Kun täälä on perheitä joilla menee kauppaan 200€ kuussa,

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
lasketaanpa
No kannattaakin keskittyä yhteen päivän aterioista, eikä siihen kokonaisuuteen.

Maito ja leipä on oikeesti ihan turhaa. Ihan hullua juoda esimerkiksi enemmän kuin lasillinen maitoa päivässä. Mun mielestä ei tarvii sitäkään. Vesi on ihmiselle ihan täydellinen juoma. Leipä nyt on pelkkää höttöä, eikö sitä varsinkaan tarvii kukaan. Huvittavaa lukea miten orjallisesti porukka noudattaa jotain vitun ravintosuosituksia. Hellurei vaan.
No lasketko mulle sitten millaisella kokonaisuudella saadaan n. 2500 kcal 1,67 €:lla? Nuo mainitsemani ovat kuitenkin halvemmasta päästä kaloreita. Pelkkiä itse veteen tehtyjä sämpylöitä syömällä voisi onnistua, mutta kai niillä pärjää, koska vitun ravintosuositukset ovat ihan turhia.
 
2+2 ja 500€ menee
No kannattaakin keskittyä yhteen päivän aterioista, eikä siihen kokonaisuuteen.

Maito ja leipä on oikeesti ihan turhaa. Ihan hullua juoda esimerkiksi enemmän kuin lasillinen maitoa päivässä. Mun mielestä ei tarvii sitäkään. Vesi on ihmiselle ihan täydellinen juoma. Leipä nyt on pelkkää höttöä, eikö sitä varsinkaan tarvii kukaan. Huvittavaa lukea miten orjallisesti porukka noudattaa jotain vitun ravintosuosituksia. Hellurei vaan.
Okei, mitäs sä sitten syöt? Siis sen veden lisäksi? Aika aneemiselta kuulosti tuokin että pelkkää puuroa aamupalaksi ja iltapalaksi, kun ei noihin hintoihin juuri muuta taida enää saada kun sitä kaurapuuroa. Esim. se reissuleipäpussi maksaa alle 40 senttiä. Alkaa olemaan sen verta halpaa ja terveellistäkin, ettei edes itse leipomalla paljon halvemmalla enää pääse (jos haluaa leipoa jotain muutakuin pelkkää vaaleeta vehnäleipää).

Ja ainakin meillä ostetaan isoista marketeista, ei todellakaan mistään siwoista. Pesuaineissa mitoitan vain maks puolet ohjeesta jne joten eipä nuokaan ohjeet vielä tuo meille sitä onnea ja 200€;n kuukausilaskua.
 
lasketaanpa
No lasketko mulle sitten millaisella kokonaisuudella saadaan n. 2500 kcal 1,67 €:lla? Nuo mainitsemani ovat kuitenkin halvemmasta päästä kaloreita. Pelkkiä itse veteen tehtyjä sämpylöitä syömällä voisi onnistua, mutta kai niillä pärjää, koska vitun ravintosuositukset ovat ihan turhia.
Ei kun siis eihän se leipä kelvannutkaan. Mikä olisi hinnaltaan / kcal vielä halvempaa? Kaali ei kelpaa, se on n. 0,0018-0,357 snt/kcal, eli kalliimpaa puuro. Onnistuisiko pelkällä hernekeitolla + soijarouheella?
 
No lasketko mulle sitten millaisella kokonaisuudella saadaan n. 2500 kcal 1,67 €:lla? Nuo mainitsemani ovat kuitenkin halvemmasta päästä kaloreita. Pelkkiä itse veteen tehtyjä sämpylöitä syömällä voisi onnistua, mutta kai niillä pärjää, koska vitun ravintosuositukset ovat ihan turhia.
sämpylöiden energiasisältö on noin 200 kcal/100g eli mainitsemaasi 2500 kcal energiamäärään pitäisi syödä 1,25 kiloa sämpylöitä

rainbow vehnäjauhot maksaa 50 snt per kilo...
 
HippuTAR
[QUOTE="Öööööö";30604438]Tässä taitaa nyt mennä vähän puurot ja vellit sekaisin. Toiset puhuu ruokakuluista ja toiset laskee niihin shampoot ja juustohöylätkin. Itse pitäisin nämä erillään ja puhuisin puhtaasti vain ja ainoastaan ruuasta. Edes herkkuja (karkit ja sipsit) en laske ruokakuluihin. :)[/QUOTE]

Mut ku mä nimenomaan halusin tietää miten voi saada sekä ruuat että hygieniatarvikkeet kahdellasataa jopa nelihenkiselle perheelle? Tai siis oikeastaan kaiken mitä ostaa ruokakaupasta. Paitsi ei nyt ehkä juustohöyliä yms.
Kun täälä on ihmisiä jotka väittää tähän pystyvänsä, tähän mennessä vastaukset ei oo tosin vakuuttanu.
 
Jos lasketaan hygieniakin. Niin viiteen kymppiin viikossa mahtuu siis wc-paperi, shampoo, hoitoaine, ihonpesuaine, pikkuhousunsuojat, terveyssiteet, tamponit, hammastahna itselle ja lapsille, puhtaat hammasharjat, hammaslanka, partavaahto, höylät...

Aika welho saa olla että saa vielä laadukasta ja terveellistä ruokaa..

Itsellä meni äsken 7€ viikon kahviin (2pakettia) ja 2,50 mynthon rasioihin (töissä kiva kahvin jälkeen syödä pastilli niin ei höngi kahvinhajua potilaan naamaan). Mut näitäkään ei varmaan lasketa kun kahvi ei oo ruokaa ja pastillit on karkkia eli herkkupäivän tilistä menevä joku muu kuin ruokalasku.

Paljonko on koknaispudjetti pihillä kun siihen laskee ruoka, herkut ja hygienia. Jätetään vaikka alko ja tupakat plus heräteostoskynttilät pois??
 
No kannattaakin keskittyä yhteen päivän aterioista, eikä siihen kokonaisuuteen.

Maito ja leipä on oikeesti ihan turhaa. Ihan hullua juoda esimerkiksi enemmän kuin lasillinen maitoa päivässä. Mun mielestä ei tarvii sitäkään. Vesi on ihmiselle ihan täydellinen juoma. Leipä nyt on pelkkää höttöä, eikö sitä varsinkaan tarvii kukaan. Huvittavaa lukea miten orjallisesti porukka noudattaa jotain vitun ravintosuosituksia. Hellurei vaan.
Ai, meillä saa kaikki kiskoa maitoa kaksinkäsin. Minäkin lorauttelen sitä kahvin joukkoon helposti puolisen litraa päivässä. Mun lapset saa juoda maitoa ihan just niin paljon, kun jaksaa. Leipäkin on vaan pirun hyvää ja näppärä välipala.

Tosin meillä, ruoka on ehkä se viiminen juttu, mistä me säästetään.
 
Nää on kyllä aina yhtä hulvattomia nämä ketjut. Olisi kiva tietää, kuka on vetänyt ennätyksen minimaalisissa ruokakuluissa :D

Ja aina, kun joku esittää perusteluja sille, että on mahdoton pärjätä noilla alle euron lounailla ja välipaloilla, on vastauksena joku "teini syö välipalaksi vettä ja pienen palan leipää". Todellakin toivon, että tällaiset ovat keksittyjä juttuja!

Kyllä tilapäisesti rahapulan yllättäessä voi pärjätä yllättävän vähälläkin ja syödä silti periaatteessa ihan terveellisesti - ja silloin voi juuri keskittyä näihin raasteisiin, vesi+leipä -välipaloihin, halvimpiin ruoka-aineksiin joista tehdään keitto tai pataruoka, jättää aamiaisia väliin ja kuitata iltapaloja puurolla. Mutta pitemmän päälle tuollainen ei enää ole varsinkaan monipuolista eikä myöskään lainkaan miellyttävää. Tai toki, jos ruuan ainoa tehtävä on täyttää vatsa...

Se monipuolinen ruokavalio ei tarkoita sitä, että yhden päivän aikana syö jotain kaikista ruokaympyörän/ruokakolmion lokeroista, vaan se tarkoittaa sitä, että pitemmän ajan kuluessa syö jokaisesta lokerosta monipuolisesti ja erilaisia ruoka-aineita ja mieluiten päivittäin. Eli sellainen "puuro+maito, jauhelihakastike+peruna ja porkkanaraastetta, vesi+leipä, nakkikeitto ja näkkileipää parilla tomaatinsiivulla, iltapalajugurtti" -tyyppinen päivän ateriakokonaisuus ei oikeasti ole monipuolinen ruokavalio, jos se toistuu vain hyvin pienin muutoksin päivästä ja kuukaudesta toiseen.

Kannattaa myös muistaa se, että koululounasta ei välttämättä ole hyvä pitää päivän pääateriana niin, että kotona voi sitten tarjoilla pelkkää vettä ja puuroa.

Hedelmät maksavat varmaan keskimäärin 50 centtiä /kpl, poislukien satsumat ja viinirypäleet, joten jos kukin perheenjäsen syö vaikka kaksi hedelmää päivässä, sekin maksaa nelihenkisesltä perheeltä jo 4 euroa. Eipä siinä paljon jää enää muihin aterioihin. Tai sitten on jätettävä ne hedelmät kauppaan, mistä päästään taas tähän monipuolisuusteemaan.

Välillä epäilyttää myös, syövätkö ihmiset oikeasti edes riittävästi kasviksia. Suositushan on, että kasviksia olisi joko kypsennettynä tai raakana n. 50% ateriasta (lautasmalli on se, että puolet siitä olisi kasviksia), jolloin pari tomaatinsiivua tai pieni määrä porkkanaraastetta jonkun makkarakastikkeen kyljessä ei todellakaan täytä terveellisen ruokavalion kriteereitä. Ja sitten taas, jos kasviksia on enemmän, se alkaa taas nostaa hintaa...
 
HippuTAR
Alkuperäinen kirjoittaja Ööööööö;30604469:
En tiedä mutta luulen tämän keskustelun lähteneen toisesta ketjusta jossa kysyin onko ruoka kallista ja kerroin meillä siihen menevän 200e/kk eli 100e per lärvi. Ja puhuin nimenomaan ruuasta, en hygieniasta. :)
No ei lähteny. Vaan siitä että useamman kerran vuosien kuluessa oon törmänny täälä ihmisiin jotka väittää jopa nelihenkiselle perheelle ostavansa hygienia- ja elintarvikkeet kahdellasataa.
 
Huoh.
Ei kun siis eihän se leipä kelvannutkaan. Mikä olisi hinnaltaan / kcal vielä halvempaa? Kaali ei kelpaa, se on n. 0,0018-0,357 snt/kcal, eli kalliimpaa puuro. Onnistuisiko pelkällä hernekeitolla + soijarouheella?
No mitäs kysymyksiä nää nyt taas oli kun mä en edes noita hintoja varsinaisesti kommentoinut? Muuta kuin että ei voi aina vaan tuijottaa yhden aterian hintaa. Osta kuukausi mahdollisimman edullista ruokaa kaupasta niin huomaat ettei se aina oo ihan mahdollista laskea noin.

Sä voit tehdä vaikka 20 sentillä riisiä eilisen lounaaksi mutta käytätkin sitä vain 15 sentin edestä ja päätät tänään tehdä välipalaksi appelsiiniriisiä ja sun budjetti menee ihan sekaisin kun sait eilisestä päivästä 5 sentin edun tämän päivän välipalaan. Tajuutko? Sit kun sulla on ne 30 vitun päivää kuukaudessa ja joka päivä saattaa sekoittua se päivän budjetti, niin typerää katsoa yhtä vitun ateriaa. Keskity kokonaisuuteen.
 
No kannattaakin keskittyä yhteen päivän aterioista, eikä siihen kokonaisuuteen.

Maito ja leipä on oikeesti ihan turhaa. Ihan hullua juoda esimerkiksi enemmän kuin lasillinen maitoa päivässä. Mun mielestä ei tarvii sitäkään. Vesi on ihmiselle ihan täydellinen juoma. Leipä nyt on pelkkää höttöä, eikö sitä varsinkaan tarvii kukaan. Huvittavaa lukea miten orjallisesti porukka noudattaa jotain vitun ravintosuosituksia. Hellurei vaan.
Olen kyllä samaa mieltä siitä, ettei maito sinänsä ole tarpeellinen, mutta ei esim. kasvavan lapsen kohdalla sitä voi noin vaan korvata vedellä. Esim. vegaanilapset eivät käytä maitoa ja se on ihan ok, mutta he saavat tarvitsemansa kalsiumin sitten muusta ravinnosta, mutta enpä usko että se tällaisillä parin euron eväillä onnistuisi.

Neuvolan suositus taitaa olla, että lapsi joisi n. 5dl maitoa tai sitten vähän vähemmän maitoa ja lisäksi muita maitotuotteita.

On totta, ettei leipä ole välttämätöntä, mutta jos leivät jättää pois, pitää ottaa jotain muuta tilalle. Sama koskee maitoa. Tosin sekä leipä että maito ovat aika halpoja elintarvikkeita, joten mittavia säästöjä siitä ei taida koitua.
 
En mäkään käsitä, mutta kai jotkut on vaan niin velhoja. :D

Meitä on minä ja alle kouluikäinen lapsi, eikä 200e riittäisi mitenkään ruokakuluihimme.
Ainakin tuplat menee kuussa ja yleensä ylikin (keskimäärin ehkä 450e).
 
"Maarikka"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30604656:
Nää on kyllä aina yhtä hulvattomia nämä ketjut. Olisi kiva tietää, kuka on vetänyt ennätyksen minimaalisissa ruokakuluissa :D

Ja aina, kun joku esittää perusteluja sille, että on mahdoton pärjätä noilla alle euron lounailla ja välipaloilla, on vastauksena joku "teini syö välipalaksi vettä ja pienen palan leipää". Todellakin toivon, että tällaiset ovat keksittyjä juttuja!

Kyllä tilapäisesti rahapulan yllättäessä voi pärjätä yllättävän vähälläkin ja syödä silti periaatteessa ihan terveellisesti - ja silloin voi juuri keskittyä näihin raasteisiin, vesi+leipä -välipaloihin, halvimpiin ruoka-aineksiin joista tehdään keitto tai pataruoka, jättää aamiaisia väliin ja kuitata iltapaloja puurolla. Mutta pitemmän päälle tuollainen ei enää ole varsinkaan monipuolista eikä myöskään lainkaan miellyttävää. Tai toki, jos ruuan ainoa tehtävä on täyttää vatsa...

Se monipuolinen ruokavalio ei tarkoita sitä, että yhden päivän aikana syö jotain kaikista ruokaympyörän/ruokakolmion lokeroista, vaan se tarkoittaa sitä, että pitemmän ajan kuluessa syö jokaisesta lokerosta monipuolisesti ja erilaisia ruoka-aineita ja mieluiten päivittäin. Eli sellainen "puuro+maito, jauhelihakastike+peruna ja porkkanaraastetta, vesi+leipä, nakkikeitto ja näkkileipää parilla tomaatinsiivulla, iltapalajugurtti" -tyyppinen päivän ateriakokonaisuus ei oikeasti ole monipuolinen ruokavalio, jos se toistuu vain hyvin pienin muutoksin päivästä ja kuukaudesta toiseen.

Kannattaa myös muistaa se, että koululounasta ei välttämättä ole hyvä pitää päivän pääateriana niin, että kotona voi sitten tarjoilla pelkkää vettä ja puuroa.

Hedelmät maksavat varmaan keskimäärin 50 centtiä /kpl, poislukien satsumat ja viinirypäleet, joten jos kukin perheenjäsen syö vaikka kaksi hedelmää päivässä, sekin maksaa nelihenkisesltä perheeltä jo 4 euroa. Eipä siinä paljon jää enää muihin aterioihin. Tai sitten on jätettävä ne hedelmät kauppaan, mistä päästään taas tähän monipuolisuusteemaan.

Välillä epäilyttää myös, syövätkö ihmiset oikeasti edes riittävästi kasviksia. Suositushan on, että kasviksia olisi joko kypsennettynä tai raakana n. 50% ateriasta (lautasmalli on se, että puolet siitä olisi kasviksia), jolloin pari tomaatinsiivua tai pieni määrä porkkanaraastetta jonkun makkarakastikkeen kyljessä ei todellakaan täytä terveellisen ruokavalion kriteereitä. Ja sitten taas, jos kasviksia on enemmän, se alkaa taas nostaa hintaa...
:flower:
 
Ja jos ihan pilkkua nussitaan niin itsetehty ruoka maksaa myös sähköä (tai jos ei ole omasta metsästä kaadettu puut puuhellaan), vettä (paitsi oma kaivo/lähde) ja kuka näppärä nyt laskisi vielä paljon maksaa ale liha kun sen pakastaa isoon pakastimeen. Jos liha oli -30% niin paljon sen todellinen hinta on kun se on pidetty jäässä isossa pakastimessa joka syö kuitenkin aika paljon sähköä.. :vampire: paitsi jos on talvisin maakellarissa ne lihat niin,.. :D
 
Banaania saa muuten aina jostain eurolla kilo, omenaa 65-75 sentillä kilo.
Avokadopussin saa 2,60e ja siitä riittää moneksi päiväksi.
Kilon porkkanapussin saa alle eurolla.

En ymmärrä, kun joidenkin mielestä KAIKKI hedelmät ja kasvikset maksaa tuhottomasti.
Vihanneksia voi ostaa myös pakasteina, ovat talvikaudella ihan yhtä ravintorikkaita, kuin hevi-osaston "tuoreetkin".
Paikkakunnasta riippuen on myös halvempia torikojuja, joista saa todella edullisesti vaikka ja mitä hedelmää ja vihannesta.
 
Ja jos ihan pilkkua nussitaan niin itsetehty ruoka maksaa myös sähköä (tai jos ei ole omasta metsästä kaadettu puut puuhellaan), vettä (paitsi oma kaivo/lähde) ja kuka näppärä nyt laskisi vielä paljon maksaa ale liha kun sen pakastaa isoon pakastimeen. Jos liha oli -30% niin paljon sen todellinen hinta on kun se on pidetty jäässä isossa pakastimessa joka syö kuitenkin aika paljon sähköä.. :vampire: paitsi jos on talvisin maakellarissa ne lihat niin,.. :D
eipä taida kuule -30% lihat pärjätä pottukellarissa...

kyllä ne on viisainta syödä samoin tein
 
Banaania saa muuten aina jostain eurolla kilo, omenaa 65-75 sentillä kilo.
Avokadopussin saa 2,60e ja siitä riittää moneksi päiväksi.
Kilon porkkanapussin saa alle eurolla.

En ymmärrä, kun joidenkin mielestä KAIKKI hedelmät ja kasvikset maksaa tuhottomasti.
Vihanneksia voi ostaa myös pakasteina, ovat talvikaudella ihan yhtä ravintorikkaita, kuin hevi-osaston "tuoreetkin".
Paikkakunnasta riippuen on myös halvempia torikojuja, joista saa todella edullisesti vaikka ja mitä hedelmää ja vihannesta.
torilla kaikki maksaa ainaski tuplasti sen mitä kaupassa
 
Huoh.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30604667:
Olen kyllä samaa mieltä siitä, ettei maito sinänsä ole tarpeellinen, mutta ei esim. kasvavan lapsen kohdalla sitä voi noin vaan korvata vedellä. Esim. vegaanilapset eivät käytä maitoa ja se on ihan ok, mutta he saavat tarvitsemansa kalsiumin sitten muusta ravinnosta, mutta enpä usko että se tällaisillä parin euron eväillä onnistuisi.

Neuvolan suositus taitaa olla, että lapsi joisi n. 5dl maitoa tai sitten vähän vähemmän maitoa ja lisäksi muita maitotuotteita.

On totta, ettei leipä ole välttämätöntä, mutta jos leivät jättää pois, pitää ottaa jotain muuta tilalle. Sama koskee maitoa. Tosin sekä leipä että maito ovat aika halpoja elintarvikkeita, joten mittavia säästöjä siitä ei taida koitua.
No mua ei hirveesti neuvolan suositukset hetkauta. Mun mielestä lapsikin pärjäisi ihan hyvin pelkällä vedellä, mutta jokainen saa juottaa lapselleen niin paljon maitoa kuin haluaa. Otin ton maidon ja leivän esimerkiks lähinnä siksi että aloittaja sanoi että niillä menee maitoon n. 70€ ja leipään 20-30€. Se tekee kuitenkin 100€ yhteensä ja kyllä aika pässi saa olla jos ei tajua että sillä 100€:lla saa aika vitusti ihan oikeatakin täyttävää ruokaa. Maidon korvaa vedellä joka ei kasvata kauppalaskua yhtään (joo joo vesikin maksaa, mutta ehkei nussita pilkkua kun muutama litra päivässä ei niin paljoa kasvata vesilaskua) ja tolla 100€:lla mitä vielä jäi saa ostettua vaikka 10 vuodeksi puuroa. Ja toki puuronkaan ei aina ole pakko olla kaurapuuroa, se voi olla myös neljän viljan puuroa, riisipuuroa (joo joo ostetaan siihen se maitopurkkikin kaveriksi), mannapuuroa, ohramanna, ruismanna, kauramanna, helmipuuro ohrapuuro.... puuroja löytyy varmaan vaikka kuinka paljon niin ei tarvitse joka päivä syödä samaa puuroa, eikä tarvii joka päivä muutenkaan puuroa syödä.
 
Huoh.
Niin ja jos se maito on niin tärkeä lapselle, niin käsittääkseni lapsi saa koulussa maitoa vähintään 9 vuoden ajan, suurimman osan aikaa vuodesta. Siihen vielä päälle päiväkotiaika, eskariaika, ja mahdolliset amis- ja lukioajat jolloin sillonkin se lapsi voi kitata koulussa sitä maitoa.
 
torilla kaikki maksaa ainaski tuplasti sen mitä kaupassa
Itse ostan vain muslimeiden kojuista, on paljon halvempaa kuin suomalaisten kaupoissa. En kyllä tiedä, että onko noita muualta tulleiden kojuja muualla kuin Helsingissä.
Lihat ostan myös pääosin muslimeilta.

Heidän palvelunsa ovat yleensä (jopa huomattavasti) edullisempia ja palvelu todella huomattavasti parempaa.
 

Yhteistyössä