Lolulle onnea pienokaisesta!
äitijapojat: tervetuloa Pohjois-Savoon
KYS on ainakin omien kokemusteni perusteella oikein kiva synnytyssairaala. Mulla on myös takana kaksi sektiota ja ainakin yksityinen gyne sanoi, että ei kannata enää yrittääkään alatiesynnytystä, koska kohdun arvet ei enää kestäisi kovia supistuksia ja ponnistamista.
Anve: Kyllä minä vaadin nuorimmaiseltani, 3-vuotiaalta, ihan samoja asioita mitä mainitsit: itse pukemista, syömistä ja vessassa käyntiä (pyyhkimistä lukuunottamatta). Minusta ne ovat ihan normaaleja 3-vuotiaan taitoja. Tärkeintä on muistaa vastuiden päälle ne "vapaudet" eli että hänellä on isompana jotain sellaista mitä pienemmillä sisaruksilla ei ole. Vaikka elokuvailta kerran kuussa, oma harrastus tai jokin mitä pienet eivät saa. Ja lisäksi tietysti se hellittely, läheisyys ja halailu, joka antaa sille 3-vuotiaallekin tilaisuuden olla "äidin oma pieni". Ja laatuaikaa äidin ja isän kanssa kahdestaan pitäisi pyrkiä järjestämään jokaisen lapsen kanssa, se on tosi tärkeää.
ON: Kävin tänään nt-ultrassa ja kaikki oli hienosti. Pikkuisen oli naperoinen viikkojaan isompi, mutta la pysyi samana.
Istuimista: Meillä on se hieno puoli, että etuistuimelta saa turvatyynyn pois. Nyt on vaan kysymys, että kenet sinne etupenkille sitten sijoittaa. Helpointa olisi laittaa sinne vauva kaukaloineen, mutta silloin takapenkille jää tosi pieni tila mulle kahden isomman istuimen väliin (pitkillä matkoilla tosi vaikeaa, koska pitäisi istua vähän vinossa ja selkä tulee siinä kipeäksi jo 50 km matkalla). Jos kaukalon laittaisi taakse toisen ison istuimen kanssa, minulle jäisi enemmän tilaa, mutta voiko kasvot menosuuntaan matkustavan isomman lapsen laittaa etupenkille (5-vuotias, n. 120 senttinen), jos turvatyyny on pois päältä? Tiedän, että alle 140 senttistä ei suositella laitettavan etupenkille kasvot menosuuntaankaan, jos turvatyyny on päällä. Mutta mikäs tilanne on, jos airbag on pois päältä? Tietääkö kukaan?
Harkitseeko teistä kukaan muu sterilisaatiota? Minä ajattelin sen ottaa, emme halua enempää lapsia, siitä ollaan ihan satavarmoja. Mietin myös sitä vaihtoehtoa, että entä jos erotaan ja löydän uuden puolison, mutta tulin tulokseen, että en silti haluaisi enempää lapsia. Ja koska takana sitten jo kolme sektiota, ei se ole suositeltavaakaan. Jotenkin silti hävettää kysyä asiaa neuvolalääkäriltä, en tiedä miksi...Haluaisin vaan päätöstä varten tietää sen mahdolliset haittavaikutukset ja voidaanko se tehdä jo sektion yhteydessä, vai onko se erillinen toimenpide.
Mutta näilläpä taas mennään, jotenkin unohdan aina vierailla tässä ketjussa, vaikka joka päivä täällä roikun
Commander ja papunen 12+5