Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset *Marraskuussa*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Unico
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
delfis Juu, en mä oo muistaakseni kirjoitellut hankkimistani vaatteista tänne. Innostuin vähän kiertelee kirpputoreja ja kaikkee melkein "uutta" on löytynyt :) Niin, ja oma äippäpakkaus sieltä vuodelta 78 on tallella ja kaikki on melko hyvässä kunnossa. Kietaisubodyt ja paidat ainakin. Potkaritkin on ihan hyviä, mutta sen aikaisilla kankailla =)

piip Täällä tuli ainakin yks viikko lisää, omien laskujen mukaan ois se 19+3, mutta rakenneultra lääkäri sanoi, että kyllä nyt on viikko 20+3 =) Se viikko meni tosi nopeasti, muutamassa tunnissa :laugh:

Päpsy, arvasinkin, että nyt joku vetää multa viikkoja välistä! :kieh: :xmas:

kevätesikko, tunsin ekat heikot liikkeet viikolla 17+0. Istukka on edessä, mutta olin oikein aktiivinen tunnustelija ja se palkittiin.

Jojolle iso halaus :hug: voimia synnytyksestä palautumiseen ja onnea pojasta koko perheelle. Ota aikaa ja lepää, kurjaa kun synnytyskokemus on ollu epämiellyttävä.

Ai jettä, Ada kivaa että tiedät milloin vaavi tulee...onnea matkaan!

Ja Delfis kuinkahan kauan vielä?

voimia

Huomenta,

tuntuu että tipahdin pinon kuulumisista jo päivässä. Onnea nyt ainakin niille, jotka kuulivat sydänääniä ja ovat nähneet pienokaisensa ultrassa. Kevätesikko mä tunsin ekat napakat liikkeet aluksi sen jälkeen kun olin syönyt mahani aivan täyteen. Ehkä siksikin näitä kiloja sitten kertyi ;) . Kannattaa jouluna tankkailla =) . Pientä hipsuttelua oli toki muutama viikko ennen sitä.

Pidän nyt ainakin alkuun salaisuutena vauvan oletetun syntymäpäivän. Musta tuntuu, että jos nyt kertoisin sen, niin taas tapahtuisi jotain uusia käänteitä ;) .

Ada 37+5

Täällä vieläkin!!! Tuntuu, ette tuo sitkeä möyrijä lähde tuolta mihinkään ennen juhannusta! :kieh:

Eilinen neuvolareissu oli niin iso pettymys. Ei kätilö edes kurkannut kohdunsuun tilannetta. Kerroin tiheistä suppaeista ja limatulpasta, niin tuumasi "nuo on niin lupaavia merkkejä, että eiköhän ole avautumaan päin" Aijaaa!!!? :whistle:

Viimeisellä lääkärikäynnillä sovittiin, että koska vili on niin iso, kirjottaa tämä kätilö lähetteen äippäpolille uuteen painoarvioon lähellä laskettua aikaa. Eihän se mitään ollu kirjottanu! Se alkoi vielä väittämään vastaan 2 eri lääkärin puheita vastaan ja oli sitä mieltä, että Vilillä hyvin vieläkin tilaa, niin ei voi olla niin suuri. Myönsi heti perään, että kun oon niin pitkä, että se saattaa kyllä hämätä ja kun vauva on niin alhaalla niin yläosassa reilusti nyt tilaa. Hirmuisen taistelun jälkeen sain hänet suostumaan kirjottamaan sen lähetteen.

Muuten neuvolassa oli kaikki ok. Painoa oli tällä kertaa tullut vähän maltillisemmin vain 200g viikossa. Verenpainetta pitäis seurata vähän tiheämmin, kun oli 125/96 ja ei sais yli tuon 96 kuulemma mennä.
Anteeksi kauhiasti naiset tämä omanapa höpinä. :ashamed:

Kuinka vauvojen kanssa sujuu La Merilla ja JoJolla? Ihanaa kun olette saaneet pikkuisenne jo syliin. :)

Mukavaa torstaita! Torstai on toivoa täynnä! :whistle:

Delfis ja Vili Vitkastelija
39+2 :heart:

Laiska-mato kopsaa nyt suoraan äsken toiseen ketjuun kirjoittaman viestin, mutta lupaa palata tämän päivän aikana lukemaan kunnolla muidenkin kuulumiset ja kirjoittamaan vähän lisää. :)

Eli neuvolassa käyty:
Paino oli noussut kilon viime käynnistä, lähtöpainoon tullut 600 grammaa lisää.
Verenpaine: 115/78
Hemoglobiini: 127
Kohdunpohjan korkeus: 19,5
Syke: 130
ja liikkeet: ++

Sitten saatiin Kelan paprut, täytyy täytellä ne vaikka loppuviikon aikana.
Sokerirasitukseen sain ajan 29.12. ja seuraava neuvola 30.12.
Perhevalmennusta täällä ei ole ollenkaan, sitten synnytysvalmennus myöhemmin. Lääkärineuvola tulee seuraavan kerran vasta joskus viikolla 32.

Mutta sitten se mikä omaa mieltä lämmitti ehkä eniten oli se että terkkari kirjoitti mulle loppuviikon sairaslomaa tän jatkuvan unettomuuden takia. Olin ihan nukkuneenrukous tuolla neuvolassa. Viime yön valvoin taas ja mietin vaan työasioita. Taitaa olla siis työstressiä..
No nyt lepään loppuviikon ja kuulemma jos yhtään maanantaina tuntuu vielä sille että kaipaan lepoa niin soitto neuvolaan ja lääkärin kautta pidempi sairasloma.
Sanoi että raskauden aikana voit hakea sairaslomaa sitten ihan mistä asiasta vaan, että nyt on se pieni kaikista tärkeintä mitä on. :)

Sitten neuvolan päälle kävin suuhygienistillä, sekin näitä vauva-asioita. Keskusteltiin vauvan hampaiden hoidosta ja sitten tehtiin tarkastus sekä hammaskiven poisto.

Tässä tämän kuulumiset, nyt unille mars!

- Hapsiainen ja Herne 22+1

Argh, mä en kohta enää liiku töissä, kun kaikki väittää, et mulla on niin toooosi iso maha ja et ootanko kaksosia :headwall: Oon sitte lohdutuksena käyny tuolla mahakuva-topicissa kurkkimassa, et on niitä muillakin :kieh:
Parin viikon päästä on eka lääkärinneuvola. Ja tästä kuukausi, niin rakenneultra!
Kela-asiat jo hirvitti, mut ei tässä varmaan vielä paniikkia, eiköhän ne neuvolassa kerro niistä!

Odessa80 15+4

Täällä käytiin katsomassa käytettyä kaukaloa, hoitopöytää ja rattaita. Rattaat tuntuivat heti kolahtavan molemmille. Basson merkkiset isoilla pyörillä, tumman ruskea ja tosi hyvin pidetyt, vaikka olleet kahdella lapsella käytössä. Melkein voisi sanoa, että rattaat oli niin kuin uudet. Vähän ison tuntuiset nuo ovat, mutta kyllä nuo tänne "maaseudulle" soveltuu. Ne sitten lähti mukaan :) Niitä on nyt tässä viimeiset kaksi tuntia ihasteltu. Ehkä nuo tuli liian aikaisin hommattua, mutta sit jos jotain ikävää tapahtuu, niin sit viedään rattaat varastoon. Eihän sitä koskaan tiiä mitä tapahtuu.

Äsken huomastin, että elokuun pino on jo perustettu. Jestas sentään, kun aika menee nopeasti :)

Olipa ankea neuvolatäti taas Delfiksellä! Miksi ihmeessä pitää sooloilla lääkäri(e)n mielipidettä vastaan? Jos jotain ikävää pääsisi käymään, niin kätilökö ottaisi vastuun? En myöskään ihan tajua, miksei sitä kohdunkaulan tilannetta voi katsoa. Helpottaisi vähän tulevaa äitiä, kun saisi tietää, tuleeko vauva pian vai eikö ehkä vielä hetkeen. Hyvä kuitenkin, että jaksoit olla sinnikäs tuon painarvioasian kanssa ja sait lähetteen. Se taitaakin sitten olla jo ihan pian?

Luin tuolta yhdestä toisesta ketjusta (raskausdiapetekseen ja käynnistykseen liittyvä ), että aikoja painoarvioon saa vähän joka puolella todella nihkeästi. Joku oli synnyttänyt 60-senttisen vauvan sektiolla, kun ei haluttu lähteä arvioimaan, ja olikin sitten lopulta pakko leikata. :o

Hyvä, että Hapsiainen sait saikkua! Nuku nyt ja karkoita kaikki työasiat melestä! Olen itsestäini vähän ihmetellyt, että vaikka yöt ovat nykyään epänormaalin huonoja minulla, niin herätessäni olen kuitenkin aina virkeä.

Odessa, mullekin huomautellaan mahan koosta. Se on kyllä alkanut nyt vasta viikon-parin sisään. Mutta olet ehkä sellaista tyyppiä, että maha tulee esiin varhain, mutta siitä se sitten tasaantuu. Ja mitä siitä, vaikkei tasaantuisikaan! Olen yrittänyt suhtautua kommentteihin ihan neutraalisti, koska itsekin kyllä äimistelen mahaani peilin edessä. Ja oli millainen vaan, se on ihan paras maha minulle, koska se kantaa maailman tärkeintä sisältöä! :heart:

Päpsy, onnea vaunuhankinnasta! Hyvä, että saitte sen tehdyksi jo. Koko raskaudenhan voi olla epävarma tulevasta, mutta vaunut on kuitenkin hyvä hankkia valmiiksi.

Joo, katsoin samaa, onko elokuisten pino jo tosiaan aloitettu!? :) Uusia kuukausipinoja tuntuu tulevan kerran viikossa.

Onko teillä muilla linea negra? Mulla on aika haalea sellainen, ei ole tuntunut enää vahvistuvan. Se on vahvimmillaan tuosta navan yläpuolelta. Mutta mikä on outoa, niin se on ihan kiero. Eikö se yleensä mene viivasuoraan?

Alkaako tänään tosiaan jo viikonloppu?

piip 27+3

piip, juuri eilen illalla huomasin että minulle on ilmestynyt mahaan linea negra. olin ihan ihmeissäni. jotenkin olin luullut, että se tulisi paljon aiemmin jos olisi tullakseen ja että se olisi navan alapuolella ja vahvempi. minulla se lähtee navan yläpuolelta ja päätyy tissien alle, ja on hyvin hentoinen. kai niitä sit voi olla erilaisia. lupaako tuo nyt poikaa vai onko se vaan jotain legendaa?

neuvolassa eilen kaikki ok, vähän täti (tää täti on kyllä minua nuorempi...) kauhisteli että en kai ole vielä synnyttämään lähdössä kun kerroin että iltaisin on ollut menkkajomotuksia mahassa ja selässä. ei kuitenkaan yhtään supistele, joten ei kai huolta. kaksi viikkoa saisin hänen mielestään vielä pidätellä, ja sitten menoks vaan. mielellään pidättelisin vielä vähän kauemminkin.

haikaranpesän valmennukset on nyt käyty ja kyllä täytyy sanoa että oli todella hyödyllistä. tuntuu kivalta kun on nyt nähty paikatkin, niin pystyy vähän relammin suhtautumaan synnytykseen. en jotenkin pelkää supistuskipuja, mutta sitä ponnistusvaihetta jännitän pikkasen. että miten sitä uskaltaa ponnistaa, onko voimia ollenkaan ja kuinka pahasti repeää. mutta toisaalta se on sit se vika puristus, joten kai sen kestää. toivon kovasti, että päästäis sinne synnyttämään.

pienen liikkeet on alkanu tehdä jo vähän kipeää, tuntuu että sillä loppuu tila ja mulla hermot. vähän väliä tulee potkuja kylkiluihin ja joskus näkyy kantapää sojottamassa mahanahkasta... :D onhan se söpöä, mut tosiaan tuntuu vähän ilkeeltä. pienellä on myös nykyisin hikka vähintään kolme kertaa päivässä. pikkuraukka...

salome rv 34+5

ps. äitiyslomalla on kivaa!

Tänne rantautui eilen hoitopöytä. Hurjaa. Ensimmäinen näkyvä vauvatavara tähän asuntoon. :D
Pinnasänky on tosin jo hankittu, mutta on meidän porukoilla säilytyksessä.
Muita hankintoja sitten aikaisintaan joulun jälkeen.

Mä yritän täällä kartoittaa työasioita parhaani mukaan, mutta ette usko kuinka hankalaa se on. Pomo ei vastannut mitään mun sairaslomailmiotukseen. Pistin sille eilen tekstarilla ilmoituksen heti neuvolan jälkeen että jouduin saikulle loppuviikoksi. Ei voinut vastata siihen mitään, olisi edes laittanut vaikka että ok!
En yksinkertaisesti uskaltanut eilen soittaa hänelle, joten tyydyin tekstariin. Meillä muutkin käyttää tuota lähestymiskeinoa näissä asioissa.

Sitten mietin eilisen että mun on varmaan pakko ottaa liittoon ensin yhteyttä ja selvittää miten nää kaikki äitiysloma-asiat sitten oikeasti menee, koska tiedän melkein etukäteen että pomo yrittää kusettaa kaikin mahdollisin keinoin siinä...

Osaisin nyt vaan olla miettimättä näitä työasioita. Helpommin sanottu kuin tehty... Onneksi kuitenkin puhuin aiheesta terkkarille ja hän sanoi että jos ei olosuhteet parane niin sitten ollaan sairaslomalla.

Nyt heittäydyn hetkeksi sohvalle telkkarin ääreen ja unohdan kaikki. :D

- Hapsiainen 22+2

Taas lueskelemassa teidän kuulumisia. Adan ja Delfiksen uutisia lähinnä kurkin :D

Linea Negra on mulla vieläkin (tyttö siis jo yli 9kk!) ihan selkeänä, ei siis ainakaan täällä merkinnyt poikavauvaa :D . En vaan tajua, eiköhän toi koskaan lähde enää pois? Musta toi oli raskausaikana aika hento (ja vino myös!) mutta nyt kun maha on pienentynyt niin viiva on tummentunut. Ja koko mahan poikki menee, melkein rintojen välistä alkaa, ylittää navan ja loppuu siihen mistä pikkarit alkaa. Navassa on muuten myös mustaa, ei lähde pesussa, eli se viiva on sielläkin :laugh:

Salome haikaranpesä on tosi mukava paikka! Ja ponnistuvaihe, ainakaan mulla ei sattunut kovin, joten se on semmoista helpottavaa kipua enemmänkin, kun tietää että vaavi tulee ulos..eli ei huolta! Rentona ja hyvillä mielillä vaan! Suosittelen perhehuonetta kans..

vaavin kanssa menee hyvin, yhtä tissittelyä, tissilappuja, valvomista, unta, röyhtäytyksiä, kyyneleitä, nälkää ja janoa, onnea ja rakkautta tämä on... hämmentävää välillä!

ja mahtia on mahtua vanhoihin vaatteisiin! Jee! Ja eilen imuroin innolla kun pystyin kumarteleen sängyn alle...pienet on mamman ilot!

Ja eilen tyttö meni nukkumaan klo 04.00 joten rytmin meinaan sekaisin!

mutta kyllä tämä tästä!

Vointeja

La Mer ;) kiva kuulla kuulumisia.

Kvart över, jos se linea negra on tullut jäädäkseen?

Hapsiainen
, nauti levosta ja lepää tarpeeksi, kurjaa työpaikkalla tollainen, mutta onneksi sulla on ymmärtävä terkka.

päpsy, siellä on hankinnat sitten urakalla mielessä :)

Salome, onko ongelmia ajan kulussa? vai meneekö ihan helposti?

odessa
, eiköhän ne asiat selviä ;) mä ainakin haluan uskoa niin. Toi mahan kommentointi ei oo kivaa on se sit mihin suuntaan tahansa. jaksuja

delfis,
joko vili lopetti vitkastelun? kun ei oo kuulunut? tsemppiä ja jännittää sun puolesta!

kevätesikko, liikkeitä odotellessa :) mä en oo ihan varma tunsinko paripäivää sitten vai en. Kun välillä tuntuu et hei nyt tuntu ja toi oli varmasti niin eiköhän kohta tunnu samanlaista ylämahalla missä se kohtu ei ole nin ei varmasti ole ainakan siellä tuntuvat liikkeitä. hartaasti odotellen.

täne vapaat kyllä väsytti enemmän kun tarpeeksi, no reissaaminen oli joka tapauksessa kivaa :D pitänee mennä suihkuun ja ajoissa nukkumaan et jaksaa nousta huomenna ylös. En tiiä johtuuko tästä väsymyksestä toi maha on aika arka ajoittain jopa kipeä siis kauttaaltaan.

Unico ja Toukka 18+0

:wave: Moikka ja hyvää perjantaita!

Ihanaa, ihan kohta pääsevät Kevätesikko ja Unico ihan varmuudella nauttimaan pikkuisen liikkeistä. Oi, ne on kyllä niin ihania! Mulle tulee niitä kamala ikävä vielä...

:hug: :hug: :hug: Delfis, voimia odotteluun! Ärsyttävää, ettei neuvolassa mennyt putkeen ja jouduit penäämään omia oikeuksia! Pidän täällä hurjasti peukkuja, että lähtö olisi jo ihan lähellä :heart: . Kyllä se on!

Täällä pikku stressi. Pinnasänkyä nousee, antiikkista keinutuolia kunnostetaan, vaatekaapin hyllyjä kiinnitetään, pikku vaatteita ja lakanoita ym pestään, hoitopöytää ei meinaa löytyä, imetystyyny ja liivit pitäisi hankkia, pitäisi päättää mitä pitää sairaalassa päällä :p . Yritetään saada kaikki valmiiksi, jotta ehditään relata kaikessa rauhassa ennen määräaikaa. Ei mitään kiirettä vielä. Kerroinko muuten, että me päästään Haikaranpesään? Olen hurjan onnellinen siitä! Kiva, että täällä muutkin kokeneet synnytysvalmennuksen hyvänä.

Hapsiainen :hug: yritä olla välittämättä urposta pomosta! Kohta sä pääset siitä eroon.

:flower: Kaikkea hyvää tissibaarilaisille ja itse baareille ;) . Ihanaa, kun olette hengessä mukana :heart: .

Ada 37+6

Ada, onnea haikaranpesään pääsystä. :flower: Jaahas viimetipan, valmistelu paniikki :) eiköhän sitä ehdi.

tänne, armoton väsymys. Oksentelu näyttää laantuneen mutta se hemmetin yöks pahaolo on jäänyt päälle. Kohta onneksi pääsee taas nukkumaan, jos nyt sen parituntia vielä jaksais. Sitä energistä vaihetta odotellessa :)

Unico ja Toukka 18+1

Oi, onnea La Merille tyttärestä, sekä JoJolle pojasta! :flower: :flower: :heart: :heart: Hienosti tehty! Harmi, että JoJolla oli rankka synnytys :hug: , tsemppiä toipumiseen.

Sain muuten laitoksella parhaalta ystävältäni lahjaksi Baby Blues-perhekirjan ja saman sarjan Imetyskirja.nyt-sarjakuva-albumin ( hui kun tuli pitkä sana! ) ja nyt ne on luettu. Suosittelen lämpimästi tutustumaan, ainakin meihin tuon sarjakuvan huumori kolahtaa :laugh: . Perhekirjassa on enemmänkin luettavaa, ihan asiatietoa siis ja sarjakuvat ovat sitten höysteenä.

Linea negra löytyy täältäkin, ihan haalea ja nyt se on kutistunut kapeammaksi. Jostain syystä se ei ole keskellä vatsaa, vaan menee navan vierestä :o . Miulla taitaa olla jotenkin epäkesko napa... :laugh:

Kiitos seurasta teille kaikille kanssamatkustajille matkalla äitiyteen :flower: :heart:

Piki ja tyssi 1kk 2pv

Unico Joo, kun halvalla on saanut niin on pitänyt ostaa =) Ajatellut, että jos pikkuhiljaa keräilee vauvan tavaroita, että ei sitten kerralla mene niin kauheasti rahaa.

Tänään miettinyt kaukaloa, että pitääkö se olla semmoinen johon voi matkarattaat ostaa myöhemmin. Tai sitten kerralla semmoinen paketti siis kaukalo ja matkarattaat. Onko jollain kokemuksia tämmöisistä? Näin kaupungilla semmoiset ja ne näyttivät tosi käteviltä. Voisi vaikka veronpalautus rahat sijoittaa semmoiseen. Tai sitten pelkkään kaukaloon.

päpsy ja papu 21+0 (jestas)

piki, teilläkin jo noin vanhoja :)

päpsy, niinhän se menee kun osaa pikkuhiljaa ei mee niin paljon rahaa tai ainakaan se ei tunnu siltä. =) toi on kyllä hyvä ajatus kaukalo ja rattaat kunhan kumpikin on sitten sopivan oloinen (tosin en tiiä vielä mitä hirveesti vaatii mut kumminki)

Täällä väsymystä mut tänään on pysynyt toiminta kunnossa :) oujee eikä oo tehnyt ees hirveästi pahaa tai yököttänyt, jokohan se alkais helppottamaan. (ja heti sitten suklaata naamariin vaik painon olen saanut uudelle kilolle :)

Unico ja Toukka 18+2

päpsy, meillä on käytössä tällainen kaukalo+jalusta+rattaat-yhdistelmä http://www.babyshop.fi/product_catalog.php?c=5 ja kaukalo jalustoineen on todella kätevä. Meillä ei ole autossa isofix-kiinnikkeitä, joten tuollainen turvavyöllä kiinnitettävä jalusta oli toivelistalla. Rattaitakin on pari kertaa kokeiltu kaukalon kanssa ja olen kyllä tyytyväinen tuohon hankintaan. Ainoa miinus on rattaiden tavarakorin hankala käyttö, joku tukiristikko on siinä vähän hankalasti tiellä niin, ettei sinne mitään isompaa tavaraa ( esim. hoitolaukkua) saa pujotettua.

Piki ja Unico Tuota samaa kaukaloyhdistelmää mäkin oon katsonut. Pitäis jostain vaan löytää semmoinen liike mistä tota samaa merkkiä löytyy. Voisi vähän testata ennnen kuin menee tilaamaan. Paljon kehuja tuo on kuitenkin käyttäjiltä saanut. Kyllä mä ainakin ymmärsin, että toin kaukalon sais vöillä kiinnitettyä, siis ilman tuota jalustaakin. Mulla on autossa tuo isofix kiinnitys ja isännän autossa ei oo sitä. Että toi jalustallinen sopis isännyksen autoonkin.

päpsy ;) kerro sit kokemuksia :) meillä taitaa olla hiukan liian aikaista tilailla (tai kattellaan ei oo oikein mitään saanut vielä mietintään mut on tässä aikaa (sanoo hän jolla kaikki kestää ) Sehän olis hyvä homma jos sais ilman jalustaakin jos lähtee bussilla vierailulle ja siellä on auto ei tarvitse jalustaa raahata :D

väsy zombi täällä taitaa olla aika mennä nukkumaan

Yhteistyössä