Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset *Marraskuussa*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Unico
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onpas inhottavia tyyppejä Päpsy. Älä kuuntele niitä. On siinä rokotteessa aika pienet riskit mihinkään vaurioihin.. Ainakin näin uskon, kun ittekin sen piikin otin.

Kirjoittelin eilen pitkän viestin tänne, mutta sit tietty tää koko sivusto kaatu ja tekstit meni sen sielän tien.. :headwall:

Mutta koitetaanpa muistella.. Mä tosiaan otin sen rokotteen silloin tiistaina. Mulle ei onneksi tullut muita oireita kuin jonkun verran käsikipua. Ei mitään kauheen pahaa kuitenkaan ja nyt se alkaa jo helpata. Toivottavasti nyt ehtii se rokote vaikuttaa, ku tuntuu olevan epidemia päällä jo täälläkin.

Unico Mä ainakin näin sellaisen punaisen ammeen ihan Prismassa viikonloppunan, kun olin lvauvantarvikkeita ihailemassa.. :) Eli luulis niitä löytyvän!

Toivottavasti Hapsiainen et saanut tartuntaa ja se kipeä työkaveri tajus tänään jäädä kotiin.. Typerää tommonen kipeenä töihin tulo!

Täällä on nyt jännää, kun on kolme kenellä voi synnytys alkaa periaatteessa koska vaan.. No toivotaan, että ne vielä vähän aikaa pysyy siellä omassa pikku yksiössään..

Pamina 12+5

Ai niin, siitä piti vielä Piipille sanoa, että onhan se laitonta olla jatkamatta työsopimusta raskauden perusteella, mutta vuokratyöntekijän oikeuksien kanssa on vähän niin ja näin. Kun käytännössä työnantajan ei tarvitse mitenkään perustella, miks jonkun sopimus jatkuu ja jonkun toisen ei. Meillä on täällä aika monta kenen sopimus on katkolla silloin samaan aikaan ja ilmeisessti nyt kaikki ei sais jatkaa.. Mutta pomo eilen vähän lupas, että päätökset tehtäis tämän kuun aikana eli luulis, että vielä sen aikaa pystyis tämän salaamaan..

päpsy, älä välitä niistä (varsinkaan jos eivät ite ole raskaana)

pamina, täytyy mennä sinn ekatteleen, kun ollaan siinä pisteessä et aletaan hommaamaan noita tarvikkeita :) kiitos vinkistä. Nyt vaan täytyy toi ukko puhuttaa siihen :D. Toivotaan että teille kerrotaan piakkoin että kuka saa jatkaa niin onsitten tietoa alla jos ei saakkaan niin suht selvä et johtuu raskaudesta, peukut pystyssä sulle työpaikan jatkumisen puolesta.

Täällä sattuu tisseihin ihan urakalla nyt taas, eilen sattu hetken ja sit oli ihan hyvää mut nyt särkeeei pysty ees rintsikoita pitämään. no josko se helpottas. Hitto kun oli hankala aamu kävin verikokeissa syömättä joten oli hiukan heikko olo ja oksetti, mutta tänään oli taas päivä ainakin vielä että ei oo tullu mitään ylös asti :D ehkä nää alkaa yleistymään , toivossa on hyvä elää :) Pitäs vielä reästä loppuun ja tehä noi isänpäivä kortit et sias postiin :d ja samaan postiin noi vauva ilmoitukset, jänskättää :)

Unico ja Toukka 14+6

Päpsy, voi luoja minkälaisia ihmisiä!

Itse en ole mikään rokotteiden vastustaja, mutta pelottaa vähän ottaa sitä ekalla kolmanneksella. Pakkohan tässä kuitenkin on voida luottaa asiantuntijoihin, hulluksihan tässä muuten tulee. Meinasin siis huomenna mennä ottamaan.

Toivottavasti Paminan työsuhdetta jatketaan, pidän peukkuja. Minä teen oman alani töitä yrittäjänä, mutta olen seuraillut, jos tulisi hakuun kiinnostava paikka, ja pääsisin vaihtamaan yrittäjän vapauden säännölliseen kuukausipalkkaan. Nyt ärsyttää että jos juuri nyt raskauteni aikana tulee hakuun joku tosi kiva paikka, niin kannattaako sitä sitten edes hakea, ja jos hakee, niin salaanko raskauden vai kerronko (enkä saa paikkaa). :kieh:

Unico: Mua kylvetettiin vauvana keltaisessa ammeessa, heh. :)

kevätesikko 12+3

Papsy niita typeria ihmisia on liikkeella. Taalla tanaan laakari suositteli ottavan rokotteen, niin olen aikonutkin. Ja mita jos et ottaiskaan piikkia ja sairastut. Mitas ne sitten sanovat? Onpas monella kasikipua rokotteesta.

Onpas monella tukalia tyotilanteita. Harmi. :( Tsemppia teille! Toivottavasti kaikki kumminkin jarjestyy.

Unico kavit jarvessa uimassa! Hui! :o Nakojaan olet siis kunnon avantouimari. Kuten joku sanoikin tarkkaile miten kroppa ja vauva ottaa sen. Vai punainen amme pitais olla. Meilla oli kans keltainen amme pienena. Nyt ostettiin semmonen beige.

Eli siis laakarilla kayty. Laittakaa tytot rasti seinaan! Laakari kaytti MITTANAUHAA sf-mittaan! :o :o :o :laugh: Tuloskin oli sen mukainen. 42cm :ashamed: Eika mikaan keskiarvo. Nyt ei laakaria tarvitse enaa nahda, vain katiloa.

Mika membrane sweep on suomeksi? Laakari sanoi, etta ne tekee sen taalla noin LA:na. Eli missa katilo kaytannossa sormella kiertaa kohdunkaulaa. Onko silla joku erityinen nimi? Aitille yritin selittaa tekstarissa. Ei varmaan ihan mennyt perille. Hitto kun valilla on naita kielieroja ei pysty kunnolla selittamaan. Kiva jos joku tietais. Kaveri synnytti seuraavana paivana membrane sweepista, mutta sen sisko ei reagoinut mitenkaan ja meni 2 viikkoa yli. Eli sinansa ei valttamatta tarkoita mitaan.

Patjasaaga jatkuu. :headwall: Saakohan sita omat aivot takaisin synnytyksen jalkeen? Ne antoi rahat takaisin, koska muka samanlaista patjaa ei saanut isonpana kokona. Kotiin tullessa tarkistin viela nettisivut ja avot siellahan se oikea koko ja patja oli. Me puhuttiin vaarasta koosta siella kaupassa. :kieh: Samalla reisulla tilasin kuivurin/kuivaajan (kumpi se on?). Se tulee jo huomenna! Siinakin kaupanteossa ma kuulin vaikka mita ja ne vahan hoynaytti mua, koska ne kysy milloin haluat ja sanoin milloin vain. Tavallinen kotiinkuljetus on ilmainen ja pika maksaa, niin tietysti perjantai on pikana. Miksei se kertonut aikasemmin milloin taytyy maksaa ja mika on ilmainen? Perhana. Oisin helposti voinut oottaa ens viikkoon. No tehty mika tehty.

Eilen oli mun laksiaiset. Oli kiva ilta. Oli vauvatietokilpailuja ja kaikki oli tuonut omat vauvakuvat joista piti arvata kuka on. Oli muuten aika hankalaa. Paitsi kahden meista, koska meidan oli ainoat varikuvat. :laugh: Sain pari lahjaa ja lahjakortin. Kun asun nain kaukana omasta perheesta, tyokaverit on vahan niinkuin toinen perhe ja kaikki on kylla niin mukavia. Kaikki on tietysti tervetulleita katsomaan pikkuista.

JoJo 36+4

...nopaan vaan kurkkaamassa...
Vautsi JoJo, mikä sf-mitta! Mulla oli myös tänään töissä läksiäiset aikuisten kanssa. Huomenna meillä on luokassa läksiäisjuhla. Ja huomenna on v i i m i n e n työpäivä :attn: !

Ada ja :heart: rv 34+5

kevätesikko :D noi on kivoja kuulla ja se värihän on tärkein :D meillä muute oli punainen ankkakin

JoJo joo järvessä on kivaa ja sinne jää aina toviksi kolotukset. Onnea mittauksesta :) Voi ei eiköhän se pinniksen patja vielä teille löydä. Ihanan kuuloinen vika työpäivä/läksiäiset sulla ollu. Kiva kyllä kuulla mitä siellä päin on.

Ada Onnea viimeiseen päivään!

Täällä siis tissi kipu aikansa kipuiltua helpotti, ei varmaan ee puolta tuntia mut kurja se oli, nyt vaan kattellaan mitä muuta näkyy huoh. Jos löytäs sellasen hyvän tasapainon et vois jatkaa käymistä. Harmi sinällään kun en tunne vielä liikkeitä niin ei voi tietää miten toukka reagoi, no jos se reagoi hassusti täytyy sitten miettiä jatko kun niitä tuntee.
tää on ollut reipas ja saanut rästihommia tänään tehtyä :D ei paljon, mutta vähemmäksi :D
Mahaa nipistelee mut se on epämääräistä outoa. No täytyy seurailla. Pariviikkoa ja seuraava neuvola. Siihen asti aikaa yrittää kerätä painoa ;) vähän väsyttää huh, kohta voi onneksi mennä nukkumaan.

Unico ja Toukka 14+6

JoJo, en ole kuullut, että meidän sairaaloissa/neuvoloissa tehtäisiin mitään tuollaista membrane sweepiä. Siis se on kai eri kuin se, missä vaan tarkastetaan paikkojen tilavuus synnytyksen varalta. Kuulosti että tuo olisi enemmäkin käynnistystoimenpide. Vau ja hui, mikä sf-mitta!

Unico, punainen väri rauhoittaa vauvaa, koska kohdussakin voi nähdä ja siellä maailma on enimmäkseen punainen. :) Meille rantautunut vanna on valkoinen.

Ai ai, toivottavasti vaan ei ollut mitään rintatulehduksen tyyppistä tuo kipusi! Se on hirveä vaiva, olen nähnyt parin sitä kärsivän. Itsellänikin rinnat tuntuvat jo nyt enemmän kylmänaroilta - mutta varsinainen herkkys kai alkaa vasta maidonnoususta.

Käsittäkseni lapsivesi tasaa vauvan lämmön, joten se ei varmaan kylmistä kylvyistä sinällään kärsi, jollet esimerkiksi ala sen takia supistelemaan tai saa tulehdusta. Varo tosiaan tulehdusta! Jos se pääsee leviämään kohtuun, on leikki kaukana.

Hyviä läksiäisiä Adalle!

Pakko tulla avautumaan, vaikka inhoan itsekin sikainfluenssan ylenmääräistä hysterisointia. Kävin tänään siis hakemassa rokotteen mietittyäni sitä pitkään ja pyöriteltyäni päätöstä edestakaisin päässäni. Siinä hoitajat sitten höpisivät ennen piikin pistämistä musta jo vähän turhan pitkään mahdollisesta käsikivusta ja sen hoitamisesta milläkin särkylääkkeillä, ja sanoin sitten jo että mua ei se käsikipu kiinnosta yhtään, toivon vaan ettei sikiölle käy mitään. Johon sitten puolihuolimattomasti toinen hoitaja heitti että no ei heidän tietojen mukaan pitäisi tulla mitään mutta eihän sitä tietysti kukaan vielä tiedä. Samaan aikaan toinen tuikkaa rokotteen olkavarteen. No eihän sitä tietystikään kukaan vielä tiedä, mutta ei se nyt ollut ehkä juuri se kommentti jonka olisin halunnut kuulla. :kieh:

Sitten menin vielä labran puolelle toksoplasmoosiverikokeeseen kun neuvolantäti sitä minulle ehdotti eilen soitellessani rokotteesta tai lähinnä siitä että saako raskaana olevat sen vain tällä viikolla vai voisko hakea myöhemmin. Labrahoitaja alkoi sitten kertoa mulle että hänellä on ollut toksoplasmoosi ja hän sai keskenmenon. Että näin. Olin ihan järjettömän pahalla tuulella terveyskeskuksesta lähtiessäni, kadutti koko rokote ja teki mieli itkeä.

Olen siis edelleen sitä mieltä, että nykyisessä kehittyneessä yhteiskunnassa ihmisen tulee voida luottaa viranomaisten ja asiantuntijoiden mielipiteeseen tällaisessa asiassa. Silti tuo rokote herättää mussa pelkoa sikiön puolesta. En tiedä olenko muuttumassa ylisuojelevaksi äidiksi, ei minua ennen mitkään rokotteet tai taudit ole hetkauttaneet. Oikeasti istuin siellä labran odotushuoneessa miettien että kunhan sikiölle ei käy mitään, kunhan sikiölle ei käy mitään. Olen myös ollut aiemmin aika huono sietämään esim. päänsärkyä (johtuen ehkä siitä, että kärsin siitä ja migreenistä tosi usein eikä se ole hauskaa) ja olen aika helposti turvautunut lääkkeisiin. Nyt tuntuu, että multa voisi vaikka leikata jalan irti, kestäisin sen kunhan sikiöllä on kaikki hyvin. :o

Sori avautuminen... Laitetaan hormonien piikkiin, alkaa käydä niin ylitsevuotaviksi nämä tunteet. :p

kevätesikko 12+4

piip, juu tarkoitus seurailla oloa miten menee ja seuraavalla keralla käydä muutaman vähemmän :) onneksi tuo tissi kipu on laantunut.

kevätesikko, olipas kurjasti sanottu rokottajilta. Voi kurjaa kun tullut tollasia tarinoita yhellä kertaa. eihän noita pitä kertoa raskaana oleville. miksi sulta muuten otettiin se toksoplasmoonis verikoe?

täällä pelätään myös onko siellä mahassa kaikki hyvin, joten odotan kun kuutanousevaa että alkas tuntea ne liikkeet niin olis jotain elon merkkiä. Ja joo en aio mennä neuvolaan kuuntelemaan sydän ääniä, koska pelkään koko ajan se lieventää pelon kumminkin päiväksi tai kahdeksi en mä voi siellä alvariinsa hypätä :) ja se on sellasta lievää pelkoa.

Nyt oli muuten kaks päivää välissä etten ykänny (jos oikein laskin) mut tänään taas mut vähemmän, eli toivoa on et tää jossain välissä loppuu :) vai olikohan se vaan eilinen kun ei tullu, ei pysty muistaan :) hiukan lahopää.

Jatketaas amme kyselyillä :D onko niitä muuten monen malisia? ja miten eri tyyppisten käyttö :D jotenkin mielikuva et nähnyt erilaisella muotoilulla. mistähän sen nyt sitten osaa päättää mikä on se just meille sopivin vaihtoehto. (juu-u amme on super tärkeä :laugh: )

Unico ja Toukka 15+0 (hui)

Nyt pitää oikeasti kiitää et ehtii suihkuun ja töihin, kummasti tänne aina jämähtää :)

Pakko tulla taas kommentoimaan, kun huomasin Unicon kyselevän ammeista. Meillä on siis ollut käytössä ns. kohtuamme, josta ollaan tykätty tosi paljon. Tosin meillä ei oo kokemusta perusvannasta, joten ei ole mihin verrata, mut toisaalta ei olla muunlaista kaivattukaan. Tässä on yksi merkki: http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/2874/rp , en tiedä onko meillä tuo Shantala, Tummy tub vai joku muu. Youtubesta löytyy jotain videoita, joissa voi nähdä tuon käytössä. :)

Adalle ihanaa äippälomaa!!! :)

Rosehip ja typy

Ymmärrän hyvin, Kevätesikko. Tuollaiset kommentit pitäisi osata muotoilla vähän toisin. Itsekin punnitisin pitkään, uskallanko rokotteen ottaa juuri vauvan takia (omasta terveydestäni en ole osannut koskan kauhean huolissani olla, koska mitään vakavaa ei ole koskaan sattunut). Olen kuitenkin asiasta melko rauhallisin mielin sen vuoksi, että thl:n sivuilla sanotaan rokotteesta näin:

Euroopan korkein lääkeviranomainen EMEA on hyväksynyt maassamme käytettävän sikainfluenssarokotteen raskaana olevien rokottamiseen ilman rajoituksia. Rokote ei sisällä ainesosia, jotka olisivat haitallisia raskaana olevalle, sikiölle tai raskauden kululle.
(http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/sikainfluenssa/rokotteetjalaakkeet/raskaanaolevat)

Tämä liittyy kausi-influenssarokotteisiin, jotka ovat samankaltaisia sikainfluenssarokotteen kanssa ja joita esim. USA:ssa annetaan raskaanaoleville rutiininomaisesti:
Viime vuosina on julkaistu tutkimusraportteja, joissa on voitu osoittaa raskauden
viimeisellä kolmanneksella annetun rokotteen suojaavan syntyvää lasta jonkin
verran jopa kuuden kuukauden ikään asti.
(http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/59d5d234-2056-4bfe-9a1d-fa6da5138e00)

Jossain vielä sanottiin, että rokotteen vaikuttavat ainesosat eivät ole mekanismiltaan sellaisia, joilla voisi olla haitallisia vaikutuksia sikiöön, mutta en löydä nyt lähdettä.

Vielä riskeistä:

Raskaana olevalla on moninkertainen riski saada vakava sikainfluenssa, joutua sairaalaan tai kuolla kuin muilla vastaavan ikäisillä tai väestöllä keskimäärin. Riski suurenee raskauden edetessä ja on vielä suurempi, jos äidillä on jokin perussairaus, kuten astma.
(http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/sikainfluenssa/rokotteetjalaakkeet/raskaanaolevat)

Kyllä näissä minusta on jo tarpeeksi tietoa itsensä rauhoittamiseen. Tuntuu, että näiden valossa rokotuspäätös on oikeampi kuin rokottamatta jättäminen.

Miinulla on hiukan huono omatunto toksoplasmoosin takia. En ole käynyt kokeissa, koska se ei ole koskaan neuvolan yhteydessä käynyt mielessä. Raskauden aikana mies on hoitanut kissojen jätteet, minä ruokkimisen (raakaa lihaa) kuten yleensäkin. Olen yrittänyt noudattaa hyvää käsihygieniaa lihoihin koskemisen jälkeen, mutta en kertakaikkiaan voi mitenkään vältellä noita itse kissoja. Pitäisi ehkä nyt ottaa ja soittaa neuvolaan, että saisinko mennä siihen kokeeseen, niin ei tarvitsisi hermoilla tätä.

piip 24+3

P.S. Lähetän tänään äitiysavustushakemuksen ja vauvavakuutushakemuksen. Ollaan hakemassa jälkimmäistä Pohjolasta sen vuoksi, että meillä on muutkin vakuutukset sieltä (oletettavasti se on se edullisin, ja jos kilpailuttaa, kannattaa samalla kilpailuttaa koko paketti) ja tässä on nyt vähän kiire saada se hakemus menemäänkin. Voi tosin olla, ettei sitä myönnetäkään, koska meillä veriseula hälytti.

Kommentoin vielä nopeasti ennen kuin lähden päivän askareiden pariin. :)

Eli siis muilta osin olen kanssa ihan rauhallisilla mielin, mutta raskauden eka kolmannes huolettaa, siis lähinnä näiden Thl:n sivuilla olevien tietojen perusteella:

Osa Euroopan maista, mm. Norja on rajannut adjuvanttia sisältävän rokotteen käytön ulkopuolelle ensimmäisellä raskauskolmanneksella olevat. Tällä voidaan varmistaa, että alkuraskauden kohtalaisen yleisesti, ja erinäisistä syistä tapahtuvat, keskenmenot eivät yhdisty rokotteisiin. Lisäksi voidaan ajatella, että on kaikkien turvallisinta sikiölle rokottaa aikana, jolloin sikiön rakenteet ovat jo pääosin valmiit. Ruotsissa rokotetta suositellaan kaikille raskaana oleville ilman rajoituksia.
Mutta uskon siis tosiaan yleisesti siihen että nykypäivänä lääkekehitys on sillä tasolla, että eivät viranomaiset sitä näin hanakasti raskaana oleville suosittelisi, jos siinä olisi pienikin riski vakaviin seuraamuksiin.

Lähinnä myös mietitytti oma sairastumisen todennäköisyys. Pahimmassa vaarassa kai lienevät viimeisellä kolmanneksella olevat, itse olen vasta ekalla. Toisekseen teen töitä kotona, enkä ole pikkulasten kanssa tekemisissä, joten luulisin riskini olevan keskimääräistä pienempi. Mietin siis asiaa myös siltä kannalta. Mutta nyt se on otettu ja sen kanssa eletään. Ja epävarmuuskin varmasti laantuu kun aika kuluu. :)

Piip: Hälyttikö teillä nt-turvotukseen yhdistettävä veriseula vai onko niitä muitakin? Miten suhtauduitte hälytykseen? Minä odotan vielä tämän päivän soittoa, ja sen jälkeen oletan että kaikki oli kunnossa.

Toksoplasmoositesti tuli puheeksi ihan sattumalta kun soitin tosiaan eilen neuvolaan. Kysyin samalla matkustamisesta, kun olen joulukuussa lähdössä Keski-Eurooppaan. Siitä hänelle tuli mieleen että olisi hyvä tarkastaa toksoplasmoosi, en tosiaan tiedä minkä perusteella. Meillä ei ole kissoja (vaikka haluaisinkin kovasti, mutta miehen allergia estää :| ).

Kevätesikko, meillä hälytti juuri tuo nt-ultran veriseula. Minun veriarvoistani kaksi kolmesta oli yli viitearvojen. Suhtauduimme pienellä pelästymisellä ja lisäksi suurella ärsyyntymisellä siitä, että olimme ylipäätään veriseulaan menneet. En oikeastaan ollut tajunnut, että siitä voisi kieltäytyäkin. Riskiluku (meillä 1:180) kun ei oikeastaan kerro yhtään mitään - mitä hyötyä on todennäköisyyksitä, jotka ovat joka tapauksessa sellaiset, että on suurempi todennäköisyys saada terve kuin vammainen lapsi. Lapsivesi- ja istukkanäytteenotossa on suurempi keskenmenoriski kuin meidän sairausriski (ensimmäinen 0,5-1 %, jälkimmäinen n. 0,56 %), joten meidän mielestämme siihen oli järjetöntä mennä - etenkin lapsettomuustaustaisena ja toisaalta myös valmiina ottamaan vastaan vammaisen lapsen.

Se mikä tässä myös otti päähän, ja ottaa edelleen, on ensinnäkin se, että meille ei koskaan soitettu tuloksista vaan saimme vain hyvin epämääräisen kirjeen postissa (esim, riskilukua ei kerrottu eikä sitä haluttu sanoa puhelimessakaan, kun soitin seuraavana päivänä ). Toisekseen tuli tunne siitä, että yhteiskunta laskelmoi sairaan lapsen kustannuksia ja jopa kannustaa raskauden keskeytykseen. Meille istukkanäytteenottoa tarjottiin moneen otteeseen sen jälkeen, kun olin selvin sanoin siitä kieltäytynyt, ja pyytämättä annettua aikaa ei peruttu siltä varalta, että tulisimme toisiin ajatuksiin. Raskauden keskeytyksestä oli tietoa jo siinä ensimmäisessä ylimalkaisesta kirjeessä, jonka saimme asiasta.

Huh, vieläkin nostaa verenpainetta, kun ajattelen tätä.

Verikoetta ehdotettiin sinulle varmaan siksi, että toksoplasmioosi on paljon yleisempi Keski- ja Etelä-Euroopassa kuin täällä. Jos siis veressäsi ei ole vasta-ainetta (sitä on n. 30 prosentilla suomalaisista naisista, etelämmässä lähes sadalla), kannattaa miettiä vielä, haluaako lähteä. Ja jos lähtee, pitää olla varsinkin kissojen ja lihan suhteen hyvin varovainen.

Päpsy Mä oon saanu noita samanlaisia kommentteja mun lähipiiriltä. Oma siskonikin sanoi mulle että nyt sulle sitten tulee todennäköisesti joku vammainen lapsi, että ainakin paha koliikki sille tulee tuosta rokotteesta. No päästin kommentin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Siskoni ei ole lääkäri, eikä raskaana...
Sitten kavereista on muutamat sanoneet jo ennen rokotusta että ÄLÄ OTA sitä, että siinä on niin isot riskit. No yksikään niistä jotka on kieltäneet eivät ole raskaana..

Ada
Onnea vikasta työpäivästä! Tai todennäköisesti sekin on jo ohi, kun tätä luet. :)

Unico Tuo on niin hurjaa tuo sun uiminen. :D Mä palellun kesälläkin kun yritän käydä uimassa. :D Niin ja on siellä mahassa kaikki hyvin, uskotaan niin. :)

Kevätesikko Aika kurjasti kyllä sanottu rokottajilta. :hug:

Possuflunssasta vielä Sillä työkaverilla joka yski toissapäivänä toimistolla on nyt ilmeisesti sitten sikainfluenssa, ainakin epäilyt siitä on melko vahvat. Toivottavasti tartunta ei ole nyt tullut, eiköhän ne oireet tulis tässä parin päivän sisällä muhunkin jos se tartunta on tullut...?

- Hapsiainen 19+2

Kyllä täällä ollaan ihan luottavaisin mielin tuohon rokotteeseen. Vaikka siitä sivuvaikutuksia on tullutkin. Ja vaikka sitä ei raskaana oleviin olekkaan testattu, niin eläinkokeissa ei ole mitään poikkeavaa tullut. Eiköhän tuo raskaus ole "samanlainen" meillä naisilla kuin esim. hiirillä. Olipa nyt kauniisti sanottu, mutta näinhän tuo on. Jos niille hiirille ja rotille olisi syntynyt poikasia joilla oisi ollut joku vamma, niin tuskin sitä rokotetta oisi meillä edes annettu... kai?

Nyt täytyy tunnustaa, että tuo kotidoppleri on hyvä laite. Yksi yö kun käsi särki aivan mielettömästi ja panadollikaan ei auttanut. Niin keskellä yötä piti ruveta kuuntelemaan, että onko mahassa ketään. Kyllä se siellä oli, sydän löi samaan tahtiin kuin ennenkin ja ne viuhahdukset jotka sieltä kuului olivat varmaankin jotain liikkeitä ja potkuja. Eli viikko rokotuksesta ja mahassa todistettavasti elämää :heart:

Kyllapas possuflunssa puhuttaa. Mitas Nyt? palstalla koko ajan aloituksia asiasta. Taallapain ei ainakaan ole ollut mitaan epidemiaa. En osaa olla myoskaan huolestunut asiasta. Samoiten vois miettia jaanko huomenna bussin alle? Samaa mielta Kevatesikon kanssa, kunhan vauvalle ei tapahdu mitaan. Kuten monikin on sanonut ei kai laakarit sita niin suosittelisi, jos siita tosiaan olisi jotain vaaraa aidille tai vauvalle.

Adalle tervetuloa lomailijoitten joukkoon! Taalla on kivaa! :D

Unico jos sun rinnat tuli kipeaksi kylmasta vedesta. Mulla ainakin, varsinkin nyt loppupuolella, kylma ja kylma tuuli ottaa niihin niin perusteellisesti. Ihan kuin joku kylmalla veitsella pistelis rintaan. :x

Piipilla on aina tietoa joka asiasta. :D Sa voisit olla palstan yleislaakari. Ma yritin googlata tota membrane sweepia tuloksetta. Taalla se nayttaa olevan normi. En tiennytkaan. Ainakin mita on vahan lukenut niin se on aika kivulias. :( Varsinkin jos kaikki paikat on viela ihan kiinni. Mulla ei muuten olla tehty mitaan alapaatutkimuksia ollenkaan raskauden aikana. Onko siellakin nain?

Joo toi sf-mitta on aika iso... :whistle: Hyva jos taulukko riittaa. Mutta eipa ole kukaan mitaan sanonutkaan. Tilasin patja eilen netista. Ens viikolla pitais tulla, toivottavasti. Pitais hammaslaakari aika tilata. Myos kampaajalla pitaa kayda. Tanaan eka paiva ettei ole mitaan ohjelmaa. Saa olla vaan kotosalla.

Oletteko jo jouluostokset aloittaneet? Mun on pitanyt jo vahan aikaa aloittaa, mutta kukaan ei tieda mita ne haluaa. :kieh: Ne saa pian jotkut lahjakortit. En varmaan enaa kovin montaa kertaa kaupunkiin lahde.

Mitakohan La Merille ja Delfikselle kuuluu? He eivat ole kirjoitelleet pariin paivaan, vai muistanko vaarin? Toivottavasti kaikki on hyvin heilla.

JoJo 36+5

Heh Jojo ja muut, täällä ollaan edelleen yhtenä kappaleena! On niin muka tohinaa päivät ettei tänne aina kerkeä!

Piip: juu mulla epäiltiin raskausajan diabetesta, mutta sokeriarvot on nyt ok ja dietti jatkukoon, ihan kivasti on nyt painokin pysynyt hallinnassa, ei ole juurikaan noussut enää. Kyllä se säikäytti, kun puhuivat tuosta diabeteksesta ja otin ton dietin vakavasti ja vältän sokereita ja turhia hiilareita ja syön yliterveellisesti! :D

Ja kissoista, meillä on kaksi hurmuria ja meillä on alkanut vesisuihkepullo koulutus, mikä on enemmän mun ukkelin vastuulla, eli aina suihkautetaan kun kisut menee pinnasänkyyn, vaunuihin...mutta ei me olla niitä makkarista ulos ajettu, toivon, että kun vaavi tulee niin kisut pelästyy tätä uutta tulokasta ja tajuavat pysyä todella vauvan tavaroista kaukana...katotaan nyt, tervettähän tuo on olla kissoja lähellä, mutta eniten jännittää ettei kissa mene makaamaan naaaman päälle tms.

Päpsy ja Kevätesikko (ja onnea kevätesikolle ) olipa törkeää puhetta ammatilaisilta, ite oon tässä raskauden aikana todellakin todennut sen, että terveydenhuoltotyössä asiakaspalvelutaito on äärimmäisen tärkeää. Puhuin tästä neuvolassakin, olin meinaan sillä yhdellä kättärin lääkärillä joka oli kauhia. Itke ku itkettää!

Jojo Kiva kun sulle järkättiin läksiäiset! Aivan ihanaa ja tärkeää! ja tsemppiä sinne kodin laittoon vaavia varten! Aikamoista hommaa sekin!

Jahas, kukahan meistä nyt sitten ensimmäisenä lähtee synnyttämään? Meillä alkaa olla hommat reilassa, vauvan lakanat ja peitot pesty, kestovaippoja pestynä, käytiin tänään ostamassa paketti kertisvaippoja...rasvat hankittu, amme pesty, sain muuten työkaverilta keltaisen ammeen ja muistan omasta lapsuudesta, että mulla oli ruskea! Ja se oli tärkeä se amme pitkälle lapsuuteen kun kesät siinä pulikoitiin takapihalla! Nyt vielä pitäisi pestä ja silitellä noita saatuja vaatteita ja laittaa kaappiin..mukavaa hommaa..sairaalakassiakin vähän pakkailin. Kaveri antoi vinkin että kannattaa ottaa sinne suklaata mukaan! Nyt se on multa pannassa, mutta synnärillä voi itsensä sitten palkita!

Jännittää ihan pirusti hei! Mutta hyvällä tavalla. Ei vielä ole oloa, että tulis ny jo...päinvastoin saisi rauhassa kasvaa vielä sen pari viikkoa..sitten alkaa varmaan olokin tuntua tukalalta, vielä mä jaksan lenkkeillä ja tänäänkin käytiin elukkamuseossa! Yritetään nauttia vielä näistä kahdenkeskisistä päivistä miehen kanssa! Pian on ihana vauva kainalossa! :)

Vähän on pelkotilojakin, että mitäs jos kaikki ei ole hyvin, mutta tämäkin varmaan kuuluu asiaan. Ei saisi nyt turhia stressailla!

juu mä etin tommosen "mitä tarvitaan kun vaavi tulee listan" jostain, kaippa sitä aika vähällä pärjää...

Mutta nauttikaa naiset, mä nautin nyt lumesta tai sohjosta...

La Mer 37 + 4

rosehip, tota on odotettukin miten se amme toimii :D

piip niinpä se vakuutus pitänee yrittä selvittä ajoissa.kerro sitten miten kävi ssaiko sen vaikka oli hälyytys. Ja tuosta syystä kun se on epämääräinen mä en ees halunut tietää, ja rakenne ultra vasta sillon kun ei oo keskeytys mahiksia, ei tarvi miettiä.

kevätesikko
, mulla tais osua se rokotus muutamaa päivää vaille sen ekan kolmanneksen puolelle kait ;) oli sillon 13+3, sen jälkeen ei oo ollut neuvolaa hiukka jänskättää mut jos en olis ottanut niin suurella todennäköisyydellä saisin sen taudin, jos en olis kotona loppu aikaa (mikä ei sekään huvittanut)

hapsiainen
, toivottavasti säästyt possutaudilta peukut pystyssä. ja ehdit saamaan sen suojan minkä rokotteella saa. viikon piina sulla et voi olla suht varma ettei tarttunut jaksuja. Mä olen miettinyt et mitä sitten jos joutuu siihen tilanteeseen et on epäily siitä. Kannattaako sillon ottaa se tamiflu, vai auttaako rokotus siinä et se on lievempi ettei sitä tarvi?

päpsy, ihanaa että siellä on elämää :) kaikki hyvin valtakunnassa siis

JoJo sitä mä pelkäänkin et ne rinnat reagoi kylmään, siis pitää lopettaa saunaan ja himmata kertoja jos auttais :)

La Mer, kiva kuulla tunnelmia

Täällä väsy ja pitäs mennä nukkumaan, mut ensin piti tulla kattomaan ja kommentoimaan tedän kuulumiset. Tovottavasti meni suht kaikki :)
Täällä on nyt sitten porukat järkytetty (kuten arvattu niin juorut kulkivat heti eteenpäin.
mut nyt nukkumaan et jaksaa huomenna taas vältellä possutautisia :D

Unico ja Toukka 15+0

No nyt jos sais kirjoitettua kuulumisia ja synnytyskertomusta... pari kertaa oon koneelle ehtinyt ja totesin, että jos yritän lukea pinon kokonaan, jää nämä jutut laittamatta. Siis laitan nyt röyhkeesti omaa napaa vaan, jos ketä kiinnostaa lukea kaikkine ällöine yksityiskohtineen. Yritän selata pinon läpi jossain vaiheessa :whistle:

Eli silloin 25. päivä sunnuntaina alkoi limatulppaa tulemaan ja heti verisen vuodon kanssa. Vähän kramppaili masussa aina kun isompia köntsiä tuli, tätä oli pari kertaa päivän mittaan. Illalla käytiin saunassa ja kävelyllä, ei mitään tuntemuksia. Muovifrotee sängyssä ja rätti housuissa kävin nukkumaan ja uni ei oikein meinannut tulla, tai tuli mutta oli vähän levoton olo. N. tunnin unien jälkeen käänsin kylkeä ja heräsin märkään tunteeseen. Ajattelin vielä, että onpa taas tullut hikoiltua sen hiivatin muovilakanan takia |O . Kokeilin kuitenkin alaselästä pöksyjä ja nehän olikin sitten ihan märät, eikun vessaan, jossa totesin vesien menneen. Sellaista vaaleanpunaista, kuin löysää ja raakaa mehukeittoa :x . Olin ihan unenpöpperössä ja ajattelin vain, että no nytkö tässä pitää lähtee... ei jaksais :headwall: . Herättelin miehen ja soitin synnärille, josta kehotettiin saapumaan paikalle. Silloin ei vielä supistellut yhtään, pakkailin laukkuun loputkin tavarat ja uskokaa, etten meinannut millään keksiä, mitä laittaa päälle! :ashamed: :laugh: ...tarkistin jossain välissä vielä vauvan sykkeen dopplerilla, kun taisi vielä nukkua ja kerätä voimia. Mies vinkui, että nyttenkö pitää lähteä, eikö vois jäädä nukkumaan. Taidettiin molemmat olla sikeimmässä unen vaiheessa, kun herätys tuli... sitten lähdettiin ja matkalla tuli kolme kiristävää supistusta.

Sairaalalla kävimme ensin pääovella, sitten entisen polin ovella ja viimein uudistetun polin ovesta pääsimme sisään. Tuonkin olis voinu tarkistaa ennen lähdön koittamista, että mistä ovesta pääsee sisään jos yöllä mennään, tuolla sairaalassa kun on remontti meneillään... Tulipahan käveltyä siinäkin vähäsen, pari kertaa piti vähän hidastaa kun kiristi masua.

jatkan myöhemmin...

Synnytyskertomusta ja kuulumisia, osa 2 =)

Sairaalassa vartija saattoi meidät sokkeloista reittiä synnärille, jossa ovisummerilla kutsuimme kätilön paikalle tulotarkastusta tekemään. Vaihdoin sairaalavaatteet päälle ja sitten käyrille makaamaan. Pari kertaa supisti ja tuntui jo vähän epämukavalle, mutta vielä epämukavampaa oli kun kätilö otti emättimestä strepto-b näytteen vanupuikolla ja nirhaisi virtsaputken suulle kirvelevän haavan |O . Siis tuntui, kuin olisi ottanut sen näytteen syvältä virtsaputkesta, auts! Samoin sisätutkimus oli turhan kivulias ja siinä vaiheessa tuntui, ettei sen kätilön kanssa huvita ainakaan synnyttää. Siis kemiat ei kohdanneet ollenkaan... No, olin 2cm auki ja supparit vielä epäsäännöllisiä, kello oli n. 2 yöllä. Siitä lähdettiin odottelemaan perhehuoneeseen, jonne sain lämpötyynyn. Keinu ja jumppapallo+säkkituolit löytyivät huoneesta, mutta eivät kiinnostaneet vielä siinä vaiheessa. Kuvittelin, että saisin vielä nukutuksi ja mieskin tuntui haluavan kotiin nukkumaan, hän lähtikin sitten ja sovittiin, että soitan sitten kun tarvii tulla takaisin. Vessassa jouduin ravaamaan jatkuvasti ja supistukset alkoivat tuntua tosi v***umoisilta, vessaan mennessä en aina tiennyt, kumpi pää edellä pitäisi pytylle mennä :/ . Pystyin kuitenkin pidättelemään oksennusta. Lämpötyyny alaselkää vasten istuskelin kiikkutuolissa ja sinnittelin, kun en halunnut soittaa sitä kätilöä paikalle... Viimein oli pakko soittaa, kun tuntui että alan kiipeillä seinille, paikallaan en pystynyt olemaan ollenkaan. Pyysin vielä lämmittämään lämpötyynyn uudestaan ja sen saatuani alkoi tuntua siltä, että jotain vahvempaa pitäisi saada. Pääsin käyrille ja pahinta ikinä oli, kun piti maata kyljellään sängyllä paikallaan, kun supisti ja olisin halunnut liikkua. Kaikki mahdolliset kirosanat siinä tuli käytyä läpi... ja kovaan ääneen :ashamed: . Kätilöllä piti kiirettä ja sain vain pahoinvointilääkkeen kankkuun, jouduin makaamaan siinä puoli tuntia kunnes tuli takaisin. Olin 4cm auki ja kello jotain vaille 5, tosin kellonajat on vähän hakusessa kun edellisyön kellonsiirto oli sotkenut kellot. Huoneen kello näytti tunnin liian vähän, käyrälaite kesäaikaa jne. Mitään kivunlievitystä ei ollut luvassa ennen aamuvuoron saapumista :headwall: . En edes aquarakkuloita saanut, supparit kun kovetessaan alkoivat tuntua juurikin kohdussa eikä selässä tai mahassa sen enempää. Kai synnytyssalit olivat niin ruuhkaiset, joku oli ambulanssilla tulossa jne. etten päässyt vesialtaaseen tai edes ilokaasua ottamaan.

nyt saunaan, jatkoa seuraa =)

Piki ja tyssi 12pv

Yhteistyössä