Kokemuksia??? NEXPLANON 68 MG IMPLANTAATTI 1

  • Viestiketjun aloittaja äippä...
  • Ensimmäinen viesti
Sunshinesweetheart
Otin nexplanonin 3vuoden kapselin joulun alla. Pari - kolme ekaa viikkoa meni ihan ok. Ei ongelmia. KUNNES! ... Lopetin imetyksen n. 5kk ennenkuin otin nexplanonin. Toisesta rinnastani alkoi herumaan muutamia pisaroita maitoa. Ei siis mitenkään valumalla vaan niin että huomasin lievän kosteuden. Ennen nexplanonia ei ollut mitään herumiseen viittaavaa.. Imetys loppui normisti. Neuvolasta sanottiin että on harvinainen sivu oire. Jep. Pian sen jälkeen alkoi 5 viikon menkat, 2 viikkoa taukoa ja taas 5-6 viikon vuoto. Lisänä oli joka päiväinen huimaus, haju herkkyys, ja iho meni tosi huonoksi! Naama näytti siltä kuin olisi pahimmassa teini iässä. Kävin poistamassa pari kuukautta sitten nexplanonin ja sain muistoksi kivat arvet. Huimaus ei ole loppunut vaikka Nexplanon on otettu pois jo aikoja sitten. Naama näyttää edelleen kauhealta ja menkat on aivan totaalisen sekaisin. Ennen oli tasan 28pv kierto, menkkojen välissä 37pv ja seuraavat 16pv kierrolla.. Neuvolasta sanoivat että voi olla vielä puoli vuotta poiston jälkeen hormonit sekaisin. Sama kuin imetyksen lopetuksen jälkeen, kuulema. Nyt ei uskalla pillereitä aloittaa ennenkuin kierto/hormonit palautuu normaaliksi. Selibaattia siis. Ainut mikä vituttaa on tuo jatkuva pyörrytys. ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET LAITTAKO NEXPLANONIA! Nimim. Ei enää ikinä!
 
"mmm"
Mulla vastaavaa kokemusta kuin Annella. Nexplanon asennettu 12/2011, vuotoa on korkeintaan kerran kolmessa kuukaudessa ja silloinkin pientä ja pari päivää kesto. Sinä kuukaudenaikana jolloin vuotoa on tai pitäisi olla, tulee naamaan 1-2 finniä. Ehkäisytehosta en voi kommentoida, koska en ole ollut yli kahteen vuoteen parisuhteessa :(
Mutta ilman ehkäisyä tai väärillä pillereillä kuukautiskivut olivat todella kivuliaat, 1-2 pv meni sängyssä tuskanhiessä enkä uskaltanut edes hengittää syvään kun vatsaan sattui. Loput vuotopäivistä raskaasti särkylääkkeillä huumattuna.
Painoa on 120 kg ja ainakin toistaiseksi kuukautiset ja kivut ovat pysyneet poissa eli tehoa riittää näillekin kiloille. Toki pidän mahdollisena että joudun vaihtamaan uuteen ennen kuin kolme vuotta tulee täyteen.
Henkilökohtaisesti suosittelen.
 
Milla.
Nexplanon asennettu 5/2011 juuri ennen kuin lähdin kesäksi ulkomaille ja olin ikionnellinen ettei mulla ollut koko 3kk reissaamisen aikana kuukautisia, sen jälkeen sykli on ns normalisoitunut eli vuoto 2-3 vkon välein 4-7pvää putkeen.
Pillereillä sykli pysyi säännöllisenä mutta mielialan heittelyt oli hulluja. Ja luomuna sykli on jotain niin utopistista ettei sekään nappaa joten tähän "säännöllisyyteen" olen ollut tyytyväinen.
Ainoa mikä harmittaa on et implantti on käsivarressa valunut alaspäin pari cm joten asetusviillosta tuskin pystyy implanttia vaihtamaan.
 
"lilja"
Mulle laitettiin ko.kapseli kesäkuun puolivälissä. Laittaminen oli täysin kivuton, eikä käteen tullut edes mustelmaa.
MUTTA. Tiputteluvuoto alkoi melkein heti. Välillä on runsaampaa, n. muutamaa viikkkoa lukuunottamatta koko ajan on tiputellut :( Eilen loppui tiputtelu, mutta taas tänään tuntuu menkkajuilimista, eli varmaan jatkuu kohta taas. HUOH. Lisäksi halut on menny, ja joskus harvoin jos haluttaa, olen silti aivan kuivana :( Ja inhottavin vaikutus on naaman kunto, näytän aivan karmealta kun naama alkoi kukkia (oikein kunnolla) heti laittamisen jälkeen.

Minulla on ollut vuosia sitten Implanon-merkkinen kapseli, joka toimi hyvin. Ei ollut sivuvaikutuksia, menkat pysyivät poissa kaksi vuotta. Nyt tämän kapselin laittamisen ja edellisen välissä olen saanut lapsen, joten en tiedä voiko sillä olla vaikutusta vaikutuksiin kun tuntuu olevan ero aivan yöllä ja päivällä noilla kapseleilla.

Nyt mietin kapselin poistattamista. Tässä on nyt kolme kuukautta kärvistelty ja alkaa jo tuntua, etten kehtaa edes ulkona liikkua tämän naaman kanssa :(

Että tälläisiä kokemuksia :(
 
"lilja"
Palaanpa vielä. Päätin, että maanantaina soitan terkkarille onko mahdollisuutta saada naamaan jotain lääkitystä. Jos ei otatan kapselin pois.
Onko kellään kokemuksia, oletteko saaneet "naamalääkkeitä" kapselin yhteydessä? Minulla on joskus teinivuosina ollut pillerinä otettavaa lääkettä joka poisti aknen (ei ollut roav, jotain, vaan lievempää lääkettä)...
 
"Onnekas"
Ainoa mikä sopii minulle! Ei tietoakaan naistenvaivoista! Kivuton laitto ja huomaamaton eikä tullut jälkikipuja käteen! Toki ei sovi kaikille mutta ainoa joka sopii minulle kun kaikki muut on kokeiltu!
 
"tyytyväinen"
heips!
kirjoitin tänne ketjuun myös viime vuonna ja valitin siitä kuinka minulla oli monen kuukauden ajan alaselkäkipuja ja niukkaa vuotoa, siis ihan kokoajan..
noh.. se loppui kun kapseli oli ollut minulla ehkä noin 3-5kk ajan..
mutta nyt mulla on ollut tämä nexplanon kapseli jo melkein kahden vuoden ajan ja voin kertoa että ole TODELLA TYYTYÄVÄINEN! menkkoja mulla ei ole ollut VUOTEEN :D
ei menkkoja, ei menkkakipuja, ei muitakaan alavatsakipuja jotka kuukautisiin liittyvät..
ei päänsärkyä, ei alaselkäkipuja, ei yhtikäs mitään.
Iho ja hiukset voivat hyvin, en ole allapäin, en ole lihonut/laihtunut..

Paras vuosi ikinä. Ei enää tarvii suunnitella lomamatkojen menkkojen ehdoilla eikä siirtää menkkoja pilsuilla, kun niitä EI VAAN OLE. mieskin tykkää ;)

oli sen parin kk vuodon arvoista. hyvä etten poistattanu tätä implantaattia!!
 
20v
Mulle laitettiin kapseli 5kk sitten. Viikon päästä laittamisesta oli viikon kestävät menkat (normaalisti n.3vrk), sen jälkeen ei ole ollut vuotoa ollenkaan (ihanaa).

Muita oireita on: 3kk asennuksen jälkeen oli ensimmäinen "itkumasennuskohtaus" eli periaatteessa menin ihan lukkoon, nyyhkytin vaan enkä kyennyt tekemään yhtään mitään koko päivänä. Ja näitä "kohtauksia" on nyt ollut muutamia muitakin tässä 2kk:n aikana.

Pari viikkoa sitten vatsan ja selän alueelle ilmestyi punertavaa ihottumaa (aknea?), koskaan aikaisemmin ei sellaista ole ollut eli syytän kapselia.

Ja tuosta mielialanvaihtelusta vielä sen verran, että en ole näiden 2kk:n aikana pystynyt tekemään juurikaan mitään; en kesätöitä, käymään koulua yms... kotitöitä kylläkin, mutta niitä nyt pystyy tekemään vaikka silmät kiinni. Tuntuu, että elämä on ollut pausella koko kesän ajan ja vieläkin. Onneksi avopuoliso on ymmärtäväinen, mutta vihaan elää hänen siivellään...

T: Koulun ja kesätyöt kesken jättänyt opiskelija, joka elää tällä hetkellä Kelan ja avokin rahoilla...

PS. Pakko saada kapseli pois mahdollisimman nopeasti, jotta "jälkivaikutus" ehtii loppua (toiv. normalisoidun) ennenkuin aloitan uudessa opiskelupaikassa!
 
20v
Lisäksi paino on noussut 5 kilolla (en ole ikinä painanut näin paljoa) ja näyttää ihan, että se kaikki on tullut vatsaan. Olen hoikka, joten pallomahan huomaa helposti. Pakko käyttää julkisissa paikoissa löysiä paitoja, ettei kukaan huomaa ja tee omia johtopäätöksiään pallomahasta...
 
"Anonyymi"
Ennen joulua laitettu implantaatti ja ensimmäisen kuukauden "menkkojen" jälkeen tähän mennessä tullut "menkat" noin 1,5kk-3kk välein, eikä kestä kuin 3 vkr! Eikä ne varsinaisesti edes kunnon menkat ole, ehkä vain tiputtelua, mutta ainakin hyvin niukat ovat! Ei mitään menkkakipuja, hormonihäikkää tai muutakaan ole ollut. Olen ehdottomasti ollut tyytyväinen, vaikka ihan alkuun tuntuikin karmealle, kun sen kuukauden kesti ne "menkat", jotka eivät sitä vastanneet, mutta tiputteli kuukauden pävät. Paino ei ole noussut, ihokaan ei ole kukkinut normaalia enempää, ei kerrassaan mitään! Parisuhteessahan en ole tämän aikana ollut, joten ehkäisytehosta en voi sanoa mitään :(
Muuten kyllä suosittelen! Ei tarvitse miettiä ja panikoida, jos on unohtanut ottaa pillerin ja siksi päädyin tähän. On myös hyvin pysynyt paikoilaan, eikä ole liikkunut mihinkään. Kutinaa oli aluksi mustelman kera, mutta se loppui, kun mustelma parani.
 
"Miisa"
Mulle laitettiin nexplanon 3/2013 heti synnytys sairaalassa (3 lasta) jälkivuoto about 6vko, sen jälkeen 3kk ei menkkoja ollenkaan. Tässä vaiheessa olin tosi tyytyväinen :), kunnes Heinäkuun lopussa alkoi niukat menkat, jotka on jatkunu tähän päivään asti.. Välillä on viikon verran tosi reilut, oikeen monsuuni menkat ja sit jatkuu niukkana taas..
Nyt on pari viikkoa ollu ihan mielettömän kipee alavatsa, vähän ku tosi kovat menkka kivut.
Mä mietin, että onkohan nää "raivo" kohtaukset kapselin haitta vaikutuksia myös? En ole mitenkään masentunut tai herkästi itkeskel tai muutakaan, mutta tuntuu siltä, että välillä raivostun ihan mitättömistä jutuista aivan silmittömästi.

Ylempänä, joku on tähän ketjuun kirjotellut pariinkin kertaan, ilmeisesti eka ei ollut lainkaan tyytyväinen, mutta loppujen lopuksi 2 vuoden käytön jälkeen kuitenkin ollut tyytyväinen.

Ennen mulla ollut aina säännölliset kuukautiset, eikä kipuja lainkaan. Enkä ole saanut raivokohtauksia. Joten nyt mietin kapselin poistattamista. Nyt ollut 7 kk siis kapseli ja mietin, että jatkako vielä tämän kanssa jos tilanne rauhottuu ja normalisoituu kuitenkin..
 
"väsynyt"
Laitatin kapselin 5/12, ja vuosi meni loistavasti, ilman minkäänlaista vuotoa, haluttomuus lähinnä ainoa vaiva. Sitten vuoden tultua täyteen alkoivat ongelmat, jatkuva vuoto 7 vk, pari pv muka kuivana, taas sama, ja niin runsas että tuli läpi kaikesta. Mielialavaihtelut. Väsymys. Haluttomuus. Nyt menen poistamaan enkä ota mitään tilalle. Saa mies kärvistellä kortsun kanssa sillä nyt tuntuu että nyt riitti hormoonien dumppaus tähän kehoon. Aloin e-pillerit 16, sitten 2 lasta, hormoonikierukka ja viimeisimpänä tuo nexo. Nyt odotan sitä luomu-minää jota en enää muista edes ;) Lapset kun tulivat alulle heti ekasta kerrasta ilman ehkäisyä, molemmat...
 
"Lilia"
Kirjoitin jo aiemminkin, nyt tilanne on se, että kapselin poistoaika on varattu ensi viikolle. Enkä malta odottaa! Akne äitiy todella pahaksi, sain siihen lääkityksen. Vuoto on ollut nyt poissa kaksi viikkoa. Kapseli on ollut mulla nyt neljä kuukautta ja nyt riittää.

Ja tosiaan aiemmin,- vuosia sitten, kapseli sopi minulle todella hyvin. Menkat jäi kokonaan pois ja halut pysyi ennallaan. Ei vaan tällä kertaa :(
 
Mitä kokemuksia muilla on kapselin poiston jälkeen?
Itsellä poistosta reilu 2 kk. Ekat menkat tuli ihan ajallaan, mutta nyt kp lienee jo 43 eikä menkkoja kuulu. Naama kukkii, rinnat on kipeät ja vatsaa nipistelee. Parin päivän takaista roskishaamua lukuunottamatta raskaustestit näyttää negaa, joten oireet lienee nyt merkkejä hormonitoiminnan sekoilusta.
 
"Tipu"
Liityn tähän kapselin manauskerhoon. Laitatin ehkäisykapselin toukokuussa, siitä asti pelkkää vuotamista. Eli nyt 6 kk. Huomannut, että kuukautiset tulevat 2 viikon välein. Ja siinä välissä huomattavaa vuotoa. Vaikea erottaa mitkä nyt on kuukautisia ja mitkä "välivuotoa". Ihmeellisiä kuumia aaltoja tulee, tuntuu, että aineenvaihdunta toimii ylikierroksilla. Aina ollut vilkas aineenvaihdunta, mutta kapselin myötä tuntuu karanneen käsistä. (Johtunee myös siitä tämä laihtuminen, saan syödä ihan mitä lystään lihomatta). Finnejäkin tullut huomattavasti. Turvonnut olo ja ehkä hiukan äkäisempi olo. Johtuuko tuo äkäisyys sitten kapselista suoranaisesti, vai kapselin aiheuttamista vittumaisista oireista - siitä en tiedä. Soitin perhepäiväneuvolan kautta aikaa poistoon, pitää kuulemma ensin jutella jonkun tantan kanssa, koska kapseli ollut mulla "niin vähän aikaa ja kuitenkin kallis investointi". Meinasin soittaa yksityiselle ajan mokoman paskan poistoon. Ei kiinnosta tällä hetkellä ollenkaan paljon siitä olen maksanut tai paljon sen poistosta tulen maksamaan.
 
kapseliton
Poistatin oman kapselini eilen ja se ei mennytkään ihan suunnitelmien mukaan :) Lääkärin taidot eivät meinanneet riittää ja puudutuskin, noh.. kyllähän se lopulta puutui se käsi... Implanttia kaivettiin syvältä ihon alta ja oli kuulemma epänormaalin syvälle painunut (lääkäreitä&neuloja pelkäävänä ei ehkä mitään mukavaa kuultavaa). Siinä n. 30 min tuskailtiin kunnes saatiin vedettyä se pois (oli kapseloitunut..) Implantti ehti olla minulla n. 3kk.

Poiston syynä gynekologiset vaivat sekä lukuisat mielenkiintoiset sivuoireet (mielialanvaihtelut, rasvoittunut iho, limakalvojen kuivuus ym..) Tämä on kyllä viimeinen hormonaalinen ehkäisy minun kohdallani.
 
merjak
[QUOTE="...";27862433]mun vuoto loppu pari päivää sit.hb laski 98, oli niin runsasta että tamponia ja sidettä käytin yhtaikaa ja jouduin tunnin välein vaihtaan molemmat.[/QUOTE]

Laitatin Nexplanon implantaatin 2 ½ vuotta sitten toisen lapseni syntymän jälkeen. Verivuotoa neljän viikon välein, kaksi viikkoa kerrallaan eli aika paljon. Vuotoa tuli myös paljon. Tamponi kastui läpikotaisin noin 4 minuutissa ja tippa valui wc:n lattialle. Lisäksi vaikutti minulla mielialaan ja seksielämäämme tosi negatiivisesti. Oikeastaan tuntui, että seksielämämme loppui kokonaan; halut katosivat. Poistatin implantaatin kesäkuussa eli noin 5 kk sitten. Implantaatti ehti olla minulla 2 vuotta. Kun kysyin poistoaikaa ehkäisyneuvolasta niin minulle tarjottiin aikaa ½ vuoden päähän, koska kiirettä ei ollut! Poistatin sen lopuksi yksityisellä lääkärillä vuotojen vuoksi ja siksi, että haluaisin saada kolmannen lapsen. Toimenpiteen suoritettuaan lääkäri varoitti, että voi mennä kauan ennen kuin hormonit lähtevät elimistössä ja raskaaksi voi tulla. Olen murheellinen. Sitäpä tuli muuten mieleen kysyä; onko kenelläkään kokemuksia siitä, miten nopeasti implantaatin poiston jälkeen on tullut raskaaksi?
Mielialan nousun tajusin muuten vasta, kun poistatin implantaatin.
Varmasti tosi yksilöllistä, miten sopii, mutta itse ajattelin, etten halua enää hormonaalista ehkäisyä.
 
nimmi merkillä tiedemis
Nexplnon 68mg implantaattin/ käyttö tutkimmus tiedemihettä jokka on tutkinnut eri näkkö kulmissta olen tutkinnut hännen tilanssa ja olen päättynyt seuravin tuloksin ja verannut tutkimuus tuloksin seuravastti nexplanon 68mg implantaatti/ huom: käyttösttä seuravasestti ( kaikki mittä se on aiheutannut seuramukset onat tuloksiin tämmä ehkäsyy on tudelakin hengen varalinen jos ottat käyttön eli kyrkkytät itsest solussa jotkka on kehossassi se aiheutta kroonisten tutkimuus tuloksissa tämmä implantaatti ( houm: ( valon tai keinotekoisen valon kanssa jos se on saanut valoa kun se on asenettu ihon alle ja jos on valossa siinä tapattu seuravastti aine koostumuksessa ( huom: reatio sinnä syntty nesttessä ja inplantaatti kanssa ( keltta myrkkyä joka on aktivoitunut valon herkeyden ja kemialisessa reariossa inplantaatti kostenna reatio joka on aktivoitunut keinotekoisessa valossa ja tai aurinkonvalossa koskka se on muttunut myrkyliseksi kemialiseksi aine ryhmäkssi joppa hengen varalisekssi ihmis kehon joutussa ja se aiheuutta koko nasen kohon eli naisen evoluutiossa leviä koko keonkeltta myrkkytyyksen naisen solutten evoluutiossa mutorisen kehityksessä täyssin tämmä on totta joka sana jokka lääketide ei ole tunnustanut ja jotta tutkinut monissta lääketiedestta mittä sämmän käyttö implantaattin käyttösttä voi aiheutta nittä on pidetty salassa asia täytty tulla julkki koska tämmä tuote on ( hengen-varalistta ) naisen ihmis-kehossa tämmä ei saissi pässttä markinoille koskka minun vaimoni on todelakin näisttä implattin/ käyttösttä varrassa ruumisestti ja henkkisest ja fyylisestti myöskin syykistti kaikki mittä on tutkimuksien muukan nexplnon 68mg implantaatti/ on aiheutanut ingikaatiotta jaikki oiret on aihetanut tämmän käytäyttösttä tämmä on todelakin vakkava asia koskka olen tutkinut tietelisestti nämmä asiat en haluasi mennettä vaimoanni ja minnun piteni tiedemihennä on kondomin oikeatavalla käytettävännä on luottetavalla tavalla on parhappi ja turvalisella tavalla käyttetäen on luottetava ehkäissy keino ja toinen e-pilerit oikeatavalla ohjetten mukkan luotetta tamppa ok. ja tämmä nexplanon ja hyvä neuvo poistta välitömästti kehostassi pois, koskka leikkit todelakkin varralistta itsesi kanssa koskka et tiedä minkkä keltta-myrkyn kanssa olet kekkemossä minun mielipiteni on todelakin lääketieteliststti tutkimalla on poistta kokonan markkinoitta pois jopa hengenvaralistta ja esttä laen mukkan tämmä tuoten käyttö), ja saat infoa ja tietoa ( Nexpanon 68 mg implantaatti/ sivustoistta tiedosto sivustostta jotkka on kulmassa kolmella kirmeilla merkattu lyhtellä Nexpanon 68mg inplantaatti/ sivustossa kerrottu tietoa lue ne niin näet itse mittä se aiheutta sinulle siellä on lääketietouta tiettoa ja minnä olen tutkinut nämmä asiat tiedemihennä tutkinut nämmä asia täyssin tiedän misttä tuhun tietelisestti nämä seikkat olen tutkinut. lääketietelisestti. ja loppuksi käyttä muissa vaitoedtoja älä käyttä tättä tämmä on minun minnun mielipitenni )ok.. ( en suositelle käytetäväksi. ).
 
tiedemies
lue sivutta tietoja nexplanon 68mg inplantaatti/fdm sivustoissta avaa ne sivusttoisstta ja lue niin saat tietoa muskkin lääketietelisttä totudelistta sietöa ja mahan tuojan sivustoistta luotelostta myoskin hinata luoteloa ei ole eli se tarkoitta se ei ole vappanna markkinoittu luotelon mukka hinta ei ole vaan se on salattu eli ei sittä ei saa, vaan ainoasttan se on sairalat ja ei saa aptekistta vaan se menne sairalaan varraston erännä joka on salattu.
 
tiedemies
nexplanon 68mg inplantaatti/ jos sannottan että on valo alekia missä taahassa esim myös ingetiossa niin jos se on valo herkkä tapattu fysikkassa reatio valokassa se muuttu myrkyliseksi koskka se activoituvat valolle olkon se mikkä valo tahassa niin tapattu reatio jokka aiheutta ( huom: se muttu myrkyliseksissi aine koosetksi koskka se on valo herkkä sinnä tappattu reatio ainessa se tarkoitta kaikkissa valoherkyisessa aine koostumissa fysikalisissa aine kemikalessa reatiossa yhdistessä toivoon että lääke tiede tutkissi vähän tarkemmin koskka sinnä rikkottan käyttö ohjetta ja tiede tule näkemmän se sosiasin lääke tietessä ja tutkimuksessa saman reatio ainessa näin se tosiasia se on fysikka laki.)..ok näin on tuttus ja he tule itse huomavaman se ( valon aktivoitunut reatio valoherkässä fys-kem. ainessa tule tappattuma tosia asia fys-laessa myrkkylisen koosen.) ok..
 
tiedemies
kaikkistta lääkesstä saa tietoa ja täytty oiken tutkia ja täytty noudatta huolelisestti mitä:?. sanbottan lääkefarmaseutti kirjossa ja ylessä täytty olla huolelinen eri lääke tietelistetten tietojem mukasestti noudatta ohjetta mukka huoleluisestti ettei synny valoherkyksisttä ainestta myrkyä fysikan ja kemia ainessa activoitunutta aine osissa aiheutuva gemialisia myrkyjä tämmä on tosio asia ) se on fysikka laki. ok..tottus.ok
 
tiedemies
lääketiedettä täytty tutkia ja kehittä oiken eikä väärin koskka ynkkyä lyän paljon laimin mittä tääytty olla varovainen erilääkeiten ja fys-mem aineten kanssa ei saa lyödä väärin huom:täytty noudatta huolellisestti ohjetten mukka jos fysikkan laessa lyödän väärin voi tappatua komlikativisioitta jotkka aiheutta varalissia tilanteitta jos lyödän fys-kem:laen vastta seuraukset ovat joppa varalissia komkikatiotta aiheutavia joppa varratilatta jos lyödän, väärin teoritissia vasttan. täytty olla huolellinen ohjetten mukasestti ettei tapadu komplikatioitta voidaan välttä oikealla tavalla) huom:eek:ikeatavalla toimi kyllä fysikkan laki nikuin myöskkin kemiassa laessa.ok. se on fysikkan lakki...ok tämmä on tutta kem-fys.laestta.
 
nimmi merkillä tiedemis
fysikaliset ja gemialiset aine ja yhdistet kaikki eppä orkaniset ja aineden yhdistet ovat murkylisiä niistä tule komplakaatiot ja seurauksia ovat eppä yhdistettä jotka ei kulllu ihmis-kehon ei kullu evoluution vaan, nisttä täytty suojattua oikealla tavalla koskka ne ei kullu ihmisille eikä evoluoion järjestemin olenkaan niikun ei myöskkän kullu eläikuntta olekkan tämmä on totta se kullu vaan eppä yhdistet fys-kem.ainet lajalla skala epäyhdistet kuulu suoautua koko evoluution ihmis-kunta ja evoluutio kaikki eläikunta täytty suojatta kaikkista suunitta ja jos eppäyhdistymia ainetta fysikkalisissa että kemiassa jotkka on esim: vedessä ne täytty poistta kaikkistta suunistta koskka epä yhdistten vaikuttus ihmis tai elän kunnissa on murkkyä se on tosiasia jokka on totta fysikka ja kemian laessa näittä ei ole ihmis-eläinkunna evolution käsitetäväksi olekkan koskka ne on myrkkyä tämmä on tosiasia fysika-gemian yhdistesttä nämmä ei kuulu evoluution olekkan koskka ne ovat varralissia yhdistettä näisttä kaikkien täytty suojatua oikeala tavalla.ok..evoluutiossa.
 
tiedemies
evoluutio ihmis kunta ja kaikki eläin kuntta ja luonto tämmä evoluutio on koko ajan kehityvä ja ihmis-kuntta täytty käydä joskus todelakin joskus oppitunnin että kehitty ettepäin minkä minäkin oppimman tosiasia joka on toota ja huomamma tosiasiat ja hoksamman totuden niikuin minäkin. tämmä on totta evolutio täytty kyhityä kettimstään ettepäin.tämmä on totta ja huomamman tosiasiat mitä minäkin huomanut tämmäkin on totta ja hoksamma totuden tämmä on totta koskka me elämme vuotta 2014 vuodessa.ok..
 

Yhteistyössä