Lapsilisät poistettava suurituloisilta

• Viestiketjun aloittaja Herra Majuri
  • Ensimmäinen viesti
Mutta se kai se osa tätä vyyhtä on, ettei kaikilla työaloilla saavuteta koskaan mitään hyvää tulotasoa..ja kuitenkin, näitä töitä ja niiden tekijöitä tarvitaan joka päivä!!!!
Ainakin jos haluaa ostaa ostoksensa kaupasta, käydä julkisilla terveyskeskuksissa, koulussa jne. jne.
Kyllä te tiijjätte.

-
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Kannattaa miettiä oikeasti yhteiskunnallista säästöä eli koituuko sitä, jos lapsilisät tulevat tulosidonnaiseksi. Ei se ole ilmaista yhteiskunnalle, jos jokin etuus muutetaan tuloista riippuvaiseksi. Käsittely aina maksaa.
Kai säästöjen kaikkinainen käsittely jonkin verran maksaa yhteiskunnalle, otettiin ne mistä hyvänsä?
Ei pidä paikkansa. Tämä muutos tarkoittaisi uuden systeemin ja byrokratian kasaamista. On eri tehdä muutoksia, joilla viilataan jotain olemassa olevaa (jossa jo esim tsekataan tulot jne) kuin että tehdään uusi taas muiden järjestelmien rinnalle. Tämä muutos pirstaloisi taas lisää tukiviidakkokenttää ja aiheuttaisi enemmän kuluja kuin säästöjä. Parempi olisi miettiä, millä kerätä lisää veroja, ja miten muuttaa olemassa olevien tukien määrää esim. En heitä tähän ehdotuksia koska tässä ketjussa ei ole vaihtoehtojen etsimisestä kyse.

Mutta pointtini vain se, että lapsilisän poisto rikkailta on vain populistinen ehdotus, joka ei tuo säästöjä kokonaisuutta ajatellen. Ja se kai pitäisi olla tavoitteena, eikö.
No mä en ole asiantuntija tässä asiassa, mutta en usko, että täysin uudenlaista systeemiä ko. säästön käsittelemiseen tarvitsisi rakentaa. Asumistuethan maksetaan tulojen mukaan. Mutta tottahan se on, että hakemusten käsitteleminen ja päivittäminen vaatii työtä ja työ maksaa rahaa.

Ehkä pitäisikin lähteä jostain omatuntoon perustuvasta ajattelusta..ihminen voisi itse määritellä tuen tarpeensa? Tai sitten sen hakeminen pitää tehdä niin vaikeaksi, ettei rikurikkaat viitsi vaivautua pahaisen satkun takia...

Haihattelua? Ehkä? :saint:

Viime laman aikana väläyteltiin ihan samaa lapsilisien tulosidonnaisuutta. Muistelen, että tuolloin jo puhuttiin järjestelmän kalleudesta, jos muutos olisi toteutunut. Mutta populististahan se on kosiskella jälleen tällä aiheella.

Vähän on joo sellanen maku nyt että porukalla vahdataan että juma noilla on hyvät palkat ja meillä ei joten viedään niiltä! Se ei mammoille riitä että perheestä menee jo valtiolle tuhansia kuukaudessa vaan se viimenenkin lapsi"vähennys" pitäs poistaa!!!!

vieras
Mutta se kai se osa tätä vyyhtä on, ettei kaikilla työaloilla saavuteta koskaan mitään hyvää tulotasoa..ja kuitenkin, näitä töitä ja niiden tekijöitä tarvitaan joka päivä!!!!
Ainakin jos haluaa ostaa ostoksensa kaupasta, käydä julkisilla terveyskeskuksissa, koulussa jne. jne.
Kyllä te tiijjätte.
Kunhan et ehdota seuraavaksi, että kaikille sama palkka ammatista riippumatta, että oltaisiin tasa-arvoisia :LOL:

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Vähän on joo sellanen maku nyt että porukalla vahdataan että juma noilla on hyvät palkat ja meillä ei joten viedään niiltä! Se ei mammoille riitä että perheestä menee jo valtiolle tuhansia kuukaudessa vaan se viimenenkin lapsi"vähennys" pitäs poistaa!!!!
Tässä tuntuu pätevän se luonnonlaki, että vaikka ei saisi itselleen yhtään lisää, yhtä paljon, ellei enemmänkin, lämmittää se, että joltain toiselta otetaan pois.

poipoipoi
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Kannattaa miettiä oikeasti yhteiskunnallista säästöä eli koituuko sitä, jos lapsilisät tulevat tulosidonnaiseksi. Ei se ole ilmaista yhteiskunnalle, jos jokin etuus muutetaan tuloista riippuvaiseksi. Käsittely aina maksaa.
Kai säästöjen kaikkinainen käsittely jonkin verran maksaa yhteiskunnalle, otettiin ne mistä hyvänsä?
Ei pidä paikkansa. Tämä muutos tarkoittaisi uuden systeemin ja byrokratian kasaamista. On eri tehdä muutoksia, joilla viilataan jotain olemassa olevaa (jossa jo esim tsekataan tulot jne) kuin että tehdään uusi taas muiden järjestelmien rinnalle. Tämä muutos pirstaloisi taas lisää tukiviidakkokenttää ja aiheuttaisi enemmän kuluja kuin säästöjä. Parempi olisi miettiä, millä kerätä lisää veroja, ja miten muuttaa olemassa olevien tukien määrää esim. En heitä tähän ehdotuksia koska tässä ketjussa ei ole vaihtoehtojen etsimisestä kyse.

Mutta pointtini vain se, että lapsilisän poisto rikkailta on vain populistinen ehdotus, joka ei tuo säästöjä kokonaisuutta ajatellen. Ja se kai pitäisi olla tavoitteena, eikö.
No mä en ole asiantuntija tässä asiassa, mutta en usko, että täysin uudenlaista systeemiä ko. säästön käsittelemiseen tarvitsisi rakentaa. Asumistuethan maksetaan tulojen mukaan. Mutta tottahan se on, että hakemusten käsitteleminen ja päivittäminen vaatii työtä ja työ maksaa rahaa.

Ehkä pitäisikin lähteä jostain omatuntoon perustuvasta ajattelusta..ihminen voisi itse määritellä tuen tarpeensa? Tai sitten sen hakeminen pitää tehdä niin vaikeaksi, ettei rikurikkaat viitsi vaivautua pahaisen satkun takia...

Haihattelua? Ehkä? :saint:
Ei täysin uudenlaista, mutta säästöt ovat minimaaliset siihen verrattuna mitä järjestelmän rakentaminen ja ylläpito maksaisivat. Kuten jo jossain edellä mainitsin, ihan vain esim tulojen ilmoittaminen ei ole ihan simppeli juttu. On pätkätöitä, työttömyysjaksoja, kuukausittain vaihtelevia tuloja. Näitä kyllä olemassa olevissakin järjestelmissä selvitetään ja ilmoitetaan, mutta tässä kyseessä olisi taas yksi järjestelmä muiden olemassaolevien rinnalle -> Lisää kallista paperisotaa pyöritettäväksi. Ja kun tämä järjestelmä vaatisi kaikkien tulotietoja, toisin kuin toimeentulotukea hakevien kohdalla.

Säästöt ja lisää verorahaa pitää tavoitella jostain muualta. Tämä ehdotus ei vain toimi jos säästöjä tavoitellaan kokonaisuuden kannalta, piste. Sen ovat jotkut meitä KaksPlus-mammoja viisaammat laskeneet.

Ja todellakin, omaantuntoon viittaava lopputeksisi on haihattelua :) Jo nyt on liikaa järjestelmää hyväksikäyttäviä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä te tiijjätte.
Kunhan et ehdota seuraavaksi, että kaikille sama palkka ammatista riippumatta, että oltaisiin tasa-arvoisia :LOL:
En mä sen perässä ravaa...mutta kun puhutaan 'rikkaista, jotka tekee töitä niska limassa' ja 'köyhistä, jotka ei vaan piruuttaan opiskele parempaa alaa' niin ..... =)

vieras
Sanos muuta. On se prkl että ei saisi oman työnsä hedelmistä nauttia. Mä en raada duunissa siksi, että voisin elättää naapurin lapset vaan siksi että voin elättää OMANI. Että voin ostaa omalleni harrastuisvälineet, reissata hänen kanssaan, jne.

Jos naapuria se häiritsee, niin annan vinkin: menkööt töihin hänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Tässä tuntuu pätevän se luonnonlaki, että vaikka ei saisi itselleen yhtään lisää, yhtä paljon, ellei enemmänkin, lämmittää se, että joltain toiselta otetaan pois.
Pätee myös toisinpäin....otetaan tuet pois köyhiltä, eikö? :heart:

Sanos muuta. On se prkl että ei saisi oman työnsä hedelmistä nauttia. Mä en raada duunissa siksi, että voisin elättää naapurin lapset vaan siksi että voin elättää OMANI. Että voin ostaa omalleni harrastuisvälineet, reissata hänen kanssaan, jne.

Mutta jos se sun naapurisi on jo töissä???

En ainakaan minä ole sellaista koskaan sanonut, vai olenko? :)

Vieras
Hei noita isotuloisia on kuitenkin prosentuaalisesti niin vähän, että suurimman osan veroista maksaa kyllä keskiluokka, jota verotetaan kovaa ja joka ei saa mitään etuuksia.

En ainakaan minä ole sellaista koskaan sanonut, vai olenko? :)
Heh, no en osaa sanoa...mutta keskusteluja yleisellä tasolla seuranneena myös hyvätuloiset osaavat ärsyyntyä toisten (lue: köyhien) saamisista...etenkin jos kokevat ne itse kustantavansa.

vieras

No jos siitä tuntuu ettei liksa riitä ja haluaa enemmän niin sitten ei muuta kuin tavoittelmaan parempipalkkaista duunia!

Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Mutta eihän suurituloiset ole vaatimassa köyhiltä etuuksia pois vaan toisinpäin?
No niinpä juuri koska onhan se nyt väärin että toisilla on ja toisilla ei. Huolimatta miten itsekukin sen rahan hankkii. Tekemällä vaarallista työtä, olemalla pitkiä aikoja pois kotoa, tekemällä töitä ympäri vuorokauden. Jos sitä kerran tulee niin viimenenkin tulosiirto pois. Tuhansia veroina per kk ja 380 takasin päin. Ei käy. Koska on enemmän kun toisella niin tulee olla ilman valtiolta annettu atakasin maksua. Tarha maksutkin on eikaslailla eriluokassa jos on hyvät tulot. Näissä leikkauskissa on vielä se puoli että nää kolahtaa eniten just ja just rajalle yltävät. Tarhamaksut kovat ja verot kovat ja menot kovat. Se on joka ikinen tälläkin palstalla vouhkaamssa että mites tässä näin kävi jos perheessä käy vahinko että kumpikin rupee tienaamaan ok palkkoja. Paskalla on tapana vieriä alaspäin. Ansiotulo perusteiset on tosi vaikea asia. Palkoissa indeksi korotuksia ja muita korotuksia jotaka ei lompakossa näy mutta nostaa ansiotasoa niin voi olla monelle yhtäkkinen ylläri,,,

No jos siitä tuntuu ettei liksa riitä ja haluaa enemmän niin sitten ei muuta kuin tavoittelmaan parempipalkkaista duunia!
Ja jos se on jo koettanut, muttei ole napannut...? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
voi olla joku Nico-Petteri kellä ei ole luistimia eikä ainuttakaan harrastusta, kenties sitä kiusataan kun vanhemmilla ei ole varaa niihin asioihin, jotka suurelle osalle luokkaa on itsestäänselvyyksiä. Sitten siellä voi olla Ahti, joka harrastaa crossipyöräilyä, käy vähintään kerran vuodessa lomamatkalla ja lapsilisät laitetaan kasvamaan korkoa Ahdin omalle tilille. Jos se Ahdin 'karkkiraha' annettais Nico-Petterille, niin eikö se lisäisi tasa-arvoa? Vai onko ihan oikein että Nico-Petteri saakin kärsiä vanhempiensa virheistä?
Nico-Petterin vanhemmat varmasti ovat olleet lasta hankkiessaan tietoisia siitä, että lapsen kasvattaminen ei ole ilmaista, ja jos ovat heikkotuloisia, lapsellen ei voi taata ihan yhtä kalliita harrastuksia kuin Ahdille.

Sen sijaan että vingutte että parempituloisten pitäisi auttaa heikkotuloisia jotta päästään tasa-arvoiseen asemaan, niin mitäs jos heikkotuloiset ihan itse ottaisivat ja laittaisivat asiansa sille mallille että ne omat tulot olis jatkossa paremmat??? Miks niiden jotka on raataneet sen eteen että on hyvät tulot, pitäis sitten maksaa niidenkin elämä jotka ei viitsi/osaa/huvita raataa?

Muutamat äidit menee töihin tienaamaan lapselle harrastusrahaa -sitten muutamat kotiäidit haukkuu heidät pataluhiksi kun eivät jää kotiin lapsiaan hoitamaan. Mutta annas olla kun tuista tulee puhe, on nämä haukkujat kyllä mieluusti käsi ojossa ottamassa siltä työäidiltäkin, jotta se oma Nico-Petteri olis tasa-arvoinen Ahdin kanssa... Ei juma :headwall: Toivottavasti se Nico-Petteri kuitenkin edes jostain oppii, että työtä tehden pääsee paremmille liksoille, vaikkei sitä mallia kotoaan saakaan :whistle:
Niin että lapsi saa kärsiä vanhempien virheistä sinun mielestäsi.

Ja mitä Nico-Petterin oppimiseen tulee, niin annas kun kerron omakohtaisen kokemuksen. Mä kasvoin isovanhempieni kanssa, joilla olisi kyllä ollut varaa kustantaa mulle harrastuksia, mutta rahat menivät ehkä sitten jonnekin muualle. Eli mulla ei siis ole ollut paljon mahdollisuuksia harrastaa ja mulla onkin aina sellainen vika, et koen etten osaa. Mä en osaa edes perustaitoja, kuten luistella. Jos mä olisin saanut onnistumisen kokemuksia lapsena, niin ehkä mulla olisi parempi itsetunto tänä päivänä ja mulla menis ylipäänsä paremmin. Sen sijaan nuorena ajauduin turhautuneisuuttani käyttämään päihteitä. Ja jo silloin mä mietin, että voi vitsi olispa kiva jos mulla ois jokin asia missä oisin hyvä ja se ois mulle mun intohimoni.

Mä en tietenkään voi syyttää kaikesta lapsuuttani enkä ole jäänyt rypemään kurjuuteen vaan taistelen päivittäin päästäkseni ongelmistani, kuten epävarmuudesta, joka on ollut suuri haitta työelämässäkin. Päihteet on toki jääneet kuvioista aika päiviä sitten. Joka tapauksessa olen ottanut asiakseni taata ainakin lapsilleni mahdollisuuden harrastaa jotakin.. vaikka mulla on pienet tulot, niin mä pihistän sitten kaikesta muusta, kunhan tulee sen aika että tyttöni kaipaa harrastuksen pariin.

Ja muuten mä olen osa-aikatyössä käyvä yksinhuoltaja (nyt ä-lomalla), mutta silti ei ole takeita että mulla on varaa kustantaa lasteni harrastuksia. Eli haluan kumota sen että kaikki köyhät vaan kaivais persettä kotona ja myös sen että kaikki ei ole suunniteltavissa. Mä en lapsia hankkiessa tiennyt että tulen olemaan niiden ainoa elättäjä ja huoltaja. (okei mä saan kelalta 132e/kk elatusmaksua)

Rollolainen

ja tiedätkä mitä?
työtömienkin lapset vo harrastaa, olaan reissattu, käyty tivoleissa, sirkuksissa, elokuvissa. Ei me olla jäty mistään paitsi. Pitää vaan osata suhteuttaa asioita. Kyllä moni lapsi pitää siitä että edes jompi kumpi vanhemmista okotoa kun hän tlee koulusta ja haluaa apua läksyjen teossa. Usein jopa yläasteikäiset tarvitsevat läksyäapua. Että vanhemmilla on aikaa lla ja jutella heidän kanssaan. Hyvä jos joku haluaa että "kännytkkä" tomii lastenvahtina. Minustase ei vaan ole lasten paras

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:

ja tiedätkä mitä?
työtömienkin lapset vo harrastaa, olaan reissattu, käyty tivoleissa, sirkuksissa, elokuvissa. Ei me olla jäty mistään paitsi. Pitää vaan osata suhteuttaa asioita. Kyllä moni lapsi pitää siitä että edes jompi kumpi vanhemmista okotoa kun hän tlee koulusta ja haluaa apua läksyjen teossa. Usein jopa yläasteikäiset tarvitsevat läksyäapua. Että vanhemmilla on aikaa lla ja jutella heidän kanssaan. Hyvä jos joku haluaa että "kännytkkä" tomii lastenvahtina. Minustase ei vaan ole lasten paras
Sä olet Rollolainen oikeessa. Tottakai on työttömien, pienpalkkasten yms. tuloissa joitain eroja ja jotkut on sit jostain syystä ihan loputtoman auki vaikka samat perusasiat suomessa kai kaikille kuuluu. Oisko siinä sitten että joku osaa hoitaa väsetkin rahansa niin että ei tule sellasta puutteen tuntu ja toinen on samoilla tuloilla jo ilman ruokaa,,,Jos tekee perheessä kumpikin paljon töitä eli joutuu olemaan paljon poissa ihan fyysisesti sekä sitten henkisesti poissa. Mullakin oli aiempi duuni sellanen että olin ensin sen 8-9h palavereissa ja sitten tulin kotiin ja tein joka ikinen ilta tunnin pari vielä paperitöitä tms. Mies on ihan fyysisesti poissa esim. nyt sunnuntain jälkeen käynny kotona 2x nukkuu 8h ja lähtenny samantien takas. Ja sit pitäs vielä lapsilisä ottaa pois eli tulot tippuis sen 380e kuukaudessa,,,vaikka kaikki sanoo sitä satasta niin ei kaikilla ole 1 lasta meillä joillain on 3 ja menotkin on ihan jonkin moiset.

Mutta eihän suurituloiset ole vaatimassa köyhiltä etuuksia pois vaan toisinpäin?
Ai eikö?????
Kerro lisää. Olen ollut siinä käsitetyksessä että tätä juttua ajavat ennen kaikkea demarit jotka ovat duunareiden puolesta puhujia. Voin olla väärässä toki.
Itse asiassa kukaan ei kai ole vielä päässyt vaatimisen asteelle...
Mutta mitä tulee siihen, etteivät rikkaat..tai no, 'rikkaat ja rikkaat' (ketä nyt siihenkin ryhmään kuuluu tai laskee kuuluvansa ) ...ole 'köyhiltä' mitään pois vaatineet niin ei tarvitse kuin hetken lukea näitä mammiksen 'pois-sosiaaliturva'-juttuja.
Niin, siis en tarkoittanut kysymykselläni pelkästään tätä ketjua ko. aiheesta.

no mutta juuri sillä tavallahan hyvätuloisetkin ajattelee, kaikki tuet pois, kaikki töihin, vaikka ei olisikaan kaikille mahdollisuutta työllistyä tai jos vaikka on esim sairauden takia työkyvytön.
Siis tämän maan hyvätuloiset juuri ovat pahimpia kadehtijoita, sehän on ihan kamalaa jos köyhän perheen lapsikin joskus muutakin saa kuin leipää -50% korista, kaikki tuet vaan pois, että kurjuus, köyhyys ja syrjäytyneisyys varmasti säilyvät yhteiskunnassa, jotta varakkaiden elämä tuntuisi heille entistäkin mielekkäämmäksi, ja voivat tuntea itsensä entistäkin paremmiksi ihmisiksi.
Ja muuten tuo on p-puhetta ettei lapsilisällä olisi mitään tekemistä lasten keskinäisen tasa-arvoisuuden kanssa, alunperin se maksettiin neljästi vuodessa, tarkoituksena että JOKAINEN lapsi saa asianmukaiset uudet vaatteet vuodenajan mukaan. Silloin toki köyhäinapu jakoi vaatetta varattomille, mutta ne oli hyvin helppo tunnistaa huollon vaatteiksi, kun olivat aina samanlaisia kaikille, ja nämä lapset joilla huollon vaatteet oli, oli pilkan ja syrjinnän kohteena koulussa sekä oppilaiden että opettajien keskuudessa.
Ja mistäkö tiedän? Oma isäni oli köyhän äidin poika joka sai kansanhuollosta
uuden villapaidan, ja oli hirveän ylpeä kun sai jotain uutta ja meni kouluun uusi villapaita päällä...ja joutui yleisen pilkan kohteeksi, heittivät jopa koiranpaskaa uuteen paitaan, tuli tappelu, isä erotettiin koulusta, parempien perheiden lapsille ei mitään rangaistusta.
Eli lapsilisien tarkoitus olikin estää köyhempien lasten erottuminen muista.

Kertokaa te jotka olette tiukasti sitä mieltä että kaikki tuet pitäisi poistaa, MIKSI te haluatte palata takaisin 1930-1940 luvulle?

Yhteistyössä