Huomenta mammat! B)
Hassua, että kaikkialla muualla tuntuu olevan normikäytäntö tuo kahden viikon välein neuvolassa käynti. No, meidän kunta taas säästää tässäkin. :snotty:
Mites
VicHon proteiinitulokset? Toivottavasti niiden osalta kaikki hyvin.
Vieläkös
lolu on yhtenä kappaleena vai joko ennakoivat merkit ovat johtaneet tositoimiin?
Makuuttamisen päättymisestä sen verran, että ainakin kaksosraskaudessa mielestäni yleinen raja on 34 viikkoa. Sen jälkeen syntymää ei enää estellä. En tiedä onko "normaalissa" yksösraskaudessa raja sitten eri eli yritetäänkö vauvaa pitää sisällä sinne täysiaikaisuuteen saakka. Ehkä nämäkin on tapauskohtaisia.
Elisella neuvolakäynnillä kaikki hyvin. Tosin mulla ei ollut eilen kaikki hyvin viimeöisen supistelukohtauksen jälkeen. Teki niin viimesen päälle kipeää, että oikein pelästyin. (Ja siis mulla ei ennen tätä ole koskaan ollut yhtään kipeää supparia, kun kaksoset syntyi etuajassa kiireellisellä sektiolla.) Koko eilisen päivän oli sitten kyljet ja alavatsa kipeä, ihan kuin olisin reenannut hullun lailla vatsa- ja kylkilihaksia. No, terveydenhoitaja kehotti aika herkästi soittelemaan ä-polille, jos moiset toistuu. Eipä ole toistunut, tiedä sitten mistä johtui moinen.
Paino ei ollut noussut kuin alle 150 g viikossa (eli en päässyt nyt tavoitteeseen
), mutta koska olin naapurikylän neuvolassa, niiden vaaka näyttää kuulemma vähemmän kuin oman neuvolan. Seuraavalla kerralla tiedossa siis taas huimemmat lukemat. Hb oli tasan sama ja rr myös samoissa. Pissi puhdas ja kaikki muutenkin ihan hienosti. Terveydenhoitaja epäili vauvan olevan raivotarjonnassa selkä vasemmalle ja kaikki käsi- ja jalkaliikehdintä näkyi oikealla puolella masua. Pää on vielä hyvin ylhäällä, joten sen puolesta ei mitään kiirettä tunnu olevan. Ja pääsee siis myös halutessaan vielä kääntymään...
Kahden viikon päästä sitten seuraava neuvola, silloin saan myös lähetteen synnytystapa-arvioon. Nyt voisi mennä käymään tutustumiskäynnille synnärille. Viimeksi kun en sinnekään ehtinyt ja jouduinkin sitten synnyttämään yliopistolliseen pienten viikkojen vuoksi.
Mua on alkanut kauhistuttamaan, ei niinkään se, miten pärjään vauvan synnyttyä vaan miten pärjään kaksosten kanssa ollessani viimeisilläni. Nyt jo alkaa tehdä tiukkaa nostella heitä.
Iltaisin olen ihan puolikuollut ja alaselässä alkaa tuntua aika ikävältä. Pinnasängystä en jätkiä kohta enää saa nostettua, kun maha alkaa olla tiellä.
Epeti 32+2