Kun täälä on perheitä joilla menee kauppaan 200€ kuussa,

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
Huoh.
Ja sille joka sanoi että hedelmät maksaa keskimäärin 50snt/kpl. Niin tuskinpa. Ostin just 3 isoa Luomu omenaa, kalleimmat mitä kaupasta löytyi. Hinta 1,38€. Eli yhden omenan hinta karkeasti 0,46€. Silloin jos ostetaan säästeliäästi niin silloin ei valita sitä luomu hedelmistä kaikkein kalleinta vaihtoehtoa. Jatkuvasti on joku hedelmä muutenkin tarjouksessa, että tuo 50snt kpl väite oli kyllä aika vitun naurettava.
 
Itse ostan vain muslimeiden kojuista, on paljon halvempaa kuin suomalaisten kaupoissa. En kyllä tiedä, että onko noita muualta tulleiden kojuja muualla kuin Helsingissä.
Lihat ostan myös pääosin muslimeilta.

Heidän palvelunsa ovat yleensä (jopa huomattavasti) edullisempia ja palvelu todella huomattavasti parempaa.
kappas vaan

paljon maksaa esim. naudan sisäpaisti muslimikojulla?
 
eipä taida kuule -30% lihat pärjätä pottukellarissa...

kyllä ne on viisainta syödä samoin tein
Mut jos ostaa punaisen lapun lihaa pelkästään. Ei sitä voi kaikkea heti syödä jos ostaa vaikka neljä pakkausta. Sit jos pitää käydä joka aamu kyttäämässä alet niin se on pakkasella kuule jo melkoinen rahareikä käynnistellään auto (kun lähin s-kauppa on kaukana, ei Siwasta kannata ostaa). Töissäkään ei voi käydä kun on kytättävä päivittäin punaiset laput, se on jo monen satasen/tuhannen lovi pudjettiin se..
 
Banaania saa muuten aina jostain eurolla kilo, omenaa 65-75 sentillä kilo.
Avokadopussin saa 2,60e ja siitä riittää moneksi päiväksi.
Kilon porkkanapussin saa alle eurolla.

En ymmärrä, kun joidenkin mielestä KAIKKI hedelmät ja kasvikset maksaa tuhottomasti.
Vihanneksia voi ostaa myös pakasteina, ovat talvikaudella ihan yhtä ravintorikkaita, kuin hevi-osaston "tuoreetkin".
Paikkakunnasta riippuen on myös halvempia torikojuja, joista saa todella edullisesti vaikka ja mitä hedelmää ja vihannesta.
Eivät ne maksa "tuhottomasti". Eivät ne edes maksa paljon, aika halpoja ovat - mutta eivät niin halpoja, että muutaman euron päiväbudjetilla on niihin varaa. Ja onhan sekin totta, että "aina jossain" on jotain mielettömän hyviä tarjouksia - se onkin sitten eri asia, onko niitä tarjouksia esim. viiden kilometrin säteellä niin, että itse on tietoinenkin niistä.

Suurimmalle osalle ei varmaan ole mahdollista kruisailla koko päivää ympäri kaupunkia etsimässä erikoistarjouksia, jotka yleensä ovat vielä tipoittain eri kaupoissa. Ihan ajanpuute estää sen - pahimmillaan tuohon menisi tunteja. Esim. mulla on tässä parin kilsan säteellä neljä eri kauppaa, mutta koskaan ei ole ollut banaanit euron /kilo, ainakaan silloin kun itse olen ollut kaupassa.
 
Huh, siis 5dl maitoa päivässä? Ei kai kukaan juo noin paljoa, saati sitten lapsi?

Ei tarvitse ainakaan vatsavaivoja ja -ongelmia, turvotusta ym. ihmetellä tuolla maitomäärällä.
Ei ole tarkoituskaan juoda kaikkea maitona, vaan se tarkoittaa, että suositus on tuon verran maitotuotteita (tai sitten osa siitä juustona, mitä ei toki mitata desilitroissa). Maito nyt vaan noista halvin, joten jos sen halvimman mukaan pitää laskea... Mutta voihan maidon jättää pois ja juoda vaikka Gefilus-piimää, syödä maustamatonta jugurttia, laittaa leivän päälle juustoa tai käyttää raejuustoa. On totta, että maito voi kyllä aiheuttaa monille ikäviä oireita. Mutta nyt oli kyse neuvolan suosituksesta. Omasta mielestäni maitotuotteiden tärkeyden painottaminen on kyllä turhaa, mutta ei niitä ihan vedellä voi korvata - esim. vegaaniateriaa ei voi muodostaa tämän ketjun oppien mukaan jättämällä vaan maidon yms pois.
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
josie
Mun täytyy sanoa, että minäkin ihmettelen suuresti ihmisten pieniä ruokakuluja, mutta johtuu varmaan siitä että meillä on kotona monta lasta ja lisäksi vielä välillä teinien ja lasten kavereita, tyttökaveria ym. pöydässä. Teini+koulupojat syövät enemmän kuin minä ja teinityttö taas kuluttaa niitä hygieniatarvikkeita. Säästetään kuitenkin missä voidaan. Leivät haetaan yleensä suoraan leipomosta edellisen päivän edullisina tuotteina tai leivotaan esim. sämpylät itse, maitoa kuluu, mutta sen juontia en ole alkanut rajoittamaan (vaikka janojuomaksi tarjoan vettä). Hedelmiä meillä on aina ja jos ei salaattia niin ainakin kurkkua, tomaattia, marjoja löytyy ruokapöydästä tai sitten jotain kasvislisuketta muuten. Usein leivälle on rasvan lisäksi tarjolla juustoa tai leikkelettä. Tehdään lämmin ateria arkisin (keittoja, laatikoita, kastikkeita+ peruna/riisi/pasta) ja 1-2 lämmintä ateriaa viikonloppuisin ja loma-aikoina, lisäksi aamupalalla usein puuroa tai leipää ja hedelmää, joskus viiliä tms. Iltapalaksi tehdään 1-2 kertaa viikossa ehkä jotain erityistä kuten lettuja, vohveleita, rahkaa tms. Eineksiä ei syödä oikeastaan koskaan ja erittäin harvoin pikaruokaa (muutamia kertoja vuodessa). Ruoka+hygieniakulut on varmaan henkeä kohden n. 125 e kk.
 
Ja sille joka sanoi että hedelmät maksaa keskimäärin 50snt/kpl. Niin tuskinpa. Ostin just 3 isoa Luomu omenaa, kalleimmat mitä kaupasta löytyi. Hinta 1,38€. Eli yhden omenan hinta karkeasti 0,46€. Silloin jos ostetaan säästeliäästi niin silloin ei valita sitä luomu hedelmistä kaikkein kalleinta vaihtoehtoa. Jatkuvasti on joku hedelmä muutenkin tarjouksessa, että tuo 50snt kpl väite oli kyllä aika vitun naurettava.
Ono sulla käsitystä, mitä sana "keskimäärin" tarkoittaa? Omenat lienevät kilohinnaltaan halvimpia hedelmiä banaanien ja appelsiinien ohessa, joten vain niiden hintaa tuijottamalla summa vaikuttaakin pienemmältä. Mutta itse ajattelin kyllä, että välillä voisi syödä muutakin kuin vain noita.
 
Mut jos ostaa punaisen lapun lihaa pelkästään. Ei sitä voi kaikkea heti syödä jos ostaa vaikka neljä pakkausta. Sit jos pitää käydä joka aamu kyttäämässä alet niin se on pakkasella kuule jo melkoinen rahareikä käynnistellään auto (kun lähin s-kauppa on kaukana, ei Siwasta kannata ostaa). Töissäkään ei voi käydä kun on kytättävä päivittäin punaiset laput, se on jo monen satasen/tuhannen lovi pudjettiin se..
mää en kyllä pakastais kaupasta ostettua lihaa enkä ainakaan laputettua lihaa

tiiä montako kertaa se on jo pakastettu ja sulatettu
 
Huoh.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30604747:
Ono sulla käsitystä, mitä sana "keskimäärin" tarkoittaa? Omenat lienevät kilohinnaltaan halvimpia hedelmiä banaanien ja appelsiinien ohessa, joten vain niiden hintaa tuijottamalla summa vaikuttaakin pienemmältä. Mutta itse ajattelin kyllä, että välillä voisi syödä muutakin kuin vain noita.
Vittu varmaan mä tarkotin että pitäs pelkkiä omenia sit syödä. Jos sanon yhden hedelmäesimerkin niin se on vaan yksi pieni esimerkki. Sama ton maidon kanssa. Jos mä sanon että mä en ostais 70 litraa maitoa kuukaudessa, ei se tarkoita ettenkö mä mitään muuta maitotuotteita ostaisi. Jos mä sanon että en ostais leipää, kun samalla rahalla saa enemmän kaurapuuroa, ei se tarkoita ettenkö ikinä voisi ostaa leipää ja että söisin vain pelkkää kaurapuuroa 365 päivänä vuodessa. Onko teillä joku vitun tarve nussia pilkkua ja näsäviisastella vai onko teillä hirveen pahoja vaikeuksia hahmottaa kokonaisuuksia vai mikä on ongelmana?
 
vierasd
No kannattaakin keskittyä yhteen päivän aterioista, eikä siihen kokonaisuuteen.

Maito ja leipä on oikeesti ihan turhaa. Ihan hullua juoda esimerkiksi enemmän kuin lasillinen maitoa päivässä. Mun mielestä ei tarvii sitäkään. Vesi on ihmiselle ihan täydellinen juoma. Leipä nyt on pelkkää höttöä, eikö sitä varsinkaan tarvii kukaan. Huvittavaa lukea miten orjallisesti porukka noudattaa jotain vitun ravintosuosituksia. Hellurei vaan.
Jos karppauksesta puhutaan, niin se vasta kallista lystiä onkin...
 
mietin myös
Ihmettelen kanssa miten halvalla porukka syö.

Meitä on 2 aikuista+yksi taaperoikäinen. Pelkkiin hedelmiin, marjoihin ja kasviksiin menee helposti 80e/kk. Toki vähän omakin valinta, esim meidän suosikkiomena maksaa n. 1e/kpl, mutta huonompaan en hinnan takia vaihda :)

Lapsella laktoositon maito, siihen menee n. 20e/kk. Mä syön aamulla ja illalla puuroa, joten mun maitoihin menee n. 10e/kk. Jogurttiin (lapsi, ja välillä myös minä syö) menee n. 10e/kk. Syödään siis maustamatonta jogurttia. Leipään, levitteeseen, leikkeleeseen ja juustoon menee varmaan 20-30e/kk.

Eli jo noihin menee n. 150e/kk. Päälle viä lounas+päivällinen. Niihin menee 150-200e/kk. Ja sit päälle kaikki ekstrat (esim karjalanpiirakat, oliivit, erikoisjuustot jne).
 
akava
Silmään pistää tuo että moni hyödyntää edelkisen päivän ruokia hirveesti. Mitä ja miten?? Tai siis miten sitä koko ajan jää ja jos ruuat mietitty etukäteen niin miten sitten tungetaan vaikka edellis päivän pastaa lohilaatikkokn ;) vähän huono esimerkki :D
Ja toisten täytyy korostaa paljonko menee rahaa rahkaan. Se kun on nyt niin muodikasta..
Ja joo, ei ole tullut näiltä säästäväisiltä juurikaan esimerkkejä...
 
vierasd
Silmään pistää tuo että moni hyödyntää edelkisen päivän ruokia hirveesti. Mitä ja miten?? Tai siis miten sitä koko ajan jää ja jos ruuat mietitty etukäteen niin miten sitten tungetaan vaikka edellis päivän pastaa lohilaatikkokn ;) vähän huono esimerkki :D
Ja toisten täytyy korostaa paljonko menee rahaa rahkaan. Se kun on nyt niin muodikasta..
Ja joo, ei ole tullut näiltä säästäväisiltä juurikaan esimerkkejä...
Wahkan syöminen on twendikästä!
 

Yhteistyössä