Keskustelua PCO:sta. Ent.PCOnaiset ja Vauvakuume

Onnittelut neitim! :flower: Taidan itsekin kokeilla tuota d-vitamiinia. En tiedä onko mulla insuliiniresistenssiä, kun ei mulle kummoisia testejä olla tehty. Oman olon perusteella voisi ollakin ja siihen olis kyllä tosi kiva saada helposti apua. Kiitos siis vinkistä! :)
 
Hei! Mulla pco ja esikoista tehtiin apuna clomit, terot ja metut. 4 clomikierrosta silloin tärppäs. välissä jouduttiin pitämään taukoa kun clomit aiheuttivat kystan. siinä samaisessa 4 clomikierrossa tehtiin ssg, jospa röörien huuhtelu auttoi? Hyvin on muistissa se epätoivo ja piina joka silloin oli. olin jo valmistautunut kovempiin hoitoihin ja adoptioon. mutta niin se vain tärppäs greippimehun ja punaviinin terästyksellä maailman ihanin poika, joka tuolla nyt nukkuu pinniksessään. :heart:

Joten tsemppiä leidit, toivoa on! Ja lääkärikäynnistä apua.. Ei kannata kestää mitään 100 päivän kiertoja..

Esikoinen oli 8kk kun mulla tuli ensimmäiset menkat. olin ihan innoissani -> mä toimin! ja imetinkin vielä. ja siitä ne lähti kulkemaan 30-42 päivän kierrot. vaikka menkat tuli lähes kuukausittain en uskonut ovuloivani ja mietittiin miehen kanssa että koska taas hormoneja hakemaan? pikkukakkonen olisi kuitenkin kiva saada ennen kuin esikoinen menee kouluun!!!

Suuri yllätys lankesikin meidän perheeseen kun tein positiivisen raskaustestin ennen kun edes lääkäriin ehdittiin!!! luomuvauva, mulle, mun munasarjoilla?? :eek: Ihmetys on vieläkin suuri! plussakierrossa apuna monivitamiini,kalkki,greippimehu ja loppukierron punkku!

halusin kirjottaa ettette lannistu! pco se on ehkä hidaste, mutta vain tosi tosi tosi harvalle este!!! Paljon ++++++++tuulia tähän pinoon!!!! puuh :whistle:
 
Ella-83 > Ihan sen gynekäynnin takia toivotaan kierron venymistä vielä hieman. Toivottavasti sen käynnin jälkeen sitten viimein alkaa ja toivottavasti saat apuja sieltä myös. :)

Ines > Olipa mukava lukea tuollainen tarina! =) Onnittelut luomuplussasta ja onnea odotukseen! :flower: Punaviiniä oon itsekin vähän siemaillut ja teen sen ihan mielelläni. :D Tämän kierron aikana meinaan myös, varsinkin kun on joulukin tulossa. :) Raskausvitamiinit odottaa pöydällä aamua (jäi vajaa purkki esikoisen odotuksen ajalta, joten kannattaa nyt käyttää pois ennen päiväyksen menoa) ja kalkkiakin löytyy. Jälkimmäiselle tuskin on varsinaisesti tarvetta, mutta ei kai siitä haittaakaan ole. D-vitamiinit oli menneet vanhaksi, joten niitä täytyy muistaa napata apteekissa käydessä. Milloin tuota greippimehua kannattaa juoda ja millaisia määriä?

Katselin tyytyväisenä kalenteriani. Tuli nyt täyteen kolmas saman pituinen kierto eli hyvällä tuurilla on vakiintumassa 32-34 päivään. Kuukautiskivut on omituiset, kun tuntuu poikkeuksellisesti myös reisissä ja tavallista kovemmin selän puolella. Mielessä kävi varhaisen keskenmenon mahdollisuus, mutta sitä lienee turha spekuloida. Parempi keskittyä nauttimaan joulun lähestymisestä ja kuukautisten loputtua peittojen pöllyttelystä. :whistle:
 
Naw2012 oviksesta ei ollut tietoakaan ja aloitin d-vitamiinit suuremmassa annoksessa , siis d-vitamiinilisää olne syönyt jo ainakin 3kk silloin n. 25-30 mikrogrammaa ja kierron alussa nostin annoksen 100 mikrogrammaan , eli tuolla n. 2 viikkoa ennen ovista ja oviksen aikoihin nostin tuohon 125 mikrogrammaan kun ulkomailta tilatut tulivat ! Ovis tuli vasta kp 30 tienoilla ,vaikka kierron alussa söin clomitkin 2x päivä kp 3-8 (ylimääräisellä päivälläkin) . Uskon että tuosta d-vitamiinin nostosta oli apua oviksen tuloon! ja d-vitamiini 125:tta jatkan edelleenkin ainakin kesään ... lapsillekin olen nostanut annoksen 20-25:een .

neitim
 
:headwall: On se kumma, kun ei meinaa lääkärille aikaa saada. :headwall: Soitin ajanvaraukseen ja pyysin aikaa neuvolalääkärille, kun edellinen tk-lääkäri ei tuntunut pco:sta mitään tietävän enkä saanut vastauksia kysymyksiini. Suppeiden labrakokeiden jälkeen oli konsultoinut tuota neuvolalääkäriä ja olleet samaa mieltä jatkosta. Ihmettelen suuresti perusteita, koska labroissa ei katsottu juuri mitään mitä olisi pitänyt. Vaadin ainakin kilpirauhaskokeiden uusinnat (katsottu muistaakseni alkuvuodesta eikä tulokset olleet täällä nähtävillä edellisellä käynnilläni) ja jotain hormonimäärityksiä. Kuulemma vuoden yrityksen jälkeen vasta tutkitaan, mutta en anna periksi. Tämä selvitetään nyt, jotta voin tehdä itse kaiken mahdolliset raskautumisen ja oireiden helpottamiseksi.

Menkat on olleet ihan sairaan kivuliaat. Ilman särkylääkettä polttelee ylävatsalla asti ja olo on tosi tuskallinen, varsinkin kun välillä kouristelee. Vuoto on silti niukahkoa ja huomenna varmaan alkaa jo tihkuvaihe. Toivottavasti kivut helpottaa samalla. Kalsiumia ja raskausvitamiineja olen nyt popsinut, huomenna käyn täydennyksiä apteekista. En jaksanut nyt lähteä kaupoille, kun huomenna olen kuitenkin menossa. Toiveissa olisi löytää myös omega3-kapseleita, joissa ei olisi ainakaan enemmälti A-vitamiinia. Vai olisiko sitä hyvä olla raskautta yrittäessä?

Millaisia labrakokeita teille muille on tehty pco-asiaa selvitellessä? Onko kellään teistä ruokahaluttomuutta? Itselläni on välillä vaikeuksia saada syötyä ja aika usein kalorit jäävätkin (arvioni mukaan) miinukselle. Silti paino ei laske, mutta normaalimmalla syömisellä nousee kyllä. Mietityttää kovasti onko tällä ja pco:lla jokin yhteys ja jos on, niin mikä ja mitä asialle voisi tehdä.

Ambrosine85 > Toivotaan, että muutosta on tapahtunut parempaan päin. bd

Ärsyttää niin tuo puhelu tk:een, että taitaa olla paras koittaa saada ajatukset muualle. Auttaisikohan tiskaaminen? :LOL:
 
Mulla vaan katsottiin ultralla, ei siis tehty mitään verikokeita asian suhteen. Keskiviikkona sitten näkee että onko kokeita edessä tms :(

Mulla on ruokailu aina ollu vähän vaikeaa kanssa.
Luulin että söin paljon vaikka tosi-asiassa söin vaan joku 700kcal päivässä (mun kokoselle suositus oli se 1500kcal). Toki joskus tuli vedettyä ylitse jos joi batterya ja kävi hesessä kotimatkalla.
Toki kokeilin sitä että syön about ton suosituksen 1500kcal enkä täytä sitä turhilla hiilareilla, vaan syön terveellisesti ja sillon nousi paino.

Sitten sain noi metut ja lähti paino laskuun. Lopetin tosiaan turhat makeat ja sokerit (paitsi sen syntisen suklaan). Vaihdoin sokerittomiin ja lopetin lähes kokonaan roskaruoat (hamppari ehkä kerran kuussa menee).

Veikkaan myös että kun on ollut painoa niin oon tankannut turhilla kaloreilla ja ei ole ollut nälkä. Eikä ole edes viitsinyt sitten syödä.
Esim sain itseni täysi kylläiseksi kahdella batterylla ja suklaapatukalla. Nyt tekee jo pahaa ajatellakin näitä :D

Nykyään onkin sitten kokoajan nälkä :LOL: eikä kalorit vieläkään tunnu täyttyvän.. mutta muuten ruokailu kohdillaan.

Mutta ymmärtääkseni PCO ja insuliiniresistenssi (mihin mulla noi metut määrätty) kulkee käsikädessä. Ja myös näitä d-vitamiinijuttujahan aiemmin puhuttiin että auttais tohon resistenssiin
 
Heips. Gynellä kävin ja munikset "melko rauhalliset" eikä nyt näytä pco:maiselta (mutta ei nyt semmoset ihan normaalitkaan) mutta kuitenkin historia huomioiden sekä kiertojen vaihtelu niin gyne puhui ovulaation häiriöstä. Mulla on kierrot vaihdelleet 24-46 ja nyt menossa kp 61. Gynen mukaan todennäköisesti 35:n ja yli kierroilla ei ovista tapahdu.

Nyt näytti siltä, että jotain tuhruja on joten menkat saattavat nyt alkaa viikonlopun aikana.
Mä sain kyllä jo clomit mutta odottelen niiden alöoitusta kuitenkin kun on lupaavia tuloksia pehmeämmistä hoidoista (homeopatia+vyöhyketerapia), joita oon käyttänyt.

Painosta juteltiin, olen nyt normaalipainon ylarajoilla BMI 24,6 ja vuoden aikana on tullut 4kg. gyne käski tarkkailemaan painoa sillä pco:ssa muutama kilokin voi vaikuttaa hormonitoimintaan.
Juu liikuntaa pitäsi lisätä ja vähentää rasvan+sokerin syöntiä. Miksi suklaassa on molemmat pahat :'(
 
Ravintoaineoppassa sanotaan http://www.ravintoaineopas.fi/vitamiinit?Nutrient=7&D-vitamiini

D-vitamiinin suositeltava vuorokausiannos
Aikuisilla 7,5 µg/vrk. Lapsilla kolmevuotiaaksi asti 10 µg/vrk, jonka jälkeen 7,5 µg/vrk. Yli 60-vuotiaille 10 µg/vrk. Raskaana olevilla ja imettävillä 10 µg/vrk.

D-vitamiinin tarve korostuu Suomessa erityisesti pimeänä vuodenaikana (loka-maaliskuu).

D-vitamiini on myrkyllinen suurina annoksina, ravinnosta liikasaannin vaaraa ei ole. Suurin hyväksyttävä saanti aikuiselle on 50 µg/vrk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ella-83:
Ravintoaineoppassa sanotaan http://www.ravintoaineopas.fi/vitamiinit?Nutrient=7&D-vitamiini

D-vitamiinin suositeltava vuorokausiannos
Aikuisilla 7,5 µg/vrk. Lapsilla kolmevuotiaaksi asti 10 µg/vrk, jonka jälkeen 7,5 µg/vrk. Yli 60-vuotiaille 10 µg/vrk. Raskaana olevilla ja imettävillä 10 µg/vrk.

D-vitamiinin tarve korostuu Suomessa erityisesti pimeänä vuodenaikana (loka-maaliskuu).

D-vitamiini on myrkyllinen suurina annoksina, ravinnosta liikasaannin vaaraa ei ole. Suurin hyväksyttävä saanti aikuiselle on 50 µg/vrk.
:eek: Miten ihmeessä ulkomailla sitten on niin erilaiset suositukset? Taidan pelata varman päälle ja tyytyä napsimaan pienempää annosta ainakin toistaiseksi. Jospa siitäkin olisi hyötyä. Kiitos linkistä!
 
Ella-83


suomessahan edelleenkin on saantisuositus tuo max 10 ... nyt oli kuitenkin jopa apteekissa sanottu äidilleni että aikuinen voi ottaa kyllä vaikka ihan 50 mikrog. (ja tuokin on vielä aika vähän) 125 mikrog vastaa 15 minuuttia kesällä keskipäivän aurinkoa , ja 250mikrog on vielä ihan rajoilla (sekin vain 30 min keskipäivän aurinkoa kesällä) . Olen raskaana ja kerroin neuvolassa että olen syönyt 100-125 mikrog. ja nyt vallan 125 ja aion jatkaa vielä ainakin talven , katsoo sitten että otanko kesällä ... sanoi vaan että niin täällä suomessahan on nuo d-vitamiinisuositukset aivan liian pienet !!!! Eikä sanonut , että voi hirveä mitä määriä , lopeta heti ! tuota 50 mikrog. ei ole vielä suomessa edes suosittelemassa virallisesti moniin vuosiin , mutta siihen ollaan menossa.... linkeistä aiemmin voi lukea tutkimustuloksia miten eri määrät ovat vaikuttaneet ja mitä oireita on tullut ... 250 mikrog. on vielä ollut ihan sallittu , ilman mitään oireita .
Mutta jokainen taaplaa tyylillään ja ottaa vain sen verran kun itsestä tuntuu hyvälle ! Minä annan lapsillekin 20-30 mikrog päivittäin . vaikka heillekin saantisuositus on n. 5-10 mikrog. max . tuostakin kerroin neuvolassa eikä täti ollut milläänsäkään , päinvastoin .... :)
Halusin vain tuoda omankin kantani asiaan ...



neitim

*muoks... linkki äskeiseen aiheeseen :)
http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/120107_01.html
 
neitim, kyllä mä noi luin mutta miksi tossa ravintoaineoppassa sanotaan, että D-vit on isoina annoksina myrkyllistä. Se minua jäi vaivaamaan. Samaten että suurin hyväksyttävä on 50µg eli siihen nähden toki nykyset suositukset alhaisia. Mä itse uskon kanssa että D:tä voi ottaa huoletta ton 50 mutta jotain perusteita haluisin tolle myrkyllisyys- väitteelle.
 
sanotaan että d-vitamiinia voi ottaa kerralla jopa useamman päivän esim. viikon annoksen ja olla sitten viikon ottamatta vitamiinia ! Suuret annokset ovat (ainakin oman oppineeni/lukeneeni perusteella) todella suuria ! eli kerta-annos tuhansissa mikrogrammoissa ja jatkuvassa käytössä ! kuten sanottu d-viikkoannoksen voi ottaa siis kerralla , mutta silloinkin pitää pitää se viikko taukoa , eli 125mikrog. x 7 = 875mikrog (?) äkkiä laskettuna ja sitten pitää sen 7 päivää väliä . kirjoitettu on että jopa 250mikrog. per päivä on turvallista .. tosin siihen en itsekään uskaltaisi ruveta ,ellei todettaisi vakavaa d-vitamiinin aiheuttamaa riisitautia ! jotain oireita on tutkituilla todettu pidemmällä käytöllä vasta useissa tuhansissa mikrog päiväannoksissa ja jokapäiväisessä käytössä .... itse en ainakaan syö tuon 125 mikrogramman lisäksi (tai siis 130 mikrog .. 5 mikrog lisää tulee toisesta monivitamiinistä) 3 litraa maitoa , jokapäivä kalaa vähintään puolta kiloa tai kilokaupalla juustoa .. kaikkiinhan noihin on nykyään lisätty d-vitamiinia ,kalassa luonnostaan ...

itsekin luin todella paljon kaikkea ja kysyin tuttavilta kokemuksia ennen kuin aloin käyttämään suurempia annoksia ...

neitim
 
Nolottaa jo raskaushuuruisena ,unenpöppörössä kun kirjoittaa mitä sattuu ja sit kun nukkuu päikkärit niin miettii et mitä h.. mä oikein kirjoitin ..
Muokkasin siis hieman kijoitustani ... lasten saama vitamiini , se purkissa oleva nestemäinen on siis d2 vitamiinia , jota ei saa syödä "liikaa" , se on se huonompi muoto d-vitamiinista
Ja tuo ulkomailta tilaamani d vitamiini on siis tietenkin d3 vitamiinia.. äh...
nuorimmalle 1v en siis ole nostanut annostusta kuin yhden tipan verran , mutta muut lapseni 3-8-12 saavat päivittäin n. 20-30 mikrog d-vitamiinia sekä päälle maitotuotteet yms.

neitim


Alkuperäinen kirjoittaja neitim:
sanotaan että d-vitamiinia voi ottaa kerralla jopa useamman päivän esim. viikon annoksen ja olla sitten viikon ottamatta vitamiinia ! Suuret annokset ovat (ainakin oman oppineeni/lukeneeni perusteella) todella suuria ! eli kerta-annos tuhansissa mikrogrammoissa ja jatkuvassa käytössä ! kuten sanottu d-viikkoannoksen voi ottaa siis kerralla , mutta silloinkin pitää pitää se viikko taukoa , eli 125mikrog. x 7 = 875mikrog (?) äkkiä laskettuna ja sitten pitää sen 7 päivää väliä . kirjoitettu on että jopa 250mikrog. per päivä on turvallista .. tosin siihen en itsekään uskaltaisi ruveta ,ellei todettaisi vakavaa d-vitamiinin aiheuttamaa riisitautia ! jotain oireita on tutkituilla todettu pidemmällä käytöllä vasta useissa tuhansissa mikrog päiväannoksissa ja jokapäiväisessä käytössä .... itse en ainakaan syö tuon 125 mikrogramman lisäksi (tai siis 130 mikrog .. 5 mikrog lisää tulee toisesta monivitamiinistä) 3 litraa maitoa , jokapäivä kalaa vähintään puolta kiloa tai kilokaupalla juustoa .. kaikkiinhan noihin on nykyään lisätty d-vitamiinia ,kalassa luonnostaan ...

itsekin luin todella paljon kaikkea ja kysyin tuttavilta kokemuksia ennen kuin aloin käyttämään suurempia annoksia ...

neitim
 
omaa napaa taas vaihteeks..

Ton jälkeen kun sain vihdoinki varattua ajan gynelle tarkistukseen on motivaatio kadonnut aivan kokonaan.. Siis oikeastaan kaiken suhteen, jopa liikkumisen.
Odotan vaan kauhulla sitä käyntiä :ashamed:

Pelkään pahinta. Toisaalta, enpä mä kovin korkealta tuu ainakaan tippumaan kun oon maan raossa paossa jo valmiina..

NIin siis meen katsomaan tilanteen onko pco muuttunut mihinkään suuntaan ja toki keskustelemaan kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan välillä mikä millään tapaa voi liittyä tähän.
 
A-vitamiini on tärkeä limakalvojen hyvinvoinnin kannalta! Eli en lähtis sitä kyllä välttelemään ennen raskautta. Ja raskauden aikanakin vain se eläinperäisestä ravinnosta saava muoto (retinoli vai mikä se olikaan...) on se jonka saantia rajoittaa. Kasviperäiset a-vitamiinin esiasteet (beetakaroteeni kai yleisin) on turvallisia, ei tarvi rajoittaa, niistä elimistö valmistaa sen mitä tarvii.

D-vitamiinin saantisuositukset on luotu ajalla jolloin ei osattu veren d-vitamiinitasoja vielä mitata! Ja ne perustuu vain riisitaudin ehkäisemiseen. 1960-luvulla suositeltiin vielä lapsillekin yli 100µg d-vitamiinia päivässä. Sittemmin sitä on laskettu useampaan otteeseen. D-vitamiinista aletaan vasta nyt jotain oikeesti tietämään, veren tasot vasta muutamia vuosia sitte opittu mittaamaan, joten ei ole suositukset vielä ehtiny muuttua. Vasta aletaan oppia mihin kaikkeen d-vitamiini vaikuttaa. Nykysuositukset ei riitä nostamaan veren tasoja sinne minne ne pitäis saada.
 
Heips!

Täällä eletään kp 16/? ja o-testi edelleen nega eikä ovista oo lämpöjen perusteellakaan tapahtunut. Näyttää siis siltä, että Terolutien aloitus lähenee kun mullahan on gynen lupa aloittaa ne kp 20 jos o-testi ei näytä siihen mennessä positiivista. Toisaalta helpotus kun sitten saan heti aloittaa clomit ja voi taas alkaa toivomaan enemmän. Jotenkin ei vaan usko jaksa riittää, että luomuna olisi mahdollisuus onnistua. Pitää nyt tässä kuitenkin jaksaa testailla vielä muutamana päivänä. Ihana kun on nuo lääkereseptit jo valmiina odottamassa niin ei tartte sitä stressata.

d-vitamiineista: Itse en ole niitä erikseen syönyt, mutta yritän muistaa syödä 2 Raskausvitamiinia päivässä.
 
Toi on jännä terolutien kanssa, mullahan ne oli viimeksi nimenomaan tukemaan kierron loppuvaihetta clomien perään. Ja nytki kesällä sain terokuurin, että sillä voisi kiertoja pitää kurissa ja samalla vähän auttaa jos luomusti ois ovis ollut.
 
Mä näin unta, että testasin vahvan plussan. :LOL: Ei siinä muuten mitään, mutta oviskaan ei ole vielä tullut eikä siihen viittaavat oireet alkaneet. Alavatsalla nippailee kyllä, mutta siitä ei voi mitään päätellä. On ihan yleinen ilmiö ollut viimeaikoina. Mielenkiinnolla odotan minkä pituinen tästä kierrosta tulee vai sattuuko jopa tärppäämään. Olisi kyllä ihana joululahja, vaikka siinä vaiheessa tuskin vielä testissä näkyykään.

Tulen paremmalla ajalla kommentoimaan teidän kirjoituksia. Nyt täytyy rientää valmistautumaan asioille.
 
Tämä kierto ei tunnu etenevän ollenkaan. Ovista oon odottanut ikuisuuden, vaikka laskujen mukaan pitäisi olla huomenna. Toivon kiertojen jatkuvan viime kuukausien mukaisena eli 32-34, mutta tällä hetkellä on vahva tunne pitkästä kierrosta. Ovisoireita olin huomaavinani jo viikolla, mutta tuskin ne niitä olivat. Toivottavasti sitten huomenna on ja parin viikon päästä pääsen testaamaan. Aika vaan ei tunnu kuluvan, vaikka muuta ajateltavaa on ollut paljon ja tekemistä riittänyt.

Juttelin lääkärin kanssa ja onkin nyt parempi mieli kuin edellisen käynnin jälkeen. Tämä siis oli eri lääkäri ja suhtautui paljon ystävällisemmin ja avuliaammin. Koin saavani tietoa ja tukea. Olen nyt tehnyt ruokapäiväkirjaa ravistemusterapeutille ja hieman jännittää millainen arvostelu häneltä tulee. Olen joutunut kirjaamaan myös herkkuja, jotka eivät kuulu normaalien päivien syömisiin ja punaviiniäkin olen nautiskellut (Täytyyhän se ajoissa aloittaa :D). Pienen lasillisen olen siis juonut iltaisin viime viikonlopusta lähtien. Sain nyt lisättyä omega3-kapselit vitamiinien lisäksi ja nostin b-vitamiinin määrää entisestään. Alle 100 mikrogramman jää kuitenkin tableteista saatavien kokonaismäärä, kun jostain syystä en ole uskaltanut kovin reilusti annosta nostaa.

Tuntuuko teillä ovulaatiokivut molemmilla puolilla? Mistähän voisi johtua vihlaisut kohdunsuulla? Tällaisia tuntemuksia on nyt viikon verran ollut ja kierto tosiaan puolessavälissä, vuodon perusteella ovis tulossa. Toivottavasti ovis on tapahtunut tai tapahtuu huomenna, sillä jouluksi lähdetään reissuun eikä siellä ole oikein mahdollisuutta peittoja heilutella. Harmittaisi, jos tämän kierron yritys tyssäisi joulusuunnitelmien takia.

Naw2012 > Toivottavasti muuttuu vielä plussaksi. bd Oliko sulla minkä verran kiertopäiviä testivaiheessa? Mikä nyt on tilanne tätin osalta?

Raskausvitamiinia on muuten tullut markkinoille toinenkin ja sitä tarvitsee ottaa vaan yksi päivässä. Ainoa ero on se, ettei siinä ole kalsiumia. Hinta on pari euroa kalliimpi, mutta niitä riittää pitemmäksi aikaa eli on päivää kohti halvempi. :)
 

Yhteistyössä