LAPSETTOMUUSPUOLEN ODOTTAJAT

Keiju07
Kun nyt aloititte puheen lomareissuista...

Meillä on ollut yli vuoden ajan suunnitelmissa lomamatka, joka toteutuu elokuun alussa. Sillä tavalla spesiaalimpi juttu, että ollaan vuokrattu isommalla porukalla talo uima-altaineen ja muutenkin suunniteltu vaikka mitä ohjelmaa viininmaistiaisista lähtien. Olen tuon matkan aikana 28.-29. viikoilla. Finskin mukaan voin siis lentää vielä ihan hyvin eikä muutenkaan pitäisi olla mitään estettä matkustamiselle, jos siis kaikki edelleen mennyt ihan hyvin siihen asti. Mutta, hiukan kauhistuttaa tuo kuumuus, joka kohteessa väistämättä on (kuulin juuri ettei ole edes ilmastointia... apua |O ). Mitenköhän sitä sitten jaksaa? No paikanpäällä ei ole kyllä pakko reissata yhtikäs mihinkään vaan voin loikoilla uima-altaalla, jos siltä tuntuu. Millään en haluaisi jättää väliin, mutta hiukan laittaa arveluttamaan.

Ihan muuta: pieni epäilys, että tänään olen tuntenut ensimmäiset liikkeet... Pari ilmakuplan tapaista kutitusta siellä täällä. Ei kuitenkaan ilmavaivoja eivätkä säännöllisiä. Näitäkö ne nyt olisi sitten :heart: . Huomenna sitten neuvolakuulumisia.

Keiju 20+1
 
Meillä oli eilen neuvolan järjestämä synnytysvalmennus ja täytyy sanoa, että eipähän ollu mistään kotosin. Tyttö oli sijainen ja luki miltei kaiken paperista. Käytännöstä ei paljon mitään sanomista.. Videota ei näyttäny, ku hänestä kuulema aataminaikainen. No joooh..

Pahin homma oli se, ku eteen tuli esittelykierros, jota mie en osannu oottaa ollenkaan enkä oikeestaan ois halunnu mitään itestäni kertoa. Miltei viimenen pariskunta oltiin kierroksella ja ainoat, jotka lapsettomuuspuolelta raskautunu.. Kukaan ei ainakaan tunnustanu. Ja miulta pääsi itku :ashamed: Siinä vaiheessa, ku piti kertoa, jotta millaset fiilikset oli ekassa ultrassa ni en ehtiny sanoa, ku "eka ultra oli rv 6+3 lapsettomuuspolilla.." :snotty: Voi persetti sentään... Pääsi tunnekuohu yllättämään.

No joo.. Ens kerralla ois imetys ja jotain muuta. En tiä sit mennäänkö, ku varmaan sairaalan valmennuksessa ihan samat asiat käydään läpi ja käytännössä tuo imetyskin sit tulee tutuks synnytyksen jälkeen.

Ja mitä tulee lomareissuihin.. täällä ei haavettakaan moisista. Ei jaksa istua pitkiä matkoja ja toisaalta on rahareikää kaikessa muussakin. Piti siirtää auton maalauski heinäkuulle, ku lomarahat ei isännälle tullu (työpaikka maksaa kaikille heinäkuun viimenen päivä). Mukavata.. Tänään sit tuli opintolainojen korkolappuki ja taas kasvanu korkosumma. Prkl. Mut jotain positiivistakin... voitin Möllerin arvonnassa jotain tuotepalkintoja. Saa nähä mitä posti tuo :D

pietu- rv 31+5
 
Heipsan!

On tässä ollut töissä vähän kiirettä ja kyllä huomaa että väsyttää... lasken päiviä että pääsen äitiysloman aloittamaan, enää kymmenen työvuoroa!

Noista valmennuksista
En nyt muista valitinko täällä jo asiasta mutta meillä myös oli aivan ala-arvonen etenkin se synnytys osuus siitä. Terkka seisoi toisessa päässä huonetta selkä meihin ja mumisi jotain suoraan kalvolta ja info mitä siellä tuli oli tyyliin ''sitten on tälläsiä kun sektiot eli keisarinleikkaukset. Onko kysyttävää?'' Ton ekan kerran jälkeen ei kyllä montaa tyyppiä tullu niihin seuraaviin valmennuksiin. Ens viikolla on sit eka valmennus kättärillä ja toivon todella et se on parempi!! tuun sit kertomaan miten siellä meni.

Onko kukaan muu teistä ajatellut mennä haikaranpesään synnyttämään?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sienna74:
Anni77: lueskelin tämän ketjun viestejä tuolta alkupäästä ja sinähän olit yksi niistä, jotka tekivät ulkomaanreissun? Onko mitään erilaista verrattuna 'normaali' olotilassa matkusteluun vai iskikö väsymys ym. reissun aikana? Meilläkin olisi helmikuulle varattuna matka, mutta täytyy aikaistaa tälle syksyä. Olenkin miettinyt mikä mahtaa olla parhainta aikaa tällaiselle?

Oliko sulla myös Progesteron/Lugesteron käytössä pitempään? Eka inssissä lääkäri sanoi, että käyttää viikolle 9 asti, mutta nyt jälkimmäisessä ei ollut puhetta. En ole kyllä uskaltanut lopettaa, vaan edelleen käytän... :) Pitää ottaa varman päälle!

Kuinkas muuten nuo raskausviikot lasketaan? Mulla tänään alkoi eka päivä kuudennesta viikosta, joten onkohan se 5 + 1?
No mulla kävikin sitten niin että se etelänmatka peruttiin. Olin silloin rv 33 ja rv 28 jälkeen tarvitaan lääkärintodistus Finnairille että raskaus on sujunut ongelmitta.
No varasin sitten neuvolasta lääkäriaikaa ja terveydenhoitaja sai minut perumaan matkan. Terkkari sanoi 30 vuoden kokemuksellaan ettei hänen mielestään kannattaisi lähteä. Että jos raskausviikolla 33 vauva syntyisi ei hän välttämättä selviäisi hengissä ja että raju vatsatautikin voisi käynnistää tässä vaiheessa synnytyksen. No minä saan aina kaikki vatsataudit ja ajattelin asiaa mietittyäni etten ole valmis ottamaan riskiä siitä että jotain tapahtuisi... Kannattaa vähän miettiä missä vaiheessa raskautta on lähdössä. Eikä ole kaduttanut vaikka matka peruuntuikin.

PAS:n jälkeen mulla oli Lugesteron ja Zumenon käytössä muiostaakseni rv 10 asti ja lopetus tapahtui annosta pikkuhiljaa laskemalla.

Raskausviikot lasketaan niin että uuden viikon eka päivä on 0 eli rv:lla 6 eka pv on 5+0, toka 5+1 ja viimeinen pv 5+6 seuraavalla viikolla eka pv taas 6+0 jne.

Omaa napaa:
Tänään neuvolassa sanottiin että on alkanut vauvan syke hidastua joka voi ennakoida kuulemma synnytystä... Hmmm. No katotaas nyt sitten. Eiköhän se edessä ole lähiaikoina anyway.
Anni ja vauva rv 37+2 :heart: :heart: :heart:

 
Keiju07
Ohhoh... kävin sitten eilen neuvolassa, eikä siellä sen kummempaa, papereiden täyttelyä ja pienen sydän huiteli 140-150 paikkeilla, ei paikallaan halunnut millään pysyä. Otettiin kuitenkin hemoglobiini varmuuden vuoksi, ja hyvä niin, koska iltapäivällä terkka soitteli perääni ja kertoi hb:n tippuneen 104:ään. Ongelmana tässä on se, että olen jo syönyt rautalisää (syön pientä rautalisää siis normaalistikin, kun on aiemminkin ollut ongelmia hb:n kanssa)... Ei vaan nähtävästi sitten imeydy. Annosta pitää nyt sitten kasvattaa melkoisesti.

Oon kovasti pohdiskellut tuota lomamatkaa, mutta todennut, että vielä en voi tehdä mitään päätöksiä. Pitää katsoa oloa sitten heinäkuun lopulla. Järkeilen tämän niin, että ollaan menossa kuitenkin vain Italiaan, ja kun villassa asustellaan, niin suurin osa ruuista tulee itse tehtyä. Enkä ole mitään mahatauteja saanut taannoisiltakaan Italian matkoilta. Ikävää on tietenkin se, että jos jotain ennenaikaista tapahtuisikin, niin ei ole koti-Suomen hyvän hoidon ulottuvilla. Tosin 28-29. viikoilla selviämismahdollisuudet kai muutenkin ovat aika pienet... Ja jos jotain pientäkin riskiä tai ongelmaa tässä välillä ilmaantuu, niin sitten matka peruuntuu - se on selvä.

Sienna, mä käytin myös Lugesteroni jonnekin rv 9:lle asti (tosin siis IVF) ja lopettelin pikkuhiljaa annostusta pienentämällä.

Miauku kyseli Haikaranpesään menijöistä. Itse varasin sinne paikan tällä viikolla. Kaksi pakollista valmennusta siihen kuuluu, ovat sitten myöhemmin syksyllä. Riippuu sitten tilanteesta lokakuun loppupuolella, että mahtuuko todella itse Haikaranpesään vai ns. normaaliin perhehuoneeseen.

Keiju 20+3
 
Olenkin jo tuolla tammikuun odottajien puolella pyörinyt ja tuntenut siellä oloni hieman orvoksi.Kiva kun löytyi tällainen hoidoilla raskautuneiden ketju.Elikkäs LA ei vielä ihan selvillä mutta edellisten kuukautisten mukaan 6.1 hoitona meillä ollut käytössä clomifen.Kyseessä ensimmäinen lapsi ja synnytyssairaala KSKS.(Keski-Suomen Keskussairaala)

Lapsettomuutta meillä takana 2v 10kk ja kolmannella clomikierrolla tärppäsi.Kahdessa ekassa tehtiin inssit joista ei tulosta.

Nyt eilisen ultran mukaan rv 8+2 ja seuraava ultra ois taas 21.6 jolloin lyödään lukkoon se tarkka LA. =)
 
Keiju07
Tervetuloa joukkoomme Lizardus! Täällä tosiaan saa erilaista kannustusta ja erilaisia vastauksia kuin noissa kuukausipinoissa. Hyödyllisiä tosin ovat nekin, koska niissä pääsee seuraamaan samoilla viikoilla menijöiden kokemuksia ja tuntemuksia.
 
..lopultakin uskaltautua mukaan joukkoon. Laskureiden mukaan LA olisi 31.1.2008, eli nyt olisi 6+1 menossa. Lapsettomuudesta kärsitty nelisen vuotta, nyt puolitoista vuota hoidoissa. Kolme inssiä, ei mitään, ja nyt eka IVF- mistä tärppäsi. On uskottava että onnisti, itse tein kaksi testiä, neuvolassa yksi ja pyysin vielä päästä veritestiinkin.. :) Mutta en taida olla ainoa täällä joka ei meina uskoa raskautta todeksi =)

Nyt ensi viikolla olisi eka ultra polilla. En ole oikein uskaltanut ajatella koko raskautta enkä ultraa, uskon kaiken sitten vasta kun nään...

Tissit on olleet siirrosta asti kipeät, alavatsa samaten siitä asti turpea ja koko ajan on pala kurkussa, mikä ei kuitenkaan haittaa että koko ajan on nälkä ja jatkuvasti voisi syödä... että tämmönen tapaus ilmoittautuu kanssa mukaan!
 
:hug: !!

En ole aikoihin kirjoitellut tähän pinoon, olin alussa aktiivisempi mutta elämäntilanne sen verran hektinen etten ole tietokoneen ääressä viihtynyt. Jäin töistä pois ensin parin päivän sairaslomalle ja sitten kesälomille jo 8. vai oliko se 9.5. Sairaslomaa jatkettiin lomien jälkeen kun selkäkivut eivät lakanneet ja yöunetkin olleet välillä aika vähissä :| Nyt on selkävaivat vähentyneet ja parina viime yönä olen nukkunut jopa 9-10 tuntia.

LA on jo ensi kuussa! Tässä alkaa piku hiljaa tajuamaan että loppu häämöttää ja ajatus on paljon vauvassa. Kävimme 4d-ultrassa muutama viikko sitten ja oli ihana kokemus nähdä vauva :) :heart: Nyt mielikuvat tulokkaasta ovat saaneet piirteet. Kasvonpiirteet näkyivät hyvin, on ihan esikoisen näköinen. Sukupuolikin on tiedossa, helpotus kun voi ostaa vaatteita valmiiksi :) Suosittelen kaikille. Hämenlinnassa hinta ei ole päätä huimaava, vain 104,6e ja aikaa meni lähemmäs 2h. Mukaan saatiin DVD-levy ja kuvia.

Helleterveisin HassuKarhu - huomenna tasan 34 rv
 
minäkin tänne uskaltaudun. lapsettomuutta takana reilu vuosi, luomuna nyt lapsi saanut alkunsa. laskureiden mukaan laskettu aika olisi ystävänpäivänä 2008, mutta kierto niin epäsäännöllinen et oikeaa tietoa ei vielä ole.
mulla on kamala paniikki päällä koko ajan etten vaan saa keskenmenoa. tää on ihan kamalaa, pelkään ihan kamalasti.. :/ nyt alkoi valkovuoto, ettei vaan enteile mitään pahaa?
 
Eipä ole pitkään aikaan tullu tänne kirjoiteltua. Ihanaa kun jo maha kasvaa! Tää kuumuus vaan turvottaa kovasti, onneks juhannuksena alkaa kesäloma, niin pääsee vähäks aikaa pois töistä!! Ei mitään päänsärkyä tms. ollu pitkään aikaan!
liirah mulla oli kans hirveä paniikki alussa keskenmenon suhteen :hug: valkovuodosta sen verran että en usko sen mitään pahaa enteilevän, päinvastoin. Mulla on tullu koko raskauden ajan tosi runsaasti.

Mukavaa kesää kaikille!!
punkkari rv 16+1
 
Onnea uusille odottajille!!! Lisään pikapuoliin listoille... :)

Omassa navassa ei muutoksia.. rv 32+1 menossa :heart:


P.S. Älkää ihmetelkö noita listojen vinksottamisia.. tää uus foorumimuoto näemmä heittää ne noin, vaikka ois siististi kirjotettu muutoin :(
 
sinne etusivun listalle siis,tiedot löytyykin tuossa pari riviä ylempää.

Tänään taas alkoi aamu perinteisesti oksennuksella,ihanaa! mutta muuten on ollut vähän helpompaa tässä viime aamuina,jospa se alkaisi pahoinvointi jo hieman helpottaa eikä tartteis enää pahoinvointilääkettä ottaa.Vielä en ole uskaltanut olla ilman niitä kun tuntuu että jossei ota niin sitten on kamala olo koko päivä.

Mites teillä muilla,onko aamupahoinvoinnit vaivanneet?

Täällä menossa siis nyt rv 8+4
 
Tervetuloa uudet odottajat ! Onnea ! :flower: :flower:

liirah:
Valkovuodon lisääntyminen raskauden aikana on ihan normaalia.

Lizardus:
Muistissa on vielä tuo pahoinvointi mullakin. Odottelin kovasti rv 12 jolloin kuulemma pahoinvointi hellittäisi, omalla kohdalla taisi mennä rv 16 asti. Muistathan juoda nesteitä riittävästi jos oksentelet varsinkin kun on näin lämmintäkin. Mulla auttoi kylmät viinirypäleet, kirsikkatomaatit ja jäätelö.

ON; Eilen tuli pari kivuliasta supparia ja jo miehen kanssa jännättiin että joko, mutta eipä mitään tapahtunut...
Tänään vihdoin laitoin kuitenkin vauvalle pedin valmiiksi.

Anni ja Vauva rv 37+5 :heart:
 
Lizardus:Sellanen etova paha olo oli tohon johonkin rv 14 asti ja sit muutaman kerran oksensin ja kerran lensi oikeen kunnolla kaaressa viel aamupalat olisko ollu 14+5.. Nyt menossa 16+4 ja esim. tänään aamulla oli sellanen etova olo, mut ku söi aamupalaa niin autto.. Ja päänsärky vaivaa sillon tällön.
 
Keiju07
Alkuperäinen kirjoittaja Lizardus:
Tänään taas alkoi aamu perinteisesti oksennuksella,ihanaa! mutta muuten on ollut vähän helpompaa tässä viime aamuina,jospa se alkaisi pahoinvointi jo hieman helpottaa eikä tartteis enää pahoinvointilääkettä ottaa.
Ihan uteliaisuuttani kyselen, että mitä pahoinvointilääkettä olet saanut/syönyt. Kun en ole sellaisesta kuullutkaan. Tai jostain kyllä lukenut, että Ruotsissa matkapahoinvointitabletteja suositellaan raskauden aikaiseen pahoinvointiin.

Itselläni pahoinvoinnit jo takana, loppuivat rv 16 tuntumissa, pahimmat kaksi viikkoa osuivat viikoille 9-10. Oksentanut en tosin kertaakaan (osittain tahdonvoimaa ?), joten pahimmasta päästä eivät mun oireet olleet missään tapauksessa.

Liirah kirjoitti tuosta keskenmenon pelosta. Mulla oli aivan järjetöntä pelkoa myös alussa, ja täytyy myöntää että vieläkin välillä iskee pelkotila vauvan menetyksestä. Mulla itseasiassa tuo pahoinvointi oli parasta lääkettä pelkoon: raskaus varmasti on olemassa niin kauan kuin voin pahoin. Näin siis ajattelin omalla kohdallani. Rasittavinta aikaa ehkä kuitenkin on ollut tämä vaihe, kun pahoinvointi on jo ohi, mutta vauvan liikkeitä ei vielä osaa tunnistaa kunnolla. Pitää vaan luottaa että kaikki on hyvin ja rauhoitella itseään.

Kaikille uusille onnellista odotusta!

Keiju 20+6
 
Onneksi täällä on muitakin, joita pelottaa taikka on pelottanut. Minusta myös tuntuu, ettei siellä mahassa mitään ole. Odottelen koko ajan yökkiaikaa alkavaksi, jotta jotain konkreettista oiretta ilmaantuisi. Onnellinenhan sitä pitäisi olla, ettei vielä mitään oireita ole, mutta se on tuo pääkoppa niin kummallinen.. =)

Keiju: millainen on jaksamistasosi tässä vaiheessa? Itse kun tuota lomamatkaa ajattelin juuri viikon 20 paikkeille. Jaksaako vielä hyvin kävellä? Onko maha kasvanut paljon?
 
semmoista määräsivät lääkärissä kuin Primperan,joka on kuulemma täysin turvallinen käyttää raskauden aikana eikä siitä ole sikiölle haittaa.Minulle on kyllä ollut tuosta lääkkeestä paljon apua.

Itse kovasti toivon et pahoinvoinnit loppuis aika nopeesti kun meillä kuitenki häät tulossa 7.7 eikä se nyt oikein olisi hienoa et morsian siellä oksentelisi pusikkoon kesken vihkimisen.Onneksi on ulkovihkiminen niin ehkä vähän helpottaa oloa ja sitten viikko häiden jälkeen (13.7) lähdetäänkin Italiaan Cattolicaan kahdeksi viikoksi häämatkalle,et ei oo kiva jos sielläki vielä paha olo vaivais.

:headwall:
 
tänään sitten labrassa: kohdunkaulan tulehdus. :(
nyt pelottaa, että mitä jos... ei ollenkaan helpota pelkotiloja! ni, mutta hoitaja vakuutti ettei hallaa ole tapahtunut kun tulehdus vain kohdunkaulassa. tarvitsee vain hoitaa pois ennen kuin pääsee jatkamaan matkaansa kohtuun.
oireita: EI MITÄÄN! tissitkin lopetti kipuilunsa. höh. :)
 
RPM
Aivan ihanaa kun on uusia tullut mukaan ONNEA vain teille kovasti!!!

Minullahan ei tänne odotuspuolelle enään asiaa pahemmin ole... Uskomatonta että tuo meidän rv36 syntynyt "keskos-neiti" painaa jo 5100 ja ikää ei ole vielä edes 2kk!
Käsittämätöntä ja ihmeellistä tässä on se että ivf hoidoissa hänet on pakastettu vuonna 2003 samaan aikaan kun isoveli, poika meille syntyi siis vuonna 2004.
On se ihmeellistä tämä kehitys näissä hoidoissa =)

Voi Anni 77 kun mua alkoi jännittämään sun puolesta, pidän peukkuja että kaikki menee hyvin, pakko tulla kurkkaamaan tänne että miten sun sitten on käyny.

Oikein hyvää kesää ja rauhallista odotus-aikaa :heart: :heart: :heart:
 
Keiju07
Alkuperäinen kirjoittaja Sienna74:
Keiju: millainen on jaksamistasosi tässä vaiheessa? Itse kun tuota lomamatkaa ajattelin juuri viikon 20 paikkeille. Jaksaako vielä hyvin kävellä? Onko maha kasvanut paljon?
Tällä hetkellä voisin lähteä ihan helposti rankemmallekin lomareissulle. Maha on iso ja näkyvä (en saa tähän hätään otettua kuvaa), mutta ei vielä häiritsevä. Pystyn esimerkiksi jumppailemaan (ilman hyppyjä, ja sykettä vahtien) ja tuli tuossa viikonloppuna pelattua lentopalloakin ulkona. Kävelylenkitkin sujuvat, ihan tuntikaupalla en tosin selän takia kävelisi, mutta mulla ollutkin alaselässä häikkää jo pidemmän aikaa ennen raskautta.
Tämä on kaikki tietenkin todella yksilöllistä, mutta kun ei supista, ei ole enää pahoivointia ja väsymys on ainoa, mikä hiukan vaivaa, niin olen aika varma, että tää vaihe on juuri sitä raskauden "helppoa aikaa". Ainakin minulle.
Toivotaan Sienna, että sun kohdalla on siten sama juttu, jotta voit hyvinkin lähteä reissuun.

Mä koputan täällä puuta, että sama olotila jatkuisi, jotta itse olisin vielä reissukunnossa 8 viikon päästä.

Ja taas yksi viikko meni rikki:

Keiju 21+0
 
Minä vain omalla navalla taas liikkeellä.. alkaa olla vähän vetämätön olo näiden nettailujen kans, ku on niin monta foorumia millä tulee palloiltua :ashamed:

Eilen kuitenkin oli neuvola ja käytännössä kaikki oli tosi hyvin. Paino oli pudonnu 2 vkossa 300g ja sf-mitta kasvanu 2cm eli nyt mennään sit 32cm:ssä :) Verenpaineet palloili taas siinä 120/70 tietämillä niin kuin muillakin kerroilla.

Sit ottivat erikseen pienenverenkuvan ja kilppariarvot. Hemppa oli tällä kertaa 145 ja kilppariarvot oli palannu taas normaaliksi, mikä vähän ihmetyttää... Edellisen kerran TSH liki 6:ssa ja nyt 2.1 ..T4V taas oli jotain 10:n tienoilta noussu 13:een.

Näillä mennään siis

rv 32+4
 
Eilen oli sitten viimenen neuvolalääkäri. Vauva on laskeutunut ja hyvässä asennossa. Kohdunsuu pehmentynyt. Eli jotain tapahtumassa on, mutta koska - sen tietänee vain vauveli =) =) !

Painoa on tullut nyt yhteensä 6.8kg, siitä eivät enää muistuttele vaikkei sen enempää olekaan. Vauvan syntymäpainoarvio on kuitenkin 3700g.
Sf-mitta 34cm.

Hyvin voin ja jollei olisi tuota hermopinnettä kädessä niin vointi olisi loistava.
:/

Onko kenelläkään tietoa miten keinoalkuiset raskaudet pitävät yhtä lasketun ajan kanssa ???
Olen kuullut parilta lääkäriltä etteivät juurikaan mene yliajalle, mutta varmaa tietoa ei ole kenellään. Onkohan asiaa tutkittu jossain?
TYKS ainakin pyytää raskauden päättymisestä kaavakkeen täytettynä. Siinä kysellään synnytystapaa, la jne.

Anni ja Vauveli 38+1
 
Keiju07
Alkuperäinen kirjoittaja Anni77:
Onko kenelläkään tietoa miten keinoalkuiset raskaudet pitävät yhtä lasketun ajan kanssa ???
Olen kuullut parilta lääkäriltä etteivät juurikaan mene yliajalle, mutta varmaa tietoa ei ole kenellään. Onkohan asiaa tutkittu jossain?
Mulle ainakin sanottiin, että IVF-raskaudet tuppaavat syntyä ennenaikaisina. En nyt muista, mikä hoitotausta Anni77:lla oli... Sun tapauksessahan ei enää kyse olisi liian varhaisesta, vaan lapsi saa varmasti tulla heti ulos kun on tullakseen.

Tässä on yksi linkki, jonka sivulta 18 löytyy jonkin verran juttua ainakin näistä IVF-raskauksien riskeistä:
http://www.gynekologiyhdistys.fi/materiaalia/Sykli22006.pdf

Periaatteessa samaa faktaa kuin kuulin klinikallakin eli joitakin pieniä riskejä on (juuri tuo ennenaikaisuus ja pienipainoisuus), mutta ovat siis kuitenkin pieniä. Varotuksen sanana vielä kaikille, että jos kauheasti jo valmiiksi stressaat kaikista riskeistä, niin älä turhaan lue. Pitää siis muistaa, että ovat tilastollisesti pieniä.

Omaa napaa: Eilen tunsin sitten takuuvarmana vauvan liikkeet tai olen noita samoja tuntemuksia (kutituksia sisältä päin) tuntenut jo aiemmin, mutta en ole varmasti pystynyt sanomaan, että ovat liikkeittä. Nyt olen aika varma. Oltiin nimittäin katsomassa leffaa, jossa bassot pauhasivat useaan otteeseen. Mahassa syntyi jonkinsortin kapina useampaan otteeseen :) . Nähtävästi vauva reagoi siis ainakin koviin ääniin. Onhan se mahdollista jo tässä vaiheessa? Tänään on sitten ollut tässä koneen ääressä istuessa hiljaista, vaikka yleensä juuri näillä main olen noita samoja tuntemuksia tuntenut. Raukka varmaan stressaantui eilisestä ja lepäilee :heart:

Keiju 21+1
 

Yhteistyössä