Äiti ja jouluruoka :( Onko lasten pakko syödä jouluruoka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun äitini oli järkevä nainen, joka kasvatti lapsensa noudattamaan hyviä käytöstapoja. Lisäksi äitini, joka oli oman lapsuutensa elänyt sota-ajan jälkeistä pula-aikaa, opetti, että ruokaa ei ylenkatsota. On ruokia joista en erityisemmin pidä, mutta en mene sitä kylään huutamaan ruokapöytään eikä tulisi mieleenkään vaatia lapsilleni jotain erikoisruokaa vain siksi ettei lapseni suostu edes maistamaan mitään mitä on tarjolla. Jos joku näkee vaivaa tarjotakseen aterian, sitä ei mennä moittimaan eikä nirsoilemaan, ainakaan päin naamaa. Mun lapseni eivät ole niin erikoistapauksia, että heille pitäisi erikseen tehdä ruuat tai muutenkaan kohdella eri tavalla kuin muita lapsia. Jos ei kelpaa, olkoon syömättä. Harva lapsi on itseään nälkään tappanut jos ruokaa on tarjolla.

Mutta jos se lapsi on maistanut jo useamman vuoden eikä edelleenkään tykkää? Tarviiko sitä helvetti natsiksi heittäytyä joulunakin. Tässä tapauksessa oli ilmoitettu että lapset eivät syö ja ehdotettu kompromissiä eikä oltu menossa haukkumaan kenenkään ruokia päin naamaa. Mutta näitä marttyyrejä tuntuu riittävän. Vietetään vaikka joulu yksin kun ei olla valmiita joustamaan LASTEN takia. Missään maailmailla ei lapsia vihata niinkuin suomessa. Joulun pitäisi olla mukavaa aikaa kaikille, ei vaan sille joka haluaa määrätä muidenkin tekemisistä. Jäisi menemättä meilläkin ap:n tapauksessa.

Lapset oppii uuden maun maistamalla noin 30 kertaa, ellei useammin.

Eli 30 aterialla pitäisi olla lanttulaatikkoa, jotta siitä oppisi pitämään ;)
Tämä siis kannattaa aloittaa jo lokakuussa, hyvissä ajoin...

Miten KUKAAN lapsistaan välittävä ihminen voi syöttää lapselleen pelkkiä herneitä koko joulun???

Meidän lapsi tykkää lantusta mutta haluaa sen tuoreena.

[QUOTE="vieras";27759449]Eli sinä henk.koht söisit ihan mitä tahansa, eihän se iso uhraus ole.[/QUOTE]

Jouluruoka on siis ihan mitä tahansa? Yleensä monipuoliset ruokailutottumukset on etu ei haitta... :)

[QUOTE="vieras";27759486]Meidän lapsi tykkää lantusta mutta haluaa sen tuoreena.[/QUOTE]

Mä tykkään kanssa lanttuni ja porkkanani tuoreena.
Rusinat on parempia tuoreina; rypäleinä yms ;)

Ja jotenkin voisi KUVITELLA, että niistä saisi vitamiineja yms myös enemmän sillä tavalla, mitä luulette?

[QUOTE="vieras";27759481]Mutta jos se lapsi on maistanut jo useamman vuoden eikä edelleenkään tykkää? Tarviiko sitä helvetti natsiksi heittäytyä joulunakin. Tässä tapauksessa oli ilmoitettu että lapset eivät syö ja ehdotettu kompromissiä eikä oltu menossa haukkumaan kenenkään ruokia päin naamaa. Mutta näitä marttyyrejä tuntuu riittävän. Vietetään vaikka joulu yksin kun ei olla valmiita joustamaan LASTEN takia. Missään maailmailla ei lapsia vihata niinkuin suomessa. Joulun pitäisi olla mukavaa aikaa kaikille, ei vaan sille joka haluaa määrätä muidenkin tekemisistä. Jäisi menemättä meilläkin ap:n tapauksessa.[/QUOTE]

Mitä rakkaus on mielestäsi? Jos jouluiruokien maistattaminen on lasten vihaamista?

En tiedä millaisia jouluruokia teillä on, mutta meiltä kyllä löytyy myös perunaa (ei imellytettyä) ja kinkkua. Jos muu ei maistu niin niillä kyllä saa vatsan riittävän täyteen.

Liäski mummi oli ilokseni opettanut lapsen syömään myös graavilohta :D

Minä vein mummulaan lapsille oman poronkäristyksen. Tiesin, etteivät syö niitä mössöjä, jotka aikuisten mielestä kuuluvat joulupöytään.Omasta lapsuudestani muistan kun aina jouluna tarjottiin äidin ja isän mielestä hyvää ruokaa eikä IKINÄ sellaista, mistä lapset olisivat tykänneet.

Meidän perheen joulupöydän tarjottavat valitaan niin, että jokainen saa sanoa oman lempiherkkunsa ja niitä kaikkia laitetaan. Lisäksi tehdään perinteiset laatikot sun muut.

[QUOTE="vieras";27759481]Mutta jos se lapsi on maistanut jo useamman vuoden eikä edelleenkään tykkää? Tarviiko sitä helvetti natsiksi heittäytyä joulunakin. Tässä tapauksessa oli ilmoitettu että lapset eivät syö ja ehdotettu kompromissiä eikä oltu menossa haukkumaan kenenkään ruokia päin naamaa. Mutta näitä marttyyrejä tuntuu riittävän. Vietetään vaikka joulu yksin kun ei olla valmiita joustamaan LASTEN takia. Missään maailmailla ei lapsia vihata niinkuin suomessa. Joulun pitäisi olla mukavaa aikaa kaikille, ei vaan sille joka haluaa määrätä muidenkin tekemisistä. Jäisi menemättä meilläkin ap:n tapauksessa.[/QUOTE]

Eikö ole ruuan laittajaa kohtaan epäkohteliasta toitottaa että meidän rakkaat ei sun ruokias syö joten me tuodaan omat mukana? Miksei olisi voinut kaikessa hiljaisuudessa syöttää niitä kotona ennen lähtöä niin kaikki olisivat olleet ihan tyytyväisiä?

ja Suomessa sitten joustetaankin lasten takia ihan joka asiassa. Soitellaan päiväkotiin jos ei oma kullannuppu saa erityiskohtelua, soitellaan opettajalle jos oma kullannuppu ei noudata koulun järjestyssääntöjä kun eihän säännöt omaa kullannuppua koske. Soitellaan muiden lasten vanhemmille jos meidän Pirkko-Petteriä ei oteta mukaan leikkiin vaikka Pirkko-Petteri sitten terrorisoisi koko leikkiä ja muita lapsia. Pelottaa jo etukäteen, että nämä tämän päivän pilalle hemmotellut ipanat on ne, jotka aikoinaan maksaa myös mun eläkkeeni. Ne kun ei osaa edes aikuisena persettään pyyhkiä ilman äitiä.

Mä en tajua miksi asiasta tehdään näin iso numero. Ei meillä mieskään syö laatikoita. Lapset söi lähinnä kinkkua, lämminsavu lohta, lihapullia ja perunoita. Musta niillä oli ihan hyvä jouluruoka. Mun vanhemmilla on lisäksi jouluna aina katrjalanpaistin tyylinen lihakastike, mitä syövät myös.

[QUOTE="mona";27759514]Mä en tajua miksi asiasta tehdään näin iso numero. Ei meillä mieskään syö laatikoita. Lapset söi lähinnä kinkkua, lämminsavu lohta, lihapullia ja perunoita. Musta niillä oli ihan hyvä jouluruoka. Mun vanhemmilla on lisäksi jouluna aina katrjalanpaistin tyylinen lihakastike, mitä syövät myös.[/QUOTE]

On lapsia joiden ruokavalio koostuu lähinnä pizzasta, ranskalaisista, makaronista ja riisistä... kriisiähän sitä jouluna pukkaa, jaa syy on tietenkin jonkun muun kuin perheen äidin :)

Mä en tajua tätä meuhkaamista tästä jouluruuasta. Jokainen perhe tekee omat perinteensä ja omat ruokansa omien makujen mukaan. Useimmat lapset on ronkeleita, aikuisen makuaisti on nyt vaan kehittyneempi kuin lapsen. Jos aikuinen tykkää jostain ruuasta, ei lapse siitä tarvitse pitää. Mä oon pienenä tykännyt kylmästä lanttulaatikosta, nykyään varmaan nousis ylös samantein.
Meidän keskimmäinen lapsi on hyvin ronkeli ja epäluuloinen uusia ruokia kohtaan, neljän vanhana eka kerran maistoi pienen, pienen nokareen jotain joululaatikkoa, tänä vuonna suostui jo syömään melkein kaikkea mitä pöydässä oli tarjolla, paitsi niitä laatikoita.

Mä paistoin tänäkin vuonna prinssinakkeja ja lihapullia uunissa, että ronkeleimmatkin saa jotain syötävää. Ruotsista tullut jouluperinne, mitä en meinannut ensin millään sulattaa osaksi meidän jouluperinnettä, mutta onpa ne muuten hyviä laatikoiden kanssa :) Joulu on vaan kerran vuodessa, kestää kolme päivää ja pitäis olla iloinen juhla, joten löysätkää vanteita, pipoja tms ja nauttikaa!!!

[QUOTE="vieras";27759115]Perinteiset jouluruoat ovat jäänne pula-ajoilta. En käsitä, miksi nykyajan lapsia pitäisi opettaa syömään perinteisiä jouluruokia. Jouluateria ei myöskään mielestäni ole se paikka, jossa lasten tulisi oppia maistamaan kaikkea. Sitä kasvatustyötä hoidetaan arjessa ja juhlan aikana jokaisella on oikeus nauttia juhlasta omalla tavallaan. Tämä koskee myös ruokailua. Meille tehdään jouluna useampaa eri ruokalajia jokaisen ruokailijan mieltymysten mukaan. Näin kaikki nauttivat ateriastaan joulupöydässä ja kaikilla on hyvä mieli.

Jos joku ei tykkää porkkana- tai lanttulaatikosta tai syö kurjissa elinolosuhteissa riistokasvatettua kinkkua, ei se tarkoita, että arjessa ei osaisi syödä muuta kuin ranskalaisia.[/QUOTE]

Historian tuntemus on tällä kirjoittajalla hakusessa. Pula-aika oli sodan jälkeen n. 1945- 50 ja jos nyt yhtään on historiaa lukenut, niin Suomessa on joulua ja siihen liittyviä perinteitä ollut "hieman" pitempään.

Jouluruuat vaihtelevat maakunnittain ja meillä on vaikutteita lännestä (Ruotsista) ja idästä (Venäjältä) samoin kuin Itämeren rannikkoalueen maista. Ihmiset ovat syöneet sitä, mitä on ilmasto-olosuhteissamme pystytty kasvattamaan ja järkevästi saatu. Ne jouluruuat, mitä nyt syömme ovat osa uusia perinteitä kertoen yhteiskuntamme teollistumisesta ja ihmisten liikkuvuudesta.

Ruokaperinteet ovat myös osa suomalaista identiteettiä, jos se nyt enää ketään kiinnostaa EU:ssa.Ruoka sitoo meitä edellisiin sukupolviin ja on ihmisiä, jotka vaalivat aarteinaan mummon reseptejä ja jotkut taas viis veisaavat innostuen uudesta. Mitä kuitenkin voi harkita on osata selittää asia lapsilleen. Ne nakit ja pizzat voi ilman muuta retuuttaa joulupöytään, mutta mielestäni joulupöydässä on yleensä aina jotakin hyvää. Itse rakastin lapsena puljonkia ja sillä menin koko joulun.

arvostan omia lapsia todella paljon, he syövät mukisematta sen mitä heille tarjotaan. ovat kaikki ruokaisia. jopa esikoinen joka on todella valkoiva ruokiensa tuoksujen suhteen söi/maistoi kaikkia jouluruokia.

eikä kukaan muukaan lapsi tai aikuinen nurissut, jokainen söi tarjottavista sitä mikä kelpasia ja jos jostain ei itänyt ei tehnyt asiasta numeroa vaan jätti syömättä.

uskomattomia "tarinoita" tässäkin ketjussa.

ja joku laittoi jossakin kohtaa että laatikot on makeita koska tulee siirappia, miksi ette tee niitä itse silloin niistä ei tule liian makeita. siirappia kun ei ole pakko laittaa jos ei halua. jokainen voi itse päättää miten laatikot/ruokansa maustaa.
kinkku ei ole suolainen jos sen suola itse eikä tee suolaista.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Siis mitä ihmettä...???

Onko nykyajan äitien mukaan siis todellakin ok, että päivälliskutsusta kieltäydytään, mikäli ei ole lapsille mieluista ruokaa tarjolla? Tai että kyläpaikkaan viedään omat ruuat, mikäli tarjottavat eivät maistu lapsille?

Oli kyse mistä tahansa ruuasta, niin tuollainen käytös on yksinkertaisesti pöyrristyttävää. Ja nyt en tarkoita lasten käytöstä vaan heidän äitiensä. Tässä ketjussa on tarrattu siihen, että pitääkö jouluruokaa syödä vai, mutta mielestäni se on täysin epäolennaista. Kylässä syodään mitä on tarjolla, tai sitten syödään valmiiksi jo kotona ja kylässä sitten syödään minimaalinen määrä jotain maistuvaa. Kylässä siis EI aleta pakkomaistattamaan, mutta siitä pidetään huoli, että lapset eivät ala marista pöydässä. Eli istuvat sitten vaikka hiljaa leipäpalan kanssa siinä pöydässä sillä aikaa kun muut syö.

Maistaa voi aina. Me ei koskaan mennä kylään nälkäisten lasten kanssa. Ei oo iso vaiva ruokkia heitä ennen vierailua, syövät sitten perillä mitä syövät ja kotona sitten taas kunnolla. Epäkohteliasta ap:lta ehdottaa omia ruokia lapsille, jotain tapoja sentään kun ei ollut pidemmästä vierailusta kyse. Terve lapsi ei nälkään parissa tunnissa kuole.

Joko tämä oli provo, tai sitten olet kyllä täysi idiootti. Tottakai lasten tulee oppia syömään jouluruokaa. Sun lapsistasi kasvaa todennäköisesti sellaisia nirppanokkia ja mummon potkijoita.... annatko ihan kaikessa muussakin aina lapsillesi periksi ja eikö heidän koskaan pidä tehdä sellaista mistä eivät pidä?!

[QUOTE="vieras";27759206]No itseasiassa jos ei syö YHTÄÄN MITÄÄN jouluruokia (ei kai kinkku nyt mikään eksotiikan huipentuma ole, saati rosolli joka tehty punajuuresta, porkkanasta, suolakurkusta ja sipulista tai perunoista), niin kuulostaa kyllä olevan melko moukkaa porukkaa.

Meillä lapsi 2-vuotias eikä tykännyt laatikoista, mutta jokaista pisti hieman suuhunsa. Söi kuitenkin kinkkua, perunoita, kastiketta ja rosollia sekä lohta. Ihan hyvä ruoka siis ja ensi jouluna uusi yritys laatikoissa taas. :)[/QUOTE]

Mulla on 3 lasta, keskimmäinen voi pahoin kaikesta kinkusta ja makkarasta - saattaa jopa pitää mausta, mutta oksentaa sitten.

Minä itse inhoan rosollia. Johtunee siitä punajuuresta. 70-luvulla kun etikkapunajuuri oli yksi yleisimmistä kasviksista talvisin. Porkkaraastetta sai myös, sellaista jota oli paranneltu jollain sitruslitkulla. Mulle ei todellakaan maistu punajuuri vieläkään.

Moukaksi en silti tunnistaudu.

Meillä joulupöydässä maistetaan, se keskimmäinen, joka voi pahoin kinkusta maistaa laatikoita, kalaa, salaattia, leipää. Kuopus maistelee kaikkea. 15 v esikoinen pistelee innolla menemään kaiken muun paitsi suolakurkun, smetanan ja hunajan, sekä mädin.

Joulupöydässä meillä on asioita, joista kaikki pitävät, niinpä siitä löytyy myös lihapullia. Kyse on juhlaruuasta, ja on tarkoitus, että kaikki siitä ateriasta nauttivat.

[QUOTE="vieras";27759764]Siis mitä ihmettä...???

Onko nykyajan äitien mukaan siis todellakin ok, että päivälliskutsusta kieltäydytään, mikäli ei ole lapsille mieluista ruokaa tarjolla? Tai että kyläpaikkaan viedään omat ruuat, mikäli tarjottavat eivät maistu lapsille?

Oli kyse mistä tahansa ruuasta, niin tuollainen käytös on yksinkertaisesti pöyrristyttävää. Ja nyt en tarkoita lasten käytöstä vaan heidän äitiensä. Tässä ketjussa on tarrattu siihen, että pitääkö jouluruokaa syödä vai, mutta mielestäni se on täysin epäolennaista. Kylässä syodään mitä on tarjolla, tai sitten syödään valmiiksi jo kotona ja kylässä sitten syödään minimaalinen määrä jotain maistuvaa. Kylässä siis EI aleta pakkomaistattamaan, mutta siitä pidetään huoli, että lapset eivät ala marista pöydässä. Eli istuvat sitten vaikka hiljaa leipäpalan kanssa siinä pöydässä sillä aikaa kun muut syö.[/QUOTE]

No ne on niitä samoja prinsessojen/prinssien äitejä, jotka äimistelevät joidenkin häätarjoilua, kun listalta puuttuu lapsille nakit ja ranskalaiset... :laugh:

Luojan kiitos omat vanhempani ovat tehneet jouluna pelkästään jouluruokia ja sitä kautta me kaikki olemme oppineet niitä syömään tai ainakin sietämään. :) Saman palveluksen aion tehdä omille lapsilleni ja hienosti maistui pikkumiehelle tänä jouluna kinkut, lohet, rosollit ja jopa lanttulaatikko. Kuvitella! :D

[QUOTE="vieras";27759777]Terve lapsi ei nälkään parissa tunnissa kuole.[/QUOTE]

Terve lapsi (ihminen) ei kuole vuodessakaan nälkään, mikäli jotain ruokaa on tarjolla. Ihminen on kuitenkin eläin, tavallinen nisäkäs, joka kyllä syö jos elimistö tarvitsee ravintoa. Silloin kun saa valita, ihminen helposti niin myös tekee ja valitsee. Jos vaihtoehtoa ei ole, ihminen syö sen mitä on. Hätätapauksessa vaikka nahkakuoren purjelaivan maston ympäriltä, kuten tekivät muinaiset Vasco da Gaman matkalaiset Euroopasta Intiaan 1400-luvulla.

Huonot käytöstavat kaikilla, myös sillä mummolla, joka valittaa ja haukkuu lapsenlapsia nirppanokiksi.

Veljeni ei koskaan syönyt jouluruokia, joulupöydässä otti vaan makaroonia ketsupilla :) Kukaan ei koskaan valittanut hänelle asiasta, eikä hän yökötellyt laatikoille tms. Nyt aikuisena vetelee rosollit ja laatikot ihan suvereenisti ja oikeasti tykkää niistä. Kun taas mä en edelleenkään voi sietää niitä. En tee siitä numeroa, jätän vaan syömättä.

[QUOTE="poikia3";27759786]Mulla on 3 lasta, keskimmäinen voi pahoin kaikesta kinkusta ja makkarasta - saattaa jopa pitää mausta, mutta oksentaa sitten.

Minä itse inhoan rosollia. Johtunee siitä punajuuresta. 70-luvulla kun etikkapunajuuri oli yksi yleisimmistä kasviksista talvisin. Porkkaraastetta sai myös, sellaista jota oli paranneltu jollain sitruslitkulla. Mulle ei todellakaan maistu punajuuri vieläkään.

Moukaksi en silti tunnistaudu.

Meillä joulupöydässä maistetaan, se keskimmäinen, joka voi pahoin kinkusta maistaa laatikoita, kalaa, salaattia, leipää. Kuopus maistelee kaikkea. 15 v esikoinen pistelee innolla menemään kaiken muun paitsi suolakurkun, smetanan ja hunajan, sekä mädin.

Joulupöydässä meillä on asioita, joista kaikki pitävät, niinpä siitä löytyy myös lihapullia. Kyse on juhlaruuasta, ja on tarkoitus, että kaikki siitä ateriasta nauttivat.[/QUOTE]

No, minä en kyllä laske lihapullia juhlaruuaksi, meillä niitä syödään pitkin vuotta muutenkin. Moukkia on ne, jotka tekevät lapsilleen karhunpalveluksen syöttämällä jouluna nakkeja ja lihapullia, ettei tarvitse sitä jouluruokaa edes maistaa.

Yhteistyössä