* Kesäkuun kullannuput joulukuussa *

Ruska kattelin noita Changen liivejä, huomasin että siellä oli laskuri niin antoi minulle koon 65E! Huh huh, olen todella käyttänyt ihan vääränkokoisia liivejä :D Niinhän noi asiantuntijat sanoo aina että suurimmalla osalla on käytössä liian pienet ja väärän malliset liivit. No jos menis käymään liikkeessä vaikka joku päivä. Näyttää itiksessäkin olevan, siellä olisinkin ollut tänään.'

Juliet mikäs synnäri laitetaan?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ruska79
Tervetuloa iitu85! :) Sinullahan on sama laskettu aika ja viikot kuin minulla ennen tämän päiväistä nt-ultraa! ;) Eli siellä selvisi, että viikon pienempi on meidän pallero ja la muuttui... Ymmärrän hyvin pelkosi noin monen keskemenon jälkeen... Vaikka itse en ole keskenmenoja kokenut, mutta lapsettomuutta sen 3,5v... Ja sen vuoksi olen vähän säikky, muttta yritän suhtautua kaikkeen positiivisella asenteella! :) Ja tämän päiväiset hyvät ultra kuulumiset taas auttoivat siinä asiassa, että uskallan olla taas vähän aikaa rennosti...:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Isompia tissipusseja saa vaikkapa Changesta ja Funky Ladystä, ja ihan Stockalta joiltain merkeiltä! Tossahan tuota jo tulikin :)

Linneat
ihana toi sun joululahjanhankkiminen tai sen yritys, kiitos nauruista :LOL:

Nyt mulle tuli ihan uudenlainen pulma! Altistuin vesirokolle, en nyt mitenkään seksiä harrastanut vesirokkoa kantavan naisen kanssa mutta kuitenkin. Nauroin vaan asialle, kunnes sitten tulin kotiin ja googletin että raskaus ja vesirokko ja nyt ei enää nauratakaan. . "Lapsen synnynnäisen vesirokon seurauksena aivojen ja selkäytimen vaurioituminen on tavallista, ja seurauksena on yleensä vaikea älyllinen kehitysvammaisuus. Tyypillisiä ovat myös näkö- ja silmämuutokset." Sanoo Duodecim. Jaiks!

Mulla on ollut lapsena käsittääkseni vesirokko, mutta se voi tulla kuulemma kahdesti. Kai mä soittelen huomenna, en tiedä mihin mutta johonkin.... Nettilähteiden mukaan raskaanaolevan altistuessa vesirokolle kannattaa testata nopeasti vasta-aineet ja tarvittaessa aloittaa joku vastalääkitys.

Kaikkea kanssa! Käyn ne vasta-aineet mielelläni tsekkaamassa niin ei tartte miettiä asiaa. Että vesirokkoasiaa tuohon parvokeskustelun perään näin sitten :D

Naene 16+0
 
Huh. Tsemppiä iitu. Aika rankka historia sulla. Ilmeisesti keskenmenoihin ei sitten ole löytynyt mitään syytä? Eipä silti, ei mullakaan. Epäily keltarauhashormoonin vähyydestä, eli terolutit ollu nyt tässä raskaudessa apuna. Ja auttoikin näemmä. Mutta mulla ei oo ollut kun "vain" alkuraskauden keskenmenoja, ni en osaa ees aatella miten rankka taival sulla on ollut. Onko sulla kotidoppleria? vai ressaisko sekin liikaa. Mua se värkki aina lohduttaa. Tänäänkin kuului niin napakat jytkeet, että meinas hajota koko kuuntelulaite.

Miun mahasta: Joo, mulla on eteenpäin kallistuva kohtu, taipumusta kerätä paljon lapsivettä ja vauvat on yleensä isoja. Onhan toi massu vielä sen pari kuukautta ihan siedettävissä mitoissa, mut sit käy kyllä haittaan elämistä jo. :LOL: Mut ei haittaa, kuhan vauva sieltä syliin saadaan. Vaikka tarvis kottikärrit loppuraskaudessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Juliet83
Naene vesirokko voi kuulemma tulla kahdesti, jos sen on kovin lievänä aikaisemmin sairastunut, mutta se on TOSI harvinaista!!! Mutta eiköhän nääkin oo niin marginaalitapauksia että ei mitään rajaa. Meillä oli viime kesänä vesirokko molemmilla pojilla ja ei tullu näpyn näppyä ei mulle eikä miehelle. Vaikka olin 1v kun sairastin ko. taudin.
 
  • Tykkää
Reactions: Naene
tuulentyttö: Lähinnä tuollaisen myöhäisen km:n jättämä pelko seuraavissa raskauksissa on ehkä varhaista km:a pahempi. Multa kun on tyystin viety se "12-viikon riski rajapyykki". Eikä lääkäritkään osaa määrittää mulle mitään omaa riskirajaa. Testeissä musta (tai meistä) ei löytynyt mitään vikaa. Tuon myöhäisen km:n patologin lausunnossa luki, että istukan verisuonet olivat huonosti kehittyneet. Mulla on jokaisessa raskaudessa näkyneet sykkeet, kunnes ne on sitten vaan loppuneet. Näiden kahden asian perusteella lapsettomuuspoli määräsi mulle ton klexanen, jos mulla vaikka olisikin joku tukostaipumus, mikä ei testeissä näy. Mitään takeita sen avusta siis ei ole.
Tilasin juuri äsken kotidopplerin. Josko en olisi niin hermoheikko, kun kuulisin sykkeet aina välillä. En uskaltanut sitä aikaisemmin tilata, kun en halua katsella mitään vauva/raskauskrääsää nurkissa jos meneekin kesken.
Mulla on onneksi ihana neuvolantäti ja hän sanoi, että voin käydä vaikka joka päivä kuuntelemassa sykkeitä jos siltä tuntuu. Koitan nyt kuitenkin pärjätä kotona ja käyttäytyä suht normaalisti.

Tänään olen kuitenkin positiivisella mielellä, sillä kammoverivuotoja ei ole ollut sunnuntain jälkeen ja meidän kaveri oli todella vilkas ultrassa :heart:
Toivottavasti saisin tämän syliin asti :)
 
mulla vaan pelko kasvaa täällä :(

verta, sitä tulee.. kipujakin ollut, jopa supistuksia eilen.. eilen kuitenkin neuvolassa kuului sydänäänet kun pääsin ne tarkistamaan heti kun soitin, kiitos neuvolantätille :heart:

mikä ihme tässä on :( välillä tulee kirkasta vuotoa, välillä ruskeaa, välissä ei mitään.. kohdussa kyllä näkyi kaksi kohtaa jossa olis verta, joko hematoomia tai sitten kaksosen jotain jäämiä, ne sieltä varmaan vuotaa ulos, MUTTA!!!! mulla on GBS, streptokokki ja sekin voi aiheuttaa tollasta, pahimmassa tapauksessa keskenmenon myös myöhemmillä viikoilla.. multa otettiin näytteet ja odottelenki onko siellä tulehdus vai mikä! meinaan ei ole hyväksi tuo vuotelu, iso tulehdusriski kohtuun..

en siis yhtään osaa tällä hetkellä nauttia raskaudesta, pelottaa niin v*tusti! ehkä meille ei suodakkaan toista lasta vielä, ihanaa ylläripylläriä..

tiuhti ja salamatkustaja 13+1
 
kiloista, mulla tullut 1kg :D onneksi! viime raskaudessa kiloja tuli 26 :ashamed:

ihana massukka tuulentyttö :heart:

mullakin massukka kasvanu hyvin esille kun ei sitä ylimäärästä ole kauheesti tällä kertaa edessä, viimeks mulla oli tullut tähä mennessä jo 7kg lisää.. huh huh :ashamed:

tervetuloa joukkoomme iitu :heart: toivon lämpimästi että kaikki menee teillä tällä kertaa hyvin! ei ihmiselle voi antaa noin paljoa elämässään tuskaa kerralla kannettavaksi! :hug:
 
hei, 3 neukkukäynti (ainakin ekoja odottavilla) voi olla se kun käytte läpi "voimavaramittaria" ja siksi mies pitää olla mukana! täytätte yhdessä sellasia lappusia tädin kanssa jossa kysytään esim. kotitöiden jakaantumisesta yms..

näin oli meillä miehen kanssa kun esikoista odotettiin, tää siis tämän vuoden alussa :)
 
Iitu Aika rankka historia sulla. Lapsettomuus on kyllä lamaannuttavaa. Sulle on annettu monet kerrat toivoa ja sitten otettu julmasti pois :( Onko mitään arviota mistä nuo verenvuodot johtuvat? Toivotaan todella paljon että tämä ihanainen jatkaisi mukana :heart:

Tuota 12 viikon rajapyykkiä ei muuten moni ymmärrä. Tai siis munkin läheiset ovat ihan kuin nyt olisi itsestäänselvää että loppu menee hyvin kun tuo maaginen raja on ohitettu. Ei se valitettavasti niin aina mene.

tiuhti Eikä! Toivottavasti siellä hematooma vuotelee ja sikiö voi hyvin. Jaksamisia epävarmuuden kanssa :hug:

Elba Itiksen myymälässä oli suurempi valikoima kuin muualla, sieltä löytyy varmaan kokoja joka mallista. Ja se Funky Lady on tosiaan myös yksi, kuten Naene mainitsikin. Sieltä ostin häärintsikat ja ekaa kertaa sain tietää todellisen kokoni. Menin sinne ja sanoin että etsin sen ja sen kokoisia liivejä. Myyjä katsoi mua takki päällä ja sanoi heti että et sä kyllä sen kokoinen ole :)

Naene Toivotaan ettei sulle tule se vesirokko. Onneksi olet sen jo sairastanut.

Vatsan arvista Te joilla on vatsassa leikkausarpia ja olette jo synnyttäneet. Miten arville on käynyt sen jälkeen kun vatsa on palautunut? Jäävätkö ne tavallaan "lörpöttämään"? Voisikohan sitä ennaltaehkäistä jotenkin, esim. rasvaamalla arpikohtia erityisen tarkkaan?

Huomenna poksuu, tänään 14+6 :heart:

Muoks. Tiuhti Toi se kolmas neuvolajuttu varmaankin oli, että miksi mies tarvitaan sinne mukaan. Kiitos tiedosta :)

Ai niin, lihikset olivat hyviä, mikrotettunakin :D Laitin sisään kaksi nakkia, ketsuppia, sinappia ja kurkkusalaattia. Nam :p
 
Viimeksi muokattu:
Ihanaa tuulentyttö, että täällä on joku muukin, jonka ei tarvitse erikseen kertoa olevansa raskaana ;) Lähinnä ongelma oli siis pitää tuo julmeton maha piilossa alkuraskauden ultraan saakka. Siis kun meidän pieni on ollut ihan näkyvissä 8. viikolta ja nykyään pientä ei saa piiloon ollenkaan. Olisi ollut kiva saada pitää salaisuutta vielä joku viikko, mutta minkäs teet. 3. kerralla maha tietää jo taatusti, mitä on edessä. Edellisistäkään en ole ollut suinkaan pienimahainen, jälkimmäisestä kohtu ei missään vaiheessa noussut pystyasennossa ollessa navan yläpuolelle, vaan vauva retkotti poikittain pää selkärangassa (mutta kohdunsuulla), pylly navassa. Oli aika komia maha ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Juliet83
tiuhtikauan sulla on tota vuotelua kestänyt? Siis ihan joka päivä vai vaan silloin tällöin? Olethan sairaslomalla.. Nyt kannattais vaan maata. Milloin saat tietää tulehdustestit? Onko sulla mahdollisuus päästä ultraan? TOISAALTA jos sulle on sanottu, että siellä on joku hematooma, kaksosen "jäämä" :( tms mikä vuotelee, niin sitten se on ihan "normaalia". Mutta todellakin ihan kamalan stressaavaa!! JOs asuisit lähempänä, mie voisin juosta mun dopplerin kanssa sinne ja sie voisit syyä suklaata sohvalla ja sit kuunneltais vauvaa :heart:

Kaikki menee hyvin ihan varmasti. Isot, isot voimahalit!

12 viikon marginaalista: sehän on sellainen vanhanaikainen marginaali, ajoilta ennen ultria. Silloin sikiö on jo "täysin" kehittynyt ja "vain" kasvaa. Mutta aina on ulkoisia tekijöitä, joita ei oteta huomioon... Tupakointi, listeria, rokot, tulehdukset.. PItää vaan pestä käsiä ja olla ottamatta tyhmiä riskejä. Muuta me ei voida tehdä. Loppu on korkeemman käsissä. Onneksi kohtukuolemat on tosi harvinaisia. Myös tää parvopelko on aika liioiteltu, mitä enemmän oon asiasta ottanu selvää, suurin vaara siinä on se, että saa sen huomaamatta ja ei hakeudu hoitoon. Tieto lisää tuskaa, mutta luultavasti se myös pelastaa paljon..

Rakkautta ja mielenrauhaa kaikille.
 
Huomenta kaikille!
Ihanaa, kun olette taas olleet superaktiivisia. Teidän juttuja on mahtava lukea. Oon hengessä mukana, vaikka en saa aikaiseksi kovin usein kirjoitella.

Täällä on puhuttu ruokarajoituksista ja itsekin olen nyt miettinyt sitä inkivääriä glögissä ja pipareissa. Totesin sitten, että ostan inkivääritöntä glögiä, jos löytyy, mutta muuten antaa mennä. Sitä on kuitenkin niin pieniä määriä mausteena.

Kiloista: Mulla tuli pari kiloa ihan alussa, kun oli niin kauhee nälkä. Vaikka oli lounaalla syöny kunnon satsin, niin puoli tuntia lounaasta oli jo nälkä... :ashamed:

Tuulentyttö: sulla on ihana masu! :heart:

Peloista: Mä oon nyt tässä toisessa raskaudessa pelänny ihan kaikkea mahdollista. Yritän nyt vaan psyykata itseäni, että kaikki on ollu ultrissa hyvin ja veriseulatkin oli ok (siis ei riskiä), eli mulla ei ole mitään syytä huolehtia. Se ei aina vaan ole kauheen helppoa. Tänä aamuna meinasin hädissäni rynnätä neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä, mutta mies rauhoitteli mut ja sanoi vaan, että nyt rauhassa, kun kaikki on oikeesti hyvin. Ja nyt yritän tosissan rauhoittua, kun ei se stressaaminenkaan ole vauvalle hyväksi. Mutta siis ymmärrän kaikkia huolien kanssa tuskailijoita. Tsemppiä meille!

Mulla on muuten tullu takaisin aamuiset öklötykset. Kosteessa kylppärissä meinaa tulla huono olo ja töihin ajaessa tulee aina heikko olo. Töissä nautitun aamupalan jälkeen kaikki on erinomaisesti. Syön kyllä vähän kotonakin ennen lähtöä, muten en varmaan töihin saakka selviäis. Huh! Mutta kai se on hyvä vaan, että on oireita.

Liikkeistä: Musta on parina päivänä tuntunu, niin kuin joku olisi hieman hipaissut tuolla masussa. Voiko niitä tuntea näin aikaisin?

Ihanaa lumipäivää kaikille. Täällä odotellaan huomista poksahdusta, nyt siis 13+6. :)
 
  • Tykkää
Reactions: foibe ja Juliet83
mulla on ollu vuotoja koko raskauden ajan :( välillä ollu jotain viikon parin taukoja ja sitte taas alkanu, luulis nyt että se toinen olis tullu jo ulos tai hematooma jo vuotanu kuiviin!

sairaslomaa en saa kun oon kotona esikon kanssa :D 8kk ikänen poikanen siis.. mutta onneks mies auttaa iltasin paljon!

tuulentyttö, oot ihana :heart:

Kenguemo, hyvin voi olla jo liikkeitä =) varsinkin kun toinen kyseessä niin tunnistaa helpommin!

ja nimenomaan, aika paljon asioita liioitellaan, VARSINKIN palstoilla :D täällähän on meitä paljon, myös paljon keskenmenon kokeineita yms, koska täältä saa vertaistukea, siksi tuntuu että riskiraskauksia on paljon vaikka todellisuudessa normiraskauksia on paljon enemmän, me ei vaan tajuta sitä täällä ;)
 
Viimeksi muokattu:
niin ja testitulokset tulee viimeistää perjantaina, ultraan en pääse ellei vuotoa tule ihan solkenaan, sitä nyt ei ole vielä tapahtunut, onneks! mutta välillä sitä hulahtaa!

onko täällä muita joille todettu GBS? eli streptokokki emättimessä? tippahan siis tulee synnytykseen ettei vauva saa mitää kauheaa tulehdusta! mulla meni eka hienosti, ei tullu mitää jälkimaininkeja ja päästii tokana päivänä kotiin, mutta pahemminki siitä voi siis käydä..
 
Hei mammat! Tsemppiä kovasti tiuhtille. Toivottavasti vuoto loppuu ja kaikki on hyvin.

Tulin juuri neuvolalääkäristä. Olipa "turha" reissu. Lääkäri oli ihan outo. Joko se oli ruotsinkielinen, jolle oli vaikeeta puhua suomea tai sitten se oli toooosi epävarma. Ei sanonut juuta eikä jaata mihinkään, toisteli neuvolakortin juttuja eikö ollut lukenut mitään mun tietoja etukäteen, koska jouduin taas selittämään kaikki lapsettomuushistorian ym. uudelleen. Aika turhauttavaa...

Sisätutkimusta ei tehty, koska mulla ei oo ollu mitään vuotoja. Ultralaite oli niin surkea että en edes erottanut sydämensykettä. Lekuri sen kuitenkin näki, mutta ei osannut sanoa paljonko se oli. Neuvolakorttiin tuli sykkeen kohdalle vain plussa.

Varmaan pitäisi mennä yksityiselle ultraan, jos tahtoisi jotain oikeita tietoja..

Hööpi ja pikkukinkku 15+0 POKS
 
  • Tykkää
Reactions: tiuhti_
iitu85 tervetuloa ja toivotaan että kaikki menee hyvin :heart:

tuulentyttö aiiiivaaaan iiiiihana masu sulla :heart:

tiuhti tosi kurjaa moinen. Jaksamisia tsemppiä kovasti :heart:

Kovasti muuttun noi neuvola hommatki sitten tässä vuosien saatossa. Ei sillo ku noita muita odotin ollu mitää tollasia juttuja neuvolassa. Siis voimavaramittareit yms. Ei toki ollu ku yks ultrakaa, se rakenne.

Voiha turha paniikki ahdistus kauhistus jännitys!!! Huomenna aika äitipolille ja täää iiihan paniiiiikis! Tooodella hölmöä. Ei oikei pysty ees tekee mitää tai keskittyy mihkää :(

14+3
 
  • Tykkää
Reactions: tiuhti_
Kauheen tylsää tää kotiäiteily ;) Esikoinen vaan nukkuu (meijän koira) ja tää pikkunen (masuasukas) ei mun huomioo tarvi :saint: Siis saikulla oon. Onneks perjantaina on miehelläkin eka joululomapäivä, joten pääsee joulun viettoon! Sinne asti tylsäilen vaan...

Itekään en uskaltais lasketella tänä talvena. Oon meinaan maailman huonoin laskemaan. Pidättäydyn kaikilla Ylläs, Ruka yms reissuilla visusti ladun puolella.

Mäkin oon tunnollisesti ottanu masukuvan rv7 alkaen. Aina jalustalla samalta etäisyydeltä samat vaatteet päällä. Vasta viime kuvasta voi rehellisesti sanoa, että näkee muutosta. Toki uskottelin itelleni näkeväni muutosta jo rv8 kuvasta...niin sillä zoomilla katottuna :D

Alkaa jo tympäsee kaupan glögit, kun on tottunu juomaan aina pelkästään punaviiniglögejä. Tänään rupeenkin sit keittelee joulua varten omaa glögiä. Mausteita paaaljon, mustaviinimarjamehua, mustikkamehua jne... :xmas:

Tuulentytöllä kyllä uskomattoman nätti pallomaha jo :heart:
Tota ei piiloteltaskaan enään avonaisella jakulla tai pitkällä huivilla, niinkun ite kokouksissa jemmailin vainoharhasena omaa kumpua :D Joululomlta palaan sit tammikuussa avoimesti hyvin syönneen näkösenä :p

Me saatiin muuten ekalla neuvolakerralla noi parisuhdelaput kotia täytettäväks seuraavaa kertaa. Meillä siis luvassa 2.1 nää "Onko toisella teistä mielestäsi peliriippuvuus", "Onko parisuhteenne mielestäsi tarpeeksi intiimi" :D Ehotin miehelle, että vastailtas oikeen provosoivasti, niin saatas mielenkiintosemmat keskustelut aikaseks :cool:

Ja tärkein 15+0 :heart:
 
tiuhti miten sinulla huomattiin tuo gbs? katselin netistä ettei yleensä aiheuta oireita kun raskauden aikana toisilla supistuksia? itsellä ongelmana toistuvat emätintulehdukset :( tätä jatkunut jo useamman vuoden. Antibiooteista ei ole apua, kun alavatsakivut ja paha haju palaa aina kuurin jälkeen. Vagi-C kapselit käytössä säännöllisen epäsäännöllisesti, ainoa todellinen apu. Pelottaa vaan että tulee raskaudessa ongelmia kun on todettu aiheuttavan ennenaikaisia synnytyksiä ja keskenmenojakin jos leviää kohtuun...
 
Viimeksi muokattu:
Miten tänne aina ilmestyy näin paljon tekstiä! Kääk.
Tuulentyttö: hyvänen aika tota sun mahaa. :O Siis ihan nyt huijaamatta, onko toi kuva nyt ihan tosissaan ja aikuisten oikeesti raskausviikolta 13? Hyvällä nyt siis tarkotan, vaihetaanko? Ite näytän ihan vaan siltä, että ois tullut ihan perinteisesti syömällä tullut kerrytettyä lisälämmikettä pahempien pakkasten varalle. Kunnon semmonen plösöpömppis...:D On tosissaan saattanut tulla pari kiloa lisää, mutta en tiedä kun en ole sitten marraskuun neuvolakäynnin tullut kattoneeksi... En taida edes omistaa vaakaa! Isä on ainakin aina mun kylässä ollessa muistanut kertoa mulle siitä miten tärkeää liikunta on ja leijuu aina sillä mitä kaikkea se ite aina tekee... Vähänpä tietää että nyt on vähän muusta kyse kun mitä se ehkä luulee! ;)

Iskipä se ahdistus nyt vähän meillekin muuten. Ei tosin nyt liity yhtään siihen, että lapsella olisi nyt jotain pielessä, vaan sukulaislapsia vahtiessa iski ihan kauhea paniikki... Kun pisti jotenkin niin kauheasti ärsyttämään niitten pienten (5, 3 & 1 v muksujen) mekkala, niin ilman muuta sitten aattelin etten voi sitten kun oma syntyy mitenkään pärjätä sen kanssa... Ja että aivan varmana valvoneena ja suutuspäissäni heitän sen ikkunasta heti kun kehtaa liian kovaa itkeä. Vollotin sitä yhden illan ukolle ja se oli taas niin ihanan rohkaiseva (niin kuin aina)! Mutta eipä sille mitään voi kun aina hiipii sellanen pieni ääni johonkin takaraivoon valittamaan että mistäs tiedän, että en teekään mitään pahaa lapselleni? No niin, mahtaapa olla liian myöhäistä jo katua että tuli lapsi alulle laitettua! :) Että ehkäpä se sitten kuitenkin siitä... Jos oikeen panostaa.
 

Yhteistyössä