Lapsilisät poistettava suurituloisilta

• Viestiketjun aloittaja Herra Majuri
  • Ensimmäinen viesti
Herra Majuri
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Musta on alkanut tuntumaan että tässä koko jutussa on takana demareiden äänien kalastaminen seuraavia vaaleja silmälläpitäen. Voin toki olla väärässäkin...
Ekaa kertaa mua demariksi väitetään huh

Alkuperäinen kirjoittaja harmitus:
Hullua sakkia.Kateus on päällimmäisenä tässä ketjussa.Milloin mihinkin suuntaan.
Minusta kaikilla on mahdollisuus hyvään ansaittuun tulotsasoon, mutta ei sitä ilmaiseksi saa;pitää tehdä töitä.mitä enempi töitä sitä enempi rahaa.helppoa eikö. lapsilisä on lapsen perusoikeus ja se ei ole eikä pidä olla riippuvainen vanhempien tulotasosta. mutta jokaisen se raha tulisi lapseen käyttää.parempi tuloiset voivat käyttää vaikka säästämällä lapsilisät ja antamalla sitten kaikki pesämunaksi kotoa pois muuttaessa.köyhempi voi ostaa vaikka vaatteitta lapselleen. kukin käyttäköön miten käyttäköön.
ei mulla tässä ainakaan oo kateus syynä ollenkaan. Ja tuo mitä enemmän töitä, sitä enemmän rahaa, ei päde ollenkaan. Vaikka matalapalkkainen siivooja tekis 200 tuntia kuukaudessa duunia, ei siitä siltikään saa hyvätuloista.

Vaikka mun mies tekee toisinaan 200h kuukaudessa duunia, siltikin palkka jää verojen jälkeen alle 2000 tonnin ja reippaasti.

Itse tulevana lähihoitajana en näe edes mahdollisuutta tehdä töitä enempää kuin työsoppari sanoo. Varmaan aika monikin olis mielellään siellä osastolla toisinaan 10 tuntisia vuoroja rahan perässä, mutta kuka sen maksaa? Veronmaksajat? :)

realismia
Alkuperäinen kirjoittaja realismia:
Näitä ajatuksia on hyvä herramajurien ja muiden katkerien heitellä ilmoille miettimättä yhtään miten tämä asia käytännössä toimisi. Siis joka vuosi laskettaisi arvio tuloista ja sen perusteella sitten päätetään kuka sitä lapsilisää saa ja kuka ei. Katsotaanko rikkaaksi perhekunnittain vai kumpikin vanhempi erikseen? Mitä jos rikkaasta tulee köyhä tai köyhästä rikas? Määritetäänkö rikkaaksi edellisen vahvistetun verotuksen perusteella vai arvioidaanko ne tulot etukäteen? Kuinka paljon ansaitseva on rikas? Kuinka monta ihmistä pitää palkata tätä vuosittaista tukien tarkistelua tekemään ja mikä on sen kustannusvaikutus? Kela ei tunnu selviävän edes nykyisistä velvoitteestaan ja päätökset viipyy niin vieläkö ihan todella haluatte sinne lisää paperien pyörittämistä? Ja tosiaan kun asiasta oli tehty laskelmia niin yli 100k vuodessa tienaavien perheiden lapsilisien poistolla ei olisi minkään valtakunnan vaikutusta Suomen taloustilanteeseen, se on kuin hyttysen jätös Itämeressä.
Olisiko nyt sitten näihin kysymyksiin jollain tarjota järkeviä vastauksia? En jaksa ihan koko ketjua kahlata että en tiedä tuliko niitä jo, mut hieman epäilen. Lisään vielä jatkokyssärin, että paljonko arvioitte että pienituloisten saama rahamäärä tulisi kasvamaan tämän uuden systeemin seurauksena? Väitän ettei latin latia, voisi jopa käydä niin että homma olisi niin kallis toteuttaa että lapsilisä pienenisi kaikilta.

Mikäli Neiti Dinaa kovin ahdistaa niin kai sinne Kelaan voi ilmoittaa sitten aikanaan että jätämme kiitos lapsilisät nostamatta sillä pärjäämme ilmankin. Olisi puhdas omatunto ainakin.

Ja ei, en todellakaan ole suurituloinen eikä lapsilisä mene lapsen tilille, vaan ihan meidän perheen jokapäiväiseen elämään.

-
Mäkin ihmettelen sitä, että miten tuo suurituloisuus oikein määriteltäisiin. Siis etenkin uusperheiden kohdalla, lapsilisäthän on tarkoitettu lasten menoihin ja elatusvelvollisuus on vanhemmilla. Ja todella hurjaa olisi, jos määriteltäisiin verotustietojen perusteella.

Ja herra majurille: Nähtävästi yrität palstasivujen ennätystä, kun nostelet aihetta.

joo
Me ollaan varmaan kans niitä suurituloisia kun molempien lasten lapsilisät on aina menneet lasten tilille säästöön. Tämä siksi että meillä on niin valtavat tulot että pärjätään ilmankin: minun reilun 300 euron kodinhoidontuki ja miehen 2000?/kk palkka.

Luulis että (jopa kateudestä vihreä) aikuinen jo ymmärtäs ettei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.

Me ei olla mitään erityisen rikkaita, mutta ite kyl voisin luopua lapsilisästäni jonku vähäosaisemman hyväksi, koska rehellisesti sanottuna en edes tiedä lapsilisän maksupäivää,joten mulle se ei ole mitenkään tärkeä. Ja se periaate, et "miks hyvätuloisia pitäs rangaista menestymisensä takia", ni on mun mielestä ihan typerä, miks ei voi luopua jostain sellasesta mikä ei itelle oo tuiki tarpeellista, jonku sellaisen hyväksi mille se on välttämätöntä, vaikka vaan auttamisen halusta?

Ronwe
Lapsilisät pois kaikkein vähävaraisimmilta. Ne nimittäin sikiää eniten ja helpoiten myös jää yhteiskunnan elätettäviksi. "Tehdääs vielä yks lapsi, niin saadaan lisää lapsilisiä ja sossusta rahaa, eikä ikinä tarvi mennä töihin". Pois tollaisilta! Hyvinkoulutetut ja -tienaavat tekevät muutenkin lapsia vähemmän, meidänkö pitäisi teidän sossutukiäitien menot työnteollamme kustantaa?

Menkää töihin jos haluatte lapsenne elättää!

"jihuu"
No, jos hyvätuloiset rajataan kaikista tuista ulos, niin voitte olla varmoja että ne häviää myös Suomen verotilastoista. Ainakin itsellä on jo pitkään ollut ajatuksena suorittaa verohommat jollain muulla tavalla. 50000 vuodessa veronmaksua reilun 100 000 tuloistani ei oikein enää nappaa vaikk oikeasti onkin pikkurahoja oikeasti isorahaisten silmissä. Sillä ei siis oikeasti olekaan minulle mitään merkitystä että saanko lapsilisät, mutta periaatteella on merkitystä. En kai minä nyt niitäKIN rahoja halua heittää menemään, mieluumin päätän ihan itse mihin ne rahat käytän kuin että joudun elättämään laiskureita kuten esim. työttömiä ja elämäntapakotiäitejä jne. Oikeasti jokainen voi päättää tuleeko omillaan toimeen vai ei. Yrityksen mentäviä reikiä on suomikin pullollaan, onko sitä ihan pakko siivota sillä minimipalkalla?

vierailija
Millos toi Kokkonen on hommaan palkattu? Mietin vaan sitä, että talouskasvun vuosina kunnat eivät ole kovin kilpailukykyisiä johtajia hakiessaan, jos palkat ovat pieniä suhteessa esimerkiksi yritysten johtajiin. Taantuma- ja lama-aikoina tilanne on toinen, koska kaupunginjohtajan pallilta ei viskata pihalle yhtä sukkelasti kuin toimitusjohtajan tms johtajan pallilta.
Nythän on nähty vaikka mitä

Yhteistyössä