Keskustelua PCO:sta. Ent.PCOnaiset ja Vauvakuume

Heippa!
Taidampa hypätä tähän ketjuun, vaikka tosissaan tosta kuopuksesta en pääse haaveilemaan, ennen kuin lopetan imetyksen tässä kevään mittaan.


Kirsikka Kyseli metujen vaikutuksesta hedelmällisyyteen. Muistaakseni metut vaikuttaa niin,että vähentävät antrogeenien (mieshormoonit,joita PCO:ssa erittyy usein liikaa) vaikutusta elimistössä ja sitä kautta edesauttavat normaalin hormoonitasapainon löytymistä.
 
Macyn tuloksia jännitetään täällä! b :) d

Jaahas, tämä mamma on kärsinyt tänään ihan oudoista olotiloista. Testasin taas ovista ja taas aavistuksen vahvistunut viiva sieltä pötkähti. Kävin apteekissa kaksosten asialla ja ostin sitten samalla apteekin raskaustestin. Tiedän millainen arpoja olen ja koska olotilat oli niin omituiset, halusin sulkea sen vaihtoehdon omista kuvitelmistani pois. No, tein testin äskettäin samantien apteekista tultuani ja haamuhan siihenkin tuli välittömästi. :eek:
Tuo testi on joko viallinen tai sitten me ollaan varsinaisia superihmisiä siittymään. Joku tohtori mulle kerran sanoi, ettei pco ole mikään ehkäisykeino. No, ei ole näköjään pco+kondomikaan. :LOL:
 
Voi Epeti, mahtavaa! Tulin kattomaan josko macylta olisi tullut uutisia, mutta täällähän odotti todellinen yllätys! Hienoa, upeeta! :flower:

Täällä kp 27, ovistesti haamu. Paineen tunne alavatsalla oikealla jatkuu... Välillä tuntuu, että tarttee avata housun napit, vaikka mitenkään kosketuarka vatsa ei olekaan. Mua välillä pelottaa, että siellä on joku kysta tms. No, jos jatkuu ensi viikolla, soittelen gynelle.

Rentouttavaa viikonloppua kaikille!
 
Testasin tosiaan eilen uudestaan vielä apteekin testillä siitä samasta aamunäytteestä. Sama homma kuin herkässä netistä tilatussa puikossa eli jotain mä siinä nään. Ei ole tyylipuhdas nega, mutta ei sitä haamuksikaan voi sanoa. Jotain viivanpaikkaa kai siinä hahmottuu ja mielikuvitus hoitaa loput. Mulla on yksi niitä herkkiä testejä jäljellä ja käytän sen varmaan maanantaina ennen kuin soitan tk:n tätille veritestin lähetettä pyytääkseni. Tätin saapumiseen siihen mennessä en usko, koska ei yhtään tunnu siltä. Toisaalta raskausoireistakin on aika ristiriitaiset fiilikset.

Apteekin testissä lukee, ettei se saisi jäätyä. Mitenkäs on noitten netistä tilattavien kanssa, kun niitä pakkasessa kuljetellaan? Kestääkö ne sen? Itse en postin tuloa nää, kun ikkunasta ei nää laatikoille. Viimeksi nuo kerkesivät olla ehkä tunnin tai pari siellä odottamassa ennen kuin ne pääsin hakemaan. Mietin vaan miten se jäätyminen mahtaa niihin vaikuttaa, jos niitä kuitenkin huoneenlämpöisinä käyttää. Täällä on vain yksi apteekki ja hinnat netissä halvemmat, joten haluaisin mieluummin jatkossakin tilata testini.

Epeti > Mahtavaa! Onnea ja tarrasukkia! :flower:

Kiitos Metuista kertoneille! :flower: Yritän saada lääkärille ajan päästäkseni keskustelemaan aiheesta enemmän. :)
 
macy gray olen joskus tuota pakkasessa olemista selvitellyt testifirmasta .. vaatii aika paljon että testit jäätyvät ! Ja ainakin 2 tuntias pitää olla huoneenlämmössä ennen testaamista ! Mä en luota noihin 10 herkkyyden testeihin , kun niillä oon monet "väärät" plussat saanut , eikä oo ollut mitään !!! :'(

Itse ostin 25 herkkyydellä olevia testejä ulkomailta ja niillä en saanut plussaa ennen kun olin raskaana , ja silloin näytti kuitenkin aika aikaisin , pp9 haamulla lähdettiin !!! ja nyt tuo haamu on rv 11+1 masussa :saint:

Mulla olisi vielä noita testejä , niihin ei tule edes viivan paikkaa jos ei ole oikeaa plussaa tulossa . 1e kipale voisin myydä ,jos joku haluaa ostaa + postit :) Viestiä yv:llä !

metuista söin ennen raskautta 2x500mg aamuin illoin ja kun testiin plussa niin jätin metuja pois ! Lääkäri vielä suosittelee metujen jättämistä raskausajaksi pois !

neitim
 
Mulla dpo8 ja jotenkin semmoinen olo, että vuoto alkaa alkuviikosta, lian aikaisin.. Aamulämmöt eilen ja tänään tulleet alaspäin.. Toivon että olisi kyse vaan "impantaatio-dipistä" mutta jos huomennakin alhaalla niin taitaa kpeli olla sitten menetetty. No ainakin ovuloin. mutta meneekö sitten taas 3kk ennen seuraavaa hyvää kiertoa.. :attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja neitim:
metuista söin ennen raskautta 2x500mg aamuin illoin ja kun testiin plussa niin jätin metuja pois ! Lääkäri vielä suosittelee metujen jättämistä raskausajaksi pois !

neitim
Mulle määrätty 2x500mg vuorokaus (eli aamuin ja illoin).
Myös asiaan erikoistunut lääkäri sanoi että voin ihan hyvin syödä vaikka tulen raskaaksi. Että monet lopettavat heti tai kolmanneksen jälkeen, mutta siihen ei syitä ole.

Sano myös suoraan että vasta sitten on suositeltavaa mun nuo lopettaa kun on lapsiluku täysi.
 
Piinailua täällä, dpo9 ja testi yllätys yllätys nega. Malttamaton oon :ashamed: Mä kävin aamulla kilpirauhaskokeissa, jostain oon lukenut että pco:laisilla usein tavataan myös häikkää kilpirauhasessa, useimmiten vajaatoiminta (osaltaan selittää ylipainoa ja hidasta aineenvaihduntaa). Tuleepahan tarkastettua tuokin sitten.

Mullahan viimeisimmän diagnoosin mukaan on kyse vaan ovulaatiohäiriöstä niin toi kilppari on siksikin hyvä katsoa.. Olen sitten esimerkki siitä, miten pco- tila voi vaihdellakin. v. 2002 selvä pco-löydös uä:ssä, -08 yksityinen sano ettei pco:ta, -09 pco-tyyppisyys ja sittemmin ovulaatiohäiriö.
 
Ella joo toi voi tosiaan vaihdella, sen mun gyne sanoi suoraan. Ja varsinkin ylipainoisille helpoiten hoidettava "lapsettomuus" :)

Tosin uskon myös että pco voi parantua vaikka olis normaalipainoinen ja painaisi vuodesta toiseen samanverran.

Meillä suvussa kanssa tota kilpparin vajaa - ja liikatoimintaa, mutta niitä ehdittiin seurailla 3vuotta ennen pco-löydöstä.
Mitä lie valelääkäreitä mulla ollu B)

Kilppari arvot tietenkin aina olleet samat ja normaalit, kuten kaikki muutkin :)
 
Heipähei PCO-naiset,

Mulla nyt kp 30. Ovistesti edellispäivänä (kp 28) lähes positiivinen, selkeä viiva siis, eilen haaleampi ja tänään taas vahva. Aika hailu oli kyllä eilinen näyte, etten tiedä vaikuttaako kuinka paljon... Varmaan tää on sitä, minkä takia monet PCo-naiset ei testejä käytä: ne näyttää epämääräisiä viivoja ihan vähän väliä ilman mitään logiikkaa. Eilen tuli TAAS tuhrua seksin jälkeen (haaleeta veristä limaa). Huoku. Enpä tiedä, mitä siitäkin ajattelisin... Ensin toivoin, että kuukautiset olisi alkamassa, mutta arvasin kyllä, että ei ne kuitenkaan oo... Taas sitä menee varmaan kierto pitkäksi. Finnejä leuassa ja suun ympärillä muutenkin nyt runsaasti... Inhottava tämä PCO ja kaikki hormonisekoilut! :(

Pitäisiköhän tuosta (väli)vuodosta olla huolissaan ja yhteydessä gyneen, vai onko siitä mitään haittaa...?

Mitäs muille kuuluu?
 
Mielenkiintoinen ja asiallinen artikkeli D-vitamiinista Kunto & terveys -lehden numerossa 6/2009 (viime vuoden viimeinen numero). Olen nyt ottanut D3-vitamiinia vuoropäivin 1 ja 2kpl (10 mikrogrammaa/kpl), koska monivitaamiinista, omega3:sta ja kalsiumista tulee myös. Alkuun otin deetä enemmän, mutta käteeni tuli ihottuma. Se onkin tyypilinen reaktio liiasta vitamiinin saannista, mutta saattoi johtua myös liian äkillisestä annoksen nostosta. Aijon siis kokeilla annoksen nostamista vähitellen ihottuman parannuttua, vaikka yleisesti ylärajana pidetäänkin 50 mikrogrammaa. Tutkimukset tosiaan viittaavat siihen, että näissä olosuhteissa D-lisän käyttäminen on aiheellista eikä pieni annos riitä hyödyn saavuttamiseksi.

Eilinen labratesti oli nega. Osalle oireista on muukin selitys kuin mahdollinen raskaus, mutta osa hämmentää edelleen. Jonkinlanen megakierto on nyt menossa, sillä aikaisemmin kierto on vaihtunut viimeistään kp47 kohdalla ja nyt on menossa jo kp50. Sain lääkäriajan pco-asioista ja mahdollisesta metu-kokeilusta keskustellakseni 15.2. terveyskeskukseen. Lääkäri ei ole erikoistunut, mutta on kuulemma kokonet ja erittäin pätevä. Onko ihan järjetöntä odottaa siihen asti, mikäli menkkoja ei edelleenkään näy?
 
MOI

ite syön metuja 500mg + 1g annostuksella. minulle lääkäri suositteli metujen lopettamista kun raskaana.
Terveysportista lueskelin metuista aikoinani paljonkin ja osa jäänyt jo unholaankin. Siellä todettiin, että metuista voi olla hyötyä raskauden aikana, raskaus kestää paremmin. kuitenkin tutkimustuloksia toistaiseksi niukasti ja Suomessa pääsääntöisesti suositellaan niiden lopettamista raskauden ajaksi.Toisaalta tutkimuksia joiden mukaan ei haittaa sikiölle vaan edesauttavat raskauden jatkumista.
 
aa ihihi, sain ovisplussan! En tiedä miten ihminen voi olla näin fiiliksissä :whistle: Mulla varmaan repeää pää jos saan joskus raskaustestiin plussan :p

Päätin kierron alussa etten ala tikuttamaan ovista. En tahdo siitä stressiä, varsinkaan kun pco:laisilla testit ei välttämättä toimi.
Alkuviikosta oli selkeät ovispupuilufiilikset jotka nyt laantuneet. Isäntä tänään kuitenkin pupuilun jälkeen kysy että mites, missä vaiheessa kierto on.
Sanoin ihan suoraan että varmaan myöhästyttiin päivällä tai parilla, etten tosiaan tahdo alkaa tikuttamaan ja sen myötä mahdollisesti painostamaan miestä touhuilun suhteen. Meillä kuitenkin aikalailla eri vuorokausirytmi, isäntä menossa nukkumaan kun mä pääsen töistä, ei toista voi vaatimalla vaatia harrastamaan pupuilua väsyneenä. Menee maku ja nautinto.
Kuitenkin päätin ovistestin tuhlata kun tuolla kaapissa oli (hankittu ennen pco-löytöä). Hailakka plussahan se sieltä tuli ja meikätyttö ihan täpinöissään kun kroppa toimii ja tuntuu että omiin tuntemuksiin voi luottaa :)

Toivottavasti en nyt ihan hurahtanut tästä, ja ens kierrossa saan jatkettua tätä tapaa; eli keskityn omaan hyvinvointiini enkä sen ovulaation bongaamiseen :)

ralliperuna tsemppiä metuihin ja pillereiden lopetukseen .Toivottavasti ei kroppa ihan sekaisin mee kun extrahormonien saaminen loppuu :) Muista alottaa metut varovasti ettei tuu mitään vastavaivoja :hug: Itellä ei tullut mitään, mutta olinkin niin kauhuissani että noudatin ohjeita todella tarkasti. Söin pillerit jopa kesken ruokailun että varmasti minimoin vatsavaivat :D

Nyt meen hypettää tota ovistestiä jonnekin muualle. Tunnen itteni ihan idiootiksi B)
 
Heip,

Täällä kp 34. Ovistestit loppui keskiviikkona enkä sen jälkeen ole siis tikuttanut. Keskiviikkona tuli yhtä vahva viiva kuin tiistainakin, enkä siis tiiä oisko viiva vahvistunut vielä loppuviikkoa kohti. Onnea Ambrosine ovisplussasta! Kuinka vahvan viivan sä tulkitsit plussaksi? Mulla tän viikon viivat ihan selkeästi havaittavat, mutta silti haaleammat kuin kontrolliviiva. PCO:ssa näihin ei varmaan voi täysin luottaa, enkä usko, että mulla nyt ovulaatio ois ollut... Ei kyllä ees hyödynnetty tätä mahdollista ehkä-ovista... Valkovuoto alkoi runsastua torstaina, tuli ihan reippaasti. Ei kuitenkaan ovismaista limaa, vaan valkoista ei-venyvää... Ehkäpä ihan normaalia, mietin vaan, että voisiko ennakoida kuukautisia tms. Vai missä vaiheessa kiertoa valkovuoto mahdollisesti runsastuu? Oon vähän huono tulkitsemaan kroppani toimintaa, kun luomumenkoista on jo niin kauan aikaa...

Mekin mennään nyt varmaan aika rennosti tän yrittämisen suhteen, ei siis enää ovulaation tikuttelua tms. Gynelle koitan saada ajan helmikuuksi niin saan sitten terolut-reseptin ainakin varmuuden vuoksi, kun kierto näyttää venyvän taas...

Plussatuulia ja rentouttavaa viikonloppua!
 
Kirsikka no siis sain ihan unenpöpperöisillä silmillä selvää ja jopa kännykän kamera otti kuvan. Ja tuo kamera kun ei mikään hyvä ole, kuten puhelimissa harvemmin onkaan :whistle:
Ei se testiviivan tummuinen toki ollut, mutta en sitä olis uskonutkaan koska ovisoireet kuitenkin loppuneet muutama päivä sitten.

Aiemmin kun tikuttelin ns varmoilla päivillä niin tikku näytti todella tyhjää. Siks nyt päätinkin etten tikuta ovista, vaan korkeintaan touhuilun jälkeen testaan, ettei tule sitä siirtävää stressiä :)
 
Okei, kiitos tarkennuksesta Ambrosine! Mä nyt mietin, että jos kuitenkin vahvistuneet viivat ti ja ke ennustelivat ovulaatiota, niin onkohan se jo nyt sitten mennyt... Jos ne valkovuodot oiskin olleet ovikseen liittyviä... No sen tietää sitten, jos kuukautiset alkaa parin viikon päästä!
 
Mun mies pitää ovistestejä vastenmielisenä eikä oo suostunu että ostan niitä..Tai se sano että voit sä niitä ostaa mutta emmä sen takia sun kans sänkyyn hyppää jos plussaa näyttää.. :whistle: Sit sano perään että älä rahaas tuhlaile.En oo sit ostanu.Meillä alko yritys 1,5 viikkoa sitten eikä olla kertaakaan tehty mitään.. :D
Saas nähdä miten menee..
 
Heihei,

Päivittelen omia tuntoja lähinnä: kp 36, ei mitään tuntemuksia mihinkään suuntaan. Gyne kolmen viikon päästä, jolloin oisi sitten kp 59, jos vuoto ei ala. Olen ilmeisen "optimistinen", kun olen jo tuon kp:nkin siihen mennessä määrittänyt. No tarkoitus olisi kai siellä gynellä keskustella noista välivuodoista. Etenkin huolestuttaa toi pieni vuoto yhdynnän jälkeen - sehän voi olla merkki vaikka mistä kohdunkaulan polyypeista ym. muutoksista. Huolestuttaa.

Ai niin, tein raskaustestinkin, joka odotetusta negatiivinen.

Mistä sitä saisi positiivista mieltä ja uskoa, että mahdollisuudet raskauteen on olemassa... Ilman ovulaatiota on aika mahdotonta luomusti tulla raskaaksi. Huoh. No, näitäkin tuntemuksia oisi tarkoitus siellä lääkärillä käsitellä.
 
Kirsikka toivottavasti sulla on hyvä gyne ja oot varannut tarpeeksi aikaa. Kirjota varmuuden vuoksi kaikki ylös mitkä mietityttää niin ei sitten tuu mieleen kun astut ovesta ulos. Näin kävi mulle vaikka olinkin ylös kirjoittanut :D

ralliperuna meillä kumpikaan ei noihin tikkuihin lämpiä, ostin vaan uteliaisuuksissani silloin syksyllä ja kai ne voi käyttää poiskin ennenkun roskiin heittää :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ambrosine:
Kirsikka toivottavasti sulla on hyvä gyne ja oot varannut tarpeeksi aikaa. Kirjota varmuuden vuoksi kaikki ylös mitkä mietityttää niin ei sitten tuu mieleen kun astut ovesta ulos. Näin kävi mulle vaikka olinkin ylös kirjoittanut :D

ralliperuna meillä kumpikaan ei noihin tikkuihin lämpiä, ostin vaan uteliaisuuksissani silloin syksyllä ja kai ne voi käyttää poiskin ennenkun roskiin heittää :)
Juu siis ei ollut tarkoitus millään tavalla ilkeästi kommentoida asiaa,kukin tyylillään. :)
Täällä ollut tiputtelua 2 päivää mutta kunnon menkkoja ei vieläkään.Ylihuomenna pitäis aloittaa metformin.
 

Yhteistyössä