.:: Kesäkuun kullannuput marraskuussa ::.

Tuulentyttö tsemppiä! Kyllä tämä iloksi vielä muuttuu!

Yritän olla murehtimatta ellei jostain tule erityisiä perusteita murehtimiselle. Tietty helpommin sanottu kuin tehty.

Ja arvuuttelijat saa omastakin mielestä painua sinne missä pippuri kasvaa. Kyllä sitä varmaan kertoo kun on valmis kertomaan. Ja jos arvuuttelua tapahtuu liiaksikin, mitäs jos jättäisin vaan kertomatta muille kuin ajan myötä esimiehelle ja kulkisin maha pystyssä loppuun asti sanomatta asiasta tuon taivaallista :D
 
Niinpä.. eihän raskaudesta oo vissii pakko töissä sanoa kun vasta pari kuukautta ennen laskettua aikaa..

AAAARGHH. Mua niin jurppii myös toi rakas mieheni. On hummailemassa työpaikan kanssa muualla ja he siellä menevät illallisille ja ottamaan viiniä ja rentoutumaan. Minä täällä pyörin sisätiloissa ja ressaan vauvasta ja kaikesta. Ihan tuli itku tossa kun kävi ihan rehellisesti miehen puhelu vituttamaan (anteeksi ruma sana) :|

Sanoin vain hyvin pirullisesti että toivottavasti hänellä on hauskaa ja mukavaa kun minä täällä ihmettelen ilman punkkua tai mitään. Naisen elämä on joskus aika perseestä. Kiitos teille siskot kun ootte olemassa ja tänne saa purkautua.
 
Hei kaikki!
Osalla alkaa jo pahoinvoinnit ja väsymys helpottamaan ja toisilla ei ota laantuakseen :O Ite päässyt pahoinvoinnin suhteen aika helpolla, pari kolme kertaa iltaisin joutunut oksentamaan, muttei muuta. Väsymys sitten taas onkin asia erikseen.. Myös rinnat on pinkeät ja raskaan oloiset. Iltaisin mahaa turvottaa myös, onneksi ummetusta tms vaivoja ei ole ollut.

Vaelimerkki on tässä kirjoitusteni välissä kohdannut suuren surun, voimia, ja toivotaan uutta tärppiä mahdollisimman pian <3

Ite kans aion jättää työpaikan pikkujoulut väliin, en halua vielä selitellä mitään. Puhukoot sitten sielä keskenään mitä tykkää, varmaan arvelevat jotain tän suuntaista tai sitten vaan, että oon tylsä, eikä huvita lähteä juomaan :D

Monilla myös kova huoli ja epävarmuus siitä, onko masussa kaikki ok. Itelläkin se on koko ajan mielessä, mutta yritän ajatella niin, että kaikki on hyvin kunnes toisin sanotaan eikä asoille mahda mitään. Ihanaa musta on se, että esim. neuvolassa ei puhuta sanaakaan siihen tyyliin että "jos nyt kaikki menee hyvin" tai muuta, mihin itse sortuu. Siellä pidetään kiinni siitä, että kaikki on hyvin ja pieni kehittyy normaalisti.

Ekaa neuvolaa/ultraa piti odotella kolme pitkää viikkoa, mutta nyt sitten alkaakin seuraavina viikkoina olla ohjelmaa: verikokeet ens tai seuraavalla viikolla, joulukuun alussa nt-ultra ja lääkärineuvola. Sais mennä kaks viikkoa vinhaa vauhtia :)

Koitetaan olla murehtimatta ja nauttia matkasta äidiksi heti alusta asti <3

Sheldon 9+4
 
Moikka kaikille :heart:

Kaikki tosiaan jo pääsee ultraan mulla aika vasta 21.12.. :|
Tänään siis kävin ekassa neuvolassa =) veri kokeissa käyn sit joulukuun alussa ja lääkäri neuvola on kans siin ultran ja veri kokeiden välissä sit..Et käyntejä riittää sit monia..

Nyt oon hirveessä flunssassa :( On tää ollu jo 4viikkoo mut nyt jouduin hakeen sit saikkua :|

Jokos monille ootte kertonut raskaudesta? Entä niil joilla ennestään lapsia ootteko niille millon ajatellut kertoa?

Dopllerista sen verta etten vielä oo ainakaan löytänyt vauvan ääniä mut eiköhän ne sit jossain vaiheessa löydy =) Neuvolassa koitettiin kyl kanssa kun halusin mut ei löytynyt..

Huonovointisuutta on täälläkin edelleen paljon ja tää flunssa ei kyl yhtään o kiva siihen päälle!! :(

Sais joulu jo tulla olis ultrassa käyty ja kaikkee :heart:

maja12 ja masuasukki 7+4
 
Hellou!
Meillä mies tulos ultriin mukaan. Huomenna ois ensimmäinen sitten...iiik! Jännittää kovaaaasti. Aikasemmin ei niin ressan eikä jännittän mut eilen se hiukka niinku iski. Onneks se het aamust ni ei tarvi koko päivää ressaa. Ma tosiaan piti käydä niissä verikokeissa. Jos ultrassa kaik jees ni vois ehkä alkaa kertoilee muillekki raskaudesta. Tosiaan tällä hetkellä tieto mun toisella siskolla sekä kahdella kaverilla. Ja jos joku suoraan kysyy ni voin sitte vastata, että näihän se asia on. Sitä miten lapsille kerrotaan en oo vielä miettin. Yks vaihtoehto ois joulukuun alussa kun ollaa koko jengi koossa.

Mutta mutta, nyt hakee tooosi terveellistä safkaa, eli heseen :LOL: . Iski hirvee himo :LOL:

Häpimama ja toukka 9+3
 
Tervehdys!

Täällä yksi, jolla pahoinvointi vain jatkuu. Pöntön halailu tuo helpotuksen kolmeksi minuutiksi, joten yritän olla tekemättä sitä. Turkinpippurit on mun pelastus. Niiden avulla jatkoin matkalla kierrellä ja katsella, välillä ihan unohdin koko olotilan =)
Oltiin 4 päivää keski-euroopassa ja teki hyvää. Ensinmäisen kerran matkalla sitten lapsien (kotimaan hotelliöitä ei lasketa). No, sitten taas kolmen vuoden päästä...
Muuten matka meni mukavasti, mutta paluulennolla oli leivän välissä tartar-pihvi.
Nälissäni en tietysti katsonut, mitä suuhun laitoin. Virheen huomattuani en saanut mentyä oksentamaankaan. Nyt odotellaan eheciä ja listeriaa ja parvorokkoa jne.

Labroista puhuitte. Mun kohdalla meni niin, että ekalla neuvolakäynnillä terkkari teki lähetteet labraan ja sanoi, että voi käydä kaikissa hus:n labroissa, mutta suurin osa käy ultran yhteydessä, ettei tarvi olla pois töistä. Pissanäytttä varten saa putkilon, jonka voi käydä viemässä työmatkalla. Meidän lähilabrassa on näytteiden vienti kaappi, joten ei tarvi jonotella. Sokerirasitukseen sanoin meneväni, kunhan pahoinvointi loppuu.

Miten uudelleen synnyttäjien lantionpohjanlihakset ovat reagoineet raskauteen? Mun pitäisi aktivoitua niidenkin suhteen. Yskimisen aikana saa olla tarkkana;)

Elselli 9+2
 
Täällä jouduttu sairaslomalle. Mikään ei pysy sisällä (ripuli). Alkaa tästä syystä olla aika heikko ja voimaton olo. Työterveyslääkäri komensi lepäämään kotia. Lääkärintodistukseen työnantajalle sustu kirjottamaan vaan "taudin" koodin, eikä siis mitään sanallista selitystä tai mainintaa raskaudesta.

Tänään käyty labrassa ja huomenna tulokset :O Ja sit onkin kahen viikon odotus ultraan.

Meillä mies oli varhaisultrassa ja neuvolassa mukana ja haluaa olla kaikissa jatkossakin mukana. Molemmilla liukuva työaika, joten pystytään onneks joustamaan kaikkiin käynteihin. Varhaisultrasta kyselty. Siellä käytiin ihan vaan oman mielenrauhan vuoksi (yksityisellä).

Meillä firman pikkujoulut seuraavana päivänä ultrasta. Jos hyviä uutisia tulee, niin toivottavasti pääsen pikkujouluihin bailaa rehellisen raskaana olevana. Miehen idea oli, että jos joudun vielä jatkamaan salailua, niin osallistun pikkujouluihin ja sanon utelijoille, että oon toipuva alkoholisti :D Menisivätpähän hiljaseks, eivätkä kehtais kysellä enempää :LOL:

Ite kattelin kans noita odotuspäiväkirjoja, mutta päädyin ostamaan ison koululaiskalenterin, joka ajottuu sopivasti syksystä kesään. Sinne siis oon plussasta asti kirjottanu päiväkirjaa sivullisen jokaiselle päivälle ja samalla merkkaillu valmiiks tärkeät tapahtumat oikeille päiville muistiin. Siis mun raskauskalenteri ja odotuspäiväkirja.

Mullakin puhelimessa jokin englannin kielinen raskauswidget. Näkee suoraan puhelimesta millä viikoilla mennään :)

10+0
 
  • Tykkää
Reactions: Naene
Annintähti, noin mullekin mun mielestä sanottiin. Virtsanäyte otettiin jo neuvolassa, oli tärkee, et oli 3h rakossa vähintään. Myöhemmin ei ole väliä. En mä tiedä mitä ne siitä kattoi, ja miks se sairaalassa enää ketään kiinnostais. Mut se mua häiritsee kun muistelen, et ennen ultraa pitäis siel labras käydä, niin mistäs mä tiedän paljonko siihen pitää varata aikaa etten myöhästy. Ja eikö sitten sais käydä pistettävänä vasta ultran jälkeen?

Ehkä mun pitää viel soitella ohjeita, mä en jaksa sitä hoitajien tiuskimista ku tyhmänä kehtaan olla väärässä paikassa, väärässä järjestyksessä. Muutenki otan tässä kaiken itteeni ja pillahtelen itkuun saadessani päähäni milloin mitäkin.
 
Hei, täällä ois vielä yks kesäkuulaisiin lisää :)

Laitan nyt nää tiedot tohon päivitettäväks ensin eli: Janehh/20/2/SatKs ja LA näillä näkymin 21.6.

Meillä lähtökohtina siis se että, alettiin syyskuussa yrittämään meidän kuopukselle (nyt 10,5kk, syntyi 1.1.12) pikku sisarta tai veljeä. Ensimmäisestä kierrosta se sitten tärppäskin kuten tuon esikoisenkin kanssa. :) Miehen kanssa ollaan oltu ensi helmikuussa yhdessä 6 vuotta <3 :) Ikää minulla tosiaan on tuo 20 ja mies täyttää 24. Koulusta kerkesin valmistumaan ennen kuin poika syntyi. Ja nyt tulikin täydellinen alanvaihdos ja nyt syksyn haulla pääsin sisään SAMKiin opiskelemaan hoitoalaa josta sitten joskus tarkoitus erikoistua vielä kätilöksikin, opintojen alun tosin siirsin 2014 elokuulle jotta molemmat pikkuiset olisivat sopivan ikäisiä hoitoon :) Mies on vakituisessa työssä. Siinäpä nuo suurimmat meistä :D

Tämän odotuksen aikana olen käynyt muutamasti neuvolassa ja edellispäivänä oli tuo lääkärikin jossa sitten saatiin jo nuo sydänäänetkin kuuluviin <3 Sokerirasitukseen joudun kaksi kertaa tässä raskaudessa sillä esikoista odottaessa minulla oli tuo keskimmäinen sokeriarvo 0,2 yli tuon ylärajan, tosin missään kukaan ei missään vaiheessa toiminut tai sanonut että minulla mitään raskausdiabetesta olisi. Kuitenkin. Yksi olisi jo takana jossen olisi kaikkea puolessa tunnissa saanut ylös :/ Joten ensi viikon torstaina on uusi yritys sen suhteen. Pahoinvoinnit ja väsymys on siis todella kovaa eikä millään tuntuisi helpottavan, mielitekojakin on hirmuisesti ollut mutta tässä raskaudessa aion hillitä syömisiäni ja katsoa mitä suuhun siis laitan. Muuten on kaikki tähän asti ollut oikein hyvin :)
 
Neminka minulle ainakin sanottiin että samalla käydään labrassa eikä puhuttu mitään että ennen ultraa pitäis käydä. Mutta voithan sä soittaa jos siltä tuntuu :) Itse menen sitten ultran jälkeen kun ei voi tietä kauan labrassa joutuu jonottaa.

Tervetuloa mukaan Janehh ja onnea! :flower:

Mä niin arvasin että se vauva lehden appsi on tietty iPhoneen, no ehkä mä pärjään ilman :D
 
  • Tykkää
Reactions: Neminka
Toistan kysymyksen: Neminka ja muut jotka olette saaneet jo ntultra-ajan, kauanko teillä kesti saada se aika siitä kun lähete laitettiin "vireille" (eli varmaankin neuvolakäynnistä)?

tuulentyttö Me ollaan menty oma-aloitteisesti ultraan yksityiselle, mies ei kauheasti stressaa mutta mulla on koko ajan pelko persiissä kun sain sen kkm:n vuodenvaihteessa. Saako sen julkisella vasta kun on ollut kolme perättäistä km:a tai yksikin ku?

Virtsanäytteestä, siis siitä labraan vietävästä. Mulla lukee niissä ohjeissa että 4-6 tuntia rakossa. En tiedä miten pystyn koska mulla on öitä jolloin voin ravata tunnin välein vessassa :S

LittleOne Eikö sulla ollut tuota ripulia ollut alusta saakka? Muistelisin näin. Oletko kokeillut hiilitabletteja? Niitä kuulemma saa syödä mutta ei Imodiumia. Mulla melkein samaa vaivaa, ei nyt vesiripulia mutta vatsa on löysällä ja tuntuu ettei mikään imeydy.

ON Oireina vieläkin ainoastaan rintasärky. Nyt olen huolissani siitä kun en ole kokenut mitään suuria kohdun kasvukipuja. Pitääkö niitä tuntea vai onko se yksilöllistä? Pientä nipistelyä välillä mutta terkkakin varoitteli että koska mulle on tehty leikkauksia voi kivut olla suurempia. Mulla ei edes ole mitenkään korkea kipukynnys mielestäni. Hyttysenpistokin sattuu :D Mä meen hemmetti kohta yksin sinne ultraan enkä kerro miehelle mitään! En tiedä pystynkö odottamaan nt-ultraan joka on joskus. Kai viimeistään kolmen viikon päästä, koska tänään poks 10+0.
 
Viimeksi muokattu:
Ruska mulla kesti neuvolakäynnistä ehkä 2 viikkoa että tuli kutsu np-ultraan. Joka onkin ensi viikon maanantaina!

Mä otin sen virtsanäytteen heti aamusta, mulla nyt ei ole tarvetta ravata vessassa vielä missään vaiheessa niin se kävi ihan helposti noin!

Mulla oli kohdun kasvukipuja mielestäni viikkoja sitten, ei enää. Oireista moni on vaan kadonut, ja oon palannut body step-tunneillekin kunhan vaan laitan parit urheiluliivit päällekkäin! Ei tartte olla tylsässä spinningissä enää. Tämän paksuuden kyllä huomaa salivetimet päällä, katseita saa.

Mies tulee mukaan ultriin ja neuvoloihin! Se on sille ehkä hankalampaa koska sillä ei ole liukuvia työaikoja, mutta tulee se silti. Ihan kiva!

Naene 11+2
 
  • Tykkää
Reactions: Ruska79
Joo!! :heart: Mä muuten katselin raskauslaskuria jossain netissä, jossa todettiin että nyt jo olisi ulkoiset sukupuolielimet näkyvillä! Voiko senkin tiedon saada jo nyt???
Tuntuu jotenkin tosi aikaiselta :)
 
Ruska, mulle tuli kutsu vajaa kaks viikkoa neuvolan jälkeen ja tasan kaks viikkoa ennen mulle varattua aikaa. Sori kun meni ohi sun kysymys, luin sen kyllä ja piti vastatakin, mut vissiin olin niin tohkeissani tuosta ajasta, et meni loppupäivä sitä hössöttäessä...

Päivitän listan kun pääsen koneelle, onnistuu kyl puhelimellaki, mut on se vähä vammasta.. Tervetuloa uudet!

Munki vauva on nyt "valmis"! :D

Neminka *poks* 10+0! <3
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi
Pikainen kysymys... Kävin aamulla antamassa verinäytteet seulontoja varten ja hoitaja ihmetteli virtsanäytelähetettä. En muista että olisi neuvolassa ollut puhetta virtsanäytteestä, enkä esikoisestakaan mielestäni sellaista antanut. Onkohan tuo tullut uutena ohjelmaan? Jotkut teistä näyttävät ainakin vitsanäytteestä puhelleen. Soittelin neuvolaan äsken ja jätin vastaajaan viestin asiasta, mutta ihmettelen tuota asiaa nyt täälläkin ennen kuin saan neuvolasta vastauksen. :)
 
Minä kävin just ekassa neuvolassa ja siellä paikanpäällä annettiin virtsanäyte. Katsovat siitä kuulemma jotain valkuaisaineita..

On se vaan omituista, että ensimmäisessä neuvolassa ei ultrata ollenkaan. Täytellään kaks tuntia kaiken maailman lappuja ja jutustellaan mukavia. Entä jos siellä masussa ei oliskaan mitään? Kaikki tuo olisi tehty turhaan. Eikö se varmistus pitäisi kuitenkin tehdä ensin? Todella omistuista!

Onneksi kävin itse yksityisellä varhaisultrassa ja kaikki oli hyvin. Joten luotettavahan se on että vieläkin siellä pieni asusteleen. Neuvolassa ei laskettukaan laskettua aikaa ovulaatiosta vaan edellisten kuukautisten alkamispäivästä (tyhmää sekin). Minulla kun oli myöhäinen ovulaatio.

Täällä siis LA muuttui 20.6 ja tänään poksuu 9+0 :D

Tervetuloa kaikki uudet tulevat äiskät :hug:
 
  • Tykkää
Reactions: Neminka
No mulla katsottiin neuvolan virtsanäytteestä kyllä niiden perusjuttujen lisäksi myös raskaus. Sit katsottiin hempat, verenpaine ja paino. Muuten tosiaan vaan täyteltiin lappuja ja juteltiin, sain odotuskirjan ja läjän entuudestaan tuttuja papereita.

Mulla kans esikosta laskettiin la menkkojen mukaan, ja epäsäännöllisen kierron takia viel lyhimmän mahdollisen, eli 22 päivän mukaan, vaikka tasan tarkkaan tiesin ovulaatioajankohdan ja varhaisultrakin sitä tuki. No, np-ultrassa se sitten siirrettiin. No, pääsinpä viikkoa aiemmin ultraan. Täl kertaa aika on viikoilla 12+6, eli aika hilkulla...
 
Viimeksi muokattu:
helouuu niin pitkästä aikaa että!

Meillä oli eka neuvola maanantaina ja jos mun mielipidettä kysytään, niin yhtä tyhjän kans.. kauheaa lippulappujen katselemista ja keskustelua asioista jotka olen täältä jo oppinu :LOL: mutta tulipa koettua! jospa ne seuraavat ois sit jo vähän hyödyllisempiä.
Multa otettiin verta kolme putkea ja ne otettiin sitä seuraavaa lääkäriaikaa varten joka on sit joulukuussa. tutkivat kaikkea mahdollista niistä. pissanäytteenkin annoin ja se oli ok.

Meillä täällä "pohjoisessa" pitää itse varata tuo nt ultra ja soitinkin ajan jo samantien neuvolan jälkeen koska nyt mennään jo 10+3 ja sainkin ajan parin viikon päästä 12+3 päiville. sitä siis seuraavaksi odotellaan!

omasta navasta sen verran että mulla tosiaan ollu tuota pahaa oloa ja viime viikolla luulin sen jo helpottavan ko koko viikko oli ihan ok.. mut nyt iskenyt takaisin oikein senkin eestä.. MITÄÄN ei jaksa tehä, kaikki mitä syöt nin tuntuu tulevan ulos jos vain annat luvan, yritän kuitenkin viimiseen saakka nieleskellä jotta jotain imeytys kehoon..

neuvolasta ehdottivat että olla vähän aikaa syömättä noita raskaus vitamiineja, et ne saattaa aiheuttaa pahaa oloa.. mitäs te olette mieltä? tuo multivitan raskaus plus on ollut tukusta asti loppu jo jonkin aikaa ja jouduin ostaan sitä raskaus ja imetys tapletteja ja siinä ei sit oo tuota maitohappobakteeria mukana ja jotenkin tuntunut et sen jälkeen olo huonontunut?? pitäsköhän syödä vaikka noita lacto sevenejä kun niitä kaapissa olis??

kauheasti onnea kaikille uusille tulokkaille ja meille muille jaksamisia! =)
 
Mä käsitin että virtsasta katsotaan myös jotain mahdollisia tulehduksia(?) Samaa mieltä Onnellisen ja Emppulin kanssa, munkin mielestä eka neuvolakäynti on oikeastaan ihan tyhjän kanssa kun ei ole varmuutta onko missään yhtään mitään. Toisaalta se eka neuvolakäynti on liian myöhäisessä vaiheessa kun silloin on vauva jo "tärkeimmät" asiat itselleen kasvatellut ja vasta silloin saa viralliset tiedot esimerkiksi siitä että mitä saa syödä ja mitä ei.

Jos se ei olisi pakollinen, potentiaalisen seuraavan skidin kohdalla haluaisin skipata ensimmäisen neuvolakäynnin ihan kokonaisuudessaan. Musta oli kiva käydä ihan vaan sen vuoksi nyt että mä sain ihastella sitä neuvolatädin paitaa. Hän oli itse kivasti raskaana ja tosi nätti äitiyspaita oli, mistähän sellaisen saisi itsekin :D

Kaikki näkemäni esim henkkamaukan äitiysvaatteet ovat olleet suoraan verrannollisia oksennuksen ulkoiseen miellyttävyyteen.

Tiistaisin tulee se erilaiset äidit-ohjelma, oon nauhotellut ja yrittänyt katsella. Siinä Vappu Pimiällä on ilmeisesti lopputekstien mukaan Fiilinki-nimisestä liikkeestä saadut vaatteet päällään. Ne on kaikki näyttäneet aivan makkarankuorilta, kireinä siinä vatsan ympärillä pingoittuneena. Missä tyylikkäät äitiysvaatteet? Mun neuvolatädin päällä nyt ainakin. Toivottavasti sama tyyppi on vastassa seuraavallakin visiitillä vielä niin voisin kysyä, tosin tuskin on. Oli se sen verran iso vatsa että taitaa olla kotioloissa ihan seuraavalla käynnilläni.

Naene 11+2 ja rumat vaatteet.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: emppuli83

Yhteistyössä