinnettä toteuttaisikaan. Mulla oli monta vuotta tapana lähteä matkoille jouluksi, mutta viime jouluna ja tänä vuonna vietän iolla perinteistä joulua, ihanaa saada laittaa kaikkea jouluista ja juhlistaa! :)[/QUOTE]

eilen sä sanoit mulle että olen tyhmä kun lapselleni en joulua laita. Me emme joulua vietä tänävuonna millään tavoin. Kummallista että tosiaan eilen koko porukka täällä tuomitsi mut kun joulua emme vietä.

En osaa tehdä jouluruokia joten niitä ei ole. Saunassa en käy muutenkaan. Eiköhän se siinä lepäillessä ja suklaata mässyttäessä mene. Sukulaisiakaan en näe.

Eniten odotan joulussa, kun Tapanina menen lähikirkkoon laulamaan ja kuulemaan kauneimpia joululauluja :) Me saatetaan hakea joulunpyhinä vaikka pizzat, kun ei tyttären kanssa niin hirveästi tykätä laatikoista ja kinkusta.

Meillä syödään jouluna mitä halutaan.

Niin meilläkin. Eli perinteistä jouluruokaa, nam. :p

Ei mennä joulusaunaan.

Me mennään, ihanaa saunoa näin talviaikaan.

Ei etsitä mantelia puurosta, ei edes syödä puuroa.

Meillä syödään. Ai että on hyvää kerran vuodessa syödä punaiseen maitoon tehtyä riisipuuroa. :p

Ei kuunnella jouluhartauksia tms.

Ei mekään.

Kuusi on, ja lahjoja, ruokaakin tietysti on (se ei vaan ole perinteistä jouluruokaa). Yhdessä oloa läheisten kanssa ja mukava tunnelma. Tehdään sitä, mitä halutaan, ei mitään mikä olisi "pakko" perinnesyistä tehdä.

Meilläkin kuusi, lahjoja, ruokaa ja mukava tunnelma. Tehdään juuri sitä, mitä halutaan, eli vietetään perinteistä joulua. Sulla on selvästi jostain syystä luulo, että muut vain tekevät jutut "koska on pakko". Meillä ainakin joulua vietetään juuri niin kuin halutaan, eli perinteisesti.

• Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
En tee mitään "pakosta" kaikki jouluun liittyvä on siis kivaa ja rentoa, alkaen ruuan laitosta. Perinne jouluksi tätä varmaan sanoisi moni mutta ei tämä ole mitään pakko vääntää juttua.

No meillä on kyllä perinteitä, mutta me emme juhli jeesusta, emmekä mitään uskontojuhlaa vaan niinkuin minä jo pienenä juhlimme Joulupukkia =D , meillä luetaan tietty joululoru normaalin evankeliuimin tai mikä lie onkaan niin sijaan. Olen ateisti perheestä, ja minusta on kyllä ihan hullua koko jeesus touhu, mutta joo Joulupukkia juhlitaan <3

Alkuperäinen kirjoittaja Kipeänä;25273801:
eilen sä sanoit mulle että olen tyhmä kun lapselleni en joulua laita. Me emme joulua vietä tänävuonna millään tavoin. Kummallista että tosiaan eilen koko porukka täällä tuomitsi mut kun joulua emme vietä.

No en ole kyllä ketään sanonut tyhmäksi! :O

Okei, ehkä mä sitten vaan olen käsittänyt väärin, koska useimmilla joulu tuntuu olevan sitä pakollista laatikoiden vääntämistä, kinkun sulattamista, joulusiivousta ym. Meillä ei erityisesti siivota jouluks, ei ole kinkkua, ei laatikoita eikä mitään näistä yleisimmistä jouluhässäköistä. Mutta siinä kyllä meidänki joulu tosiaan on perinteinen, että yhdessä ollaan ja syödään ja on mukavaa :-)

Mutta ku mää haluan ne laatikot ja kinkun ja laittaa joulua. Ei se oo mulle pakkopullaa :).

Mikä sitten on perinteistä. Meillä on omat perinteet ja on ne aika samat. Ruokalista tosin on muuttunut hivenen. Jotain jätetty pois ja jotain tullut tilalle. Meillä kyllä syödään uuniriisipuuroa ja sen kanssa on fariinisokerilla paistettuja mantelilastuja. Eli mitään mantelin etsintää ei ole, joulusaunaa ei ole sillä ystävät ja suku kokoontuu meille joulun viettoon ja ruokailu kestää usean tunnin, ei siis jäisi edes aikaa siihen. Ulkoillaan kyllä koirien ja lasten kanssa.

[QUOTE="Tiina";25274070]Mutta ku mää haluan ne laatikot ja kinkun ja laittaa joulua. Ei se oo mulle pakkopullaa :).[/QUOTE]

Sama. Pesin keittönkaappien ovia ja ajattelin, että kuinka onnellinen mä olenkaan. :)

Yhteistyössä