Keskustelua PCO:sta. Ent.PCOnaiset ja Vauvakuume

ilmottaudun uudestaan mukaan. Tuolla alku ketjussa olin vielä autuaassa tilassa, joka keskeyty tuossa marraskuun lopussa.

No ei ole km jälkeen kuulunut menkkoja. Aloittelin omin päin terolutit 4 päivää sitten, kun niitä tuolla kaapissa on. Sitten löyty resepti metforemeille ja aloitin nekin uudestaan ihan omin päin. Metkuilla oli hyvä vaste painoon ja menkkoihin. Paino on nyt tippunut 10kg keväästä.

Helmikuussa saa sitten yrittää taas uudestaan clomeilla, mut en tiedä uskallanko kun en kuulu kenenkään lääkärin hoitoon, vaan pitäs omin päin syödä. Näin ohjeistivat polilla km jälkeen, ei ole edes jälkitarkastusta, niin tuntuu aika hurjalta alotella clomit, joita ehdin vasta kerran syömään kun heti nappas.

No huhtikuussa pitäs tulla aika lapsettomuus hoitoihin TAYSiin, kun toi Tampereen väestöliitto lopetti ja siksi jäätiin ihan tuuliajolle.
Pelkkä keskenmenokin oli kauhee kokemus, kun kukaan ei ollut kiinnostunut hoitaan tai kuulemaan koko tarinaa. Epikriisi km ajalta on täynnä virheitä. Mut nyt kohti uusia mahdollisuuksia
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ambrosine85:
Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä on tavallisin naisten hormonihäiriö. Sitä esiintyy 5-10 %:lla naisista


Tänne pinoon me kaikki tämän kanssa kärsivät kuumeilijat.

Milloin on kohdallasi pco löydetty ja mitä olet hoidoksi saanut?
Onko toiveissa vauva pian vai vasta tulevaisuudessa?
Löytyykö jo entuudestaan lapsia? Kenties PCO:n aikana hedelmöittyneitä?
Onko ollut keskenmenoja?

Rupattelua ja juttelua, kerätään meidät kaikki yhteen pinoon
Pco todettu 12/09
Ensimmäistä lasta yritettiin 2 vuotta,luomusti onnistuttiin.Tyttö nyt 1v3kk ja ensi kuulle mietitään yrityksen aloittamista,tytölle pikkusiskoa tai -veljeä.
Nyt olen e-pillereillä lääkärin määräyksestä jotta munasarjat rauhottuisivat ja menkat mahdollisesti normalisoituisivat.Viimeinen levy käytössä.Sen jälkeen ensi kuulla aloitan metformin actaviksen käytön,ilmeisesti siihen saakka että raskaudun,en tiedä.1v3kk aikana menkat olleet 2,5 kertaa.
Olen kohta 22 vuotias,3,5v naimisissa ollut kotiäiti.
 
Hei kaikki uudet ja "vanhat"!

Kiitos neitim vastauksestasi! Oon tässä miettinyt, että kuinka kauan kattelen tilannetta ihan "luomuna" ja koska aloittelisin terolutit... Kiinnostaa erityisesti voisiko pelkistä teroluteista olla hyötyä ja ilmeisesti Sinun tapauksessasi näin on ollut ainakin ensimmäisissä raskauksissa. Hieno juttu!

Hei epeti, tervetuloa! Mulla meneillään jonkin sortin vhh, ei mikään kovin jyrkkä ruokavalio, mutta sellainen jota voisin noudattaa vaikka loppuelämäni. Niinhän se varmaan on, että kaikki voisi vähän tsekata hiilihydraattiensa laatua, kun ei kai sitä sokeria ja valkoisia jauhoja oikeasta juurikaan keho tarttisi. Hyvin on mulla toiminut, painoa on parisen kiloa joulun tietämiltä tippunut. Vielä vähän matkaa, vaikka normaalipainossa liikutaankin. Onnea Sinulle vauvahaaveen toteuttamiseen jälleen!

Voi sane, kuinka surullista! Ennen tänne kirjoittamista luinkin kuinka olit plussannut ja iloitsin mielessäni siitä, kuinka ihanaa on aina, kun vaikeuksista huolimatta on mahdollista tulla raskaaksi ja saada lapsi. Toivottavasti ensi kerralla kyytiläinen pysyy matkassa loppuun asti! No aika erikoiselta kuulostaa kyllä, että omin päin jatketaan hoitoja. Luulisi, että kannattaisi keskustella edes tuosta keskenmenosta siinä mielessä, että eikös sitä ole kaikkia lääkkeitä, joita voisi popsia alkuraskauden ajan, jotta keskenmenoriski olisi vähäisempi? Keltarauhashormonia vai mitäs se on? Mulle ainakin gyne puhui jostain, kun olin vähän huolissani... No voimia kuitenkin Sinulle hurjasti! Tervetuloa kuumeilemaan jälleen!

Hei ralliperuna! Tervetuloa! Mulla tuli ehkäisyrenkaan lopettamisen jälkeen neljät kuukautiset säännöllisesti ja ilmeisesti myös ovuloin... Eli heti pillereiden lopettamisen jälkeen voi olla hyvät mahdollisuudet tulla raskaaksi, sillä keho voi hämääntyä toimimaan jonkin aikaa normaalisti, jolloin kierto säännöllinen ja ovulaatiokin mahdollinen. Vaikka metut kai auttaa myös raskautumiseen eli on varmasti hyvät mahdollisuudet onnistua! Tsemppiä!
 
Sitä vaan piti tulla mariseen, että taas jotain erikoista vuotoa... Punertavaa valkovuotoa (?) kait. Mulla oli just oireiden perusteella hiiva, jonka sain kuriin ja nyt sen jälkeen tällästä. Limakalvot on aika herkät nyt, vaikka mitään suurempaa rasitusta kyllä ole ollut... Huoh. Mulla ei oo koskaan aikaisemmin ollut mitään välivuotoja enkä tiedä onko ne tälläsiä vai onko joku tulehdus..? Vuoto ei ole selkeästi veristä tuhrua niinkuin ennen menkkoja vaan jotenkin punertavaa ja sameaa. Ja hyvin vähäistä, jää vaan paperiin. Oon ihan huolissani, kun muutenkin on lannistunut olo kaikkien vaivojen ja vikojen suhteen... :'(

Ai niin, ja kp 23, ovistesti negatiivinen.
 
Kirsikka Mulla tuli joskus välivuotoja ja siksikin nuo terolutit olivat passelit minulle , kierron parin jälkeen ei välivuotoja enään tullut , terolut annosta kyllä nostettiin tuplaksi, yksinkertaisena annoksena ei toimineet minulla ! Hiivaan ja sen tuloon tai siis sen estoon... Syö maustamatonta jogurttia ja muutenkin vähäsokerista sekä sitruunaa päivittäin !!! ja sama jos tuntuu vähänkin että hiiva olisi taas tulossa , heti useasti alapesua ja sitruunaa nassuun!!! (tai greippi ja puolukka tms. mehu , makeuttamaton) niin kauan että oireet helpottaa ja sitten vielä muutama päivä !


neitim
 
Miten te olette menetelleet noitten välivuotojen kanssa? Oletteko merkanneet menkoiksi tihkunkin vai jatkaneet kierron laskemista kunnollisen vuodon alkuun. Onko kukaan tunnistanut ovista tihkuvuodollisessa kierrossa? MIssä vaiheessa kiertoa noita tihkuja on tullut?

Olisin tosi kiitollinen vastauksista. Itselläni kun on vain yksi tihku ollut kesken kierron enkä niitä menkkoina pidä. Nyt kun on kierto jo pitkällä ja raskausoireita ihan selkeästi havaittavissa ollut sen tihkun alusta lähtien, niin aika hämmentynyt olen. Raskaustestit näyttävät kuitenkin puhdasta negaa. Sunnuntaina viimeksi tikutin ja silloin oli kp40/32-34.
 
Heips,

macy gray: Tihkusotku vähentynyt ellei lakannut kokonaan jo... Eli päivän kestoinen tuo vuoto oli. Mulla ei siis aiemmin ole ollut tällaista, mutta tässä kierrossa (terolut avusteisen vuodon jälkeen) on ollut kerran kummallista vuotoa kp 14 (pari päivää rusehtavaa) ja nyt kp 23. En ainakaan itse laske menkoiksi, kun ovat ajallisesti tulleet tolleen ettei musta kuukautiset tulisi kyseeseen... Voi kunpa tohon sun tilanteeseen tulisi nyt selvyys! Positiivinen sellainen!

neitim: mulla on vähähiilihydraattinen ruokavalio, joten luulisi ettei ainakaan liiallisesta sokerista johtuis hiiva, mutta kipitin kauppaan ostaan karpalo-puolukkamehua (sokeroimatonta), jospa se happamuus lisäisi vastustuskykyä vielä. Oon karpalolla ennen torjunut virtsatieinfektiota, kun sellaisessakin kierteessä pyörin vuosia sitten. Toimi ihan ok. Voiskohan tää mun tiputtelu johtua tuosta yhdestä terolutkuurista? Vaikka en nyt siis syö sitä, mutta kuukautisten käynnistämiseen popsin joulukuun puolivälissä.

Ei ovista ilmassa, toivon niin hartaasti, ettei tästä tulisi mikään sadan päivän kierto!

Nyt on muuten luonto todella kaunis ja paukkupakkasten loputtua on ollut ihana ulkoilla kunnolla. Tänäänkin jo reilun tunnin reippailut takana! Nyt höyryävää vihanneskeittoa, ah! :)
 
Taisi mun tihkuilu olla pco:n metkuja eikä ainakaan kiinnittymisvuotoa. Testasin nimittäin herkällä testillä taas negan ja kp jo 43/32-34. Jos siis tässä kierrossa on hedelmöittyminen tapahtunut, niin sitten vasta tihkun loputtua. Odottelu jatkuu.
 
Kiitos neitim! Varmaan noista teroluteista keskustelen, kun seuraavan kerran gynelle menen.

Mä oon yrittänyt saada unirytmiä sellaseksi, että jaksaisin herätä aamulla noin seiskalta... Oon yleensä varsinainen aamuvirkku, mutta viime aikoina on ollut nukahtamisongelmaa. Illalla pyörin ja hyörin sängyssä. Surulliset asiat valtaa mielen, tunnen valtavaa pettymystä. Mielessäni teen jonkinlaista surutyötä ja luopumista asioista, jotka "normaaliin" vauvakuumeiluun ja mahdolliseen raskauteen liitän...
 
Hei kaikille, ja hienoa että ollaan löytämässä tukiverkkoa toisistamme :)

Hienoa neitim että kaikki on tähän asti mennyt hyvin!

Mulla vihdoinkin alkanut kroppa toimimaan. Ennen pillereillä/pillereittä ei menkkoja kuulunut, ja nyt kun sain ton 10kiloa pois niin siitäkin meni melkein 2kk että menkat alkanut kunnolla.
Voisin siis uskoa että kroppa toimii?
Toi 10kiloa lähti kolmessa kuukaudessa, ja vasta nyt joulukuusta voisin sanoa että menkat on alkanut. Ei siis tarvi enää arpoa että onko menkat vai ei, vaan ihan rehellisesti huomaa että täti punainen on kylässä :LOL: Aikoinaan tosiaan ollut mitään tekemistä oliko pillereita vai ei, menkat tuli miten tahto, saatto kaikesta huolimatta kp:t huidella jossain sadan yläpuolella.
Nyt oli eka 27pv ja 25pv Jos tää tästä :)

Bongasin myös pitkästä aikaa oviksen ennen näitä viimeisempiä. Tosin kroppa oli sitä mieltä että tässä kuussa ei edes yritetä. En siis tikulla asiaa vahvistanut (tosin eipä se pco-tapauksissa läheskään kaikilla toimi - tikku siis), olin oviksen niin kiukkunen ettei touhuilusta olis tullut kuin pakkopullaa. Odotetaan seuraavaa ovista josko sillon oisin yhteistyökykyinen :LOL:

Joulukuussa tosiaan kävin lääkärillä, ja anto terot varmuuden vuoks jos kierron kanssa ongelmia vielä, mutta hyvältä näyttää :) Munasarjoja ei ultrattu - totesi että saattaa mennä helposti puolivuotta että rakkulat katoaa, että turha 3:n kuukauden jälkeen maksaa ultrasta kun tuskin mitään on tapahtunut.

Mull olo kuitenkin loistava kun menkat tullu nyt kahdesti kunnolla ja vaikka kierto hakee paikakansa, niin se on kuitenkin ton 30päivän sisällä ollut.

Jaksamisia kanssasisarille :heart:
 
Upeaa Ambrosine! Juuri kaipailinkin mielessäni lisää "todisteita" siitä, että painonpudotus todellakin voi pistää kehoon toimintaa. Oletko nyt ns. normaalipainoinen vai ajattelitko edelleen pudottaa painoa? Mä olen ollut muutaman vuoden ajan normaalipainon ylärajoilla ja mietin vaan, että onkohan normaalipainoisella (jolla kuitenkin tuntuu hiukan ylimääräistä olevan) laihduttaminen auttanut kierron säännöllistymisessä. Itse ajattelin vielä pudotella jonkun kymmenisen kiloa ja silti olisin ihan sopusuhtainen en painoindeksinkään mukaan liian laiha... No raportoin sitten miten vaikuttaa, jos vaikuttaa! Onnistuneesta painonpudotuksesta on aina hieno lukea ja tässä tapauksessa todella upeeta! Painonhallinta on tietty vielä toinen juttu, mutta koska pelkkä laihduttaminen PCO:ssa voi olla vaikeaa, tuntuu hienolta, että joku siihenkin on pystynyt!

Täällä kp 25, ei mitään uutta havaittavissa. Huoh. Nyt sitä oikeastaan toivoo niitten kuukautisten alkamista, mutta hiukan on epäileväinen mieli. Ovista en ole löytänyt (aloitin tikuttamaan kp 11), mutta onhan sen silti voinut olla.... Tai olla olematta. Tulisi edes tyhjennysvuoto jotenkin ajallaan.

 
Huomenia


tuntuupas taas hyvältä, et on jokin ketju mihin kirjoitella.
Pikaisesti luin tekstejä jotka jäänyt välistä...

Ite otan 20µg D-vitamiinia ja pikkuhiljaa taidan nostaa 60µg, jos siitä edes pientä apua on. Suomen suosituksethan ovat auttamatta jäljessä muuta maailmaa... mut D- vitamiini on rasvaliukoinen ja siksi myös kertyy elimistöön

Miehelläni on varastossa Maca-juurta, joten taidan ottaa senkin käyttöön.
Metformiini annoksen nostan tänään 500mg 1+1 ja ensiviikolla 1+2 annokseen.
Teroja menee 2 kk välein 10 vrk kuuri jos ei menkkoja kuulu itestään. Metuilla ollut kyl hyvä vaste minulle kierron tasaajana ja laihdutuksessa.
Liikunnna taas aloittelen ja vyöhyketerapian, josta koin olevan apua viimeksikin

Nyt ei jaksain millään olla kärsivällinen ja kattoo miten kierrot lähtee käyntiin.
Ajattelin varata papa-ajan tän kierron lopussa, et on kaikki mahdollinen tehty Huhtikuuta ajatellen. Huhtikuussa lopetan yötyötkin varmuudeksi, et elimistöllä olis mahdollisimman helppo raskautua ja pysyä raskaana.

Pitkän aikaa olen taas kuumeiluni pitänyt taka-alala,ehkä menetyksen surukin asiaan vaikuttanut, mut nyt tuntuu kuumeilu nousevan kovaa vauhtia. Nyt taas tunne että elämästäni puuttuu vain minun ja rakkaani yhteinen lapsi. Varsinkin kun biologinen kello värähti 31v jouluna

Tuossa yksi yö unta varrotessani pohdiskelin kovasti tyttövauvan nimea, niin eikös töissä tullut "näkijä" ystäväni sanoon, et näki välähdyksen et pitelen tyttöä sylissä. Pienestä sitä taas tässä vaiheessa vetää toivoa elämäänsä, minä joka olen aina ajatellut et kaksi poikaa minulle tulee...

Voimia kaikille yritykseen

sane
 
Ambrosine ja Kirsikka, kyllä mä haluan ainakin uskotella itselleni, että painonpudotus vaikuttaa. Viimeksi olin siis vhh-ruokavaliolla pudottanut n. 7 kiloa, kun plussa testiin pärähti. :) Nyt painoa on taas rutkasti, raskaudesta jäi muutama kilo ja syksyn/talven mittaan tullut vielä ihan liikaa lisää. :ashamed:

Kirsikka, en minäkään mitään tiukkaa vhh:ta noudata. Perunan, pastan ja riisin olen jättänyt pois, korvaan ne vihanneksilla. Samoin vaaleat jauhot ja karkit on pannassa. Tällä samalla tavalla tippui viimeksikin paino hyvin ja makeanhimo katosi kuin taikaiskusta. :)

Täällä taitaa olla ovis ovella. Nyt jo, kp 30?!? Uskomatonta, että kierto jäisi näin lyhyeksi. Oireet on vahvat ja testikin näyttänyt pari päivää vahvenevaa viivaa. Ja siis ihan huvikseni testailen, edelleen kartoitan vaan kiertojani, yritys ei ala vielä hetkeen. :)
 
Kirsikka09

on mulla vieläkin varaa saada painoa pois, profiilista mm näkee vähän osviittaa missä meen.
Mulle tosiaan sattui mehiläisessä ylipainoisten naisten gynekologiaan ja lapsettomuusasioihin erikoistunut täti kun kävin papassa.
Sanoi myös sitä että kaiken painoisilla on mahdollisuus pco:sta selvitä, että pco ois helpoin "lapsettomuustauti" jonka voi hoitaa. Eteenkin ylipainoisilla, koska painonpudotus auttaa hyvin monen tapauksen kohdalla.

Tosiaan syksyllä tein sen ruokaremontin. Ja alotin liikunnan taas. Olin aikasemmin toki salilla käynyt ja liikkunut mutta ne jäi motivaation puutteesta (viisari ei vaa´alla värähtänytkään alaspäin vaikka aerobista treenasin ja ruokailu oli oikein pitkän aikaa). Nyt sitten sain metut ja homma toimii about niinkuin pitää.

Kyllä vauva ois haaveissa, mutta nyt oon keskittynyt enempi tähän elämäntapamuutoksen "Päälläpitoon". Ts yritän stressata asiaa mahd vähän :)
 
Lasketaanko metut lapsettomuuden hoidoksi, jos ne määrätään auttamaan painonpudotuksessa ja hoitamaan pco:ta? :ashamed: Itse en osaa niin ajatella, vaikka tarkoitus onkin saada keho toimimaan raskauden onnistumiseksi. Yritystäkin on ollut niin vähän aikaa, että sen takia ei lääkäri varmasti kirjota, mutta muista syistä ehkä.
 
Painonpudotus, pienikin voi vaikuttaa hormonitoimintaan sanoi mun gyne. Mä en ole ylipainoinen mutta vuoden aikana tuli n.4.5kg painoa lisää. Tämäkin voi jo vaikuttaa toimintoihin.
En vaan ehtis liikkumaan kunnolla, joten syömisiä pitäsi tarkkailla. Perusteet on kyllä tiedossa yms mutta mun heikkous on suklaa, jota väsyneenä vetelen töiden jälkeen piristyäkseni. :ashamed: Täytyy itsehillintää parantaa ja koittaa syödä ruokaa ennen herkkuja, niin sitten ei niitä edes jaksakaan ottaa..

Ilmeisesti olen ovuloinut tässä kierrossa kp 35-36. Reilu vuosi sitten mulla oli 46 päivän kierto, jossa ovulaatio oli siinä kp 35 myöskin. Että kyllä näinkin myöhään ovuloida voi. Teroilla on tarkoitus alkaa kiertoa lyhentämään jossain välissä.
 
En nyt jaksanu ihmeemmin lueskella juttuja mitä on vielä lukematta, tulin vain kertomaan että voi olla että d-vitamiini alkoi vaikuttaan. Uutena vuotena oli ovis, ensimmäinen havaittu keskenmenon (02/09) jälkeen. Syyskuun lopulta siis olen syöny d-vitamiinia, marraskuun alkupuolelta tuota isoa (130-155µg) annosta, eli ihan siinä ajassa ku on lupailtuki että millon alkaa vaikutukset näkymään. Raskaaksi en kuitenkaan tuosta oviksesta tullu, ja seuraavat kierrot sen vasta sit todella kertooki d-vitamiinin vaikutuksesta, eli alkaako kierrot pelaamaan vai oliko tää vain onneton sattuma.
 
Naw, toi D-vitamiinijuttu olikin ihan uusi tieto mulle. Täytyneekin googlailla vähän aihetta tarkemmin. Mutta toivotaan tosiaan, että on vaikuttanut ja kierrot alkaa pelaamaan. :)

Ella, mä olen ainoassa raskaudessani ovuloinut joskus kp 80+, joten todellakin voi myöhäänkin ovuloida.
Ja sitten olikin terveystäti ihmeissään, kun hänen laskuohjelmiensa mukaan olin jo raskausviikolla 15... :LOL:

Ambrosine, oletko saanut metut virallisesti mihin tarkoitukseen? Olen mielenkiinnolla jo aiemmin lueskellut metut+laihdutus aihetta pco:n yhteydessä. Mullahan ainoa laihduttava ruokavalio on toi vhh, joka on hyvin lähellä myös diabeettikkojen ruokavaliota. Macy grayn tavoin mietin, määrätäänkö metuja ihan vaan pco:n ja siitä johtuvan ylipainon hoitoon?

Lueskelin tuossa aiemmin noita teidän kommentteja välivuodoista ja mietin, ettei itsellä ole koskaan moisia ollut. No, liekö ihan vaan myötätunnosta, mutta nyt on. :headwall: Tosiaan oon luullut oviksen olevan tulossa ja kaikki merkit siihen viittaa: naama kukkii, rinnat on kipeät, o-testi on näyttänyt vahvenevaa viivaa pari päivää. Ja nyt yöllä vessassa käydessäni paperiin jäi veristä tavaraa. Sama aamulla. :/ Mitähän se tämäkin nyt lienee...

Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille! :heart:
 
Epeti pistit hiton vaikean kysymyksen :D Uskoisin kuitenkin että insuliiniresistenssiin.

takana kuitenkin mm 12h tanssia viikossa useamman vuoden ajan ja ruokailut kunnossa jolloin paino vaan tasasesti nousi. Tanssi vaihtu saliin ja sama homma. Eli oli se aerobista tai puhdasta lihaskuntoa niin silti paino nousi kuukaudessa puolesta kilosta kilon.

Toki lääkärit otti sokeriarvoja ja kilppari-arvoja useesti kun suvussa on näitä, mutta kaikki ollu kunnossa. Yksityiset lääkäritkään ei keksinyt mikä vois olla. Kävin lääkärikeskuksen ja mehiläisen lääkäreitä läpi, ihan jopa aineenvaihduntaan erikoistuneen luona, mutta mitään ei löytynyt

Nyt sitte puolvuotta sattu olee papa-aika ja gynelle avauduin huolella. Ultras ja löyty syy ja anto sitten metut avuks painon pudotukseen. BMI oli tuolloin yli 35 (ja kyllä, tuolloinkin liikuin ja ruokailut oli kunnossa.).


Metuista ei onneks tullu mitään sivuoireita vaikka kovasti pelkäsin. Painokin alkoi samoin tein vähenemään. Nopeimmillaan kun nesteitä lähti oli vauhti 300g vuorokaudessa. Nyt on siis pysynyt tuo 10kiloa poissa ja toki tavote on saada lisää veke.

Mulla metujen myötä kadonnu noi sokeripiikit, eli en heittele tyyliin lautasia seinään jos nälkä menee tietyn kipurajan yli.
Lääkäri suositteli että syön metuja niin kauan että lapsluku on täynnä (läpi raskauksien) aina siihen asti että olen normaalipainoinen. Tämän jälkeen siten katsotaan mitä käyn kun lopetan metut. Ei siis vain pco:ta silmällä pitäen vaan tuota insuliiniresistenssiä - lähteekö paino taas nousuun eikä sitä ilman apuja saa pidettyä kurissa.
Ja, ei - mulle ei tehty mitään kokeita kuitenkaan toteamaan tota insuliiniresistenssiä tai pco:ta.
Sain terokuurin jonka saan alottaaa jos kierrot menee omituisiksi (toistaiseksi tosiaan tulee säännöllisemmin kuin ennen pillereillä) ja syksyllä sitten taas tuolle gynelle. Mikäli mitään ei ole tapahtunut niin kirjoittaa lähetteen jatkotutkimuksiin.

En vaan osaa enää stressata. Oon saanu nyt niin hyvin kysymyksiini vastauksia - kroppa alkanut toimimaan ja paino putoamaan/pysyy saavutetussa lukemassa (siis ettei ole tullut jojoa vielä vastaan, että paino kipuais takaisin tonne kolminumeroisiin)

Tää vuodatus nyt tuskin auttoi ketään. Oon vähän pihalla kun rytmit sekaisin :)
Välistä tuntuu että pitää a)toistaa omaa tarinaansa tai b) muuten vaan pitää eksyä aiheesta pintaa syvemmälle. Pitää myöntää että ite oon hirveän laiska selaamaan useampaa sivua taaksepäin näitä tekstejä
:snotty:
 
Ambrosine, kiva, että kerroit tarinasi ja sori, että pistin sut toistamaan itseäsi... :ashamed: Varmaan olisin taustat löytänyt, jos vähänkään olisi ollut viitseliäisyyttä selata keskustelua taaksepäin... :whistle:
 
Heip,

Kiitos kaikille painoasiaa kommentoineille! Mä tässä pohdiskelin tota metformiinia, että kun sitä mun mielestä käytetään pco:ssa myös lapsettomuuden hoitoon, että johtuuko se lääkkeen laihduttavasta vaikutuksesta, ja sitten siitä painon vähenemisestä, että kierto alkaa tasaantumaan ja ovulaatiokin tapahtua vai liittyykö metuihin vielä jotain mikä erityisesti auttaa tulemaan raskaaksi? Tarttee kysellä näitä varmaan gyneltä...

En ole testaillut ovulaatiota tänään (kp 26), mutta negatiivinen se kuitenkin on... Eiliseltä on tuntunut aika ajoin paineen tunnetta alavatsalla oikealla. Kuulostaako tutulta? En yhdistä tunnetta suolistovaivoihin, sen verran vatsaongelmainen olen ollut...Vatsa ei ole kosketusarka tai muutenkaan. Olo on hyvä, iho paremmassa kunnossa ja hiuksetkaan ei aiheuta niin suurta huolta kuin vielä pari viikkoa sitten...

macy gray
: onko mitään uusia havaintoja raskauden puolesta tai vastaan? Peukkuja pidän sulle.

Ite aloin vasta eilen oikeastaan pohtia, että raskauden mahdollisuushan on tässä koko ajan tietysti, kun ilman ehkäisyä puuhaillaan. Kuitenkin on jotenkin aivan tyyni olo sen suhteen etten varmasti kuitenkaan ole. En osaa odottaa olevani, kun tiedostaa kaikki vaikeudet. Ja tietty etten oo ovulaatiota ainakaan tunnistanut, eikä tikutkaan...
 
Kirsikka09 > Jotain uusia havaintoja on. Toisesta ketjusta kopioituna: Nyt siinä testissä näkyy todella hailakka viivanpaikka tai haamun haamu, kun katsoo oikeassa valossa tarkkaan. Yritin ottaa kuvia, mutta missään se ei oikein näy. Kamera suostui kyllä tarkentamaan, mutta ilman salamaa otetut on liian hämäriä ja salaman kanssa palaa puhki. Mies tuo apteekista testin ja teen sen tuosta aamulla otetusta näytteestä. Toivottavasti näyttää edes haamua. Mahassa on kyllä sellainen tunne, että menkat alkaa varmasti päivän aikana, mutta jännäilen nyt vielä. Onneksi se labratesti on luvattu ensiviikoksi. Pitäkäähän peukkuja, että en nähnyt harhoja.

Nyt sitten sitä apteekin testiä tekemään. :/
 
Epeti ei haittaa, mulle tekee itsellenikin hyvää käydä näitä asioita läpi muutenkin kun omia vanhoja tekstejä lukemalla :)

Kirsikka en tosiaan osaa sanoa tosta että miten noit metut vaikuttaa lapsettomuuteen.. tai siis auttais siinä. Itse ymmärsin näin että kun painon pudotus auttaa useassa pco-tapauksessa niin metut auttavat siinä. Tasaa sokerit ym. Ja jo sillä pienelläkin prosentuaalisella painonpudotuksella on positiivisia vaikutuksia pco:n.
Mulle lääkäri puhu 10kilosta / 5% painosta pois niin todennäköisesti menkat tasaantuis ja ovulaatiokin saattaisi olla havaittavissa.
Näin kävi, toki ei heti sen 10kilon jälkeen, mutta pari kuukautta sen jälkeen niin on homma pelittänyt.

Omalla tavallaan olis kieltämättä kiva tietää näistä kaikista - metuista, teroista, clomeista jne. Silti tuntuu että mitä enemmän näitä keskusteluita edellämainituista plärään läpi, sen enemmän olen pihalla kokoasiasta :LOL: taidan olla näitä ihmisiä keillä menee jollain tapaa asiat jakeluun kun on omalla kohdalla.
 

Yhteistyössä