LAPSETTOMUUSPUOLEN ODOTTAJAT

Keiju Lueskelin tota sun laittamaa linkkiä, ja ainakin mulle tuli uus asia sieltä eli se, että jos on siirretty kaks alkioo, mutta kuitenkin on tulossa vaan yksi, niin ennenaikaisuus- ja pienikokoisuus-riski on suuremmapi tällaisissa tapauksissa. Eipä ihme, että se TYKSin lapsettomuuslääkäri mulle hoki monen monta kertaa, että kannattaa mennä joskus rv 30 tienoilla yksityiselle ultraa, että näkee minkä kokoinen on tulossa jne.

Mut tosiaan, ei kannata lukee tota juttua jos on hirvee stressaamaan jne.

Mulla alko outo alaselkä/häntäluu-kipu eilen. Tänään on vapaapvä ja toivon sen menevän ohi kun lepäilee.

Liikkeitä olen ainakin kuvitellu tuntevani sillon tällön, sellasiaa pieniä kutituksia.

Ens ma olis sitte ultra koskien tota mun ainokaista munasarjaa, joka on ollu IVF:stä asti turvoksissa. Tarttee siltälääkäriltä kysyy muutamasta muustakin asiata. Mulla ku endo kasvanu tuolta paksusuolestä läpi ja se reagoi vaan kuukautisten aikana sillä, et tuli verta peräaukosta, mut tänäänkin tuli taas verta et josko se on alkanu vuotaa tai jotai. Vähän stressaa, mut onneks sitä verta ei sieltä paljon tullu, mut tuli kuitenkin.

Jospa menis keittää kahvia, kun sitäkin on nyt pystyny viimiset 2 vkoa jo juomaan...

Sanna ja Nipsu 17+0
 
Iltasanomissa tällainen: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1384208

Tuskin Suomessa kuitenkaan syntyy kutosia hedelmöityshoitojen avulla, eiköhän ne ole kaksois- tai kolmoisraskauksia täällä kuitenkin noi "suurimmat".!?

Nii ja nää toiset kutoset keinohedelmöityksellä vielä. kuin monta alkioo ne oikeen siirtää tuolla muualla? Täälläkin kun on kauhee pohtiminen jo tosta kahden alkion siirrosta.
 
Käväsin katsomassa sitä gynen linkkiä. Ihan mielenkiintosta asiaa kyllä.
Totta ainakin että lapsettomuutta kokeneet ja hoidoilla raskaaksi tulleet varmasti ovat raskauden aikana ennemmän huolissaan sikiön terveydestä ja ylipäätään onko kaikki hyvin.
Totta myös tuo että ei se lapsettomuus raskaaksituloon tai lapsen syntymään lopu.
Uskon kantavani lapsettomuuden taakkaa mukanani aina, vaikka nyt onnellisesti kaikki asiat ovatkin.
Myöskin kun hakeutuu joskus uudelleen hoitoihin varmasti vanhat haavat aukeaa, erona toki se että tietää raskauden olevan ainakin mahdollinen eikä tarvitse ihan kaikkea käydä alusta läpi uudelleen.

Keiju:
Niin meillähän takana IVF/ICSI jonka 2. PAS tämä plussa tuli. Ja oli 2 alkion siirto. Tosiaan enää ei ennenaikaisesta vauvasta voida puhua vaikka tänään päättäisi tulla maailmaan... =)

Anni 38+1 :heart:
 
pahoinvoinnit senkun vaan jatkuvat,plaah ei jaksa enää! häästressi alkaa painaa päälle ja joka päivälle on kaikenlaista menoa ja tahti vaan kiihtyy juhannuksen jälkeen.

alan olla vannoutunut et masussa on tyttö,tekee koko ajan mieli makeaa (normaalisti en juurikaan karkkia tai makeaa syö,enempi suolasta) ja sormustestilläkin tyttöä näytti (sellainen vanhankansan sormushommeli,on pitänyt kaikille paikkaansa joille oon sen tehny).

ollaan miehen kaa päätetty et osallistutaan siihen seulontaverikokeeseen mut lapsivesipunktioon ei aiota mennä kun siinä se keskenmenoriski.21.6 taas ultraan ja saadaan vihdoin selville pikkuisen tarkka LA.

Sussu ja ötökkä rv 9+3
 
Huomenta kaikille,

täällä ensimmäinen ultra lähestyy. Keskiviikkona katsellaan hoitopaikassa mitä siellä masussa näkyy. Mun piti vielä tänä aamuna varmistaa, että plussa varmasti näkyy testissä. :LOL: Jospa se keskiviikon jälkeen muuttuisi konkreettisemmaksi! Täytyy kyllä sanoa, että tämä väsymys on yllättänyt aivan täysin. En olisi uskonut, että se on näin voimakasta ja vielä näin alussa. Töiden jälkeen aina nukkumaan. Varsinainen pahoinvointi ei ole alkanut, tosin hampaidenpesu aamuisin alkaa todella yökkäyttämään. Onko muilla ollut vastaavaa?
 
Sienna74...itselläni on juurikin "ongelmia" tuon hampaidenpesun kanssa. Yhden kerran olen jopa laatannut ihan kunnolla pesun yhteydessä, muutoin on ollut sellasta yökkimistä, että tuleeko vaiko ei :D. Ja raskausviikkoja on kasassa reilu 14. Muutoin ei ole pahoinvointi oikeastaan edes vaivannut, mutta toi hampaidenpesu!!!
Yksi kaveri sanoi, että hän on kuullut tosi monelta raskaana olevalta, että hampaidenpesu tuottaa ongelmia!!! Joten se on aika selvä raskausoire ;) .
 
Keiju07
Sienna 74, sama täällä, hammastahna ja muut vastaavat tuotteet (suuvesi, purkka) aiheuttivat yökkäilyä ja pahoinvointia. Eivät enää, mutta tuonne viikolle 16 asti. Salmiakkipurkkaan jouduin vaihtamaan. Hammastahnan vaihto sellaiseen ei niin perinteisen makuiseen saattaa myös auttaa (Elmex, Denivit...). Väsymys on myös sulla aika selkeä raskausoire eli ihan varmasti sieltä ultrasta tulee positiivisia uutisia!

Keiju 21+6
 
Eilen olis siis munasarjan takia siellä ultrassa. No, aamulla alko sellanen rusehtava vuoto johon lääkäri totes et johtunee istukasta kun peittää edelleen kohdunsuun, ei ole noussu lainkaan viime kerrrasta. Kielsi kaiken tekemisen, mutta en saanu sairaslomaa!!!! Ja oikeeta munasarjaa piti kattoa kun vasenta ei ole ja jälkeenpöin lausunnosta huomasin että VASEN OVARIO RAUHALLINEN, no on kai kun sitä ei ole.

Neuvolassa olin aamulla ja täti ihmetteli suunnattomasti lääkärin eilistä toimintaa. Neuvolatäti kirjoitti mulle sairaslomaa loppuvkon ja käski HETI mennä TYKSiin kun siltä vähänkin tuntuu. Aamulla vaan tuli taas vähän sellasta ruskeeta vuotoa, sano että vaikkei tuliskaan vuotoa niin voin silti mennä TYKSiin jos haluan mielenrauhan ja ku se täti tietää kuin paljon mä tätä lasta olen odottanut eli viimiset 7v niin sanokin että mulla menee varmaan ihan kaiken muun ohi tää raskaus ja lapsi. Niin menee juu, se on mulle nyt kaikkein tärkein asia.

Ja sitte se ihmtteli myös sitä miks mulla on vasenta munasarjaa katsottu eikä oikeeta lainkaan, kun eihän mulla ole sitä vasenta. Mut käski mun sanoa siellä rakenneultrassa 4.7 ultraajalle että tarkastaa tilanteen jos sitä ennen en ultraan mene.

Tälle kyseiselle lääkärille ei mun myöskään tarvi enää mennä,kun löytyy muitakin, onneks..

Eilen ultrassa sikiön syke oli 144, nyt neuvolassa se oli siinä 150 tietämillä. Sf-mitta oli 19cm ja verenpaine 117/77 ja paino oli vähän laskenut, mut eipä se siittä mitään sen enempää sanonu. Liikkeiden kohdalle laitettiin kysymysmerkki kun sanoin että olen mä kai jotai tuntenu mut mistä mä varmaks tiedän niin sanoki että vasta tossa 20 vkon jälkeen ensisynnyttäjä niitä tuntee ja osaa tunnistaa ne vauvan liikkeiksi.

Ja tosta sf-mitasta se sano et ku mua on niin paljon leikelty niin voi olla et sen takia nyt ainakin alkuun on kasvanut maha tuolla yli käyrän, mut että ei tarkoita, että se jatkais samaa kulkua koko ajan.

Virtsanäytteen vien sitte huomenna aamulla niin pois suljetaan ettei ole mitään tulehdusta.

Juhannussuunnitelmatkin menee nyt uusiks kun ei kuulemma kannata kauheen kauas Turusta lähteä, mut eipä se mitään, meil on kyl varasuunnitelma kavereiden kanssa :) eli se sittte käyttöön.

Sanna ja Nipsu 17+6
 
Täällä ilmoittautuu kans uusi plussalainen joukkoon! kivaa että meille lapsettomuuspuolelta plussanneille oli odottamassa tällainen oma ketju =)
Verikoe näytti vahvaa raskautta 14.6 joten mulla on kans rv 5+2 tällähetkellä mittarissa, Pupuvaimon kanssa mennään sitten ihan samoilla päivillä!! Ei tätä ihmettä tahdo todeksi uskoa, oireita on lähinnä armoton tissikipu, vatsallaan ei voi nukkua ollenkaan.

Meidän taustasta sen verran että 5 vuotta yritystä/hoitoja/pettymyksiä takana, kunnes nyt ekalla ICSI:llä tärppäs. Pelottaa hirveesti tuo eka ultra 2 vkon päästä ,onko siellä kohdussa edes elämää.
Kenellekään en ole uskaltanut vielä plussasta kertoa vaikka tekisi mieli huuta ilosta! On tämä kamalaa kun uutta huolen aihetta pukkaa, vaikka yritänkin nyt nauttia täysillä tästä onnesta, ja mennään päivä kerrallaan eteenpäin.
 
Oikein paljon onnea ja tervetuloa uusille plussanneille.. eipä sitä itekään aina vieläkän tajua olevansa ihan oikeesti raskaana vaikka maha näkyy jo selvästi ja vauveliakin on nähnyt muutamaan kertaan. Ja mullakin takana sellaset 7v. lapsettomuutta niin onhan tämä suuren suuri ihme ja olkaamme onnellisia joka pvästä vaikka ei aina niin helppoa olekaan.
 
Keiju07
Onnittelut uusille plusanneille, Kittylle ja Tikrulle. Pupuvaimoa toivottavasti olen jo aiemmin muistanut onnitella!

Sanna-78:lle jaksamista noiden tuhruttelujen kanssa. Jos yhtään stressaat mielestäsi liikaa, niin mene vaan neuvolan tädin kehotuksen mukaisesti TYKSiin. Todennäköisesti mitään ei ole mainitsemaasi kummemmin vialla, mutta ainahan sitä mielellään näkee ultrassa omin silmin, että kaikki on kunnossa. Etenkään kun tuohon lääkäriisi ei taida olla paljoa luottamista.

Olen todennut, että hermoilu on meille lapsettomuus/keskenmenotaustaisille sallittua ja väistämätöntäkin, ja sitä kannattaa yrittää lieventää mahdollisin keinoin. Eli käytännössä ylimääräisillä ultrilla. No, parin kolmen viikon päästä alat varmaankin tuntea varmasti noita liikkeitä, jotka ovat kyllä omiaan rauhottamaan mieltä.

Toisaalta olen kyllä todennut tässä reilun viikon kuluessa, jona liikkeet olen itse selvästi tuntenut, että ne ovat myös seuraava stressin aihe. Välillä kun ei mitään meinaa tuntua, niin heti saa päähänsä kaikenlaista. Sairastin tuossa jonkun sortin ruokamyrkytyksen (työpaikan raastesalaateista; kivaa...) ja senkin takia olen yrittänyt kiinnittää liikkeisiin enemmän huomiota. Neuvolasta käskettiin tarkkailla. Ja näillä viikoilla täytyy vaan järkeillä, että mitäpä se stressaaminen auttaa. Jos ne liikkeet loppuu niin ne loppuu eikä sille ole mitään tehtävissä.

No tällä hetkellä mahassa tuntuu kyllä sellaista kutittelua, että vipinää on :heart: .

Pieni pyyntö vielä lopuksi: laitattehan kaikki pinoilijat viestinne loppuun meneillä olevat raskausviikot, näin näkee aina helposti, kuka oli missäkin.

Keiju 22+1 (jee, uusi viikko taas rikki)
 
Onnea uusille odottajille ! :wave:

Kyllä se aika rientää kun tuntuu että ihan vastikään oltiin tätä pinoa aloittelemassa...
Täällä seesteistä odottelua. Eipä taida vauveli haluta vielä maailmaan.
Hyvää JUHANNUSTA kaikille !

Anni ja vauva 39+1 :heart: :heart:
 
Tänään on jo paljon parempi pvä, ei ole tullut mitään vuotoa siis valkovuodon lisäks, eikä ole mitään vihlontoja jne ollu, hyvä niin. Mielikin on taas rauhallisempi ja niitä liikkeitä taas luulen ainakin tuntevani niin hyvä niin ja olihan vauvalla maanantaina kaikki hyvin ultrassa minkä se lääkäri nyt näytti ja parin vkon päästä on se rakenneultrakin jos sitte vihdoin sais vastauksia kysymyksiin.

Sanna ja Nipsu 18+0
 
Nyt voi minullekin lisätä lasketun ajan tuonne eka sivulle. Eilen käytiin ultrassa ja itkuhan siellä pääsi! Yksi sikiö löytyi ja sykekin hakkas 131 krt/min. Pituutta oli 11,2 mm eli vastasi päiviä 7+3. Lääkäri totesi näyttävän oikein hyvältä. Maanantaina olisi sitten jo neuvolakäynti. Tästä se sitten alkaa... oikea odotusaika! :p

Hyvää juhannusta kaikille!

Sienna 7+1
 
Sienna74 Onnea odotukseen :hug: Voin kertoa, et monet itkut pääsee varmaan vielä, mulla ainakin on, ku kuulen sydänäänet ja nään kaverin ultrassa, tuntuu niin uskomattomalta näin 7v. lapsettomuuden jälkeen et joku asustaa tuolla mun mahassa :heart:

Hyvää juhannusta kaikille!

Sanna ja Nipsu 18+1
 
Elikkäs siis,LA varmistui nyt sitten vihdoin ja viimein ja se tulisi olemaan nyt virallisesti 13.1.2008.Tällä hetkellä siis menossa rv 10+4.
Pikkuinen oli tosi kovasti kasvanut ja kokoa hänellä oli nyt 3,6cm! hirveästi hän siellä heilui ja temusi,heilutteli käsiään ja potkiskeli kovasti jaloillaan.Sitten se silleen hassusti siellä aina välillä hypähteli :) oli aivan ihana kokemus miehen kanssa nähdä meidän pikkuinen siellä masussa ja lääkärikin sanoi että on terhakka ja puuhakas kaveri mahassa.

Vielä lisäksi oloa huojensi se kun lääkäri sanoi ettei näe mitään ongelmaa etteikö raskaus jatkuisi loppuun asti kun sydän sykki niin hyvin ja muutenkin liikkui jo mukavasti ja kaikinpuolin kaikki näytti olevan kunnossa! eli tällaista tällä kertaa,uutta ultrakuvaa tulossa heti kun saan skannattua :) (siis tuohon profiilisivulle)

Terv.Mami ja ötökkä

 
ONNEA kaikille uusille plussanneille! Ihanaa että jokakerta kun täällä käy on ilmestynyt kasa uusia onnistujia.

Sienna74 Tuosta väsymyksestä puhuit aiemmin, niin mulla kanssa oli alussa ihan mieletön väsymyskausi. Nukuin 12tunnin yöunet ja päikkärit päälle ja silti olin kokoajan väsyny. Onneks se meni ohi sitten jossain vaiheessa. Äitini ihmetteli mökillä että onpas susta tullu laiska kun en mitään muuta tehny kun makasin ja nukuin :D Ei vielä tuolloin oltu kerrottu uutisia...

Pupuvaimo ja muut kyllä ne oireet sieltä tulee. Mulla ei kyllä ees oo ollu kauheen kummosia oireita koko aikana jos tota alun väsymystä ei lasketa. Tai ehkä en enää vaan muista niitä :D

Ja omaa napaa: Oon taas ollu reilun viikon ihan tukossa, liekö jotain flunssaa vai allergiaa... Pitää varmaan pyytää reseptillä jotain allergia lääkettä ja kattoa auttaisko se. Maha on jo ihan järjettömän kokonen niin et etenkin yöt rupee olee aika tuskasia kun ei löydä hyvää asentoa ja päivälläkään ei oikeen missään oo hyvä olla. Ei onneks oo enää kauaa oottamista....

Nyt on sitten ne kättärin valmennukset takana ja oli tosi hyvät! Kyl kannatti mennä ja suosittelen muillekin! Etenkin se synnytys osuus oli tosi hyvä. Saatiin kokeilla ilokaasua ja aqua-rakkuloita. Tuntu tosiaan siltä että se kätilö ties mistä se puhu. Vähän kyllä rupes jännittää tuo synnytys kun tajus että se on oikeesto kohta edessä.

Enää maanantai töitä ja sitten alkaa mammaloma! Ihanaa! Meihin on taas miehen kanssa iskeny talokuume. Kai tää villitys menee ohi, on se ennenkin mennyt... Haluttais ihan sikana alkaa rakentaa omaa taloa mut järki sanoo et nyt ei oo hyvä aika. En varmaan jälkikäteen muistais vauvan ekasta vuodesta muuta kun et rakennettiin silloin....

Miauku rv34+3
 
mä oon tuolta lapsettomuus puolelta se sani nimimerkin olen vaihtanut niin, kuin huomaatte, kun ei voinut rekistöröityä sillä nimellä oli jo käytössä .
lapsettomuutta takana n. 2 vuotta .
olemme aloittaneet hoidot klinikka in - tiimissä maaliskuusta alkaen .
meillä lapsettomuuden syy miehen azoospermia.
mulle on tehty 2 inseminaatioo luonnolliseen kiertoon ja negoja molemmat.
tän toisen hoidon jälkeen lopetin heti tupakanpolton : ) jos vaikka jotain auttaisi !
kolanteen inseminaatioon lääkäri määräsi mulle clomit, että saataisiin mun ovista hiukan siirrettyä eteen päin enen, kun in tiimi menee kesälomalle ja niin siirrettiin ja siirty kolmella päivälle.
hoitopäivänä sitten eka tietty ultrattiin ja kappas vaan lääkäri sanoi : on todella hyvin noi clomit suhun vaikuttanut, et nyt on kummallakin puolella munasarjoissa kypsynyt rakkula , et kuulemma tulos ois ny 0 -2 vauvaa. =)
no nyt on sit ollu oireita jos minkälaisia jo .nyt mennään pp16 olen jo testannu pp 12 nega.
mun kierto on 33/26-31 , joten menkta 2 päivää myöhässä ! eilen kylläkin tein testin iltapissasta ja tuli puoli haamu siis aika näkyvä ja aamulla ajattelin, et tulis sit vahvempi viiva niin ihan päinn vastoin melki mitään viivaa ei näkyny ihan haalee haamu just ja just havaittavissa. :'( ( raskaustesti analyz axact ja apteekin oma testi ) ja nyt oon sitten itkeny tänään jo koko aamun !
voikohan clomit vaikuttaa tai se hormoni geeli tohon tulokseen ??
 
anniina: se että clomit kypsyttävät munarakkuloita ei todellakaan vielä takaa sitä,että raskaus alkaisi.Se vain on merkki siitä et clomit kohdallasi toimivat.Meillä takana kerkesi olemaan lapsettomuutta 2v 10kk ja hoidossa olimme Jyväskylässä kunnallisella puolella sekä In-Tiimissä.Meillä lapsettomuuden syynä PCO.

Mulla kerkesi olemaan yhteensä 3 clomikiertoa kunnes tärppi kävi.Kahdessa ekassa clomikierrossa tehtiin inseminaatiot joista ei tullut tulosta ja kolmannella clomikierrolla oltiin ihan luomusti ja siitä sitten raskaus alkoi.Mulla oli seurantaultrat kahdessa ekassa clomikierrossa jolloin näkyi johtofolli 16-18mm.Silti en niistä raskautunut vaikka inssitkin silloin tehtiin.

Kolmannella kierrolla heitin niin sanotusti kirveen kaivoon kun pääsiäinen sotki sen verran,ettei ollut kontrolliultraa eikä inssiäkään.Mulla clomien kanssa kierroin pituus 31 päivää ja plussakierrossa testasin haamun kp 38 Advancedin herkimmällä testillä.Itkuhan siinä tuli :) siitä viikko eteenpäin Apteekin omalla selkeä plussa!

toivottavasti sullakin clomit tepsivät ja plussaonnea! ja ei tosiaan kannata kiirehtiä tuon testin kanssa kun sullakin kerta noin pitkä kierto.

Terv.mami rv 10+6
 
Heippa ! Jos minäkin varovaisesti ilmottaidun tänne =) Plussattu on etuaikaan 3 icsin passista. Veritesti maanantaina. Elämäni eka plussa eli esikoinen olisi tulossa =) ja ollaan miehen kanssa 5 ja puolen vuoden lapsettomuuden jälkeen onnesta soikeina mutta peloissaan ja samalla hämillään.
 
lizardus, että ekasta clomi kierrosta tulisi pakosta raskaaksi ! ja tiedän senkin, et vaik on kypsyny niin ei tuu aina raskaaksi! lääkäri vaan sano , et ny on paemmat mahikset, kun on kummallakin puolella lääkäri sano, et ny 0 - 2 vauavaa.. mutta kiitos kuitenkin pitkästä vasrtauksestasi ! mitä sulla toi kierto oli enen clomeja , kun nyt sulla on toi 31 ??
 

Yhteistyössä