Kevätkullat06

  • Viestiketjun aloittaja huhtis
  • Ensimmäinen viesti
Nyt ärsyttää, kirjoitin jo aika pitkät jutut ja sitten mä kämmäsin ne jotenkin ja täytynee aloittaa taas alusta :kieh:

Elikkä huomenta vaan kaikille!

Meillä viikonloppu menny tässä kotosalla, ollaan myös ulkoiltu ja nautittu tästä poikkeuksellisen lämpimästä syksystä. Apua, kohta tulee kylmä ja pitkä talvi, voi yöks mä en tykkää yhtään talvesta :(

Tyttö on ollu koko viikonlopun tosi aurinkoinen, mutta edelleenkään päikkärit ei oikeen maistu tai siis jäävät sellaisiks torkahduksiksi vaan... Niin ja aamuyöllä tyty on alkanu ölisemään ja kertomaan juttuja meille vanhemmille :eek: Viiden aikaan mä en ainakaan oo kauheen hyvä kuuntelija tosin!!! Jatkaa kyl sitten viel unia, mutta saattaa vaik 1/2 tuntia öristä ja jutella kaikenlaista........

Kääntymisestätais olla jotain juttua... Meillä käännyttiin vähän ennen kun 3kk tuli täyteen ja muutenkin on tosi vauhdikas mimmi. Nyt ollaan alettu peruuttamaan lattialla ollessa ja nytkyttää itteään jo eteenkinpäin! Keskimmäinen oli reilu 5kk, kun alkoi ryömimään ja voin vaan kertoa että olis voinu myöhemminkin sen taidon oppia!!

Mutta jokainen vauva kehittyy omaan tahtiin ja kaveripiirissä oon huomannu et ne lapsukaiset, jotka ei pidä kiirettä liikkumisen kanssa ovat yleensä oppineet esim. puheen nopeammin kun taas nämä vauhtiveikot.

Meillä tulee ihan kohta 5kk täyteen! Äitin vauvelista on jo kasvanut iso tyttö, nyyh kohtahan se lähtee jo kouluun :LOL: :LOL: :LOL:

No nyt täytyy rientää hommiin, mut palailen varmaan illalla uudestaan!
 
Kääntyilystä on ollut juttua. Meillä mentiin selältä mahalleen 3 kkn iässä ja takaisin selälleen opittiin 4kk 2vkoa. Kääntyilystä on myös vähän harmia, kun hoitopöydälle laskettaessa poitsu on tyyliin sekunnissa kääntynyt mahalleen. Pukeminen, vaipanvaihto ja muut pesutoimet pitää tehdä sylissä, ja siinäkin kingeretään puolelta toiselle. Ei oo ihan helpointa hommaa..
 
meilläkään ei mennä ettenpäin vaan pyöritään navan ympäri 360 astetta..ja jotenkin kummasti se vaan kuitenkin vahtaa vähän paikaakin..kai sitä sitten vahingossa kun kääntää ympäri niin menee senttejä eteenpäinkin!!
nyt nypitään roskia meidän olkkarinmatosta (roskia meilläkö höh :ashamed: )

hei tekeekö teistä kukaan itse lapselleen lihasoseita..tarvisin apuja..mitä lihaa käytätte..eli suikaleita vai mitä..meillä on nyt possu ja kana ruokalistalla..ja olikosse sen noin teelusikallisen vuorokaudessa..kypsää lihaa siis!!

vinkkejä kehiin..haluaisin alkaa ite kokkaileen!!
 
Niin se vaan viikonloppu menee tosi nopeesti. Paljon nopeemmi kun muut päivät ;)

Meillä tytsi kääntyi massulleen 4kk 1vko (nyt 4kk +2vko). Sitä ennen kääntyi kaks kertaa varmaan vahingossa. Nyt sitten saa olla vähän väliä kääntämässä takaisin selälleen. Kovasti nostelee päätään ja yrittää jotain, kun on massullaan, ja huutohan siitä tulee kun ei pääse minnekään.

Unet on meilläkin katkonaisia. Etenkin päikkärit on huonoja. Välillä ei meinaa rauhottuu ollenkaan ja sitten huudetaan kunnes nukahdetaan. Ja päikkärit on ollu nyt järkenään puol tuntia.

Meillä aloitettiin soseilla n. 3,5kk. Vielä ei oo kokeiltu vellejä. On kyllä harkinnassa, kun tuntuu ettei toi iltamaito enää riitä yöunille. Ja soseitakin taitaa pitää lisätä, kun toi maidon määrä taitaa vähentyä :'(

Nyt pitää mennä laittautumaan "elävän" näköiseksi, kun lähdetään kyläilemään.
 
Moikka kaikille!

Meillä myös takana vähän risainen yö. Mikä lie nuorta miestä vaivasi, tavallisesti nukkuu heräilemättä. Nooh, äiti on lähtenyt käyntiin kahvin voimalla, jotenkuten. ;)

Meillä kans aloitettiin soseet pikkuhiljaa 3,5kk iässä. Ei tullut kummempia vaivoja, vaikka poika on ollutkin herkkämahainen. Maha kyllä meni aluksi kovalle. Mut sit tein soseista aika löysiä ja ongelma hävisi. Tosin aloin antaan luumusosetta myös, siitä varmaan myös tuli apua vaivaan.

Hohhoijaa, mitähän sitä keksisi kun on hetki luppoaikaa. Kaksi nuorinta nukkuu ja kolme vanhinta mummolassa. Taidampa palstailla! :D
 
Ei nyt mitään varsinaista asiaa oo, mut nostan tätä ketjua vähä ylöspäin.

Kokeilin antaa typylle sitä perunaa eilen, mut huonolla menestyksellä: maisteli sitä vähän, mut sit aina pulautti pois, no ainakin makua meni suuhun jos ei muuta :LOL: :LOL: Niin ja tänään kokeilin uudestaan ja sama homma. Mut jos kärsivällisyys palkittais, sit joskus.

Kuinka teillä muilla on mennyt ekat soseenmaistelut??
 
meillä viikon myös tolalsta..eikä meinaanut hokata mitä sillä lusikalla tehdään..niin pä mä vähän kutittelin huulia niin ne aukes..taisitten annoin ottaa luskiasta kiinni (pidin siis tietenkin itekin)ja suuhunhan se mnei ( niinkuin kaikki mitä käteen sai) viikon verran tuli malkein kaikki ulsokin mitä sisään meni..mutta sitten alkoi maistumaan!tosin päärynä maistui heti paremmin kun peruna..ja peruna sitten kun porkkanaa oli mukana!kyllä se siitä! :)
 

Iltaa kaikille!

[/b]ToukoSuloinen Meillä on samanlaista kuin sulla. Juhlien ja kyläilyjen jälkeen käydään kierroksilla. Esim. oltiin hautajaisissa (ei ollut mahdollista jättää hoitoon) niin seuraava yö valvottiin. Normaalista rytmistä kiinni saaminen kesti muutaman päivän. Imettäminen yleisellä paikalla, esim. kauppakeskuksen lastenhoitohuone, ei tahdo onnistua, kun kaikki muu kiinnostaa enemmän ja usein niissä on radio tosi kovalla. Sitä sitten kuunnellaan ja ihmetellään. Siinä unohtuu syöminen.....

Metkunäidille voimia :hug:

Viikonloppu on sitten melkein ohi, miten se on sujunut?
 
Iltaa!!!!

Enpä enää muista et kuka kirjoitteli siitä, että vauveli on niin kiinnostunu kaikesta ettei malta rauhoittua päikkäreille ja meillä on ainakin just niin. Tyty on nykyään niin innostunu kaikesta ympärillä tapahtuvasta, että monesti menee sit ihan överiks se väsymys!

Nyt täytyy jatkaa bb:n kattomista =) Täällä tais olla muitakin jotka kattoo sitä...

Huomisiin mammat ;)
 
Bertie
Vauva oppi just eilen kääntymään sekä vatsalle että takasin selälle, ja ei sitten yöllä nukkunut yhtään, tai siis nukkui, mutta heräsi tunnin välein tai useammin. Ounastelin tätä, kun päikäreilläkin eilen vain kääntyili ja vääntyili ja unissaan kiskoi sukkia jalasta ja suurin piirtein imeskeli pottuvarvasta.

Onhan se suloista, mutta nyt on mamma taas tosi tosi väsy. Ehkä se tästä kun saa aamukahvin juotua.

Mitä puuroa olette antaneet ekana? Tässä pohdin että aloitan puuron antamisen kun tulee 5 kk täyteen. Kaikkein kätevintä vissiin ois alkaa antamaan kaurapuuroa, kun vois sitten itsekin syödä sitä.
 
Heipat teille kaikille!

Olisin kysynyt teiltä monen lapsen äidit, et ovatko vauvat alkaneet nukkumaan vanhemmiten pitempiä unia? Meillä tuo poika 4kk herää siis tosi usein ja epäilen, et aivoissa raksuttaa niin paljon. Just luin jostakin et 4kk ikäisellä raksuttaa kaikkein eniten elämän missään vaiheessa.

Ja sit olisin kans kysynyt tuota puuroasiaa, et oletteko olleet tarkkoja tuosta 5kk iästä? Huomenna on neuvola ja kehtaanko kysyä lääkäriltä, et saako puuroa alkaa antamaan aiemmin? Poika nimittäin tykkää just tollasista velleistä ym. enemmän kuin marjasoseista.

Mä katson BB:tä, oon ihan koukussa. Mulla ei oikeastaan ole omaa suosikkia vaan tykkään kaikista. Paitsi se Sorella on vähän ärsyttäny kun oli Mikan kimpussa kuin mikäkin horatsu ja sit kun jätkä alkaa kännissä lääppimään niin itketään marttyyrina. Noh, tää mun mielipide. En vaan nähny sitä asiaa pahana kun olivat koko illan pusutelleet. Lisäksi Karlon ulosanti oudoksuttaa. Se alkaa heti uhomaan kun tuntuu pahalle. Se vähän naurattaa. Mut ne muut on tosi kivoja seurattavia.

Eipä muuta. Meen vaihtaan päivävaatteet päälle, paleltaa niin kauheesti. Pitää mennä ulos lenkille kun on niin raikas ilma.
 
Bertie

Kevätpojun äidille: mä luulen, että se on just toi aivoissa raksuttaminen kun herättää vauvan useammin kuin ennen just 4-6 kk, sillä silloin vauvat kehittyy tosi kovaa vauhtia. Toisaalta kuitenkin harva pärjää ihan koko yötä syömättä, joten ei voi vaan nukuttaa uudelleen kun ne herää. Luin näin jostakin, ja ainakin meidän kohdalla piti paikkansa, tosin alkoi jo tossa 3 kk jälkeen. Sitä ennen nukkui 3 h putkeen, söi ja sit taas nukkui, mutta nykyään just herää ja huitoo nyrkeillään, rapsuttaa sormillaan, yms, ja kun laittaa tutin suuhun ja käden rinnan päälle, niin yleensä nukahtaa uudelleen nopsaa, paitsi silloin kun on nälkä.

Te joiden vauvat nukkuu rauhallisesti / kokonaisia öitä, olkaa oikeesti onnellisia siitä. Nyt ainakin tuntuu siltä että se on maailman suurin onni!! ;)
 
Hyvää alkuviikkoa kaikille!

Kevätpojunäiti Kyllä kehtaa ihan hyvin kysyä,sitä vartenhan ne lääkärit on :) Mä olen funtsinut tuota samaa ja ajattelin,että tästä ens viikolla viimeistään aloittaisin puuron kuopukselle.

Meidän esikoinen ei ole ikinä tykännyt velleistä,kuopukselle taas maittaa hyvin. :p Mä ainakin luotan siihen,että kuopuksenkin unet pitenee ja yöherääminen jää pois,kun tuosta ikää kertyy lisää,nyt on niiin paljon kaikkea uutta katteltavaan,että vähän on alkanut oleen rauhatonta nukkuminen.Eilenkin kitisi päikkäreiden aikaan,kun täyty vaan koko ajan kieppua pinniksessä eikä hyvää nukkuma-asentoa tahtonut löytyä millään. Esikoisenkin nukkuma-ajat pitenivät silloin aikoinaan,kun ikää kerty vähän lisää..toivossa on hyvä elää :D Meidän pojille ei ole tutti kelvannut,mutta nyt kuopus on alkanut hyväksyä sen,johtuu varmaan tuosta kieppumisesta,tutti rauhottaa nukahtamaan.En taaskaan muista mitä piti vielä kirjottaa,alkavaa dementiaako?? :LOL:

Jaahas,nyt täytyy mennä kutsu kuului.BB:stä vielä;mun "inhokkeja" on Mira ja Kaarlo,suosikkina tällä hetkellä Sari. :wave:
 
Lenkki tehty syysilmassa. Odotan tässä miestä kotiin, et pääsen kauppaan. Menen ostamaan pojalle bataattia, kukkakaalia ja parsakaalia ja mössään ja pakastan ne. Sit ostan uusia vaatteita 68cm ei mahdu enään, paitsi puolipotkarit.

Meillä on ollut kotona ihan hirmuisen kylmä koko ajan. Pitää laittaa illalla takka päälle.

Mitä vaatteita olette käyttäneen vauvoilla sisällä jos on ollut kylmä? Mä oon laittanut vaan trikoobodyn ja puolipotkarit ja tuntuu et ne alkaa oleen jo kylmät.

Eipä mulla muuta taasen. :wave:
 
Heips, ilmoittaudun minäkin tänne, kun tuol toisessa paikkaa olen vähän pudonut kelkasta.

Uudelle palstailijalle, olen melkein 40.

Mulla babybjörn rintareppu ja kantoliina molempia olen käyttänyt ja riippuu tilanteesta,milloin mikäkin on hyvä. Ehkä kuitenkin tykkään kantoliinasta enempi. Mulla tollainen iskiaksen tapainen vaiva, niin ei kauheesti ole pystynyt kanniskelemaan kummallakaan.

Meijän päivä rytmi on poika herää noin 7 aikaan maitoa silloin, puuro 9 aikaan, vähän maitoa päälle unille 10-11 nukkuu noin tunnin, liha/kasvissosetta12-14 välillä+ maitoa. nukkumaan noin kello 15. Nukkuu noin 1-2 tuntia. Hedelmäsosetta 17-18 aikaan+ maitoa. Unille 19.30-21 Unijuomaksi velliä, joskus ei kelpaa niin sitten maitoa. Herää siinä 12 (24) aikaan yöllä, tutti riittää silloin, herää uudelleen 3 aikaan sitten haluaa maitoa.
Imetys piti lopettaa lääkityksentakia. Pystyin silti imettämään 4 kk;tta. Silti vähän haikeaa :'(

Metkun äidille voimia :hug: mokoma mies, kun tolleen jätti. Oliko sullakin se reumakin vielä kiusana. Ymmärrän sitä kun itsekkin tässä kärsin säryistä.

Ei ole meidän poika viela löytänyt varpaita. Hampaitakaan ei vielä ole tullut, vaikka hinkkaa sieltä ja yrittää tunkea nyrkkia suuhun ja ne olemattomat taitaa kutiaa siellä.

Ollaan hankittu pojalle bumbo ensi-stuin siinä se on pikkuhiljaa aina jonkin verran istunut ja tykkää siitä. Sitä voisi käytää 3kk;sesta, meidän poika täytti juuri tossa 5kk;tta. Tarkempaa tietoa istuimesta löytyy hakusanalla bumbo.
 
tervehdys! meillä poju heräillyt parin tunnin välein taas viimeyönä ja syykin selvisi; jo toinen hammas puhjennut viikon sisällä =) ja nyt ikää 4kk 3vkoa
ei oo isosiskot ollu näin aikaisia.
päivärytmeistä;
n. klo8.00 herätys +imetys
klo 10-12.00 unet +soseita ja imetys jos haluaa
klo 15.00-16.00 unet,kun herää imetys
klo 19-20 imetys ja yöunille n.21.00
yöllä imetys puoliltaöin ja 3-4 välillä
vaunuissa herättiin joten palaillaan myöhemmin.
 
huhtis laiskana taas
Heipsuli hei!

Meillä on ollu tänään ihan känkkä päivä... Typyllä ollu massu vaivoja ja sen takia ollu aika itkuinen. Niin ja viime yö oli TOSI levoton ja oon kyl sitten ollu tänään tosi väsähtänyt mamma :eek:

Olikohan tänne tullu uusia, en oo varma, mutta jos oli niin tervetuloa kirjoittelemaan tai vaan taustailemaan. Niin ja tänne voi harvemminkin kirjotella, ymmärrettävää ettei joka päivä ehdi roikkua koneella! :flower:

Uni asioista tais myös olla puhetta eli mun lapset on tässäkin suhteessa ollu tosi erilaisia. Eka oli NIIIIIIN huono nukkuja, unikoulut yms. käytiin läpi ja tais olla pari vuotias ennenkun yöt alkoi mennä vasta hyvin. Keskimmäinen taasen alkoi nukkua yöt 2kk ikäisenä ja tää meijän kuopus on nukkunu ihan hyvin yönsä eli yleensä nukkuu 10h syö aamuyöllä ja jatkaa uniaan, mutta tääkin saattaa vaihdella. Niin ja nukkumaan tyty menee yleensä 18.30-19.

Nyt mua oottaa tuolla pyykit, astianpesukone ja muut askareet :LOL: Se on MORO!!

 
heinä-äiti, tervetuloa minun puolestani. Itsekin aika uusi, harvakseltaan kirjoitteleva. :)

Ihana hiljainen aamuhetki. Kuopus nukkuu vielä ja neljä vanhinta katsoo aamun piirrettyjä. :D Nooh, kohta pitää alkaa touhuaan tenavia kouluun ja eiköhän tuo Viitonenkin kohta herää. Itse "eksyin" palstalle kun kävin laskuja maksamassa. Kumma tää plussan palsta, aina vetää puoleensa... :whistle:

Mukavaa päivää kaikille! :wave:
 
neitinöppönen
HUomenta!
Täällä ilmoittautuu uninen äiti. Tyttö touhuilee aamuyön aina aivan vimmatusti, eikä unesta enää tietoakaan. Kauhea kitinä, jos yrittää nukuttaa... MAitokaan ei maistu. Ylös täytyy sitten nousta n klo 6. Sitten sinnittelee monta tuntia silmät punaisena ja kiukkuaa, kun väsyttää, muttei halua (tai voi?) nukkua. Tätä menoa herätään siis aika ajoissa, kunhan kelloja siirrellään taaksepäin. Pitää kyllä jotenkin yrittää muokata vähän tuota unirytmiä.
Ens viikolla 5 kk neuvola. Vähän jännittää aina painon nousu, koska tyttö on tuollainen siro. Kasvaa kyllä tasaisesti omaa tahtiaan, eikä oikeasti ole syytä huoleen, mutta äidit on kai äitejä... Enpä itsekään mikään jättiläinen ole.
Koitin taas tytön ikeniä. Sama valkoinen pilkku on ollut jo monta kuukautta alhaalla, muttei siinä (eikä muuallakaan) mitään tunnu. Välillä typy hankaa kauheella vimmalla ikeniään ja näkee, että tuntuu ikävältä. Sitten innoissaan järsii äidin kylmällä huuhdottua sormea ;)
Mukavaa päivää kaikki! Täytyy aloittaa aamuaskareet, kun typy nukkuu aikaisia päikkäreitään.
 
Onpa taas vähän väsy. Tytsin yöunet on välillä niin levottomia. Viime yönä, kun heräs, rupes kääntyilemään massulleen. Ei ooka vielä tehny sitä omassa sängyssä. Ja yleensä syötön jälkeen jatkaa heti unia. Nyt muutamia kertoja on valvonut jonkin aikaa ja viime yönä sitten valvo puolisen tuntia. \|O

BB:stä tais olla juttuu. Ite en tykkää tällä hetkellä olevista Kaarlosta enkä Mirasta. Mirasta pidin ennen, mutta nyt sen jatkuva valitus alkaa ärsyttää. Ja ennen en voinu sietaa Karia (en kyllä edelleenkään pidä kauheesti), mutta nyt hänessä on ilmenny yllättäviä positiivisia piirteitä. Viime vuonna kattelin BB:tä silloin tällöin kunnes huomasin katsovani kaikki jaksot. Edelleen oon sitä mieltä et se on ärsyttävä ohjelma, mutta kummasti sitä joutuu katsomaan. :ashamed:

Mites teette hedelmäsoseita vai ostatteko kaupasta? Ite oon tehny vihanneksista, mutta hedelmistä en oikein tiedä miten pitäs tehä :/ Omenasta tein, mut muut oon ostanu kaupasta. Hyviä vinkkejä/linkkejä otetaan vastaan.

Tytsi näköjään nukkuu. Taidanpa itsekin mennä sänkyyn, jos vaikka sais nukkuu hetken. Vaikka todnäk tytsi kyllä kerkee heräämään ennen ku ite kerkeen nukahtaa :wave:
 
ronjan äippä
Vieläkö mahtuu mukaan? Kirjottelin välillä tonne huhti muksuihin, mutta sielläkin on aika tiivis oma porukkansa. Tää vaikuttaa ihan mukavalta porukalta etenkin kun en ole hirveen ahkera kirjottelija!
Eli siis meillä neidille tuli sunnuntaina viis kuukautta täyteen. Tänä aamuna huomasin että toinenkin alahampaista on puhjennut, selittää nuo levottomat yöt.. Joku muukin tais sitä valitella! Saattaa herätä aamulla neljältä ihan pirteenä. Muutenkin herää tissille kolme kertaa yössä, vielä reilu kuukaus sitten mentiin yhdellä syötöllä tai välillä ei tarvinnut herätä ollenkaan.
Kiinteitä on syöty kuukauden verran. Aamupäivästä syö ruusunmarjasosetta tai banaania, iltapäivästä lihasosetta ja vielä illalla puuroa. Olisin toivonut et toi puuro vähentäs yösyöntiä, mut ei sit näköjään.. Mitenkäs muilla?
Tissiä menee 7-8 krt vuorokaudessa, pulloa ei oo meillä huolittu kun pari kertaa ja sitäkin vaan isiltä tai mummolta. Nokkamuki on harjotuskäytössä, josko äitikin pääsis joskus vähän irtautumaan!
Nukahtaminenkin on meillä nykyään tahtojen taistoa. Tyttö nukahtaa vain ja ainoastaan tissille muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Jos laittaa hereillä sänkyyn niin alkaa kamala huuto, eikä sitä kauaa jaksa kuunnella!
Että semmosta meillä.. Taidan lähtee ruuan laittoon kun tuo tyttö vielä nukkuu!
 
Heippa minunkin puolestani,

itse kirjoittelin kesäkuun äiteihin ja nyt ilokseni huomasin tämän uuden ketjun. Itsekin voisin tänne aina välillä kirjoitella ja myös taustailla sekä saada hyviä vinkkejä =) Joukkoon taitaa vielä mahtua, ainakin noista edellisistä kirjoituksista olen saanut sen käsityksen?

Itsellä on toukokuun puolessa välissä syntynyt typy eli ikää on reilu 4 kuukautta. Kova touhu ja tohina on joka päivä päällä, mutta vielä ei ole kääntynyt mahalleen. Eiköhän tuo lähipäivinä onnistu =)

Perunaa ollaan maisteltu nyt muutamana päivänä, on se vaan niin mainio näky kun ei oikein maistu. Reippaasti kaikki on kuitenkin nielty. Persikka sen sijaan oli parin ensimmäisen lusikallisen jälkeen herkkua, sitä odotetaan suu auki kuin pieni linnunpoika konsanaan. Superhellyttävä näky :heart:

-kesä06 ja typy (noin 4 kk + 2 vkoa)
 

Yhteistyössä