**KESÄMASSUT 2009 marraskuussa**(kesäkuussa puhkeaa!)

Pahoittelut Maarialle ja :hug: .

Täällä ollaan ihan jännityksestä mykkyrällä. Se ultra on yhdeltä! Pelottaa ja jännittää. Voi kun siellä joku olisi. Onneksi mies pääsee mukaan henkiseksi tueksi.

Mulla himot kohdistuu myös suolaisiin juttuihin, makeat ällöttää. Hernekeitto on siis ollut tähän menessä se suurin himo. Mutta pahoinvoinnin ollessa pahimmillaan pystyy syömään vain ruisleipää ja mahdollisesti puuroa.

Sairaalaa katsotaan täälläkin joka ilta. Välillä saa kyllä kattoa tippa linssissä niitä syntymiä ja pieniä tehovauvoja. :'(

Barbapörrö ja pätkis 6+4 :heart:
 
Maaria Voi itku, ei tässä oikein muuta osaa sanoa. :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Talvis:
Brianna sun la on sama ku mulla... mut viikot eri.. :D
No saattaa olla että mulla menee noi päivät sekaisin, mut 5.11 oli se nvla ja sinne terkkari merkkas viikoiksi 8+3 (la 14.6) joten sen mukaan nyt pitäis olla 8+5.
Silleen mielenkiintoista, että kaikki nettilaskurit antaa la:ksi 15.6, et millanen ohjelma niillä neuvolassa oikein on.

Mut tosiasiahan on, että 4-5% lapsista syntyy la-aikana, joten luultavammin mekin pusataan lapsiamme ihan eri päivänä kuin kirjoihin on merkitty. :D
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Brianna:
Maaria Voi itku, ei tässä oikein muuta osaa sanoa. :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Talvis:
Brianna sun la on sama ku mulla... mut viikot eri.. :D
No saattaa olla että mulla menee noi päivät sekaisin, mut 5.11 oli se nvla ja sinne terkkari merkkas viikoiksi 8+3 (la 14.6) joten sen mukaan nyt pitäis olla 8+5.
Silleen mielenkiintoista, että kaikki nettilaskurit antaa la:ksi 15.6, et millanen ohjelma niillä neuvolassa oikein on.

Mut tosiasiahan on, että 4-5% lapsista syntyy la-aikana, joten luultavammin mekin pusataan lapsiamme ihan eri päivänä kuin kirjoihin on merkitty. :D
neuvolan ohjelman mukaan on 1 päivä enemmän plakkarissa ku nettilaskureissa. mä laskin et la oli 4.6 ja neuvolan mukaan virallinen la on 3.6. ei haittaa yhtään. :D

se olis vloppu taas rakkaat mammat! isänpäiväkin tulossa. kai sitä joutuu omaa iskääkin mennä moikkaa. en oo nähny sitä yli kk. se oli jsut pari viikkoo Afrikassa (monessa eri maissa) joten sillä on varmaan paljon kerrottavaa. =)

no juu..mutta katellaan myöhemmin..nyt aamupalalle, jos se pysyy alhaalla. pitkästä aikaa laatta lentää taas. :x

HS ja nelonen rv 10+2
 
Haleja niitä tarvitseville.. :hug: !
Kekkeri ja Vanttu80 ym. oli kyselly, jutellu veriseulasta ja niskapoimu-ultrasta. Esikoisen aikana ei täälpäinkään semmoista ollut, mut kysyin siitä aikoinaan kun tilasin ekan neuvola-ajan. Vanttu80 ..täälä se menee ainakin niin et veriseulaan mennään ennen niskapoimua eikä toisinpäin. Eli veriseula otetaan ensin ja sitten siitä ja niskampoimutuloksista lasketaan yhdessä joku riskikerroin ottaen huomioon esim. odottajan iän ym. Ja jos riskikerroin on huono niin sitten ohjataan halutessa lapsivesipunktioon.
 
jadal
seuloista... mä en osallistu mihinkään seuloihin, oon päättänyt, että oli mikä oli, tää raskaus päättyy synnytykseen. kuitenkaan nuo tutkimukset ei 100% varmoja.

Mulla on täällä huoli, kun aamulla heräsin mahakipuun, ja edelleen juilii ikävästi ala mahaa... hermoilen nyt täällä sitten mistä se johtuu, toivottavasti meneeohi...

jada rv 9+0
 
heips!
Olitte jutelleet tupakoinnista..
:ashamed: Nolona nostan käteni pystyyn ja ilmoitan että en ole vielä onnistunut lopettamaan, vaikka rv 7+1 jo. Kuvittelin voivani lopettaa heti kun sain plussan näkyviin, mut eihän siitä mitään tullut ja varsinkaan kun mies polttaa myös.
Niin puolustukseni pitää kertoa, että vähentänyt olen reippaasti, eli ennen poltin n.20 savuketta päivässä ja nykyään vain 2-4 savuketta/vrk.
Ehkäpä kokonaan onnistun lopettamaan kun maanantaina näen pikkuisen salamatkustajan ja raskaus konkretisoituu. Minulla kun ei ole ollut pahoinvointia, ainoastaan hajuista tulee välillä huono olo (esim. kypsän lihan haju kuvottaa, mutta kylmänä voin sitä syödä).
 
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Mulla on täällä huoli, kun aamulla heräsin mahakipuun, ja edelleen juilii ikävästi ala mahaa... hermoilen nyt täällä sitten mistä se johtuu, toivottavasti meneeohi...
Toivottavasti menee ohi :hug: Voiskos se sitten olla sitä kun se verevyys lisääntyy, et sen takia juilii. Niin ne mulle vaan sano neuvolassa että ei pidä säikähtää jos alamaha kipuilee.

Mulla on kauheasti ilmaa mahassa eikä välillä tiedä mistä se kipu tulee... Eilen oli maha ihan näkyvä, vaikka vedin sitä sisään jäi tuohon selvä kumpu, mut taisi olla syy ilmassa...

Nukuin 12 tunnin yöunet ja vieläkin väsyttäis.

Lissuli&Mustikka 10+3
 
Tuolla mun profiilissa on semmoinen mikskäsitäsanotan, no vaikka raskauskalenteri jossa lukee näin
"My mommy's uterus is almost the size of a grapefruit, which she'd like to throw at Daddy right now."
Mä sit luin sitä tuossa just miehelle, eikä se sit muka tajunnu mun englannin lausumisesta mitään ja mulla meni heti hermot. Vähän jälkikäteen huvitti taas... Jos se greippi olis ollut mun kädessä niin se olis todennäköisesti lentänyt kohti isää.

Mites teillä muilla esikoista odottavilla on tuo isäinpäivä. Meinaattekos jo muistaa tulevaa isukkia? Mä ostin sille kortin ja pitää kahtoo jos sitä kävis jotain muutakin pientä siihen vielä ostamassa.
 
Taustalla lueskellut näitä teidän juttuja ja nyt sitten rohkaistuneena kirjoitan... :p
Pitkien ja uuvuttavien lapsettomuushoitojen myötä tänne vihdoin ja viimein päätynyt ja toivottavasti mukana loppuun asti pysyttelen. Reilu viikko sitten sydämen syke nähty ja sintti oli oikeassa paikassa. =) Muuten olen suhteellisen oireeton ollut, pientä turvotusta ja mahanipistelyä ja noiden alapäälääkkeiden aiheuttamia "tuhruja" seurana ollut ja tietty väsymys.
Pa-mi ja sintti 7+4 la taitaa olla 22.6.
 
tupakasta

Ei mitään saarnaa eikä sen enemmän kommenttia, mutta oma äijä "lopetti" 2 kk sitten polttamisen, polttanut sitä ennen lähes 20v vähintään askin päivässä (välissä oli vuodne ilman) ja ostin sille apteekista noita inhalaattoreita tai mitä lie, ne varmaan tietää jotka polttaa. Sen avulla on päässyt röökistä eroon, noita inhalaattori juttuja menee ehkä 2 päivässä ,niissäkin mun käsittääkseni on nikotiinia muttei tervaa eikä häkää. Eli sitä suosittelisin vieressä nähneenä kokeilemaan...

kekkeri
Ylihuomenna napsahtaa 11 rikki ja alkaakin sitten jo 12 viikko, vau...
 
Ultrakuulumisia: Vahva syke näky selkeesti ja Pätkis oli 4,4 mm pitkä. Gyne sano, että kun näillä viikoilla noin selvä syke ja sikiö hyvin näkyvissä, on keskenmenon riski tosi pieni. Ehkä muutaman päivän viikkoja pienempi, mutta pysyn nyt tuon nettilaskurin laskuissa neuvolaan asti.

Ikionnellinen Barbapörrö ja pätkis 6+4 :heart:
 
Brianna joo mä huomasin kans viikot vaihtelee nettilaskureissa kun syöttää lasketun ajan... totta on juu että tuskin laskettuna aikana ulos tulevat.. :heart: mullahan siis tänään on lääkärin mukaan 8+3 ja la 14.6.

Barbapörrö meille sanottiin samaa kun oltiin ultrassa viikoilla 6+3. :heart: mutta arvaa, meiän Pallero oli silloin 7,9mm!! :eek: aikamoisia kokoeroja jo näin aikaisin.. vaikka onhan toki mahdollista että meillä mennäänkin pari päivää edempänä..

Talvis ja oma rakkain Pallero 8+3 :heart:
 
ootteko jaksaneet harrastaa liikuntaa näin alkumetreillä?
Me miehen kans ostettiin jäsenyys Danafitnessiin just ennen raskautumista, ja kerkesin saada siellä ihan hyvän draivin päälle,, Nyt kyllä väsyttää ajatus tunneille lähtemisestä mutta oon huomannut että kun vaan jaksaa liikahtaa niin väsymys ja pienoinen kuvotuskin jää sille tielleen!
Leppävaaran Danassa on se iloinen asia että siellä on uima-allas, ja hydrobicit on todella mun juttu, ja sitähän voip harrastaa raskaanakin piiiiiitkälle jos alaosasto vaan kunnossa ja kiinni :D
Bodypumpissa näin kerran ihanan masun ja äitinsä,,, sitäkin meinaan jatkaa jahka tässä väsymys hellittää. vesijumpassa on jotenkin niin helppo käydä vaikka väsyttäisikin - se vesi on kaiketi niin terapeuttinen elementti.

Kuulin tänään ilokseni että Jorvissa aletaan antamaan halukkaille akupunktiota ja vyöhyketerapiaa. Todellakin olen halukas!!! En enää kestä odotella viikkotolkulla yli ajan syntymistä!!

Mitenhän mua on näin kamalasti väsyttänyt viime päivinä, vaikka kerkesin jo tuuletella että ei tule juuri mitään oireita,, tosin mun yöt ei ole ikinään ollut näin rikkonaisia, ei edes vauva-aikaan. Kuopus (1v10kk) nukkuu meidän keskellä ja aika levottomasti.. PItäsi hankkia hälle omaan huoneeseen uusi sänky kun pinnis on jo pikkuisen pieni, ja tapellaan sitten tämä yöelämä kuntoon. Ja on suunnitelmissa tapahtua PIAN...
Sitä odotellessa,
päiväunet sohvalla virkistäköön

Piltsu ja Nessu 7+4 (kai)
 
Ultra mitoista:

Meil oli eka ultrassa vauveli (rv7+5) 13 mm...Toisessa ultrassa vauveli oli (rv 10+0 ultran mukaan) 31,2mm :heart:

Googlettamalla vau löytyy sivusto,jossa on viikko viikolta vauvan kehityksestä piirros,noin arvio painosta jne...Kiva lueskella mitä milläkin viikolla on tapahtumassa.

Pilttiä4:Mä käyn bodypumpissa 3 krt viikossa mieheni kans ja teen vielä ihan normaaliin tapaan ,esim. 40kg tangossa jalkakyykyissä.Myöhemmillä viikoilla vähennän painoja.Yleensä oon voinut käydä n. 7kk asti,sit en pysty treenaamaan enää laudalla,kun pyörryn jos oon selälläni.



 
augustmam
mä en varmaan sais ikinä senttiäkään nousemaan tuollasia määriä :LOL:
Yli puolet kevyemätkin meinaa notkauttaa polvet lattiaan =)
ehkä harjoitus tekee mestarin,,,
kuten sanottu en monesti ehtiny käydä ennen raskautumista. täytyy jatkaa harjoituksia..
 
Voi, olenpa saanut paljon haleja...halaan takaisin kaikkia :hug: :hug: :hug: :hug: :flower:

Olen kirjoitellut tuonne keskenmenopuolelle ihan oman topikkini alle kokemuksestani. Olo on yllattavan hyva ja tuntuu etta taalla palstalaiset ovat itkeneet puolestani enemman kuin mina itse... :'( Mutta taman jalkeen en kylla enaa pelkaa keskenmenoa, ei se niin kamalaa ollut! =)
 
HelloShitty
mä laitoin jonkun aikaa sitten FB:iin semmonen sovellus ku "how big is my baby"..en oo muistanu kattoa sitä pitkään aikaan ja tänään kun kävin kattoo niin siellä luki et vauva on nyt kumkvatin kokoinen. hih! :heart: :D

eipä mulla ollu edes mitään asiaa...tulin vaan lukemaan teiän kuulumisia. =)

HS ja kumkvatti rv 10+2
 
Urheilusta
työssäkäyvänä Kolmen lapsen (ja parin kissan ja koiran) äitinä ei aikaa ole kyllä lainkaan urheilla tms...Työmatkoja pääsen sentään menemään pyörällä, mutta se nyt on päivässä 3 km. Illat menee lapsia harrastuksiin kuskatessa (matka niin pitkä että pääosin on vietävä autolla ja sillä aikaa kun ovat harrastuksissa käyn pienen kanssa kaupassa jne) , arkea pyörittäessä, pienimmän kanssa leikkiessä. Ihan joskus pääsen uimaan isojen kanssa, jolloin itsekin pääsee kunnolla menemään, yleensä pienin on mukana ja sillon se on vaan vedessä olemista.
Ehkä joskus sitten on enemmän aikaa, tykkäisin kyllä käydä salilla ja just uimassa ja kävelemässä. Kesällä liikuntaa saa tietysti ihan ison pihan hommista mutta talvella kyllä tarttis enemmänkin. Tahan asti olen ollut lisäksi niin väsy, että hyvä kun on hereillä pysynyt ysiin (sohvalla maaten) toivon mukaan keskiraskaudesta on enemmän voimia ja pääsis vaikka ipanoiden kanssa pihaliikuntaa harrastamaan, polkemaan kuntopyörää joka odottaa kodinhoitohuoneen kulmassa jne jne.

Hienoa niille jotka jaksavat/haluavat/pysytyvät harrastamaan liikuntaa, auttaa kyllä jaksamaan raskauden ja synnytyksen ja vauva-ajan kun on itse hyvässä kuosissa.

Neuvola ja monta lasta
Siis jossain vaiheessa oli puhetta että mitäs ne joilla on jo lapsia, vieläkö neuvola-ajat kiinnostavat jne. Niin kaippa se on tapaus kohtausta, hyvä ystäväni joka odotti ekaa oli ihan kypsä käymään neuvolassa kun ei kuulemma mitään ihmeellistä ollut. Musta se on joka kerta tosi kivaa, hetkellinen aika vauvalla ja itselle ja oikeesti "joku on kiinnostunut musta ja vauvasta, hih" Että tykkään kyllä, ehkä enemmänkin nyt kun tietää mitä touhu on. Mulla on tätejä ollut ainakin 4-5 mutta kaikki on olleet kivoja (tietysti toiset enemmän kun toiset). Aina en oikein noista opiskelijoista välitä, vaikka ymmärrän hyvin että harjoitusta he tarvitsevat, mutta haluis olla rauhassa "oman tädin kanssa" Samoin synnytyksissä oon tosi huono sanomaan että en haluis opiskelijaa ja niinpä 1 ja 3 oli opiskelija ja ekassa oli kyllä vähän kurjiakin juttuja (ei siis mitään käyttätymisjuttuja, vaan opiskelija koki että kohdun suu ei ole tarpeeksi auki ja kun kätilö sitten tarkasti niin oli todellakin, ja lapsi oli saattanut turhaa kärsiä hapenpuutteesta jne) lapsi oli siis täysin terve eikä mitään hätää, mutta mielummin siis haluisin noin tärkeän hetken hoitaa mahdollisimman pätevän ihmisen kanssa (eipä se sinällään haittaa että siinä apuna olis opiskelija)

Mutta meninpäs mä taas asioiden edelle...

Isänpäivästä...meillä lapset ovat tehneet koulussa jotain juttuja ja meidän iskä inhoaa kaikkea perusisänpäiväkrääsää (yövaatteet, sukat, kirjat, iskä-mukit jne) joten jos annetaan jotain lasten juttujan lisäksi niin suklaata mistä tykkää tms (no olut olis toinen varma valinta) No, mutta me nyt ei muutenkaan ostella mitään lahjoja toisillemme, vaan molemmat ostaa mitä haluaa/tarvii/on varaa. Jaa niin ja se paras lahja on tietysti se vällyjen välinen...ehkäpä sitä kokeillaan tarjota, hih

Kaksosista
Mitä te, joilla ultra ei o vielä tehty meinaisitte jos oottaisitte kaksosia? Eikös mam (suurinpiirtein niki noin) ollut se, jolla näin todennäköisesti on. Meillä kaksosia on vain miehen suvussa ja sieltähän ne ei tietty pääse periytymään (paitsi meidän lapsille) joten tuskin kovin todennäköistä on että kaksosia saadaan, mutta periaatteessa olis ihan hauskaa. Ainahan on mahdollista sekin että vauvoja olis esim. 3...se oli kyllä jo aika hurjaa. Tosin usein sanotaan että sitten kohtu kasvaa tosi nopeasti ja esim. pahoinvointia on paljon enemmän ja omalla kohdalla raskaus on ollut aika perustasoa edellisiin verrattuna joten todennäköisesti ihan yhtä naperoa odotellaan.

Juu, nyt täytyy pistää pienintä ja itseä sänkyyn...aika lailla alkaa uni tulla. Koululaiset jääköön vielä vähäksi aikaa valvomaan.

Hurrrjan mukavaa viikonloppua koko meidän pinon väelle.

kekkeri
 
Pa-mi tervetuloa ja onnittelut raskaudesta! Hieno homma, että hoidoista oli apua :)

Pinkkimieli tupakka kerrallaan. sä olet vähentänyt polttamista ja se on hyvä alku.

liikunnasta mä olen jäsenenä paikallisella kuntosalilla ja oon käyny tosi laiskasti :ashamed: ärsyttää vähän tää oma saamattomuuteni, mutta nyt oon sen verran väsyneempi, että ei vaan aina jaksa

Me kerrottiin äsken miehen vanhemmille. Onnittelivat toki, mutta kyselivät myös, että millä mä oikein jaksan. No: sen näkee sitten, mutta uskon, että kaikki sujuu ihan hyvin.

jadal mulla on ollu noita mahakipuja seurana kummassakin edellisessä raskaudessa ja nytkin parhaillaan juilii mahaa. En ota mitään stressiä. Suosittelen kokeilemaan sellasta lämmitettävää viljapussia tai geelipussitkin tietty käy. Sellanen tuntuu mukavalta ja auttaa noihin mahakipuihin.

Maarialle vielä toivottelen hyvää reissun jatkoa - nauttikaa!
 
Kivaa kun on taas uusia täällä ja ihania neuvolakuulumisia, aurinkoa ja iloa siis tasapuolisesti kaikille!!

Urheilusta ja omasta navasta:
Mä oon urheillut koko elämäni paljon ja joka päivä, ja huipputasolla. Kun tultiin tänne Losiin ehdin käydä päivittäin lenkillä ja maksoin sikakalliin 3 kk punttismaksun sekä ostin pyörän ja poljin ensimmäisen kahden viikon aikana. Nyt oon masentunut kun mä en oo voinut tehdä mitään moneen viikkoon, on niin karsea olo! Vaan sohvalla tai sängyssä. Eilen päätin et lähden itse ostamaan jotain ruokaa, pääsin suihkuun asti, missä alko niin pahasti huippaan ja mahassa pyörimään ja tuli hikiaaltoja, et oli pakko poistua saippuaisena suihkun viereen lattialle makaan.. Siinä meni tunti kunnes siirryin sänkyyn lepäämään.. On voimat ehtyneet ihan täysin, enkä pääse täältä mihinkään, äsken yritin mennä tohon etupihalle lukemaan, ei pystynyt istumaan ku viis min ja tuli niin paha olo et sisälle sohvalle... Mä niin odotan et tää loppuu ja pääsis ees kävelylle!!! Kiva miehenki olla täällä munkaa, ku töiden jälkeen se ei pääse kattoon vaik nähtävyyksiä vaan se joutuu pyykkitupaan, kauppaan, tiskaamaan... Ja mä vaan makaan tuskaisena. Lääkärissä viikko sitten kuiteski esim mun verenpaineet oli kohillaan, ja otettiin verta jonka kaikki testitulokset saan kuulla viikon päästä ja taas ultrataan. Toivottavasti kaikki on kunnossa. Kai tää on normaalia. Nyt piristyn! Tää on ihanaa kun ainakin tietää olevansa raskaana :LOL:

Peppi + pkm
 

Yhteistyössä