**Kesäkuun kullanmurut 2014** Marraskuussa

Huomenta päivää!

Koville ottaa tää raskaana oleminen. Ei ollut aikaisemmissa raskauksissa ollut näin väsynyt ja kuvottava olo. Varmasti tää synkkä ilma on osa syynä. Painoa on lähtenyt kolmessa viikossa 3,5kg. Mitkään ruoat ei maistu. Ei leipä, kahvi, makeat, ei muu kuin aasialainen ruoka. Tuntuu jotenkin huteralle olo, ja sydän hakaa kovaa. No nyt on 9rv täynnä, ni eiköhän vointi ala helpottaa. Tää jää kyl meidän viimeiseksi vaaviksi. Mieheltä vaan piuhat poikki :p

Yritin pari iltaa sitten kuunnella dopplerilla sydänääniä, mut en saanut kuulumaan :( Vähän huolestuttaa, mut viikkoja on aika vähän vielä kuitenkin. Voikun se uä päivä tulisi jo!!

Influenssarokotetta en ole koskaan ottanut enkä taida nytkään ottaa. En sairastu kovin herkästi. Onneksi :)

Katselin äitiyshousuja netistä ja elloksella oli alennuksessa farkkuja mut koot oli pieniä. Et vinkkinä teille 36 koon äideille, siellä oli halpoja äitiyshousuja :)

Hyvää viikonloppua kaikille :)

MaMaFor3 + Tirppa 9rv (poks)
 
Viimeksi muokattu:
Aamuolot on hieman helpoittaneet, mutta eilen illalla iltavuorossa tuli halailtua pönttöä ihan kunnolla senkin edestä. Aikaa nt-ultraan odotellaan. Neuvolatäti sanoi, että olisi pitänyt tulla tällä viikolla, mutta ei kuulunut. Joten ensiviikon postia odotellessa.

Tänään hain joulutavaroita varastosta, josko sitä hieman alkais jo joulua valmistella. Leipomuksia ei tee vielä yhtään mieli valmistella, mutta piparisuklaata on tullut jo levyllinen maisteltua :D

Itelläni ei vielä kiirus ole mammavaate ostoksille, kun tätä painoa omasta takaakin löytyy niin vaatteissa on joustoa. Ja juuri ennen positiivisen testin tekemistä olin dietillä, jolla paino tippui 7kg joten vaatteissa on senkin takia vielä vähäksi aikaa tilaa.

Mukavaa viikonloppua kaikille!! :)

Katann & PAM 11+1
 
Loskaista lauantaita kaikille!

Tänään poksuu menkkojen mukaan 11+0, omien laskujen mukaan on muutama päivä enemmän.
Maanantaina on nt-ultra, niin siellä varmaan selviää sitten nuo oikeat viikot ja la. En malta odottaa! :)

Joulua meillä ei laiteta tänä vuonna juurikaan, korkeintaan parit valot pimeyttä valaisemaan. Suunnistetaan kohti Puerto Ricoa 18.12 ja kotiudumme vasta joulun jälkeen :) Ihanaa lämpöä ja laiskottelua!

Muistutan vielä kaikkia, että FB-ryhmässä on vielä tilaa! Meitä on siellä hassun hauska porukka ;D Mukaan haluavat voivat laittaa täällä viestiä .nenna. :lle!

Miikku ja vauva 11+0
 
Facebook ryhmästä Minä laittelen liittymispyyntöä sitten kun pääsen 12 viikon tuonne puolen.. :) En uskalla ennen sitä, koska tiedän että siellä tulee taas kirjoiteltua enemmänkin (niinkuin edelliselläkin kerralla) ja sit jos meneekin taas kesken, niin siitä tulee itselle lisää pahaamieltä, kun ehtii taas tutustua porukkaan ihan "kasvotusten" ja joutuuki sit pois..

Vuodoista Tässä raskaudessa ei oo ollu mitään verisiä vuotoja, vaikka en voi sanoa etteikö IHAN JOKAINEN wc-käynti pelota siinä vaiheessa kun alan pyyhkiä..
Edellisessä raskaudessa tuli pyyhkiessä paperiin verta kahdesti, viikolla 7-8. ja Sit viikolla 11+5 lorahti enemmän, ja yön aikanapa tyhjeni kokonaan.. :(
Mutta en usko, että noilla aiempien viikkojen pyyhkäsy-vuodoilla oli vielä mitään yhteyttä keskenmenoon, koska pienet verenvuodothan on ihan harmittomia ja aika tavallisia ihan limakalvoiltakin.. Mutta siitä huolimatta en haluis nähdä tässä raskaudessa verta, kuin vasta synnytyksessä!!!!!!
 
Viime raskaudessa kun pahoinvointi hellitti, alkoi armottomat liitoskivut. Tämä siis siellä viidennen-kuudennen kuun tienoilla. Sama juttu tällä kertaa. Pahoinvointi on väistynyt lääkkeiden avulla mikä on TAIVAALLISTA kun voi taas syödä (!) mutta liitoskivut -- voi helvetti näiden kanssa. Miten voi olla viikolla KAKSITOISTA sellaiset liitoskivut että mä en pääse sängystä ylös? Ja kyljen kääntäminen sängyssä herättää, sattuu niin maan perkeleesti ja tekee mieli ulvoa kivusta. Miehelle kuvailin että ihan kuin jollain ois moottorisaha ja jurnuttaisi häpyluuta ja lonkkia sekä nivusia halki. Liikkuminen on todella tahmeaa nyt. Särkylääkkeitä en oo ottanut, vaikka lääkäri mulle just sadan kappaleen purkin Panadol 1000mg määräsikin ja sanoi että huoletta voi popsia jos siltä tuntuu. Mut saas nähdä miten pitkään mä pystyn nyt sit töissä olemaan, tällä kertaa näiden kipujen takia. Ohhoh. |O :kieh: :LOL:

Hei kaikille uusille, taas kerran!

Mulle netpostiin eilen nasahtikin tieto että Down-riski ei ole kohonnut ja tieto kyllä helpotti. Kai sieltä seuloista vielä jotain muutakin tietoa tulee, luulisin ainakin. Mä en ole vielä yhden yhtään virtsanäytettä toimittanut kun onnistuin sössimään sen purkkihomman eilen kotona, joten ehkä sitä ens viikon torstaina vois mennä antamaan näytteen kun on joku avoin neuvola terveyskeskuksessa. Varmaan pitäis varata aika sokerirasitukseen samalle päivälle. Sys saatana. Mulla ois nyt rv 12-16 yksi tiedossa ja jos tulos normaali niin rv 22-24 toinen. YÖK. En haluu ollenkaan. *tamppaa jalkaa maahan kuin pikkulapsi* Kidutusta ja tuskaa. :x

Kolme viikkoa töitä ja sitten ois talviloma, parin viikon pituinen. Katsotaan miten jaksan. En kyllä yhtään ala stressaamaan työnteosta, sen päätöksen oon tehnyt. Voi olla työnantajalle kova paikka kun ennen kevyesti 170 h/3 vk tehnyt työntekijä ottaa jalan pois kaasupolkimelta ja ottaa iisisti. Priorisointia.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Lettu ja Kornelius 12+3
 
Mä kokeilin taas tänään pitkästä aikaa tota mun doppleria. Eihän sieltä mitään muuta kuulunut kuin oma syke :/ Alkaa huolestuttamaan, vaikka tiedän ettei näillä viikoilla välttämättä kuulukaan (11+2) mutta tosi moni on jo saanut aikaisemmin sydänäänet kuuluviin. Etenkin kun on ihan oireeton olo niin pelottaa että on taas keskeytynyt keskenmeno.. Noh, ei auta muuta kuin odottaa ultraan joka on 10 päivän päästä!
 
Kaivelin vaatehuoneessa mammavaatteita mut en ole tainut niitä säästellä. Löytyi farkut + farkku hame sekä muutama kauluspaita ja yksi trikoo teeppari eiköhän niillä ainakin vähän aikaa selviä. No vielä on tilaa vaatteissa kun ehdin ennen raskautta tiputtaa viis kiloa, enkä mikään ihan niin hoikka tyttö ole alkujakaan ;)

Jouluihminen olen kai jollain tasolla. Rakastan lahjojen ostamista ja paketoimista sekä valoja tässä ankeassa pimeydessä. Nyt olen jo viritellyt valot moneen ikkunaan sekä peiliin tunnelmaa luomaan. Muuten en joulukoristeista niin välitä mutta kuusi on ehdoton ja sen koristelu lasten kanssa.

Himoista ehdoton on klementiinit voisin vetää niitä vaikka kuinka paljon ja toinen on jugurtti. Herkut ei uppoa ollenkaan mikä on tietty on ihan hyväkin. Silti saan jonkin kummallisen himon ja on pakko ostaa pätkis patukka sit huomaan yhden puraisun jälkeen et se maistuu tosi pahalta. Samoin on käynyt muutaman muunkin kerran jäden ja jonkin toisen suklaan kanssa.

S rv 12+1
 
Viimeksi muokattu:
Heippahei kaikille ja tervetuloa myös uusille! :) Hirveesti ootte tarinoinu, palaan lukemaan tarkemmin myöhemmin, nyt nopeesti kuulumisia :)

Täällä jatketaan entiseen malliin, väsymys on pikkuhiljaa ehkä helpottamaan päin, kun olen työpäivistäkin selvinnyt ilman iltapäikkäreitä. Edelleen kuvotus iskee jos on syömättä liian kauan. Närästys on lisääntyny, oikeestaan jokailtanen riesa ihan sama mitä/miten syö. Rennie on kaveri :D
Oon alkanu kuulostelee joko masussa alkais tuntua liikettä, mutta pienet muka-liikkeet on niin nopeita ettei voi varma olla :) Doppler jää hankkimatta joten ootan malttamattona milloin rääpäleen treenit alkaa tuntua. Seuraava neuvola ois 13.12., mennään sitä ennen hammashoitolakäynnille miehen kanssa. Rakenneultraan tuli aika postissa alkuviikosta, mutta joudun sen siirtämään, kun 10.00 tarkottas käytännössä etten ehtis töihin koko päivänä. Olen nyt ollut 2viikkoa (ja jatkan vielä kolmannen) lto:n sijaisena ja aloitan joulukuun alussa lastenhoitajan sijaisena ryhmiksessä. Työsopimus on mammalomaan saakka :)

Miulla on blogi. Aloin kirjottamaan jo yritysaikana, kohta vuoden olen sitä pitänyt. Puuttuva palanen - Blogi | Lily.fi. Yritän kirjotella suht säännöllisesti, 1-2 viikossa.

Mukavaa sunnuntain jatkoa mammoille ja kullanmuruille :) :heart:

Slallu & Rääpäle 12+3 <3
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uusille! :)

Täälläkin np-ultra takana! Kaikki oli hyvin. <3 Siellä se pienen pieni heilutteli käsiään! Laskettuaika muuttui, eli minut voi siirtää 7.6. -> 12.6. Kiitos! Rakenneultra on vasta tammikuun lopussa, eli sinne on piiiitkä aika. Yritän nyt kuitenkin lakata huolissaan olemisen ja nauttia raskaudesta :) Tai ainakin sitten, kun tämä järkyttävä olo helpottaa. Viime viikollakin olin töissä vain 3pv kun ei oikeasti pystynyt :/ Eilen oli ensimmäinen hyvä päivä pariin viikkoon ja heräsi toivo, että josko tämä tästä pikkuhiljaa...

Lääkäri suositteli painokkaasti influenssarokotetta, joten aion sen kyllä ottaa. 2v. esikoiselle otetaan myös.

Minäkään en ole joka kerta saanut dopplerilla ääniä kuulumaan. Viimeksi yritin vartin ja olin jo luovuttamassa, kun äänet löytyi suuntaamalla anturi tyyliin häpyluun alle. Kaveri oli sinne mennyt karkuun ;) Kohdun asentokin ilmeisesti vaikuttaa siihen, että onko helppo vai vaikea löytää. Oma kohtuni on voimakkaasti taaksepäin kallistunut.

Voimia erityisesti kaikille huonosti voiville alkavaan viikkoon!

Aela, 11+3.
 
  • Tykkää
Reactions: eltsu81
Iltaa, en minäkään ole vielä saanut doplerilla ääniä kuulumaan, vaan kaikenlaisia suhinoita. Vielä en ole huolissani, vaan odotan ultraa. :) Väsymys, tissit todella arat, ja kauhea turvotus..Siinä oireet joiden toivon edelleen tarkoittavan raskautta.

Sanna-M ja papu rv 10
 
Hyvää uutta viikkoa kesäkuisille!

Viikonloppu meni huono-oloillen, mahaa vähän särki ja väsyttikin. Mutta paljon saatiin aikaiseksi ja fiilis viikonlopusta on oikein hyvä. Rakkaus kukoistaa ja mieli on hyvä :)

Mitään uutta ja ihmeellistä ei ole raportoida, doppleria en halua (ei siis raportoitavaa), ultria ei tulossa, ei lääkäreitä, ei neuvoloita. Ei ole myöskään ollut vuotoja tai sellaisia. Rinnat ovat todella kipeät ja kuppikoko on siitä a/b-koosta kasvanut vähintään c:hen. Töissä herättää huomiota =)

Jätän palstatilaa niille, joilla on oikeasti jotain asiaa ja siirryn työni pariin.

Heipat siis.

Lucia, rv 9+4
 
Hei! Perjantaina oli eka nla ja siellä menikin aikaa, peräti 1,5h. Ultrasi lopuksi ja pikkuinen heilutteli kovasti jalkoja ja käsiä :) ei mitannu sen kummemmin, sanoi vaan että vastaa viikkoja 9+5..np-Ultran varasin ja se on vasta 16.12 terveystalolla. Samalla viikolla on sokerirasitus koe ja lääkärinla. Tällä viikolla käyn labrassa. Miten siitä sokerirasituksesta selviää jos joka aamu meinaa yrjö lentää jos ei saa heti ruokaa
:( kuppikoko kasvaa ja housut ei mee enää kiinni. Eipä muuta tällä kertaa :)
A ja B 10+0 (omien laskujen mukaan)
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa!
Olo on ollut sen verran hutera, ettei ole tännekään jaksanut kirjoitella. Onneksi väsymys vähän helpottanut. Tsemiä kaikille huonon olon kanssa painiskeleville! :hug: varhaisultrassa olin 8.11. ja kaikki oli hyvin. Nt ultra onkin sitten Itsenäisyyspäivän jälkeen maanantaina, jänskättää!

elovena ja pirpana 9+4
 
Moikka!

Täällä oli nyt eka neuvolakäytin.Siinähän se aamupäivä hurahtikin. Sykettä ei saanut terveydenhoitaja kuulumaan ja heti huolestuin vaikka terveydenhoitaja sanoi että puolella ei näillä viikoilla kuulu :( Mulla oireita on tuo kuvotus ajoittain, rinnat ei ole enää niin kipeät ja nuo mahanippailutkin on vähempänä. Eli siis aika oireetontakin. Terkka sanoi kyllä että jos kesken menisi niin vuoto tulisi viimeistään parin päivän viiveellä Kai tässä pitää uskoa että joku tuolla on.
Laskettu aika on nyt siis 25.6 eli voi päivittää aikaisemmaksi.

terkuin Jepu ja Toukka 9+5
 
Jänniä nuo erilaiset neuvolakäytännöt. Espoossa ei ainakaan omassa neuvolassani kuunnella sydänääniä ennen kuin 12 raskausviikkoa on täynnä. Kokemusta on myös toisesta espoolaisneuvolasta lähiajoilta ja sama käytäntö. Syy on juurikin se, ettei kukaan vaan alkaisi turhaan miettimään sitä kurjinta vaihtoehtoa. Eihän istukan paikkakaan ole vielä selvillä ja edessä oleva istukka on aika tehokas äänenvaimennin.

Jepu85, toivotaan että kaikki on hyvin. Ja miksei olisi jos puolella ei tuossa vaiheessa sykettä saada kuuluviin :heart:

Lucia
 
Viimeksi muokattu:
Hups keikkaa, meni ensin tuonne syys-lokakuun ketjuun, mutta tässä uusiksi. :)

Täällä kanssa uusi keskustelija. Laitoin jo facebook-ryhmään pyynnön. Toivottavasti onnistui... Eli:
Nooputin/28/2./14.6./SatKs

Enemmän kirjoittelen faceen, mutta ehkä tännekin eksyn toisinaan. Ennestään löytyy 4v tytön tyllerö ja raskauduin uudelleen heti kun kuparikierukka otettiin pois. Ekasta tärppäsi myös heti. Nyt vain ollut kauheita keskenmenopelkoja vaikka ei ole mitään syytä :/. 4. päivä olisi eka ulta, jännittää... Pitkään pohdittiin yritetäänkö ollenkaan toista, mutta kyllä ne mammavaistot vei voiton. Tämän hetkisistä tuntemuksista; Olo parempi kuin ensimmäisessä raskaudessa. Alussa väsytti, kuvotti, palelsi, masensi... Nyt tulee enää satunnaisia yökkärefleksejä. (esim. eilen krapulaista miestä pussatessa ) Töissä oli aluksi toooodella raskasta nyt tilanne normalisoitunut, on siis satunnaisesti fyysinen työ. Sopimus tosin loppuu vuodenvaihteessa joten se siitä. Onneksi...
 
Tänään odotettu posti saapui. Joten Jyväskylään suunnataan Gravidaan nt-ultraan tiistaina 3.12.
Sattuikin hyvin, että itselläni on vapaapäivä ja tuolloin mieskin ehkä pääsee mukaan.
Jos mies saa pidettyä torstain vapaata, niin suunnataan minun kotikaupunkiin kertomaan uutisesta minun vanhemmille. Katsotaan minkälaista reagointia sieltä saadaan :)

Aamupahoinvointi edelleen helpottanut hieman, mutta eilen illalla taas ihan eritilanne :/

Katann & PAM 11+3
 
Nt-ultrassa käyty tänään, kaikki hyvin :) Nyt on levollisempi olo taas.

Peukaloinen oli hieman pienempi kuin neuvolan laskujen mukaan, eli viikkoja kasassa vasta 11+1 ja LA 15.6. . Plussakin tuli testiin aika myöhään, joten arvattavissa oli että hieman myöhäisempi se ovis on varmaan ollut.

Rakenneultra sitten joskus tammikuun lopulla, joulukuussa on vielä yksi neuvola. Ei tullut ultraajan kanssa ollenkaan puheeksi istukan sijainti, viimeksi se oli edessä mikä vaimensi myös vauvan potkuja aika paljon.
 
  • Tykkää
Reactions: Katann
Np-ultra takana ja kaikki näytti hyvältä niiltä osin kuin tutkia voitiin. Turvotus oli reilu 1mm eli ihan ok. Muutenkin kaveri vastasi viikkoja. Todella huojentunut olo :heart:

Seuraava etappi tsekkaus ultra 17.12, jolloin katsellaan tarkemmin rakenteita ja mietitään lapsivesinäytteen tarpeellisuutta. Olen vähän sitä mieltä et menen jos lääkäri katsoo siihen olevan tarvetta mutta ihan muuten vaan en siihen suostu. Mulle on tehty se kaksi kertaa eikä todellakaan ole ollut mukava kokemus.

Töissä en halua kertoa esimiehelle ja työkavereille mitään ennen vuoden vaihdetta saa nyt nähdä miten onnistuu. Onneksi näytän yleensä aika pitkään vain lihonneelta ja vatsa tulee näkyviin vasta myöhemmillä viikoilla :D Tänään oli kuitenkin käytävä juttelemassa henkilöstöpäällikölle poissaoloista. Meillä menevät kaikki tutkimukset, lääkärikäynnit ja neuvolakäynnit työaikaan ettei tarvitse tehdä poissaolo tunteja sisään, todella huojentavaa kun on jo nyt tullu käytyä työajalla vaikka missä.

Päivityspyyntö Uusi la 5.6 :) aika jännää että päivällä muuttivat sitä neuvolakorttiin. Mulla on molemmat lapset syntyneet ennen laskettua aikaa ja toivon nytkin ettei tämänkään kanssa tarvitsisi kovin pitkää odotella. Toukokuukin olisi ihan hyvä kuukausi ;)

S 12+4
 
eltsu81 mun kirjoitus taitaa olla taas vähän sekavaa :D Eli ultra ihan hyvä homma mutta siinä arvioitava lapsivesitutkimuksen tarve ja siihen joutuminen olis se epämielyttävin asia. Jos nyt osaan ajatuksiani kirjoittaa järkevästi :)
 

Yhteistyössä