**Kesäkuun kullanmurut 2014** Marraskuussa

Päivitykset päivitelty ja Lettu siirtyy puikkoihin seuraavaksi. Kiitos! Oon joulukuun huonosti tietokoneen äärellä, kun oon pitkään lomalla, niin kiva, että sain sut päivittelijäksi.

-Lettu- Joo mä laitan sulle sen koodipohjan tänään yksärinä. Huomattavasti helpompi tosiaan, että laitan sen sulle, niin ei tarvi sun kikkailla mitään. Tein nää viimeisimmät päivitykset ja jatka sä sitten tästä 27.11. eteenpäin.

Meitä on muuten kohta 100 keskustelijaa! Ihan muutama uupuu sadasta.

Äitiyshousuista: Mä kävin tänään kattoo pöksyjä itselleni, kun kaikki omat vanhat puristaa. Yllätyin siitä, että noita äitiyshousuja on tosi harvoissa kaupoissa tarjolla! H&M oli ainakin meidän kaupungissa ainot kauppa keskustassa, josta niitä sai. Taidan katella netistä. Noi Henkkamaukan housut ei oikein istuneet mulle... Jotenkin tuntui, että se koko 36 oli liian löysä ja 34 kokoa siellä ei nyt ollut paikalla. Käyn niitäkin vielä sovittaa parin päivän päästä, kun hyllyt täyttyy uudestaan. Oli kyllä ihana pistää jalkaan äitiyspöksyt!! Ne oli niin mukavat ja niissä oli leppoisaa olla.

Influenssarokotteesta: Mä en ota sitä, koska en oo muutenkaan ottanut. En kuulu mihinkään riskiryhmään (paitsi raskaus) eli mulla ei oo perussairauksia tms. Koen, että influenssasta ei ole mulle todennäköisesti mitään suurempaa vaaraa, vaikka sen sairataisin. Jos mulla olis joku sairaus esim. astma tms. ottaisin ilman muuta sen. Jokainen tekee itse valinnan ja oikeaa tai väärää valintaa ei ole. Ite vaan yritän muutenkin välttää kaikkien turhien lääkkeiden käyttöä, joten tuntuu siksi vastenmieliseltä ajatus tosta rokotteesta. En tosin usko, että siitä mitään haittaa on kellekään, koska sitä on tutkittu paljon. Mä jouduin kyllä pohtimaan kovasti otanko sitä vai en.. Ei oo ihan helppoa jättää ottamattakaan, koska onhan kovassa kuumeessa aina riskinsä. Mulle sanottiin neuvolassa, että 1/3 odottajista ottaa sen eli vähemmistö kuitenkin.

-Nuppu- ja Vauva 13+2 (niin se aika vaan menee... tuolla on jo elokuisten lista hurjaa!)
 
Täällä taas kerran oltu hereillä jo neljästä. Menikin melkein viikko että saatoin nukkua jopa puoli kuuteen...

Mites muiden mahat, alkaako jo näkyä? Mulla on joku järkyttävä turvotus ollut päällä jo monta viikkoa, ei mene enää omat housut jalkaan ja piti kotiverkkaritkin vaihtaa mammakotihousuihin. Töissä tietää vain pomo ja haluaisin muilta pitää salassa vielä jonkin aikaa, eli joka aamu mietin minkä paidan tänään laittais päälle ettei vaan kukaan huomaa. Eilenhän sitten siellä oli supistu aamukahvilla että mä olen varmasti raskaana kun on niin iso maha... Onneksi pomo tuli heti juoruamaan :) Esikoisesta jouduin kanssa vaihtamaan housut tosi aikaisin äitiyshousuihin, mutta muistan, että rv 18+5 kun kerroin raskaudesta yhdelle työkaverille, oli se ihan huuli pyöreänä ettei hän ollut mitään huomannut. Rakenneultran jälkeen muutama sanoi, että he katselivatkin että et sä ehkä vain lihonut ole. Siitä se vatsa sitten lähti kasvamaan oikein urakalla ja menikin koko loppuajan ihan sf-mittojen yläkäyrillä ja ylikin niiden. Nyt sitten viikkoja kasassa 13 ja näkyy jo liian hyvin. Ja ei kai siellä vielä mikään 6cm sikiö kasvata mahaa näkyväksi, eli turvotus, turvotus, turvotus... Ja ilma. Voisin viettää illat yksinäni jossain hyvin ilmastoidussa huoneessa sohvalla piereskellen, aivan järkyttävä ilmavarasto sitä voikin ihmisellä olla!

On siis ihanaa tietty että tulee vatsaa, mutta jotenkin haluaisin olla vähän pidemmällä kun asia paljastuu laajemmalle porukalle. Johtuuko jo hieman korkeammasta iästä vai huonosta onnesta, mutta mulla on parin viime vuoden aikana useammalla kaverilla mennyt raskaus kesken vasta jossain viikkojen 15-20 tietämillä ja sen takia kai haluaisin nyt itse vielä pitää hiljaiseloa muille paitsi ihan lähimmille. Mutta siitä olen täällä hys hys, koska meillä kaikillahan tää tulee menemään loistavasti ja vasta touko-kesä-heinäkuussa aletaan odotella näitä saapuviksi :)

Mutta hei, jotain positiivistakin. Pariin päivään ei ole enää ollut huono olo! :)

Isonalle ja Pikkunalle 13+1
 
Mulla ainakin turvotusta on paljon. En ole vielä kertonut töissä kenellekään, joten mielikuvitusta saa tosiaan käyttää pukeutumisen kanssa. Mies haluaisi odotella nt-ultraan asti sen kertomisen kanssa. Sen jälkeen saakin selitellä.. :)

LL, rv 10+0
 
Mullaki on maha melkoinen pömppö. Pystyn piilottamaan sen huppareiden alle ja töissä on työasu johon se piiloutuu helposti.
Oletteko te muuten värjänneet hiuksia nyt raskausaikana? Mä ostin nyt väripurkin ja ajattelin kyllä värjätä. Oon tän 12vk kituuttanut ilman ja nyt tekis jo mieli saada uus väri hiuksiin.
Romanssi rv12+0
 
Huomenta

Eilinen lääkärineuvola vahvisti sen, mitä olen koko ajan epäillytkin. Eli tämä pikkuinen on saanut alkunsa jo syyskuussa....

Mulle saa siis päivittää tiedot: LA 11.6. Lijena / 37v / 3.lapsi / OAS

Tuntuupa kivalta, että pääsin näin yllättäen hyppäämään sen pahimman alkuraskauden yli ja muutaman viikon eteenpäin. Tosin nt-ultra jää väliin, kun meillä ei sitä enää näillä viikoilla tehdä. Toiseen veriseulaan menen joulukuun aikana, seuraava neuvola on 16.12.
Eilen töihin tullessa oli pöydällä odottamassa kirje tulevista yt-neuvotteluista. Mua vähän huolestuttaa tää mun oman työpaikan kohtalo. Mähän olen hoitovapaan sijaisena, toistaiseksi siihen asti kun tää henkilö tulee takaisin. Mutta nyt kun joudunkin jäämään joka tapauksessa aikaisemmin pois, en usko että mun työt jatkuu... Töissä eivät tosin vielä tiedä raskaudesta, enkä missään nimessä halua, että he mut tän takia pitäis töissä pidempään.

Onko kellään kokemusta miten äp-rahat lasketaan, jos onkin työttömänä pätkän ennen ä-loman alkua? Kun tilanne on se, että olen ollut töissä vasta puoli vuotta, edellisessä verotuksessa tulot on huonot, kun olin kotihoidontuella ja opiskelin. Edellisten rahojen mukaan en enää saa, kun kuopus täyttää maaliskuussa 3.
Yritin tuota selvittää Kelan sivuilta. Siellä kyllä luki, että olis mahdollista laskettaa ä-rahat myös näiden tulojen mukaan, jos työttömyyden takia lomaa edeltävien 6kk aikana ei ole ollut koko ajan töitä...
Soittelen kyllä varmaan tästä huomenissa Kelalle, kun pidän sairaspäivän lasten kanssa. Mies on tällä hetkellä kotona köhäisten muksujen kanssa, mutta ei voi huomenna olla pois töistä, joten on kai sit mun vuoro...

Mut nyt töihin...

-Lijena + kirppu 12+1-
 
Kiitos, -Nuppu- - mä teen kohtapuoliin joulukuun ketjun.

Olin töissä ma ja ti. Syödä sai koko ajan ja väsymys niin huikeeta että meinasin nukahtaa pari kertaa. Ma ilta meni oksentaessa, mutta tiistai jo paremmin. Nyt eilen ja tänään onkin ollu arkivapaita listan mukaan, ja huomisesta alkaa kuuden päivän työputki. Katsotaan miten menee. Tähän asti ihan ok.

Mulla on tullu ihan mieletön himo Hesen kanahampurilaisiin. Mä oon niitä ahminu tyyliin joka toinen päivä. Ja tiedän, niissä on majoneesia, mutta minkäs teet. Ajattelin jouluna ottaa muutaman mätikupinkin koska niitä oon koko vuoden taas odottanut. Noin muuten oon pyrkiny menee suositusten mukaan. Vaikka emmä kyllä koskaan oo kuullu että kukaan ois saanu listeriaa - tai että ois sen takia saanu keskenmenon tai ongelmia raskaudessa. :|

En sinne sokerirasitukseen eilen mennyt kun heräsin tiistai-iltana vasta ysiltä ja pakko oli syödä kun oksetti, niin siinähän se 12h paasto sit menikin. Peruin Huslabin sivuilla ja totesin että paremmalla onnella ens kerralla - joka luultavasti vasta joulukuun 13. päivä. En oo edelleenkään yhden yhtä virtsanäytettäkään toimittanu, terkka varmaan alkaa kohta soittelee perään. :ashamed:

Eilen lasta hakiessa hoidosta sai vanhemmat lasillisen glögiä ja piparin ja voi hemmetti, mä en muista milloin ois glögi maistunu noin hyvälle. Mä neljä kertaa totesin miten hyvää glögiä se oli ku siinä sohvalla istuttiin. En siis yleensä ole glögin ystävä, just ehkä sen lasillisen tai kaksi juon talvessa. Normaalisti hehkuviinillä terästettynä vielä. Toi oli kyllä vaan niin namia eilen. Outoa.

Maha
on ihan järkyn turvonnut ollu jo pari kuukautta. Äitiyshousujakin kävin kattelemassa Henkasta ja Maukasta. Nähtävästi nainen kooltaan 48--> ei voi olla raskaana tai tarvita äityishousuja liikkeen mielestä. Hiukan saattoi ketuttaa kun muutenkin oli pyörtymispisteessä. Koon 48/50 housuja ei saa mistään. Ellokselta ja muista nettipuodeista loppu ja brittisaiteilla koko UK18/20 on aina arvelluttava. Ongelmaa lisää vielä se että mä olen paria senttiä vajaa 190 cm, niin kaikki housut tuntuu olevan sisämitoitukseltaan 78 cm tai jotain muuta naurettavaa, joka mulla jää puoleen väliin säärtä. Ei oo hajuakaan miten meinaan talven selvitä alati kasvavan vatsan kanssa kun ei vaan ole housuja saatavilla. Toivottavasti muilla ei oo samaa ongelmaa, koska tää on perin raivostuttavaa. :kieh:

Liitoskipuja, onko kellään (muulla) vielä? Mä joudun yöni nukkuu tyyny haarojen välissä. Suurempaa vatsaa odotellessa mulla on imetystyyny valmiina. Koin loistavaksi pidemmän mallisen imetystyynyn viime raskaudessa univaikeuksiin. Kyljellään kun mäkin nukun aina, niin on mahtava apu - tuki vatsalle, helpottaa liitos- ja selkäkipuja ja pystyy hengittämään helpommin kun halaa tyynyä. Sitä vähän hypistelin jo eilen mutta en ottanut käyttöön. Mä oon mieleltäni niin heikko että varmaan jo viikonloppuna viimeistään se löytyy meidän sängystä.

Näin tänään,
Lettu ja Kornelius 13+1
 
Ihana kuulla hyviä ultrakuulumisia :) Kumpa itsellänikin olisi jo se päivä. Onneksi saadaan lapset hoitoon, niin mieskin pääsee mukaan.

Omasta voinnista. Luulin jo et pahaolo helpottaa, kunnes eilen tuli taas päänsärky ja oksensin koko illan :( On jotenkin huono äiti-fiiliskin, kun ei jaksa touhuta lasten kanssa entiseen malliin. Paljon katsotaan lastenohjelmia :( Onneksi ne käy edes kerhossa, saava leikkiä kavereiden kanssa ja äiskä saa hieman lepoa.

Mulla kans turvottaa kovasti. Ja muuten supisteli pari iltaa, mut ei kipeesti. Kyl tää on jotenkin niin jännää aikaa, niin moni asia voi mennä vikaan, mut Koitan olla ajattelematta sitä.

Aika matelee..

Hyviä vointeja
MaMaFor3 ja Tirppa 9+5
 
Moikka!

Täällä"kärsitään" oireettomuudesta.Mahan nippailut ja muut ollut aika vähissä tässä jo viikon ajan ja rinnoissakaan ei tunnu miltään.Alussa oli aika paljonkin kaikkia oireita mutt vähentyneet tuosta 9 viikolta lähtien Onko muita vähäoireisia ?

Kauhea väsymys ollut kyllä mutta se nyt saattaa muutenkin näin pimeänä aikana olla... Jotenkin vaan tuntuu että muilla on oireita muillekin jaettaviksi. Sitä varhaisultraakaan en ole käynyt kun jotenkin pidin sitä turhana. Oma eka ultra ois vasta 18.12.. eli vielä aika pitkä aika odotella.

Jepu ja toukka 10+1
 
No mulla ainakin on rinnat niiiiin isot ja paisuneet että se antaa tietynlaista mielenrauhaa. Ehkä (mies)kollegoille sitten jotain muuta kuin mielenrauhaa... :D

Itse asiassa nyt parin päivän aikana rinnat ovat kasvaneet huomattavasti. Ja kun tosiaan olen 161cm ja kokoa 32/34, niin muutos entiseen on melkoinen.

Olokaan ei todellakaan ole normaali, vaan huono, raskauskuvotusmeininkiä. Turvotus masussa ihan omaa luokkaansa. Hiuksia tuntuu irtoavan tavallista enemmän ja väsymys vaivaa. Eli kyllä, oireita riittää tässä osoitteessa ja se rauhoittaa näiden yhä jatkuvien supistus-/menkkakipujen kanssa.

Odottaja73, mulla esikon ja tämän pienimmän ikäeroksi tulee yli 17 vuotta. Välissä onkin sitten monenmoista taapertajaa :heart:

LL
 
Masu ei onneksi vielä erotu kun on omasta takaa vararengas jo vyötäröllä. Vanhat housut menee vielä ihan hyvin jalkaan. Kaivoin kuitenkin mammafarkut esiin mut jos laitan ne päälle masu/läski erottuu paljon paremmin. Saavat luvan odotella vielä muutaman viikon.

LuckyLucia kävin kans eilen muista syistä lääkärillä ja mainitsit omat harjoitussupparini ja hän laittoi mut samantien saikulle ja lepäämään ei liiallista rasitusta, kevyttä kävelyä. Todellakin mielenkiintoisia eroja näidenkin kanssa :O

Lettu tääl on kans tullu syötyä ihan tarpeeks monta Hesen minikanaa viime viikkojen aikana :D

S 13+0
 
Sockervadd, ihanko tosi?? Mullehan sanottiin naikkariltakin, että jos menee kesken niin minkäs teet. Että ei se lepo siihen vaikuta ja rankkaa liikuntaakin voipi vapaasti harrastaa...

Soitin myös neuvolan neuvontanumeroon ja kävin työterveyslääkärissä. Kaikki tämä eilen. Ja kipuilut jatkuu vaan. Pah.

Onpas tosiaan mielenkiintoista :O

LL
 
Toka89 meillä on kans tulee varottelut portaista ja pihalla liukkaasta kun eihän sitä nyt itse voi tajuta varoa :D Lisäksi minä en saa kantaa enää kauppakasseja kun joudun kuulema raataan kuitenki yötäpäivää mahani kans myöhemmin niin hän kantaa kaikki ostokset :D ihan hullua touhua, mut siinä kun hössöttää jos haluaa ja itteä ainaki vielä toistaiseksi vaan naurattaa koko hössötys.

Ei ole kuulunut vieläkään seuraavasta ultrasta mitään, tosin on käyty varhaisultrassa rv7+5 joten mieli on ollu siitä asti muutenki ihan rauhallinn kun kaikki oli sillon hyvin ja huomenna labraan.

Maha on turvonnut, mut omat housut menee vielä päälle, tosin kotona aukaisen yleensä napin tai vaihdan verkkarit :D kai sitä vois käydä katteleen jo äitiyshousujaki. Oon jostakin kuullut että Zaran äitiyshousut ois hyviä et pitää varmaan sieltä käydä eka kattoon löytyykö.

Muina oireina; nännit on välillä ihan tulessa ja näyttää kehittävän jotakin rasvaa valkoisina pisteinä..kummaa, ällötys on vähän helpottanut siinä että pystyn syömään jo lihaa, mutta kaikki paikat joissa haisee vahvasti tupakka tai on muuten tunkkainen ilma tekee yökkäyksiä ja sellainen jatkuva etominen on kuitenkin päällä kokoajan. Päätä särkee, välillä huimaa ja väsymys on yleensä ihan hirveä, mutta muutamana päivän olen puunannut kämppää ja koiria ihan tuntitolkulla kunnes selkää, kylkiä ja vatsaa alkaa särkeä, samoin kun töissä vaikka pääasiassa istuu paikallaan koko päivän niin pitää päästä heti hetkeksi makuulle kotona. Suolakurkkuja tekee mieli ja janottaakin kokoajan :D Haluaisin kyllä tuosta ällötyksestä ja väsymyksestä jo eroon, vaikka seuraavaksi taitaakin olla tarjolla niitä liitoskipuja.. ja varsinkin nuo supistukset kuullostaa jo melko hurjilta!



Ma&Mi 10+0
 
Viimeksi muokattu:
Täällä yks oireeton ilmoittautuu mukaan. Varhaisultrassa käyty viikoilla 7+3, eka neuvolakäynti takana, ja koska äitiyspolin lääkäri siirtyi kaksi viikkoa eteenpäin, kävin tänään yksityisellä rauhoittamassa mieltäni... Viikkoja nyt 10+1, koko vastasi 10+5 ja kaikki näytti olevan ok, huh!

Syy tähän koko aikaiseen paniikkiin ja hermostumiseen on se, että meillä on tehty kuuden vuoden aikana 5.IVF hoitoa, ja parikymmentä alkion siirtoa ilman raskautumista, eli tämä on ensimmäinen raskauteni.

Plussatestin jälkeen oli mielettömän arat ja paisuneen tuntuiset rinnat, ainoa "oire" on enää järjetön turvotus iltaisin, näytän kuin oisin viimeisilläni raskaana, vaikka viikkoja on vasta 10+1.
 
Täällä käyty ultrassa lievän vuodon takia, taas, mutta kaikki oli paremmin kuin hyvin. :) Vauva liikkui kovasti ja viuhtoi käsillään. Sydän sykki hienosti ja olo on nyt todella helpottunut. Vauva oli 37,33 mm pitkä mutta lääkäri sanoi että on luultavasti pitempi kun kunnon mittaa ei saatu vauvan pyörimisestä johtuen. :) Vastasi viikkoja 10+4-6, neuvolan mukaan mennään viikolla 11. Pääasia että vauva on kunnossa.

Sanna-M ja papu rv 10+4
 

Yhteistyössä