KYMPIN HOIDOISTA PLUSSANNEET!

Täällä taas! :wave:
Sunnutai-iltana klo 23.12 meille syntyi pikkuinen poika :heart: 2760gr ja 46cm pitkä, eli HIEMAN meni painoarvio pieleen :D
Synnytys oli kohtalaisen pitkä, 18 tuntia ja Oula syntyi imukupilla maailmaan.
Kirjoitan huomenna jonkunlaista synnytyskertomusta, nyt täytyy lähteä suihkuun ja alkaa pikkuhiljaa nukkumaan. Oula syö öisin tunnin välein parhaimmillaan, mikä pistää hieman väsyttämään :) Mutta hyvä, että syö, on niin kovin pieni. Laittelen huomenissa jonkunnäköstä kuvaakin tänne pojasta.

Duffy ja Oula kohta 4vrk :heart:
 
Voi, tuli oikeen vedet silmiin...nyt tämä vauvailmoittelu sitten alkaa!
Ihanaa onnea sinulle ja miehelle duffy:heart: Tosiaan heitti tuo kokoarvio, mutta eipähän ole sokerivauva!

(.) Aina vaan paksua limaa työntää ja supistukset ihan hukuksissa. Näin vähän niitä ei olekaan ollut kuukausiin! Eilen riehuin oikeen kunnolla, leivoin vaniljapullaa ja juustosarvia pakkaseen ja illalla kävin vielä käppäilemässä pikkulenkin. Mutta toivottua tulosta nuo ei tuonu, ainoastaan hyvät yöunet! Nukuin jotain 7-8h, tietty oli vessareissuja ja kyljen kääntämisiä, mutta nyt olo on loistava!
Murun pää tuntuu olevan jo ihan kiinni, ei tunnu heilumisia ollenkaan.
Hyvin minä vielä mahani kanssa pärjään eikä edes kauhea kiire ole siitä vielä eroon, kasvakoon niin kauan kun sille tuntuu. Mutta viikon päästä voin olla jo ihan kypsä, jotenkin sitä luottaa, ettei ainakaan yli la:sta mene tälläkään kertaa.
Voikaahan hyvin!

kirma&muru 38+6
 
Viimeksi muokattu:
Just meinasin kailotella että mites Kirma ja Nonnii, joko ootte synnärillä? Niin kuulosti sellaiselta nuo teidän meiningit mutta ainakin Kirma ja Mullu on vielä kotosalla. Mites Tiltalitti ja Annabell?Onko tullut jo oireita?

Duffylle onnittelut Pohjoosen pojjasta!:flower: Paljos heitti loppujen lopuksi alkuperäisestä painoarviosta?

Discoverylle onnittelut rinsessasta!:flower: Kävin sua etsiskelemässä tuolla muualla tässä viikolla ja kun sua ei sielläkään näkynyt niin arvelin että oot tosi toimessa. Kävin myös lukemassa sun synnytyskertomuksen ja JOS jossain vaiheessa ehdit ja jaksat niin kuulisin mielelläni lisää niistä käynnistyspalloista, ovat ilmeisesti jotain uusinta uutta? Ainakaan v. 2009 niitä ei mulle ehdotettu käynnistykseen. Ja utelias kun olen niin en ole koskaan ennen kuullut moisesta tarjonnasta enkä ihan ymmärtänyt sitä päähän liittyvää juttua. Donna siis raivotarjonnassa mutta pää ei niiku ois pitänyt vai? Siulla on ollu tiukka taisto ja urakka mutta onneksi kaiken palkinto on nyt sylissä!:) Kävin siis vaklaamassa Discovery siun tilannetta tuolla lokakuisissa, sori.

Duffy ja Discovery, utelias kun edelleen olen niin eikös teille molemmille veikattu etukäteen isoa vauvaa? Rd:täkin kun oli vai muistanko ihan väärin... No eipä tullut sokerivauvoja vaan sisukkaita pikkuvaaveja, vielä kerran jättiläisoinnittelut!

Salvia rv. 28 tasan!!!!
 
Viimeksi muokattu:
Kas eipäs esikoinen herännytkään vaikka niin luulin, joten jatkan vielä.

Imetysliiveistä täällä ollut jonkin verran puhetta. Niille meistä joilla rinnat "kuppikokoa herranjestas" JO ennen raskautta niin suosittelen Bravadon Supreme-liivejä, toimii ja kokoja piisaa. ;)

(.) Täällä käyty taas sairaalassa kontrollitutkimuksissa ja käynnit jatkuvat vaikka vuotoja sen sairaalajakson jälkeen ei ole ollutkaan. Haluavat seurata vauvan kasvua kun esikko oli niin pieni syntyessään (alle 3 kg rv 41) ja koska mun istukka on kuulemma sellainen ettei ollu lekuri moista nähnyt. Enää ei oo kohdunsuun edessä mutta kasvaa siis sekä kohdun etupuolella että takapuolella. :O Älkää kysykö, en ymmärtänyt. Olin niin jännityksessä pienen puolesta, että kun sanoivat että kaikki näyttäis olevan pienellä hyvin ja kasvaa hyvin (painoarvio 1300 g) niin kaikki sen jlk meni multa ohi. Suppareitakin mulla on alkanut olemaan mutta onneksi kohdunsuu oli napakasti kiinni ja kaulaa hienosti 5 cm, että ei oo ainakaan pieni ite sieltä punkemassa vielä ulos.

Onko muuten teillä joilla on alkanu pissa karkaamaan niin vauvat missä asennossa? Miulla on pieni kääntynyt asennossa seisomisesta poikkitilaan ja heti alkoi pissavaivat. Painaisiko jotenkin virtsarakkoa... Sanoin miehellekin viikolla että nyt tää on kääntynyt ja heti alkoi pissan karkailu. Esikoisen kanssa moista vasta ihan loppuvaiheessa.

Entäs onko kellään teistä verenpaineet ok mutta pulssi korkea? Miulla verenpaineet suorastaan loistavat mutta pulssi monesti lähes sata?!? Sanoivat kysyvänsä asiaa sisätautilääkäriltä ja soittavansa perään mutta hiljaista on ollut. Pitää varmaan soitella ite perään. Hassuinta siinä on se että samassa suhteessa kun verenpaine laskee niin syke nousee. Mittari kalibroitu neuvolassa, joten sekin kunnossa. Tietty rupesi vähän huolestuttamaan...

Noh joka tapauksessa eka virstanpylväs (sairaalasta kesällä annettu) pienen kanssa saavutettu RV 28+0!!! Seuraava tavoite on rv 30, sitten ollaan kuulemma taas viisaampia.

Tsemppiä ja hyviä vointeja!

Salvia 28+0
 
No niin tässäpä vähän tätä synnytyskertomusta:

Sunnuntaina aamuna siis klo 4.30 heräsin iloiseen poksahdukseen ja tajusin aika pian, että no nyt meni kalvot rikki ja vedet hulahtaa pihalle. Herätin miehen ja pyysin tuomaan pyyhettä, ettei sänky kastu. Raukka oli ihan sekasin ja kyseli että oonko varma että on lapsivettä :D
No aluksi ei tuntunu sitten oikein miltään, vettä vaan lorahteli ja synnärilläki sanottiin että voi odottaa aamuun. Sitten niitä suppareita alkoki tulemaan. 10 minuutin välein tuli melken heti, mutta ei ollu pahoja. Aika nopeasti sitten kipeytyivät ja väliin tulivat 5 min välein. Sairaalaa kohti lähdettiin klo6 aikaan.

Pääsin suoraan tarkastukseen ku oli tosi hiljasta ja minä tollo luulin, että oon jo kovastikki auki ku oli niin kipeitä suppareita, mutta mitä vielä. Just sormelle auki :D Eli sen mitä olin jo vissiin pari viikkoa muutenki ollu!
Pääsin kuitenki saliin, ilmeisesti se vedenmeno vaikutti. Siellä menin altaaseen lillumaan ja auttoki ihanasti kipuihin, mutta eipä sinne voinu jäädä kovin kauaksi aikaa lillumaan.

Vauvasta alettiin sitten kattomaan käyrää ja kiikkustuolissa istuessa supistuksen aikana tulikin sydänääniin pieni lasku, mutta sängyssä maatessa ei! No sittenpä ne supistukset alko pikkuhiljaa kovenemaan ja mulla heräs toivo, että nyt varmaan aukeaa paikatki oikein vauhdilla :D no eipä auennu! Aina ku tarkistettiin tilanne, olin 1,5cm auki, sitten 2cm ja mulla meinas toivo loppua kesken.
Ilokaasua sain hengitellä, mutta eipä siitä niin hirveesti apua ollu. Parhaiten supistukset kesti, jos sai olla pystyssä, kävellä ja äännellä samalla. Mutta mun piti maata siinä käyrällä tosi usein ku seurasivat niitä vauvan käyriä.

Vihdoin koitti klo13 ja minä oli auennut 3 senttiin, jipii :D Sain epiduraalin ja voi kuulkaas, siitä se taivas aukes! Alussa meinas verenpaine laskea liian alas ja sanoinki kätilölle, että mulla on hankala hengittää, mutta voi kuulemma aiheuttaa kyseistä tunnetta, jos se aine nousee liian ylös.
No, se olo meni ohi rauhotuin muutenki. Nukuin aika paljon siinä iltapäivän aikana ja mieski nukku. Oksitosiinia alettiin tiputtamaan suht samaan aikaansen epiduraalin kanssa ku aukenin niin hitaasti.
Vauvan päästä otettiin hapetusarvoa pari kertaa siinä iltapäivän/illan aikana ja oli onneksi koko ajan hyvät arvot.

Klo22 vaihtu kätilö ja taisin olla 7-8cm siinä auki. Uusi kätilö tarkasti kohdunsuun tilanteen ja huomas samalla, että vauva on tulossa avosuutarjonnassa pihalle, joka kuulemma tekee ponnistusvaiheesta haastavamman, mutta toisaalta myös sektion mahdollisuutta pohdittiin, vauvan sydänäänten takia. Kätilö antoi mulle sitten vyöhyketerapiaa, jolla oli tarkotus kääntää vauva.
Varmaan 22.30 sain alkaa ponnistelemaan passiivisesti, että vauva laskeutuis. No ne mun passiiviset ponnistukset tuottiki hyvin tulosta, koska vauvalla alko jo kuulemma tukka näkymään ja kaikilla tuliki kiire saada vauva ulos. Sydänääniin tuli siinä vaiheessa tosi pahoja vaihteluita ja imukuppi kaivettiin esille. Eipä siinä tarvinnu ku kaksi ponnistusta ja vauva oli maailmassa :D Imukuppia käytettiin tosi kevyesti ja sen jälkeen ku pää oli syntynyt, Oula liukui itsestään maailaan, ilman mitään ponnistamisia. Oli ihanaa ku kätilö kehui, että olin osannut ponnistaa niin hyvin!
Niin ja siis minä oon ollu tosi imukuppikammonen, mutta ei se tuntunut yhtään missään. Vauvan pääkin oli ihan normaalin muotoinen, ei tullu kummosta pahkaakaan.
Jos vauvalla ei ois ollut hätää niin imukuppia ei ois edes tarvittu.
Syntyessään Oulalla oli napanuora kerran vartalon ja kerran kaulan ympärillä, mutta onneksi löyhästi. 9 pisteen poika tuo sitten oli :)
Oli aika villi tunne ku sen pikkusen huutajan sai paidan alle siinä sängyllä, jotenki ihan epätodellinen.
Mies sai leikata napanuoran ja pestä vauvan. Mulle tehtiin tietenki eppari ja se kursittiin kasaan, kuulemma tosi siisti arpi tuli, eli en revenny epparin lisäksi enää sitten.
Sitten siirryttiin vauvan kanssa osastolle 1.30 aikaan ja mies joutu lähtemään kotia :(
Täytyy sanoa, että hyvä mieli jäi synnytyksestä ja kokemuksena kyllä aivan mahtava!

Nyt sitten ens maanantaista alkaen aletaan käymään Oulan kanssa neuvolassa painokontrollissa, että paino varmasti nousee tasasesti. Poika kyllä viihtyy tissillä, että eiköhän se pieni kasva siitä pikkuhiljaa :)
Salvia kyseli vauvan painoarviota, se oli 37+5 3100gr ja pikkunen synty 38+2 :D Mulle ei povattu isoa vauvaa, mutta siis siitä muistuteltiin koko ajan ja höpötettiin siitä riskistä.

Nyt täytyy mennä imettämään tuota ihanaa pikkusta, että se kasvaa :)
Duffy ja Oula melkein 5vrk.
 
Tuhannesti onnea pikku prinssistä Duffy! Ja kiitos synnytyskertomuksesta! Eipä tosiaan tullu isoa jötkälettä vaikka povasivat, mutta varmasti kasvaa hyvin niillä tiheillä syötöillä. Hienoa kun kaikki meni niin hyvin, eikä tuo imukuppiavustuskaan mitenkään hurjalta loppujen lopuksi kuulostanut!

(.) Nukuin viime yönä 7 tuntia putkeen ennen kuin edes vessareissulle tarvitsi herätä, ja 10 tuntia kaiken kaikkiaan! Ja nyt on vauvan vaatteita pesty ja silitetty niin että voi valkata kotiutumisvaatteet. Tämänpäiväinen kävelylenkki jäi sen sijaan tosi lyhyeksi, yritystä oli mutta pian alkoi oikealla puolella mahaa supistamaan niin että en päässy paljon lähiostaria pidemmälle. Sinne kävelee normaalisti 10 minuutissa mutta nyt meni koko reissuun yli puoli tuntia, puuskuttaen ja välillä penkeillä istuen. Juniori kylläkin myllää edelleen vilkkaasti, tilan ahtaudesta huolimatta. Mies jo sanoi että taitaa yrittää potkia väliseinää rikki, jotta sais enemmän tilaa :D

Mullu 38+1
 
Täällä duffyn kuulumisia odottelin ja olihan niitä:)
Tosi kiva kuulla, että synnytyksestä jäi hyvä mieli ja että kaikki meni hienosti! Kovasti vielä vauvahuuruisia onnitteluja sinne. Seuraavat päivät menee vielä pilvissä leijuen ja onnenhuumassa:heart:, nauti siitä!

mullu, täällä täsmälleen samat tunnelmat tuon mahariehujan kanssa. Oon koittanut sanoa sille, että koittas nyt työntää niin kovasti niillä kantapäillänsä, että sais kalvot rikki!

Muuten tuli vielä mieleeni...että onkohan tämä yllättävä paremmin nukkuminen jotakin alitajuntaista voimien keräilyä ennen sitä isoa koitosta? Kerran sinuakin nukuttanut paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Minä oon ihan unohtanu kiittää onnitteluista! Kiitoksia paljon, oli ihana lukea että ootte täällä jännäilly ja odottanu Oulan syntymän vaiheita :D

Niin, mullahan enteili synnytystä sitten se pahoinvointi ja edellisenä iltapäivänä alko ihan järjetön närästys, molemmat loppu ku seinään vähän ennen ku synnytys alko.

kirma, minä myös nukuin enemmän parina yönä ja päivänäkin, eli ihan hyvin voi sulla enteillä synnytystä ja keho kerää nyt voimia :)

Ai niin, mulle tuli vähän yllätyksenä tämä tunneherkkyys, mikä tulee ku maito alkaa nouseman ja hormonit on ihan sekasin. Välillä tuntuu, että kaikki asiat itkettää ja tulee mietittyä, miten se tulevaisuus tulee sujumaan tuon pienen kanssa. Että vinkkinä muille ensisynnyttäjille, ei kannata säikähtää nitä itkukohtauksia mitä voi tulla :)
Täällä on tänään vollotettu ku mies lähti töihin (pääsee alottamaan isyysloman maanantaina), sitten vähän itkin ku kattelin tuota poikaa ku se on NIIN ihana :D

Duffy ja Oula
 
Voi Duffy, Onnea pikkuisesta pojan veselistä :heart::flower::) Ihanaa, että kaikki meni hyvin ja ei jäänyt traumoja. Tämä luo uskoa meille muillekkin!

Mullu, hyvin meni reissu. Kyllähän mua supistelee heti jos ajaa pitempää matkaa (yli 20 min. putkeen), mutta muuten ihan ok. Meillä oli varuksi mukana sairaalakassi ja turvaistuin, jos oltaisiin jouduttu synnyttämään siellä:) Ai niin, rikoin sitten anopin sohvan tällä norsuolemuksellani :D Kun tuo makuulta ylös ja alas menenminen on jo vaikeaa niin yöllä vessasta tullessani otin polvella tukea koko painolla yhdestä paikasta sohvassa kun laskeuduin makuulle. Sitten kuului KRÄKS! :ashamed: Pohjasta meni yksi jousi poikki... Kiva. No, sohva oli 20 v. vanha, eli aika aikansa jo elänyt, mutta kumminkin, hieman naurattaa kun huonekalutkin jo lahoilee allani!!!

Täällä oli keskusteltu myös jalkahoidosta. Ihanaa, minullakin on aika jalkahoitoon ja kasvohoitoon keskiviikkona, odotan innolla rentoutumishetkeä. Jalat on päässyt vähän kuivaan kuntoon kun ei oikeen itse enää yllä niitä hoitamaan ja rasvailemaan :ashamed:

Kaikki alkaa olemaan kohta valmista. Vaatteet, lakanat, harsot, pyyhkeet melkein kaikki pesty ja laitettu lipastoon. Eilen kävin ostamassa imetystyynyn. Valintani oli Doomoo Buddy. Sitä olen metsästänyt jo kauan käytettynä, mutta en ole löytänyt sopivaa, joten eilen meni hermot ja kävin ostamassa uuden vaikka hieman kirpaisi maksaa tyynystä 78 e. Mutta on se ihana! Jos olisin ymmärtänyt, että sen kanssa on näin hyvä nukkua ja se antaa todella hyvää tukea niin olisin käynyt ostamassa sen paljon aikaisemmin! Menee juuri sopivasti jalkojenväliin, tukee vatsaa ja riittää vielä halattavaksikin! IHANA! ja kangas on mukavan pehmeä ja täyte sopeutuu täydellisesti vartalon muotoihin. (Kauhea myyntipuhe:D) Mutta se vaan on nyt niin hyvä....
Kävin myös apteekissa ja mukaan lähti perusvoidetta, öljyä, bepanthenia, cuplatonia, suolatippoja, maitohappobakteeri-tippoja, sitä tissi rasvaa (lanisol vai mitä se nyt oli).

Vielä puutuu vaipparoskis, sitteri ja muovitettufrotee.

Odotan innolla maanantaita ja ultraa. Saa hieman osviittaa miten nuo mun päivittäiset kipeät supistukset on vaikuttanut tuonne kohdunsuulle ja tietty myös Minnin koostakin.
Muutama päivä ja Minnin voi laskea täysiaikaiseksi :eek::heart:

Synnytystä jo malttamattomana odotellen Maricce ja Minni rv 36+4
 
Ihanasti oli nuorempi koira oksentanut taas sohvalle. En voi käsittää miks sen täytyy aina sohvalle hypätä oksentamaan... Taas siis pesukoneeseen sohvan päälliset. :(

Ajattelin lähteä shoppailemaan taas kaupunkiin. Nyt olis hankintalistalla pari hyllyä vauvan huoneeseen, vaipparoskis (tosin se tulee olemaan joku ihan basic roskis), mahdollisesti jotain kivoja tauluja vauvan huoneen seinälle ja sit miehen veljen tulevalle vauvalle (joka on jo vähän yliajalla) jokin kiva pieni lahja.

Eilen oli ihan mahdoton päivä. Mua supisteli ihan sairaasti koko päivän. Tuntui aivan ku vauva olis tunkenu päätänsä oikein tonne alas.. Mut nyt onneksi on jo "normi olo". Mittasin tuossa huvikseni vatsanympäryksen. Hurjat 98cm oli mitassa määrää! Kohta paukkuu satanen rikki! :D

Paljo teillä muilla on muuten ollu toi sf-mitta? Esim. rv 30+ alkaen? Mulla on pieni pelko persiissä, et seuraavassa mittauksessa jään käyrän alle tai just siihen rajalle.. Pitäis nimittäin kasvaa mitan mulla n. sentin keskiviikkoon mennessä... Enpä usko, että onnistuu..

Salvia :wave: Mulla on korkea pulssi vaikka verenpaine on hyvä. Mut mulla on aina ollu en tiedä miksi. Mun mies on monesti lenkillä ihmetelly miten voin esim. juosta ja puhua samaan aikaan vaikka sykkeet on jossain 150 korkeudella. Mulla ei kuitenkaan lenkillä ikinä oo tullu "sydäri-oloa" korkeasta pulssista. Se on mulle normaalia.

Mut hei ei se auta ku lähtee pesulle niin saa itsestään edes ihmistä muistuttavan näköisen kaupunki reissulle. :)

AaVee ja L 32+4
 
Onnittelut täältäkin Duffylle pikkumiehestä :heart:! Kylläpäs hän on ollutkin pikkuinen. Kiitoksia synnytyskertomuksesta, positiiviseltahan tuo kuullosti. Nyt rupeaa itseäkin ihan jännittämään :D!

Haluaisitko sä kirma tulla tännekin leipomaan :D? Pakkaseen mahtus kaikennäköstä leivonnaista. Mä oon jotenkin ihan puhki, johtuu varmaan tosta alhasesta hempasta, ei jaksa oikein tehdä yhtään mitään. Tänään hainkin sitä rautaa apoteekista ja otin samalla d-vitamiinia kun ne sitäkin sieltä neuvolasta suosittelivat.

Meillä on kanssa Aavee sama juttu eli kun koira oksentaa niin sen pitää aina oksentaa juuri matolle. Ei koskaan pelkälle lattialle mistä se ois helpoin siivota :D! Mulla toi sf-mitta on ollut seuraavasti:
rv 29, 28 cm
rv 32+1, 29 cm
rv 34+3, 30 cm ja
36+3, 32,5 cm.
Alussa meni yläkäyrällä, mutta rv 32 tippu keskikäyrälle ja siinä on nyt sitten tasasesti menty. Mitäs se sulla sitten on ollut?
Tarttuko kaupungilta tavaraa mukaan vai pitäskö enemmin kysyä, että kuinka paljon :p?

Salvialle onnittelut ensimmäisestä virstanpylväästä :heart:, äkkiä se aika vaan menee!

Hei, te rautaa syöneet! Mihin aikaan päivästä te yleensä otatte sen kapselin? Kun sehän vissiin pitäs ottaa tyhjään vatsaan ja kahvia ei sais sitten juoda ainakaan kahteen tuntiin sen jälkeen. Mulla on nyt hirvee ongelma ton ajoituksen kanssa, tällanen kahvikissa kun olen.

Irene ja Töpseli rv 36+5
 
Heippa pitkästä aikaa ! Meille syntyi lapsivesipunktiossa luvattu tyttö 3100 g, 49 cm ja pipa 35 cm 3.10. Minuahan alettiin käynnistellä jo 29.9. Ensin yritettiin ballonki-menetelmällä eli kohdunsuulle yritettiin laittaa 50 ml keittosuolaa sisältävä pallukka venyttämään kohdunsuuta. Ei onnistunut ja sain lähteä yöksi kotiin. Aamulla aloitettiin Cytotecit suun kautta. Tätä jatkui kaksi päivää. Ei supistuksia. Omatkin hävisivät... Välillä yritettiin taas sitä ballonkin laittoa, muttei onnistunut, Seuraavaksi laitettiin pillerimurut kohdunsuulle. No jo alkoi supistella. Päivällä kuitenkin lupaavasti alkaneet supparit loppuivat ja viiden maissa sain vielä kerjättyäni uuden murusen kohdunsuulle. Tämä vauhditti taas supistuksia, niin että vedet menivät 19.35. Outoa oli, että vesi oli ihan kirkkaanpunaista verimössöä, jota sitten riitti. Sain Oxanest-piikin, joka ei juuri auttanut. Saliin siirrettiin puoli yhdentoista paikkeilla. Kohdunsuu hyvin korkealla, mutta 3 cm auki ja ihanaa epiduraaliautuus koitti. Ei tippaakaan kipua. Mies nukkui keinutuolissa ja minä synnytyspöydällä. Puolentoista tunnin jälkeen kohdunsuu kokonaan auki ja sain ruveta ponnistamaan, vaikka ongelmaksi kätilö totesi, että vauva ei ole laskeutunut tippaakaan. Kuvittelin, että tämähän käy kuin tanssi. 10-15 min ja vauva maailmassa,

Ja sitä ponnistusta sitten riitti 2 h 20 min oksitosiinin "vauhdittamana". Lopussa olin jo ihan poikki. Ajantaju oli mennyt, enkä voinut uskoa, että tosiaan olin yrittänyt työntää tyttöä maailmaan jo niin kauan. Supistukset olivat helv....tilliset. Kätilö häipyi tiehensä ja tuli takaisin lääkäri mukanaan. Aioittiin katsoa ultralla, mikä mättää, mutta lääkäri teki sisätutkimuksen ja se riitti sektiopäätökseen. Vauvan sydänäänet olivat heikentyneet ja vauva edelleen hyvin korkealla ja väärässä tarjonnassa. Terminä oli ns. korkea suora, joka tarkoittaa sitä, että sikiön pään epätäydellisestä kiertymisestä aiheutuu synnytyseste. Lisäsyynä synnytyskertomuksessa näkyi olevan aikaisempi kirurgisen toimenpiteen aiheuttama kohtuarpi. Lähes rukoilin antamaan spinaalin niin nopeasti kuin pystyvät, ettei enää yhtään supistusta tulisi, vaikka oksitosiinin anto olikin lopetettu. Vauva saatiin maailmaan 3.49. Mikä helpotus. Ainoa mielipaha oli, että noilla kivuilla olisi tehnyt kaksi. Toisen alakautta ja toisen leikattuna. Mutta lopputulos oli ihana !!! Yllättävän pieni neiti sitten loppujen lopuksi oli.

Niille, jotka huolissaan paineista. Minulla oli 30.9. mitattuna 175/96 ja kukaan "ei korvaansa lotkauttanut". Kun kotiuduin, niin paineet 126/64. Nopeasti siis laskivat Sokerit olivat ok. Oma paino sama kuin ennen raskautta. Ihanaa !

Veristä lapsivettä kommentoitiin, että olisi voinut epäillä istukan irtoamista, mutta onneksi vuoto vain sen reunoista. Synnytyksessä menetin verta 1600 g. Mitähän kaikkiaan, jos lapsivesikin olisi mukana. Lääkäri kävi juttelemassa mahdollisesta sektion aiheuttamasta traumasta. Itse kuulin toimenpiteen yhteydessä, että kätilö kyseli lääkäriltä, että laitetaanko tähän hätä vai kiireellinen. Kiireellinen kuulemma riitti.

Onnea kaikille vauvautuneille ! Niille, jotka vielä odottelevat, niin helppoa synnytystä !

Kopsasin lokakuisista, kun oli niin pitkä sepustus. Täällä valvon nyt, mutten vauvan takia. Tasan viikko sitten oli h-hetki meneillään. Liekö eläydyn vielä viikontakaiseen...
 
discovery, huh huh, sullahan on tapahtumaa riittänyt! Onneksi kuitenkin kaikki hyvin ja pikkumuru kainalossa:heart: onnea vielä kovasti:hug:

irene80, mä tosiaankin voisin tulla teille leipomaan. Leipominen on mulle semmonen puuha, mitä teen, kun ei muutakaan ole, se huvittaa aina. Mutta kun tuo pakastin on jo kattoon asti täys! Meinasin sitten ehken tänään vielä pikkuleipiä..ne kun säilyy huoneenlämmössäkin..
Mä muistan esikolta, kun mulla oli hb matalalla niin olo oli tosi saamaton ja vetämätön, että ehkä sulla siitä johtuvaa. Mä olen raudan ottanut aina ekana aamulla. mutta mä en kahvia juokkaan, että siitä ei sitten tarkempaa tietoa.

AaVee, elä ole huolissas käyristä, loppujenlopiks se ei kerro yhtään mitään.
Tässä kuitenkin mun rivi: rv 31: 27cm
rv 34: 28cm
rv 36: 29cm
rv 37+38: 31cm
rv 39: 32cm
Rv 26 alkaen oon mennyt alakäyrällä, mutta mitään kommenttia siitä ei ole neuvolassa tullut. Enkä ole kyllä asialla ressannutkaan. Hyvähän se on, ettei maha mikään mahdoton ole, tää on just mulle sopiva.
Kuin sujui shoppailut?

maricce, hui, salakavalasti säkin olet jo hypännyt synnytysviikoille:D
Jännä kyllä nähdä minkälaisessa järjestyksessä me täältä lähdetään!
Minä myös haaveilen edelleen tuosta doomoosta, mutta taitaa jäädä. Vaikka hienon myyntipuheen piditkin!

duffy, joo mä muistan kans tuon itkeskelyn. Ihan ilman syytä vollottelin vaan, mies oli hädissään, että mikä vaivaa. Vaikkei mikään vaivannukaan.
Tehtiinkö sulle suolentyhjennys? Hitsit kun mä ressaan sitä, inhottaa niin kauheesti se ajatus! Ummetus kun on mulla nyt aivan kauheeta ja vessareissut täyttä työtä ja tuskaa. Ihan sama kuin paljon mä levolaccia otan tai kuitua ja vettä lisään. Yhtä tyhjän kans. Esikolta ei tämmöstä vaivaa tässä loppuajassa ollut, mutta se ei ollutkaan ollut laskeutuneena näin kauan mitä tämä on jo nyt ollut.

(.) Aika käy pitkäks|O Ei oikeen hommat enää kiinnosta, tai ei mulla mitään sen kummempaa enää olekaan, kaikki on jo moneen kertaan järjestetty. Rintapumpun vois keittää valmiiks, mutta senkin ehtii sitten kyllä. Ei sitä heti tarvii.
Kaukalopussi ei ole tullut vieläkään ja vähänkö ärsyttää! Laitoin jo sähköpostia asiasta, mutta ei voi nopeuttaa toimitusta. Nyt on oikeesti siinä ja siinä ehtiikö pussi vai vauva ensin. Onneks sain pikkusen toppahaalarin lainaan, ens viikolla kun alkaa pakkaset, niin sitähän jo sitten tarvitaan. Mieskin just pihalla vaihtaa talvirenkaita, tänne on lupailtu lunta ens viikolle. Ja sehän se olis jos kesärenkailla yötävasten lumisateessa lähettäis kaupunkiin kaahaamaan!
Taidan vähäsen yrittää taas käydä köpöttelemässä tuolla ulkona, jos sekin vaikka laittais edes suoleen vauhtia, jos ei sitten muuhun;)

kirma&muru 39+1 (kääk, rv40!)
 
kirma, ei tehty ku mulla on koko raskauden toiminu suoli säännöllisesti kerran tai kaks päivässä, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna, ois pitäny ottaa se. Vaikka suoli tyhjeniki ennen ku lähettiin sairaalaan, niin kyllähän sitä tavaraa sitten tuli siihen pöydälle :x Ja mua nolotti tosi paljon aluksi, vaikka siis tosi tavallistahan se on. Ja jos sulla on ollu ummellaki maha niin suosittelen sitä jo senki vuoksi, että täysi suoli saattaa hidastaa sitä avautumista. Toivotaan, että sulla tyhjenis se supistelujen vaikutuksesta :D
 
Paljon ONNEA Duffy ja Discovery!!! hienoa että koitos on ohi ja ootte onnellisesti kotona nyyttienne kanssa!!!

Oon niin huonosti täällä kerenyt käymään, että kommentoinnit teidän juttuihin jätän nyt sikseen vaikka kaikki onkin tullut tunnollisesti aina jossain välissä luettua. Nyt poika kerhossa, joten hetki rauhallinen täällä menossa.
4d-ultrassa käyty ja sen mukaan kaikki vauvelilla kunnossa, kovin on liikkuvainen POJANVESSELI! Eli meidän pikkumies saa ihka oman pikkuveljen, jota on toivonutkin..Kuvissa kasvonpiirteet näyttivät kovin tutuilta, joten samaa näköä taitaa löytyä kuin tulevassa isoveljessä. Ja mulle kun toissaviikolla Kreikan matkalla ennustettiin kovasti tyttöä...ehdin jo siihen tietysti vähän uskoakin :) Esikon aikaan kun oltiin samalla raskausviikolla myöskin Kreikassa, niin povasivat poikaa...useammatkin muorit siellä ja paikkansa piti ennustukset.

Aargh, alkaa kovasti oma synnytys jo jännittää, ja oman aikaisemman kauhukokemuksen perusteella oonkin jo mielessäni päätynyt suunniteltuun sektioon. vaikkakin oon aina pitänyt sitä viimeisenä vaihtoehtona, mutta ehkä se nyt onkin mulle se. Ja se toki on luvattukin silloin jo esikon syntymän jälkeen, kun kaikki mahdollinen meni pieleen...Luin nuo teidän synnytyskokemukset ja alkoi oikein entisestään hirvittää tuleva. Vaikka nuo duffyn ja discoveryn kokemukset ei mitään hirveitä olleetkaan, niin tunnelmaan virittäytyminen taisi käynnistyä ;) Taidan saada pelkopolille ensin lähetteen, tosin siellä jo käyneenä siitä nyt ei hyötyä ollut...

kukas seuraavana on lähdössä hakemaan nyyttiä??
 
Viimeksi muokattu:
Kirma Sulla alkaa olla jo jännät paikat ku viikkot on noin hyvin kasassa. :)

Tuosta suolentyhjennyksestä tehdäänkö se jos vaan pyytää? Minä kun en synnytystä osaa pelätä on ainoat "pelot" synnytyksessä ne, et mä huudan hoitajille törkeyksiä kivuissani ja se et paskon siihen pöydälle... :ashamed:

Pikainen päivitys vaan omaan napaan. Toka vika työpäivä menossa. Huomisen aion ottaa töissä rennosti. Tosin istun puolet päivästä palavereissa... Huomenna poksuu myös viikot ja iltapäivällä meillä on eka osio synnytysvalmennuksesta. :)

AaVee ja pikku L 32+6
 
Täällä ollaan nyt sitten täysiaikaisia eli rv 37 *POKS POKS* :heart:!

Juuri kotiuduin viimeisestä lääkärineuvolasta ja ei Töpseli ainakaan heti ole pihalla tulossa; kohdunkaulaa edelleen jäljellä 3 cm ja kiinni, mutta pehmeä :headwall:! Että sillain... Olen jo ihan asennoitunut, että yliajalle mennään ja reilusti. Taitaa olla isänsä poika (huomaa: asennoitunut jo poikaan :D) ja syntyä isänpäivänä 14.11.

Täällä ei sitten mitään synnytystapa-arviota tehdäkkään :O. Noh, kai se tuolta sitten mahtuu tulemaan, toivotaan niin.

Olipas Discoveryllä vaiherikas synnytys, onneksi kaikki kuitenkin päättyi hyvin :heart:!

Se on kirma nyt sulla sitten sitä varsinaista odotuksen odotusta, toivottavasti pääset pian tositoimiin.

Suolentyhjennyksestä: Taysissa sen saa ainakin pyytämättä alkutoimien yhteydessä, jos ei sitten jostain syystä ole kovin kiire. Minä haluan sen myös, vaikka eihän se mitenkään mukavalta kuullosta :x!


Irene ja Töpseli rv 37
 
Hei! Pitkästä aikaa taasen... :ashamed: Päivät menee tosi nopeaa poitsun kanssa puuhastellessa, ettei ehdi muka kirjuuttelemaan kuulumisia..

AaVee: meidän kissa oli kans sellainen, että kun oksensi, niin aina matolle tai sängylle.. grrr! Vaikka tilaa olisi ollut muuallekin yökkiä : /

Onnittelut Salvialle hyvistä sokerirasitustuloksista

Mikäs vointi Oviksella? Vieläkö supistelee?
Entä Kirman ja Nonniin vointi?

Annabell: mulla tuli ensimmäisessä raskaudessa raskausarvet tosi myöhään, iloitsin jo ettei niitä tulekaan, kun joskus 35 viikon tietämillä sitten neuvolassa terveydenhoitaja sanoi, että näyttäis tulleen raskausarpia.. Plaah! Nyt ei ole uusia tullut (vaan vielähän niitä ehtii tulemaan)...

Meriharakalle myöhästyneet synttärionnittelut :flower:

Tosi kivan näköinen tapetti Irenellä , masukuva oli kans ihana

Onnittelut Discoverylle tytöstä :flower: :heart:
Pikkuhiljaa alkaa tositoimet lähestymään itsekullakin :)

Katjuzkalle onnittelut poikalupauksesta

Onnittelut myös kaikille muiillekin hyvistä neuvolakuulumisista! Sekä mukavaa äitiyslomaa niille, joilla se on alkanut/ alkamassa :)

Joku kyseli rautatableteista, itse otan sen aina aamulla appelsiinituoremehun kanssa tyhjään mahaan. Vähän ajan päästä syön sitten aamupalan, ilman maitotuotteita.

Suolentyhjennyksestä oli kans puhetta. Silloin aikoinaan kun esikoista menin synnyttämään, tehtiin minulle suolentyhjennys vauhdittamaan synnytyksen kulkua/ voimistamaan supistuksia. Siitä huolimatta tavaraa tuli synnytyspöydällekin, mutten siinä tilanteessa osannut hävetä sitä :rolleyes: Myöhemmin sitten nolotti, mutta ajattelin sen kuuluvan asiaan ja eiköhän kätilöt ole nähneet aikalailla kaikenlaisia synnytyksiä :D Esikoista synnyttäessä synnytys oli hankala ja kesti kauan, salissa tuli sanottua kaikenlaista, mieskin välillä hyssytteli, mutta viereisessä salissa (synnytti ilman kipulääkettä) tuntui tulevan enemmän ärräpäitä ;)

Sitten omaa napaa:
Viime neuvolassa (kävin myös lääkärillä) kohdunsuun tilanne on pysynyt ennallaan, mutta saikkua jatkettiin äitiyslomaan saakka, kun supisteluja tulee edelleen. Yksi tuli siinä tutkimuspöydällä maatessakin. Muuten kaikki ok, hb 116 (noussut vähän, edellisellä kerralla 112). Verenpaine 126/68, pissa puhdas ja sf-mitta 30. Painoa tullut 0,217 kg per viikko. Vauva oli raivotarjonnassa (toivottavasti pysyykin). Koska edellinen synnytys oli pitkä ja vaikea, laittoi lääkäri lähetteen äippäpolille synnytystapa-arvioon, samalla tehdään myös vauvan kokoarvio (ja aika sinne tulikiin jo, eli se on 8.11.). Seuraava käynti viikon päästä ja samalla tarkastetaan kohdunsuun tilanne.
Viikonloppuna shoppailin masuasukille 2 bodya ja potkupuvun.. esikoiselta on niin paljon vaatteita, etten taida paljoa tälle tulokkaalle ostaa, mutta sen verran kuitenkin, että on omat kotiintulo vaatteet :)

Ensi yöksi on luvattu lumisadetta, ehkä se talvi sieltä pikkuhiljaa, hitaasti mutta varmasti tulee tänäkin vuonna :)

Mukavaa lokakuun puoltaväliä kaikille Kympin naisille :)

Nipsu + muru 32+3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä