LAPSETTOMUUSPUOLEN ODOTTAJAT

RPM
No nyt on vähän jo kotiuduttu, katsotaan nyt miten arki alkaa rullaamaan!

Neiti oli tosiaan 50cm pitkä ja painoi 3200g, todella hyvän kokoinen.
4 pv neiti oleili teho-osastolla koska olimme molemmat tulehduksen kourissa lapsiveden muututtua vihreäksi.
Molemmat saimme tiputuksen kautta antibiottikuurin joka kesti 7pv.
Sain käydä hoitamassa neitiä teho-osastolla ja sitten todellakin lopuksi sain hänet vierihoitoon. Lisää draamaa tuli siittä kun neiti otti ja muuttui keltaiseksi, joten taas vetettiin lisää päiviä sairaalassa...

Mutta nyt on kaikki hyvin ja itse synnytys oli mukava kokemus, todella taitava kätilö ja muutenkin kaikki meni ok.

Kiitos onnitteluista =)

RPM
 
Suuret onnittelut RPM ja koko sinun perheellesi.

Itse olen ollut todella laiskana tämän kirjoittelun kanssa. Usein olen käynyt lukemassa juttuja mutta en ole jaksanut itse kirjoitella.

Täällä alkaa olemaan jo maha aikas isona. Maanantaina oli neuvola ja SF-mitta oli 28.Muutenkin kaikki oli hyvin. Närästys on lisääntynyt aika paljon ja on nyt melkein jatkuvaa. EI KIVAAAAAAAAAA! Onneksi rennie auttaa edes vähän.

Töitä olisi jäljellä enään seitsemän päivää. Eli kesäloma alkaa 11.05...

Sirkku ja vesseli 29+0

Hyvää vapun loppua kaikille!
 
Heippa pitkästä aikaa!

Neuvolatädit on vissiin joka paikassa yhtä tietämättömiä IVF:stä. Mäki sanoin monta kertaa viime ke ku olin ekan kerran neuvolassa, et sillä EI ole mitään merkitystä koska mulla on viimeks ollu kuukautiset kun kerran IVF on tehty. Laski lasketun ajan sitte sen hedelmöityspvän mukaan, mut sit hänen oli viel ihan pakko laskea laskettuaika myös viim. kuukautisten mukaan. Ja sitten se halus tilata TYKSistä kaikki paperit koskien lapsettomuutta, kysyin mitä se niillä niin hän nyt tarvii kuulemma niitä ja miksei mulla ole mitään papereita alkion siirrosta jne. Taas kysyin et mitä se niillä ja jotai ihmeellistä se selitti. Kaippa se nyt on sama miten sitä on raskaaks tullu. Pääsia varmaan että raskaana ollaan. Ja nyt mut luokitellaan riskiraskaus ryhmään kun olen tullut raskaaks hoidolla ja nyt ennen ekaa ultraa en saa mennä salille tms. Hoh hoijaa...

Sydänääniä kuunneltiin ja kohtu tuntu kun se neuvolatäti sitä koitti käsillä tosta mahan päältä.

Torstaina menen yksityiselle ultraan ja sillon on 11+1 menossa ja vkon päästä mulla on sit se kunnan np-ultra torstaina ja sillon on 12+1 sitte..

Ja onnea, en nyt muista nickiä, vauvasta :)

Sanna ja Nipsu 10+6
 
RPM
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 18:46 Sanna-78 kirjoitti:
Heippa pitkästä aikaa!

Neuvolatädit on vissiin joka paikassa yhtä tietämättömiä IVF:stä. Mäki sanoin monta kertaa viime ke ku olin ekan kerran neuvolassa, et sillä EI ole mitään merkitystä koska mulla on viimeks ollu kuukautiset kun kerran IVF on tehty. Laski lasketun ajan sitte sen hedelmöityspvän mukaan, mut sit hänen oli viel ihan pakko laskea laskettuaika myös viim. kuukautisten mukaan. Ja sitten se halus tilata TYKSistä kaikki paperit koskien lapsettomuutta, kysyin mitä se niillä niin hän nyt tarvii kuulemma niitä ja miksei mulla ole mitään papereita alkion siirrosta jne. Taas kysyin et mitä se niillä ja jotai ihmeellistä se selitti. Kaippa se nyt on sama miten sitä on raskaaks tullu. Pääsia varmaan että raskaana ollaan. Ja nyt mut luokitellaan riskiraskaus ryhmään kun olen tullut raskaaks hoidolla ja nyt ennen ekaa ultraa en saa mennä salille tms. Hoh hoijaa...

Sydänääniä kuunneltiin ja kohtu tuntu kun se neuvolatäti sitä koitti käsillä tosta mahan päältä.

Torstaina menen yksityiselle ultraan ja sillon on 11+1 menossa ja vkon päästä mulla on sit se kunnan np-ultra torstaina ja sillon on 12+1 sitte..

Ja onnea, en nyt muista nickiä, vauvasta :)

Sanna ja Nipsu 10+6

Just niin tätä... Meilläkin lukee ISOLLA joka paikassa mun nla kortissa että IVF!
Ja kun sillä ei todellakaan ole mitään merkitystä neuvolalle miten on raskaaksi tullut. Ihmettelen kyllä että jos Tyksistä antavat paperisi nla-tädille...
Ainoa hyvä puoli tyksissä on se että herkästi pääsee heille ultraan jos on jotain ongelmia, vuotoa tms. Soitto vain IVF-hoitajalle ja he kyllä auttavat.

Oiken paljon onnea jatkoon sinulle!

RPM & neiti-nyytti
 
Keiju07
Aluksi onnittelut RPM:lle, hienoa, että kaikki on hyvin!

Olin vapun tienoilla nettipimennossa, ja kiva huomata, että pinoon on tullut tässä välissä paljon viestejä.

Valittelin viimeksi, kun neuvolalääkäri peruttiin, enkä ole vielä päässyt sydänääniä kuuntelemaan. Eilen sitten vihdoin pääsin ensimmäisen kerran lääkärintarkistukseen ja sieltä ne sydänäänet ihan normaalisti kuuluivakint. Kaikki muutenkin hyvin, mutta kivuille ei oikein löydy selitystä. Eivät ihan täysin vastaa normaaleja kasvukipuja, mutta ei niille mitään vakavaakaan selitystä löydy...

Sanna-78, RPM ja Merikukka taisivat kaikki olla samaa mieltä siitä, että IVF-tiedot ovat neuvolassa ala-arvoisia. Ihmettelen tätä kyllä suuresti, sillä prosentuaalisesti lapsettomuushoitoja läpikäyneitä on jo niin paljon. Paras kommentti tuli eilen lääkäriltä sen jälkeen, kun olin sanonut, että "raskaus on saanut alkunsa IVF:llä" (juuri näillä sanoin), johon lääkäri: "Jaaha, mitäs keinohedelmöitystapaa on käytetty?" Hetken tuijotin ja vastasin, että no koeputkihedelmöitystä. No, todennäköisesti lääkärillä oli vain jokin ajatushärö, mutta pani taas hieman mietityttämään.

Ja muutamaa hetkeä aikasemmin sama tyyppi oli kysynyt toisesta keskenmenostani, että oliko kyseessä abortus inhibitus (tai jotain sinne päin...). Mikäköhän ongelma lääkäreillä on suomenkielen käytön suhteen?

No joo, muuten meni siis ihan mukavasti kaikki. Hiukan on vain alkanut epäilyttämään tämä asiantuntemus tai sen puute - ja luulen, että loppuraskaudesta tulen jossain vaiheessa taas turvautumaan yksityiseen neuvolaan.

Äitiyshousuja pitäisi alkaa tässä katselemaan, nytkin istun työpöydän ääressä farkun napit auki :D . Yhdet äippähaalarit hankin jo, mutta ne jos pistän päälleni, niin raskaus näkyy aika selvästi sen jälkeen. Tavallisissa vaatteissa voin vielä yrittää huijata jonkin aikaa, mutta toisaalta työskentelymukavuus kärsii aika paljon ja tuskinpa maha-asukkikaan tykkää olla puristuksissa.

Jatkanpa jokin toinen kerta.

Keiju ja 15+2

 
Keiju07
Äh, pitipä myös kysymäni seuraavaa. Onko kukaan kuullut koskaan tai saanut ohjeistusta, että tietystä raskausviikosta alkaen ei enää suositeltaisi selällään nukkumista. Siis nimenomaan selällään, ei siis vatsallaan.

En ole Suomessa tai suomalaisessa kirjallisuudessa tähän törmännyt, mutta amerikkalainen odotusopus varoittelee useaan otteeseen rv 16 jälkeen nukkumasta tai makailemasta selällään. Sikiön verenkierto tai lähinnä verensaanti voi jotenkin häiriintyä...

Onko tämä taas amerikkalaista höpöhöpöä vai oletteko kuulleet vastaavaa?
 
Moi Keiju.
En nyt muista mitä kirjoittelin, mutta tarkotus ei ollut moittia neuvolamme hoitajan IVF-tietämystä. Sitä laskettua aikaa vaan ei satu koneelle hedelmöittymisajan mukaan, mutta vika oli ohjelmassa, ei käyttäjässä. Muutoin suhtautui oikein asiallisesti hoitoihimme, ei niistä tosin ihmeemminn kysynyt, kun eihän ne tähän raskauteen mitenkään vaikuta.
Eikä mua huoleta, jos ei hoitaja tiedä IVF-hoidoista, kunhan tietää raskaudenseurannasta, se riittää mulle hyvin.

Sanna: en kyllä tajuu miten sun raskaudesta on tehty riskiraskaus??? Siis ihan normali raskaushan se on, "vähän" autettu vaan.

Täällä rv 12+4, alkuviikosta jo iloitsin kun tuo maaginen 12 viikon raja tuli ylitettyä. Ja nyt sitten aikas kovat vatsakivut ja äsken vesassa käydessäni totesin vuodon alkaneen. Toistaiseksi onneksi niukkaa vuoto, mutta kuitenkin... :'( Jos tää nyt kesken menee, niin enpä tiedä kuinka siitä selviäisin... Ja vielä pitäsi muutama tunti töissä kärvistellä. Onneksi on rauhallista, ei oikein jaksa keskittyä.
 
Keiju07
Merikukka, toivottavasti kaikki on hyvin ja vuodolle ja kivuille löytyy jokin harmiton selitys. Itse olen huomannut, että jos kuvittelen jonkin olevan vialla, "saan aikaiseksi" vatsakipuja. Eli toisin sanoen oireilen muutenkin mahallani stressiin jne.

Ihan totta, että eihän sillä niin väliä ole, että neuvolassa ei kauheasti tiedetä/välitetä ivf:stä, koska se ei raskauden kulkuun merkittävästi vaikuta. Parempi tosiaan näin päin, että asiasta ei niinkään välitetä kuin että sen takia jotenkin alettaisiin vahtaamaan kuten Sannalla (?). Lapsettomuusklinikalla vain meinasivat, että ivf-raskauksia tulisi seurata hieman tarkemmin kuin luomuraskauksia. Lieneekö sitten vain rahastuksen makua tässä kommentissa, kun tietävät, että julkinen puoli ei ekstra-seurantaa tule tarjoamaan.

Keiju 15+6
 
Tervehdys kaikille vanhoille ja uusillekin! RPM:lle hirmuisesti onnea :flower:

Sannis kävi vihdoin rekisteröitymässä, mutta nimimerkillä Sannis-75 :)

En olekaan aikoihin tänne kirjoitellut, mutta tokikin säännöllisesti käynyt lukemassa muiden kuulumisia. Hieno huomata, että meitä on tullut tänne niin paljon lisää.

ON: Meillä neuvolassa suhtauduttiin IVF-vaaveliin oikein asiallisesti ja veikkaisin, että täti oli käynyt siitä ainakin jotain lukemassa tai sitten tiesi entuudestaan. Lääkäri ei ole asiaa juurikaan koskaan kommentoinut ensimmäistä käyntiä lukuunottamatta.

Tänään alkoi 30. viikko ja kaikki on mennyt hyvin tähän saakka. Selkä ilmoittelee aika ajoin itsestään, varsinkin jos istuu paikallaan pitkän aikaa. Töissä olen silti voinut olla oikein hyvin ja toisinaan teen töitä kotoa käsin, jolloin päivällä voi ottaa aina hetken itselleen.

Huomenna mennään vielä kerran yksityisen kautta ultraan katselemaan kuinka masuasukki jakselee. Kovasti paljon liikkuu ja ilmoittelee itsestään säännöllisin väliajoin. Rakenneultrassa oli niin vilkas, ettei meinattu mittoja saada. Katsotaan kuinka huomenna käy, josko vaikka tuo sukupuolikin paljastuisi =)

Aurinkoista päivää toivotellen,
Sannis-75 ja papana 29+0
 
Moi!

Onkos täällä muita joilla ei munasarja(t) ole palautunut normaaliksi hoitojen jälkeen? Mä olin 7+1 ekassa ultrassa ja munasarja oli edelleen turvoksissa aika paljonkin, nyt olin to np-ultrassa eli 12+1 ja munasarja edelleen turvoksissa. Sain uuden ultra-ajan munasarjan takia kesäkuulle ja jos edelleen turvoksissa, niin kuulemma TYKSiin syöpäpuolelle tutkimuksiin.

Sikiöllä kaikki ok, pää-perämittä 58cm, sydän löin jotai 152, ja kaikki raajat/elimet yms oli ja siellä se heilutteli käsiä ja jalkoja ja "pomppi" :)

Toi munasarja asia nyt vähän vetää mielen matalaks vaikka koittaa olla ajattelematta sitä.

Sanna ja Nipsu 12+3
 
Keiju07
Sanna-78 kyselit noista munasarjoista. Mulla oli myös pitkään IVF:n jälkeen munasarjat turvonneet tai pikemminkin lääkäri käytti sanaa mustelmilla. Nyt asiasta ei ole enää huomauteltu eli lienevät palautuneet ennalleen. Kävin siis kahdesti ultrassa vkoilla 11-13, ja jälkimmäisessä ei enää mitään sanottu. Toivotaan, että sinunkin kohdallasi palautuvat siis ennalleen.

Tällä palstalla on ollut aika hiljaista, mikä on ihan ymmärrettävää, kun odottajia on suhteellisen vähän ja ollaan niin eriaikaisia. Toivottavasti niitä plussia tulisi tuonne lapsettomuuspuolelle ja sieltä löytäisivät myös tähän pinoon.

Meillä kerrottiin vihdoin raskaudesta viime viikonloppuna perheille ja muutamille ystäville. Vain kolme ihmistä tiesi tätä ennen raskaudesta. Aika paljon vielä kin ahdistaa tämä kertominen, kun luottamus onnelliseen loppuun ei ole korkealla. Vatsan kummalliset polttelut ja vihlonnat sekä ristiselän kipu jatkuvat, mutta toisaalta niin ne ovat jatkuneet jo lähes koko raskauden ajan. Nyt yritän sinnitellä julkisen puolen rakenneultraan kolmisen viikkoa tai sitten annan hermoilulle periksi ja pyydän päästä sydänäänien kuunteluun tuonne neuvolaan. No hermoilu lienee tuttu tunne kaikille muillekin tällä palstalla?

Keiju rv 16+6

<br><br>
 
Keiju07
Piti palata vielä palstailemaan, kun heräsi kesken työnteon yksi kysymys, kun tulivat vakuutusasiat puheeksi.

Onko teillä kellään kokemusta/tietoa, saako lapsettomuushoitojen tuloksena alkunsa saaneille lapsille sairausvakuutusta jo ennen lapsen syntymää ns. vakuutusvarauksella? Päätöshän kai perustuu aika pitkälti selvitykseen äidin terveydentilasta, joten vaikuttaako tuo lapsettomuuspuoli päätökseen... Ovatko esim. IVF-lapset siis vakuutusyhtiöiden näkökulmasta muita riskialttiimpia tapauksia?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 15:53 Keiju07 kirjoitti:
Piti palata vielä palstailemaan, kun heräsi kesken työnteon yksi kysymys, kun tulivat vakuutusasiat puheeksi.

Onko teillä kellään kokemusta/tietoa, saako lapsettomuushoitojen tuloksena alkunsa saaneille lapsille sairausvakuutusta jo ennen lapsen syntymää ns. vakuutusvarauksella? Päätöshän kai perustuu aika pitkälti selvitykseen äidin terveydentilasta, joten vaikuttaako tuo lapsettomuuspuoli päätökseen... Ovatko esim. IVF-lapset siis vakuutusyhtiöiden näkökulmasta muita riskialttiimpia tapauksia?
Meillä on molemmilla lapsilla(ivf) otettu vakuutus 3kk ennen la:ta ja ihan hyvin saatiin. Neuvolakortista vaan kopio ja ei sen kummempaa. Eli ei kai hoidot vaikuttanu mitenkään.
 
Moikka,

Sanna-78 minulla oli myös turvotusta munasarjoissa tuolla alkuraskauden ultrassa ja nt-ultrassa löytyi vielä 4cm kysta toisesta munasarjasta. Kystaa ei ole sen kummemmin seurattu vaikka se aina välillä vihoitteleekin. Kummastakaan syystä ei ole jatkoseurantaan laitettu. Kystan saattaa joutua hoidattamaan synnytyksen jälkeen, varsinkin jos on kasvanut.

Keiju-07 kyselit vakuutuksesta. Mielestäni IVF:n ei pitäisi olla ongelma. Meillä on paperit juuri vakuutusyhtiössä sisällä, joten ihan varmaksi en uskalla sanoa. Äidin terveydentila lienee kuitenkin se ratkaiseva tekijä.

ON: Käytiin viime viikolla yksityisellä ultrassa kurkkaamassa, että papanalla on kaikki hyvin. Ipana näytti oikein sopusuhtaiselta ja lääkäri arvioi painon pysyttelevän maksimissaan 3,5 kg:n paikkeilla. Saa sitten nähdä, mitä loppujen lopuksi on. Tänään nimittäin neuvolassa tuli pientä noottia painonnoususta ja mietittiin, että pitäisikö mennä sokerirasitukseen vai ei. Tunnustan, että makea on maistunut paremmalta kuin hyvältä. Nyt on siis vaan laitettava suu suppuun ja pidettävä kirjaa syömisistä :x

Nyt sitten jännäämään meneekö 8 vai 12 viikkoa vielä. Huomenna 30 vkoa täynnä!

Mukavaa viikon jatkoa kaikille!
Sannis-75 ja papana 29+6
 
"Kiva" kuulla ,etten ole ainoa jolla munasarja turvoksissa, tosin mulle se munasarja ei kauheen norma,ali ollu entuudestaankin ja siinä vieressä on joku kasvain. Tarttee nyt sit vaan kesäkuun 18. pvään oottaa ja katotaan sitte mitä lääkäri sanoo...

Eipä kai luulis sen vakuutuksen olevan mikään ongelma, luulis nyt olevan yks ja sama miten on raskaaks tullu, ei se sen lapsen vika varmaan ole ettei me olla normaalisti raskaaks tultu ja jollainhan täällä niitä vakuutuksia onkin. Voihan se olla vakuutusyhtiö kohtaistakin miten käytäntö toimii. Ite ajattekin kyllä kans sitte sen vakuutuksen hommata kun tulee ajankohtaiseksi.

Paha olokin on alkanu hellittää ja ens vkolla ajattelin taas alkaa käymään salilla, on ollu niin ikävä sinne =)

Sanna ja Nipsu 12+6
 
Moikkelis kaikille =) Pakko tulla tekemään pientä gallupintynkää teille, jotka nyt vihdoin olette hoitojen tuloksena raskaana. Mulla on kaksi ivf-lasta ja olin aikoinani tuolla lapsettomuuspuolella myös. Muistan elävästi kun ennen lapsia lähes vannoin, etten koskaan valita raskausoireistani tai muista vaivoistani, jos vaan saan kokea raskauden ihanuuden. Siispä gallupiin...ajattelitteko te tuolla tavalla ja miten lupaus on toteutunut? Mä voin sanoa, että metsään meni :ashamed: Ne oireet ja muut oli kuitenkin aika voimakkaita ja joka päivä piti pärjätä niitten kanssa niin tuli väkisinkin purnattua ja valitettua. Kahden raskauden jälkeen voin sanoa, että raskaus ei sovi minulle ollenkaan. Synnyttää voisin vaikka kerran viikossa(melkein :) ), mut raskaus ei ole mun juttu.

Onnea vaan kaikille raskautuneille. Olen käynyt usein lukemassa juttujanne kun asia koskettaa itseä niin läheltä. Ei kai haittaa, jos välillä jotain kommentoin tms... :whistle:
 
Keiju07
CarnivalGirl, kivahan se vain on, että jo lapsensa tehneetkin pyörivät tässä pinossa antamassa vähän perspektiiviä asioihin! Kyllä lapsettomuustausta jää jotenkin pysyvästi vaikuttamaan ja itse ainakin myötäelän tuon lapsettomuuspuolen tapahtumia.

Musta tuntuu, että nimenomaan lapsettomuustaustasta (ja etenkin keskenmenotaustasta) johtuen tämä raskausaika on ollut yhtä valitusta. En kyllä missään vaiheessa edes vannonut vain nauttivani. Ihanaa olla raskaana, nyt kun pahoinvointi on hellittänyt, mutta kurjaa kun jokainen pikku kipuili ja vihlaisu saa paniikkiin. Noista tuntemuksista purnaan siis kyllä aika paljon. Eniten varmasti tässä pinossa, sitten miehelle ja niille ystäville, jotka nyt jaksavat kuunnella.

Luin muuten kerran juttua lapsettomuushoidoilla tärpin saaneesta "tytöstä", jonka oma äiti oli sitä mieltä, että koska lapsi on niin toivottu, lapsen tekemisistä, käytöksestä ym. vauva-ajan raskaudesta ei sitten saa valittaa. Hoh hoijaa, varmasti nämä hoidoilla alkunsa saaneet lapset ovat meille kaikille erittäin tärkeitä, mutta ihan tavallisia lapsiahan ne ovat. Joten valittaa saa mielestäni sekä raskaudesta että sitten "lapsenhoidon rankkuudesta". ;)
 
polle80
Meille syntyi kolmisen viikkoa etuajassa pienenpieni poikavauva 9.5´07, painoa 2630g ja pituutta 48cm. Synnytys sujui suht´hyvin, poika autettiin maailmaan imukupilla, koska oli tulossa avosuisena. Sairaalassa vierähti viikkoa pojan bilirubiiniarvojen takia, mutta valoon ei tarvinnut mennä. Eilen kotiuduttiin ja nyt opetellaan uutta arjen rytmiä, hyvin on sujunut ainakin eka päivä :) Poika on mielestäni todella rauhallinen, ei pidä suurta ääntä itsestään...vielä...

 
pakkasukko
Laittaudunpa minäkin tänne pinoon. meillä on 2005 syntynyt pas poika ja nyt olen uudestaan raskaana, kiitos jälleen pakkasalkioille ja mahtavalle klinikalle! Ekaa raskautta jännitin kovasti koko alkuraskauden ajan ja nyt on niin "rento" olo, etten aio mennä edes alkuraskauden ultraan. Tosin olisi kiva tietää tarrasiko kiinni yksi vai kaksi allia...
Toistaseksi vointi on hyvä, raskautta takana vasta viikon verran. Edellisessä raskaudessa tähän aikaan jo olin hajuherkkä. No seurataan tilannetta. On se vaan niin hienoa, että monille perheille saadaan apu näiden hoitojen avulla. Upeeta toi lääketiede. Joku aiemmin teki galluppia raskauasjan valituksista siis lähinnä onko oikeutettu valittamaan kun raskaus on saanut alkunsa hoidoista. mä ainakin valitan, edellisestä raskaudesta nautin, mutta oli se yhtä Hel... kesän helteissä ison mahan kanssa ja nyt kun on toi taapero niin ei mulla ole yhtään sen jalostuneempia tunteita uhmaan ja muuhun kiukutteluun: kyllä hermot menee niinkuin "luomu"äideilläkin. Mutta on ne lapset vaan niin ihania ja yrittäkäämme elää niinkuin muutkin ja vaaditaan neuvolassa samat palvelut kuin muutkin äidit. Ei se raskausaika sen ihmeellisempää ole. Tosin luulen, että keskenmenon pelko on meillä suurempi. (kun vihdoin tekee plussan, pelkää automaattisesti kaikkea ikävää) Hyviä vointeja siis meille kaikille B)
 
Galluppiin
Muistelen itse ajatelleeni hoitojen aikana että ei pidä valittaa vaan olla tyytyväinenkun on edes mahdollisuus saada hoitoa. Noh, oli se kyllä sen verran kurjaa aikaa että valitettua tuli ainakin miehelle. Raskaudesta olen kyllä nauttinut täysin siemauksin. Ei oikeastaan edes olisi mitään mistä valittaa, jos olisi niin varmaankin valittaisin... Ainut mistä ajoittain purnaan on se että ulkonäkö muistuttaa lähinnä muumi-mammaa.

Olen ihan onnessani kun yksi lapsettomuudesta myöskin kärsinyt koulukaverini on nyt raskautunut. Kerroin hänelle jokin aika sitten meidän masuasukin saaneen alkunsa hoidoilla kun epäilin heillä olevan ongelmia samalla alalla ja oikeaan osuin. On ollut kiva saada jutella lapsettomuus asioista livenä jonkun saman kokeneen kanssa ja samalla antaa toivoa ja tsemppiä heidän yrityksiinsä. Ei olla kauheasti kellekään kerrottu että ollaan oltu lapsettomuushoidossa. Jos joku on kysynyt kauan yrititte yms. ollaan vastattu että ei se niin helposti käynyt. Toisaalta ehkä sitä vertaistukea löytyisi enemmänkin tuolta ''tosi elämästä'' jos itsekin avoimemmin ihmisille kertois. Mutta on tää vaan niin henk.koht. juttu että ei se minusta ihan kaikille vastaantulijoille kuulu. On se ihanaa että muillakin tärppää (myös luomusti)!
 
Keiju07
Onnittelut vauvasta polle80! Mukava myös, että uudet plussanneet löytävät tämän pinon eli tervetuloa pakkasukko minun puolestani.

Miauku (sori, jos meni nikki väärin) kirjoitteli tuosta hoidoista kertomisesta. Itse olen tehnyt sen valinnan, että kerron historiasta, jos joku nimenomaan kysyy, että kauan yrititte tms. ja sanon, että ei ole mikään salaisuus, mutta sikäli pidän yksityisasiana, että en kerro hoidoista samaan henkäisyyn kun raskausuutisesta. Isovanhemmat eivät vielä tiedä tästä kahden vuoden yrityksestä ja epäonnistumisista, mutta tuntuu siltä, että jossain vaiheessa on pakko kertoa, jotteivat vaan kuule sitten muuta kautta. Raskaudesta nyt jo toki tietävät. Logiikka tässä on ollut se, että emme ole mieheni kanssa kumpikaan halunneet huolestuttaa vanhempiamme. Eipä se tilannetta olisi auttanut, että sitä vielä 4 ihmistä lisää murehtii. Toki avoin kertominen jo hoitojen tai keskenmenojen aikana saattaa olla siksi parempi, että yllättäviltä tahoilta voi ilmaantua vertaistukea.

Minä olen hermoillut täällä jatkuvien vatsakipujen (ja ristiselän) kanssa. Ovat siis päivittäisiä ja välillä todella pelottavia. Stressitaso on noussut sen verran suureksi, että päätin vihdoin soittaa neuvolaan ja kinuta ajan sydänäänien kuunteluun (rakenneultraan vielä puolitoistaviikkoa matkaa). Tällä kertaa terkkari ottikin minut ihan tosissaan ja päätti varata suoraan lääkäriajan. Puhui infektiotesteistä (streptokokki tms.)... Positiivista siis, että nyt otettiin vakavasti ja sain jopa lääkäriajan, mutta hassua miten tämä mieli toimii, sillä alkoi pelottamaan, että jospa siellä onkin jokin infektio tms. joka olisi pitänyt jo hoitaa aikoja sitten. Kivut ovat siis olleet seuranani jo hyvin pitkään, mutta ne on kuitattu aikaisemmin neuvolassa "normaaleina kasvukipuina" tai tyyliin "seurataan tilannetta"...

Katselin ensin noita kotidopplerien hintoja ja totesin, että parempi soittaa neuvolaan ja ruveta kinuumislinjalle kuin maksaa yli 60 euroa laitteesta, jonka käyttöikä on lyhyt ja toimivuudestakaan ei ole täyttä varmuutta. Onko teillä kellään kokemuksia ko. laitteista, ja miten olette ne mieltäneet?

Keiju 17+6
 
Tervehdys!

Nettipimennossa on oltu jonkinaikaa...

Polle80 ONNEA!! :flower:

Jäin sairaslomalle viikko ennen äitiysloman alkua supistusten vuoksi. Nyt on sitten jo ihan oikea äitiyslomakin alkanut ja supparitkin rauhoittuivat levolla.
Vointi on nyt hyvä ja kaikkea olen vielä tehnyt.
Päivittäin tunnin lenkki menee vielä hyvin, mutta vähän hitaammin. Painoa on tullut yhteensä 5.5kg, eli pikkuinen tiukka masupaketti vain.
Sf-mitta on hyvä, viimeksi 30cm. Verenpaineet ovat pysyneet matalina koko raskauden ajan (100/60), mutta huimauksen kanssa on oppinut elämään.
Nyt vain sitten odotellaan koska neito suvaitsee syntyä.

Neuvolassa juuri juteltiin th kanssa että miten mahtaa laskettu aika pitää paikkansa kun tarkka hedelmöittymispv on tiedossa. Muutenkin oma terkka on suhtautunut todella kivasti ja ymmärtäväisesti lapsettomuushoitoihini. Ja on ollut kyllä tietoa eikä ole tyhmiä kysymyksiä sadellut.

Tässä alkaa vähän niinkuin aika käymään vähiin ja pitäisi kai laittaa vauvalle sänky ja vaatteet + muut tavarat valmiiksi. Jotenkin on vaan tullut lykättyä asiaa että kyllä sitten ehtii... Mutta ehkäpä pitäisi muistaa että vauva voi syntyä etukäteenkin..

Onnellista odotusta kaikille !
:wave:

Anni ja tyttö 35+0 :heart: :heart: :heart: :heart:
 

Yhteistyössä