Kun täälä on perheitä joilla menee kauppaan 200€ kuussa,

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
"Maarikka"
No ne ei varmaan juo ollenkaan maitoa?
Kai niille tulee lasillisestakin vaivoja.
Mä en vaan siis tajunnut, että miksei yhdestä lasillisesta tule vatsavaivoja, jos kahdesta ja puolesta lasillisesta tulee.
Et ole sitten laktoosittomista tuotteista kuullut. Maitoallerginen ei voi juoda maitoa, mutta laktoosi-intorelantikot voi juoda vähälaktoosista tai laktoositonta maitoa.
 
Jos terveellinen ruoka on esim. jauhelihakeitto, missä sikanautajauhelihaa, perunaa ja pakastekasviksia?? tai perus jauhelihamakaronilaatikko? Terveellinen ruoka on suhteellinen käsite, kaurapuurokin on terveellistä, mutta pelkkä puuro aamiaisena?
Kasviksiakin pitäisi syödä ainakin kolmea erilaista raakana, tuoreena joka päivä, maitoa kolme lasia/hlö tai sitten muina maitotuotteina...
Meillä syödään vaihdellen kalaa, kanaa, lihaa, makkara- tai jauheliharuokaa korkeintaan kerran viikossa. Salaattia teen joka päivä, vaikka olisi keittoruokakin ja hedelmiä on tarjolla joka päivä useampaa sorttia. Pyykinpesua tehdään melkein joka päivä ja astianpesukone pyörähtää ainakin yhden kerran päivässä.
No rahaa ruokakauppaan meneekin kyllä noin 1000 euroa/kk. Voi olla, että halvemmallakin pääsisi, mutta ruoasta en halua tinkiä. Perheessä on 6 henkeä.
 
Vittu varmaan mä tarkotin että pitäs pelkkiä omenia sit syödä. Jos sanon yhden hedelmäesimerkin niin se on vaan yksi pieni esimerkki. Sama ton maidon kanssa. Jos mä sanon että mä en ostais 70 litraa maitoa kuukaudessa, ei se tarkoita ettenkö mä mitään muuta maitotuotteita ostaisi. Jos mä sanon että en ostais leipää, kun samalla rahalla saa enemmän kaurapuuroa, ei se tarkoita ettenkö ikinä voisi ostaa leipää ja että söisin vain pelkkää kaurapuuroa 365 päivänä vuodessa. Onko teillä joku vitun tarve nussia pilkkua ja näsäviisastella vai onko teillä hirveen pahoja vaikeuksia hahmottaa kokonaisuuksia vai mikä on ongelmana?
Kokonaisuuden hahmottaminen on juuri sitä, että ymmärtää, ettei yhden omenan hinta kerro vielä mitään siitä, mitä muut hedelmät maksavat. Joten kun kirjoitin aiemmin, että hedelmät maksavat n. 0,50 eur /kpl, niin sinä yritit ampua väitteen alas muutaman sentin halvemmalla omenalla. Vaikka luulisi sinun tajuavan, että jos omenan lisäksi ostaa vaikka greipin ja se maksaakin 0,60 eur, niin keskimääräiseksi hinnaksi tulee enemmänkin kuin se 0,50 eur. Kun puhutaan kokonaisuuksista, ei nimenomaan pidä ottaa jotain yksittäistä hedelmää, jolla yrittää selittää kaiken.

Ja lopulta tuo sinun omenasikaan ei edes ollut ratkaisevasti halvempi ;)
 
gsf
Jos terveellinen ruoka on esim. jauhelihakeitto, missä sikanautajauhelihaa, perunaa ja pakastekasviksia?? tai perus jauhelihamakaronilaatikko? Terveellinen ruoka on suhteellinen käsite, kaurapuurokin on terveellistä, mutta pelkkä puuro aamiaisena?
Kasviksiakin pitäisi syödä ainakin kolmea erilaista raakana, tuoreena joka päivä, maitoa kolme lasia/hlö tai sitten muina maitotuotteina...
Meillä syödään vaihdellen kalaa, kanaa, lihaa, makkara- tai jauheliharuokaa korkeintaan kerran viikossa. Salaattia teen joka päivä, vaikka olisi keittoruokakin ja hedelmiä on tarjolla joka päivä useampaa sorttia. Pyykinpesua tehdään melkein joka päivä ja astianpesukone pyörähtää ainakin yhden kerran päivässä.
No rahaa ruokakauppaan meneekin kyllä noin 1000 euroa/kk. Voi olla, että halvemmallakin pääsisi, mutta ruoasta en halua tinkiä. Perheessä on 6 henkeä.
No en nyt pitäis makkararuokaakaan terveellisenä. Täysjyväpasta on terveellistä, meillä on kasviksia vähän joka paikassa, makaronilaatikon seassa, kastikkeissa jne. Enkä nyt pidä pakastevihannesten käyttöä mitenkään pahana. Mä en itse viitsi niitä pilkkoa, joten käytän usein pakasteita. Perunan kanssa aina myös porkkanaa. Jotain hedelmää meilläkin on aina. Usein omenaa, appelsiinia tai banaania.

Meillä on yleensä ateriassa jotain täysjyvää, lihaa/kanaa/kalaa, kasviksia. Eikä meillä kyllä paljoa kauppaan mee rahaa. Tosin lapset syövät koulussa, mutta teen iltapäiväksi kuitenkin lämpimän aterian, usein syödään samaa ruokaa kaksi päivää. Esim tänään syömme eilistä broileri-spagettivuokaa (täysjyvää tämäkin tietysti) hintaa kanojen verran + euro pastaan (vajaa 2 pakettia spagettia) + sulatejuusto. Iltapala ja aamupala lisäksi, aamulla puuroa ja omena, illalla varmaankin leipää ja jogurttia
 
minä sain
Ostetettua ennen meille 200e ruoan etc. Mutta silloin meillä oli vain 1 lapsi.

Esimerkkejä
- ei ostettu ikinä jogurtteja, muroja, myslejä etc
- ei limuja, mehuja, sipsejä, eineksiä jne.
- maitoa juodaan todella vähän, kahvissa ja lasillinen ruoan kanssa.
- tein isoja satseja ruokaa (patoja jne)
- hedelminä meni oikeastaan omput, banaanit ja mandariinit.
- mies söi yhden aterian töissä
- mulla on kuukuppi
- saippuana palasaippua (en edes käytä saippuaa)
- shampoo on palashampoo (2e pala joka kestää monta kuukautta).
- hammastahnat ja saippuat ostettiin tarjouksesta.
- Pesuaineena pesupähkinät.

Aamupalana jne meillä oli maitorahkaa, puuroa, jne. Leipää tein itse paljon.

MUTTA me ollaan tosi pieni ruokaisia, ei santsata tai rohmuta. Ei tykätä syödä herkkuja tai juoda maitoa/mehua. Moni ei pystyisi meidän elämään, mutta meille se oli helppoa. Nykyään ostan vähän enemmän kun on kaksi lasta ja miehenkin pitää viedä töihin nykyään eväät.
 
sfkkf
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30604884:
Kokonaisuuden hahmottaminen on juuri sitä, että ymmärtää, ettei yhden omenan hinta kerro vielä mitään siitä, mitä muut hedelmät maksavat. Joten kun kirjoitin aiemmin, että hedelmät maksavat n. 0,50 eur /kpl, niin sinä yritit ampua väitteen alas muutaman sentin halvemmalla omenalla. Vaikka luulisi sinun tajuavan, että jos omenan lisäksi ostaa vaikka greipin ja se maksaakin 0,60 eur, niin keskimääräiseksi hinnaksi tulee enemmänkin kuin se 0,50 eur. Kun puhutaan kokonaisuuksista, ei nimenomaan pidä ottaa jotain yksittäistä hedelmää, jolla yrittää selittää kaiken.

Ja lopulta tuo sinun omenasikaan ei edes ollut ratkaisevasti halvempi ;)
Sen takia ei kannatakkaan valita niitä kalleimpia hedelmiä. Mä ostan banaanejakin vain kun on se 0,99-1,19/kg tai jotain sinnepäin. Appelsiinit 0,69/kg, muuten en osta. Omenia saa joskus tosi halvalla 0,39/kg ostin viimeksi. Miksi ostaa juuri niitä hedelmiä mitkä maksavat kamalasti juuri silloin?
 
kiinnostaa
Alkuperäinen kirjoittaja minä sain;30604892:
Ostetettua ennen meille 200e ruoan etc. Mutta silloin meillä oli vain 1 lapsi.

Esimerkkejä
- ei ostettu ikinä jogurtteja, muroja, myslejä etc
- ei limuja, mehuja, sipsejä, eineksiä jne.
- maitoa juodaan todella vähän, kahvissa ja lasillinen ruoan kanssa.
- tein isoja satseja ruokaa (patoja jne)
- hedelminä meni oikeastaan omput, banaanit ja mandariinit.
- mies söi yhden aterian töissä
- mulla on kuukuppi
- saippuana palasaippua (en edes käytä saippuaa)
- shampoo on palashampoo (2e pala joka kestää monta kuukautta).
- hammastahnat ja saippuat ostettiin tarjouksesta.
- Pesuaineena pesupähkinät.

Aamupalana jne meillä oli maitorahkaa, puuroa, jne. Leipää tein itse paljon.

MUTTA me ollaan tosi pieni ruokaisia, ei santsata tai rohmuta. Ei tykätä syödä herkkuja tai juoda maitoa/mehua. Moni ei pystyisi meidän elämään, mutta meille se oli helppoa. Nykyään ostan vähän enemmän kun on kaksi lasta ja miehenkin pitää viedä töihin nykyään eväät.
palashampoo, mitä ihmettä se on? Kuivattaako kamalasti päänahkaa?
 
minä sain
palashampoo, mitä ihmettä se on? Kuivattaako kamalasti päänahkaa?
Shampoopala, Hamppu - Shampoot - kauppa.ruohonjuuri.fi

Tälläinen. Niitä on paljon erilaisia ja tuo on aikas kallis. Yleensä maksaa joku 3,90e kaupasta haettuna, ja kestää tosiaan kuukausia. Ei se kuivata, siinähän se. Alussa tukka tuntuu hassulta ja likaiselta, mutta nopeasti siitä tulee taas ihanan tuntuinen. Lapsille on omansa (ei kirvele), ja aikuisille omansa. On myös hiusvärin mukaan saatavilla.
 
minä sain
Alkuperäinen kirjoittaja minä sain;30604892:
Ostetettua ennen meille 200e ruoan etc. Mutta silloin meillä oli vain 1 lapsi.

Esimerkkejä
- ei ostettu ikinä jogurtteja, muroja, myslejä etc
- ei limuja, mehuja, sipsejä, eineksiä jne.
- maitoa juodaan todella vähän, kahvissa ja lasillinen ruoan kanssa.
- tein isoja satseja ruokaa (patoja jne)
- hedelminä meni oikeastaan omput, banaanit ja mandariinit.
- mies söi yhden aterian töissä
- mulla on kuukuppi
- saippuana palasaippua (en edes käytä saippuaa)
- shampoo on palashampoo (2e pala joka kestää monta kuukautta).
- hammastahnat ja saippuat ostettiin tarjouksesta.
- Pesuaineena pesupähkinät.

Aamupalana jne meillä oli maitorahkaa, puuroa, jne. Leipää tein itse paljon.

MUTTA me ollaan tosi pieni ruokaisia, ei santsata tai rohmuta. Ei tykätä syödä herkkuja tai juoda maitoa/mehua. Moni ei pystyisi meidän elämään, mutta meille se oli helppoa. Nykyään ostan vähän enemmän kun on kaksi lasta ja miehenkin pitää viedä töihin nykyään eväät.
Ainiin, ja lapsilla kestovaipat. Eli niihin meni rahaa vain kun ne hankin ennen kuin lapset syntyi,
 
Sen takia ei kannatakkaan valita niitä kalleimpia hedelmiä. Mä ostan banaanejakin vain kun on se 0,99-1,19/kg tai jotain sinnepäin. Appelsiinit 0,69/kg, muuten en osta. Omenia saa joskus tosi halvalla 0,39/kg ostin viimeksi. Miksi ostaa juuri niitä hedelmiä mitkä maksavat kamalasti juuri silloin?
No noilla kriteereillä joutuisin itse jättämään joka kerta hedelmät väliin. Enkä puhu mistään kalleimmista erikoishedelmistä, vaan ihan vaihtelun ja monipuolisuuden vuoksi on kiva syödä joskus omenoiden, banaanien ja appelsiinien lisäksi vaikka greippejä, ananasta, viinirypäleitä, tms. Kesäisin on paremmin tarjouksia, kun luumut, aprikoosit, vesimelonit, yms ovat välillä tosi edullisia. Ja huom: eivät ne hedelmät maksa kamalasti muulloinkaan, siitä ei ole kyse.

Katselen tässä viimeisintä kauppakuittia ja näköjään viisi tomaattiakin maksoi 2,11 eur. Nuo menevät meidän perheellä päivässä. Paprika on ollut tarjouksessa, mutta silti 2 kpl maksoi 1,37 eur. Ruukkusalaatti 1,15 eur. Kurkku 0,89 eur. Näistä menee todennäköisesti suurin osa yhden vuorokauden aikana, joten kyllähän noihin ihan perusvihanneksiinkin sen verran menee rahaa, ettei ihan niillä muutaman euron päiväbudjeteilla taideta pärjätä. Ja raasteintoilijoille tiedoksi, että lounaalla syötiin jo raastetta tai vastaavaa, joten ei viitsi syödä samaa enää illalla ;)
 
"Satuja"
sisältäen hygieniatarvikkeet, niin miten te sen teette?

Meitä on 5 (satunnaisesti 6) ja meillä menee jo hygieniatarvikkeisiin 50-70 € kuussa. Maitoon n. 70€. Leipään 20-30€. Lihaan/kalaan/kanaan 80-150€. Että halvimmillaan jo noista tulee se 200€.

Kun täälä on näkyny niitäkin joilla perhekoko on 2+2 ja väittävät että 200e riittää kauppaan kuussa ja että vielä syövät terveellisesti. Niin miten kummassa se tapahtuu?
Mission Impossible.

Meidän 4 henkiseltä perheeltä menee perusostoksiin näin näppituntumalta noin 150 euroa VIIKOSSA.
 
vierasd
Alkuperäinen kirjoittaja minä sain;30604892:
MUTTA me ollaan tosi pieni ruokaisia, ei santsata tai rohmuta. Ei tykätä syödä herkkuja tai juoda maitoa/mehua.
Ok, eli jos ei ole pieniruokainen, on ahne rohmu.

Te ette varmaan sitten kylässäkään syö mitään tarjottuja herkkuja? Ette vietä koskaan synttäreitä tms. juhlia? Ette jouluakaan varmaan. Mahtaa olla ankeaa.
 
mietteliäs kotikokki
Siinäkin on niin eroa, että mitä sukupuolta ja mitä ikää ihmiset ovat. 200e kuussa tuntuu utopistiselta jos mies on yli kaksimetrinen köriläs ja vaikka molemmat lapsetkin pitkiä ja vielä kasvavia teinipoikia. Jo ilman että kukaan olisi lihava, on menekki jo melkoinen. Meilläkin hoikka, mutta todella pitkä mies syö tuplaten tai triplaten sen mitä minä ja meillä syödäänkin varmaan kahdestaankin jo pikkulapsiperheen verran sen takia.
 
Nuukapihisaita
Silmään pistää tuo että moni hyödyntää edelkisen päivän ruokia hirveesti. Mitä ja miten?? Tai siis miten sitä koko ajan jää ja jos ruuat mietitty etukäteen niin miten sitten tungetaan vaikka edellis päivän pastaa lohilaatikkokn ;) vähän huono esimerkki :D
Ja toisten täytyy korostaa paljonko menee rahaa rahkaan. Se kun on nyt niin muodikasta..
Ja joo, ei ole tullut näiltä säästäväisiltä juurikaan esimerkkejä...
Mä säästän..ainaki tällä viikolla..tein maanantaina kanakeittoa johon meni
5 perunaa
5porkkanaa
Pussi pakastemaissia
2dl kermaa
3rkl tuorejuustoa
400g kanaa
Pakatti riisinuudelia
1 sipuli
Mausteita
1 kanaliemikuutio
Loraus sweetchili kastiketta

Sitä ollaan nyt syöty ma, ti ja syödään vielä tänään eli yhteensä tuosta syömme 11 kertaa kun mä syön sitä 2 x päivässä ja muut kertaalleen. Paitsi tänään en kerkee syödä ku kerran (koska alkaa jo kyseinen keitto tökkiä..) :) Mutta siis toi keitto ei hirveitä tullu maksaan..paljonkohan kustannus per ruokailu mahtaa olla.. Lisänä menee tietty leipää, maitoa ja vettä. Ei meillä yleensä samaa syödä kolmea päivää mut joskus vähä lipsahtaa liikaa aineksia ja tulee liika iso satsi ja kaikki on syötävä.. :)
 
Silmään pistää tuo että moni hyödyntää edelkisen päivän ruokia hirveesti. Mitä ja miten?? Tai siis miten sitä koko ajan jää ja jos ruuat mietitty etukäteen niin miten sitten tungetaan vaikka edellis päivän pastaa lohilaatikkokn ;) vähän huono esimerkki :D
Ja toisten täytyy korostaa paljonko menee rahaa rahkaan. Se kun on nyt niin muodikasta..
Ja joo, ei ole tullut näiltä säästäväisiltä juurikaan esimerkkejä...
Minäkin hyödynnän edellispäivän ruuat. Käytännössä tehdään täysin uusi ruoka jokatoinen päivä. Esim.kun muusia jää yli, siitä saa seuraavana päivänä perunavellin. Teen lihakeiton jämistä perunalaatikkoa seuraavanapäivänä tai jos jää vaan vähän, niin mies ja/tai minä vie töihin evääksi.

Mutta kyllähän jos teen kahdeksi päiväksi vaikka keittoa siihen menee kilo pottua, eikä vaan puolikiloa, kaksi pussia vihanneksia yhden sijaan ja siihen tulee 700g jauhelihaa eikä 400g pakettia jne.. Että säästö on enempi siinä ettei tarvitse kehdata kokata joka päivä.

Tietysti jos vaan jatkaa liemellä edellisen päivän ruokaa ja lisää yhden potun, mutta sitten ei voi kehua saavansa hyvät ravintoarvot joka päivä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä sain;30604892:
Ostetettua ennen meille 200e ruoan etc. Mutta silloin meillä oli vain 1 lapsi.

Esimerkkejä
- ei ostettu ikinä jogurtteja, muroja, myslejä etc
- ei limuja, mehuja, sipsejä, eineksiä jne.
- maitoa juodaan todella vähän, kahvissa ja lasillinen ruoan kanssa.
- tein isoja satseja ruokaa (patoja jne)
- hedelminä meni oikeastaan omput, banaanit ja mandariinit.
- mies söi yhden aterian töissä
- mulla on kuukuppi
- saippuana palasaippua (en edes käytä saippuaa)
- shampoo on palashampoo (2e pala joka kestää monta kuukautta).
- hammastahnat ja saippuat ostettiin tarjouksesta.
- Pesuaineena pesupähkinät.

Aamupalana jne meillä oli maitorahkaa, puuroa, jne. Leipää tein itse paljon.

MUTTA me ollaan tosi pieni ruokaisia, ei santsata tai rohmuta. Ei tykätä syödä herkkuja tai juoda maitoa/mehua. Moni ei pystyisi meidän elämään, mutta meille se oli helppoa. Nykyään ostan vähän enemmän kun on kaksi lasta ja miehenkin pitää viedä töihin nykyään eväät.
En ole itsekään mikään suuriruokainen, mutta en silti tulisi toimeen millään nälänhätä-budjetilla. Ja herkut ja maitohan eivät useinkaan ole ruokakorin kalleimmat tuotteet ;) En minäkään osta muroja, sipsejä, limuja tms kuin tosi harvoin, ja nehän sitä paitsi tulisivatkin halvemmiksi kuin salaatit ja hedelmät.

Mitä tarkoitat, että ette käytä saippuaa - siis koskaan???
 
Mä säästän..ainaki tällä viikolla..tein maanantaina kanakeittoa johon meni
5 perunaa
5porkkanaa
Pussi pakastemaissia
2dl kermaa
3rkl tuorejuustoa
400g kanaa
Pakatti riisinuudelia
1 sipuli
Mausteita
1 kanaliemikuutio
Loraus sweetchili kastiketta

Sitä ollaan nyt syöty ma, ti ja syödään vielä tänään eli yhteensä tuosta syömme 11 kertaa kun mä syön sitä 2 x päivässä ja muut kertaalleen. Paitsi tänään en kerkee syödä ku kerran (koska alkaa jo kyseinen keitto tökkiä..) :) Mutta siis toi keitto ei hirveitä tullu maksaan..paljonkohan kustannus per ruokailu mahtaa olla.. Lisänä menee tietty leipää, maitoa ja vettä. Ei meillä yleensä samaa syödä kolmea päivää mut joskus vähä lipsahtaa liikaa aineksia ja tulee liika iso satsi ja kaikki on syötävä.. :)
Oli vissiin ketjussa vähän ideana miettiä sitäkin, onko halvalla mahdollista syödä monipuolisesti - tämä sinun esimerkkisi ei ainakaan liity siihen ;) Kyllähän tosi halvalla vatsansa täyteen saa, eri asia sitten, onko ruoka terveellistä tai monipuolista...
 
kyykkyvatkaaja harmaana
Banaania saa muuten aina jostain eurolla kilo, omenaa 65-75 sentillä kilo.
Avokadopussin saa 2,60e ja siitä riittää moneksi päiväksi.
Kilon porkkanapussin saa alle eurolla.

En ymmärrä, kun joidenkin mielestä KAIKKI hedelmät ja kasvikset maksaa tuhottomasti.
Vihanneksia voi ostaa myös pakasteina, ovat talvikaudella ihan yhtä ravintorikkaita, kuin hevi-osaston "tuoreetkin".
Paikkakunnasta riippuen on myös halvempia torikojuja, joista saa todella edullisesti vaikka ja mitä hedelmää ja vihannesta.
Ehkä sitä banaania saa jostakin eurolla kilo, mutta kuka sinne tarjousten perässä voi aina mennä? Kukaan ei voi käydä päivittäin tai viikottain ostamassa KAIKKIA tarjouksia, koska silloin jo bensakulut ovat isommat kuin itse säästö.
Eikä yksi banaani vieläkään riitä välipalaksi, joka sai siis maksaa 10centtiä. esim kasvavalle lapselle.

Päiväkodin tädit saisivat varmaan slaagin, jos laittaisin lapselle välipalaksi yhden porkkanan.


Voitko sielä kertoa, millaisen lounaan ja illallisen saa 50centillä?
 
lasketaanpa
Mä säästän..ainaki tällä viikolla..tein maanantaina kanakeittoa johon meni
5 perunaa
5porkkanaa
Pussi pakastemaissia
2dl kermaa
3rkl tuorejuustoa
400g kanaa
Pakatti riisinuudelia
1 sipuli
Mausteita
1 kanaliemikuutio
Loraus sweetchili kastiketta

Sitä ollaan nyt syöty ma, ti ja syödään vielä tänään eli yhteensä tuosta syömme 11 kertaa kun mä syön sitä 2 x päivässä ja muut kertaalleen. Paitsi tänään en kerkee syödä ku kerran (koska alkaa jo kyseinen keitto tökkiä..) :) Mutta siis toi keitto ei hirveitä tullu maksaan..paljonkohan kustannus per ruokailu mahtaa olla.. Lisänä menee tietty leipää, maitoa ja vettä. Ei meillä yleensä samaa syödä kolmea päivää mut joskus vähä lipsahtaa liikaa aineksia ja tulee liika iso satsi ja kaikki on syötävä.. :)
Eli syötte per ruokailu
- vajaa ½ perunaa
- vajaa ½ porkkanaa
- 18 g maissia
- 18 g kermaa
- 37 g kanaa
- alle 10 g tuorejuustoa
- n. 20 g riisinuudeleita (en ole varma paketin koosta)
- alle 10 g sipulia

Eli ruokaa (pl. vesi) on 180 g/ruokailija. Olette kyllä todella pieniruokaisia, jos tuossa on koko ateria ja tuolla pärjäätte.
 
Nuukapihisaita
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30604943:
Oli vissiin ketjussa vähän ideana miettiä sitäkin, onko halvalla mahdollista syödä monipuolisesti - tämä sinun esimerkkisi ei ainakaan liity siihen ;) Kyllähän tosi halvalla vatsansa täyteen saa, eri asia sitten, onko ruoka terveellistä tai monipuolista...
Olihan tässä keitossa monipuolisesti ja vaikka mitä! :D
 
en muista enää
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30604910:
No noilla kriteereillä joutuisin itse jättämään joka kerta hedelmät väliin. Enkä puhu mistään kalleimmista erikoishedelmistä, vaan ihan vaihtelun ja monipuolisuuden vuoksi on kiva syödä joskus omenoiden, banaanien ja appelsiinien lisäksi vaikka greippejä, ananasta, viinirypäleitä, tms. Kesäisin on paremmin tarjouksia, kun luumut, aprikoosit, vesimelonit, yms ovat välillä tosi edullisia. Ja huom: eivät ne hedelmät maksa kamalasti muulloinkaan, siitä ei ole kyse.

Katselen tässä viimeisintä kauppakuittia ja näköjään viisi tomaattiakin maksoi 2,11 eur. Nuo menevät meidän perheellä päivässä. Paprika on ollut tarjouksessa, mutta silti 2 kpl maksoi 1,37 eur. Ruukkusalaatti 1,15 eur. Kurkku 0,89 eur. Näistä menee todennäköisesti suurin osa yhden vuorokauden aikana, joten kyllähän noihin ihan perusvihanneksiinkin sen verran menee rahaa, ettei ihan niillä muutaman euron päiväbudjeteilla taideta pärjätä. Ja raasteintoilijoille tiedoksi, että lounaalla syötiin jo raastetta tai vastaavaa, joten ei viitsi syödä samaa enää illalla ;)
No aika tyhmää ostaa talvella paljon kurkkua ja tomaattia.

Me syömme niitä kesäisin enemmän kun ovat edullisia. En tykkää tomaatista NIIIN paljon, että maksaisin siitä noin paljon. Mieluummin ostan sitten tomaattimurskaa tölkissä, saa paljon enemmän. Leivän päälle jne siis meillä käytetään tomaattia vain kesäisin. Teemme ruoat sen mukaan mikä on edullista siihen aikaan vuodesta ja mikä on tarjouksessa. Miksi tehdä niistä kalleimmista ruoista juuri silloin
 
Nuukapihisaita
Eli syötte per ruokailu
- vajaa ½ perunaa
- vajaa ½ porkkanaa
- 18 g maissia
- 18 g kermaa
- 37 g kanaa
- alle 10 g tuorejuustoa
- n. 20 g riisinuudeleita (en ole varma paketin koosta)
- alle 10 g sipulia

Eli ruokaa (pl. vesi) on 180 g/ruokailija. Olette kyllä todella pieniruokaisia, jos tuossa on koko ateria ja tuolla pärjäätte.
Juu, kyllä puolikas (isosta) potusta ja puolikas porkkana mulle piisaa. Siihen sit vähä lihapuolta, mausteet ja kermat ja vettä tietty liemessä niin maha on täys. Ja lisänä siis leipää. Paljonko sitä aperta pitäs vetää??
 
"Maarikka"
Juu, kyllä puolikas (isosta) potusta ja puolikas porkkana mulle piisaa. Siihen sit vähä lihapuolta, mausteet ja kermat ja vettä tietty liemessä niin maha on täys. Ja lisänä siis leipää. Paljonko sitä aperta pitäs vetää??
Sä et taida tehdä fyysistä työtä etkä muutenkaan liiku kovin paljoa? Mä teen fyysistä työtä ja kuljen työmatkat kävellen tai pyörällä, päälle muu liikunta. En millään jaksaisi noilla sun ruokamäärillä.

Et näytä tajuavan, että ei kaikki elä tuollaisilla annoksilla ja pidät ahmatteina kaikkia jotka syö enemmän. Ei joku kasvava pitkä teinipoika tai iso fyysistä työtä tekeveä mies tuollaisilla määrillä elä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja en muista enää;30604965:
No aika tyhmää ostaa talvella paljon kurkkua ja tomaattia.

Me syömme niitä kesäisin enemmän kun ovat edullisia. En tykkää tomaatista NIIIN paljon, että maksaisin siitä noin paljon. Mieluummin ostan sitten tomaattimurskaa tölkissä, saa paljon enemmän. Leivän päälle jne siis meillä käytetään tomaattia vain kesäisin. Teemme ruoat sen mukaan mikä on edullista siihen aikaan vuodesta ja mikä on tarjouksessa. Miksi tehdä niistä kalleimmista ruoista juuri silloin
No, itse teen salaattia hinnasta välittämättä. Se ei silti ole varsinaisesti kallista, vaikka onkin vähän kalliimpaa kuin kesällä. Ja kyllä meillä tomaattimurskaakin käytetään, mutta ruuanlaitossa - ei se tomaattimurska oikein tunnu sopivalta salaatin korvikkeeksi ;)

Ja kysymykseen miksi tehdä kalleimmista ruuista - no, edelleenkään tomaatit eivät ole kovin kalliita, nuohan maksoivat vain pari euroa ja meitä on neljä henkilöä. Talvikauden kasvikset ovat aika rajalliset, joten ihan monipuolisuuden ja kulinarismin vuoksi ostan muutakin kuin porkkanaa, sipulia ja lanttua.

Toki ymmärrän, ettei halua ostaa tomaatteja, jos ei niistä tykkää. Itse tykkään ja tykkään muutenkin värikkäästä salaatista. Se virkistää, on hyvää ja näyttääkin kauniilta lautasella. Ja monipuolistaahan se ateriaa.
 

Yhteistyössä