* Kesäkuun kullannuput joulukuussa *

Täääh, hajutesti :LOL: tulee mieleen se juttu vuosi/pari takaperin kun lekuri testasi rintasyöpää imemällä nännistä!

Mulla on puhelin pirissyt koko päivän. Ensin soitin johonkin normaaliin päivystysnumeroon jossa sanottiin ettei varmaan tarvita toimenpiteitä tämän vesirokkojutun takia. Sitten soitti neuvola että ÄKKIÄ TESTAAMAAN VASTA-AINEET. Sitten menin labraan testaamaan vasta-aineet, siellä olikin lähete sekä neuvolasta että normaalista päivystyksestä vesirokkotesteille. Deletoitiin se toinen niistä. Sitten tulin takaisin töihin ja päivystyksestä soitettiin että käy ottamassa se vasta-ainetesti siellä on lähete. Mä oon ihan pihalla mitä täh :D

Ja sitten soitti neuvola mun 2. neuvolakäynnistä, pyysivät että voitaisiin aikaistaa sitä parilla päivällä, koska mua ennen alkuperäisenä päivänä on maahanmuuttajanainen 1. neuvolakäynnillä ja uumoilivat että siihen menee kahden neuvolakäynnin aikaslotti. No, sanoin että voin tulla aiemmin. Kuulenpas sykkeen aiemmin jee!! Mulla ei ole näitä topplereita niin saanpa taas varmuuden tyypin olemassaolosta :)

Mutta että vesirokkolabraneuvola.... saiskos niitä töitäkin tehtyä jossain vaiheessa? Hirveesti menee aikaa tähän show:hun, pitäisi ruveta ottamaan oikein aikaa paljonko raskaus vie tehokasta työaikaa. Tosin se tieto verottaisi vielä enemmän synnytysikäisten naisten "työmarkkinakelpoisuudesta".

Päästään pyörällä oleva Naene 16+1
 
Naene jos ois ollu mieslääkäri, oisin voinnu ehkä hieman (enemmän) kyseenalaistaa kyseistä toimenpidettä :LOL:

Kuulemma, jos haisee kalalle, niin annetaan varuilta lyhyt antibiottikuuri, koska voi viitata johonkin bakteeriin yms. :confused: :confused: Oisin kuollu häpeästä, jos ois tuominnu mun alapään sillin hajuseks :O
 
Hitto vieköön, vasta-aine vastaus viipyilee vielä perjantaihin AIKASINTAAN.. :mad: Ai että kun mua inhottaa oottelu. En ole siinä ollenkaan hyvä. Mutta oikein kuulen mielessäni mitä edesmennyt mummini mulle nyt sanoisi: "elämä opettaa, jos ei muuta niin hiljaa kulkemaan Nykyihminen on ehkä tottunut saamaan kaiken selvänä eteen ja heti, ni sit tämmönen oottelu ottaa kovin voimille. Toisaalta lohduttaudun sillä, että vaikka olis jotain ni sikiön sairastuminen ei tapahdu hetkessä. (voi mennä tyyliin kuukausia ennenkuin infektoituu)

Ja alan epäillä koko parvoa, nuorimmaisella on ollu kohta viikko lämpöä 37-38.. Ei oo ihan parvon oire. Huomenna lastenlääkärille näytille.

foibe kyllä, tuo oli mun maha rv 12+6 (ovulaation mukaan 12+4!). Se on nyt vielä söpö, mutta on tosi mukavaa kun raskausviikosta 25 alkaen JOKAINEN kysyy multa, että ootko varma, että siellä on vaan yksi? :stick: ja mietit myös sitä, että miten jaksat vauvan kanssa.. Kyllä oman kanssa jaksaa, itsekään en ole mikään erityisen lapsirakas ihminen, mutta omat on aivan ihmeellisiä.

Joo toi vaginan hajutesti särähti korviin mullakin? Kumartuko se lekuri sinne sun alapäähän haistelemaan ihan? :D Vai oliko sillä joku laite? Multa ei oo ikinä haisteltu alapäätä, mut pitää varmaan ite käydä semmosiin touhuihin. Mulla on lääkäri perjantai aamuna ja ajattelin siltä vähän kysellä tästä parvosta, mutta en usko että saan kauheen hyviä vastauksia. Ikäväkseni mun on todettava, että kunnallinen puoli täällä päin on ihan hanurista. (paitsi äitiyspolin ultralaite, jes) Käyn aina yksityisellä lääkärillä ja gynellä. Meillä on työterveys yksityisellä puolella, josta sain muuten nää parvotestit ja myös spr:rän hyytymistestit, jotka maksaa aika paljon ja ei liity mitenkään mun TYÖHÖN varsinaisesti. Tänä päivänä hyvä työterveys on harvinaista ja kullanarvoista.
 
Tuulentyttö sitä mä siinä kikatellessa pelkäsin, että nyt se kumartuu ja nuuhkasee. No sentään onneks jollain "kepillä" pyyhkäs ja haisto sit sitä. Ihana ammatti :D

En kyllä suosittelis ketään ite lähtee haistelee. Kai se aina omaan nenään vähintään jollekin härskille haisee :D
 
LittleOne Kun äitini oli minut saanut, oli lapsivuodeosastolla aina töissä virallinen haistaja, joka kävi kerran päivässä raottamassa jokaisen äidin pöksyjä ja haistoi, ettei ollut mitään tulehduksia XD Ja siis silloinhan esikoisesta oltiin osastolla vähintään viikko, useimmiten 10 vrk. Itsellä edellinen raskaus oli moni tavoin poikkeava ja minulle juuri tuo tikusta tai hanskasta haistaminen tehtiin lähes viikottain. Asiantunteva lääkäri haistaa alapääneritteestä paitsi hiiva- ja bakteeritulehdukset, myös lapsiveden. Plus tietty sukupuolielämäsi ;)
 
ai kauhee ku mua naurattaa.. Turhaan sitä pesulla käy ennen gyneä- toisaalta tosi hyvä kun haistelevat tollai. Nyt kun tarkkaan mietin, ni viimeeksi gyne (lapsettomuuslekuri) määräs mulle emätintulehdukseen kuurin "ihan varmuuden vuoksi". Olikohan se haistanu jotaa muttei vaa sanonu? Ai kauhee :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Juliet83
Huh huijaa kun on paljon tekstiä. Mä en ole saanut kirjoiteltua mutta nyt alan taasen :)

Mulla maha ei ole oikeastaan ollenkaan kasvanyt lähinnä olen turvonnut vähän joka suuntaan ja painoa on tullut peräti 5 kg. Uskon toisaalta että nyt sitä ei tule ihan heti lisää kun ne ällötysolot ovat ohi eikä tarvitse koko ajan syödä. Kun tajusin kuinka paljon niitä kiloja on tullut niin lopetin nannan syönnin kun olen antanut itelleni lupaa vähän silloin ja tällöin napsia jotain herkkua..

Myönnän että huolettaa tää masuttomuus..tunnustelen jatkuvasti josko tuntisin siellä jotain ja tutkin peiliä. Mutta mun kohtu on taaksepäin kallellaan ja edellinenkin raskaus tuli näkyviin vasta viikkojen 20 jälkeen. Kerroin just yhdelle tutulle että kesäkuun alussa olis tulossa ja se pyöritteli päätään että missä se vauva oikein on? Ehkä pitää uskoa lääkäriä joka teki sisätutkimuksen pari viikkoa sitten ja sanoi kohdun kasvaneen hienosti..ei vaan näytä siltä!

Masua ja joulua odottavin mielin halit kaikille

Mustikka ja pikkarainen 15+6
 
Jos lääkäri on osaava esim. sukupuolitautiklinikalla kävin juurikin näiden loputtomien emätintulehdusten vuoksi niin he totesivat heti "tympeä haju siis emätintulehdus" siinä mitään labrakokeita tarvittu :D heiltä sain neuvon käyttää tukena koko ajan noita emätinkapseleita jotta pH pysyy happaman puolella. Kortsua tietty jos käyttäis niin varmaan pääsis näistä eroon kun aina spermasta ja ennen menkoista tulehdus pikku hiljaa alkaa muhimaan. Olen törmännyt niin paskoihin lääkäreihin tässä vuosien varrella etteivät tiedä näistä tulehduksista tuon taivaallista, aina vaan labraan ja antibioottia. Syöttäisivät varmaan loputtomasti vaan lääkkeitä kaikille!
 
Littleone, viimeksi kun kävin omalla naisgynellä valittamassa erinäisiä vaivoja ja poistamassa luulotautejani ennen raskautumisyrityksiä, niin hän kommentoi heti, kun otti papanäytettä, ettei tule pahaa hajua ainakaan. Ilmeisesti tekevät sen vaistomaisesti, mutta eipä tuo täti ainakaan ole sitä aikaisemmin kertonut. Mutta , että kalat siellä uiskentelevat. Onneksi näissä raskausjutuissa on myös paljon hauskoja tilanteita.

Mä niin odotan, että tuntisin vauvan liikkeet. Joka iltaolen jotain tuntevani, mutta aikaisemmin muistan, ettei sitten enää ollut erehtymisen vaaraa, kun ne oikeasti tunsi.

Juoksin tänään aamulla täysillä metroon sata metriä ja tunsin kuinka äippähousujen resori alkoi pikkuhiljaa rullautua ja housut valua yhä kiihtyvällä vauhdilla. Luotin siiihen, että kriittiset paikat ei näy puolipitkän takin alta, mutta koko metro matkan olo oli melko nolo, koska housujen valahtiminen oli selkeästi näkyvissä. Rautatieasemalla tyynen rauhallisesti avasin takin ja ryhdyin vaatteiden päältä kiskomaan housuja oikeaan kohtaan. Mahto olla tyylikästä toimintaa.
Eli juokseminen on hyvin kiellettyä ennen kuin maha pitää housut ylhäällä.
Leggarit pysyy ylhäällä ja olenkin pääasiassa käyttänyt neulos-trikoomekkoja.

Elselli 14+3
 
tiuhti miten sinulla huomattiin tuo gbs? katselin netistä ettei yleensä aiheuta oireita kun raskauden aikana toisilla supistuksia? itsellä ongelmana toistuvat emätintulehdukset :( tätä jatkunut jo useamman vuoden. Antibiooteista ei ole apua, kun alavatsakivut ja paha haju palaa aina kuurin jälkeen. Vagi-C kapselit käytössä säännöllisen epäsäännöllisesti, ainoa todellinen apu. Pelottaa vaan että tulee raskaudessa ongelmia kun on todettu aiheuttavan ennenaikaisia synnytyksiä ja keskenmenojakin jos leviää kohtuun...
kuule, kehotan sua sanomaan tuosta neuvolassa! eli ottavat ihan vaan näytteen sieltä ja lähettävät sen tutkittavaksi, jos se on GBS huomataan se yleensä, aina ei koska aina se ei ole ns. aktiivinen, mutta heti jos sulla tulee oireita soita neuvolaan ja pyydä taas sitä näytettä niin huomaavat sen! toisilla se otetaan ennen synnytystä automaattisesti, mutta ei kaikkialla! oireena tosiaan on sitä pahaa hajua yms. ihanku muissaki emätintulehduksissa ja yleensä se on jotakin streptokokin aiheuttamaa, mutta tää GBS on vissiin b-strepton aiheuttamaa ja se on just se paha :( mutta niinku aikasemmin sanoin, sano neuvolaan asiasta niin varmasti tarkistavat asian :) mulla se huomattiin viimeksi joskus rv16 paikkeilla ja kyllä, mullakin on ennen sitä ollu usein hiivaa ja kaiken maailman juttuja, jouduin käyttää myös noita vagi-c kapseleita, ja niitä käytetään myös tämän tulehduksen ehkäisyyn , mutta nyt raskausaikana en pysty niitä käyttää ku ne kirvelee siellä ihan helvetisti! toinen on lactal mikä auttaa toisinaan! mä en oo kertaakaa syöny suun kautta sitä ab-kuuria GBSään vaan saanu sellasta voidetta jota laitetaan iltaisin 7 päivän ajan ruutalla plus voidellaan muualle ;) auttaa äkkiä ja mulla se pysyi aina hetken sillä pois!
 
  • Tykkää
Reactions: *Elba*
niin ja tosiaa, toisilla se ei aiheuta edes oireita vaan huomataa synnytyksen jälkeen kun vauva sairastuu ja äiti sairastuu "mystiseen tautiin" :( paska tauti! tulehdusarvot siis nousevat ja saattaamennä päiviä ennenku löytyy oikea antibiootti sekä vauvalle että äidille, joskus joudutaa vauvalle antaa jopa 10 eri antibioottia kun ei tiedetä mikä auttaa, viljelyn tuloksessa kun kestää vissiin se 3-4 päivää :(

noin 15% raskaana olevista sitä sairastaa ja mä uskon että todellisuudessa enemmänki mutta he eivät vaan oo jääny koskaan kiinni siitä.. viheliäinen kökkö koko homma :(
 
ja kyllä, lääkäri sanoo meilläpäin aina papan yms yhteydessä että haiseeko toosa vai ei ;) kyllä vähä hävetti kun jäin ite kiinni että haisee pahalle, syy siis oli hiiva jälkitarkastuksessa :D

samoin kun sain kohtutulehduksen viikko synnytyksestä niin ekana lääkäri teki hajutestin :D ja kyllä, se haisee...
 
Ruska79: Ei lääkärit osaa sanoa mistä mun vuodot johtuvat. Joskus ne epäilee keskenmennyttä kaksosta ja joskus sitä että istukan reunasta vuotaa. Ei tiedetä. Joskus mulle tulee hematoomia, mutta nyt ei ole tullut. Ja vaikka olen käynyt ultrassa vuotojen jälkeen, niin ei siellä näy mitään erikoista.

tiuhti Tosi kurjaa kuulla, että sinäkin kärsit vuodoista :(
Se kirkas veri on sellaista mikä vuotaa sieltä silloin parhaillaan ja tämä vuoto aiheuttaa sen hematooman eli mustelman. Sitten se ruskea on vanhaa verta (eli sitä hematoomaa), joka on vuotanut sinne aikaisemmin ja tulee sitten vaan pois. Sen ruskean veren toivotaankin tulevan sieltä pois, ettei tulisi niitä tulehduksia.
Toisethan voi vuotaa koko raskauden ajan ja silti on kaikki hyvin. Todella kurjaahan se silti on, kun saat koko ajan pelätä.
Mulla tuli sunnuntaina viimeksi kirkasta verta ja sen jälkeen olen vuotanut sitä ruskeaa vaikkei eilen mitään hematoomaa kohdussa nähtykään. Jostain syystä mua hoitaneet lääkärit eivät ole uskoneet tuon ruskean vuodon aiheuttamaan tulehdukseen, kun olen siitä kysellyt. Taidan silti soittaa huomenna neuvolaan ja pummata jonkun tulehduskokeen. Ihan varmuuden vuoksi. Mulla ei ole ollut kipuja, mutta sulla siis on, kuinka kovia?
Tuleeko se verivuoto sulla muuten pikkuhiljaa vai kerrasta? Mulla sitä tulee kerrasta lorisemalla. Huomaan sen aika heti ja jopa herään siihen jos olen nukkumassa. Kai se tuntuu vähän sille kun pissais housuun, mutta onkin sitten verta. Vessaan päästessäni sitä vaan lorisee pönttöön. Sitten vaan loppuu. Ja viimeistään seuraavana päivänä alkaa se ruskea vuoto.

Itsestäni olen huomannut, että kirkas vuoto tulee useimmiten kun:
olen ollut tosi rentona (etenkin öisin kun olen nukkunut)
hetki (1min) vessassa käynnin jälkeen,
yskä kohtauksen jälkeen
liikunnan jälkeen (vaikka tunnin päästä)
tai jos olen istunut vaikka palaverissa tunnin ja nousen ylös, niin kohta (1min päästä) alkaa tulemaan.
Ootko sä huomannut mitään vastaavaa kaavaa?

Se ruskea vuoto tulee sitten tuhruilemalla päivän mittaan


Mahasta
: Mulla ei ole vielä minkäänlaista mahaa. Alamasu ehkä vähän "turvoksissa", mutta en huomaa raskautta vielä edes itse. Kiloja ei ole tullut vielä yhtään, mulla on tota vararavintoa ihan tarpeeksi (78kg/170cm), joten riittäis ne pakolliset kilot :)

-iitu 13+1
 
Heippa..

Tulin tuolta maaliskuisista tänne käymään myös. Minulla olisi 18.12 ostettu valkoinen raskaudenajan tukivyö myynnissä. Ostin omaa selkää varten, mutta supistusherkän kohdun vuoksi en voi käyttääkkään kyseistä vyötä. Vyöstä maksettu 48e (kuitti tallella) ja on S-kokoa. Asun turussa. En oikein tiedä mitä vyöstä voisi pyytää, mutta ollut minulla käytössä eilen muutaman tunnin ja tänään kokeilin. Tarjoukset voi laittaa yv:nä postilaatikkoon.. Viikkoja on siis takana 30 ja on sen verran joustava, että käy isommalle kuin pienemmälle mahalle ;)

Hyvää joulun odotusta kaikille! :xmas:



 
Harmi, ettei tukivyö ollut kokoa M. :( Mutta, jos joku näkee jossain myynnissä moisen, vinkatkaa miulle. :)

Tuulentytön masu ihana, miulla hieman pienempi, mutta näkyvä. Mäkin meen reippaasti yli käyrien.

Noista kalanhajuista ym. Itelle taitaa tulla hiiva, pitää käydä apteekissa ostamassa joku puikko. Eli mä varmaan en ole kovin kauniisti löyhkäävä haarat aikaistuani. :LOL:

Sokerirasitus oli tänään. Join litkun janooni ja nälkääni. Tällä kertaa en nukahtanut ja tuntuu, että tulokset saattaisi olla ihan ok. Huomennahan sen sitten tietää.

Tsemppiä kaikille, joilla ollut vuotoa. Ymmärrän huolenne täysin.

Tässä miun masukuva.. Aijaa.com - 14+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Juliet83 ja tiuhti_
Mulla on sama vyö koko xs.. :) Aika reilua kokoa on tuo vyö mielestäni. Kyllä Miijane sulle varmaan s koko menee.

Tänään oli töissä työkaverilla juhlat ja se oli hakenu kakun konditoriasta. Vasta syötyäni puolet siitä tajusin että tuorejuustostahan se oli tehty. sellainen hyydykekakku. Minä syön jatkuvasti jotain "kiellettyä", ärsyttävää. Oon alkanu välttelemään jopa ravintolan salaattipöytiä. *huokaus* Miten te suhtaudutte salaattipöytiin ja tuorejuustokakkuihin (kait oli pastöroitu, toivottavasti ainakin) :headwall:
 
Tuulentyttö mäkin oon vetänyt tuorejuustosta tehtyä kakkua... ja salaattipöydästä vedän juustot. Jotenkin mä ajattelen että saako mistään tukustakaan tms ei-pastoröityjä maitotuotteita? Tai yritän luottaa siihen ettei saa koska muuten menee viimeisetkin mielenterveyden rippeet :D

Kaveri kertoi tilanneensa kotiin juustokakun tuossa joku aika sitten. Kävi ilmi että se juustokakku ei oltu valmistettu uunissa vaan ihan niinkun aika usein juustokakut nyt valmistetaan (en mä oikeasti tiedä miten juustokakut valmistetaan senkun yritän päteä :D). No ne oli päätyneet siihen että mies syö koko juustokakun ja vaimo ei syö mitään. Mä en tuohon suostuisi, antakaa kakkua!!! :cool:
 
Juu ei niit juustokakkui yleens uunis tehä :). En mäkää antais miehen syödä koko kakkua :LOL:

Ja juustoi juu syön ja salaatit menee salaattipöydästä... Kuten myös glögi ja piparit :)

Mie nauran oikeest tääl vedet silmis tot litleone :n lääkäris käyntiä hajutesteineen :LOL: vissii hiukka väsy :LOL:


14+3
 
  • Tykkää
Reactions: LittleOne
Juustoista: Vielä keväällä sain sellaisen lapun, jossa oli kielletty kaikki pehmeät juustot. Nyt tässä raskaudessa neuvolantäti sanoi, että kiellettyjen listalla on Suomessa enää homejuustot. Tuorejuustoja ja muita voi syödä huoletta, kun ne kaikki tunnetut merkit on tehty pastoröidystä maidosta. Ulkomailla täytyy tietty tarkastella lähemmin.
Mä olen siis syönyt juustoja nyt aika huoletta. Ja juon glögiä, kun en usko siinä olevan niin paljon inkivääriä että olisi haitaksi asti. Kun en mä nyt sitä kuitenka pullo tolkulla juo. Ja yrttiteetä olen myös juonut, vaikka se on niiden yrttien takia kiellettyä. Kun ei tiedetä kaikkien yrttien vaikutusta. Ajattelin siinäkin, että jos mä nyt flunssaisena mukillisen otan, niin tuskinpa siitä mitään vakavaa tapahtuu :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Naene

Yhteistyössä