Keskustelua PCO:sta. Ent.PCOnaiset ja Vauvakuume

Olen vähän aikaa sitten saanut PCO-diagnoosin, vaikka osasin sitä jo epäillä jonkin aikaa... Lopetin ehkäisyrenkaan toukokuussa -09 ja sen jälkeen kuukautiset tulivat normaalisti neljästi. Viidensiä jäinkin sitten odottamaan ja vähitellen aloin epäillä tätä PCO:ta. Diagnoosi vahvistui ultralla pari viikkoa sitten. Monirakkulaisten munasarjojen lisäksi siis pitkittynyt kierto ja lievää aknea (voi tosin johtua jostain muustakin).

Vauvakuume on ollut mulla melkoinen jo muutaman vuoden, mutta miehellä se alkoi orastaa vasta tänä vuonna ja ajattelimmekin aloittaa pehmeästi lopettamalla ensin hormonaalisen ehkäisyn ja tutkailemalla kiertoa ja ovulaatiota ensin. No sittenhän kävi miten kävi... Varsinainen yritys alkanee keväämmällä 2010, kunhan saadaan tähän kehoon jotain toimintaa. Vertaistuki olisikin siis enemmän kuin tarpeen, sillä näin alussa tuntuu, ettei osaa edes koko asiaan suhtautua... Välillä on toiveikas, koska ei ole takana pitkää pettymysten sarjaa ja jotenkin haluaisi luottaa, että kaikki alkaa vielä toimimaan...Kuitenkin pelko ja huoli tulevasta, mahdollisesti raskaasta yritysajasta surettaa. Huoleton vauvakuumeilu ei olekaan kai sitten mahdollista, vaan kaikki tulee olemaan tarkkaan laskelmoitua ja suunniteltua... En tiedä, mitä ajattelisin.

Lisäksi on paljon kysymyksiä, joita en osannut gynekologikäynnillä vielä esittää, ja joihin en suoranaisesti löytänyt mistään vastausta. Esim. miten PCO:n vaikeusaste määritellään? Jotkut puhuvat rakkuloitten lukumäärästä, toiset oireiden laajuudesta... Tietysti, jos hoidot eivät millään auta, voidaan tilanteen todeta olevan melko haasteellinen. Ilmeisesti kaikki on kovin yksilöllistä. Lisäksi mietin sitä, kun minulle määrättiin terolutia kuukautisten käynnistämiseksi (kp oli jotain 80) yksi kuuri (10 pv/ 1 tbl). Vuoto alkoi kolmantena päivänä viimeisestä pilleristä. Ensisijainen ajatus oli, että oisin aloittanut hormonaalisen ehkäisyn uudestaan "hoitomuotona", mutta vauvahaaveitten takia toinen gyne suositteli nyt vaan odottamaan, josko kuukautiset tulisivat seuraavan kerran ihan "normaalisti". Onko kellään käynyt niin, että yksi terokuuri olisi riittänyt käynnistämään kierron (teroavusteisen vuodon jälkeen siis)? Onkohan e-pillereiden käytöstä kuurina (esim 3 kk) mitään hyötyä ovulaation suhteen? Mullahan tuli ehkäisyrenkaan lopettamisen jälkeen neljät säännölliset kuukautiset (kierto 31 päivää), ja bongasin mielestäni ainakin pari kertaa oviksen (oireitten perusteella)... Hormonaalista ehkäisyä olin siis käyttänyt putkeen 7 vuotta...

Kauhee selitystä... En vain ole puhunut muille kuin miehelle näistä asioista ja alkaa kohta henkinen hyvinvointi kärsiä...

Ai niin, sellasta lisäinfoa vielä, että olen 23-vuotias (mies myös) ja normaalipainon ylärajoilla (BMI on n. 24). Painoa tippunut parisen kiloa diagnoosista, ja ajattelin pudottaa painon suurinpiirtein painoindeksiin 21-22. Jospa siitä olisi jotain apua pitkittyneisiin kiertoihin. Kuukautiset olivat muuten ennen e-pillereitä säännölliset, kierto saattoi tosin olla joskus pitkähkö (en enää muista, kun siitä on niin kauan aikaa!).

Ystävällisin terveisin, leppoisaa joulua toivotellen

Kirsikka
 
Kirsikka09> Tervetuloa! Itse jäin myös vähälle infolle pco:n toteamisen yhteydessä ja suurimman osan tiedosta olenkin saanut netin välityksellä. Sanavalmiisti täytyisi osata kysellä saadakseen vastauksia lääkäreiltä eikä sekään näköjään mitään takaa. Ainakin täällä suhtaudutaan aika välinpitämättömästi siinä vaiheessa, kun yritys on vasta alussa tai haaveena ja tukea saa paremmin vasta vuoden tuloksettoman yrityksen jälkeen.

Itse pitäisin ihan kunnolla taukoa e-pillereistä tuollaisen putken jälkeen ja antaisin kehon rauhassa palautua. Mieluummin siis hakisin apua normaalin kierron löytymiseen jostain muusta lääkkeellisestä, mikäli pienestä painonpudotuksesta ei ole apua. Sulla on normaali painoindeksi, joten pienikin pudotus saattaa tuoda toivotun muutoksen.

Itse koen tilanteen niin, että tämä tekee vauvahaaveilusta raskasta, mutta koitan olla antamatta sen vaikuttaa yrittämiseen. Pyrin siis pitämään tekemisen maun pois pupuilupuuhista, kun siitä tuskin on muuta kuin haittaa. Mikäli raskautuminen kestää, niin ainakin on ollut nautinnollista ja tullut harjoiteltua ahkerasti. :D

Omaan napaan kuuluu tyypillistä nippailua, joka on toiveita herättävää. Tuntuu siis erilaiselta kuin normaalisti ja kuvailisin kohdun kasvukipujen kaltaisiksi. Kp 24 lähtien on tihuuttanut ja haluan uskoa kyseessä olevan kiinnittymisvuoto ja alkuraskauden tihkuttelu. Testi näytti kuiten tänä aamuna negaa, joten odottelen pari päivää seuraavaa testausta. Tätin oletettu saapuminen on vasta 2.-4. päivä tammikuuta mikäli ovuloin normaaliin aikaan. Epäilen kuitenkin oviksen tapahtuneen jo aikaisemmin tai jääneen kokonaan pois, kun en raskauden alkamiseen uskalla luottaa. Toivo on korkealla vielä, vaikka pelkään sen olevan turhaa ja kohtaavani tässäkin kierrossa pettymyksen. Itkeskelin jo tuhrun alkaessa, joten näkyy sattuvan jo tässä vaiheessa. :(

Muita oireita on paineen tunne alavatsalla, närästys ja rintojen aristus. Vessassa ramppaan myös normaalia tiheämmin ja vähän väliä tuntuu kuin hulahtaisi kunnolla eli menkat alkaisi ihan oikeasti. Yleensä vuoto on kuitenkin ollut ihan vaan valkovuotoa ja välillä tuhrua, joka onneksi enimmäkseen on pysytellyt vanhana eli tummana, matkallaan viipyneenä vuotona. Kirkasta verta on tullut muutaman kerran vähäinen määrä, joka on kaukana menkkavuodon mittakaavasta. Myös nippailut ovat niin lieviä, ettei niitä voi kivuksi kutsua vaikka menkkakipuni ovatkin yleensä sietämättömiä ilman vahvoja särkylääkkeitä.
 
Kiitos vastauksesta macy gray!

Nyt on yksi terolut-kuuri takana ja vuoto tuli kait normaalisti (kesti viikon, oli niukempaa, kuin normaalisti). Nyt meneillään kp 13. Oon tikuttanut ovista huvikseni pari päivää ja tähän asti ollut negatiivinen, ehkä hyvin haalea haamu on jonkin aikaa viipyillyt testissä, mutta tulkitsen, että negaa näyttää eikä siis ainakaan väärää positiivista. Ovulaatioon viittaavia oireita en ole vielä havainnut, mutta odottelen niitä kuuluisia limoja, koska olen ne aikaisemminkin joskus havainnut ja uskon, että silloin tosiaan ovuloin, kun kiertokin oli säännöllinen.

Vauvakuume on vaan vahvistunut sekä mulla, että miehellä, ja päätettiinkin lopettaa kaikenlainen ehkäisy ja antaa vauvalle mahdollisuus tulla. Mitään erityistä täsmäyrittämistä ei harrasteta, mutta jos kierto vaan pitkittyy eikä raskaus ala kevään kuluessa, hakeudun varmasti jonnekin lisätutkimuksiin ja hoitoon. Varmaan terot + clomit on se yhdistelmä, jolla useimmiten alussa mennään? Varmaan terolutiakin voisi kokeilla pidempänä kuurina (ilmeisesti se 3 kk on aika tavallinen aika) ja toivoa, että kierto tasoittuisi sen jälkeen... Ovulaatiohan ei välttämättä silti tapahdu...

macy
: ootko jo testannut uudestaan?

Mä odotan nyt vaan innolla, että ovulaatiotestiin piirtyisi vahva viiva tai muuten tunnistaisin ovulaation. Huojentaisi jotenkin se tieto, että ovulaatio tapahtuu, vaikka en heti raskaaksi tulisikaan...

Rentouttavaa viikonloppua kaikille!

 
Kirsikka09 > Testasin seuraavana aamuna, kun oli tarkoitus juhlistaa vuoden vaihtumista ja vuosipäivää. Negaa näytti kuten oli odotettavissa. Yksi testi on jäljellä ja aikaisintaan huomenna testaan, mutta parempi olisi odottaa vaikka maanantaihin. Tänään on kp32/32-34 ja oireet ovat vahvistuneet entisestään. Huomasin hiusten rasvoittuvan nopeammin ja päätäkin särkee. Lämmöt ovat kuitenkin normaalit, joten aika epäilevästi suhtaudun tässä kierrossa plussaamiseen. En uskalla luottaa oireisiin, mutta toivon plussaa tosi kovasti.
 
Heipä hei tyttöset ja hyvää alkanutta vuotta !

On kieltämättä turhauttavaa vauvahaaveilla kun tuntuu ettei kroppa toimi.

Mulla oli tossa joulun jälkeen selkeesti ovulaatio (tikuttamaan oon hiton laiska), mutta muuten oireet oli suht selvät. Hikoilin öisin ja sen jälkeen nänneistä tuli niin kipeät ettei koskea voinut. jopa paidan pitäminen oli tuskaa. Ainoana miinuksena oli se että en miestä päästänyt kuin kerran tarpeeksi lähelle että jotain olis voinut ehkä tapahtuakin.
Sekin juttu meni vaan ihan reisille koska hermostuin siihen että toinen ei ymmärrä että mun tissit ei oikein tykännyt että sillon niitä piti hipelöidä :whistle:

Nyt on sit vähän nippaillu, mutta tuskinpa mitään sellaista nippailua. Tarvittas pyhää henkeä tai erittäin kovia uimaritouhutippoja :LOL:

Mutta ainakin oli ovulaatio. Se on jo hyvä merkki =)
 
Mulla on kp 30/24-61 ja ovisoireiiluja oli kp 17-20 mutta tikkuplussaa en saanut, tummimmat viivat kp 19-20. Oletankin että jos ovis oli se olisi ollut kp 20. dpo7 testasin negan uuden vuoden varmistuksena. Varmaan seuraava testi dpo12 kun menen vyöhyketerapiaan, ja se käsittely on erilainen jos epäily raskaudesta. Oireita ei ole, lähinnä vaan pessimistisin ajattelu, ettei varmana oo tärpännyt kun en saanut tikkuun plussaa.
 
Heip!

Ambrosine, hienoa, että ovulaatio on kuitenkin tapahtunut! Kunpa mullakin vielä... Tänään kp 14 ja ovistesti edelleen haamunegatiivinen. Oireita ei erityisemmin ole, MUTTA: seksin jälkeen havaitsin tänään hieman verensekaista (ehkä rusehtavaa ennemmin kuin punaista) limaista vuotoa vessassa käydessä. Hmm. Onkohan ihan tavallista? Ennen ei yhdyntään mitään vuotoja ole liittynyt... Vuotoa ei enää seuraavalla vessareissulla ollut havaittavissa. Voisiko liittyä ovulaatioon? Vai onkohan jotain PCO-tiputtelua... Ehkei mitään sen kummempaa.

Onko kellään pco:n oireena hiustenlähtö? Mulla hiukset ovat vähentyneet selkeästi vuoden aikana... Luin jostain, että hiukset ei välttämättä kasva takaisin, mutta esim. pillereillä voidaan hiustenlähtöä estää. Entäs, kun ei halua käyttää pillereitä, vaan haluaa lapsen... En ole niin pinnallinen, että pieni hiustenlähtö masentaisi, mutta hiukan ketuttaa niitä karvoja onkia suihkun lattialta aina kasakaupalla...

Huoh. Eipä ole järkevistä hommista tullut tänään mitään, kun oon vaan antanut huolensekaisen vauvakuumeen viedä.
 
Kirsikka09 > Mulla lähtee hiuksia normaalia enemmän. Mulla on aina lähtenyt kerran vuodessa lyhyen jakson aijan tavallista enemmän hiuksia, mutta tilallekin on aina kasvanut. Ekalla raskauskolmannekselle, synnytyksen jälkeen ja imetyksen loputtua tuli myös runsaan irtoamisen jaksot. tuolloin multa lähti 25-30% hiuksista eli ihan selkeästi ohuemmaksi. Oli sitten hassun näköinen, kun uutta kasvoi tilalle ja niistä muodostui kuriton pörrö. :LOL:

En osaa määritellä missä vaiheessa hiuksia alkoi lähtemään enemmän, mutta suunnilleen muutama kuukausi niitä ehti lähteä ennen kuin pco todettiin. Toteamisen aikoihin lähti muutenkin runsaasti, joten ehdin jo ahdistua mitättömistä hiuksistani. Uusi malli ja lyhyempi (ja kevyempi) pituus auttoi, koska eivät enää mene päätä myöten. On siellä uuttakin tulossa ihan kiitettävästi, joten en usko kaljuuntuvani. Painon pudotus (mikäli on vara pudottaa) ja sillä oireiden kuriin saaminen poistaa kuulemma tuon ongelman. On siis ilmeisesti jonkun pco:lle tyypillisen hormonaalisen muutoksen aiheuttama ilmiö.

Onneksi itselläni on mistä harventua, mutta ponnari näyttää kyllä säälittävältä rääpäleeltä. Näyttäisi isltä, että 2-3 vuoden sisällä ponnari on ohentunut puoleen, joten ei ne kaikki irtoavat näytä korvaantuvan. Lohdullista on kuitenkin se, että nytkään kaikki hiukset ei yllä kiinni, joten se selittää oisan tuosta ponnarin radikaalista ohenemisesta. (Taisi olla tasapitkät hiukset siihen aikaan mihin vertaan ja nyt on otsatukka. Lisäksi on paljon tuota pörrölle nousevaa uutta, joista pisimmät yltävät korvalle asti.

Älä siis menetä toivoasi, mutta apuja toki kannattaa kysellä. Ehkä ongelmaan olisi muitakin ratkaisuja kuin e-pillerit tai muu raskauden estävä lääkitys. Itse en ole asiaan perehtynyt, mutta olisi kiva lukea, jos joillakin on vinkkejä ja parempaa tietoa aiheesta.
 
Heip, täällä kp 15. Vähän tuli vielä vaaleanpunertavaa limaa tänään, mutta hyvin vähän. Ei mitään ovisoireita, myöskin testi negatiivinen. Ajattelin tämän tammikuun tikutella ja sitten antaa olla, jos ei mitään tapahdu... Varmaan haen sitten terolut-kuurin, kun en jaksaisi arpoa loputtomiin, että milloinhan alkaa kuukautiset...

macy: kiitos hiustenlähtöön liittyvästä vastauksestasi! Hiukan ainakin helpotti, että sulla kasvaa hiuksia myös takaisin, ainakin osittain... Kun menen seuraavaksi lääkäriin tässä keväällä, kyselen kyllä tästä hiusasiasta lisää. Teitkös muuten jo testiä uudelleen?

Ella-83: sinulla ilmeisesti ovistestit toimii, eli ei näytä koko ajan positiivista. Näkyykö sulla testissä usein kuitenkin haamu, vai ihan puhdas nega? Mulla on nyt viiden päivän tikuttelun ajan näkynyt aina hailakka haamu. Jos näkyy haamu, alkaako se sitten vähitellen vahvistua vai tuleeko plussa yllättäen yhtäkkiä? Ei tartte osata juuri Sinun vastata näihin kaikkiin, mutta ajattelin, että vaikututat kovin perehtyneeltä näihin ovulaatioasioihin...
 
Jospa minäkin liittyisin mukaan... Olen 29 vuotias kahden lapsen äiti. PCO-diagnoosin sain joulukuussa 2008 kun menin yksityiselle gynelle viikkotolkulla jatkuneen vuodon takia. Siellä sitten ultrassa paljastui että pco olis. Samalla sain lähetteen kaavintaan koska vuoto tuskin tulisi heti loppumaan. Kaavinnan tulos oli kohtulimakalvon ylikasvu ja sitä on nyt yritetty hoitaa, huonolla menestyksellä. Söin primolutteja kolmen kierron ajan ja sen jälkeen piti odottaa yhdet luomumenkat. No menkat alkoivat vasta kun kp oli jo 86 ja vuotoa kesti nelisen viikkoa. Parin viikon päästä alkoi tiputteli jälleen ja nyt vuotaa kunnolla, vuotanut jo pari viikkoa. Gynelle pitäisi mennä taas, kunhan tulee uudet ajan jakoon...

Ehkäisyttä ollaan oltu vuosi, mutta eipä ole tarvinnut testailla kun on nyt tätä ylikasvua yritetty hoitaa samalla. PCO:hon ei ole mitään hoitoa ja minun kohdallani taitaa paras lääke olla painonpudotus, sama lääke tehoais myös varmaankin tuohon ylikasvuun. Painoa minulla meinaan on aivan liian paljon, kolminumeroinen luku ja ihan reilusti sitäkin. Joten ruokavalioremppaa tässä tehdään koko ajan. Sain noin vuosi sitten pudotettua painoa melkein 10 kiloa, mutta kaikki tuli takaisin...

Tosiaan lapsia on kaksi, diagnoosin sain kun kuopus olil melkein kaksi vuotta. Lihoin kuopuksen syntymän jälkeen parissa vuodessa noin 15 kiloa, joten luulen, että se sitten aiheutti ainakin tuon ylikasvun. Esikoista yritimme melkein vuoden, kuopus tärppäsi kuukaudessa, tosin esikoinen oli silloin vasta noin puoli vuotias eli synnytyksestä oli vähän aikaa.

Mutta siinäpä se, minun vuodatukseni :)
 
Tervetuloa hopeapaju!
Minullakaan ei ole PCO:hon mitään lääkehoitoa, vaan terveellisillä elämäntavoilla toivon voivani vaikuttaa positiivisesti oman kehon toimintaan. Olen nyt normaalipainoinen, hiukan ylärajoilla tosin, mutta viime vuonna pudotin hitaasti viisi kiloa ja tavoitteena olisi ainakin toiset viisi vielä pudottaa. Mulla on ollut keinona ihan vaan kunnon lautasmalli ja säännölliset ruoka-ajat. Nyt ennen joulua kokeilin myös sovellettua vähähiilihydraattista ruokavaliota ja painoa tippui heti pari kiloa. Eli jos voi turhista hiilareista (esim. valkoiset jauhot ja sokerit) karsia, niin kannattaa! Mulla katosi monet vatsavaivat tämän ruokaremontin myötä ja oon ollut tosi tyytyväinen. Oon myös silloin tällöin pitänyt netissä ruokapäiväkirjaa, ja sen avulla ainakin näkee kuinka tulee syötyä ja mitä tarvitsisi kenties lisää. Tsemppiä painonpudotukseen!

macy gray: mitäs kuuluu?

Mulla on ollut hiukan vatsa kipeä pari päivää. Ei kovin paljoa, ei kuukautismaista oikeastaan, vaan koko alavatsalle sijoittuvaa pientä kipuilua. Ei limoja havaittavissa. Ovistestiin piirtyi tänään kuitenkin paljon vahvempi viiva kuin aiemmin (edellisissä testeissä oon muutamien minuuttien odottelun jälkeen havainnut hailakan haamun, joka kyllä katoaa testistä lopulta), mutta negatiiviseksi tulkittava silti. Haluisin niin uskoa, että ovis oisi vielä tulossa (nyt kp 18) ja viiva siitä vahvistuisi viikonlopuksi! Mutta mutta... Täähän todennäköisesti on jotain PCO-sekoilua, joten toiveet ei oo korkealla... Ehkäpä testaan tänään vielä uudestaan myöhemmin.
 
Kirsikka09, mulla ei juu näytä koko ajan plussaa testit. Mutta pitkissä (jälkeenpäin tietäen ovuloimattomissa) kierroissa voi käydä niin että tulee ovisplussia eri vaiheessa kiertoa. Tai sitten ei tule plussaa olleskaan.

Ovuloiduissa kierroissa mulla usein viiva vahvistuu ja sitten ovisaikaan on 2 päivää plussana ja taas haalenee. Tosin on plussa tullut yllättäenkin, etukäteen vahvistumatta..

Mulla lähes aina tulee toiseen viivan vähän väriä, tuota LH-hormoniahan on elimistössä aina ja pcolaisilla usein enemmänkin (siksi joillain aina plussa kun sitä on niin paljon).

Yhteenvetona vielä: mulla ovistestit toimii ja ei toimi. Lähinnä vääriä plussia on tullut ovuloimattomiin kiertoihin, mutta itselleni sekin että olisi ehkä edes yritystä kropalla, on tärkeä tieto. Osaa sitten ajoittaa hommailuja, ja sitten jos muut merkit vahvistavat oviksen voi laskea loppukierron pituutta. Joku kierto kun kroppa toimii, voi ovistestillä saada oikeaan aikaan siitä vihjeen.

Tässä kierrossa tikutin kp 7-22 ja negoja vain sateli. Vahvimmat viivat olivat kp 19-20 ja sitten vaalenivat ja sitten loppui testit. Ensi kierron pidän tikutustaukoa, itselläni ainakin alkaa hermo mennä kun ei niitä plussia tule, ja jos tulee niin osoittautuu monesti "vääräksi" hälytykseksi.

Niin joo ja miinusta vähän CB:n digitestille. Se näytti mulle plussaa viime kierrossa kp 20 vaikka tikkutesti ei ollut lähellekään positiivinen. Gyne vahvisti ettei ovista edes ollut.. Minulla parhaiten ovat toimineet mm. Prismasta saatavat Fertest- ovustikut sekä Kotitesti.fi:ltä tilatut ovistestit.
 
Kirsikka09 > Ei ole tullut selvyyttä tilanteeseen vieläkään. Sunnuntaina testaan, mikäli suinkin maltan odotella. Toisaalta tekisi mieli testata jo huomenna, mutta parempi olisi odotella. Kp37/32-34 menossa, joten testin pitäisi jo näyttää plussaa jos on näyttääkseen. Tihkuvuoto tosin saattoi hyvinkin olla menkat, koska nyt on ollut ovisoireiden tyyppisiä tuntemuksia. Omasta mielestäni vaikuttaisi siltä, että tämä on pitkä ovuloimaton kierto tai sitten kierto vaihtui joulun jälkeen. :(

Päätin olla yhteydessä terveyskeskukseen, mutta vasta testauksen jälkeen. Toivon saavani selvyyttä tähän tilanteeseen ja hieman tukea. Kivut on olleet ajoittain sen verran voimakkaita, että haluan niihin jotain apua. Onkohan se painon putoamista tehostava diabeteksen hoitoon tarkoitettu lääke sopiva käytettäväksi raskautta yrittäessä? Olisin valmis harkitsemaan sen käyttöä, koska päivittäinen särkylääkkeiden syönti ei ole ratkaisu.

Olen ollut todella väsynyt ja päänsäryt ovat päivittäisiä. Välillä myös huimaa. Syönyt olen säännöllisesti ja lähes lautasmallin mukaan. Nesteytyskin on riittävää, mutta silti janottaa. Täytyy sitten vessassakin rampata. Ei ole hyvä vointi eikä ulkoilu sitä muuksi muuta. Toivottavasti pian helpottaa. Lämmöt on normaalit tai alle.
 
Heip taas,

Kiitos Ella-83 vastauksesta! Tein uuden ovistestin eikä siihen tullut enää mitään viivaa... Ilmeisesti oli vaan joku satunnainen juttu tuo vahvempi viiva...

macy gray: tarkoitatko metformiinia? Mun käsittääkseni sitä käytetään PCO:ssa yhtenä hoitomuotona, ja hyvin tuloksin on paino ainakin pudonnut monella ja kyllä kait sen aikana on raskaaksikin ihan turvallista tulla. Pikaisella googletuksella löytyi ainakin monia onnistuneita. Lisäksi sitä lääkitystä voi kai jatkaa raskauden alettuakin, eli ei olisi vaaraa... No en ole mikään asiantuntija. Toivottavasti olosi helpottuu! :hug:

Mulla on fyysisesti oikein hyvä olo, mutta viime yö meni ihan pieleen, kun tuli vaan valvottua ja mietittyä tulevaa... Lähinnä on pohdituttanut, että kuinka tuo hoitoihin hakeutuminen oikein etenee. Saako esim. clomit vasta, kun on yritystä takana pidempään ja lähete lapsettomuustutkimuksiin tms.? Olen vielä opiskelija ja YTHS:llä on asiaa hoidettu. Sanoivat siellä kyllä, että tulen sinne sitten uudestaan, jos ei vauvaa ala kuulumaan...
 
Itse sain jälleen clomit samantien kun yksityisellä gynellä kävin. Minä en vaan ihan vielä ole niihin valmis. Syön eka homeopaattiset lääkkeeni loppuun ja toivon että ne ja vyöhyketerapia saisi kropan itsestään toimimaan. Kuitenkin alan jo olla epätoivon partaalla, joten varmaan tässä keväällä tulee ajankohtaisesti hormonilääkekin sitten. Terolutit nyt ensiksi.

Olen totakin pohtinut, että mulla hormonihäiriöt voivat hyvinkin johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta, homeopaatti ja vyöhyketerapautti kumpikin ovat miettineet samaa kohdallani.
Pitäsi yrittää saada aika ihan tk-lääkärille ja pyytää samalla muitakin hormoniverikokeita sitten.
Voinhan mä sanoa, että on mulla joo terot+ clomit jo saatuina mutta ennen niiden aloitusta haluaisin saada ne verikokeet. Jos vaikka sieltä löytyisikin jotain..
 
Kirsikka09 > Kiitos vastauksesta. Kysynpä sitten tuosta asiasta lisää lääkäriltä, jos vaikka saisin aloitettua kuurin. :)

Tietääkö kukaan millä perusteella pääsee verestä tehtävään raskaustestiin? Jos ei seuraava kotitesti näytä plussaa ja oireet jatkuu, niin voisin sellaista pyytää.
 
Heip, enpäs tiedä, millä perustein verestä tehtävään raskaustestiin pääsee... Vaihtelee varmaan paikkakunnilla ja paikoissa. Mulla viimeksi kun kierto pitkittyi eikä raskaustesti ollut positiivinen (tosin silloin ei ollut edes yritystä, mutta yths:llä tehtiin normiraskautesti) niin gynekologin vastaanotolla ultrattiin alakautta nuo munasarjat, mutta samalla hän tietty kattoi/tunnusteli jos kyseessä ois kuitenkin ollut raskaus. Noh, eipä ollut...

Itellä nyt kp 21, eikä ovulaatiota varmaan ole vielä tapahtunut. Ja tuskin ihan lähiaikoina tapahtuukaan... Hiiva tosin ilmeisesti löysi tiensä perille ja sitä tässä häädetään veks ennen kuin pystyy yrittämistä jatkamaan. Ovulaatiotestiin piirtyi hieman vahvempi viiva, mutta ihan hailakka nega kuitenkin. Kuinkahan kauan kannataa odottaa kuukautisia saapuviksi? Siis, jos nyt tammikuussa ei tule ollenkaan kuukautisia, kannattaako kattoa vielä ihan "rauhassa" helmikuu, vai hakea jotain lääkkeellistä avustetta?
 
no ainakin menkat sa aolla pois ihan hyvin 2kk ja pidempäänkin. Lääkäristä sitten riippuu, missä vaiheessa hänen mielestään oisi pitkä kierto lopetettava. Mutta ymmärtääkseni suurin osa pitkistä kierroista on 60-80 päivää, ja sitten limakalvo vaan vuotaa pakosta ulos. Mulla viime kierto oli juuri 61 päivää ja sain kuurin valmiiksi mutta en tarvinnut kun menkat tosiaa alkoikin sit heti lekurikäynnin jälkeen illalla :LOL: Enkä mä suosittele ihan vähästä hormoneilla käynnistämään kun voi taas sekoittaa elimistön tasapainoa lisää. Toisille tosin yksikin kuuri voi taas auttaa säännöllistämään toimimman..
 
Joo, mä oon vaan niin hätänen etten haluaisi odottaa aina 80 päivää ja sitten taas alottaa odottamisen uudestaan! Nyt kun mieskin vihdoin kuumeilee tosissaan, tuntuu piinavalta, että mun kehossa ei oo mitään toimintaa! Siis vielä. Tässähän pitäisi olla aikaa odottaa ihan rauhassa... Mulla on vaan tosi vahva tunne, ettei mitään ala tapahtua itsestään... Ehkä olen vaan hyvin pettynyt koko diagnoosiin ja siihen, että tämä ennen mulle niin iloinen ja ihana asia on muuttunut pelonsekaiseksi ja saavuttamattoman tuntuiseksi...
 
Kirsikka09 > Taidan suunnilleen tietää miltä susta tuntuu. Mullahan on myös tuore diagnoosi eli pakka mennyt täysin sekaisin. Esikoinen tärppäsi heti ekasta kierrosta, kun alettiin yrittämään eikä pco-oireista ollut tietoakaan. Jälkeen päin ajateltuna niitä kyllä oli, mutta kroppa toimi hedelmällisyyden osalta ihanteellisesti. Nyt kerettiin kuumeillä pitkälti yli vuosi ennen kuin aloitettiin yrittämään ja olin juuri saanut diagnoosin. En ole koskaan pitänyt muutaman kierron sisällä tärppäämistä itsestäänselvänä, mutta nyt ahdistaa. Tieto kropan tilanteen muutoksesta ja hedelmällisyyden heikkenemisestä varjostaa raskauden yrittämistä voimakkaasti ja tekee odottamisesta raskasta. Raskausoireiden kanssa eläminen testien näyttäessä negaa on hämmentävää ja lisää pelkoa entisestään.

Tällä hetkellä en ole varma onko pitkä kierto menossa, olenko raskaana vai oliko joulun jälkeinen tihkuvuoto uuden kierron aloittaneet menkat. Toivon keskimmäistä, mutta asennoidun muuhun totuuteen. Mieli on maassa, vaikka kaiken järjen mukaan toivoa vielä on. Olo on tällä hetkellä , mutta eipä siitä osaa iloita. Jos pco:ta ei olisi vaan kroppa toimisi entiseen tapaan, niin luultavasti olisin raskaudesta hyvinkin vakuuttunut ja odottaisin asian varmistumista rauhallisin mielin.

Oletko saanut painoa pudotettua? Useinhan se korjaa tilannetta vaikka kyse olisi vain muutamasta kilosta. Muistaakseni olet normaalipainoinen, joten paljosta ei varmaan olisi kyse. Jos teillä ei varsinaista yritystä vielä ole, niin anna keholle ihan rauhassa aikaa palautua. Lääkkeilläkään ei välttämättä hetkessä saada tilannetta korjattua, mutta varmasti niistä apua on. Itsekin olen harkinnut niitä uudestaan, mutta en tiedä myöntääkö minulle sellaista hoitoa muu kuin yksityinen lääkäri. Painoa koitan pudottaa ja mieluusti sitä tulisikin saada pois n. 10kg. Enemmänkin kärsisi, mutta en koe laihuutta omaksi jutukseni. Normaalipainon ylärajoille ja vähän ylikin riittäisi mulle hyvän olon saavuttamiseksi ja todennäköisesti myös hedelmällisyyden parantamiseksi. Esikoista yrittäessä painoin saman verran kuin nyt, mutta ilmeisesti rasvaprosentti on nyt isompi.
 
Heissan kaikille !!! :flower:

Uudet ja tietämättömät sekä vanhat tutut .... itselläni oli hoitoina ekassa terolutit käynnistämässä vuotoa ja 3 kierto toi halutun tuloksen (myöskin nopea laihdutus ja bmi alle 24 ) , kakkonen myös teroluteilla , juuri olisi aloitettu clomit (ja edelleenkin laihdutus vaikka bmi oli alle 24 , mutta lääkäri suositteli vielä muutaman kilon pudotusta ja + ) , kolmoseen hain terolutit heti mukaan kun yritys alkoi ja raju laihdutus + , neloseen hain terolutit ja clomit aikaste pian ja sain myös metforemit auttamaan painon pudotuksessa , hieman laski paino bmi n.24 ja neljäs(?) vai oliko pitkäksi venynyt 3 kierto clomeilla + . Nyt hain metforemit auttamaan painon kanssa , ei tippunut kuin muutama kilo :ashamed: ja terolutit jotta sain edes vuodon alkamaan , clomikierroissa en terolutteja ottanut ! eka clomikierto oli ihanteellinen n. 30 vrk , mutta toinen kierto venyi ja venyi .. ovis tuli vasta kp 30 liki yhtäkkisellä kivulla ja ovistesti näytti kivun jälkeen SELKEÄÄ plussaa .. pp 9 sain hailakkaakin hailakkaamman + r-testiin ja ultran mukaan juuri päivälleen näin ! Nyt mennään rv 10+2 :heart: ja tässä raskaudessa auttoivat yleisvitamiinit + vahva E sekä d-vitamiini 125 ! + metut ja clomit ... painoa edelleenkin liikaa .... :ashamed: bmi 28+ , mutta raskaana !!!! :saint:

neitim
 
Heip, kiitos neitim hoitohistoriastasi! Olisin kiinnostunut kuulemaan tosta terolutista, että millaisina kuureina sitä käytit: otitko esim. kp 15-24 vai odotit ovulaatiota ja sitten vasta? Ilmeisesti kuitenkin ovuloit suht säännöllisesti, koska terolutit ovat osassa raskauksista riittäneet? Itse en usko, että mulla tulee ovulaatio kovin usein, kun viimeksi ennen 10 pv terolut kuuria oli meneillään kp 90...

macy gray: meille on lapset tervetulleita, mutta varsinaisesta yrittämisestä en voi puhua, kun tuntuu, että siihen tarvittaisiin ovulaatio... Tieto ovulaatiosta voisi saada sitten aikaan erityistä yrittämistä, mutta nyt mennään tulee jos on tullakseen... Painoa on pudonnut parisen kiloa ja normaalipainon ylärajoilla edelleen. Tavoitteena tammikuussa vielä pari kiloa pois ja kevään aikana joku 8 kiloa lisää, olisin sitten oikein ihannepainoinen kai (BMI=21-22). Mä kyllä pystyn painonpudotukseen, se vaatii vaan aika tarkkaa annoskoon rajoittamista. Oon ihan tavallisen terveellisen ruuan ystävä ja ilmeisesti sitäkin voi syödä liikaa... tai sitten pco on vaikeuttava tekijä tässäkin asiassa.

Olisi kyllä huikeeta, jos painonpudotuksen ansiosta alkaisi hormonitoiminta pelaamaan! Tätä ajatusta tukee hiukan se, että ennen hormonaalista ehkäisyä mulla oli suht säännöllinen kierto ja painoa oli se 10 kg vähemmän.
 
Ehkä minäkin sitten voisin tulla tänne kurkkimaan. :wave:

Diagnoosi pco-tyyppisistä munasarjoista on tehty alkuvuodesta 2005, kun olin odottanut pillereiden poisjättämisen jälkeen kuukautisia yli puoli vuotta. Silloin kuukautiset käynnistettiin teroluteilla ja "hoidoksi" sain ehkäisyrenkaan. Lapsista haaveiltiin, mutta luulin sen olevan mahdotonta. Kun vihdoin katsoin olevani valmis lähtemään taisteluun lapsettomuushoitojen kanssa, jätin renkaan pois. Kuukautiset tulivat kerran noin 30 päivän kierrolla ja jäivät taasen pois. Edellisen kerran tohtori oli käskenyt hakeutua lääkäriin vähän nopeammin kuin puolen vuoden odottelun jälkeen. Niinpä varasin ajan lääkärille. Minulla ei ollut mitään käsitystä ovuloinko lainkaan. Vajaa viikko ennen lääkäriaikaa tunsin oloni jotenkin omituiseksi ja tein positiivisen raskaustestin. Siitä seurauksena nyt alle vuoden ikäiset kaksoset. :heart:

Kaksosten syntymän jälkeen en ole käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä vaan olen yrittänyt kartoittaa vähän tätä kiertoa ja katsoa vaikuttaako raskaus siihen mitenkään. Ja sehän venyy jostain kuudestäkymmenestä aina tuonne yli 80 päivään saakka, koko ajan odotan, koska jäävät kokonaan pois kuten silloin vuosia sitten... :/ Kolmannen rakkaan yritys olisi tarkoitus aloittaa siten, että ikäeroa pienille tulisi minimissään pari vuotta. Eli siis jossain vaiheessa tätä vuotta. Nyt menossa kp27 eikä ovulaatiosta ollut tietoakaan. Viime kierrossa bongasin oviksen hurjien oireiden perusteella.

Edellisen raskautumisen yhteydessä olin pudottanut jonkin verran painoa vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, joka sopi minulle todella hyvin. Se onkin ainoa kokeilemistani "kuureista", jolla todella oli tehoa ja jota jaksoin noudattaa. Lisäksi käytössä oli kaikki mahdolliset täältä hankitut vinkit vehnänalkioöljystä greippimehuun jne. Liekö noilla sitten ollut vaikutusta... Nyt kypsyttelen uudelleen ajatusta vhh-elämästä, mutta nuo muut saavat kyllä olla. Aika saa näyttää, olivatko kaksoset suuri luomuihme vai onnistutaanko pistämään jossain vaiheessa kolmonen alulle. :)


+++ Hirmuisesti plussaonnea kaikille! +++
 
Kirsikka09 ovis on ollut hakusessa aina .. teroluteilla sai kuitenkin omaa hormoni toimintaa aktivoitua ja kun vihdoin tuli ovis niin + . Sen olen huomannut että kunhan ovulaatio tulee niin tulee aika helposti plussa ... terolutit riitti alussa herättelemään hormooneita , mutta ei sitten enään .... vuodot on olleet luomusti 30vrk - 6kk välein . nytkin clomikierrossa eka ovis plussa tuli hienosti laskelmien mukaan ja vuoto myös , toinen kierto sitten venyikin , mutta oli kuitenkin clomit kasvattaneet yhden muniksen joka sitten odotellessa vihdoin puhkesi kp 30 luokilla ja sen oviksen kyllä tunsi ja siitä + , edellinen tuli samoin , 3 (vai 4) clomikiertoa ja viimeisin kierto venyi ja ovis tuntui ja siitä nyt 1v1kk tyllerö :)
Terolutít otin kp 15-24 ,mutta clomikierroissa annoin kierron mennä omiaan ja niinhän ne menikin ...2 viimeisimmässä , ei terolutit auttaneet mitenkään kiertojen tasaamiseen saati ovulaatioon ... mutta yleensä niillä aloitetaan !

Omia menkoja ei synnytyksen jälkeen tullut lainkaan !!! Teroluteilla käynnistin vuodon ,jotta sain aloittaa clomit .

neitim
 

Yhteistyössä