**KESÄMASSUT 2009 marraskuussa**(kesäkuussa puhkeaa!)

Anni77, säkö kyselit, että onko ollu isompi lapsi mukana neuvolassa kellään? Meillä oli keväällä keskenemenneen raskauden aikaan tyttö (ens viikolla 5v ) mulla mukana rv 14 lääkärineuvolassa, missä kaikki oli hyvin, ja kaikki sujui hyvin. Rv 18neuvolaan tyttö kovasti kärtti mukaan, olis halunnu tulla, mutta LUOJAN KIITOS pidin pääni, ja vein tytön miehen työpaikalle. Tuolla neuvolareissulla ei nimittäin yllättäen niitä sydänääniä enää löytynykään, ja ultrassa vauvan todettiin kuolleen. Tai siis kukaan siinä vaiheessa sanonu sitä ääneen, sain vaan lähetteen OYS:n parempaan ultraan.
Ja siis, arvaat varmaan, etten IKINÄ, en yhdellekään neuvolareissulle ota enää tyttöä mukaan. Se, minkälaisessa shokissa mä olin siellä neuvolassa, ja miten mä en saanu itkulta vedettyä henkeä jne mun reaktiot, ei varmasti ollu lapsen silmille sopivaa katsottavaa.

BV, ei meille ole kovin kaukasia sukulaisia tulossa, ja vois ihan hyvin lyödä faktat pöytään, mut se taas pitäis hoitaa silleen, et etukäteen soitettais tulijat läpi, ja kerrottais, koska tehtiin niin tai näin, niin tytölle ja näille mun serkuille (heillä ikää 9 & 11v ) asiasta ei vielä kerrota. Keväinen km oli kaikille kolmelle tosi raskas juttu, ja siis säästetään vähän lapsia tässä. Tosin, en ole miehenkään kans keskustellu asiasta tarkemmin, et mitä tehdään, hän tietää vaan sen, ettei mun vanhemmat tule, muttei syytä.

Miehen komennuksen piti loppua tällä viikolla, tänään, mutta hän soittikin jo eilen, että tultaisko me hakee hänet kotiin... Ja nyt on siis mieskin taas kotosalla meidän kans!! :D :heart:
Ja miehen tupakoinnista vielä. Tuo ukkeli pääsee kirurgin veitsen alle 19.11. (polvesta eturistiside poikki ) ja mä PAKOTAN sen lopettaa sillon tupakoinnin. Ajattelin ostaa kaikki mahdolliset nikotiinikorvaushoidot sille, ja faktoja terveydestä netistä. Vaikka, itsekin polttaneena, kun mies tulee tupakalta, niin se tuoksuu kyllä aikas hyvälle... :p Itse olen luvannu lopettaa lopullisesti sitten, kunhan meillä on pikkukakkonen sylissä asti, eli jos tämä raskaus ei suju normaalisti loppuun asti, niin sit varmaan retkahtaa taas... Mutta raskausajat olen ollu polttamatta aina heti plussasta asti.
Sisu ja salamatkustaja 10+0 (edelleen )
 
Heippa!

:hug: Kaikille ikäviä uutisia saaneille!

Joku kyseli siitä veriseulasta.. ite oon vähä kyl ehkä sen vaiheilla, etten halua siihen, ku aiheuttaa vaa turhaa huolta, jos kaikki ei ookkaa siin kunnos ja sitte kun en kuitenkaa haluis raskautta keskeyttää nii ehkä on parempi olla menemättä siihen! Säästyy ainaki turhalta stressilta:)

Muuten olo ihan ok.. välillä vähä oksettaa, mut pääasias ihan ok olo :) Nyt on meijän esikoinen ollu kuumeessa jo monta päivää.. tänää ei oo enää ollu kuumetta, et jospa sit huomenna jo pääsis hoitoo viemää,ku itekkää ei oikee enää pystyis harjottelusta pois olemaa :/

Vajaa kaks viikkoa ultraa :D Jänskättää :whistle:

Minttu ja "pikkunen" 10+0
 
jadal
eka neuvola takana. aika lailla samanlaista tainnut olla muillakin, eli täyttelin lappuja ja katsottiin paineet ja hb, sekä punnitus. kaikki arvot ok, verenpainen mulla on aina aika matala, ja nytkin se oli 108/60. Ultraan saatin aika viikon päästä.
En uskaltanut kertoa, että ollaan käyty yksityisellä ultrassa, jos en vaikka oliskaan päässyt ultraan enää :whistle:
Jotenkin tuntui hullulta puhua nyt jo synnystystapa arvioinnista, siihen on vielä niiiiin pitkä aika... Mulla tehdään tuo arvio joka raskaudessa kun olen lyhyt, 150cm, ja lantio on kuvattu ja todettu että n.3,5kg lapsi on suurin mitä mahtuu alakautta syntymään.
Esikoinen olikin sen 3,5kg ja kuulema näytti alapää silloin siltäkuin olisi pommi räjäytetty siellä. kätilö ompelikin tunnin mua kasaan, ja viikkon en pystynyt istumaan. viikon päästä synnytyksestä sitten vähän toisella kankulla...

Voi mä näin siellä nevolan aulassa aivan ihanan pikkuvauvan. ei varmaan ollut kahta viikkoa, niin pieni ja ryppyinen oli vielä. Tuli sellainen olo, että äkkiä oma pikkuinen syliin!

voimia ikävi uutisia saaneille :hug:

Ihanaa lissuli, että vauveli voi hyvin :) mähän sanoin, ettei sun tarvi olla huolissas siitä putoamisesta :p

mutta päikkärit houkuttelee, joten palaan taas myöhemmin juttuun :)
jadal rv8+5
 
mua väsyttää niin et tuntuu kuin taju lähtis ihan milloin vaan. joten ei valaisevaa kerrottavaa.
Sain muuten ultra-ajan, vihdoin ja viimein ja pääsen sinne ens viikon torstaina 13.11. jännittävää!
Voi kun viikko kuluis pian!

Ls ja 10+4 ( neuvolan mukaan )

 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
mua väsyttää niin et tuntuu kuin taju lähtis ihan milloin vaan. joten ei valaisevaa kerrottavaa.
Sain muuten ultra-ajan, vihdoin ja viimein ja pääsen sinne ens viikon torstaina 13.11. jännittävää!
Voi kun viikko kuluis pian!

Ls ja 10+4 ( neuvolan mukaan )
hienoa! meillä onkin sitten ultra samana päivänä. =)

joko muillakin on neuvolakuulumisia? :attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
mua väsyttää niin et tuntuu kuin taju lähtis ihan milloin vaan. joten ei valaisevaa kerrottavaa.
Sain muuten ultra-ajan, vihdoin ja viimein ja pääsen sinne ens viikon torstaina 13.11. jännittävää!
Voi kun viikko kuluis pian!

Ls ja 10+4 ( neuvolan mukaan )
hienoa! meillä onkin sitten ultra samana päivänä. =)

joko muillakin on neuvolakuulumisia? :attn:
Mullakin on ultra samana päivänä,kuin teillä :attn: :D
 
Mul oli aamulla ultra.Kaikki oikein hyvin,vilkas vauveli heilutteli käsiään ja jalkojaan koko ultrauksen ajan :heart: Ultran mukaan la 4.6,menkoista 2.6....Mul on aiemminkin alkuraskauden ultra heittänyt paril päiväl menkoista ja rakenneultrassa on tarkentunut yleensä samaan,kuin menkoista laskettu la.

Mies ja 1 sekä 3v tytöt oli taas mukana.Äitiyspolikliniikalle ei saa lapsia ottaa mukaan,mut 4d ultraan otetaan pienet mukaan =)
 
Jadal:aika jännä et sul on tehty kokoarvio pituuden takia,mä olen 153,5,eikä mulle oo tehty ikinä lantion koon tarkastusta.Esikoisen odotusaikana ois ollut,mut poika syntyi jo rv 36+2,ja mahtui tulemaan kun oli vain 2560g,seuraava oli 2900g,kolmas 2700g,neljäs oli 3200g ja viides
oli muistaakseni 3360g.
 
Juu,no keskenmenohan siita sitten tuli :'( . Eilen ultran jalkeen kavin ostamassa kolme suklaalevya ja paketillisen terveyssiteita (jossain muussa maassa olisin ostanut myos pullollisen hyvaa viinia... sarjassamme "keskenmeno ja miten se tehdaan"...) ja illalla sitten alkoivat harvat supistukset, jotka laantuivat yoksi, ja verenvuoto. Tanaan oltiin pitkalla kavelylenkilla kun supistukset yltyivat melkein jatkuviksi ja otettiin nopsasti taksi takaisin hotellille. Liikenne on taalla jotain aivan kamalaa, ja oli aivan kauheaa istua taksin takapenkilla kipujen kanssa pitka matka hotellille. Taksissa tunsin miten jotakin plopsahti irti juuri samasta kohdasta alavatsasta josta ultralla oli loydetty sikio. Hotellin vessassa sitten kaksinkerroin plumpsauttelin limakalvonpalasia ja verta ponttoon, ja mies itki vieressa :'( . Ja tragikoomista hommassa oli etta oli vesikatkos ja pontto ei vetanyt lainkaan, joten sinne jai seuraavalle kayttajalle melkoinen naky (taalla on yhteisvessat, huoneissa on vaan suihkut)...

Otin buranaa joka vahan helpotti kipuja. Supistuksia on edelleen mutta harvakseltaan, ja valilla tulee hulaus verta. Keskenmenon varsinaisesta alkamisesta, siis siita kun alkoi tulla limakalvonpalasia, on nyt nelisen tuntia aikaa.

On kylla jotenkin helpotus etta ainakin isoin osa tulee ulos itsestaan. Soitin katilolle ja han kaski jalkitarkastusultraan lauantaiksi ja sanoi etta keskenmenon jalkeen maarataan sitten antibioottikuuri ja jotain muutakin laaketta. Minua vahan arveluttaa moinen laakitys, ja yritan nyt ottaa selvaa onko se oikeasti tarpeellista ja miten nama asiat yleensa Suomessa hoidetaan.

Mutta kylla tasta selvitaan. Lupaan tulla uudelleenkin kurkkimaan mita tahan ketjuun kuuluu, ja toivottavasti hehkuttamaan uusia plussakuulumisia ennen kesaa :heart:

Halit kaikille, ja kiitos rohkaisevista kommenteista!
 
Maaria :hug: Toivottavasti ensi viikon ultrassa on kaikki hyvin! Olen jo itse siirtynyt taka-alalle keskenmenoni jälkeen, mutta päätin kuitenkin tulla kertomaan sinulle omasta kokemuksestani. Eli minut ultrattiin viikolla 6+2 tiputteluvuotojen vuoksi ja silloin annettiin vielä vähän toivoa, mutta muutamaa päivää myöhemmin alkoi runsaampi vuoto. Kohtu ei kuitenkaan tyhjentynyt kunnolla, joten tyhjennys tehtiin tasan viikko sitten. Sain itse valita lääkkeellisen ja kaavinnan välillä. Päädyin kaavintaan, koska lääkkeellinen on käsittääkseni henkisesti vaikeampi, vuoto voi kestää kauan (anemiariski ) ja kipuja on enemmän.

Minulle kaavinta tehtiin paikallispuudutuksessa eli sain etukäteen kohdunsuuta pehmentävän lääkkeen ja kipulääkkeitä ja toimenpiteen aikana kohdunsuu puudutettiin. Toimenpide oli ohi nopeasti, mutta sen hetken (muutaman minuutin ) kun kaavinta kesti, se sattui todella paljon, joten ottaisin "humautuksen", jos joutuisin toimenpiteeseen uudelleen. Toimenpiteen jälkeen olin tarkkailussa noin tunnin, jonka jälkeen sain lähteä saattajan kanssa kotiin. Pari päivää oli melko voimakkaita "kuukautiskramppeja", mutta kipulääkkeet auttoivat hyvin.

Tänään, eli tasan viikon jälkeen toimenpiteestä minut ultrattiin uudelleen, koska minulla on edelleen vihlovia alavatsakipuja. Ultrassa kuitenkin todettiin, että kohtu on toipunut toimenpiteestä hyvin ja kivut johtuvat sitten ilmeisesti myoomista.

Toivon todella, etä tämä tieto osoittautuu sinulle tarpeettomaksi, mutta jos joudut valitsemaan, niin ehkä tästä on jotain hyötyä :hug:
 
Maaria Kirjoitit näköjään kanssani samaan aikaan. Olen todella pahoillani puolestasi :hug:

Sen verran lisään vielä, että minulle annettiin kaavinnan jälkeen otettavaksi kerta-annos antibioottia ja jotain muuta. Eli yhteensä neljä tablettia piti ottaa ensimmäisen kaavintaa seuraavan aterian yhteydessä, ja ymmärsin, että lääkkeet olisi pitänyt ottaa, vaikka kaavintaa ei olisi tarvinnutkaan tehdä. Eli ainakin täällä Belgiassa lääkkeet määrätään automaattisesti!
 
Maaria :'( :hug:

Veriseula?? Mikäs se sellainen on, onko multa mennyt jotain ohi?

Neuvola ja sydänäänet Olin 10+1 ja kuunneltiin äänet, mulla on aina ekalla kerralla ne kuunneltu, olen ollut suurinpiirtein noilla viikoilla yleensä käymässäkin. Musta se on tosi tärkeää ja mielummin haluan kuunnella vaikka varmuutta kuulemisesta ei oliskaan.

Neuvola ja lapset [/b Joo, viimeksi oli just kuopus mukana, (iskä ei ollut kotona) on mulla noi koululaisetkin ollut viime kerralla joskus mukana, mutta eipä siellä heitä kiinnostavaa ole (kun ei ole ultraa) mutta joskus joku halunnut tulla ja mulle ollut ok. Jos jotain katastroofia olis ollut niin uskon että sen aikaa oisin voinut olla järjissäni, vaikka kuinka pelästyisin.

lapsen sairaudesta/tutkimisesta Musta on tärkeetä että puhuu jo etukäteen puolison kanssa jos on menossa tutkimuksiin (esim. np-ultra) että MITÄS JOS... me on mietitty niin nyt että jos lapsi on selkeästi sairas niin abortti (onhan sairauksia jolloin lapsella ei esim. o mahista selviytyä kohdun ulkopuolella ja mielummin sitten keskeytän mahdollisimman pian kun synnytän täysaikaisen lapsen joka kuolee siihen heti) mutta tässähän se on paljon helpompi sanoa kun sitten jos tosi tilanne tulee eteen. Tilanne sinällään hyvä että meillä 3 perustervettä lasta joten tuskin meillä mitään "geenivirhettä" on suvuissa, ainahan voi silti jotain hyvin olla/tulla synntyksessä/tulla myöhemmin.

Nyt pitää mennä...
kekru ja 10+4
 
Pitkästä aikaa moi! Oottepa kirjotellu ahkerasti vaikka vasta vajaa viikko marraskuuta menty. Mulla piti huomenna olla neuvola, mutta th siirsi sen viime viikolla ja sen piti olla sitten ensi viikon tiistaina, mutta mulle sattuikin töihin tärkeä juttu, mistä en voi olla pois/myöhästyä, joten siirsin sitten itse vielä neuvola-aikaa ja toivottavasti nyt sitten pääsen sinne ensi viikon torstaina. Viikkoja sillon jo 10+3, joten elättelen toiveita, jospa vaikka sydänäänet kuuluis.

Joitain topikkeja jäi mieleen, mistä ootte keskustellu. Ja päällimmäisenä tietenki seksi. Meillä on tätä nykyä todella harvinaista herkkua tuo aviollisten oikeuksien toteuttaminen. Minuu väsyttää ihan liikaa, jos meen viisikin minuuttia ennen miestä petiin, niin oon jo täydessä unessa, kun se tulee viereen. Voisin vaan nukkua ja nukkua ja nukkua... Mieli kyllä tekee, mutta kroppa on aivan pihalla mistään seksitouhuista. :/

Np-ultra, veriseula ja muuta sikiön rakenteisiin ja kehitykseen/kehityshäiriöihin liittyvistä tutkimuksista oli juttua. Mä menen kyllä tuohon niskaturvotusultraan, mutta jos siinä kaikki ok, niin en kyllä mitää veriseulaa ota (liekö sitä päijät-hämeessä edes tarjolla??). Lisäksi mennää keskiraskauden rakenneultraan yksityiselle. Mä haluan tietää vain sen verran, että jos sikiöllä jotain todella merkittävää vialla, mikä tulisi joko vaikuttamaan syntyvän lapsen elämänlaatua merkittävästi heikentäen tai ylipäätään selviytyminen kohdun ulkopuolella olisi kyseenalaista tai raskauden loppuun saakka meneminen epätodennäköistä. Noissa tilanteissa toivoisin raskauden tietysti päättyvän luonnollisesti mahdollisimman pian, mutta luontokin tekee virheitä ja sen verran haluan käyttää nykyteknologiaa ja lääketiedettä hyväkseni, että (toivottavasti) tuon kaltaiset kehityshäiriöt voidaan todeta mahdollisimman pian.

Tästäkin tosin kyllä tiedän esimerkkitapauksen, että ultralla ei olla nähty yhtään mitään. Kun lopputulos oli se, että vauva syntyi reilusti ennenaikaisena, mutta selviytymisviikoilla kuitenkin, mutta vauvalla ei ollut mitään selviytymismahdollisuuksia. Kaiken järjen mukaan tuossa tapauksessa kehityshäiriö olisi ainakin maallikon mielestä pitäny ultrassa näkyä, mutta näin ei kuitenkaan ollut. En halua yksityiskohtia kertoa, mutta jokatapauksessa tuo kehityshäiriö liittyi rakenteisiin, joten siksi on vaikea ymmärtää, miksei ultrassa mitään havaittu.

Sukupuoli tullaan varmaankin kysymään taas rakenneultrassa. Näin ollaa tehty kahdessa edellisessäkin. Molemmissa lääkäri on ensin vihjannut yhteen suuntaan (mikä myös oli lopputulos) ja sitten kuitenkin perustellut, miksi hänen "arvauksensa" voi myös mennä ihan metsään. Tosiasiassa on tainnut lääkäri kuitenkin nähdä vauvan merkin ihan selvästi, ei ole vaan kehdannu 100%:sti mitään sanoa.

Mieliteot: mulla kanssa jauheliha himottaa :wave:
Eilenillalla tuli mieliteko kaurapuuroon. Vedin kolme annosta voisilmän kera, ihan järjettömän hyvää :p Muutenki tekee mieli kaikkea "suolasta", siis ei makeaa. Oonki ihan varma että tää masukki on poika. Mulla ekassa raskaudessa teki mieli suolasta, sillon tuli poika ja tokassa vedin hedelmiä ihan hulluna ja suorastaan yökin pizzoille ja texmex-ruuille, mitkä nyt taas on suurinta herkkua.
*muoks* toka lapsi on siis tyttö

Ootteko kattonu tuota Nelosen Sairaala-sarjaa? Mä oon ihan koukussa ja etenki ne synnärin ja vastasyntyneitten teho-osaston jutut koskettaa.
Nyt oli tällä viikolla muistaakseni siinä parikin nopeaa kolmannen lapsensa synnyttäjää ja kyllä vaan alko jo pikkasen pelko nostamaan päätään... Mulla eka synnytys oli nopea, toka oli syöksy ja kolmannesta varoiteltiin, että saattaapi syntyä vaikka kotiin. Sitä en kyllä mielelläni haluais. Etenki jos synnytys käynnistyisi yöllä niin, että mies on töissä ja itse olisin lasten kanssa keskenäni kotona. Yksinänikö mä sitten alkasin vauvaa ulos pusaamaan ??? |O

Mutta nyt huutaa tän päivän himokkini keittiöstä, nimittäin sienipiirakka, että "syöminut syöminut", joten se on mentävä. Voikaahan paksusti!

vanttu rv 9+3
 
Maaria ja puoliso:Iso hali,tosi kurja,et teille kävi noin :(

Mun on pakko kertoa oma tarina,mul oli siis keskeytynyt km rv 10+6,keväällä/alkukesällä 2006.
Mulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys(sain tabut kotiin,en halunnut sairaalaan)Vuoto alkoi vasta seuraavana päivänä...Fyysisesti en tuntenut kipua lainkaan,mut henkisesti oli raskasta.

Jos lähtisi nukkumaan itsekin,lapset nukahti jo 2 t sit :heart:

A-Mam ja Mimmi rv 10+2
 
Heippa!

Alkuun Maarialle suuret pahoittelut :hug: Todella surullista :'(

Monilla ollut tänään neuvola. Myös mulla ja kaikki hempat,painot ja paineet ihan ok. Sykkeitä ei kuulunu, mut ei mikään ihmekään, kun todellisuudessa nyt on jotain 8+4, vaikka menkkojen mukaan mullakin la lasketaan. Ja niin kun muistin, niin neuvolan kone antaa aina yhen päivän lisää, eli mun la:n saa muuttaa 10.6.

Seuloista vielä- Meillä ei oo ollenkaan np-ultraa, vaikka 12vko ultra onkin, mut sit 16vko on veriseula, mistä näkee mahdollisen down:in, mut ei muuta, eikä sitäkään tietenkään 100% varmuudella. Kyllähän tossa 12vko ultrassa kumminkin tarkastetaan rakenteet ja varmasti, jos jotain isompaa olis vikana, ni havaittais siinä. Sit on vielä rakenneultra siellä 20vko.

Sairaala sarjaa kattotaan täälläkin joka päivä.

Nyt pitää ripustaa viel pyykit, ei jaksais ees sitä, mutta pakko. Eli öitä!

Omppunen, Neiti ja Möti 9+1 (virallisesti)
 
Maarialle jaksamista, kyllä teki pahaa lukea viestis eikä voinut muuta kun itkeä. En edes heti voinut asiaa kommentoida vaan piti tehdä jotain muuta välillä.

Jadal, a-mam ja muut neuvolassa ja ultrassa käyneille paljon :heart: :heart: :heart: Mukavaa että kaikki oli kunnossa :)

Mun omat arvot oli kans kaikki hyviä, jopa Hb oli ihan sika hyvä. Painoa oli tullut pari kiloa lisää kuukauden aikana :/ Mut minkäs teet kun tulee syötyä vähän enempi että olis hyvä olo :p

Nyt vissiin taas väsyttäs. No tänään on tullu mentyäkin ihan riittävästi. Kävin katsomassa mm. kaverin kolmiviikkoista poikaa, ja kyllähän sitä tuhinaa riitti, aivan mainio tapaus :) Tulispa jo kesä!!

L&M 10+2
 

Yhteistyössä