.:: Kesäkuun kullannuput marraskuussa ::.

Ihania ultrakuulumisia lisää <3

Mua vaan pelottaa entistä enemmän, samasta syystä kuin LittleOnea (todennäköisyydet eivät ole puolellamme). Toisaalta täällä kirjoittelee murto-osa odottavista naisista joten ei meidän joukossa välttämättä tarvitse ne todennäköiset "kiinnijäämmiset" tapahtua tällä otannalla. Pelottaa kuitenkin ensinnäkin se että onko tuolla enää mitään elämää ja toisekseen että jos onkin niin onko lapsi terve.

Mä varmaan kärähdän ikäni takia, mutta jos syy on vain se, emme halua jatkotutkimuksia keskenmenoriskin vuoksi.

Lisäys. Ai niin kiitos vastauksista rakon täyseyden (ei ole sana :D) suhteen. Luotan siis siihen että koska asiasta ei ole mainittu niin rakko tyhjänä.
 
Viimeksi muokattu:
Ruska täällä on karkeasti sanottuna 15-20 ihmistä käynyt ultrassa.. En lähtis viel todennäkösyyksiä tällä otannalla laskemaan. =) Ja ethän sinä ole vanha.. AInoastaan kolme vuotta mua vanhempi. Ja SE ei ole vanha. :D

Mua on ihan käyny noi seulat ahdistamaan.. Meillä päin ei ilmoteta mitään jos mikään ei ole vialla. On tää ja yhtä ressiä. Suunnattomasta ilosta pelkoon ja takasin..
 
Moikka,
Mulla oli viime viikolla nt-ultra jossa löytyi selkeä "poikapistooli". Olen tässä keräillyt hieman asennetta poikaa varten. Myönnän että tyttö ois ollu kiva kun perheessä on jo kolme poikaa ennestään:) Toisaalta mukavaa kun on kaikenlaista lelua ja tarviketta pojalle. Siinä kuvassa oli kyllä selkeet merkit että tosi iso ylläri ois jos tyttö tulis. Tämä täti oli herkkä sanomaan.. viimeksi jollain 20+ viikollakaan ei lähtenyt arvaamaan..tosin siitä on 15 vuotta aikaa.

Muuten täällä mennään edelleen flunssan kourissa. Plääh jo kolmatta viikkoa. Yskin ja olen tukossa ja mitään helpotusta ei saa ottaa. Huoh ja huoh. Ottaisin jopa ne raskauspahoinvoinnit mieluummin takas. Oon tottunut liikkumaan paljon ja nyt on vaan pakko kölliä viikosta toiseen. Töissä olen ollut kun jotenkin nuha ja yskä ei tunnu syiltä olla pois. Paitti nyt pikkuhiljaa alkaa tuntumaan noitten yöyskinnöitten jälkeen että pitäskö vaan jäädä kotiin.

Mahtavia uutisia monella tullut ultrista. Onnea ja odotuksen iloa kaikille!
Mustikka ja minipoika 12+5
 
  • Tykkää
Reactions: Neminka ja *Elba*
Mulla samat fiilikset kun Ruska79:lla ja LittleOne:lla. Kukaan täällä ei ole vielä kärähtänyt, joten odotan sitten että se olen minä :( Mulla kanssa tota ikää jo 33 v. joten siitäkään ei ole apua tässä jutussa. Toisaalta pelkkä ikä ei kyllä vielä hälyä anna, koska mun kolme kaveria on saanut vuoden sisään vauvan (sama ikä kun mulla), eikä he ole kärähtäneet. No, kuusi päivää ja sitten tiedän kuin kävi.

Sukupuoloveikkailuista sen verran, että eikös se mene niin, että poikaennuste on varmempi kun tyttö..

Ei lopu pahaolo, ei sitten millään. Aamu alkaa pöntön halimisella edelleen ja nyt oksensin toista kertaa illallakin. Koska hemmetissä tää loppuu :(
 
Juu tuulentyttö, jos ajattelisin normaalin ihmisen tavoin ettei täällä ole montaakaan prosenttia raskaana olevista, voisin rauhoittua :) Mun mieli vaan tekee tepposet kun ajattelen että ei mulle koskaan suoda lapsia tai jos suodaan niin lapsella on joku hätänä ja juuri minä jään kiinni seuloissa. Kauheita kauhuskenaarioita kaikesta ja aina. Jos joku asia on hyvin, saan kuitenkin jonkun toisen mieleeni ja siitä alkaa taas kauhea pohdinta ja paniikki.

Terese meneeköhän se niin että jos on esim. turvotusta, niin sitten lasketaan iän ja muiden riskitekijöiden "summa". Mutta jos mikään ei viittaa häiriöihin, ei ikäkään vaikuta.

Täällä kyllä jännittää niin paljon etten saa unta. Harmi kun aika on vasta puoliltapäivin. Olis ollut heti aamusta mieluummin. Oliko muita tulossa huomenna Kättärille ultraan?
 
Terese kyllä poikaennuste on varmempi. Jos värkki näkyy niin aika suuri todennäköisyys että se on poika. Ainahan toki voi silti mennä metsään :)

Tietääkö kukaan miten tämän nt-ultrakäynnin jälkeen edetään? Pitääkö itse ottaa neuvolaan yhteyttä jotta saa ajan vai mitä..? Meillä oli neuvolassa vaan puhetta että seuraava aika menee tammikuulle ja jäi epäselväksi pitääkö itse varata vai tuleeko taas joku lappu vaan kotiin.
 
Elba mulle sanottiin että pitää itse varata aika, mutta en nyt ollenkaan muista mille viikoille. Soitan varmaan annettuun numeroon ensi viikolla ja kysyn mille viikoille sen ajan pitää sijoittua :) Eroa tässä on taas edelliseen raskauteen kun ekalla käynnillä annettiin heti seuraava aika ja taidettiin antaa sitä seuraavakin. Toisaalta kyseessä oli eri neuvola, kuitenkin Helsingin sisällä molemmat.
 
Anteeksi tämä hirveä omanapaisuus, mutta mä oon parkunut tän illan nyt silmiä päästäni. Tosiaan eilenhän kerroinkin, että np-ultrassa nähtiin minimaalisen lievää pömpötystä navan alueella, ja minä hölmönä menin nyt googlettamaan vaikka mitä ja mun silmiin iski kauhusana: napanuoratyrä, omfaloseele. Nyt mieles vaan pyörii kaikki kauhukuvat, että mitä jos meidän lapsi onkin vakavasti sairas.
Tosin lääkäri tai kätilö eivät kumpainenkaan eilen edes maininneet moista sanaa/epäilyä ja pitivät kontrolliultraakin vähän turhana (mutta sanoivat että saan sen jos ihan yöunet lähtee tuon takia)
joten mä niin toivon......... Mä niin toivon, että tuo on vaan joku pieniin viikkoihin
liittyvä fysiologinen juttu, niinku mulle yritettiinkin selittää.
Välillä olo on ok ja mitä iloisin tästä, mutta välillä iskee epätoivo, että mitä jos.. Ja kai niiden olis mulle pitäny suoraan sanoa, jos ne epäilis jotain tommosta??

- Ocelot & Benji 11+3

//edit: Nyt taas järkevä minä nosti päätään ja tuli hyvä mieli kun sai tänne avautua ja itkettyä kunnon itkut. Nyt oon taas satavarma että kaikki on ihan täysin kunnossa! Ja kun täältä kaksplussasta selailin aiheeseen liittyviä juttuja, niin aika kaukanahan tässä kyllä (onneksi) ollaan niistä huonoista tilanteista...
Mielialanvaihteluitako? :D
 
Viimeksi muokattu:
Ocelot jos lääkäri epäilisi, että vauva on hurjan sairas, se olisi kyllä sanonu. :hug: Älä huoli. Samat sanat ruskalle. Vaikka mikä minä olen sanomaan kun meen ihan samoista jutuista pitkin seiniä. Milloin sulla on ocelot kontrolli?

Nyt kun luin tekay:n sivuilta, että näillä viikoilla keskenmenon todennäköisyys on enää puolen prosentin luokkaa ja alan rentoutumaan, että ehkä tästä hyvä tulee, aloin pelkäämään myös vauvan mahdollista sairautta. Hyh. Pahoinvointia ei ole mulla enää oikeestaan yhtään, joten onneksi on toi doppleri ni voi kuunnella. Mutta mun mielestä mulla on aikasemmissa raskauksissa loppunu pahoinvointi jo aikaisemmin.

Tuulentyttö ja Toivotoukka 9+6 tai virallisesti 10+1
 
Ocelot. Minä kävin nt-ultrassa ja viikkoja ei silloin vielä ollutkaan kuin 10+2. Napa oli ns. liian paksu ja ultraava kätilö sanoi sen tod.näk johtuvan pienistä viikoista. Mainitsi kyllä tuon omfaloceelen ja antoi kahden viikon päähän uuden ajan. 12+2 oli navan "paksuus" hävinnyt ja kaikki kunnossa:) Uskon, että näin on sinullakin =) Mulla ikää JO 41v............

Pökön tyttö rv. 13+5
 
Anteeksi tämä hirveä omanapaisuus, mutta mä oon parkunut tän illan nyt silmiä päästäni. Tosiaan eilenhän kerroinkin, että np-ultrassa nähtiin minimaalisen lievää pömpötystä navan alueella, ja minä hölmönä menin nyt googlettamaan vaikka mitä ja mun silmiin iski kauhusana: napanuoratyrä, omfaloseele. Nyt mieles vaan pyörii kaikki kauhukuvat, että mitä jos meidän lapsi onkin vakavasti sairas.
Tosin lääkäri tai kätilö eivät kumpainenkaan eilen edes maininneet moista sanaa/epäilyä ja pitivät kontrolliultraakin vähän turhana (mutta sanoivat että saan sen jos ihan yöunet lähtee tuon takia)
joten mä niin toivon......... Mä niin toivon, että tuo on vaan joku pieniin viikkoihin
liittyvä fysiologinen juttu, niinku mulle yritettiinkin selittää.
Välillä olo on ok ja mitä iloisin tästä, mutta välillä iskee epätoivo, että mitä jos.. Ja kai niiden olis mulle pitäny suoraan sanoa, jos ne epäilis jotain tommosta??

- Ocelot & Benji 11+3

//edit: Nyt taas järkevä minä nosti päätään ja tuli hyvä mieli kun sai tänne avautua ja itkettyä kunnon itkut. Nyt oon taas satavarma että kaikki on ihan täysin kunnossa! Ja kun täältä kaksplussasta selailin aiheeseen liittyviä juttuja, niin aika kaukanahan tässä kyllä (onneksi) ollaan niistä huonoista tilanteista...
Mielialanvaihteluitako? :D
Sori tulin taas tuolta Heinäkuisista kuokkimaan.. :D Mutta tulin vaan kertomaan Ocelotille oman kokemuksen.. Eli Esikoisestä menin np-ultraan viikkoja piti olla 11+6, mutta olikin vasta 11+1 eli suunnilleen saman verran kuin sulla nyt. niskaturvotukset ja kaikki oli hyvin Paitsi napanuora, joka oli turvoksissa navan seudulla. Kätilö ei kertonut, että onko turvotusta paljon vai vähän, ei mitään, että mistä voi johtua. Ja olin niin hölmistynyt itse koko tilanteesta, etten tajunnut mitään kysyä. Mulle kuitenkin varattiin kätilön ehdotuksesta kontrolliaika viikon päähän. Noh... fiksuna tyttönähän menin myös kotona googlettaa kaiken mahdollisen. Sen koko viikon panikoin sitten, että mitäs jos ei olekaan kaikki hyvin. Uusi ultra tuli ja kätilö totesi turvotuksen olevan poissa, ilmeisesti oli johtunut vaan siitä, että viikkoja oli ollut niin vähän, Sikiöllähän kehittyy suolistoa ym. napanuoran sisällä ja suunnilleen tuossa vaiheessa ne laskeutuu masuun.. Kuitenkin kätilö kirjoitti äitiyskorttiini, että napatyrä hävinnyt. Ja nyt tossa mun jaloissa konttaa täysin terve reilu 1v. poika. :) Toivottavasti sait tästä edes pikkasen lohtua ja toivottavasti teilläkin on siellä kaikki hyvin. :)
 
Ruska79 Ainakin täällä Khks:ssa lasketaan kyllä automaattisesti se suhdeluku, vaikka se nt-mitta olis pienikin (ts. ei näkyvää riskiä). Sen muutoksen ne on tänä vuonna tehneet kuulemma, että jos riski on suhdeluvun maagista rajaa 1:250 pienempi, eli esim 1:300, niin sitä ei enää automaattisesti kerrota. Sen saa kyllä tietää, jos niin haluaa. En sitten tiedä, voiko tässäkin olla sairaalakohtaisia eroja kun tuntuu että näissä raskausasioissa, vaihtelee käytännöt ihan järkyttävästi.

Mä olen kanssa niin hirveä stressaaja, nyt kun ruvetaan olemaan aika turvallisilla vesillä km-suhteen, niin pelkään myös että vauva on sairas tai jotain. No, jos ultra näyttää että kaikki on ok, niin sitten rupean varmaan stressaamaan jo ennenaikaista synnytystä tai jotain muuta. Mulla toi eka raskaus oli kuitenkin täynnä pieniä ongelmia koko ajan, joten siitä nää pelot varmaan johtuu :( Kun vaan osais ottaa rennosti ja aatella et kaikki menee hyvin.

Sitten ois ihan toisenlaista asiaa: Oisko teillä heittää vinkkiä mitä veisin kaverille tuparilahjaksi sunnuntaina sellaisiin hyvin epävirallisiin tupareihin? Rakensivat siis okt:n ja ovat päälle 30 v. Sisustus yms. on vähän hankalia musta, kun meidän maut ei oikein mee yksiin ;) Oisko joku herkkukori hyvä? Oon yksin menossa, joten hirveän kallista en viitsi viedä. Eli hintaa sais olla about 30e..

Terese ja rv 11+4
 
samaa täällä pelätään että minä kärähdän :( mutta olisko tosiaan kaikilla onnea sen verran että päästään loppuun saakka? pakko olla :) eikö?

Ocelot, lääkäri olisi varmasti sanonut jos jotain on pahasti vialla! oikeesti, ne ottaa nää sikiöseulonnat tosi "raskaasti" ja laittavat minusta tosi herkösti uusintaultraan! eli en usko että on hätää :) mutta jos sinua häiritsee, mene ihmeessä kontrolliultraan :)

Ruskalle tsemppiä ultraan =) hyvin kaikki menee!

mulla ohjeissa lukee että rakko tyhjänä mennään nt-ultraan :)

mä vasta alan pikkuhiljaa tajuamaan että mun sisällä kasvaa taas jotain ihmeellistä :heart: vaikea tätä on vaan tajuta vieläkään! esikoisesta kyttäsin kaiken maailman juttuja koko ajan, nyt siihen ei oo samalla tavalla aikaa enkä edes koko aikaa muista olevani raskaana! illalla menen kyllä hymyssäsuin nukkumaan ja paijailen masua, seki on jo alkanu kasvamaan, tunen kohdun reunanki selvästi :) turvotustahan se suurimmaks osaks on! ja samat vaatteet menee ihan helposti vielä, ei kiristä yhtään niinku esikoisesta!

tiuhti ja salamatkustaja 10+1
 
Littleonelle myös tsemppiö ultraan! :)

onnellinen, mullakaan ei ole oireita enää :) siis ei ole pahaa oloa ollut viikkoon, ei väsymystäkään tavallista enempää yms. ja kyllä saatiin sydänäänet hyvin kuulumaan neuvolassa! nautitaan oireettomuudesta! joohan?
 
  • Tykkää
Reactions: LittleOne
terese, mä kannatan herkkukoria :) ihan vaikka jouluinen sellainen ku joulukin on tulossa! niitäki myydää valmiina kaupassa, mutta itse kasaamalla saa toki halvemmaksi ja omanlaisensa! sinne voi laittaa vaikka kynttilöitä ja servettejä, pipareita, glögiä.. suklaanameja yms. :)
 
Sanuk mä valitsin naistenklinikan koska mulle sanottiin että se sairaala jonka valitset synnytyspaikaksi on myös se paikka jossa ultrat tehdään. Ja asun ja työskentelen keskustassa joten Nkl on lähellä, en ehtisi kättärille ultriin mitenkään.

Mutta naistenklinikka tosiaan on rempassa keväästä johonkin ensi vuoteen saakka, siellä tehtäisiin vaan riskisynnytykset ja muut synnyttäjät todennäköisesti lähetettäisiin kättäriin, jorviin, lohjalle tai hyvinkäälle. Ja oisko siinä naistenklinikassa olleessa tiedotteessa ollut jotain muitakin sairaaloita. Nämä jälkimmäiset vaihtoehdot (Lohja, Hyvinkää) eivät oikein käy päinsä meille, eihän keskustassa autoa tarvitse joten meillä ei sellaista ole. Taksimatkaa en Hyvinkäälle todellakaan maksa ;D

Oon miettinyt että voinko rakenneultran jälkeen vaihtaa synnytyssairaalaa? Muutetaan muutenkin, no lähemmäs naistenklinikkaa muutetaan, mutta jos sitä voi käyttää perusteena että kättäri olisi tästedes se synnytyspaikka 8)

Naene 13+2
 
Olette kyllä ihania naisia tuulentyttö ja tiuhti_ :hug:
Kyllä mulla on nyt vähän helpottanut huoli. Tietenkään en ole yhtään sen varmempi, että onko asiat kunnossa, mutta minun on pakko mennä päivä kerrallaan eteenpäin. Jos kahden viikon päästä ilmenee, ettei pikkusen sydän enää lyökään, sitten se on niin. Olen itkenyt jo ihan tarpeeksi huoltani enkä enää jaksa murehtia. Mieskin vaan sanoo kotona että "siellä massussa on varmasti kaikki hyvin". Voi kumpa saisin tuon varmuuden myös itselleni. Sitten vasta kun olen nähnyt ultrassa että kaikki on hyvin niin uskallan sanoa että nautin tästä oireettomuudesta :LOL:

Miten teillä muilla, tuntuuko mahanne kovalta kun painelee? Mulla on vähän ylimääräistä tässä vyötäröllä ja aikaisemmin massu on tuntunut hyvinki pehmeältä, mutta nyt se tuntuu kovalta ja vähän suurentuneelta tuosta alhaalta kun painelee. Voiko se olla jo vauvamassu? :D Siis toki se on vielä piilossa, mutta itse tunnen sen selvästi.

terese minäkin kannatan kyllä herkkukoria! Sinnehän voisi ajatella myös jotain ihania juustoja juustotiskiltä ja vaikka viinipulloa. Nams :p Tämähän oli oikein raskaana olevan naisen unelmakori!
 
  • Tykkää
Reactions: Naene ja tiuhti_
Mä arvoin viel pitkästi rakenneultran jälkeen viime raskaudessa, että vaihtaisko viel sairaalaa, ja kyl se kuulemma oli mahdollista ihan loppumetreille saakka.

Nää ajatukset on varmaan todella vieraita kauempana asuville, joilla on tasan se yks sairaala tunnin ajomatkan päässä. :D Mummotaksillahan pääsee, jos autoa ei ole. Mä en kyllä julkisilla lähtis laitokselle vaikka matkaa olis miten vähän. Saati kävellenkään.

Neminka 12+ *poks!*
 
Viimeksi muokattu:
Terese, Ruska ja LittleOne Nyt arvon naiset järki käteen: me emme ole vanhoja! 33-vuotias ei todellakaan kuulu mihinkään ihmeempiin riskiryhmiin. Itselläni on ikää saman verran, emmekä edes osallistu nt-seulontaan, koska emme koe sitä ollenkaan aiheelliseksi, kun olen vielä niin nuori. Hyvät hyssykät, onhan meillä vielä kymmenisen vuotta lapsentekoikää jäljellä! Kuinka kukaan uskaltaa tehdä lasta nelikymppisenä, jos jo kolmekymppisenä pitää huokailla vanhuuttaan...

33-vuotias on parhaassa lapsentekoiässä verrattuna alle 2-kymppiseen tai yli 4-kymppiseen. Suurin osa synnyttäjistä on 26-35-vuotiaita ja suurin osa heistä saa vain terveitä lapsia. Toki joskus aina jollekin syntyy vammainen lapsi, mutta me koemme, että parempi niinkin kuin ei lasta lainkaan. Jos meidän perheemme kuopus olisikin jollain tavoin vammainen, olisin kuitenkin kiitollinen siitä, että saatoimme saada hänet, sydäntemme valon. Vaikeuksien kautta elämä rikastuu aina.

(Meille lapsenteko ei ole ollut helppoa kuin heinänteko. Neuvolakortissahan lukee mm. karut g11p2 ja nuorempi lapsista oli ihan väkisin tulollaan jo 24+2, painoarvio 450g, harjoitussupistusten kypsytettyä kohdunkaulan olemattomiin. Tähän raskauteen harjoitussupistukset ovat jo alkaneet, eli kovin helppoa raskautta en odota nytkään. Nyt 10+6.)
 

Yhteistyössä