Äiti ja jouluruoka :( Onko lasten pakko syödä jouluruoka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27759115]Perinteiset jouluruoat ovat jäänne pula-ajoilta. En käsitä, miksi nykyajan lapsia pitäisi opettaa syömään perinteisiä jouluruokia. Jouluateria ei myöskään mielestäni ole se paikka, jossa lasten tulisi oppia maistamaan kaikkea. Sitä kasvatustyötä hoidetaan arjessa ja juhlan aikana jokaisella on oikeus nauttia juhlasta omalla tavallaan. Tämä koskee myös ruokailua. Meille tehdään jouluna useampaa eri ruokalajia jokaisen ruokailijan mieltymysten mukaan. Näin kaikki nauttivat ateriastaan joulupöydässä ja kaikilla on hyvä mieli.

Jos joku ei tykkää porkkana- tai lanttulaatikosta tai syö kurjissa elinolosuhteissa riistokasvatettua kinkkua, ei se tarkoita, että arjessa ei osaisi syödä muuta kuin ranskalaisia.[/QUOTE]

No itseasiassa jos ei syö YHTÄÄN MITÄÄN jouluruokia (ei kai kinkku nyt mikään eksotiikan huipentuma ole, saati rosolli joka tehty punajuuresta, porkkanasta, suolakurkusta ja sipulista tai perunoista), niin kuulostaa kyllä olevan melko moukkaa porukkaa.

Meillä lapsi 2-vuotias eikä tykännyt laatikoista, mutta jokaista pisti hieman suuhunsa. Söi kuitenkin kinkkua, perunoita, kastiketta ja rosollia sekä lohta. Ihan hyvä ruoka siis ja ensi jouluna uusi yritys laatikoissa taas. :)

Miksi heti meet sanoon ei meen Miina syö jouluruokaa.
Lapsesi olisi saattanut syödä riemulla mummun laatikoita.

Älä hauku pahoiksi ruokia. Anna lapaselle mahdollisuus syödä ja maistella.
Äitinä teit väärin lastasi kohtaan.

Äidin jouluruokaan kuuluu: kinkku, peruna-, lanttu,- porkkana- ja maksalaatikot, rosolli. Perus peruna ei kuuluu eikä ole muita ruokia pöydässä, esim. kurkku-tomaatti-salaatti, lohta, italian- ja punajurisalaattia, porkkanaraaste.
Lapset ovat maistaneet jokaikisen joulun näitä jouluruokia. Äiti alun perin tiesi ettei lapset syö jouluruokaa, kävi edellisenä päivänä syömässä meillä. Silloin oli ok ettei lapset tykkää jouluruosta, mutta ei ollut enään ok kun kutsui meidät kylään. Meillä oli myös pöydällä: lohta, keitetty peruna, kurkku-tomaatti-salaatit, porkkanaraaste.

[QUOTE="vieras";27759222]Miksi heti meet sanoon ei meen Miina syö jouluruokaa.
Lapsesi olisi saattanut syödä riemulla mummun laatikoita.

Älä hauku pahoiksi ruokia. Anna lapaselle mahdollisuus syödä ja maistella.
Äitinä teit väärin lastasi kohtaan.[/QUOTE]

Äiti ostaa myös valmiit laatikot kaupasta niin kuin mekin, ei koskaan tee niitä itse.

jos lapsille ei kelpaa jouluruoka pöydässä mikään perinteisista jouluruista , on vanhemmissa paljon vikaa.
millainen lapsi ei ole oppinut syömään ihan perusmakuja ja ruokia.
melkosia idiootteja kasvattajia jos lapset on opetettu pelkälle nakille, ranskalaisille, hampurilaisille tai pitsoille. eikä ole opetettu syömään juureksia, lihaa, kasviksi, perunaa.

Äitisi on täysin oikeassa!

Tämä nyt on ihan tyhmä kommentti. Meillä joulupöytään ei kuulu peruna, ja perunalaatikko on makeaa, ei mikään perusmaku. Siirappia tulee myös porkkana ja lanttulaatikkoon, raakoja porkkanoita meillä lapset syö muuten todella paljon! Kinkku on todella suolaista, ja kaukana ainakin meidän perusruuista, joihin kuuluvat maustamattomana ostetut lihat, pääasiassa broileri. Itse maustamme melko miedosti.
Ihan varmasti ei meillä kuulu nakit, ranskalaiset yms. ruokailuun kuin pari kertaa vuodessa, silti jouluruoka ei hiero lasten makunystyröitä.

Siksi itse savustan lohen joulupöytään, sillä pärjää yhden päivän 5-vuotiaskin.

Viimeksi muokattu:
Mä ihmettelen, mistä nykyajan 3-kymppisille vanhemmille (vai minkä ikäisiä täällä vastaajat keskimäärin on?) on tullut tuo "pakko maistaa jouluruokia" villitys? Mies, 35 v muisteli juuri ettei hänen mummonsa tai vanhempansa koskaan pakottaneet syömään jouluruokia, hän oli mummolassakin ihan olohuoneessa odottamassa, kun muut söivät. Koska ei tykkää vieläkään laatikoista tai rosollista, kalalle on allerginen. Eikä mukaan 40-vuotiasta ole koskaan pakotettu syömään mitään, tai sen kummemmin ihmetelty miksen syö jouluruokia. Ei myöskään mummoni ihmetellyt. Enkä vieläkään voi sietää laatikoita tai rosollia, anopilla maistoin hieman porkkanalaatikkoa ja totesin taas, ettei ole mun juttu.

Miksi lasten pitäisi olla tyhjin vatsoin ja itku silmässä jouluna? Miksei heille voi laittaa jotain maistuvaa myös? Kaiken ei tarvitse olla lasten makuun, mutta edes jonkin.

Tuskin kaikki aikuisetkaan pitävät jouluruoista, enkä todellakaan usko, että jos jossain perheessä inhotaan vaikka lanttulaatikkoa ja lipeäkalaa, kaikki vauvasta vaariin söisivät niitä hampaat irvessä vain, koska on joulu ja kyseessä perinneruoka. Ne jätettäisiin suosiolla pois pöydästä ja syötäisiin jotain muuta.

Meillä syödään ARKENA tasan sitä, mitä tarjolla on tai sitten ruokaa saa vasta seuraavalla aterialla. Mutta jouluna katetaan tietysti pöytään jokaiselle jotakin. Meillä riittää, että paistaa lihapullia (jotka kuuluvat joulupöytään monin paikoin Ruotsissa, mutta täällä rajan toisella puolella niiden tarjoaminen on näemmä junttia) ja sitten lapset saavat niitä ja porkkanalaatikkoa sekä punajuurta. Jos kuopus ei olisi pitänyt edes porkkanalaatikosta, olisin paistanut makean makaronilaatikon seuraavalle aterialle, mutta kävi ilmi, että pikkuneiti syö näemmä melkein kaikkea. Eli ensin maistatetaan, sitten joustetaan. JOULUNA.

Miksi jouluna pitää tehdä ruoka vain aikuisten makuun?

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Mä taas en ymmärrä sitä, että aikuiset kerää joulupöydän täyteen omia herkkujaan ja.lasten tulee syödä niitä samoja vaikkei maistuiskaan. Meillä kaikki saa toivoa joulupöytään omia herkkujaan. Arkena sitten syösään sitä ruokaa mitä ruoanlaitttaja on laittanut, mutta en silloinkaan laita ehdointahdoin ruokaa, joka ei maistu kellekään.

Mä oon täysin samaa mieltä! Jos lasten herkkua ei ole perunalaatikot ym., niin miksi joulunakin pitäisi tapella ruokapöydässä? Meillä jokainen lapsi sai esittää ruokatoiveen jouluruokapöytään ja sitä söivätkin hyvällä ruokahalulla. Mieluummin mä laitan pöytään sellasta, mikä maistuu, ettei sitten karkkia syödä vatsaansa täyteen. Ja kun arkena saa muutaman lapsen kanssa tapella aina ruuasta, oli se mitä vaan, niin jouluna mä en jaksa sellaiseen ryhtyä! Meillä myös arkena pöydässä sitä mitä on ja sitä syödään. Myös allergiat rajoittavat jonkun verran näitä ruokailuja.

jos lapsille ei kelpaa jouluruoka pöydässä mikään perinteisista jouluruista , on vanhemmissa paljon vikaa.
melkosia idiootteja kasvattajia jos lapset on opetettu pelkälle nakille, ranskalaisille, hampurilaisille tai pitsoille. eikä ole opetettu syömään juureksia, lihaa, kasviksi, perunaa.

Mitäs sanot musta 40-vuotiaasta, jonka äiti oli 20 vuotta kotiäiti ja teki aina kotiruokaa. Ranskalaiset, hampurilaiset ja pitsa ei kuuluneet mun lapsuuteen ollenkaan, silti en syö joululaatikoita. Juureksia, lihaa, kasviksia tai perunaa syön kyllä, mutten missään lanttulaatikkomuodossa. Se on suoraan sanottuna aivan törkeän pahaa!

Lisään vielä, että kun itse olin pieni, niin äitini teki meille lapsille aina sellasta tosi hyvää kastiketta, mitä ei tehty muina päivinä vuodessa. Ei meidän ollut pakko syödä jouluruokia, maisteltiin niitä kyllä ja kinkkua syötiin.

Kuuluu jo ihan perus käytöstapoihin ettei nyt sentään aleta vaatia erityisruokia jos toinen on muutenkin nähnyt vaivaa monen ruokalajin kanssa. Toinen mua ärsyttävä asia on ne kakarat, jotka ruokapöydässä huutaa suureen ääneen "tää on pahaa". Voisi opettaa lapset jättämään lautaselle jos ei tykkää eikä tehdä siitä numeroa.

Tosi moukkamaista jättää menemättä jouluaterialle sen takia että nirsoiksi kasvatetut kakarat ei suostu syömään, lähes yhtä moukkamaista ehdottaa että tuo omat ruuat koska mummin tekemät ei kuitenkaan kelpaa. Olisit syöttänyt ne kullanmurusi kotona omilla herkkuruuilla ennen lähtöä ja antanut olla syömättä joulupöydässä, äitisi ei olisi pahoittanut mieltään eikä kullannuppusi kärsi joutuessaan ehkä kerran elämässään epämiellyttävään tilanteeseen. Törkeä olit äitiäsi kohtaan.

[QUOTE="vieras";27759408]Tarviiko pieni ihmislapsi joulunakin pakottaa? Ei![/QUOTE]

Tarviiko pienen ihmislapsen mielihalujen takia loukata muita ihmisiä joulunakin? Ei! Perkele ne kakarat ei oo mitään prinssejä ja prinsessoja joiden takia kaikkien muiden pitää kumarrella ja muokata omaa elämäänsä. Tommoset pentujen paapojat on vielä isossa kusessa kun murrosikäinen vetää äitiään lättyyn jos ei niitä kasvateta pienestä asti kunnioittamaan muita ihmisiä. Tosin, itsepä ovat liemensä keittäneet siinä vaiheessa.

Tarviiko pienen ihmislapsen mielihalujen takia loukata muita ihmisiä joulunakin? Ei! Perkele ne kakarat ei oo mitään prinssejä ja prinsessoja joiden takia kaikkien muiden pitää kumarrella ja muokata omaa elämäänsä. Tommoset pentujen paapojat on vielä isossa kusessa kun murrosikäinen vetää äitiään lättyyn jos ei niitä kasvateta pienestä asti kunnioittamaan muita ihmisiä. Tosin, itsepä ovat liemensä keittäneet siinä vaiheessa.

Kerro oma inhokkiruokasi? Kenties etanat, mustekala, maksa...ihan mikä vaan mistä et tykkää. Söisitkö sitä jouluna ihan pelkästä kohteliaisuudesta?

Olen sen verran vanhanaikanen äiti että olen pitänyt itsestään selvänä että lapset syövät pienestä pitäen jouluna jouluruokia. Ja niin on myös tapahtunut. Esikoinen oli kranttu ainoastaan puolitoistavuotiaana: joulupöydästä kelpasi vain herneet. Söi siis herneitä sen joulun ja hengissä pysyi. Joulupöydässä on niin paljon erilaista syötävää että varmaan jokainen saa kupunsa täyteen. Eihän se ole pakottamista jos jokainen saa valita mieleisensä siitä mitä tarjolla on.

[QUOTE="vieras";27759422]Kerro oma inhokkiruokasi? Kenties etanat, mustekala, maksa...ihan mikä vaan mistä et tykkää. Söisitkö sitä jouluna ihan pelkästä kohteliaisuudesta?[/QUOTE]

Monesti nuo inhokkiruoat "periytyvät", äiti inhoaa niitä jo valmiiksi eikä tarjoa myöskään niitä lapsilleeen. Uusiin makuihin voi totutella, 1-2 lusikallista lanttulaatikkoa tuskin on iso uhraus :)

Meillä lapsi söi uuniperunaa lohi täytteellä ja naudan pihviä sekä viher salaattia ja limppua. Mössölaatikot ja kinkku ei mene vaikka me aikuiset niitä syödään. Lienee parempi ja kehittyneempi makuaisti kuin vanhemmillansa. Mun mielestä jouluna pitää olla jokaiselle jotain mieluista syötävää. En itsekkään koskisi lipeäkalaan niin pakottaisin lapseni syömään sikaa?

[QUOTE="vieras";27759431]Monesti nuo inhokkiruoat "periytyvät", äiti inhoaa niitä jo valmiiksi eikä tarjoa myöskään niitä lapsilleeen. Uusiin makuihin voi totutella, 1-2 lusikallista lanttulaatikkoa tuskin on iso uhraus :)[/QUOTE]

Eli sinä henk.koht söisit ihan mitä tahansa, eihän se iso uhraus ole.

No meillä oli joka joulu mummin ruokapöydässä karjalanpaistia, kinkkua, kaikki ne laatikot, lipeäkalaa ja jotain rosollia + leipää. Söin sitten leipää, aina. En voinut sietää edes noiden ruokien hajua, enkä siedä vieläkään! Lapseni ovat maistaneet jouluruokia, paitsi kinkkua eivätkä tykkää, joten en myöskään pakota heitä syömään niitä. Onneksi heidän mummi on sen verran viisas ettei tuhlaa rahaa niihin ainakaan ajatellen, että lapset söisivät myös. On heille laittanut lisäksi esim. lohta, perunoita ja kalkkunaa.

[QUOTE="vieras";27759449]Eli sinä henk.koht söisit ihan mitä tahansa, eihän se iso uhraus ole.[/QUOTE]

Ja lisään että meillä minä syön kaikkia jouluruokia mutta lapseni ei niitä syö, maistanut on useampana jouluna mutta ei tykkää edelleenkään.

[QUOTE="vieras";27759422]Kerro oma inhokkiruokasi? Kenties etanat, mustekala, maksa...ihan mikä vaan mistä et tykkää. Söisitkö sitä jouluna ihan pelkästä kohteliaisuudesta?[/QUOTE]

Mun äitini oli järkevä nainen, joka kasvatti lapsensa noudattamaan hyviä käytöstapoja. Lisäksi äitini, joka oli oman lapsuutensa elänyt sota-ajan jälkeistä pula-aikaa, opetti, että ruokaa ei ylenkatsota. On ruokia joista en erityisemmin pidä, mutta en mene sitä kylään huutamaan ruokapöytään eikä tulisi mieleenkään vaatia lapsilleni jotain erikoisruokaa vain siksi ettei lapseni suostu edes maistamaan mitään mitä on tarjolla. Jos joku näkee vaivaa tarjotakseen aterian, sitä ei mennä moittimaan eikä nirsoilemaan, ainakaan päin naamaa. Mun lapseni eivät ole niin erikoistapauksia, että heille pitäisi erikseen tehdä ruuat tai muutenkaan kohdella eri tavalla kuin muita lapsia. Jos ei kelpaa, olkoon syömättä. Harva lapsi on itseään nälkään tappanut jos ruokaa on tarjolla.

Lapset oppii uuden maun maistamalla noin 30 kertaa, ellei useammin.

Eli 30 aterialla pitäisi olla lanttulaatikkoa, jotta siitä oppisi pitämään ;)
Tämä siis kannattaa aloittaa jo lokakuussa, hyvissä ajoin...

Miten KUKAAN lapsistaan välittävä ihminen voi syöttää lapselleen pelkkiä herneitä koko joulun???

Yhteistyössä