**Kesäkuun kullanmurut 2014** Marraskuussa

Mulle tuli kans tänään aika np-ultraan samalle päivälle kuin Sanna-M:llä eli 9.12. Paikkakin taitaa olla sama!?

Tässä on nyt oltu kolmatta päivää sängynpohjalla ja olo on aika hurja. Toivotaan, että menee parissa viikossa ohi. Mies on kyllä palvellut mua kiitettävästi :saint:
 
Mukava kun porukkaa tulee lisää :)

Täällä vointi ollut kehno, ei meinaa jalat kantaa, vaikka paineet oli hyvät, en tii mistä johtuu, neuvolassa sanottiin olevan normaalia, että kaipa on..

Np-ultra on 26.11, eli ens viikolla ja sitte ens viikon pe onkin lääkärineuvola, jännittää! Mutta ainakin pikkuisen sydän äänet kuuluu päivä päivältä selvemmin ja korkeammalta :) Kyllä tuo doppleri kuitenkin näin alussa on hirmu kätevä!

Massu kasvaa pikkuhiljaa(tai ainakin siltä tuntuu), turvotus lisääntyy ilta illalta, ja ei tämä kyllä huonosti syömisen piikkiin enää mene :)

Taniira ja pikkuinen 11+3/4 :heart:
 
Ma&Mi minullakin siis KVTES on tuo sopimus ja esimies väitti että sen mukaan ei kuulu työaikaan.
Menee vaan aika kiitettävästi aikaa noihin neuvolakäynteihin.

Mulla on kans massu aika omissa mitoissaan jo.. turvonnut kokoajan. Oon tosi hoikka ja multa huomaa tuon kyllä selvästi.
 
Meitähän on tupsahtanut hurjasti lisää. Onnittelut ja onnea matkaan.

Itse kävin maanantaina np-ultrassa ja kaikki näytti hyvältä 5,4 cm kaveri, 2 cm päällä ja 1mm turvotuksilla. Seula tulee sitten viikon sisään. Itsellä syntyi vahva tunne että sitä ei ole enää ikinä, synnytykseen saakka, yksin vaan aina on kaveri mukana. Istukka oli edessä joten potkuja saa odotella tovin. LA ei muutettu vaikka todettiin että oma arvio oli oikeampi kuin neuvolan. Täällä jatkan siis omalla arviolla. Kuolettava väsymys ja pahoinvointi jatkuu.

NancyC + alien bebe 12+2
 
Viimeksi muokattu:
On se jännä miten käytännöt ovat erilaisia paikkakunnilla. Ilmeisesti useat ovat käyneet verinäytteen antamassa ennen ultraa ja meillä siellä käydään ultran yhteydessä. Hieman ehkä harmittaa ja jännittää kun sitä veriseulaa ei pystytty minulta ottamaan kun olin pitemmällä mitä oli alunperin laskettu. Onhan se sitten se vk 15 verikoe, mutta se ei ilmeisesti ole yhtä tarkka kuin se aikaisempi...
 
popsis, minulla kävi noin viime raskaudessa 4 vuotta sitten. Verikokeessa kävin, mutta unohtivat(!) ottaa siitä tuon seulakokeen. Eli jouduin juurikin tuohon myöhäisempään testiin. No, sain siitä puhtaat paperit ja terve poika syntyi =)

Huomenna siis neuvola, ensimmäinen käynti. Jorviin ilmeisesti yhä soitellaan ja varataan tuo ultra-aika itse vai tietäänkö kukaan tuosta? Olisi kivempi kyllä jos saisi itse soitella, niin pääsisi vähän vaikuttamaan. Eikä tarttisi elellä epätietoisuudessa ;)

Vatsa yhä ikävästi sekaisin, vaikeuttaa työntekoa paljon. Yritän ajatella että normaalia on ja yhdessä aikaisemmassa odotuksessahan minulla oli juuri tätä, tosin vasta loppuvaiheessa. Siinä raskaudessa oli juurikin tämä sama la, vuosi vain 2000 :D

Lucia, rv 8+6
 
Viimeksi muokattu:
Sanna-M: Joo PHKS mullakin nt-ultrapaikka. Joko siellä keskitetään utrat samalle viikonpäivälle tai sitten sattumaa, että onkin sama aika ja paikka...

Pääsin tänään ihan töihin saakka. No, tunnin myöhässä.. mutta pääsin kuitenkin. Ei voi kuin toivoa, että pari viikkoa pyörähtää nopeasti ja paha olo olis taakse jäänyttä elämää. Alkaa tympimään oma aikaan saamattomuus. Meillä on tarkoitus myydä nykyinen asunto talven aikana, mutta en edes jaksa siivota niin että asunnosta kuvia saataisiin otetuksi. Toisaalta jos nyt vaan keskittyy siihen vielä hetken, että ruoka pysyy sisällä... :snotty:

Ihanaa kuitenkin että aika menee niin nopeasti.

Lyde ja Niilo 10+0
 
Minä kysyin tänään omalta pomolta, että onko palkallista vai palkatonta se aika, kun käy neuvolassa ym. Palkallista se kuulema on ainakin meillä (olen opettaja).

NT-ultraan tuli aika ja se on tietysti keskellä päivää. Tai siis keskellä aamupäivää, mutta olen töissä toisella paikkakunnalla, joten minun ei kannata mennä aamulla töihin, kun ehtisin olla vain max.30min ja sitten pitäs lähteä ajelemaan takas kotipaikkakunnalle... Sanoin tästä pomolle ja se sano, että ilman muuta vapaa onnistuu. Sanoin kyllä, että tulen ultran jälkeen pitämään loput tunnit, mutta pomo sanoi, että katsotaanhan sitä vielä, että kannattaako ajella parin tunnin takia. Tosi reilu pomo meillä siis! Tosin voi olla, että ne pari ylimääräistä vapaatuntia menis palkattomana, mutta ei se minua haittais yhtään. Pääsisin heti viikonlopun viettoon. Ultra olisi siis to 5.12 ja pe onkin kaikilla vapaata. :)

Onko kellään vaivannut iskias? Minulle on nyt tullut iskias tai joku tuohon oikeelle puolen. Alko perjantaina kaupassa ja joka päivä vihloo ja juilii. Ei onneksi kovasti, mutta tarpeeksi ikävästi kuitenkin. Onneksi kohta tulee jäsenkorjaajakaveri kylään ja päästää mut tuskistani. :)

Töissä sattui vähän ikävämpikin juttu. Olen gluteenittomalla ruokavaliolla ja koulussa oli pastaa ruokana. Olivat sitten minulle laittaneet normipastaa gluteenittoman sijaan. Ja asiahan selvisi vasta, kun olin syönyt jo hyvänkokoisen annoksen... Keittäjän täti oli kyllä oikeasti pahoillaan, mutta eihän se mahaa pelastanut. Onneksi mulla tulee melko "lievänä" oireet. Maha meni sekaisin ja turvotti. Toisaalta raskaus "pelasti". Olin valmiiksi jo turvoksissa ja huonovointinen, joten ruuan aiheuttamat oireet eivät hirveästi tilannetta pahentaneet.

Onko täällä muuten muita gluteenittomia? Itsellä mielessä pyörii ajatus, että entäs sitten, kun lapsi alkaa syödä kiinteitä? Annetaanko sille viljatuotteita normaalisti vai pitäisikö ne kokeilla pikkuhiljaa? Vatsakivut osaavat olla melko kovat, jos lapsi ei kestäkkään viljtatuotteita...

Nemelia ja Pirpana 10+6
 
Ai niin piti vielä kysymän, että Ovatko muut saaneet rakenneultraan aikoja? Me otettiin aika vasta 17.1. jolloin pitäisi olla meneillään 21. viikko. Tuntuu kyllä ihan iäisyydeltä vaikka eihän tässä jouluunkaan pitkä ole.
 
Tervetuloa uusille! Meitä on jo 92 odottajaa mun kirjanpidon mukaan :D

Joku kyseli, että ollaanko huomattu niitä kotona käytettäviä sukupuolen mittaustestejä.. Mä oon huomannut niitä netissä. Toimiikohan ne? Kertokaa kokemuksia, jos joku teistä koittaa niitä!

NancyC Me ollaan saatu rakenneultraan aika! Meillä on 16.1. se, jolloin on 20+3 viikot meineillään.

Jouluihmisiä kyseltiin. Mä en ole yhtään jouluihminen jostain syystä. Mä luulen, että tää vauva tuo joulun mullekin uudestaan. Ollaan aikuisten kesken vietetty monta vuotta, niin ei se oo ihan sama asia. Oon oikeestaan aika innoissaan, kun parin vuoden päästä voi tilata pukin ja oikeesti näkee sen lapsen riemun, kun se avaa paketteja <3

Lettu kiva, jos voit alkaa päivittää. Mä voin kyllä vaikka parin kk päästä jatkaa taas, kunhan saan pienen tauon. Oon joulun aikaan useamman viikon lomalla, niin en oikein nyt tässä jouluna ehdi tätä hommaa tehdä. Kerro sitten kun kyllästyt, niin jatkan tai sit katotaan joku muu jatkamaan.

Tänne ei kuulu mitään erityistä uutta! Vauva möllöttää mahassa ja maha turpoo. Pakko ostaa äitiyshousut, kun puristaa nuo mun omat housut kovasti. Aattelin tänään tilata jostain verkkokaupasta. Onko vinkkejä millaiset äitiyshousut on hyvät?

-Nuppu- ja Vauva 12+2
 
NancyC Mulle tuli NKL;lta molemmat ultra-ajat (np&rakenne) silloin samalla ilmoituksella. Mulla tais olla rakenne kans 17.1 tiedän et joudun sen siirtämään mut en ole saanu aikaiseksi siirtää sitä. Ens ma np ultra niin sen voi ehkä tehdä siinä samalla. Oon extra seurannassa ja mulla on tossa välissä yks ultra just ennen joulua.

Jos kaikki on ultrassa hyvin niin ajateltiin kertoa vanhemmille ja omille lapsille jouluna. Kavereille sit sitä mukaan kun niitä livenä näkee. Luulen et aika yllärinä tulee kaikille mut toivottavasti positiivisena sellaisena :)

Np ultra odotusta jäljellä viisi päivää... Tää odotus on niin hermoja raastava kun tietää että 25% mahdollisuus että raskaus joudutaan keskeyttämään. Ajatukset seikkailee ihan laidasta aitaan, itku on herkässä ja muutenkin pää välillä sekaisin. Ihan hulluahan tämä on jos liikaa ajattelee mutta toisessa päässä kuitenkin on se että 75% mahdollisuudet siihen että geenivirhettä ei ole. Kuitenkin on niin paljon muita mahdollisia juttuja mitä saattaa vastaan tulla ettei halua edes ajatella vaan yrittää olla liikaa miettimättä. Maanantai on kuitenkin jo niin lähellä :)

S 11+4
 
Viimeksi muokattu:
-Nuppu-, laita mulle vaikka yksärillä tulemaan aloituksen koodipohja, jos onnistuu? Selviäisin huomattavasti helpommalla ku ei tarttis lihavointeja yms. alkaa laittelee... *laiskuus* :ashamed:

Mulla on np-ultra ylihuomenna ja rakenneultra 15.1, kummatkin Naikkarilla. Kutsu tuli kotiin oiskohan ollu jo viikolla 6 tai 7 -- mutta mä kävinkin neuvolassa ekan kerran 5+3, muistaakseni. Siitä ei kauaa mennyt kun kutsut nasahti luukusta samalla lapulla.

Ultra jänskättää, typerää, mutta. Sydän kuitenkin sykki vahvasti silloin varhaisultrassa 7+1, ja oireita on vaikka muille jakaa. Silti mietityttää että onko kaikki ok, ettei oo mitään viiden millin turvotusta ja riskiluvut tulee seuloista takas tyyliin 1:5 ja ja ja. Mut kai nää on niitä mitä jokainen pohtii. Emmä vaan esikon kohdalla miettiny ollenkaan. (Tosin en ollut yhtään innoissani silloin, mietin jopa keskeyttämistä raskauden alkuviikkoina koska oli niin kova shokki huomata olevansa raskaana ehkäisystä huolimatta. Niin sitä vain sitten kypsyi ajatukseen vauvasta ja loppukuukaudet sitä jo sitten odottikin että saa toisen syliin.)

Käyn tosiaan influenssarokotuttamassa itseni ja esikon myös perjantaina, ja vihdoin toimittamassa virtsanäytteen veriseulojen lisäksi. Maanantaina 06:30 urheasti töihin -- ellei tuu yllättävää takapakkia taas.

Jouluihminen en oo ollu koskaan, mutta tänä vuonna oon yhtäkkiä jotenkin tosi innoissani, varsinkin kun jenkkilän reissu ei toteudu. Mietin mitä kaikkea vois puuhata neidin kanssa, sikäli mikäli vointi antaa periksi, ja perinteistä jouluaamun uuniriisipuuroa oon kuolannu jo viikkoja.

Mä tuun kertomaan sit np-kuulumiset, toivottavasti hyvät sellaiset. :wave:

Lettu ja Kornelius 12+0
 
  • Tykkää
Reactions: Odottava73
Mä myös oon saanu rakenneultraan ajan, se on 23.1 naikkarilla ja viikkoja sillon 20+0.

Aika vaan matelee, np-ultrakin vasta 3.12. Silloin viikkoja kasassa 12+5. Ois saanu olla vähän aikaisemmin, en jaksa enää odottaa! :D
 
Äitiyshousuista: H&M:llä ainakin on todella hyvä valikoima mammahousuja, itse rakastuin niiden mammafarkkuihin ja ostin peräti kahdet erilaiset kun eivät edes kovin kalliita olleet, toiset maksoi 30€ ja toiset 40€ :) todella ihanat jalassa kummatkin

mudilli ja Toukka 10+5
 
Jepu85 Yritin lähettää sulle pätkän tessiä yv mutta sulla ei vissiin ookkaan ne asetukset siihen päällä, mutta tosta kvtessistä -> Mikäli tutkimuksissa on käytävä työaikana tt tulee ilmoittaa pomolle asiasta niin pian kuin mahdollista ja työnantaja voi tällöin osoittaa käynnille jonku toisen ajankohdan tai pomo järkkää vuorot niin että sinulla on silloin vapaata jos olet vuorotöissä. Virastoaikaan töissä käyville ei tietenkään ole mahdollista saada aikaa työajan ulkopuolella ja sillon saa vapautuksen työstä, eikä työaikaa pidennetä. <- Eli sääntö vaihtelee työvuorojen mukaan mut jos mahollista työajan ulkopuolella niin sitte tietysti varaillaan aika vapaalle :)
 
Meillä oli eilen eka neuvola, oli kyllä mukava käynti ja puhelias neuvolatäti. Mieskin sanoi että ei tuntenut oloaan ulkopuoliseksi kun häneltäkin kysyttiin mielipiteitä vaikka olikin ajateltu aluksi käynnin koskevan vain äidin voinnin yms. tarkastelua. :) Nyt odotellaan että pahoinvointi loppuis ja viikonpäästä labraan meno. Meille sanottiin että rv 10 aikana käydään verikokeissa silloin jos ollaan mukana downin tarkistuksessa koska tuolla viikolla saa tarkimman tuloksen, jos siihen ei halua osallistua niin sitten voi käydä labroissa vasta ultran jälkeen.

Oireista tulikin mieleen, tulin eilen illalla ihan hulluksi tuon hajuaistini kanssa! :D Makuuhuoneessa oli joku imelä haju joka haisi minun nenääni yhtäkkiä todella vahvasti, enkä saanut illalla yhdeksän jälkeen enää mielenrauhaa, että minunko pitäis muka saada nukuttua tuolla tuon ällöttävän lemun seassa! Muuten kaikki illat peittoon käpertyneenä sohvalla väsyneenä nuokkuen otinkin yhtäkkiä hommaksi siivota koko makuuhuoneen ja nuuskia kaikki kaapitkin läpi mistä haju tulisi.. Mies katsoi vierestä silmät pyöreänä ja nauroi yhtäkkistä energiapiikkiä :D Näin tuli huone puunattua ja haju katosi! En tietenkään saanut selville edes mistä se tuli, mutta ainakin pääsin hyvillä mielin nukkumaan ahkeroinnin jälkeen! :p
 
Viimeksi muokattu:
Tänään käyty neuvolalääkärissä, ja äänetkin saatiin kuulumaan, vaikka lääkäri meinasi että viitsiikö yrittää, jos saan lisästressin siitä, ettei niitä saataisikaan kuulumaan :D.

Olen tosiaan ollut melko ahdistunut nämä kaikki viikot, nyt vielä sokerina pohjalla verenpaineseurannat, koska alapaine on siinä 95 paikkeilla :(. Tosin itsekseni mittaillessa sain lukemat 135/85, joten ehkä tuolla tilanteellakin on osansa. Pieni epäilys minulla on että näiden hoitojen myötä syödyt hormonit voisivat osaltaan vaikuttaa paineennousuun, tiedä häntä. Kohta se selviää kait, kun lopetin zumet+luget.

Ja se elopainokin nousee ihan liikaa, ärh.

Odottava73, 10+6
 
Voi Odottava73. Aloin aamulla kirjoittamaan tänne ja deletoin kaiken. Otti päähän niin rankasti ja ajattelin että pidetään tämä palsta nyt positiivisena...

Mutta jep, verenpaineet täälläkin olleet riesana jo pian vuoden. Raskaus tekee tästä todella hankalaa, paineet ovat vuoroin 150/110 ja 98/65, riippuen siitä otanko annostuksena yhden vaiko puolikkaan tabletin. En edes tiedä uskonko siihen että annostus nyt noin nopeasti vaikuttaisi mihinkään, työpaikkalekuri ja nyt myös neuvolantätsy sekä jatkossa myös neuvolalääkäri alkavat toden teolla tarkkailla tilannetta. Sain ylimääräisen ajan neuvolalääkärillekin tästä syystä.

Hienoa toki, mutta rasittavaa kaikin tavoin. Paino stressaa myös vaikka hoikka olenkin. Olo on niin kurja koko ajan että syödä täytyy. En haluaisi, koska olo ei siitä kuitenkaan tokene kuin hetkeksi. Mutta muutoin olen toimintakyvytön.

Ja puoliso huseeraa innoissaan kaikkea työjuttujaan ja pikkujoulujaan ja vaikka mitä, eikä tunnu oikein ymmärtävän, että minua ei nyt jaksa kiinnostaa esimerkiksi pikkujouluohjelmat ja hummaamisjutut. Huono olo vaikuttaa ihan kaikkeen ja siitä ääneen valittaminen saa helposti pientä kärhämää aikaiseksi. Enhän aiemmin valittanut juuri koskaan.

Ja se seksielämä. Tykkään ja haluan, mutta nyt on niin paha olo ja vatsakin kipuilee voimakkaasti, että pakko jarrutella. En vaan jaksa (ja SEKIN ottaa päähän).

Ensimmäisen neuvolakäynnin tulokset siis ihan mukavat, kunhan ****ttaa. Syytän KAIKESTA ***** vaikka sitten hormoneja :|

Kiitos, helpotti. Olette ihan mahtavia olkapäitä :heart:

Lucia, rv 9+0

P.S. Nyt soittamaan sitä nt-ultra-aikaa...
 
LL, todellakin jaan sun fiilikset :). Ja kyllä pitää vähän voida valittaakin välillä, se helpottaa!

Neuvolantäti sanoi mullekin että nyt ei stressata painoa, että katsotaan sitä sitten myöhemmin, mutta joo, helpommin sanottu kuin tehty. Mulla paino nousi reippaasti, n. 15 kg reilun vuoden kestäneiden lapsettomuushoitojen myötä, joten olo ei todellakaan ole paras mahdollinen, inhottaa kuulla että taas on lihonut 1,5 kiloa, vaikka tuntuu että olen voinut pahoin koko ajan :D. Ehkä tämä tästä helpottaa kun nämä ensimmäiset 3 kk ovat ohitse. Yksi jännityksen multihuipentuma on ensi pe, nt-ulta!
 

Yhteistyössä