Hei! Tulin etsimään täältä vertaistukea. Mahtuuko porukkaan?
Mulla todettiin pco ihan vasta, suunnilleen kuukausi sitten. Mitään hoitoa ei olla vielä varsinaisesti aloitettu, koska painon pudotus on ensisijainen eikä lääkkeitä voida nyt käyttää. Haen apua ravitsemusterapeutilta, koska aamuisin ei ruoka maistu ja se vaikeuttaa painonhallintaa. Syön pääasiassa terveellisesti ja liikun kohtuullisesti, mutta paino ei laske. Laihduin kymmenisen kiloa viime talvena ja pco alkoi sen myötä oireilemaan. Sen jälkeen paino on pysynyt samana ja oireet vähitellen vahvistuneet.
Pco:n totesi yksityinen gynegologi, jolle hakeuduin jatkuvien alavatsakipujen takia. Epäilys pco:sta oli oireiden perusteella, joten diagnoosi ei tullut yllätyksenä. On tämä silti aika hämmentävää ja pelottavaakin ollut. En oikein tiedä miten tähän pitäsi suhtautua, mutta koitan asennoitua odottamaan raskautumista keskimääräistä kauemmin ja tekemään omalta osaltani kaiken mahdollisen.
Alettiin yrittää raskautta heti pco:n toteamisen jälkeen. Ollaan haaveiltu jo yli vuosi, mutta ajankohta ei ole ollut aikaisemmin oikea. Ennestään meillä on yksi lapsi (2½-vuotias poika), joka on saanut alkunsa luomusti ensimmäisestä yrityskierrosta. Tuolloin pco oireita ei ollut ja kuukautisetkin olivat säännölliset, mutta painoni oli sama kuin nyt (bmi 31).
Menkat mulla alkoi 12-vuotiaana ja oli alkuun runsaat ja epäsäännölliset, mutta kivuttomat. Kierto säännöllistyi e-pillerikokeilun (6kk) myötä ja vuodon määräkin pysyi kohtuullisena. Kivuliaiksi menkat muuttui 15-vuotiaana ihan yllättäen. Tuohon tilanteeseen liittyy keskenmenoepäilys. Kuukautisten ollessa säännölliset kivut ja vuodon runsaus vaihtelee eli on keskimäärin joka toisella kerralla runsaat ja kivuliaat. Yleensä eka ja toka päivä on tosi kivuliaita, sitten helpottaa ja vuodon määrä siinä mukana. Aknea mulla on hoidettu pitkällä ab-kuurilla kahdesti eikä mustapäät pysy pois säännölliselläkään ihon hoidolla. Karvat kasvaa nopeaan ja tämän vuoden aikana lisääntynyttä nyppimistarvetta on alkanut olla ylähuulen ja mahan alueella. Säärien, bikinirajan ja kainaloiden siistinä pitäminen edellyttää sheivausta parin päivän välein. (sitä en kuitenkaan tee, jos ei ole pakko, koska ihoni ärsyyntyy tiheistä sheivailuista hoidosta huolimatta)
Jollain muullakin taisi olla vaikeuksia pillereiden kanssa. Oon kokeillut yhteensä 7 e-pillerimerkkiä ja renkaan, kaikki epäsopivia. Yksi syy on aurallinen migreeni, mutta se ei mielestäni selitä kaikkea. Monivaihepillereitä lukuun ottamatta kaikista merkeistä sekä renkaasta on tullut kaikki mahdolliset sivuvaikutukset ja olen muuttunut ihmisenä huomattavasti. Oon ollut ärsyyntyvä ja eristäytyvä. Ehkäisynä ne on siis toimineet loistavasti, kun ei ole tehnyt edes mieli.
Lopettamisen jälkeen on ollut tosi helpottunut olo ja henkiset vaikutukset on korostuneet.
Olin aika liikunnallinen lapsi ja nuori, joten silloin pysyin hoikahkona. Paino on alkanut nousemaan aikuisiällä, vaikka ruokailutottumukseni ovatkin enimmäkseen olleet ihan hyvät. Saan välillä pudotettua painoa, mutta jossain vaiheessa se kertyy takaisin. Ylimääräistä on joka puolella kroppaa, mutta maha on pahin ongelmakohta. Sokeriarvojen kanssa ei ole koskaan ollut ongelmaa. Mulla on ajoittain myös tosi voimakkaat pms-oireet ja ne saattaa kestää ovulaatiosta menkkojen alkuun.
Tupakoinnin oon rajoittanut viikonloppuihin ja tarkoitus on lopetella kokonaan tai ainakin jättää satunnaiseksi. Ei oikein maistukaan enää, mutta tekee mieli käydä. On siis enemmän tapa ja henkinen riippuvuus. Liikuntaa olen lisännyt lenkkeilemällä 2-4 kertaa viikossa 1-1½h kerrallaan ja kiinnittämällä huomiota syömisiin entistä enemmän. Lämpimän ruuan syön kerran päivässä ja muuten salaattia, johon lisään tarvittaessa jotain lihaa, kalaa tai juustoa. Painon putoamaan lähteminen tuntuu epätodelliselta, mutta toivon ravitsenmustarapeutin löytävän mulle sopivat keinot. Lääkkeitä en edes haluaisi tässä vaiheessa.
Onko tyrnistä tuntunut olevan apua? Mulla olisi saatavilla pakastettua tyrniä, ihan tästä läheltä poimittua. Raskausajan monivitamiineja mulla on jäljellä ja ajattelin niitä alkaa syömään myös, että varmasti tulisi kaikkia tarvittavia riittävästi. Millaisia keinoja tiedätte pco-oireiden helpottamiseksi muita kuin painon pudottaminen ja lääkitys? Mulla on myös ihokarvojen häiritsevää kasvua paikoitellen sekä jonkun verran aknea. Niistä tahtoisin eroon nopeasti. Onko painon pudottaminen ollut ilman lääkkeitä aina vaikeaa vai onko jollain onnistunut ihan helposti? Onko painon pudotus vienyt kaikki oireet pois?
Millaisia labrakokeita teiltä on otettu ultran jälkeen? Tk-lääkäri ei tuntunut tietävän aiheesta mitään eikä gyne lähettänyt labroihin, joten asiaan perehtyminen on kesken. Haluaisin tietää kokonaistilanteen, että oireisiin voitaisiin paremmin vaikuttaa. Olen ymmärtänyt pco:n tarkoittavan munasarjojen monirakkulaisuutta ja olevan eri asia kuin pcos. Mielestäni oireeni viittaavat pcos:n ja haluaisin asialle varmistuksen. Gyne ja tk-lääkäri kuitenkin kehottivat olemaan asian tiimoilta yhteydessä siinä vaiheessa, jos lasta en vuoden yrittämisellä kuulu. Mielestäni asiaan pitää perehtyä jo nyt.
Kävin aikaisemmin lukemassa nuo teidän kirjoitukset, mutta oon kerennyt unohtaa. Nyt en pysty keskittymään. Pahoittelen, jos vastaus mun kysymyksiin on jo mainittu.
Macy