.:: Kesäkuun kullannuput marraskuussa ::.

Hei!

Täällä eilen käyty np-ultrassa ja kaikki hyvin. Pieni vastasi 11+3 päiviä eli laskettuaika varhaistu 31.5. Pysyn kuitenkin täällä jos vain sopii? Pieni oli noin 5cm mittainen ja liikkui niin vimmatusti. Mulla ultrattiin päältä ja sisäkautta ja ennen ultraa ohjattiin käydä vessassa eli tyhjän rakon kanssa piti mennä. Ultran jälkeen kävin veritesteissä ja tulokset tulee postitse ensi viikon aikana kotiin. Meinasin kesken lab.kokeiden pyörtyä, joten eilinen loppupäivä meni kotona lepäilessä.

Oli se kyllä uskomatonta miten ihmisen näköinen se 5cm pieni voikaan olla! Olisi voinut koko päivän maata siinä katselemassa käsien ja jalkojen heiluntaa!

Olosta: huono olo piinaa edelleen pääosin iltaisin. Väsymys on myös kovaa. Innolla odotan että huono olo alkaa väistymään ja pystyy taas syömään normaalisti ruisleipää ja juomaan kahvia! Oon niin väsynyt tähän krapulaolotilaan joka ilta ja välillä mys päivisin. Eilen iski lisäksi hirveä närästys uutena vaivana. Viime raskaudessa närästämään alkoi vasta loppupuolella raskautta.

Tervetuloa uusille ja onnea hyviä ultrauutisia saaneille.

Vaelimerkille voimia!

Birre86 ja Nyytti 11+4
 
Näköjään käytäntö vaihtelee myös kaupungin sisällä. Mulle annettiin neuvolassa lähete käteen ja ohjeistettiin että sen kanssa voin mennä mihin vaan Husin labraan mutta se pitää tapahtua ennen ultraa (siis ei juuri ennen ultraa, vaan yleensäkin ennen). Sain myös virtsanäytteenottosetin joka pitää viedä samalla kerralla.

Joku kyseli siitä Angelsoundsin halvimmasta mallista. Mulla on se. Olen nyt kerran yrittänyt kuunnella ja kuulin vain oman pulssini. Se oli sellaista suhinaa joten olikohan se nyt sitten istukasta kuulunut pulssi.
 
mulla onki vielä piiiitkä aika nt-ultraan :D ja moni jo käynyt! kateeksi käy! onneks aika menee nopeaan esikkoa katsellessa ja sen kanssa touhutessa ja tietysti kamojen järjestelyssä!

tosiaan, esikkoa tahkottiin vuoden päivät, en siis olis koskaan uskonu että mulla raskaus alkais pillereiden läpi! näinki siis voi käydä...

onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista :heart: muille kauheesti tsemppiä ultraan ja toivotaan että kaikki on hyvin!
 
Dopplereista, mulla on AngelSounds ja päällä lukee Jumper, sen enempää en mallista tiedä. Tämmönen valkoinen, kämmenen kokoinen möhkö, jossa vaaleanpunainen sydän ja etuosa. Syke kuului esikosta 7+6 ja tästä tulevasta, oliko nyt 8+3 tms. Äänen tosin pitäis kai olla hevosen laukkaa muistuttava, mä oon löytänyt näin alkuun molemmissa raskauksissa vain vaimean tsukku-tsukku-äänen, joka vetelee jossain 160 lyönnin huitteilla. Joku väitti istukaksi, mut mulle riittää kyllä sekin näin alkuun.
 
Tuntuu Helsingissä olevan eri käytäntöjä tuon labrakokeiden ja nt ultran suhteen. Minulle neuvolassa sanottiin että ennen käytiin etukäteen labrassa mutta nyt uusi käytäntö on että käydään samalla kun ultraan menee ettei tarvitse montaa kertaa ravata. Ja sain myös pissanäytetarvikkeet valmiiksi, mitkä viedään myös samalla labraan. Eiköhän labroissa voi halutessaan etukäteenkin käydä :)
 
Joo, hassua miten moni asia neuvotaan tekemään ihan eri tavalla yhden kaupungin sisällä :) Mä sain vihdoinkin aikaiseksi tänä aamuna viedä ne virtsanäytteet labraan (se piti tehdä jo viikkoja sitten neuvolan ohjeiden mukaan...). Ei mulla edes ehkä ole mitään lähetettä verinäytteitä ottamaan, ainakaan siellä labrassa eivät sanoneet yhtään mitään. Menin ja jonotin labraan aamutuimaan yksinomaan tuodakseni kotona ottamani näytteet. Että jos halutaan tuhlata odottajien aikaa mahdollisimman tehokkaasti niin siinä ollaan ainakin tässä labrajuoksuttamisessa onnistuttu :D
 
täällä ESPOOSSA me mennään ensin ultraan ja sen jälkeen heti labraan antaa ne näytteet..ja tosta sykkeestä: kyllä sen sikiön ja istukan sykkeen tunnistaa,ovat kyl niin erilaisia eivätkä olleskaan yhtä nopeita..sikiön syke tosiaan on se n.160 näil viikoilla,ei voi sekoittaa omaan sykkeeseen eikä myöskään istukan sykkeeseen joka on äidin verenkiertoa ja sama syke kun äidillä.. =)
 
Viimeksi muokattu:
Mulla kuuluu sellainen ääni, joka on noista esimerkeistä välimuoto. Tuo 24vko sikiön syke on kolmiosainen; mä kuulen siitä äänestä kaksi, eli tuon viuh-äänen ja perään jomman kumman paukahduksista. Mutta syke se siis on, kuten itse olen aina itsepintaisesti ajatellutkin! <3
 
Moikka,

Täällä sitten flunssataan kuumeen kera. Oon harvoin kipeänä ja olen uskotellut että flunssattomuuteni johtuu kaikenmaailman superfuudeista joita syön normisti marjojen kera joka päivä. Nyt en ole uskaltanut syödä niitä ollenkaan ja pauk heti flunssassa. Tietääkö kukaan macajauheista, spiruliinasta tms. mömmyköistä ja niiden vaarattomuudesta/vaarallisuudesta. En turhaan kysy neuvolasta kun sanovat kuitenkin varuiksi ei. Levästä listoilla lukeekin että jos ei ole suolatasoa tiedossa ni ei suositella.

Mulla kanssa pahoinvointi on enää ihan pientä. Tilalle on tullut ihan mahtiturvonnut olo ja kiristysjomotus joka paikkaan. Tilasin netistä paidan ja housut äitiysmallia mutta tulikin vaan se paita viestillä : Pöksyt tulee jälkitoimituksena marraskuun lopulla. Viritin sitten sellasen lankahässäkän mun pöksyihin ja nyt se lankajuttu tipahtelee kesken päivän miten sattuu :) Muuten meniskin ihan normivaatteet mutta tämä tuuuurvootus.

Ens viikkoa jännään kun on eka ultra! Sen jälkeen jos kaikki näyttää ookoolta niin kerrotaan läheisille. Töissä ajattelin kertoa vasta joulun jälkeen jos masu pysyy piilossa.
Mulla tosiaan todettiin ekassa raskaudessa että kohtu on aika takapainoinen eli ei kovin aikaisin pullahda esiin. Tää on tosi yksilöllistä..joillain pullahtaa jo kymppiviikon tietämillä selkeä masu ja joillain...niinku mulla vasta jossain puolivälin tietämillä.

Mustikka ja pienoinen 10+1
 
Täälläkin ollaan vielä mukana, päivittäin olen kyllä lukenut mutta niin rättipoikkiväsynyt että mitään en ole jaksanut kirjoitella.. :(

vaelimerkki, todella kurja että kohtasitte surullisia uutisia, nyt paljon voimia ja tsemppiä tulevaan! :hug:

tiuhti_ Melkoinen yllätys varmaan teillä ollut :D

Onpas kyllä erilaisia käytänteitä noiden ultrien ja labrojen kanssa. Itse asun tampereella ja täällä piti tosiaan käydä ensin verikokeissa ja sitten nt-ultraan. En kyllä sitten tiedä saako vastauksen ja tulokset heti siellä ultrassa vai pitääkö senkin jälkeen vielä kauan odotella. Itse sain pakotettua itseni sinne kokeisiin viime viikolla ja ultra olisikin sitten viikon päästä. Vähän jo jännittää, miestä tosin vielä enemmän :LOL:

Me tilattiin netistä kanssa käytetty doppleri, joku Angelsounds se on mutta en sen enempää tiedä, enkä jaksa sitä tuolta kaapista kaivaa tähän hätään. Ei se mikään digi oo, kuulokkeilla pitää kuulostella. Saatiin 9+3 kuuluviin ja sen jälkeen ei ole kokeiltu. Kiitos evamaria82 linkistä, hauska kuunnella, luulisin että kuultiin "oikeat" äänet :)

Onko joku täyttänyt sellaista odotusajan vauvakirjaa, yhden bongasin jostain palstalta mutta en sitten kyllä tilannut. Pitäisi kyllä kirjata vähän ylös, kun ei niitä sitten enää hetken päästä muista mitä milloinkin on tapahtunut.

Väsymys on jotain aivan käsittämätöntä, koko ajan vois nukkua. Illalta ysiltä nukkumaan ja kuudelta ylös ja töihin. Töistä kun tulee niin parin tunnin päikkärit menis ihan kevyesti. Tänään kävin myös ostamassa ummetuslääkettä, en kyllä jotenkin haluais ottaa sitä ollenkaan mutta ei taida olla vaihtoehtoja. Aina on vähän ongelmia asian kanssa ollut mutta nyt on varmaan asialle jo tehtävä jotain.. Te joilla samaa ongelmaa, oletteko syöneet siihen jotain ja mitä?

Te, jotka olette käyeneet nt-ultrassa, oletteko jo uskaltaneet kertoa muille? Ens viikolla työpaikan pikkujoulut saas nähdä, onko pakko kertoa.. :)

haavevauva 10+3 :heart:
 
Mustikkasuu mä en näe syytä miksi esim macaa ei voisi vetää kuten ennenkin, eikös se ole periaatteessa jonkunsortin juures. Tuoteselosteessa pitäisi näkyä onko siihen lisätty jotain muuta vai ei. Napaan vaan! Spirulinan ollessa kait levä sen voisi jättää väliin ettei parempaa tietoa siitä löydy.

Mä olen kaipaillut palkkaria treenin jälkeen, ja oon nyt päätynyt siihen että mikä ettei. Palkkarit takaisin kehiin vaan, seuraan vaan ettei ole mitään kielletyllä listalla olevaa makeutusainetta käytetty. Muutenhan noikin on vaan heraa ja maltoa, mikäs siinä pupeltaessa. Paljon pahempi luulisi olevan vetää kaikkea einestä ja roskaruokaa. Tai olla syömättä mitään ennenkun pääsee kotiin mitä olen tehnyt tähän asti mutta se ei oikein toimi.

Oon tosin melko varomaton, brunssin juustot vei kielen mennessään ja kalasalaatin kala, no en tiedä mistä se siihen salaattiin tuli mutta ostin sen silti. Ja pyysin pihvin mediumina ja se tuli raakana, söin silti. Toivottavasti en ammu itseäni jalkaan.

Haavevauva mä kävin hakemassa apteekista levolaccia, en osaa kyllä sanoa onko auttanut yhtään...
 
Viimeksi muokattu:
Eilen meillä oli varhaisultra vol 2. Hyvin oli pirpana kasvanut, vastas nyt viikkoja 9+1 (reilut 2 cm pitkä). Liikuskeli myöskin jonkin verran. Kovin oli muuttunut kahdessa viikossa. Kaksi viikkoa sitten näytöllä näkyi vaan pieni herne ja siinä syke. Nyt oli havaittavissa pää, jalat ja kädet ihan selvästi. Ja se liike ? Nyt olis sitten ens viikolla verikokeet ja pissanäytteen viesti ja kolmen viikon päästä nt-ultra. Mä niin toivon, ettei tällä kertaa tulis hälyä siitä. Se oli viimeks niin raskasta kaikin puolin.

Kerrottiin viikonloppuna appivanhemmille ja mun isälle, että meidän 2 vuotiaasta tulee isoveli, jos kaikki menee hyvin. Pakko oli kertoa, kun olen niin turvoksissa, että ei olis enää kauaa mennyt että joku olis arvannut.

Mä rupean kanssa olemaan väsynyt tähän ikikrapulaan :( Aamulla kun herään ja joudun käydä halaamassa pönttöä, niin olo on muutaman minuutin ajan hyvä mutta sitten se krapula taas alkaa eikä loppua tule koko päivänä. Väsymys on kanssa ihan hirveetä enkä meinaa jaksaa ton muksun kanssa tehdä mitään ja kotihommat jää kanssa tekemättä. Ei vaan jaksa!

Mutta nyt nukkumaan!

Terese ja rv 9+2
 
täällä siis on muitakin joilla on ihan karsee paha olo ja väsymys, nimenomaan se ikikrapula! mullakin jää kotihommat tekemättä, saatikka tää saakelin remontointi :( harmittaa ihan ku tuntuu että oon kunnon vätys!

esikoisen kanssa nyt on pakko jaksaa, mutta kyllä on vähä huono omatunto kun en jaksa möyriä lattialla samaan tapaan ku ennen vaan istun ja juttelen vaan... noh, ehkä tää nyt helpottaa pian tästä! =)

MiiJane, on se outoa miten asiat muuttuu kertaheitolla :O mulle aikanaan sanottiin että mä en tule helposti saamaan lapsia mun perussairauden takia, mutta väärässä olivat! ainaki kakkosen kohdalla :D sinulle erityistsempit raskauteen :hug: toivotaan, jotta kaikki menee hyvin!

viikotki on jo ihan sekasin mulla, joudun aina laskemaan alusta :D ei vaan pysy enää järki päässä ollenkaa, päivät on muutenki ihan sekasin ku on kotona!

tiuhti ja salamatkustaja 7+3
 
Sinä se oot Hööpi äkänen vauvankasvattaja kun nyt jo valmiiksi tuli. :D Toisaalta jos hän on sellainen seitsenjalkainen, niin ehkä sellaiset valmistuvat nopeammin? Eivätkä tarvitse tukea.

Mulle tuli vihdoin ne ultra-ajat! Tasan 2vko päästä np ja tammikuussa rakenne. Olin niin fiiliksissä, että unohdin aamukahvini sohvankaiteelle. 15-kk pikkuapurilta lie turha odottaa, että siivois itse nuo maitokahvit tuosta lemuamasta?

Neminka 9+6
 
onko muilla odottajille päänsärkyä?
minulla on ollut paljon päänsärkyä ja välillä hampaitani särkee.=( kävin
hammaslääkärillä kun ajattelin että reikiä täytyy olla muttei ollut mitään vikaa.
 
Elba: https://itunes.apple.com/us/app/odotukseni/id427579293?mt=8

Ultrista, pääseekö teidän miehenne mukaan? Mä toki toivon, että pääsee, mutta sillä on nykyään todella vammanen ja niuho esimies. Lisäks papereissa luki, ettei tutkimushuoneeseen oteta lapsia, joten esikko pitää nyt keskellä viikkoa ja keskellä päivää tyrkätä johonkin hoitoon. Pitää koittaa sitäkin siis selvittää, plus viel joku varahoitaja, kun aina tulee sairastumisia tai muita perumisia. Mistähän ihmeestä mä nyt sellaiset keksin, kun kukaan ei edes tiedä viel koko raskaudesta!

Kolme kaveria on tällä hetkellä mammavapailla, mut yks on aika viimeisillään, toisella 2-v ja 3kk mukulat, sekä asuukin 40km päässä, että niitä en edes harkitse, ellei ole aivan pakko. Isovanhemmat ja kummit ovat kaikki töissä. Jos muu ei onnistu, niin miehen on sitten pakko olla töistä pois, mut ei hän sitten mitään vauvaa pääse näkemään, ja se olis tosi kurjaa meistä molemmista...
 
Neminka Kauanko kesti tuossa ultra-ajassa että sen sait? Olin maanantaina neuvolassa joten ei varmaan ainakaan tällä viikolla vielä odotettavissa.

Mä näin viime yönä kauheaa unta että olin ultrassa ja lääkäri vaan totesi että sykettä ei enää löydy, se oli sitten siinä. Mies ei suostu enää ar-ultraan kun ollaan jo oltu kahdesti ja nt-ultran pitäis olla varmaan viimeistään kolmen viikon päästä. Aaarrgghh!

Lisäys. Meillä on onneksi aika joustavat työajat/-nantajat, ainoastaan jos mies on työmatkalla niin ei voi tulla mukaan ultriin.
 
Viimeksi muokattu:
Heh. Mun työpaikalla on pikkujoulut nyt perjantaina, olen ainoa meidän yksiköstä joka ei ole menossa. Olin itse muualla kokoustelemassa kun muilla oli yksikön kokous, jossa sitten sihteerin mukaan arvuuteltiin että miksi en ole menossa pikkujouluihin, että olisko se raskaana...

En tiedä, jos joku tulisi kysymään multa suoraan asiaa niin saattaisinpa sanoa että mitäs se sulle kuuluu. Täällä on kivat hallinnolliset myllerrykset edessä joten en voi sanoa että olisin luottavaisin mielin nyt oikein. Mutta onnekseni olen juristi ja jokseenkin periksiantamaton tyyppi muutenkin joten kyllä mä puoleni ja pääni pidän vaikka sillä uhalla että saan oudon maineen.

I'll never tell :D
 
Äh miten tylsä päivä. Hirveen pimeetä.

Tänään yllätti aika kova kohtukipu meikäläisen. : / Johtuneeko kasvukivuista vai jostain pahemmasta. Voikun voisi vain relata.. Tää aika on hermoja raastavaa kerrassaan. Kadehtien seuraan teitä, jotka ovat selkeästi tyynempiä. Itse en ole oikeastaan nauranut kohta kolmeen viikkoon kun huoli ja stressi painaa. Työkaverit varmaan aattelee et oon masentunut tai jotain kun olen niin hiljaa vain (normaalisti aika kovaääninen ja puhelias)

Eilen ei pahoinvointia, tänä aamuna jonkin verran. Sitten nippaa kohtuun, sitten ei mitään. Rinnat ovat kipeät ja suuret ja sitten tulee tunne, että ovatkin pienentyneet. Huokaus.

Katselin jo eilen vaunuja netistä, innostuinkin jonkin verran kunnes "palauduin" taas maan pinnalle ja elän yhden vessareissun kerrallaan. Unelmointi ja suunnittelu on mielestäni yksi iso osa raskautta ja nyt en uskalla tehdä kumpaakaan. Mieskin lähti työmatkalle ja sekin harmittaa. Oon aivan kuolemanväsynyt. Tää on pahin alkuraskaus ikinä, hormoonit varmaan tekee myös osittain tän olon. Ja se, kun ei voi kellekkään puhua.

Naene että mua jurppii tollaset arvuuttelijat. :mad: Multa ei oo onneksi kukaan tullut mitään kyselemään, olen tosi huono valehtelemaan ja silti koen, että tämä ei vielä kuulu kelleen muulle, kun niin alussa vasta mennään.

Ruska ja muut ultraa oottelevat, meillä mies haluaa ehdottomasti kaikkiin ultriin mukaan.. Mites muuten teillä jotka on käyny kaksi kertaa ar ultrassa? Ootteko käyny ihan vain siksi että haluutte vai onko lääkäri kehottanut? Ja ootteko käyny kunnallisella vai yksityisellä?

Tuulentyttö ja toivotoukka 7+5
 

Yhteistyössä