* Kesäkuun kullannuput joulukuussa *

Hypätkää yli tää viesti, jos ette halua lukea marmatusta.

Miehen veljen vaimo oli juuri ennen joulua uhonnut, kuinka me ei tehdä aborttia. Miehen äiti oli suuttunut tälle haahkalle toden teolla ja tuskin on kovin tervetullut sinne enää. Tosin on heillä ennenkin ollut jotain riitaa, kun tää akka on aina valittamassa jotain. Perkele, me kärsittiin yli neljä vuotta lapsettomuudesta ja tätä ihmettäö ei pitänyt edes luomusti tulla. Mä ainakin pidän tätä Jumalan lahjana, lapsia saadaan, ei tehdä.

Miksi tämä haaska olisi etuoikeutettu lapsiin, jos minä en ole. Käy miehen veljeä sääliksi, kun tommoinen akka on tullut valituksi vaimoksi.
Sama akka haukkui mieheni meidän häissämme ja tiuski suurelle osalle häävieraita.

Sanoinkin miehelle äsken, että me selvitään kaikesta ja tämä akka saa nenilleen, kun huomaa, että meillä menee paremmin kuin koskaan. Pitäköön omasta elämästään vaan huolen.

Mun vanhemmat on aina ollut erittäin suoria mun lapsilukuun ja se pahoittanut mun mieltä. Siksi salasinkin heiltä tämän niin kauan kuin pystyin.
Mutta ei heidän suusta mitään aborttijuttuja ole kyllä kuullut. Hyvä niin..

Mun mies äsken sanoi, että ei voi enää odottaa , millainen lapsi meille tulee.:heart:

Kuten tiedätte, meidän tilanne on hieman erilainen kuin teillä muilla, MUTTA tämä asumusero on tehnyt ihmeitä. Oikeasti olemme löytäneet toisemme uudelleen. Nautimme toistemme läheisyydestä ja emme riitele/kinastele enää ollenkaan. =) Tietty joka suhteeseen kuuluu kinaamistakin, mutta juuri nyt olemme onnellisia ilman menneisyyden painolasteja.

Silti sieppaa tuon yhden akan aborttipuheet. Onneksi miehen äiti, mies ja minä tajuamme, että tämä meidän Uskomme on lahjoista parhain.

MiiJane ja Usko 15+
 
MiiJane76 Uskomatonta käytöstä miehesi veljen vaimolta. :( Pistää suututtamaan tuommoset! Nousi itellä taas karvat pystyyn kun aloin ajattelemaan sitä mitä oman mieheni veljen vaimo oli tästä meidän pienestä sanonut. :kieh: Muka kateuden ja huomionhaun takia!! En vieläkään jaksa tajuta että joku aikuinen ihminen voi luulla ihmisten tekevän lapsia tuon takia. (varsinkin kun itse nappasi mieheni veljen kännissä mukaan baarista ja hankkiutui raskaaksi vaikkei tunteneet toisiaan. Argh.. Kiitos kun sain taas avautua. :D

Huomenna olisi neuvolaan meno. Toinen käynti ja ukko pitää mukaan ottaa vaikka meillä ennestään kaksi lasta siis onkin. Kai ne haluaa kaikkien kanssa jutella kuinka menee parisuhteessa yms.. :) Helpottavaa päästä kuuntelemaan niitä sydänääniä. Liikkeitä olen muutamia kertoja tuntenut mutta nyt joulun aikaan oli hiljaisempaa joten heti meinaan panikoida :( Kaipa sitä ei vaan reissussa kerennyt niin keskittymään ja ajattelemaan. Ens viikon keskiviikkona päästään sitten taas kurkkimaan pientä! Äippäpoliaika jota odotan kuin kuuta nousevaa :D

Tulen huomenna kertoilemaan neuvola kuulumisia mikäli kerkeän ennen töihin menoa. :)

Kotiäiti & Nappula 16+1 :heart:
 
Täällä joulun aika mennyt kipeenä :( kauhee flunssa ollut, ollaan pari päivää maattu ukon kanssa perse homeessa himassa. Nyt tuntuu että hieman helpottaa mutta muutama päivä oli ihan kun kuolemaa ois tehny.

Oliskos ens kuulle joku innokas päivittäjä? Kukakohan oli jo aiemmin kiinnostunut, kun en nyt muista...?
 
Voihan kääk. Kävin tänään aamulla vaa'alla ja tulos oli lamaannuttava. Painoa on tullut jo yhteensä 3,5 kiloa ja kun en ennestäänkään ole mikään keijukainen. Osahan tuosta on tietysti suolaisten jouluruokien aiheuttamaa turvotusta:LOL: Nyt on pakko ryhdistäytyä ja lopettaa se suklaan mussuttaminen.

Pää täynnä räkää, joten liikkuminen saa vielä odottaa. Voihan kääk sentään. Aion sillä verukkeella liukua aikaisemmin töistä tänään.

Jestas näitä sukulaisten kommentteja ja käytöstapoja. Ihan kuin lähisukulaisten kanssa saisi unohtaa täysin käytöstavat.
Välillä olisi kiva, jos sukulaisten kanssa ei tarvitsisi olla missään tekemisissä. Vaikka aika vähän me ollaankin.

Mulla on neuvola ensi perjantaina ja pitää nyt yrittää tsempata näiden elintapojen kanssa, etten sentään kaupungin vaakaa räjäytä. Miehen mukaan ottamisesta ei tullut mitään viestiä. Luultavasti ei enää jaksa nähdä vaivaa meidän parisuhteen ruotimiseen, kun tietää jo monen vuoden takaa kuinka loistavasti meillä menee ;)

Elselli 15+4
 
tulehdushan sieltä löytyi :( ja kaiken kukkuraksi neukkutätin piti soittaa ja viime perjantaina jos siellä jotain on, eipä soittanu mutta mä soitin varuiks eilen ku lppua ei näy vuodoille ja kauhee tulehdushan se siellä jyllää.. ab-kuuri pitäs hakea tänään, eilen en sitä ehtiny hakemaan! perse sanon minä.. no löytypähän syy! mutta ärsyttävää ettei sitte huolehdita mammoista sen vertaa että jos luvataa soittaa niin ei soiteta ja hyvässä lykyssä tää olis voinu koituu vauvan kohtaloks! päästin pari ärräpäätäkin ja pahoitteli kauheesti että näin oli käynyt, ei ollu oma neuvolantäti kun hän on lomalla, varmaan perjantaina ollu niin lomafiiliksissa että ei oo voinu tarkistaa asioita!

MiiJane
, mua ihan inhottaa sun puolesta :( törkeää toimintaa.. meillä on yksi tuttavapariskunta jolla on 3 lasta ja hekin ovat asumuserossa, 3 odottivat kun muuttivat erilleen ja eivät ole vielä muuttaneet yhteen, mutta hyvin heillä menee :) nyt kyllä etsivät yhteistä isompaa asuntoa, omaa sellaista =) eli minusta jokainen tekee niinku hyvältä tuntuu, jos tuo toimii teillä, älkää muiden antako siihen vaikuttaa ja antakaa paskapuheiden mennä ohitse ;)

mulla on tullut nyt 2kg lisää :D viime raskaudessa oli tähän mennessä tullut se 10kg :ashamed:

onkos täällä muita jotka ei meinaa ottaa sukupuolta selville? =) vaan pidätte yllärinä loppuun saakka? mua osittain kutkuttais ottaa, mutta pysykööt nyt yllätyksenä alusta loppuun ;)

tiuhti ja salamatkustaja 14+3
 
Ihmeellistä kuinka jotkut jaksaa puuttua toisten asioihin. Pitäisivät edes ajatuksensa omana tietonaan. Hmphhh.

Neuvolassa jumpsutteli 140:n sykkeellä pieni sydän, eli murheeni oli turha. Painoa oli tullut kolme kiloa, mutta terkka ei ollut mitenkään nyreänä. Pissatestissä oli proteiini koholla yhden pykälän (kun oikein tarkkaan sihtasin) ja koska mulla on aina ollut verenpaineet (etenkin ylä-) aika korkea, iski täti pissapurkin käteen ja pisti lähetteen labraan. Eli raskausmyrkytystä kontrolloivat. En ole kovin huolissani, koska luulen, että kyse on jostain poikkeamasta tikkutestissä. Sain myös pissatikkuja mukaan kotiin ja käskyn mitata verenpainetta pari kertaa viikossa. Onko muilla ollut proteiini koholla?

Olo mukava. Pissalla ei tarvitse ravata enää kolmesti yössä, päänsäryt helpottaneet ja kiukkuisuuskin tuntuu (miehen) onneksi vähentyneen. Ei vielä kovia liitoskipuja tai närästystä. Ummetus helpottanut huomattavasti. Ruoka-aineiden inhokkilista lyhentynyt. Lapsen kakkapepun peseminen ja hampaiden harjaaminen vielä nostaa palan kurkkuun ja vedet silmiin, mutta muuten kuvotus on kuin muisto vain!

TT 17+3
 
No onneksi Tiuhti saat sen ab kuurin nyt.. Tulehduksethan voi olla vaarallisia raskaana, mutta mitä enemmän asioita olen tutkinut, niin nimenomaan ne hoitamattomat tulehdukset. Mutta kurjaa silti jos neuvolan sähläämisen takia jää tulokset saamatta.

Sukupuolen selvittämisestä; minä haluaisin melkein pitää yllätyksenä, mutta mies on niin pähkinöinä, että haluaa tietää, että osaa asennoitua sitten :D Mitään väliä ei ole, tulee kumpi tulee, kuhan tulee. On vain erittäin suuret mahdollisuudet, että jää viimeiseksi. :( Se heittää vähän haikeaksi. Siihen on ihan järkisyyt miksi näin. Eli kun kaksi on jo, mistä huolehditaan 100 prosenttisesti (olen siis miltei täydellinen yh, lapset näkee isäänsä silloin tällöin), niin kolme on mielestäni hyvä luku. Me halutaan matkustella ja käydä laskettelureissuilla jne ja meillä ei ole varaa neljään lapseen. Ainakaan vielä. Nyt jo pitää muutaman vuoden päästä vaihtaa isompaan taloon jne.

Minkälaisia suunnitelmia teillä muilla on lapsiluvun suhteen? Itse olen aina halunnut monta lasta, mutta elämän realiteetit ja tää mun murehtijaluonne ei välttämättä tue tätä hanketta. Ja onhan kolme lasta jo ihan hyvä määrä, eikös juu? :heart:
 
¨Tuulentyttö Kolme on hyvä luku, kaksikin, ja joillekin yksi.. Mulle tulee neljäs, samoin kuin miehelle. ;) Eli meillä on yhteensä 7! Tosin miun lapset asuu isällänsä joka toisen viikon (asutaan lähekkäin). Miehen 17-vuotias tyttö asuu täällä, kaksi muuta muualla Skandinaviassa. Tosin miehen nuorimmainen haluaisi muuttaa yläasteelle tänne ensi syksynä.
Mulla oli vain veli (äitini menetti viisi lasta raskauden eri vaiheissa) ja aina toivoin sisaruksia enemmän. Nuorena suunnittelin haluavani kolme lasta. Olin nuorena vannonut, että lapseni ovat kaikki samalle isälle. No eipä nyt tule olemaan. :whistle: Näin se elämä heittelee.
 
Tosi kökköä tiuhti että unohti soittaa sulle :( onneks nyt kuitenkin saat antibiootin heti.

Mä halusin joku 3-4 lasta mutta tää raskaanaolo on pannut kapuloita mun rattaisiin :D Täytyy kattoo sitten tulevaisuudessa kuinka nopeasti unohtaa kaikki pahoinvoinnit sun muut. Sitten on aina toi raha mitä ei ainakaan tähän hätään jää minnekään sukan varteen laitettavaksi. Mutta olen päättänyt että hyvällä vanhemmuudella ei ole mitään tekemistä perheen joululahjojen määrän, auton vuosimallin tai kännyköiden lukumäärän kanssa. Nytkin haaveilen vain sellasista asioista että koirat ei söis mun lapsia (heh heh) ja voisin kokata kaikille nakkikastiketta ja muussia.

Mitäs muuten, te joilla on jo lapsia, muuttuuko sitä vanhemmuuden myötä sellaiseksi "meidän lapsi on universumin ihquin asia kaikkien mielestä" ihmiseksi? Esimerkkinä kylään tuleva lapsiperhe, joka vähän niin kuin olettaa että kaikki toimii ja järjestetään vain heidän lastensa ehdoilla. Tyyliin: vie se koiranpentu nyt ulos että meidän vauva voi olla teidän lattialla. Kaikkihan tunnetusti inhoavat koiria joten minä en ainakaan koskaan oleta että kyläpaikassa tykättäisiin että mun koirat pyörii jaloissa kerjäämässä, hyppii päälle tai nuolee naamaa vaikka olisivatkin tervetulleita. Eikö sen pitäisi päteä lapsiinkin? Vai onko vanhemmilla sellaiset ruusunpunaiset lasit silmillä ja ajatellaan että kyllähän kaikkien mielestä on ihanan hellyyttävää kun meidän esko-pekka nuolee telkkaria. Angstaan tässä vaan kun miehen sisko perheineen saapuu tänne tänään enkä vaan nyt yhtään jaksais niitä flunssaisena ja kaikkea :LOL: oon kauhee.

Varsinkin ahdistuilen jo niitä miljoonia pyyntöjä että mennään silittämään koiria jee jee. Haluaisin vaan sanoa että eikä mennä kun ne haluaa puraista palan sun poskesta. No ei nyt mutta ne ei vaan oikeen handlaa hyvin kolmea suht vierasta ipanaa hihhuloimassa ympärillään kuin mitkäkin herhiläiset. Onko kellään mitään hyvää ideaa miten vois selittää 5-vuotiaalle ja 3-vuotiailla kaksosille että en halua enää viedä teitä katsomaan koiria vaikka ennen olette saaneet?
 
Pikaisesti vain neuvolakuulumisia tulin kertoilemaan. :) Kaikki oli hyvin, verenpaine 128/76 ja painoa tullut 1kg :( Eli yhteensä 2kg noussut nyt. hemoglobiinia ei edes mitattu? :eek: Riskiluvut trisommioista merkkasi korttiin ja ne oli molemmissa 1:100 000 :) Downin syndroomaankaan riskiä ei kuulemma ollut.

Sydänäänet huiteli 140 ja pikkunen olikin oikein vauhikkaalla päällä kun karkaili anturan alta aina. :) Pitänee heti mennä tutkimaan mitä noilla aiemmilla muksuilla oli sydänäänet näillä viikoilla. ;)

Kotiäiti & Nappula 16+2 :heart:
 
Miltsu kiinnostavan aiheen otit esille :D Meillehän on tulossa esikoinen ja ainakin nyt ajattelen, että myös viimeinen. Raskautuminen oli toki vaikeeta meille, mutta en myöskään erityisesti pidä lapsista... :D odotan mielenkiinnolla millainen äiti musta kuoriutuu, sillä en ole lapsien kanssa vouhottavaa ja lässyttävää tyyppiä. Saa nähdä muutunko sellaiseksi. Meillä on koiria ja varsinkin edesmennyt pystykorva oli tosi vaikea tapaus. Uroksia kaikki joten oon tottunut pitämään aika kivaa jöötä himassa. En voisi kuvitella että mun kersa olisi kylässä se telkkarin nuolija... Mutta toisaalta olen nähnyt tosi "kovien" ihmisten muuttuvan ekan lapsen myötä sellaisiksi "meidän herranterttu saa tehdä ihan mitä vaan" -mammoiksi. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Miltsu87
Miltsu mulle tulee ihan mieleen tuo äskettäin delannut koirani, oli vähän ei-niin-seurallinen dobermanni, en katsonut että se olisi kovin turvallinen päästää lapsia lähellekään koiraa kun ei koira niihin ollut tottunut. Mä en vaan voi käsittää miten vaikea oli joillekin lapsille käsittää että ei saa rapsuttaa koiraa. Moni vanhempi ei saanut otettaan lapsestaan joka halusi ehdoin tahdoin päästä koiraa rapsuttelemaan. Yritin kaikkea järkeilyä lapsille kertoilla, että tämä on työkoira, tämä ei missään nimessä ole seurakoira, se ei ole tottunut lapsiin. Se olisi kertakaikkiaan ollut kauheeta jos mun koira olisi vaikka purrut lasta vaan sen takia ettei skidi usko kun sanotaan. Koira selkeästi vierasti lapsia, en ihmettele, lapset ovat arvaamattomia liikkeissään kuten kännikalat ja piripäätkin :D. Mä en tiedä miten lapsen saa jättämään koiran rauhaan ilman että pelottelee puremisella mutta taidan kyllä itse pelotella juurikin puremisella jos ei muuten sanaa uskota.

Muutenkin olisi kiva jos lapsi ymmärtäisi ja kunnioittaisi kieltoja. Katsotaan nyt ymmärtääkö ne koskaan vai pitääkö ensin käydä pahasti että ruvetaan uskomaan. Sen näkee sitten.

Naene 17+3
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi
hööpi Meille on nyt tulossa kakkonen, tai siis esikoinen on mun edellsestä liitosta, mutta asuu käytännössä 100% meillä muutamia satunnaisia viikonloppuja lukuunottamatta.
Meillä on ollut aina sekä lapsella että koirilla (joita löytyy myös :) ) normaali kuri, ja samaa linjaa aiotaan jatkaa nytkin. En mä ainakaan keksi yhtään syytä miksi pitäisi antaa lapsen tehdä mitä vaan, kotona tai kylässä. en mä sietäisi sitäkään että meille tulevien vieraiden lapset riehuu ja tuhoaa meidän huushollin.
Toki koirat menevät koirahuoneeseen jos vieraita tulee, ihan jo käytännön kannalta, mutta en mä sillä tarkoita sitä että vieraat lapset saa meillä tehdä mitä haluaa.

Toisaalta olen kyllä se äiti, joka saattaa kaupassa komentaa vieraita muksuja jos esim. irttarihyllystä valkataan karkkeja paljain käsin jne. eli normaalit tavat kunniaan, kiitos. ;)

Ei se kuitenkaan tarkoita että meillä olisi mikään natsikuri, ei sinne päinkään. Mutta sellainen järki käteen- asenne pysyi ai nakin esikoisen kanssa, ja toivottavasti pysyy mukana myös nyt kakkosen kanssa.
 
nopeesti kerkee täällä taas piipahtaa-kiirettä pukkaa..kiitos kaikille kommenteista,nyt ei haittaa enään yhtään niin paljoa kun Jouluna =D
painosta:mä en uskalla mennä ees puntarille =D neukku ois 8.1 joten sielä sitten näkee karun tuloksen =P
Miijane:nii sä olet menos brunolle,milloin ? ite meen 4D-ultraan viikoilla 18+3 eli 18.1 perjantaina..meen sen takia että haluan varmistuksen rakenteista kun oli sitä niskaturvotusta tällä pienokaisella...ja jos vaikka sais selville sen sukupuolen..=) tällä mun masuvaavalla on myös aika matalat sykkeet 120-137 mitä oon ihmetellyt..normi rajoissa noi kuulemma kulkee silti...
matkustamisesta raskaana:eek:len käynyt Dubaissa,Egyptissä ja Kyproksella+viro ja tukholma,hyvin on mennyt reissut...
Tiuhti: mikä tulehdus sulla on..mietin et mulkin taitaa olla-emätintulehdus=( siis kun oon vuotanut sitä verta niin pitkään ja nyt tulee ihan outoo keltaista limaista vuotoa...hajuja ei oo muuten kun seksin jälkeen....ens viikolla voisin käydä lekurin vastaanotolla...nyt 15+3
 
Limperi Ilmoitatko LA/NIMERKKI/ IKÄ/ MONESKO LAPSI/ SYNNYTYSSAIRAALA niin laitan sut listoille :) Niin ja tervetuloa!

Onpas täällä nyt alkanut useilla olemaan vaivoja. Itse täällä itku kurkussa mietin mitä teen kun ollut hiivamaista kutinaa ekaa kertaa moneen vuoteen, hieman pissaaminen tuntuu epämiellyttävältä ja nyt on muutaman päivän ollut alavatsakipuja jotka pahenee vaan. Maha on siis päältä painaenkin kipeä ja särkee myös sisältäkin välillä :( Neuvola on jo kiinni, en tiedä saako tässä nyt päivystykseen lähteä. Ärsyttää kun ekassa raskaudessa ei tiedä mikä kipu on normaalia ja mikä ei. Tuntuu että toi koko alapää on nyt niin remontissa että laitan vaihtoon koko paskan! :headwall:
 
Vieläkö saisin liittyä joukkoon mukaan? :) olen täällä lueskellut jo aika pitkään, mutta ei vaan ole tullut itse kirjoitettua
Ollaan 27-vuotiaita ja odotetaan toista lastamme. La on 19.6 ja tuleva synnytyssairaalamme on phks Lahdessa. Mulla oli ennen ultrausta la jo 31.5 kuukautisista luettuna, mutta se menikin sitten vähän pidemmälle. Mulla on siis ollut ovulaatio ilman kuukautisia, onkohan se kovin yleistä..?
Olen kärsinyt aikamoisista pahoinvoinnista, mutta nyt taitaa pahin olla ohi. Lihonut kyllä olen ihan kamalasti ja mahakin on jo tosi iso. Ei toivoakaan, että voisin käyttää jotain muita kuin äitiyshousuja. Vähän on jaksaminen koetuksella uhmaikäisen pojan kanssa.. Miten se väsymys voikin olla niin älytöntä??
Rentoa odotusta mammat ;) mun poika on alkanut kutsua mua nimellä äitimamma <3
 
Evamaria mulla on Brunolle aika ti 15.1. Mäkin valitsin tietoisesti rakenteiden tarkistamisen, 4D´n videoinnin sijaan. Mulla on lääkitys päällä, joka voi vaikuttaa lapsen sydämeen. Siksi mulle on tärkeetä, että erittäin osaava lääkäri tutkii rakenteet. Menen sitten Jorviin hieman myöhemmin.
Olisihan se mukava saada sukupuoli samalla reissulla tietoon. Tosin poika tämä todennäköisesti on. Miehen suvussa melkein vain poikia. Hänellä itsellään monta veljeä ja vain yksi sisko.
Olen ostanut pelkkiä tyttöjen vaatteita, joten saattaa mennä uudelleen myyntiin..

Täälläkin sykkeet on tuota 120-136 luokkaa, olen sitä ihmetellyt ja kai hieman huolissanikin. Vaikka normaalin rajoissahan nuo ovat.

Mä tosiaan ostin muutama päivä sitten Anita tukivyön, koko S. Se on mulle pieni, eli jos joku on kiinnostunut, infotkaa.

Miehen porukka tulee syömään tänne. Mun pojat odottelee heitä jo innoissaan. Teini (tyttö) on shoppailemassa kavereiden kanssa.

Mä suuntaan lasten kanssa Hankoon huomenna uudeksi vuodeksi. Haluaisin jäädä tänne ja viettää vuoden vaihteen miehen kanssa, mutta lapset haluaa mummolaan.

Mähän olen pitkällä sairaslomalla, eli en mene enää kouluun opettamaan. Ihan hyvä, sillä nämä liitoskivut kyllä estäisi liikuntatuntien pidon tyystin..

Matkustelusta. Esikon raskaudessa reissattiin ex-miehen kanssa aika paljon. Lentoemäntänä ollessa otin selvää rajoitteista ja muutenkin tuli selviksi riskit. Eli huoletta saa ainakin lentää suht pitkälle. Itse lähden VANHEMPIENI kanssa maalis-huhtikuussa reissuun. Miehelle olen miettinyt synttärilahjaksi Islannin kolmen päivän lomaa, tai Budapestiä keväällä. Toukokuussakin tekisi mieli lähteä vielä jonnekin. Mutta tuskin enää silloin viitsin matkustaa.

Olemme miehen kanssa kiertäneet yhdessä maailmaa kiitettävästi. Aiomme jatkaa matkustelua vauvankin kanssa ihan normaalisti. Rakastan matkailua. :)
 
Viimeksi muokattu:
MiiJane76 Islanti on huisi maa, en tiiä ootko koskaan ollut mutta suosittelen! Se vaan että säiden puolesta lähtisin keväällä ehkä ennemmin sinne Budapestiin :D Mutta jos on tullut koluttua tota eurooppaa niin on varmaan kivaa nähä jotain erilaista.

Dynamite mulla ei ainakaan ollut kuukautisia moneen kuukauteen ja pam yhtäkkiä olin silti raskaana. Oli sit vaan tullu ovulaatio jossain välissä kuitenkin. Ja Elba toi on niin ärsyttävää just ku ekassa ei tiiä mikä on normaalia.
 
Hmmm. Mun kokemus koirista ja lapsista on ollut se, että koiraihmiset osaavat itsekin kaitsea lapsiaan pois vieraiden koirien luota, ja toisaalta nämä lapset, tai varmaan lapset ylipäätään ymmärtävät, että koira on nyt väsynyt, vanha tai kipeä, ja sen täytyy antaa levätä rauhassa. Meidän koira saa olla yhteisissä tiloissa niin kauan, kun se itse kestää. Kun koira alkaa vaikuttaa hermostuneelta, se laitetaan aikuisten makkariin lepäämään, missä se joko nukkuu tyytyväisenä, tai sitten kuuntelee oven takana missä mennään. Pieniltä lapsilta ei voi olettaa, että ne kökkisivät hiljaa paikallaan, eikä niitä myöskään voi sulloa portin taa.

Myöskään meillä ei ole käynyt vanhempia, jotka eivät tukisi pyyntöä jättää koira rauhaan. Jos lapsi ei sinä päivänä halua totella, eihän siinä muu auta kuin jättää vierailu siltä päivää kesken ja lähteä kotiin miettimään, miten kylässä käyttäydytään.

Itse ollaan koiran kanssa oltu kylässä vain paikoissa, jossa koiran saa lepäämään omaan rauhaan. Paikat on myös olleet koirapaikkoja, joten myös ne vieraat lapset tietävät, ettei koiraa saa härkkiä, eikä koira pahemmin ole edes kiinnostanut. Myöskään tuota meidän 15kk ei ole muiden koirat kiinnostaneet, vaan ihmiset ja lelut. Sit jos alkaa kiinnostaa, niin, kuten muissakin tilanteissa, pyydän ja oletan aikuisten ihmisten osaavan sanoa, kun lapseni käytös muuttuu häiritseväksi, jos en itse älyä toppuutella ajoissa. Koiria osaan kyllä itsekin lukea, ja mieluummin olen eläinten kanssa liian varovainen, kuin luottavainen. Jokaisella olennolla on oltava mahdollisuus olla rauhassa niin kotonaan kuin kylässä.

Toisaalta mä oletan myös, että koirien omistajat osaavat komentaa isoa, innokasta koiraa, jos se ei osaa varoa lasta. Meidän muksu on tottunut muksahtelemaan kumoon koiran innostuessa ovikellosta tai ruokakupista, mutta innokkaasti päälle karkaava koira on vähintään yhtä arveluttava kuin innokkaasti vieraan koiran päälle juokseva lapsi. Maalaisjärjellä ja avoimella kommunikoinnilla pääsee pitkälle.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Naene

Yhteistyössä