Lapsille jouluruokaa ideoita???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En todellakaan ala kokata lapselle eri ruokia jouluna, vaan syö samaa mitä me. Jos ei halua laatikoita syödä, niin onhan siinä kinkkua, perunaa, salaatteja, kalaa jnejne, joista saa vatsan täyteen. Ihan hullua alkaa tehdä jotain pastaa joulupöytään, jos se ei muuten siihen kuuluis, vain sen takia että lapsi syö! En muinakaan päivinä kokkaa vain sitä lasten lempiruokaa, miksi tekisin sitten jouluna niin?

Koska on joulu?? Ihan uskomatonta, että tämmösiä lasten vihaajia on olemassa. En minäkään halua makaroonia joulupöytään, mutta ikävä se on lapsistakin, jos heitä ei mitenkään huomioida :( eihän kaikki aikuisetkaan tykkää kaikista jouluruuista.

Taas on vaikea ymmärtää!

Meidän joulupöydässä ainakin on niin monta vaihtoehtoa jouluruokia, että nirsoinkin varmasti löytää tarpeeksi ruokaa.

Ellei laatikot kelpaa niin perunoista ja kalapöydästä voi ottaa enemmän. Tai ellei kalakaan uppoa ni pottujen kanssa voi ottaa kinkkua ja lihapullia. -Tai karjalanpaistia mitä on mummolassa lihapullien sijaan.

Ja ellei potut uppoa, niin leivälle voi lastata kinkkua ja sinappia tai kotijuustoa pelkästään tai vaikka graavilohen kera. Tai kananmunanpuolikkaan minkä tahansa kalan seuraksi. Tai maksapasteijaa.

Minä en ymmärrä, miksi pitää väkisin syödä perinneruokia, jos ne eivät maistu. Totta kai lasten pitää maistaa niitä ruokia ensin, eli ei voi vain sanoa, että en tykkää lanttulaatikosta (esim. ulkonäön tai hajun perusteella), vaan sitä pitää maistaa. Sitten voi todeta, että ei tykkää. Lapsena minun piti maistaa esim. lipeäkalaa, mutta yhden kokeilun jälkeen sitä ei tarvinnut syödä. Mutta siis, jos lapset ovat jo maistaneet ja todenneet, että ei tykkää, niin miksei voisi jouluna syödä jotain, mistä tykkää? Vaikka sitten pizzaa. Ei se jouluruoka sitä joulua tee. Omassa perheessä ainakaan.

Minä en ymmärrä, miksi pitää väkisin syödä perinneruokia, jos ne eivät maistu. Totta kai lasten pitää maistaa niitä ruokia ensin, eli ei voi vain sanoa, että en tykkää lanttulaatikosta (esim. ulkonäön tai hajun perusteella), vaan sitä pitää maistaa. Sitten voi todeta, että ei tykkää. Lapsena minun piti maistaa esim. lipeäkalaa, mutta yhden kokeilun jälkeen sitä ei tarvinnut syödä. Mutta siis, jos lapset ovat jo maistaneet ja todenneet, että ei tykkää, niin miksei voisi jouluna syödä jotain, mistä tykkää? Vaikka sitten pizzaa. Ei se jouluruoka sitä joulua tee. Omassa perheessä ainakaan.

Tolla logiikalla kasvaa nirsoja aikuisia.

Ruokia pitää maistaa useampi kerta, ennen kuin voi oikeasti tietää, pitääkö siitä vai ei.

Ja joulupöydässä riittää valinnanvaraa. Siis syötäväksi mutta myös maisteltaviksi. Kolmevuotiaan inhokki saattaa olla tulevaisuuden kolmekympisen lempiherkku.

Enkä nyt tarkoita, että lapsia pitäisi pakottaa maistamaan kaikkea mitä joulupöydässä on, mutta jospa joka joulu maistaisi jotain niistä mistä ei aiemmin ole pitänyt.

^ toki. Minusta vain on kurjan kuuloista, että lapset joutuvat jouluna syömään ruokaa, josta eivät pidä ja jäävät ehkä nälkäiseksikin. Joulun kuuluisi kuitenkin olla kivaa aikaa, etenkin niile lapsille. Eri ruokia on tietenkin hyvä maistella, mutta onhan se nyt ikävää, jos juuri jouluna joutuu syömään ruokaa josta ei pidä. Voisiko vaikka viikko ennen joulua olla pikkujoulut, joissa lapset voisivat maistella laatikoita ja graavilohta ja mätiä ja muita perinteisiä jouluruokia, niin ei tarvisi sitten aattona? Ei tietenkään joka perheessä onnistu ihan rahan ja ajan puutteen vuoksi. Kunhan tuli mieleen.

Harvassa taitaa nykyään olla pelkän perinteisen jouluruuan pöydät, eiköhän sinne laiteta tarjolle "jokaiselle jotakin" - tyylillä. Ei meilläkään kaikki lapset välitä esim. joululaatikoista, maistavat toki, siksi heille on tarjolla mm. karjalanpaistia, keitettyjä perunoita, kalaa muodossa jos toisessa, uunijuureksia ja makaronilaatikkoa muiden antimien ohessa. Kukaan ei ole nälkäiseksi jäänyt joulun aikana.

Ja mitä maisteluun tulee, niin sitä pitää todellakin tehdä useamman kerran ennen kuin voi edes sanoa, ettei tykkää ruuasta. Olikohan jopa jossain asiaa tutkittu, että oikein kymmenisen kertaa pitäisi maistella, muistelen jostain lukeneeni niin. Kuitenkin yhdestä kerrasta ei ns. hullua hurskaammaksi tule eli ei pysty sanomaan tykkääkö vai ei. Makuaisti kun muuttuu koko ajan.

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Enkä mä toki sitä san, että pitäisi olla joulupöytä ellei sitä kukaan perheessä halua.

On vain hyvä oppia syömään ruokia, joita suomessa kuitenkin aina jossain tarjotaan. Ei elämä voi olla pelkkää pitsaa, nakkeja ja muusia tai spagettia soosilla. Ravitsemuksellisestikaan!

Ja kun vielä ajattelee sitä, miksi joulunaikaan on syöty eri juureksista tehtyä ruokaa. On myös ekoteko suosia niitä ulkomaalaisten tai keinovalolla kasvatettujen tomaattien (mitä pitsaan soosimuodossa tulee) sijaan.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Meillä on kyllä niin laaja skaala kaikkea, että varmasti on jokaiselle jotakin. Minulle toki eniten koska olen kokkina.:cool:

Lapset rakastaa kalaa ja kun kysyin niin tyttö spesifisti haluaa savusiikaa ja katkarapu-tuorejuusto täytettyjä croisantteja, eli perinteistä lipsutaan - viime vuonna oli muun muassa japanialaisia limuja.😁
Perinneruokiakin kyllä syövät ja niitä on joka joulu rarjolla, mutta kaikki ei ole lemppareita. Maistoivat eräs joulu lipeäkalaakin kun sitä laitoin!

Joka joulu on tullut tavaksi kysyä, että mikä olis toiveena ja sitä laitetaan myös.

• Tykkää
Enkä mä toki sitä san, että pitäisi olla joulupöytä ellei sitä kukaan perheessä halua.

On vain hyvä oppia syömään ruokia, joita suomessa kuitenkin aina jossain tarjotaan. Ei elämä voi olla pelkkää pitsaa, nakkeja ja muusia tai spagettia soosilla. Ravitsemuksellisestikaan!

Ja kun vielä ajattelee sitä, miksi joulunaikaan on syöty eri juureksista tehtyä ruokaa. On myös ekoteko suosia niitä ulkomaalaisten tai keinovalolla kasvatettujen tomaattien (mitä pitsaan soosimuodossa tulee) sijaan.
Juuri näin!

Nuorempana kun ekoja kertoja maistelin venäläisiä ruokia niin hyvä ettei tullut hissillä ylös. En raaskinut kuitenkaan koskaan kieltäytyä, etenkään sen vuoksi kun iäkäs babushka toimi head cheffinä (kaikki osallistui tosin jollain tapa ruoanlaittoon).

Nykyään rakastan venäläistä ruokaa!

Kaikki ruoka menee ja olen ollut aina melko utelias ruoan suhteen, ihan kaikkea pitää saada maistaa, ainakin sen kerran.😋

• Tykkää

Yhteistyössä