Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset *Joulukuussa*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Unico
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Adalle kiitos synnytyskertomuksesta ja tsemppiä kovasti imetykseen! Ei se alku oo helppoo, vaikka synnytys menis ihan normaalistikin, mutta kaikki nuo pitkät ajat heräämössä ilman vauvaa kyllä hankaloittavat sitä, kun vauva ei pääse heti imemään. Oothan tutustunut imetystukilistan ja maitolaiturin sivustoihin? Täältä löytyy lisäksi tosi hyvin asiaa enkuksi: http://www.drjacknewman.com/ Niin ja on olemassa imetysapulaite, jolla saa vauvan imemään rintaa samalla kun syö korviketta ja näin äidin rinnat saa stimulaatiota samalla kun vauva ruokaa.

Imetyksen alku ei tosiaan oo mitään tissi suuhun ja that's it, vaan vaatii tosi paljon opettelemista äidiltä ja vauvalta, kärsivällisyyttä äidiltä ja tukea muulta ympäristöltä. Jotkut vauvat haluavat imeä vähän koko ajan ja se voi tulla yllätyksenä tuoreelle äidille, miten kiinni sitä onkaan vauvassa. Mullekin tuli, vaikka olin omasta mielestäni kyllä varautunut siihen. Mut sit kun imetyksen saa toimimaan, se on mitä ihanin ja vaivattomin keino ruokkia vauva puhumattakaan ekologisuudesta, hygieenisyydestä, ravitsemuksellisuudesta, edullisuudesta jne! Eli kannattaa kyllä jaksaa rämpiä sen alun takkuilun yli. :)

Hyviä vointeja mammoille ja masuille edelleen ja ihanaa joulunodotusta! Delfiksen (ja salomen!) kuulumisia jännäillessä..

Rosehip ja typy reilu 3kk

Ada, mistä sitä sit tietää, mikä on oikeanlainen tuttipullo (tää ei oo mitenkään vielä perehtynyt niihin)

Hapsiainen
;) No kun on hyvä syy lähteä käymään jossain niin sillon on. sullahan on hyvän kuuloiset vapaat tulollaan.

rosehip, kiitos tiedoista

Mitään ne säätiedotukset tiiä, mä laitoin eilen siinä uskossa veden pihalle jäätymään et aamulla on se -9 pakkasta mitä on luvattu, noooh eihän se paljon heittänyt kun herätessä oli sen -23 huh huh no ämpäri olikin sitten jo liian jäässä, nyt se sulaa tuolla et voi laittaa illalla uudelleen :) sais sen neljännen lyhdyn tohon pihalle.
täällä aamu alko taas mahan väärinpäin menolla, mut josko tää taas tästä helpottas. Ja tietokone huoneessa +16 et ei tässä onneksi sitten kauaa jaksa olla niin saa jotain tehtyä. Tänään on rankka päivä, pitäs mennä kauppaan ja lista on kilometrinpituinen :D
toukkiksella oli yöllä bileet huomasin kun veskissä kävin, nyt sit ollaan niin rauhassa kun rauhassa voi olla :) jokohan kaupasta uskaltas vilkuilla vauvan kamoja kun mennään isoon kauppaan :D

Unico ja Toukka 21+0 (oho)

Hei naiset!
Pikaisesti ilmoittelen kuulumisia. :)
Vili syntyi maanantaina 14.12.2009 Klo: 19.42. 52cm, 3790g, pipo 35cm.
Vaikka Vili vitkasteli, niin synnytys käynnistyi ihan itsekseen ja kesti 5h. Ponnistusvaihe 12min. Sen verran oli nopeat tapahtumat, että kivunlievitystä ei mamma ehtinyt saada :whistle:

Silti hyvä maku jäi. Eilen illalla kotiuduttiin ja eka yö jännitti kovasti, mutta hyvin meni. :heart:
Tulen myöhemmin sitten kertomaan tarinan tarkemmin. Ihanaa jouluntuoksuista viikonloppua! :heart: :wave:

Delfis ja Vili 3½vrk :D

Delfikselle onnea, hienoa kuulla, että kaikki meni hyvin. Aika ihana joululahja!

Mie täällä jatkan kyselyikää... Miten suhtaudutte tulevaan synnytykseen? Pelottaako, jos joo niin mikä?

Mulla on pahoinvointi aikalailla lähtenyt ja pystyn olemaan jo pitempiä aikoja syömättä, yli kaksikin tuntia tai kolme. Edelleen väsyttää ja rinnat on arat. Iltaisin ilmaa kiertää mahassa. Nyt taas on alkanut pelottaa, kun oireita on kadonnut, että onkohan kaikki hyvin...

Mekkala ja Natiainen 9+1

delfis onnea vili siis vihdoin päätti tulla itse :) :flower: :flower: :flower: ja sitten tältä muistamatolmalat kysymys, olihan vili poika ;)

mekkala, tää ei oo vielä ees sen kummemmin miettinyt synnytystä kylä sitä ehtii (niin kun aina) hyvä et sulla alkaa toi pahaolo helpottaa.

ei täällä on nyt varattu hääkuvaus, mikä sen virallinen nimi sit ikinä onkaan :D on parituntia ennen vihkimistä. mikäs hähä tässä on siis on ens viikolla :laugh: tars toi puku vielä valmiiksi saattaa jos vaan onnsituu ;) jos ei niin pulassa ollaan.

Unico joka hiukan ollut hitaalla ja toukka ;)

Onnea delfiksen perheelle :flower:

Ja onnea Unico! Saa nähdä, mennäänkö meillä sitten samalla naimisiin, kun on ristijäiset.. Vähän sellaista puhetta tuli.. Me ollaan tällainen vanha pari, 9 v. yhdessä, eikä edes kihloissa vielä :whistle: Mutta kun minä odotan miehen kosintaa, en anna periksi :kieh:

Koko päivä meni vähän hukkaan, kun koko päivän piti "viihdyttää" korjaajia.. Vähän ehkä saatiin lämpöä lisää, mut pesuhuone ei lämpene edelleenkään.. huoh...
No, huomenna sitten katsomaan kaveria, joka on raskaudessa viikkoa mua edellä ;)

Odessa80 18+5

Odessa, sehän on mahdolista jo miehes kosii :) Toi on ikävää kun pesuhuoneessa on kylmä ja inne pitä mennä nakuna ;)

Seikkailtiin kaupoilla ja huh huh mikä härdellino saatiin kaikki mitä pitikin ja stiistaina sitten loput tuoretavarat ennen joulua. Ja jopa löydetiin sormus :D Tuli vaan huono olo kun kaupass ajonotettiin ensin pankille niin piti käydä hakeen mäkkäriltä ranskikset niin jakso loppu reissun.

Auuuu, ihanaa, pikku-Vili on maailmassa! :heart: Paljon onnea tuoreelle äidille, isälle ja vauvalle! :flower: Ja ihanaa, että synnytys meni noin hyvin. Eihän se Vili sitten mikään jättiläinen lopulta ollut, kun ajattelee, miten myöhään se tulikin. Nyt sitten vaan nautitte kaikki! :heart:

Mekkalako kyseli naamanäpyistä. Eivät ole kadonneet mulla toistaiseksi mihinkään. :( En oikein tiedä, voiko niitä sanoa edes finneksi, iho on vaan punottava ja tulehdusherkkä. Ei mulla ennen mitään näppyjä noissa poskissa ole oikeastaan ollutkaan. Mutta kestän tämän kyllä, kun nyt ainakin ajattelen, että parin kuukauden päästä jäljet himmenevät...

Synnytys ei pelota nyt yhtään. Odotan sitä innolla. :) Mutta uskon kyllä, että kipu on kova, onhan se sitä kaikilla.

Voi ihanaa, viikonloppu ja sittenhän on jo käytännössä joulu! :xmas:

:heart: piip 30+3

Täällä alkaa meno joulun alla selvästi hiljentyä, kun monet keskittyvät muihin puuhiin ja taas muutama uusi syntyneisiin ihmeisiinsä.

Niinpä minäkin. Siltä varalta, etten jouluhommilta tänne enää kerkeä, tulin nyt toivottelemaan
:heart: Oikein hyvää joulua :heart:
:heart: kaikille mammoille täällä! :heart:

Voikaahan hyvin ja koittakaa selvitä ilman niitä ihania graavilohia.... :) Tai siis kukin tietysti periaatteensa mukaan. Tuoreet ja vähemmän tuoreet äidit saavatkin sitten jo mässätä. Ihanaa vauvajoulua teille!

:heart: piip 30+6 ja yksi pieni :xmas:, jolla on hikka n. 6 kertaa päivässä...

Onnea delfikselle! :flower: Ymmärsihän se Vili vihdoin että ei sinne mahaan voi ikuisuuksiksi jäädä köllöttelemään. :heart:

Täällä on matkalta kotiuduttu, ihana reissu oli vaikka väsyinkin hirveästi koko päivän kävelyistä (korkkareissa...). Erään liikkeen pukukopissa huomasin, että ohhoh, maha on pullahtanut esiin. Voi tosin olla että oli vaan tuosta ylenmääräisestä kävelystä ja jaloilla olemisesta aiheutunutta turvotusta, sillä nyt maha näyttää taas vähän pienemmältä. Kasvanut se silti on jo vähän. Matkan jälkeen kävin puntarilla, ja paino oli noussut edellisestä punnituksesta melkein 4 kiloa! Seuraavana aamuna noista neljästä oli kadonnut 3, joten luulen tosiaan olleeni vain turvoksissa.

En ole varma onko nämä kummalliset tuntemukset nyt niitä liikkeitä...

Minunkin puolestani ihanaa joulua kaikille odottaville ja äideille! :xmas:

kevätesikko 19+0

Piip, täällä kans typy hikotteli tosi usein masussa ja onhan tuolla edelleenkin hikka melkeinpä päivittäin. Sekin on niin söpöä. Hih. :) :heart: Hurja, kun säkin oot jo pitkällä! Aika tosiaan lentää!

Ihanaa joulua kaikille mammoille ja masuille! Ens jouluna teillä onkin sitten omat ihanat pikkutontut kainalossa. :xmas:

Rosehip, joka aikoo syödä tänä jouluna graavilohta ekan kerran vuoteen!

Onnea tänne puolelle Adalle ja Delfikselle :flower:

Omasta tilanteesta sen verran, että meillä joulu on peruttu kokonaan - ekaa kertaa koko elämässä. Ei koristeita, ei kuusta, ei kynttilöitä, ei joulukukkia, ei joululahjoja, ei jouluherkkuja, ei mitään - ei edes pihavaloja. Raskauskalenterin mukaan tällä viikolla pitäisi tuntua liikkeet. No, eipä tunnu mikään, kohdussa on hijaista kuin haudassa, kaikki on ihan tyhjää. Joulu tässä tilanteessa kuulostaa liian irvokkaalta juhlalta.

Koko elämä on ihan paskaa, synkkää, harmaata ja epäonnea. Tuntuu, kun oma elämä valuisi ihan tyhjiin, periaatteessa elämän parhaat vuodet menee hukkaan tässä hoitorumbassa, pettymyksissä ja menetyksissä. Oma elämä on ihan pysähdyksissä ja muut elää unelmiaan ja tulevaisuuttaan. Töissä käyn harvakseltaan, ehkä kerran viikossa tai vain silloin kun on opetusvelvollisuutta tai joku sovittu tapaaminen. Ketään en ole oikeastaan juurikaan nähnyt, en jaksa teeskennellä "sosiaalista". Keskemenosta toipuminenkin kesti jo fyysisesti pitkään, kun kaikki meni niin hanuriin kun vaan voi mennä.

Heti vuodenvaihteen jälkeen laitamme tämän oikeasti lapsiperheelle sopivan asunnon - tätä virttä ollaan kuultu jo kohta kolme vuotta - myyntiin ja muutamme pois täältä lapsiperheparatiisista. Tarkoitus on palata kesän korvilla Helsinkiin ja ryhtyä jatkamaan uraa varsinaisen työni parissa, väitöskirja saa hautua hetken - ja sitä uraahan mulla on aikaa tehdä...Raskaudesta en edes uskalla haaveilla, vaikka lääketieteellisesti mun keholla ei ole yhtään varaa odottaa ja toipua ja siksi olisi ihan pakko jaksaa yrittää pakastettujen alkioiden siirtoa. Meillä siis pakkasessa 7 vauvaa. Sairasta. En usko, että yksikään niistä tärppää, hyvä jos sulatuksesta selviävät. Ja jos ihme tapahtuu, niin luultavasti taas saadaan kuulua siihen 3-5% porukkaan, joka menettää vauvansa sykkeen havaitsemisen jälkeen. En siis epäile, ettenkö tulisi hoidoilla raskaaksi. Sen sijaan epäilen, että elävää lasta en tule koskaan näkemään.

Sori kun tämä viesti nyt varmasti poikkeaa muista yltiöpositiivisista jouluviesteista, mutta tällaista tämä elämä nyt täällä taas on eikä loppua tälle kurjuudelle näy.

t. Vadelmaunelma

Vadelmaunelma olen niin pahoillani :hug:. Joulun aika on jotenkin niin yltiöperheidyllikeskeinen, että lapsettomuudesta kärsivää se riipaisee erityisen syvään. Saati että joulua pitäisi viettää juuri keskenmenon koettuaan. En voi sanoa että tiedän miltä sinusta tuntuu, oma keskenmenoni oli niin varhainen, ettei sille raskaudelle ehtinyt asettaa mitään toiveita. Pelkään edelleen keskenmenoa, että joku vie tämän onnen minulta pois. Minusta tuntuu, että jos tämä päätyisi keskenmenoon, sekoaisin. En tiedä jaksaisinko enää henkisesti lähteä viimeiselle hoitokierrokselle, joka julkisella on meille vielä tarjota. Tällä hetkellä olen vain äärimmäisen kiitollinen tästä raskaudesta ja toivon kaiken menevän loppuun asti hyvin.

En oikeasti löydä mitään järkeviä sanoja sinulle, ei sellaisia varmaan edes ole. Kannattaa yrittää jaksaa tarpoa hoitojen raskasta tietä, käydä pakastesiirrot läpi. Ehkä niistä pienistä aluista kuitenkin se yksi ainoa jaksaakin. Ja ehkä sitä saa katkeruuden ja epätoivon väistyttyä jonkinnäköisen rauhan, kun hoitojen tie on kuljettu loppuun asti. En tiedä.

Meillähän 2. IVF meni aivan plörinäksi, 10 munasolusta vain yksi ainoa hedelmöityi eikä mitään jäänyt pakkaseen. Olin hajota siihen ahdistukseen ja epätoivoon, miten muka se yksi ainoa hedelmöitynyt nyt vielä lähtisi jakautumaan ja päästäisiin siirtoon. Mutta niin vain se yksi ainoa tarrasi mukaan.

Voimia sinulle, Vadelmaunelma. Toivon niin kovasti, että kaiken tämän kurjuuden jälkeen pääsisit kuitenkin vielä kokemaan onnen ja itkemään onnen kyyneleitä. :heart:

En löydä omia sanoja Vadelmaunelmalle, niinpä lainaan Kevätesikon kauniit sanat,

"Voimia sinulle, Vadelmaunelma. Toivon niin kovasti, että kaiken tämän kurjuuden jälkeen pääsisit kuitenkin vielä kokemaan onnen ja itkemään onnen kyyneleitä."

:heart: Ada

Vadelmaunelma Ei tähän löydy sanoja, ei ne sanat edes auta, mutta voin vaan toivottaa voimia sinulle ja pistää sormet ja varpaat ristiin että kaiken pahan jälkeen tulee sitten jotain hyvääkin. Adan ja Kevätesikon mukaan toivon niin kovasti että pääsisit kuitenkin joskus kokemaan ne onnen kyyneleet. :hug:

Vadelmaunelman tekstin jälkeen tuntuu niin hankalalle kirjoittaa omista murheista, ne ovat täysin mitättömiä.

Täällä on nimittäin kärsitty aivan julmetusta jalkasärystä , onko tää oikeesti ihan normaalia raskausaikana? Muutamien päivien ajan on särkenyt pohkeita, luulin aluksi että liittyy siihen kun olen kävellyt paljon pitkiä lenkkejä ja muutenkin touhunnu jalkojeni päällä, mutta voiko tää kuitenkaan enää johtua siitä. Nyt olen saanut lepuutettua jalkoja, pidän niin yleensä aina korkealla jotta tuo turvotus, jota muuten on ihan julmetusti, vähän laskisisi. Eilen mun jalat oli koko päivän ihan kylmätkin. Nyt mun mielestä ne ei ole kylmät, mutta särky on tallella ja turvotus myös. Särky on "noussut" pohkeista reisiin. Eli nyt särkee jo kauttaaltaan jalkoja, hiphei! Eilen ostin tukisukat joista toivoisin olevan nyt edes jotain pientä helpotusta. :(

Onneksi nyt on vapaata joten voin lepäillä vaan eikä tarvitse istua töissä. Mutta ei ole kiva jos koko joulu menee siihen että öisin en saa nukuttua tuon säryn takia ja päivätkin menee hammasta purren. :(

Mutta nyt lopetan oman mitättömän valittamisen ja suuntaan hetkeksi miehen kainaloon pötköttään. Jouluvalmistelut on onneksi tehty, joten nyt voi vaan olla. :) Huomenna matkataan anoppilaan ja joulupäiväksi mun vanhemmille.

Mukavaa joulunodotusta kaikille! :heart:
Mä luulen että pyörin kuitenkin vielä tänään koneella, ehkä jopa huomennakin. :D

- Hapsiainen ja Herne 25+6

piip, graavilohi ei tee tiukkaa mut maksalaatikko tekee ;) tosin ajattelin ihan pikasen sitä ottaa. Ihanaa siellä hikataan, sitä odotellessa.

kevätesikko[/b], hui sun painon pudotusta :D mut joo tais olla turvotusta. Hyvä et reissun jaksoi :) hyvinkin voi kummallisuudet olla liikkeitä. Kyllä se selviää ajallaan ja sit hokasee et mähän oon tuntenut jo tovin vaiks ei oo ymmärtänytkään et ne on niitä :) (noin mulle kävi)

rosehip
, nauti siitä graavilohesta (jos on kerta herkkua). Pieni tonttunen lähellä

Vadelmaunelma :hug: :hug: :hug: Paljon jaksamista teille sinne! Toivon täydestä sydämmestä, parempaa ensivuotta (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan)! (ja jos täällä ajoittain käyt niin kerro kuulumisia)

hapsiainen Onko sulla vetänyt suonta? (mulla ei moneen aikaan niin yks aamu heräsin molemmat pohkeet kivikovina ja kova tuska, mies sai väännettyä varpaat nenään ja pahin tuska laukes, mutta pohkeet oli paripäivää sen jälkeen kipeänä. Voisko olla jotain samaa tyyliä?) Onko jommassa kummassa turvotusta enemmän siis pohkeet erikokoiset?

Mitäs tänne, sorry parin päivän pimento. Täällä oli hiukan hoppua. Nyt siis tääkin on rouva hui apua. Oli viimehetkenlahopäisyyttä, mutta onneksi oli kaveri joka muistutti et ptäs olla tällästä ja tällästä :D No en oksentanut ja jaksoin jopa syödä koko ruuan (okei siis alku, pää ja jälki) mut hiukan vaan huijasin ja syötin tolle ukolleni osan :) Hemmetti kun ulkona oli kylmä hillua mekossa ja sukkiksissa, ihan jäässä. Ja kuvissa Toukka alko pitämään omaa kivaa kiva yrittää olla hymyilevä ja tasanen ilme kun mahaa monotetaan, ei sillä olipahan mukana ihan kunnolla kuvauksissa sitten :)

Muuten ihanaa kun lunta sataa, mutta mutta meillä on jostain syystä parihuonetta ettei patterit toimi, ei hajuakaan miksi, no täytyy yrtittää hommata korjaajaa tai jos joku osaa ees sanoa mitä tehään. Nyt pitäis ainakin olla valkoinen maa.

Unico ja Toukka 21+3

Jaa juu jos porukka häviää joulun viettoon, niin hyvää ja tunnelmallista joulua kaikille!

Ai niin, kamalasti onnea rouvalle Unico! :flower:

Ei mulla ole ollut suonenvetoa nyt aikoihin, tiedän kyllä millasta kipua siitä jää kun pohkeet kramppaa, sitä nimittäin on aiemmin kyllä ollut, mutta nyt tuo on tuollaista pakottavaa särkyä ihan yhtä jaksoisesti enkä ainakaan äkkiseltään osais sanoa jotain selvää yhteyttä mistä olis tullu. Turvotusta on molemmissa jaloissa ihan yhtä paljon. Turvotus näkyy nilkoissa enempi, ne on ihan epämuodostuneet möhkäleet. :laugh:

En tiiä oisko järkevää soittaa ihan neuvolaan nyt tuosta särystä, kun sitten tulee pitkät pyhät niin ei oikein saa mistään neuvoa jos särky ja turvotus vaan jatkuu. Tosin en mä nyt tiiä voiko sille kukaan tehdä mitään, mutta ehkä omaa mieltä rauhottaisi.. Meillä on kyllä sulkuviikko neuvolassa ja lukee että vain kiireellisissä asioissa saa soittaa tiettyihin numeroihin. Enkä mä koe tätä kovin kiireelliseksi. En minä tiiä. :D

- Hapsiainen

Yhteistyössä