* Kesäkuun kullannuput joulukuussa *

onnea kaikille ihanista ultrakuulumisista ja sykkeiden löytymisistä jne..kauheesti tullut tekstiä..voisin kommentoida tuohon nukkuma-asentoon: olen aina nukkunut ihan loppuun asti selälteen eikä tunnu missään..=)
mulla on karsea päänsärky joten nyt häippäsen pois koneelta =)-->
 
Kiloistasen verran, että mun paino on edelleen 2 kiloa lähtöpainosta alempana. Oon yrittäny syödä hyvin, että se lähtis nousemaan, mutta toistaiseksi ei vielä tulosta. No, on ainakin varaa syödä jouluruokaa. Voi että mulla tekee mieli graavikalaa, kinkkua, sinappia, laatikoita... Muutama päivä enää niin pääsee herkuttelemaan!

Masu ei juurikaa ulkopuolisille näy. Tänään iski kauhea turvotus, ja jopa näytin siltä, että oon raskaana. Alamaha vaan pullottaa, pitempään istuessa rupeaa housun vyötärö ahistamaan. Liikkeitä ei ole vielä tuntunut. Alaselkää jomottaa ikävästi :(

Iho on kauhean kuiva. Eilen öljysin itteni vauvaöljyllä ennen suihkuun menoa ja suihkun jälkeen heti rasvasin, mutta kuiva korppu se oli silti. Semmosia kuivuusnäppylöitä on myös mulla lonkissa ja reisissä ainakin. Joku kirjoitti, että sohvan kangaskin saa aikaan kauhean kutinan - tiiän miltä susta tuntuu!

Neuvolassa ollaan käyty kahdesti. Ultrassa myös kahdesti. Ensimmäisellä kerralla vauvalla oli vielä fysiologinen napatyrä nähtävillä, mutta eilen kun käytiin kontrollissa, se oli hävinnyt. Kaikki siis kunnossa. Pikkuinen oli tosi vilkkaana :D Olisin halunnut sukupuolen tietää, mutta oli niin jalar ristissä kaveri siellä, että ultraaja ei lähtenyt arvuuttelemaan... Helmikuun alussa sitten rakenneultra, josko siellä saisi tietää.


Hellioz ja masu-asukki 14+4 :heart:
 
Jösses mitä masuja! Just otin viikkokuvan, maha on pienempi kuin rv 7-9 pahimman turvotuksen aikaan.. Kauankohan sitä tässä odotuksessa saa oottaa, viimeks tuli kunnolla rv 25 aikaan, ehkä vähän ennen ku albumis on vain 5vk välein kuvat.
 
Evamariallakin on ihan maha! Mutta sulla se on hauskasti tollai pystyssä eteenpäin ku mulla rötköttää alempana :LOL: En itse pidä massuani kovin kauniina, se turpoo niin valtavaksi sitten lopussa ja raskausarpia ei voi välttää. : / Noh pieni paha tästä ilosta.

Liikkeistä Minä olen nyt parina päivänä tuntenut jotain pulputusta ja tökkimistä, olen melko varma että vauva se siellä. Liikkeet ovat TOSI hentoja (johtuen etuseinäistukasta) ja en usko että ensisynnyttäjä ees noteerais mitenkään. Mie tunsin mun tokasta rv 14-15 liikkeet jo ihan säännöllisesti (ekasta rv 17) ja tää vauvahan on aika iso. Nyt siis menossa 13+1.

Huomenna lääkäri. Vähän jännittää et minkälainen ihminen siellä on vastassa. Neuvolantädin kanssa me ei vain tulla juttuun, se ei ymmärrä mua enkä mie sitä. Kattelin tänään jo yksityisen äitiysneuvolan hinnastoa, koska en oikeasti tiedä miten selviän ton ihmisen kanssa kesään asti. :ashamed: Mulla on aina aikasemmin ollu NIIIN hyviä tätejä, et nyt ihan rehellisesti harmittaa.

Aina kun avaan suuni, tää täti ei oikein ymmärrä mitä tarkoitan. Jos kysyn jotain (IHAN MITÄ VAAN) ni ei se tiedä. Se GOOGLETTAA. Ruokavaliosta ja painonhallinnasta se jaksaa mölistä. Etsii mulle oikein tietyn merkkistä rasvatonta juustoa, kun se on kuulemma hyvää. (minä en juurikaan syö juustoa leivän päällä tms.) Kun puhun näistä mun peloista se on vaan että "niin". Nyt tämä meidän viimeinen keskustelu koski sitä parvoa ja AINOA mitä se sano, on että 10% vauvoista kuolee. (eihän se pidä ollenkaan paikkaansa) jos sitä ees vähä kiinnostais tehä työtänsä hyvin, ni se ois jo aikoja sitten ottanu selvää noista prosenteista, jotka eivät kyllä hivo kymmentä sitten millään (tieto lienee jo melko vanhentunutta). JA että parvoon sairastunutta sikiötä voidaan hoitaa menestyksekkäästi jne.

Olipa vuodatus... pahoitteluni.

Huomenna iltapäivällä pitäis saada ne verikokeiden tulokset. Huh. Tai sitte menee joulun jälkeen se tieto.
 
tuulentyttö tiedän todella miltä tuntuu kun neuvolatädin kanssa ei ajatusmaailma kohtaa yhtään. Meillä vielä on tosi töykeä täti, kun esim. kysyin siitä paperilähetteestä voinko hakea iltapäivällä niin sanoi todella vittumaisella korotetulla äänensävyllä "No mihin sä sitä tänään oikeen tarviit?!" Mä en vaan sen kanssa selvii yhestäkään keskustelusta ilman verenpaineen nousua :D Mun mielestä ihmisille vois puhua nätimmin. Toi tietämättömyys tuntuu meilläkin olevan arkipäivää mut ei se sentään googlettanu mitään :D
Pidän peukkuja että saat tulokset huomenna ja että on negatiiviset! :)
 
No siis se sen googlettelu on ihan niin näkyvää et mua hävettää sen puolesta.. :| Sit tulee sellanen olo, et ei siltä voi kysyä mitään ku ei se tiedä.. Sit soittelen sinne mun yksityiselle gynelle koko ajan ja jätän soittopyyntöjä jne. Huomenna jos se ei saa sydänääniä kuulumaan ni mie huudan. Oikeesti, jos itse olen laukka äänet saanu kuulumaan kohta kolme viikkoa ja se ei saa huomennakaan ni jo on ihme. Hirveen luottavasin mielin oon sinne menossa. Ihan harmittaa.

Mutta yritetään, yritetään. jospa löytäisimme yhteisen sävelen sitten myöhemmin.. =) Positiivisen kautta!!
 
Juustoista: itse ainakin syön kotimaisia pastöroituja tuorejuustoja :p ja aurajuustosta oli pakko laittaa ihan Valon auralle viestiä, et voiko syödä raskaana ollessaan, ni sanoivat, että tuote on juurikin pastöroitu ja kotimainen ja he eivät missään nimessä siedä listeriaa ja tekevät päivittäin kokeita, ettei listeeriaa vaan pääse niissä kasvamaan!! Eli aika turvalliselta vaikuttaa.. namnamnam.. joulupipareita ja auraa :p :p

Ostin myös tänään vauva -vakuutuksen, ei ollut kun vähän yli 100€ loppuraskaus ajalta!

Mullakin maha kssittää, mut tuntuu, et se on vaan turvotusta, eikä vaavaa :/ sen takia sitä vähän piilotteleekin vielä.. :/ odotan koko ajan jotaa selkeetä raskausmahaa, mut jos tää sit jo olis vähän niiku sitä...!!? Tänään neuvolalääkärissä sydänäänet kuultu :p


BF & tähtönen 13+3
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi ja Naene
Mitä te muut käytätte hiivaan? Apteekissa sain luennon kuinka, hiiva on pitänyt todeta ja asetinta ei saa käyttää. En sitten ottanut mitään, mutta hajutesti varmasti ei olisi haistajalle mieluinen.. :D

Äitiysvaatteet päällä näytän delfiiniltä, en vielä valaalta. Miehen mielipide. :D
Aijaa.com - 11466579

Jännä huomata, kuinka erilaisia masuja meillä on. Tänään ystäväni mies sanoi, että poika tulossa, jos mahan muodosta voi päätellä.
 
Viimeksi muokattu:
Mekin käytiin tänään sitten kuulemassa ekaa kertaa pienen sydänäänet ja hyvin kuului ja heti löytyivät. Ei sanonut mitään lukuja mutta mäkin kuulin että terhakkaasti jumputtaa :) Sitten a-vitamiinista kun kysyin niin meni sellaiseksi että niin nykyäänhän sitä meinataan että ei sais kauheesti syyä... mutta milläs muulla ne äidit ennen eli kuin maksalla (siis täällä...)? Tää oli jostain syystä toinen täti mutta myös keski-ikäinen ja ihan saman tyylinen kuin se vakio. Tää on niin pieni paikka että noi kätilöt kaikki tuntee mun miehen vaikka se ei oikeen tiiä niitä :D Mustakin tää tän päiväinen ties että oon suomalainen.

Illemmalla tein jauhelihapasteijoita jouluksi ja söin jo kolme :p Eilen taas söin tietämättäni kinkkupizzaa että ehkä tää lihaäklötys alkaa menemään ohi.
 
  • Tykkää
Reactions: Juliet83 ja *Elba*
Tulin vaan sellasta kertomaan kun menin käymään siellä Changessa niin liivikokoni muuttui C75stä F65:een :D Olihan noi C:t jääneet jo pieneksi mutten nyt kuitenkaan uskonut että noin väärää kokoa olen käyttänyt! Nyt oikeasti vasta ymmärrän miten noi liivien koot menee ja ikää kuitenkin kohta 27vee :D

MiiJane onko sulla kutinaa myös ja kokkareinen valkovuoto? Jos ei niin voi myös olla emätintulehdus siinä mukana tulee todella tympeä haju. Jos et ole varma niin onhan se hyvä tutkia että varmasti lääkitset oikein :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Naene ja Juliet83
Voi kun teillä kaikille on niin ihania ja näkyviä masuja jo! :heart: Musta tuntuu, että maha pöllöttää/turvottaa, mutta on vaan läskiä... Ei kai se 6cm pienokainen voi vielä niin kauheesti näkyä...;) Oon kuitenkin ottanut jo pari masukuvaa, että voin vertailla tapahtuuko muutosta! :LOL:

MiiJane76 Mulla ei ole ollut hiivaa, mutta mulle neuvolassa kyllä lääkäri sanoi että voi ostaa itsehoitotuotteita, jos tulee oireita... Mutta tosiaan ei saa käyttää asetinta! Eilen oli lääkärineuvola ja meinas ettei ainakaan mitään siihen viittaavaa nyt, eikä mulla kyllä oireitakaan...:)

Niin ja juustoista meillä ainakin neuvolassa neuvottiinkin, että kotimaisia pastoröidusta maidosta tehtyjä tuorejuustojakin voi syödä... Ja tätä ohjetta olen neudottanut! :) Miltsu A-vitamiinihan on rasvaliukoinen vitamiini ja sen vuoksi helpommin tulee elimmistöön liikaa, siksi sitä raskausaikana suositellaan välttämään ylimääräisenä lisänä... Kun sitä nyt tulee muualtakin esim. ravinnosta! ;) Maksa tuotteet suurina määrinä kielletty myös sen vuoksi, että niissä runsaasti A-vitamiinia. Mutta mulle kyllä neuvolassa sanoi, että voi leivänpäällä maksamakkaraa silloin tällöin syödä, jos ei nyt pötkökaupalla vedä! :LOL: Itse olen ymmärtänyt, että yliannostus A-vit. varsinkin alkuraskaudesta voi aiheuttaa rakennevikoja sikiölle... Itselle ei ole vielä tullut tarvetta syödää maksaa, mutta voin sitä kyllä vähän syödä jos nyt yhtäkkiä mielihalu iskee! :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Miltsu87
Kouristukset! Navan seutuvilla.. Osaako joku kertoa mitä ne meinaa? Pistänyt nyt illan aikana pariin otteeseen oikein kunnolla. Tuntunut tosi pahalta. Onko normaalia, kuuluko asiaan? Puolesta tunnista noin suurin piirtein on kyse. En silti tiedä onko ne ns.kouristuksia,mutta siltä ainakin tuntuu. Koko päivän olen tosin innokkaasti tehnyt joulusiivouksesta lähtien kaikenlaista. Positiivisesti olen yrittänyt ajatella, että jospa baby vaan pyytää äitiä vähän ottamaan rauhallisemmin :)
 
Fatu ilmavaivat vois olla syy kouristuksiin. :) Kun navan kohilla tuntuu. Ilmavaivat voivat sekoittua kohtutuntemuksiin ikävästi välillä :( Mulle on sanottu, että jos kivut helpottaa levossa, ni ei oo vaarallisia.

Olishan se ihme jos ei missään tuntuis tää mahan kasvattelu. Supistukset tuntuu taas selässä ja kohdunsuussa. Kohtu kovettuu suppareiden aikana. (tyyliin menkkakrampit). Mua vähän jännää nyt mennä sinne lääkäriin, kun mulla on ollu tosi pahoja liitoskipuja ja selkäkipuja ni ei ois vaan mitkää paikat lähten pehmenee ym. Terkalle ku soitin ja kyselin (ku ei oo aikasemmin ollu tämmöstä raskauksien aikana) ni se vaan sano et "kuule, sä et oo enää ihan nuori". :D Voi että kun meidän kemiat pelaa sit koko ajan paremmin.
 
  • Tykkää
Reactions: Fatu ja *Elba*
^aivan ihana toi sun terkka :LOL:

Kohta suunnataan 2. neuvolaan. Saas nähdä miten turha käynti tämäkin nyt on, paitsi kyllä mä sen sykkeen haluan kuulla!! Jos sitä ei kuunnella niin istun lattialle enkä hievahda siitä ennenkun on kuunneltu. :D

Mä kun olin tuntevinani vauvan pikku potkuset kaksi viikkoa sitten, sen jälkeen en ole niitä tuntenut. Sellaista hentoa kuplintaa yhdessä kohtaa, sarjatulituksella tuli, en keksi mitä muutakaan se olisi. Tosin kahteen viikkoon en ole nyt istunut alas katsomaan telkkaria ehkä pitäisi se toiminto toistaa niin toistuisi kenties tuo kuplintakin :p Että vaikka tuo maha koko aika kasvaa, sykkeen kuuleminen olisi ihanaa asian varmistamiseksi <3

Tosin se mun on sanottava että mun neuvolan henkilökunta on kaikki puhdasta kultaa! Mä en edes ymmärrä. Pariin otteeseen olen soittanut varatakseni aikaa ja heti kysyvät miten voin miten jaksan, ihan ajanvarauksessa. Ehkä se on normaalia mutta musta hyvin hämmentävää, mitäs siihen vastaisi? Mä menen ihan hämilleni "no niin kyllähän tää joo...". Kaikkeen reagoidaan heti ja pahoiteltiin kauheasti kun ekalla käynnillä mulla oli paikalla harjoittelija (ei haitannut yhtään, se oli ihana harjoittelija!). Ei tartte olla niin ystävällinen, ei suomalainen ole tottunut, tulkitsen vielä vittuiluksi :p

Naene 16+3
 
Viimeksi muokattu:
Lääkäriltä kotiuduttu.. Painoa tullut alle kilo (jes!!), verenpaineet sun muut ok. Otin myös influenssapiikin, koska pelkään nyt kaikkia kulkutauteja. :whistle: Paikat oli ilmeisen siistit ja hajuttomat :D ja sydänäänet kuului komiasti.

AInoo et lekuri paino niin hurjasti sillä sondilla, et mun teki jo ihan pahaa. Sit se oli vaan "oho, nyt se lähti liikkeelle..!" No niin varmaan kun painetaan noin paljon. Isompikin lähtis karkuun.. Mutta hauskaa oli se, että kun masuasukki lähti karkuun, tunsin pikku potkun. Eli liikkeitä ne on ollu mitä oon tuntenu :heart: Lääkäri sanoi myös että mun maha on "hauskasti pallo". Nyt vaan ootetaan vielä niitä parvotuloksia, jospa kaikki olis ok. Pitäkäähä peukkuja
 
Peukkuja parvotulosten odotteluun, saattaa mennä joulun yli sullakin? Mulla menee ainakin tuon pöljän vesirokkojutun kanssa. En usko että sain tartuntaa mutta on hyvä tietää onko niitä vasta-aineita vai ei. Että voi jatkossa olla rauhallisin mielin sen suhteen :) Vesirokon itämisaika oli parista viikosta eteenpäin, joten sinänsä ei tässä vielä tiedä että kävikö hassusti. Meinasin sanoa että ei tiedä vielä että kävikö köpelösti, niinkun omat vanhemmat sanoivat. Ei kai sitä nyt jo rupea viljelemään näitä omien vanhempien termejä...

Neuvola oli tällä kertaa informatiivinen ja hyvä! Mua nyt kyllä harmittaa mun oma toiminta. Hemoglobiinit sun muut oli matalalla, kysyivät että olenko syönyt vitamiineja. Niiiiin.... vitamiineja...

Mä vaan pusken menemään päivästä toiseen kuin höyryjuna, nyt hoidetaan tämä ja sitten tuo, ja räärääärää jos jotain on edessä kaadan sen nurin ja oon kuin sonni lasikaupassa. Ihan siinä tohinoidessa unohtuu kaikki tärkeä! Himassakin vaan käskytän muita ja juoksen itse kuin päätön kana kaikenmaailman askareita ja hommia läpi.

Että ne vitamiinit, ne on kyllä valmiiksi asetettu keittiön tasolle että ottaisin aamulla siitä yhden napin. Mutta on vaan ihan kokonaan jäänyt!

Anteeksi vauveli otetaan jatkossa.
 
Moi! Minä tulin vain omanapailemaan ja purkamaan sydäntä! :(

Silmät oon itkeny täällä päästäni kun aamulla väsyneenä meinasin että otan multivitamiinin ja samalla ajattelin että esikolle pitää antaa epilepsialääkkeet. No ajatuksissani kun miehelle samalla juttelin nappasin itse yhden epilepsialääkkeen naamariin :( tajusin heti nielastuani että mitä tuli tehtyä. Yritin käydä oksentamassa mutta eihän sieltä mitään tullut.

Soitin sitten hädissään keskussairaalan puhelinpäivystäjälle joka oli kyllä oikein ystävällinen. Kävi päivystävältä lääkäriltä kysymässä onko kyseisestä lääkkeestä jotain haittaa sikiölle. Kuulemma ei ole kerta annoksena ja muutenkin kuulemma tuota lääkettä raskaana ollessaan epileptikot voivat syödä mutta vaatii kunnon tarkkailua kuulemma. Pikkusen olo huojentui mutta silti itken täällä omaa huolimattomuuttani :'( Pitää sitä olla kyllä tyhmä. Tästä lähin keskityn vain yhteen asiaan!

Mietin jopa tyhmyyksissäni että eihän tuo 1 lääke (poika ottaa 2 illalla ja aamulla) voi nyt laukasta mulle epilepsiaa. :stick: huoh! Anteeksi purkautumiseni! Menipä joulufiilis äkkiä jonnekki ihan muualle. onneksi neuvola 28.12 ja äippäpoli 2.1. Toivon todella että tuo kyseinen lääkäri oli pätevä ja tiesi mistä puhui!

Hädissään oleva kotiäiti & Nappula 15+2 :heart:
 
tuulentyttö täälläkin oli vaan tullut alle kilo lisää ja infulenssarokotteen otin myös :) tuliko sulla olkapää kipeeksi? :(

parvotuloksista, et niissä menee noin viikko, eli joulun jälkeen menee :) peukkuja, ettei mitään löydy!! :)

Ajattelin tänään käydä etsimässä jotaa kivaa jouluäitiyspaitaa :p oliskohan alet jo alkaneet joissain liikkeissä :p


BF & tähtönen 13+4
 
Kotiäiti, eiköhän hän ihan osaava ollut! Tuskin yks lääke mitään peruuttamatonta saa aikaa, yleensä kaikki paha vaatii pitkäaikaista, jatkuvaa käyttöä. Mut tokihan sitä vähän pitää aina itseään ruoskia, kuuluu asiaan.

Tsemppiä kaikille labratulosten odottelijoille! Tuulentyttö, kuulostit pirteältä ja positiiviselta! Toivottavasti lääkärinjälkeinen euforia säilyy tulosten saapumiseen saakka ja voit taas huokaista!

Hööpi, mä tunsin ekasta 14+6 ekat ehkä-liikkeet, sit tulikin parin viikon tauko ja sit alkoi tuntua lähes päivittäin. Onnea siis ensimmäisistä potkubongauksista! Siitä alkaa se odotuksen ihanin vaihe. <3
 

Yhteistyössä