Kokemuksia??? NEXPLANON 68 MG IMPLANTAATTI 1

  • Viestiketjun aloittaja äippä...
  • Ensimmäinen viesti
"Aikku"
Minulle laitettiin kapseli tammikuussa 2015. Puudutuksesta huolimatta kävi kipeää käteen. Minulta otettiin pois itsemääräämisoikeus ja se Nexplanon asennetiin pakkohoidon aikana. Olin pakkohoidossa viisi kuukautta lukkojen takana. Tein pakkohoidon aikana vauvan ja vauva syntyi lokakuussa 2014. Poikavauva otettiin minulta suoraan synnytyssalissa ja ennen poikavauvan menetystä minulta otettiin kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. Lääkäri kielsi neljännen lapsen tekemisen ja nyt pidän Nexplanonia vasemmassa kädessä.
 
tykkään!
Mulle tuikattiin kapseli käteen helmikuussa, joten puhun nyt vain muutaman kk kokemuksella.

Ennen kapselin laittoa söin Cerazetteä kaksi ja puoli kk, ja kun ne sopivat, sain ajan kapselin laittoon. Hain Nexplanonin siis itse apteekista (178€) ja sitten neuvolassa asennus. Asennus jännitti jonkun verran, mutta loppujenlopuksi puudutuspiikki oli ainoa asia joka tuntui ikävältä. Komea mustelmahan siitä tuli, mutta sen kadottua jäi vain pienenpieni arpi (jota ei edes huomaa jossei osaa etsiä).

Sivuoireita ei ole juurikaan; hiuksia lähtee normaalia enemmän ja menkat ovat pysyneet pois (JES!) Sillointällöin vessassa pyyhkiessä jää pieni vaaleanpunainen raita paperiin, ja that's it.

Suosittelisin todellakin kaikille, joita ei menkattomuus haittaa. Opiskelijana tämä oli iso sijoitus, mutta silti pidemmän päälle tulee halvemmaksi kuin mikään muu. Ihanan huoleton, ei tarvi muistaa kuin kolmen vuoden jälkeen käydä otattamassa pois. Aion kyllä laitattaa uuden, jos seuraavat vuodet menevät yhtä helposti kuin tämä alkuaika :)
 
"Aikku"
Itse en haluaisi uutta kapselia, mutta pakko ottaa tilanteen vuoksi uusi kapseli ja menetin viime vuonna kolme lasta. Kapselissa ei ole muuta hyvää, kuin että se kestää kolme vuotta, eli vuosia kestää. Toivon salaa kapselin pettävän, mutta tässä tilanteessa en saa enää lapsia.
 
vierailija
Aivan mahtava! Vaikka mitä kuinka sanoo ettei kellekkään kaikki ovat yksilöitä! Minulle ainakin todella hyvin sopii. Jos joskus on vuotoja niin todella niukasti. Ennen ollut hyvin kivuliaat kuukautiset enää ei ole kivuista tietoakaan. Tikku ollut kädessä noin 1.5 vuotta.

Ei yhtään ole finnejä sen koommin näkynyt tai kuukautisten aikana olevaa suklaan himoa :D

Haitta vaikutuksena tietenkin painon nousu mutta kun katsoo mitä syö ja normaalisti liikkuu ei mitään ongelmaa :)

Suosittelen lämpimästi mutta kaikki ovat yksilöitä toisille sopii toisille ei :)
 
vierailija
Tänään kävin laittamassa,suositteli kyseistä kapselia,kierukka ei sopinut,irtosi pariin otteeseen.Osaako kukaan sanoa että milloin alkaa vaikuttamaan niin että voi olla yhdynnässä ilman kondomia?
 
vierailija
Eka implantti laitettin elokuussa 2011 ja kuukautisia ei ollu puoleen vuoteen. Siitä sitten pikku hiljaa tipputtelua seuraava vuosi ennen kuin alkoivat tulemaan normaalisti. Mulla on aina ollu hyvä iho, mutta implantin myötä puhkesi pienoinen akne. Paino nousi 10 kg.
Uusi implantti laitettin elokuussa 2014, kuukautiset nyt normaalit mutta kivut oli aivan uusi juttu, kun ei ole koskaan ollut kuukautiskipuja, edes ennen implanttia. Akne on pienoinen edelleenkin, paino on edellen se +10 kg, vaikka elämäntavat on muutettu terveemmiksi. En tiedä johtuuko implantista mutta viime elokuussa alkoi iho rinnassa ja selässä kutiamaan ihan hirveästi ja ei näytä hyvältä. Muuten on helppo kun ei tarvitse muistaa ottaa mitään pillereitä.
 
vierailija qsamo
heips!
kirjoitin tänne ketjuun myös viime vuonna ja valitin siitä kuinka minulla oli monen kuukauden ajan alaselkäkipuja ja niukkaa vuotoa, siis ihan kokoajan..
noh.. se loppui kun kapseli oli ollut minulla ehkä noin 3-5kk ajan..
mutta nyt mulla on ollut tämä nexplanon kapseli jo melkein kahden vuoden ajan ja voin kertoa että ole TODELLA TYYTYÄVÄINEN! menkkoja mulla ei ole ollut VUOTEEN :D
ei menkkoja, ei menkkakipuja, ei muitakaan alavatsakipuja jotka kuukautisiin liittyvät..
ei päänsärkyä, ei alaselkäkipuja, ei yhtikäs mitään.
Iho ja hiukset voivat hyvin, en ole allapäin, en ole lihonut/laihtunut..

Paras vuosi ikinä. Ei enää tarvii suunnitella lomamatkojen menkkojen ehdoilla eikä siirtää menkkoja pilsuilla, kun niitä EI VAAN OLE. mieskin tykkää ;)

oli sen parin kk vuodon arvoista. hyvä etten poistattanu tätä implantaattia!!

Mulla jo toinen nexplanon menossa, ylipainon takia ollut kaksi vuotta eka ja viime heinäkuussa kävin vaihattamassa uuteen. Itellä loppu menkat kerralla seinään, ei mitään tipoittelua ole ollut eikä kipuja, autuus. Ainut mikä on ehkä tästä johtuen tullut (ei ole 100% varmuutta) on alapään kuivuminen ja sitämyötä tulehtuminen aika ajoin...
 
vierailija
Kävin pari pv sitten poistattaan. Reilu parivuotta se kädessä oli.
hyvät puolet oli siinä että se on huoleton, ei tarvitse muistaa pillereitä ym. Naama kukki alkuun, mutta finnit katosi aikalailla, ihohuokoset sensijaan suurentui ja iho rasvottui nopeasti (koko kropasta) mm korvista. :D aikaisemmin "kuiva" vaikku muuttui "märäksi". Päänahka oli rasvainen ja tummanvaaleat hiukset näytti aina likaisilta.
Kuukautiset oli niukat, usein pärjäsin pelkällä pikkuhousun suojalla, paksua sidettä ei siis tarvinnut. vuoto oli epäsäännöllistä. Ja useimmiten jatkuvaa pientä vuotoa mikä myös haisi pahalle. Jatkuvaa väsymystä myös on. Mutten muista miten ennen laittoa ja ennen vauva ajan väsymystä mua väsytti.
Poisto oli hieman vaikeampaa kuin laitto.
Kapseli laitettiin kuukautisten aikana ja sattumalta poiston aikana oli myös vuotoa, mikä päivä poiston jälkeen runsastui kunnon vuodoksi.
Poiston jälkeen on hermo ollu kireällä mutta voi kyllä ihan johtua näistä menkoista.
Meillä on vauva haaveita että nähtäväksi jää kuinka nopeasti tärppää nyt poiston jälkeen.
Aikasemmista lapsista tulin helposti raskaaksi.
Vuodosta huolimatta saatan kapselin ehkä joskus vielä ottaa. :)
 
vierailija
Olenkin sitten varmaan ainoa jolla toiminut loistavasti. Ensimmäisen otin kun täytin 16 ja nyt olen jo toista menossa poistattamaan. Ei vuotoja ei aknea eikä pahoinvointia. Aaivan unelma ...
 
vierailija
Toinen kapseli menossa kolmatta vuotta, eli yhteensä kuudetta vuotta kapselilla mennään. Vielä pitäisi olla vajaa puoli vuotta jäljellä. Ensimmäinen kapseli toimi kuin unelma, ei tippaakaan vuotoa kolmeen vuoteen, eikä muitakaan sivuvaikutuksia joita olisin ainakaan pahemmin huomannut. Nyt tämän kapselin kanssa viimeinen vuosi on ollut kurja. Pientä ruskehtavaa vuotoa lähes jatkuvalla syötöllä. Pari viikkoa sitten alkoivat ekat kunnon menkat kuuteen vuoteen ja paria vuodotonta päivää lukuunottamatta olen vuotanut koko ajan. Ennen vuotoja tissit oli tosi kipeät ja huono olokin oli, luulin jo hetken kapselin pettäneen.. En tykkää, tarkoituksena soittaa neuvolaan heti ensi viikolla ja varata aika poistoon ja vaihtaa johonkin muuhun ehkäisyyn. En tykkää enää..
 
vierailija...
Laitoin vuosi sitten, nyt menossapoistamaan. Hmmm... vuodot runsaita ja "kierto" max 2 vkoa. Hermot riekaleina. Siis herran jumala...kuka näit ehkäisyvalmisteita kehittää.

Siirryn ladycompiin. Tai johonkin hormonittomaan ehkäisyyn. Tästä kapselista ei mitään hyvää sanottavaa.
 
vierailija
Täällä on puhuttu paljon esim. komplikaatioista kapselin kanssa, tai muuten epäsopivuudesta. Oma kokemus Nexplanon-ehkäisykapselista on hyvä. Suosittelen kaikkia, joita kapseli kiinnostaa, kokeilemaan rohkeasti. Jos kapseli ei sovi, sen voi aina ottaa pois.

Mulle laitettiin ensimmäinen Nexplanon-implantaatti käsivarteen kesällä 2014. Ajattelin siirtyä tällaiseen pysyvämpään/tasaisempaan vaihtoehtoon kun aloin unohdella e-pillereitä. Lääkäri antoi kolmen kuukauden reseptin minipillereihin. Joidenkin kohdalla minipillerien vaikutus antaa osviittaa myös kapselin sopivuudesta. Mutta ei aina ja kaikilla!

Kapseli tuntui ja vähän näkyikin pienenä kohoumana ihon alla ainakin ekan kapselin kohdalla. Heille, jotka on tästä kyselleet, on ihan normaalia. Alussa ei kannata myöskään liikaa varoa kättä, jotta kapseli osaa asettua "uomiinsa" eikä häiritse sitten myöhemmin!

Ehkäisyteho kesti mulla ainakin tähän asti, vaihdoin nyt 2v ja 7kk myöhemmin uuden kapselin tilalle. Vanhan kapselin poistaminen kävi todella nopeasti. Olin kuvitellut sen olevan todella epämiellyttävää ja jopa kivuliasta, mutta ei suinkaan. Uusi kapseli myös sujahti vanhan tilalle helposti, eikä tehnyt kipeää. Nyt tuntuu että kipu on hellittänyt paljon nopeammin kuin ekalla kerralla, varmaan kun kudosvauriota ei juurikaan tullut! Eikä mustelmaakaan näy vielä yli 24h operaatiosta.

Kuukautiset mulla on kapselin kanssa tullu epäsäännöllisesti, välillä n. 1kk väliä ja menkat voi kestää sitten jopa 3 viikkoa. Välillä on vaan yhden viikon menkat, välillä 1vko tiputtelua. Toisinaan voi mennä jopa 3kk kuukautisten välillä. Etenkin kun kapseli oli uusi, menkkojen välillä oli usein se 3-4 kuukautta. Mitä lähemmäs tultiin tätä vaihtoa, sitä useammin ne alkoi tulla, epäilen että teho alkoi laskea. Tein kuitenkin testin n. viikko ennen vaihtoa ja oli negatiivinen, ja kuukautiset alkoikin juuri ennen uuden kapselin laittamista. Eli hyvin toimi :)

Ennen kaikkea kapseli on tosi halpa vaihtoehto, mulla maksoi nyt n. 170e ja ehkäisyteho on mulla vähintään 2,5v. Suosittelen siis kokeilemaan.
 
visitorrrrrrrrrrr
heipsan! mulla ollut nyt liki täydet 3v nexplanon käsivarressa ja olen ollut enemmän kun tyytyväinen. vuotanut olen max. kerran puolessa vuodessa ja korkeintaan kolme päivää, erittäin niukasti! hankin kyllä todellakin uuden kapselin
 
vierailija
auttakaa! Mulle vaihdettiin nexplanon just eli poistettiin vanha ja laitettii uus tilalle eli tehtiin viilto. No nyt mietin et koska tän laastarin saa ottaa pois? Ei oo tikattu tätä haavaa vaan laitettu laastari viillon päälle. Eilen vaihdettiin ja nyt kävin saunassa (en tiedä olisiko saanut) ja nyt mietin että voinko ottaa tän pois jo? Auttakaa pikaisesti!
 
vierailija
7kk enemmän tai vähemmän vuotoa, varmaan neljä päivää ollut ettei tulis vuotoa. Tuntuu että tuun hulluksi,lääkäri ehdotti että kun kävin valittamassa oireista, (löytyi emätintulehdus johon sain kuurin) ja jos verenvuoto jää häiritsemään vielä kuurin jälkeen niin ohelle minipillerit niukentamaan vuotoja. Jeop, vuoto jatkunut ja entistä runsaammin. Mitenkähän hermoinen hormonihirviö mä sitten oon, ottaen huomioon vielä kaikki muut sivuvaikutukset kuten ihottuma päänsärky haluttomuus ja mielialanvaihtelut. Helevetin hyvä ehkäisy ainakin eihän tässä voi mitään suhdetta pitää yllä kun yllämainitut oireet koko ajan
 
vierailija
Itellä Nexplanon oli vuoden verran, kunnes meni hermo toooodella epäsäännöllisiin menkkoihin/tiputteluvuotoon. Saatto kestää 2 viikkoakin putkeen ja alkaa taas viikon päästä uudelleen... selkä tuli täyteen finnejä, päänahka rasvottu nopeasti, mielialat vaihteli laidasta laitaan, elimistöön kerty herkästi nestettä ja mitähän muuta kaikkee. Huh ekat aika niukat menkat tuli 4 päivää poisoton jälkeen. Nyt 3 viikkoa myöhemmin selän kaikki finnit on hävinny, samoin turvotus ja mielialaki on tasasempi! Tässä meikäläisen kokemus, ei enää ikinä
 
Kokelas
Päätin kans kommentoida, jos joku pähkäilee ja haluaa tietoa. :) Itselle ko. Kapseli laitettiin toissapäivänä paikallispuudutuksessa. Muutaman minuutin homma, eikä sattunut. Mustelma on kädessä, ja siteen alla kutiaa hiukan. Vuodot tai mitkään muutkaan mahdolliset haittavaikutukset eivät ole ainakaan toistaiseksi alkaneet. Katsotaan siis mitenkä kapselin kanssa etenee. Nyt olen ainakin vielä tyytyväisin mielin. :)
 
Eka laitettiin miltein heti toisen lapsen syntymän jälkeen, joten suurin osa vuodoista meni synnytyksen piikkiin. Ei mitää ongelmia ja vuodot loppui yli 2v ajaksi. Toinen kierros onkin säätämistä. Epämääräisiä vuotoja ja migreeniä. Nyt kapselin elinaika päättyy enkä tod.näk. enää lähde 3.kierrokselle. Kapselin vaihto oli kivuliasta kun vanha oli koteloitunut. Arpia löytyy enemmän kuin kahdet. Ja eka hyvä kokemus voi toisella kertaa kääntyä päinvastaiseksi.
 
vierailija
Itellä Nexplanon oli vuoden verran, kunnes meni hermo toooodella epäsäännöllisiin menkkoihin/tiputteluvuotoon. Saatto kestää 2 viikkoakin putkeen ja alkaa taas viikon päästä uudelleen... selkä tuli täyteen finnejä, päänahka rasvottu nopeasti, mielialat vaihteli laidasta laitaan, elimistöön kerty herkästi nestettä ja mitähän muuta kaikkee. Huh ekat aika niukat menkat tuli 4 päivää poisoton jälkeen. Nyt 3 viikkoa myöhemmin selän kaikki finnit on hävinny, samoin turvotus ja mielialaki on tasasempi! Tässä meikäläisen kokemus, ei enää ikinä
Allerginen reaktio, kenelläkään?
 
vierailija
Mulla oli Nexplanon 1,5 vuotta, kunnes tänään kävin poistattamassa. Kokemuksia:

Laitto oli helppo, nopea ja kivuton. Iho ja hiukset rasvoittuivat hyvin pian, kasvoissa ja selässä ollut koko ajan mustapäitä, finnejä yms. pieniä epäpuhtauksia, vaikka aiemmin mulla oli tosi hyvä iho. Menkkoja ei tuon 1,5v aikana ollut ollenkaan, ei siis pisaraakaan :D, saa nähdä milloin palaavat nyt poiston jälkeen takaisin. Mielialassa havaitsin muutoksia, jotenkin sellainen sumea ja harmaa olo, levottomuutta, masistelua ja muita epätavallisia mielialanvaihteluita ilman syytä, välillä ihan vaan sellainen fiilis ettei oikein ole oma itsensä. Samanlaisia fiiliksiä (tai ehkä vähän pahempia) oli aikoinaan e-pillereitä syödessä, silloin tosin huomasin asian vasta pillerit lopetettuani ajatusten ja mielialojen kirkastuessa. Muitakin epämääräisiä oireita vähän ollut, kuten painonnousua, väsymystä, ajoittaista kuivuutta tai haluttomuutta yms, mutta vaikea sanoa missä määrin johtuivat kapselista. Ennen kapselia kokeilin minipillereitä 3kk, silloin oli jo naama ja hiukset vielä rasvaisemmat, mutta en muista oliko muuten samanlaiset vaikutukset.

Kapselin poisto oli lähes yhtä nopea ja helppo operaatio kuin sen laittokin. Mulla ei ollut kapseli ehtinyt pahasti "kapseloitua", kun ehti olla vain 1,5v, joten lähti helposti. Nyt oottelen innolla ihon ja fiilisten kirkastumista :) menkkojakin on ollut jo vähän ikävä, uskokaa tai älkää.

Iho-oireet ja mielialanvaihtelut olivat mulle pääsyy kapselin poistoon. Jos ja kun pidempiaikainen ehkäisy taas tulee ajankohtaiseksi, niin harkitsen varmaan kuparikierukkaa tai muuta hormonitonta ehkäisyä. Kapselia tai muutakaan hormoniehkäisyä en ainakaan enää ota.
 

Yhteistyössä